Středa 28. dubna 1976

Středa 28. dubna 1976

(Začátek schůze v 9.30 hodin)

Přítomno: 173 poslanců Sněmovny lidu
63 poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice
65 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice

Omluveni poslanci:

- Sněmovny lidu

Brabec, Dzúr, Hejna, Horáček, Hruškovič, Jandečková, Kakos, Kalkus, Korbeľová, Kratochvíl, B. Kučera, Kugler, Lichner, Löbl, Machoň, Mamula, Marko, Martinka, Najmanová, Neuman, Rohlíček, J. Šimek, Švestka, Vanek, Výbošťoková

- Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice

Baryl, Červinka, Frynta, Hájek, Kovalčík, Piščeková, Procházka, Přibyl, Rusov, Sedláček, Šmejkalová, V. Valo

- Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice

Blažej, Colotka, Matyášová, Mihálik, Nikman, Renczes, Rigo, Sabolčík, Sevejání, Válek

(Řízení schůze převzal a druhý den jednání zahájil místopředseda FS a předseda SL V. David.)

Předsedající předseda SL V. David: Vážené Federální shromáždění, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení hosté, zahajuji druhý den společné schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního shromáždění Československé socialistické republiky.

Zjišťuji, že je přítomno 160 poslanců Sněmovny lidu, 57 poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice a 62 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice.

Jsou tedy splněny podmínky článku 40 ústavního zákona o čs. federaci a sněmovny jsou schopny se usnášet. Můžeme přistoupit k projednání dalších bodů schváleného pořadu 22. společné schůze sněmoven.

Na pořadu je

VI

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 47/1956 Sb., o civilním letectví (letecký zákon) (tisk 117).

Za vládu Československé socialistické republiky odůvodní návrh ministr dopravy Vladimír Blažek; dávám mu proto slovo.

Ministr dopravy ČSSR ing. V. Blažek: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, novelizace zákona č. 47/1956 Sb., o civilním letectví, je dalším významným opatřením v dopravě po již provedených novelizacích zákona o drahách a zákona o vnitrozemské plavbě, které nabyly účinnosti 1. ledna 1975.

I když zákon o civilním letectví platí od října 1956 a je tak jedním z nejstarších zákonů v oboru dopravy, podrobná analýza ukázala, že se tento zákon ve svém celku osvědčil, že jeho koncepce a jím vytvořená právní úprava odpovídá významu poslání a potřebám civilní letecké dopravy při budování vyspělé socialistické společnosti u nás a zajišťuje odpovídající regulaci společenských vztahů v oblasti civilního letectví.

To platí i pro budoucnost, ovšem s tím, že se v zákoně provedou určité změny a některá doplnění. Tak se všechna ustanovení zákona dostanou do souladu se současnými společenskoekonomickými potřebami, technickým rozvojem a mezinárodními závazky v civilním letectví.

Z těchto skutečností vyplývá závěr, že platný zákon o civilním letectví, změněný a doplněný a dovedený na úroveň požadavků naší socialistické společnosti není třeba nahradit novým zákonem a že pro to, aby nadále plnil svou politickospolečenskou funkci, stačí jeho novelizace.

Zásady novelizace byly po příslušném jednání schváleny usnesením vlády ČSSR č. 331 a projednány v lednu a květnu roku 1975 v příslušných výborech obou sněmoven Federálního shromáždění.

Na základě těchto schválených zásad byla zpracována osnova zákona, kterým se mění a doplňuje letecký zákon a po jejím projednání s příslušnými orgány státní správy a legislativní radou vlády ČSSR byla schválena v lednu tohoto roku vládou Československé socialistické republiky. Po projednání v příslušných výborech Federálního shromáždění se předkládá vládní návrh, kterým se mění a doplňuje zákon č. 47/1956 Sb., o civilním letectví, Federálnímu shrmáždění k projednání a ke schválení.

Obdobně jako v železniční dopravě v souvislosti s úsilím společnosti o účinnější postih protispolečenského jednání se ukázala potřeba zřídit Sbor ozbrojené ochrany letišť. Dosavadní ostraha veřejných letišť není dostatečná, neboť příslušníci závodní stráže mají omezenou pravomoc a nedostatečné prostředky. Potřeba ozbrojeného sboru je zřejmá např. již z toho, že při rozloze veřejných letišť (např. Praha-Ruzyně má 1000 ha) a při umístění ostatních pozemních leteckých zařízení, nelze v současné době vyloučit veřejnosti přístup nejen k samotným letadlům v hangárech nebo na odstavných letištních plochách, nýbrž i k citlivým a nákladným zařízením (např. radiolokátory, radiové ústředny), na jejichž bezchybné funkci závisí bezpečnost letů. Proto se novelizací leteckého zákona zřizuje Sbor ozbrojené ochrany letišť a vymezují se práva a povinnosti jeho příslušníků.

Oprávnění a povinnosti příslušníků Sboru ozbrojené ochrany letišť při provádění služebních úkonů, zákroků, včetně výjimečného použití střelné zbraně, jsou koordinovány s obdobnými právy a povinnostmi příslušníků Sboru národní bezpečnosti a jsou prakticky obdobně jako povinnosti a oprávnění příslušníků Sboru ozbrojené ochrany železnic.

V zájmu posílení bezpečnosti leteckého provozu se dále ve smyslu schválených zásad zejména novelizuje ustanovení § 27 leteckého zákona o povinnosti správců, vlastníků nebo uživatelů objektů, které tvoří překážku leteckého provozu, označovat tyto objekty předepsaným značením a tato značení na svůj náklad udržovat a provozovat. Významné je i doplnění leteckého zákona novým ustanovením § 30a, kterým se prohlubuje kontrolní pravomoc federálního ministerstva dopravy a Státní letecké inspekce tím, že se umožňuje kontrolovat činnost posádky a palubní i pozemní letecká zařízení během letu.

V souladu se schválenými zásadami novelizace leteckého zákona se upravují v předkládaném vládním návrhu zákona další ustanovení, kterými se rovněž zvýrazňuje potřeba zvýšení bezpečnosti a současně přizpůsobuje vnitrostátní právní řád úpravám a změnám, které nastaly v průběhu doby v mezinárodním civilním letectví a v technickém rozvoji civilního letectví. Jde zejména o ustanovení o ochranných pásmech (§ 24), o novém vymezení pojmu letadla (§ 4), o způsobilosti civilního letadla (§ 11 odst. 1 a 2) a o leteckém personálu v civilním letectví (§ 14 a 15).

Při zpracování návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje letecký zákon, bylo též přihlédnuto k doporučením, která byla uplatněna při projednávání zásad novelizace tohoto zákona ve výborech Federálního shromáždění. Bylo vyhověno připomínce výboru branného a bezpečnostního v tom smyslu, že stavby vojenské správy a zařízení pro vojenské účely nemají podléhat souhlasu Státní letecké inspekce a že orgány vojenské správy zajišťují, aby vojenské objekty neohrožovaly bezpečnost civilní letecké dopravy.

Ve vládním návrhu novely leteckého zákona je provedena též úprava § 30 odst. 1, která nebyla navržena v zásadách novelizace zákona. Jde o zmocnění pro federální ministerstvo dopravy, aby mohlo pověřit orgán jemu podřízené organizace pro provozování letecké dopravy plněním úkolů souvisejících s řízením leteckého provozu. Potřeba tohoto zmocnění je vyvolána připravovanými organizačními úpravami, kterými se v souladu s usnesením vlády ČSSR č. 36/1974 a č. 68/1975 má dosáhnout zjednodušení a jednotnosti řízení civilní letecké dopravy zřízením středního článku řízení. Jde o analogii zmocnění podle zákona o drahách, podle něhož federální ministerstvo dopravy může pověřit správy drah plněním některých úkolů státní správy.

Závěrem bych chtěl zdůraznit, že vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje letecký zákon, byl zpracován v souladu s celospolečenskými potřebami a mezinárodními závazky, a chci vyslovit přesvědčení, že jeho realizace přispěje k posílení bezpečnosti v letecké dopravě a k dalšímu rozvoji civilního letectví.

Děkuji poslancům za aktivní činnost při projednávání návrhu zákona a z pověření vlády Československé socialistické republiky doporučuji jeho schválení.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji ministru Blažkovi za výklad k vládnímu návrhu.

Vládní návrh byl přikázán k projednání výborům ústavně právním, branným a bezpečnostním a pro průmysl, dopravu a obchod obou sněmoven.

Přednesením společné zpravodajské zprávy za výbory Sněmovny národů byl pověřen poslanec Zdeněk Pšenička. Prosím, aby se ujal slova.

Zpravodaj poslanec SN Z. Pšenička: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 47/1956 Sb., o civilním letectví, projednal výbor branný a bezpečnostní, výbor ústavně právní a výbor pro průmysl, dopravu a obchod. Výbory posoudily, jak byla využita a respektována doporučení, uplatněná při projednávání zásad této novely zákona, a dále se podrobně zabývaly jednotlivými změnami.

Všechny výbory došly k závěru, že připomínky uplatněné k zásadám návrhu zákona byly využity a bylo k nim přihlédnuto v návrhu osnovy zákona.

Shodně bylo konstatováno, že navrhovaná novelizace vytváří předpoklady pro

- posílení bezpečnosti civilní letecké dopravy;

- uvedení leteckého zákona do souladu s technickým rozvojem v civilním letectví, a to jak podle vnitrostátních potřeb ČSSR, tak i mezinárodních závazků.

Protože dosud platný zákon č. 47/1956 Sb. vznikl před federativním uspořádáním našeho státu, bylo nutno i z tohoto hlediska provést nezbytné úpravy. Podle ujištění vlády ČSSR, uvedeného v důvodové zprávě, umožňuje navrhovaná úprava provést záměry směřující ke zjednodušení organizace civilního letectví.

Předložený vládní návrh zákona tedy splňuje základní záměry a hlavní účel novelizace schválené v zásadách. Tento návrh však má také finanční nároky na státní rozpočet a vyžaduje i určité zvýšení počtu pracovníků. Půjde jednak o náklady na počáteční vybavení Sboru ozbrojené ochrany letišť v hodnotě více než 1mil. Kčs a dále o mzdové náklady zhruba 2,4 mil. Kčs ročně.

Při jednání ve výborech byly vzneseny náměty a připomínky, které se týkají provádění zákona po jeho schválení. Jednalo se např. o ekonomické rozdělení počtu příslušníků na jednotlivá letiště, dále o to, aby v prováděcích předpisech byla vymezena ochranná pásma a zejména činnosti ohrožující bezpečnost leteckého provozu natolik přesně, aby mohla sloužit jako dostačující směrnice při územním rozmísťování staveb a projektovaní. Poslanci vycházeli z toho, že pokud nebudou tyto otázky dost jasné, může se stát, že budou zpracovány územní plány, popřípadě projekty, které jsou dost nákladné a v připomínkovém řízení může vyslovit s nimi Státní letecká inspekce nesouhlas a práce vynaložená na projekty bude zbytečná. Poslanci také vzali na vědomí ujištění, že by nebylo ekonomicky ani funkčně účelné, aby obdobná ochrana, jaká se tímto zákonem zavádí na veřejných letištích, byla na letištích a zařízeních Svazarmu a letištích podniků.

Poslanci byli také ujištěni, že předložený návrh zahrnuje všechny nezbytné úpravy a jsou tedy vytvořeny předpoklady, aby novelizovaný zákon mohl mít opět delší platnost.

Závěrem zprávy o průběhu projednávání vládního návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 47/1956 Sb., o civilním letectví, je třeba konstatovat, že všechny výbory věnovaly projednání návrhu velkou pozornost. Je třeba také ocenit, že jednání ve výborech se osobně zúčastnil ministr dopravy s. ing. Blažek a zodpověděl všechny připomínky a dotazy poslanců, včetně těch, které se týkaly i jiných oblastí dopravy, než řeší předložený vládní návrh zákona.

Na závěr všechny výbory, kterým byl návrh k projednání přikázán, tj. výbor branný a bezpečnostní, výbor ústavně právní a výbor pro průmysl, dopravu a obchod, doporučily schválit předložený vládní návrh beze změn. To současně svědčí i o dobré kvalitě zpracování předloženého návrhu.

V souladu s usneseními výboru branného a bezpečnostního, výboru ústavně právního a výboru pro průmysl, dopravu a obchod jako společný zpravodaj výborů navrhuji Sněmovně národů schválit předložený vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 47/1956 Sb., o civilním letectví (tisk 117) a stanovit jeho účinnost od 1. ledna 1977.

Na závěr bych chtěl vyslovit přesvědčení, že i tato úprava zákona se pozitivně projeví při zajišťování úkolů XV. sjezdu KSČ, při plnění plánovaných úkolů v oblasti dopravy a při uplatňování a zkvalitňování zákonodárné činnosti. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji zpravodaji poslanci Pšeničkovi. Prosím nyní poslankyni Annu Bliskovou, aby přednesla zpravodajskou zprávu z pověření výborů Sněmovny lidu.

Zpravodajka poslankyně SL A. Blisková: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia! Vládny návrh zákona, ktorý dnes prerokúvame, navrhuje zmenu a dopĺňa zákon č. 47 z roku 1956. Ide teda o úpravu zákona, ktorý platí už 20 rokov.

Za tento čas nastal mimoriadne veľký pokrok v civilnej leteckej doprave. Používajú sa technicky veľmi náročné a zložité lietadlá a spojové a technické zariadenia, ktoré umožňujú zaistiť bezpečnosť premávky aj spoľahlivé spojenie posádky lietadla s pozemnými stanovištiami počas celého letu, a to aj pri veľmi hustej leteckej doprave a veľkej rýchlosti lietadiel. Nové problémy priniesli aj veľkokapacitne lietadlá, ktoré prepravili naraz veľký počet cestujúcich alebo značný náklad.

Napríklad v roku 1956 bolo letecky prepravených 252 tisíc cestujúcich a v roku 1975 viac než 1 milión 900 tisíc osôb; bolo prepravených viac ako 29 tisíc ton tovaru oproti 5,8 tisícom v roku 1956. V roku 1956 sa nalietalo 8,8 miliónov km a v roku 1975 viac ako 33 miliónov km. Letecká preprava osôb vzrástla za dobu platnosti zákona teda skoro 8krát, letecká preprava tovaru 5krát, nalietalo sa skoro 4krát viac km. Mnohonásobne vzrástla aj hodnota lietadiel a pozemných technických zariadení.

Uvedené skutočnosti sa brali do úvahy vo výboroch pri rokovaní o predloženom vládnom návrhu. Výbory konštatovali, že dlhodobá platnosť zákona svedčí aj pri daných podmienkach o tom, že to je zrejme dobrý zákon. Poslanci veľmi starostlivo zvažovali každú navrhovanú zmenu a každú úpravu a žiadali, aby boli podrobne zdôvodnené. Na druhej strane si však výbory uvedomovali, že výrazné zmeny vo vývoji leteckej dopravy v priebehu minulých 20 rokov žiadajú, aby aj zákon vychádzal z týchto nových podmienok a z predpokladov ďalšieho rozvoja leteckej dopravy, ako aj plánovaného rozvoja celej našej spoločnosti. Zákon má vytvárať potrebný priestor pre tento rozvoj, ako aj pre ochranu záujmov socialistickej spoločnosti. Preto už pri prerokúvaní zásad zákona výbory odporučili, aby boli posúdené všetky časti zákona. S uspokojením vzali na vedomie ubezpečenie ministra dopravy súdruha Ing. Blažka, že vládny návrh osnovy zákona zahŕňa všetky potrebné a nevyhnutné úpravy tak, aby boli vytvorené podmienky pre dlhodobejšiu platnosť novelizovaného zákona.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP