Podmínky nabývání a pozbývání
státního občanství jsou upraveny v
právním řádu každé země
nezávisle na ostatních státech, a proto v minulosti
- a zejména v přítomnosti - vznikaly
a vznikají případy dvojího státního
občanství. Tento stav je nežádoucí,
neboť přináší takovým osobám
různé potíže v osobním životě.
Nejde jen o otázku, kde má taková osoba splnit
vojenskou povinnost, avšak i o další vážné
otázky, např. v záležitostech různých
osobních, zejména cestovních dokladů.
Tito občané mnohdy ani nevědí, na
které orgány příslušných
států se mají v těchto svých
záležitostech obracet.
Potřeba právní úpravy dvojího
státního občanství je tedy zcela nepochybná
a pro vzájemné vztahy mezi oběma spřátelenými
státy jednoznačně užitečná.
Smluvní úprava je také výrazem péče
obou socialistických států o vlastní
občany a vede k posílení jejich právních
jistot. Výrazem toho je jedna z hlavních zásad
navrhované úpravy, totiž zásada dobrovolné
volby občana, které ze státních občanství
si chce zachovat nebo získat pro své dítě.
Mimo to smlouva sleduje cíl vytváření
jednotného státního občanství
v rodinách, staví na čelné místo
dohodu mezi rodiči a upravuje tento postulát i v
ustanovení článku 6 odst. 1. Jestliže
rodiče nevyužijí možnost volby státního
občanství pro své děti, určuje
smlouva podrobným způsobem, kdy a za jakých
podmínek se stává dítě občanem
jedné nebo druhé smluvní strany.
Ustanovení smlouvy, která mají za úkol
odstranit dvojí státní občanství,
stanoví občanům s dvojím státním
občanstvím lhůtu jednoho roku ode dne, kdy
tato smlouva vstoupí v platnost, během níž
mohou učinit prohlášení o volbě
státního občanství. Ustanovení
smlouvy však pamatuje i na eventualitu, kdy takové
osoby prohlášení nepodají, a upravuje
všechny eventuality, aby žádný z možných
případů nezůstal nevyřešen.
Těžiště smlouvy je třeba spatřovat
v těch ustanoveních smlouvy, která mají
za cíl zabránit vzniku dvojího státního
občanství v budoucnu. Narodí-li se - po vstupu
smlouvy v platnost - dítě rodičům
s rozdílným státním občanstvím,
získá státní občanství
jen jedné smluvní strany. I v těchto případech
zůstává zachována zásada dobrovolné
volby, protože bude záležet v prvé řadě
na rodičích, jaké státní občanství
dítěti zvolí.
Smlouva dále zajišťuje, aby při její
realizaci nevznikaly nejasnosti, zejména pokud jde o důsledky
prohlášení občanů - a současně
upravuje i všechny formální náležitosti
řízení. Smluvní úpravou je
zajištěno zamezení vzniku dvojího státního
občanství po dni vstupu smlouvy v platnost při
administrativním řízení tím,
že se obě smluvní strany v článku
14 zavazují, rozhodnutí o nabytí státního
občanství vázat na předložení
dokladů o propuštění ze státního
svazku druhé smluvní strany.
Vzhledem k tomu, že počet sňatků našich
státních občanů s bulharskými
státními občany neustále vzrůstá
a tím i možnost vzniku dvojího státního
občanství z kolise státoobčanských
předpisů obou států, a to zejména
u dětí, jeví se uzavření smlouvy
jako nutné a žádoucí.
Předložený návrh smluvní úpravy
je právně a řádně odůvodněný.
Předpokládá se, že ministerstvo vnitra
České socialistické republiky a ministerstvo
vnitra Slovenské socialistické republiky ve spolupráci
s federálním ministerstvem zahraničních
věcí vydají prováděcí
instrukce, kterými včas vybaví národní
výbory a čs. zastupitelské úřady
v zahraničí, aby byly s předstihem připraveny
na aplikaci smlouvy v praxi.
Z pověření výborů ústavně
právního, zahraničního a branného
a bezpečnostního Sněmovny lidu proto navrhují,
aby Federální shromáždění
Československé socialistické republiky vyslovilo
souhlas se Smlouvou mezi Československou socialistickou
republikou a Bulharskou lidovou republikou o úpravě
dvojího státního občanství,
podepsanou v Praze dne 31. května 1974 a doporučilo
ji k ratifikaci.
Předsedající místopředseda
FS J. Bandžák: Ďakujem poslancovi Neumanovi.
Za výbory Snemovne národov, ktorým bol návrh
prikázaný na prerokúvanie, prednesie spravodajskú
správu poslankyně Vlasta Vlčková.
Prosím, aby sa ujala slova.
Zpravodajka poslankyně SN V. Vlčková:
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, všeobecně uznanou zásadou
pro právní úpravu otázek státního
občanství je, že každý stát
si určuje okruh osob, které považuje za své
státní občany a stanoví podmínky
nabývání a pozbývání
státního občanství. Právní
předpisy, které upravují nabývání
státního občanství v jednotlivých
zemích vzájemně na sebe nenavazují,
ale velmi často se prolínají a v důsledku
střetu a kolise těchto předpisů dochází
ke stavu, že tutéž osobu považuje více
států za svého státního občana.
Ke kolisi v otázkách státního občanství
dochází především mezi socialistickými
zeměmi na jedné straně a ostatními
zeměmi na straně druhé, a to v důsledku
zásadních rozdílů v zákonodárství
těchto zemí. Zatímco v socialistických
zemích se upravuje nabývání státního
občanství tak, aby se výkon politické
moci zabezpečil pro nejširší vrstvy obyvatelstva,
v kapitalistických zemích podmiňují
nabývání státního občanství
často zvláštními podmínkami,
kterými omezují možnost nabývání
státního občanství a tím i
výkon občanských práv, zejména
pak nemajetným vrstvám pracujících.
Dvojí státní občanství nevzniká
jen v důsledku odlišnosti právního řádu
jednotlivých států. V mnohých případech
dochází k dvojímu státnímu
občanství právě v důsledku
uplatnění stejných zásad v právním
řádu států. Tak například
uplatnění zásady v právním
řádu, že dítě nabývá
narozením státní občanství
svého rodiče různých států,
vede k dvojímu státnímu občanství
dítěte, jehož rodiče mají rozdílné
státní občanství, přičemž
domovský stát každého z nich uplatňuje
tuto zásadu. V důsledku stejných zásad
v úpravě nabývání státního
občanství v sociailstických státech
může dojít takto k dvojímu státnímu
občanství.
Dvojí státní občanství je nežádoucím
jevem, neboť může narušit uplatnění
práv a plnění povinností, které
vyplývají ze státoobčanského
poměru občana vůči svému státu.
Těžko si lze představit příklad,
aby tentýž občan současně ve
více státech uplatňoval v plném rozsahu
svá politická práva (např. aktivní
a pasívní volební právo) a plnil všechny
povinnosti státního občana vůči
více státům (např. brannou povinnost).
Dvojí státní občanství má
nepříznivé důsledky i z hlediska ochrany
občana mimo území domovského státu,
neboť vzniká problém, který ze států,
které ho považují za svého státního
občana, mu má poskytnout příslušnou
ochranu. Takové občanství způsobuje
různé komplikace jak občanům s dvojím
státním občanstvím, tak také
příslušným státním orgánům
i v jiných otázkách.
I když dvojí státní občanství
ve vztahu k socialistickým státům nemůže
vést ke konfliktu mezi občanem a státem,
resp. mezi socialistickými státy navzájem,
neboť jde o státy, které jsou založeny
na stejném třídním základě
a jsou spojeny svazkem proletářského internacionalismu,
přičemž postavení osoby v socialistickém
státě určuje především
její vztah k socialistické společnosti, její
práce ve prospěch celku a věrnost státu
pracujících, je dvojí státní
občanství nežádoucím jevem i
ve vztahu mezi socialistickými státy.
V zájmu odstranění nepříznivého
důsledku dvojího státního občanství
byly v minulosti provedeny různé pokusy k přijetí
takových mezinárodních dohod, které
by omezily vznik dvojího státního občanství,
případně by řešily některé
sporné problémy. Problém však nebyl
vyřešen, a pokud se dospělo k určitým
dílčím řešením, byly přijaty
jen malým počtem států a nebyly důsledně
realizovány. Také v rámci Organizace spojených
národů byla snaha řešit otázky
dvojího státního občanství,
zatím ovšem až na přijetí mezinárodní
dohody o státním občanství vdaných
žen z roku 1956, nebyla úspěšná.
Zatímco na platformě mezinárodních
organizaci nedošlo dosud k uspokojivému řešení
problému a nepodařilo se vyřešit problémy
ani v rámci mezistátních smluv mezi kapitalistickými
státy, socialistické státy úspěšně
řeší odstranění dvojího
státního občansví dvoustrannými
mezistátními smlouvami. Např. Svaz sovětských
socialistických republik uzavřel smlouvu o odstranění
dvojího státního občanství
se sedmi socialistickýim státy a podobně
další socialistické státy vzájemnými
dohodami postupně řeší tento problém.
Československá socialistická republika uzavřela
takovou smlouvu v roce 1957 se Sovětským svazem,
v roce 1960 s Maďarskou lidovou republikou, v roce 1965 s
Polskou lidovou republikou a v minulém roce byla uzavřena
smlouva mezi ČSSR a NDR, která nabyla platnosti
dnem 31. března 1974. Podle dosud nabytých zkušeností
se tyto smlouvy dobře osvědčily.
Smlouva mezi Československou socialistickou republikou
a Bulharskou lidovou republikou o úpravě dvojího
státního občanství, která se
dnes předkládá Federálnímu
shromáždění k vyjádření
souhlasu, sleduje odstranění dvojího státního
občanství osob, které považují
podle svých zákonů oba smluvní státy
za své státní občany. Současně
má zabránit jeho vzniku ve vztahu k smluvním
státům i v budoucnosti. Smlouva mezi Československou
socialistickou republikou a Bulharskou lidovou republikou o úpravě
dvojího státního občanství
odpovídá zájmům ČSSR a je přínosem
k dalšímu upevňování přátelských
vztahů k Bulharské lidové republice.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
v souladu s vystoupením společného zpravodaje
výborů Sněmovny lidu navrhuji z pověření
výborů ústavně právního,
zahraničního a branného a bezpečnostního
Sněmovny národů, aby Federální
shromáždění Československé
socialistické republiky vyslovilo se smlouvou souhlas.
Předsedající předseda FS J. Bandžák:
Ďakujem poslankyni Vlaste Vlčkovej. Do rozpravy je
prihlásený poslanec Karol Geher. Udeľujem mu
slovo.
Poslanec SN K. Geher: Vážený súdruh
predseda, vážené súdružky poslankyne,
vážení súdruhovia poslanci! Už
pri príležitosti podpísania československo-bulharskej
zmluvy v roku 1948 bola z bulharskej strany viac ráz pripomenutá
účasť Čechov a Slovákov pri oslobodení
bulharského národa v minulom storočí,
účasť, ktorá zasiahla takmer do všetkých
oblastí spoločenského života či
už na poli duchovnom, kultúrnom alebo hospodárskom.
Netreba pripomínať, že na strane našich
národov voči bulharskému národu boli
vždy úprimné city bratstva a priateľstva.
Napriek týmto skutočnostiam neboli až do konca
druhej svetovej vojny objektívne predpoklady, aby sa našli
výrazy v konkrétnych formách spolupráce
našich národov a štátov na poli kultúrnom,
ekonomickom a najmä politickom. Takáto forma spolupráce
mohla existovať až od doby, keď naše národy
vďaka Sovietskej armáde - osloboditeľke mohli
nastúpiť novú cestu budovania socializmu, keď
sa stali časťou svetového socialistického
spoločenstva.
Od prvej, základnej zmluvy, podpísanej 23. apríla
1948 predsedami vlád Jurajom Dimitrovom a Klementom Gottwaldom
o priateľstve, spolupráci a vzájomnej pomoci,
uplynulo takmer 27 rokov. Za túto dobu sa naše vzájomné
vzťahy neustále rozširovali a prehlbovali a uplatnili
sa konkrétne politické a ekonomické dohody
a zmluvy na najvyššej úrovni. Rozvinula sa najtesnejšia
a všestranná spolupráca, opierajúca
sa o prijaté dohody. Základ treba vidieť v
zmluve z roku 1948, v ktorej sa hovorí v článku
I.: "Vysoké zmluvné strany sa dohodli, že
sa v záujme oboch krajín a ich národov združia
v politike trvalého priateľstva, ktoré budú
upevňovať úzkou, všestrannou súčinnosťou
medzi oboma krajinami." V článku VI. sa hovorí:
"Vysoké zmluvné strany budú rozvíjať
a uplatňovať hospodárske, kultúrne a
iné styky medzi oboma krajinami v duchu priateľstva
a súčinnosti, ako aj podľa dohôd a zmlúv
za týmto účelom zjednaných".
Už vtedy predseda vlády BĽR súdruh Juraj
Dimitrov povedal, že realizácia zmluvy okrem iného
rozšíri hospodársku a kultúrnu spoluprácu,
čím sa urýchli rozvoj našich krajín
na ceste ľudovej demokracie k socializmu.
Posledný konkrétny dôkaz môžeme
uviesť z novembra tohto roku, keď Československo-bulharský
výbor pre hospodársku spoluprácu hodnotil
výsledky koordinácie národohospodárskych
plánov oboch štátov na budúcu päťročnicu
a prerokoval aj stav výmeny tovaru v tomto roku a predpoklady
pre budúci rok. Výbor kladne hodnotil dosiahnuté
výsledky, ale poukázal aj na niektoré nedostatky
a určil úlohy pre budúce obdobie.
Výsledky prehlbujúcich sa stykov môžeme
neustále pozorovať. Na našich školách
v súčasnosti študuje celý rad mladých
bulharských študentov. Máme úzku vedeckotechnickú
spoluprácu. Vo výrobnom procese sa stretávame
v našich závodoch s občanmi Bulharskej ľudovej
republiky a naši občania zas pracujú v bratskom
Bulharsku. Široko sa rozvinul turistický ruch medzi
našimi krajinami.
Častý kontakt najmä mladých občanov
oboch krajín vedie aj k tomu, že si nájdu svojho
životného partnera z druhej krajiny, pričom
si obaja ponechajú pôvodné štátne
občianstvo. Vieme, že napríklad náš
občan môže po piatich rokoch získať
občianstvo Bulharskej ľudovej republiky. Z toho potom
vznikajú určité komplikácie, najmä
vtedy, keď sa má rozhodnúť o štátnom
občianstve detí.
Z tejto situácie vyplýva i to, že právne
normy Československej socialistickej republiky i Bulharskej
ľudovej republiky sa súčasne môžu
vzťahovať na jedinú osobu.
Predstavme si teoreticky, že u mladého muža,
ktorý má vlastne štátne občianstvo
dvoch štátov, objaví sa povinnosť vykonať
základnú vojenskú službu. Nastúpil
by ju v jednom štáte a druhý štát,
podľa svojej ústavy a branného zákona
by to žiadal tak isto. Mohol by ho teda stíhať
podľa zákona pre neplnenie brannej povinnosti.
Pri podrobnejšom skúmaní by sme našli
viac možných príkladov. Vieme, že pokiaľ
sa vyskytol obdobný prípad, vždy sa riešil
vzájomným vysvetlením a poruzumením
obidvoch štátov.
Aj pri veľmi dobrých vzťahoch je potrebné
preto stanoviť určité zásady, ktoré
umožnia, podobne ako v inej problematike, riešiť
prípady podľa pevne ustanovených pravidiel,
aby nemohlo dôjsť k rozdielnym názorom na vec.
To zabezpečujú medzištátne zmluvy a
pre tieto prípady konkrétne zmluva, ktorú
dnes prerokúvame. Vzťahuje sa na malý okruh
osôb, ale je potrebná a veľmi naliehavá.
Pamätáme sa na prerokovanie obdobnej zmluvy s NDR
v roku 1973. So Sovietskym zväzom existuje takáto
zmluva už od roku 1958.
Tieto zmluvy boli tiež schválené v našich
orgánoch. Túto zmluvu nepovažujem za správnu
len z tých hľadísk, ktoré som uviedol,
ale vidím v nej ďalší výraz tesnej
spolupráce a plného pochopenia pre neustále
sa prehlbujúce styky a vzťahy dvoch bratských
štátov socialistického spoločenstva.
Preto s návrhom plne súhlasím a podporujem
stanovisko prednesené súdruhom ministrom a spoločnými
spravodajcami. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS J. Bandžák: Ďakujem.
Žiada niekto z poslancov o slovo? (Nikdo). Nikto.
Praje si slovo minister Obzina? (Nepřeje.) Nepraje.
A spoloční spravodajcovia? (Nepřejí.)
Neprajú.
Pristúpime k hlasovaniu. V zasadacej sieni je prítomných
156 poslancov Snemovne ľudu, 60 poslancov Snemovne národov
zvolených v Českej socialistickej republike a 63
poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej
socialistickej republike. Obe snemovne sú uznášania
schopné.
Môžeme pristúpiť k hlasovaniu o návrhu
uznesenia, ktorým Federálne zhromaždenie súhlasí
so Zmluvou medzi Československou socialistickou republikou
a Bulharskou ľudovou republikou o úprave dvojakého
štátneho občianstva, podpísanou v Prahe
dňa 31. mája 1974.
Najprv budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.
Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s návrhom
uznesenia podľa odporučenia spoločného
spravodajcu, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.