Úterý 25. března 1975

Nemohu vás unavovat výčtem toho, co bylo v materiálních hodnotách nad plán dobrovolnou prací k zlepšení životních a pracovních podmínek občanů, žen, mladé generace vytvořeno. Dovolte, abych nejprve stručně podtrhl některé závažné pozitivní jevy při plnění volebních programů Národní fronty.

Nebývalou měrou se pod vedením stranických orgánů a organizací rozvinula spolupráce národních výborů, jejich orgánů, rad, komisí, občanských výborů, poslanců i pracovníků s dobrovolnou společenskou oblastí, s organizacemi sdruženými v Národní frontě a s orgány Národní fronty.

Tato spolupráce neobyčejně rozšiřuje možnosti rozvoje socialistické demokracie, tj. účasti občanů na tvorbě, realizaci a kontrole politiky. Praxe dnes ukazuje, že mizí prestižní přístupy, kdo má větší či menší zásluhu o plnění úkolů budování obce nebo města, volebních programů. Každému je jasné, že hlavním organizátorem, garantem plnění úkolů jsou národní výbory, které však pracuji tím úspěšněji, čím těsněji jsou spojeny s občany, čím lépe spolupracují s organizacemi Národní fronty, dobrovolnými společenskými organizacemi, politickými stranami, s těmi organizacemi, které se v Národní frontě sdružují.

Významným pozitivním jevem posledního období je skutečnost, že nejvýznamnější členská organizace Národní fronty, Revoluční odborové hnuti, zejména od svého posledního sjezdu, vychází z bran závodů, hraje svou úlohu v místě nebo oblasti, kde závod a pracoviště působí, sdružuje své úsilí i prostředky k vytváření stále lepších životních podmínek v místě bydliště, při rozvoji kulturní činnosti, masově politické práce tělovýchovné aktivy apod.

Nebývalá je také aktivita mladého pokolení, organizovaná SSM jeho pionýrskou organizací, při plnění úkolů volebních programů Národní fronty. Sumárně je možno tuto aktivitu vyjádřit tím, že místo od místa, obce od obce, čtvrtina až třetina dobrovolné, bezplatné práce je výsledkem aktivity mladého pokolení.

Významnými iniciátory aktivity občanů v místech, obcích, v městech jsou prakticky všechny organizace sdružené v Národní frontě, ať jde o organizace žen, Svazarmu, tělovýchovnou organizaci, organizaci družstevních rolníků, Svazu československo-sovětského přátelství, Svazu požární ochrany, Čs. červeného kříže a všech ostatních zájmových organizací i organizací politických stran.

Určitého zlepšení bylo dosaženo i v oblasti výchovy socialisticky myslícího a jednajícího člověka, zejména prostřednictvím dobrovolné občanské pracovní iniciativy a aktivity, angažovanosti ve věcech veřejného, celospolečenského zájmu.

To jsou jen některé pozitivní jevy, které je třeba dále podporovat a rozvíjet. V duchu listopadového pléna je však nezbytné podívat se i na některé nedostatky při tvorbě, realizaci a kontrole plnění volebních programů. Skutečnosti plně odpovídají kritické připomínky, které zejména k akci "Z" dnes přednesl předseda vlády s. Štrougal. l když v daleko menši míře než na počátku volebního období, přece jen se objevují tendence realizovat v akci "Z" úkoly, které nemohly být prosazeny do státního plánu. Tento postup bývá spojen s porušováním plánovací a finanční disciplíny.

Vážným dosavadním nedostatkem v plnění investiční části akce "Z" je vysoká rozestavěnost. Ukazuje se však, že oslav 30. výročí se účinně využívá k dokončení děl, která ponesou čestný název "30. výročí osvobození Československa Sovětskou armádou".

Více než dosud se musí prosadit při přípravě volebních programů oblastní plán občanské vybavenosti, respektující vyvíjející se střediskové obce, respektující perspektivní rozvoj obcí v úzké návaznosti na změny, které jsou bezprostředně před námi a jsou spojeny se slučováním JZD, obcí apod.

Je také nezbytné odstranit určitou nerovnoměrnost v rozvoji obcí u obcí vzájemně srovnatelných. Pro konec volebního období i pro přípravu období příštího je nezbytné v tom smyslu, co dnes řekl předseda vlády, přeorientovat investiční úkoly akce "Z" především na výstavbu jeslí, mateřských škol, prostě opatření sloužící k podpoře rodiny, k podpoře populační politiky.

Zde si neodpustím malou připomínku na adresu federální vlády, která přijala usnesení v listopadu k realizaci plánu na rok 1975. Tam se v akci "Z" použila správná formulace k zabezpečování především této oblasti akce "Z", ale zároveň formulace, která při nesprávném výkladu by mohla plnění volebních programů v určité oblasti trochu poškodit. Jde o formulaci minimalizace výstavby sportovních zařízení. Na Národní frontě plně souhlasíme s tím, aby se minimalizovala výstavba těch sportovních zařízení, která musí přijít do plánu z hlediska kapacitní náročnosti, ale aby se v každém případě neomezovala výstavba takových sportovních zařízení, která skutečně mohou vzniknout svépomocí občanů a která budou vytvářet podmínky pro nejširší rozvoj masové tělovýchovy a sportu.

Oblast rozvoje masově politické výchovné práce, která je součástí volebních programů Národní fronty, se vyznačuje udivujícím počtem akcí, jdoucích do statisíců, jichž se účastní milióny občanů. jsou to akce výchovné povahy, zaměřené na výchovu k socialistickému vlastenectví, k proletářskému internacionalismu, na brannou výchovu, na výchovu k československé, české a slovenské státnosti atd.

Jsou tam i akce kulturně výchovné povahy. Jde ovšem o problém obsahové úrovně všech těchto akcí, např. tak často kritizovaných estrádních programů, péče o úroveň veškeré kulturně výchovné, ideové činnosti, která je příkazem dne i pro tuto oblast volebních programů Národní fronty.

Málo také víme o účinnosti této práce a je nezbytné zlepšit pod vedením stranických orgánů a organizací koordinaci úsilí národních výborů, orgánů Národní fronty všech společenských a zájmových organizací v Národní frontě sdružených při výchově socialisticky myslícího a jednajícího člověka. Jde o koordinaci obsahovou i časovou, která musí bránit extenzívnosti v práci, která musí vést k zvýšení celkové účinnosti výchovné práce.

Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, za relativně krátkou dobu se budeme připravovat k volbám do zastupitelských sborů všech stupňů. Úspěchy mezinárodní, celostátní i místní politiky Komunistické strany Československa, vlády, nacházejí svůj výraz v plnění programového prohlášení vlády a volebních programů Národní fronty; dovoluji si vyslovit přesvědčeni, že do volební kampaně půjdeme vyzbrojení tak jako dosud nikdy, že politika Komunistické strany Československa, vlády a Národní fronty, zaměřená na stále lepší uspokojování hmotných a duchovních potřeb občanů, najde svou odezvu v dalším rozvoji tvůrčí iniciativy, pracovní a občanské angažovanosti při budování všestranně rozvinuté socialistické společnosti, naši drahé socialistické vlasti, v boji za mír a společenský pokrok na celém světě.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Trávníčkovi. Slovo má poslanec Bubeník a připraví se poslankyně Gajdošová.

Poslanec SL R. Bubeník: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, v přednesené zprávě vlády ČSSR o plnění jejího programového prohlášení je podána analýza vnitřních i vnějších podmínek našeho ekonomického rozvoje a jejich důsledků, které se promítají do náročnějších úkolů plánů na letošní rok a do přípravy šesté pětiletky. Zároveň jsou v závěru zprávy, v souladu s usnesením listopadového pléna ÚV KSČ z minulého roku, uvedeny také směry orientace činnosti zastupitelských orgánů.

V souvislosti s přípravou plánu činnosti na letošní rok v prosinci 1974 se výbory Sněmovny lidu a Sněmovny národů pro zemědělství a výživu s plnou odpovědností zabývaly problematikou realizace usnesení listopadového pléna ÚV KSČ a mohu říci, že převážná část úkolů zařazených do ptánu činnosti výborů obou sněmoven na rok 1975 se přímo dotýká úkolů, vyplývajících pro odvětví zemědělství a výživy z přednesené zprávy.

Jde především, vedle úkolů z legislativní činnosti vlády, jako je například projednání zásad a osnov zákonů o zemědělském družstevnictví a o úpravě užívacích vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku pro zajištění výroby, které rovněž souvisí s vytvářením podmínek pro rozvoj zemědělství v oblasti organizace a řízení, o zařazení na program jednání výborů zabezpečení státního ptánu v odvětví zemědělství a výživy na rok 1975 v hospodářských plánech podnikové sféry a o řadu dalších podkladů, týkajících se problematiky rozvoje vybraných úseků výrobně technické základny odvětví.

Hlavní závěr listopadového pléna pro oblast zemědělství a výživy spočívá v požadavku energicky vystupňovat úsilí o zvyšování soběstačnosti v oblasti výroby potravin a jsme proto toho názoru, že je samozřejmostí, aby problematika realizace tohoto úkolu byla v podstatné míře předmětem pozornosti našich výborů. Přitom jde, soudružky a soudruzi, o velmi náročné úkoly.

Pro zabezpečení základního politickoekonomického cíle v oblasti zemědělství a výživy orientuje listopadové plénum i přednesená zpráva centrální i podnikovou sféru především na postupné dosažení soběstačnosti ve výrobě obilovin během několika let a na další zvýšení celkové soběstačnosti ve výrobě potravin. V konkrétnější podobě to znamená, vytvářet podmínky pro plné využití veškeré půdy, dosáhnout dalším zlepšením struktury osevních ploch a zejména růstem intenzity výroby zvýšení domácí produkce jaderných i objemných krmiv a tím i proporcionálnosti a větší vyváženosti v rozvoji živočišné a rostlinné výroby. V samotné živočišné výrobě pak půjde o provedení účetných změn v zaměření a úrovni výroby tak, aby skladba dodávek byla v souladu s požadavky vnitřního trhu a zejména, aby bylo s obilím a krmivy efektivně hospodařeno, aby postupně docházelo ke snižování spotřeby jadrných krmiv na jednotku produkce v míře, která odpovídá živočišné výrobě v hospodářsky vyspělých státech.

Otázka soběstačnosti v oblasti zemědělství a výživy znamená také více než dosud věnovat pozornost rozvoji výroby cukrovky, olejnin, zeleniny, ovoce a dalších plodin, které umožní buď snížit dovoz nebo, jako je tomu u cukrovky, chmele a dalších, zvýšit jejich výrobu a vývoz, zejména cukru a chmele.

Nechci tady provádět výčet a vyčerpávat celou problematiku, která souvisí s realizací hlavního úkolu vytyčeného zemědělství listopadovým plénem. Jsme však přesvědčeni, že dosažená ekonomická úroveň zemědělství a předpokládané další vklady do odvětví vytvářejí reálné předpoklady pro jeho naplnění při pozornosti všech stupňů řízení a využívání vnitřních rezerv odvětvi. Vedle zaměření podnikové sféry na zvyšování efektivnosti výroby úsporou energie a paliv, surovin a materiálů všeho druhu při trvalém zvyšování úrovně jejich zhodnocování a pozornosti vedoucích pracovníků podniků podstatně zvýšit úroveň využívání všech výrobních prostředků vkládaných do odvětvi, vidíme rezervy v zemědělství, zejména ve dvou směrech, na které bylo v usneseních ústředního výboru naší strany opakovaně poukazováno.

Především je třeba dosáhnout rychlejšího zvyšování úrovně hospodaření dosud zaostávajících podniků a okresů, alespoň na úroveň průměrných a průměrných na úroveň předních, a to širo. kým uplatňováním zkušeností a metod nejlepších podniků a využíváním poznatků vědeckotechnického rozvoje.

Rozebereme-li si uvedenou otázku na konkrétní výsledky našeho okresu Kroměříž, mohu konstatovat, že například v obilnářství zaznamenává náš okres již po několik let trvale dobré a rekordní výsledky. Loňský dosažený výnos 47,4 q z každého ha oseté plochy obilovinami do značné míry ovlivnil kladnou bilanci celé rostlinné výroby v našem okrese. Nutno zdůraznit i při kritickém pohledu, že tento výsledek není náhodný, ale je vyvrcholením cílevědomé a soustavné práce v předcházejících letech. Z celkového počtu 29 zemědělských závodů v okrese dosáhlo 13 zemědělských závodů výnosu vyššího než 50 q z 1 ha. Přes dosažené úspěchy jsme si vědomi rezervy. Jde zejména o využití biologické racionalizace, odstranění nedostatků v základní agrotechnice. Našim cílem je dosáhnout na celé plánované ploše obilovin průměrného hektarového výnosu 50 q v tomto roce.

U cukrovky jsme dosáhli v minulém roce průměrného výnosu 480 q z 1 ha. Z celkového počtu 27 zemědělských závodů, které cukrovku pěstovaly, bylo u deseti závodů dosaženo výnosu vyššího než 500 q z hektaru. To samo ukazuje, že i v pěstování cukrovky jsou rezervy a že opatření nutno směrovat tak, aby míra intenzifikace rostla přiměřeně ve všech podnicích našeho okresu pěstujících cukrovku.

Obdobně je tomu na úseku živočišné výroby. Uvedu jen jeden příklad. Rozdílnost ve výrobě mléka mezi nejlepším a nejhorším zemědělským závodem v našem okrese je 1175 litrů na dojnici a jsou značné rozdíly i mezi podniky hospodařícími ve stejných výrobních podmínkách. Provádíme řadu opatření ke snížení neodůvodněných rozdílů v intenzitě výroby mezi jednotlivými podniky.

Další velké rezervy vidíme ve zlepšení řízení postupného rozvoje koncentrace, specializace a kooperace v zemědělské výrobě jako základního směru k dosažení zprůmyslnění zemědělské výroby a její stále vyšší efektivnosti.

Tento faktor je možno v okrese Kroměříž dokumentovat na společném zemědělském podniku vybudovaném pro výrobu vepřového masa a tvarovaných krmiv. Podnik dosahuje velmi pozitivních výsledků. Výkony rostou rychleji než materiálové náklady a mzdy. Přitom dosahovaná produktivita práce na pracovníka 455 496 Kčs je nesrovnatelně vyšší oproti tradiční výrobě vepřového masa. Tyto vysoké hodnoty je možno vytvářet jedině při využití moderních velkovýrobních technologii, ve velkokapacitních závodech, jakými jsou právě společné zemědělské podniky.

Z údajů, které jsem jen příkladem uvedl, je zřejmé, že i v tak intenzívním okrese jako je Kroměříž, který patří svou dosahovanou intenzitou mezi přední okresy v ČSSR, platí v plné míře to, co bylo zdůrazňováno pokud jde o mobilizaci rezerv, snižování ztrát a vyrovnávání rozdílů mezi podniky hospodařícími v přibližně stejných podmínkách. Jde zřejmě o celou řadu faktorů a příčin, ale nesporně na jednom z prvních míst je otázka úrovně myšleni, otázka zodpovědných přístupů, otázka iniciativy lidí. Jde tedy o otázku politickou.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP