Přítomno: | 173 poslanců Sněmovny lidu |
63 poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice | |
65 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice |
Omluveni poslanci:
- Sněmovny lidu
Brabec, Dzúr, Hejna, Horáček, Hruškovič,
Jandečková, Kakos, Kalkus, Korbeľová,
Kratochvíl, B. Kučera, Kugler, Lichner, Löbl,
Machoň, Mamula, Marko, Martinka, Najmanová, Neuman,
Rohlíček, J. Šimek, Švestka, Vanek, Výbošťoková
- Sněmovny národů zvolení v České
socialistické republice
Baryl, Červinka, Frynta, Hájek, Kovalčík,
Piščeková, Procházka, Přibyl,
Rusov, Sedláček, Šmejkalová, V. Valo
- Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
socialistické republice
Blažej, Colotka, Matyášová, Mihálik,
Nikman, Renczes, Rigo, Sabolčík, Sevejání,
Válek
(Řízení schůze převzal a druhý
den jednání zahájil místopředseda
FS a předseda SL V. David.)
Předsedající předseda SL V. David:
Vážené Federální shromáždění,
soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení
hosté, zahajuji druhý den společné
schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů
Federálního shromáždění
Československé socialistické republiky.
Zjišťuji, že je přítomno 160 poslanců
Sněmovny lidu, 57 poslanců Sněmovny národů
zvolených v České socialistické republice
a 62 poslanců Sněmovny národů zvolených
ve Slovenské socialistické republice.
Jsou tedy splněny podmínky článku
40 ústavního zákona o čs. federaci
a sněmovny jsou schopny se usnášet. Můžeme
přistoupit k projednání dalších
bodů schváleného pořadu 22. společné
schůze sněmoven.
Na pořadu je
Vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
47/1956 Sb., o civilním letectví (letecký
zákon) (tisk 117).
Za vládu Československé socialistické
republiky odůvodní návrh ministr dopravy
Vladimír Blažek; dávám mu proto slovo.
Ministr dopravy ČSSR ing. V. Blažek: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, novelizace zákona č. 47/1956
Sb., o civilním letectví, je dalším
významným opatřením v dopravě
po již provedených novelizacích zákona
o drahách a zákona o vnitrozemské plavbě,
které nabyly účinnosti 1. ledna 1975.
I když zákon o civilním letectví platí
od října 1956 a je tak jedním z nejstarších
zákonů v oboru dopravy, podrobná analýza
ukázala, že se tento zákon ve svém celku
osvědčil, že jeho koncepce a jím vytvořená
právní úprava odpovídá významu
poslání a potřebám civilní
letecké dopravy při budování vyspělé
socialistické společnosti u nás a zajišťuje
odpovídající regulaci společenských
vztahů v oblasti civilního letectví.
To platí i pro budoucnost, ovšem s tím, že
se v zákoně provedou určité změny
a některá doplnění. Tak se všechna
ustanovení zákona dostanou do souladu se současnými
společenskoekonomickými potřebami, technickým
rozvojem a mezinárodními závazky v civilním
letectví.
Z těchto skutečností vyplývá
závěr, že platný zákon o civilním
letectví, změněný a doplněný
a dovedený na úroveň požadavků
naší socialistické společnosti není
třeba nahradit novým zákonem a že pro
to, aby nadále plnil svou politickospolečenskou
funkci, stačí jeho novelizace.
Zásady novelizace byly po příslušném
jednání schváleny usnesením vlády
ČSSR č. 331 a projednány v lednu a květnu
roku 1975 v příslušných výborech
obou sněmoven Federálního shromáždění.
Na základě těchto schválených
zásad byla zpracována osnova zákona, kterým
se mění a doplňuje letecký zákon
a po jejím projednání s příslušnými
orgány státní správy a legislativní
radou vlády ČSSR byla schválena v lednu tohoto
roku vládou Československé socialistické
republiky. Po projednání v příslušných
výborech Federálního shromáždění
se předkládá vládní návrh,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 47/1956 Sb., o civilním letectví, Federálnímu
shrmáždění k projednání
a ke schválení.
Obdobně jako v železniční dopravě
v souvislosti s úsilím společnosti o účinnější
postih protispolečenského jednání
se ukázala potřeba zřídit Sbor ozbrojené
ochrany letišť. Dosavadní ostraha veřejných
letišť není dostatečná, neboť
příslušníci závodní stráže
mají omezenou pravomoc a nedostatečné prostředky.
Potřeba ozbrojeného sboru je zřejmá
např. již z toho, že při rozloze veřejných
letišť (např. Praha-Ruzyně má 1000
ha) a při umístění ostatních
pozemních leteckých zařízení,
nelze v současné době vyloučit veřejnosti
přístup nejen k samotným letadlům
v hangárech nebo na odstavných letištních
plochách, nýbrž i k citlivým a nákladným
zařízením (např. radiolokátory,
radiové ústředny), na jejichž bezchybné
funkci závisí bezpečnost letů. Proto
se novelizací leteckého zákona zřizuje
Sbor ozbrojené ochrany letišť a vymezují
se práva a povinnosti jeho příslušníků.
Oprávnění a povinnosti příslušníků
Sboru ozbrojené ochrany letišť při provádění
služebních úkonů, zákroků,
včetně výjimečného použití
střelné zbraně, jsou koordinovány
s obdobnými právy a povinnostmi příslušníků
Sboru národní bezpečnosti a jsou prakticky
obdobně jako povinnosti a oprávnění
příslušníků Sboru ozbrojené
ochrany železnic.
V zájmu posílení bezpečnosti leteckého
provozu se dále ve smyslu schválených zásad
zejména novelizuje ustanovení § 27 leteckého
zákona o povinnosti správců, vlastníků
nebo uživatelů objektů, které tvoří
překážku leteckého provozu, označovat
tyto objekty předepsaným značením
a tato značení na svůj náklad udržovat
a provozovat. Významné je i doplnění
leteckého zákona novým ustanovením
§ 30a, kterým se prohlubuje kontrolní pravomoc
federálního ministerstva dopravy a Státní
letecké inspekce tím, že se umožňuje
kontrolovat činnost posádky a palubní i pozemní
letecká zařízení během letu.
V souladu se schválenými zásadami novelizace
leteckého zákona se upravují v předkládaném
vládním návrhu zákona další
ustanovení, kterými se rovněž zvýrazňuje
potřeba zvýšení bezpečnosti a
současně přizpůsobuje vnitrostátní
právní řád úpravám a
změnám, které nastaly v průběhu
doby v mezinárodním civilním letectví
a v technickém rozvoji civilního letectví.
Jde zejména o ustanovení o ochranných pásmech
(§ 24), o novém vymezení pojmu letadla (§
4), o způsobilosti civilního letadla (§ 11
odst. 1 a 2) a o leteckém personálu v civilním
letectví (§ 14 a 15).
Při zpracování návrhu zákona,
kterým se mění a doplňuje letecký
zákon, bylo též přihlédnuto k
doporučením, která byla uplatněna
při projednávání zásad novelizace
tohoto zákona ve výborech Federálního
shromáždění. Bylo vyhověno připomínce
výboru branného a bezpečnostního v
tom smyslu, že stavby vojenské správy a zařízení
pro vojenské účely nemají podléhat
souhlasu Státní letecké inspekce a že
orgány vojenské správy zajišťují,
aby vojenské objekty neohrožovaly bezpečnost
civilní letecké dopravy.
Ve vládním návrhu novely leteckého
zákona je provedena též úprava §
30 odst. 1, která nebyla navržena v zásadách
novelizace zákona. Jde o zmocnění pro federální
ministerstvo dopravy, aby mohlo pověřit orgán
jemu podřízené organizace pro provozování
letecké dopravy plněním úkolů
souvisejících s řízením leteckého
provozu. Potřeba tohoto zmocnění je vyvolána
připravovanými organizačními úpravami,
kterými se v souladu s usnesením vlády ČSSR
č. 36/1974 a č. 68/1975 má dosáhnout
zjednodušení a jednotnosti řízení
civilní letecké dopravy zřízením
středního článku řízení.
Jde o analogii zmocnění podle zákona o drahách,
podle něhož federální ministerstvo dopravy
může pověřit správy drah plněním
některých úkolů státní
správy.
Závěrem bych chtěl zdůraznit, že
vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje letecký zákon,
byl zpracován v souladu s celospolečenskými
potřebami a mezinárodními závazky,
a chci vyslovit přesvědčení, že
jeho realizace přispěje k posílení
bezpečnosti v letecké dopravě a k dalšímu
rozvoji civilního letectví.
Děkuji poslancům za aktivní činnost
při projednávání návrhu zákona
a z pověření vlády Československé
socialistické republiky doporučuji jeho schválení.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji ministru Blažkovi za výklad k vládnímu
návrhu.
Vládní návrh byl přikázán
k projednání výborům ústavně
právním, branným a bezpečnostním
a pro průmysl, dopravu a obchod obou sněmoven.
Přednesením společné zpravodajské
zprávy za výbory Sněmovny národů
byl pověřen poslanec Zdeněk Pšenička.
Prosím, aby se ujal slova.
Zpravodaj poslanec SN Z. Pšenička: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté, vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 47/1956 Sb., o civilním
letectví, projednal výbor branný a bezpečnostní,
výbor ústavně právní a výbor
pro průmysl, dopravu a obchod. Výbory posoudily,
jak byla využita a respektována doporučení,
uplatněná při projednávání
zásad této novely zákona, a dále se
podrobně zabývaly jednotlivými změnami.
Všechny výbory došly k závěru,
že připomínky uplatněné k zásadám
návrhu zákona byly využity a bylo k nim přihlédnuto
v návrhu osnovy zákona.
Shodně bylo konstatováno, že navrhovaná
novelizace vytváří předpoklady pro
- posílení bezpečnosti civilní letecké
dopravy;
- uvedení leteckého zákona do souladu s technickým
rozvojem v civilním letectví, a to jak podle vnitrostátních
potřeb ČSSR, tak i mezinárodních závazků.
Protože dosud platný zákon č. 47/1956
Sb. vznikl před federativním uspořádáním
našeho státu, bylo nutno i z tohoto hlediska provést
nezbytné úpravy. Podle ujištění
vlády ČSSR, uvedeného v důvodové
zprávě, umožňuje navrhovaná úprava
provést záměry směřující
ke zjednodušení organizace civilního letectví.
Předložený vládní návrh
zákona tedy splňuje základní záměry
a hlavní účel novelizace schválené
v zásadách. Tento návrh však má
také finanční nároky na státní
rozpočet a vyžaduje i určité zvýšení
počtu pracovníků. Půjde jednak o náklady
na počáteční vybavení Sboru
ozbrojené ochrany letišť v hodnotě více
než 1mil. Kčs a dále o mzdové náklady
zhruba 2,4 mil. Kčs ročně.
Při jednání ve výborech byly vzneseny
náměty a připomínky, které
se týkají provádění zákona
po jeho schválení. Jednalo se např. o ekonomické
rozdělení počtu příslušníků
na jednotlivá letiště, dále o to, aby
v prováděcích předpisech byla vymezena
ochranná pásma a zejména činnosti
ohrožující bezpečnost leteckého
provozu natolik přesně, aby mohla sloužit jako
dostačující směrnice při územním
rozmísťování staveb a projektovaní.
Poslanci vycházeli z toho, že pokud nebudou tyto otázky
dost jasné, může se stát, že budou
zpracovány územní plány, popřípadě
projekty, které jsou dost nákladné a v připomínkovém
řízení může vyslovit s nimi Státní
letecká inspekce nesouhlas a práce vynaložená
na projekty bude zbytečná. Poslanci také
vzali na vědomí ujištění, že
by nebylo ekonomicky ani funkčně účelné,
aby obdobná ochrana, jaká se tímto zákonem
zavádí na veřejných letištích,
byla na letištích a zařízeních
Svazarmu a letištích podniků.
Poslanci byli také ujištěni, že předložený
návrh zahrnuje všechny nezbytné úpravy
a jsou tedy vytvořeny předpoklady, aby novelizovaný
zákon mohl mít opět delší platnost.
Závěrem zprávy o průběhu projednávání
vládního návrhu zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
47/1956 Sb., o civilním letectví, je třeba
konstatovat, že všechny výbory věnovaly
projednání návrhu velkou pozornost. Je třeba
také ocenit, že jednání ve výborech
se osobně zúčastnil ministr dopravy s. ing.
Blažek a zodpověděl všechny připomínky
a dotazy poslanců, včetně těch, které
se týkaly i jiných oblastí dopravy, než
řeší předložený vládní
návrh zákona.
Na závěr všechny výbory, kterým
byl návrh k projednání přikázán,
tj. výbor branný a bezpečnostní, výbor
ústavně právní a výbor pro
průmysl, dopravu a obchod, doporučily schválit
předložený vládní návrh
beze změn. To současně svědčí
i o dobré kvalitě zpracování předloženého
návrhu.
V souladu s usneseními výboru branného a
bezpečnostního, výboru ústavně
právního a výboru pro průmysl, dopravu
a obchod jako společný zpravodaj výborů
navrhuji Sněmovně národů schválit
předložený vládní návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 47/1956 Sb., o civilním letectví
(tisk 117) a stanovit jeho účinnost od 1. ledna
1977.
Na závěr bych chtěl vyslovit přesvědčení,
že i tato úprava zákona se pozitivně
projeví při zajišťování
úkolů XV. sjezdu KSČ, při plnění
plánovaných úkolů v oblasti dopravy
a při uplatňování a zkvalitňování
zákonodárné činnosti. Děkuji
za pozornost.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji zpravodaji poslanci Pšeničkovi. Prosím
nyní poslankyni Annu Bliskovou, aby přednesla zpravodajskou
zprávu z pověření výborů
Sněmovny lidu.
Zpravodajka poslankyně SL A. Blisková: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia! Vládny návrh zákona,
ktorý dnes prerokúvame, navrhuje zmenu a dopĺňa
zákon č. 47 z roku 1956. Ide teda o úpravu
zákona, ktorý platí už 20 rokov.
Za tento čas nastal mimoriadne veľký pokrok
v civilnej leteckej doprave. Používajú sa technicky
veľmi náročné a zložité
lietadlá a spojové a technické zariadenia,
ktoré umožňujú zaistiť bezpečnosť
premávky aj spoľahlivé spojenie posádky
lietadla s pozemnými stanovištiami počas celého
letu, a to aj pri veľmi hustej leteckej doprave a veľkej
rýchlosti lietadiel. Nové problémy priniesli
aj veľkokapacitne lietadlá, ktoré prepravili
naraz veľký počet cestujúcich alebo
značný náklad.
Napríklad v roku 1956 bolo letecky prepravených
252 tisíc cestujúcich a v roku 1975 viac než
1 milión 900 tisíc osôb; bolo prepravených
viac ako 29 tisíc ton tovaru oproti 5,8 tisícom
v roku 1956. V roku 1956 sa nalietalo 8,8 miliónov km a
v roku 1975 viac ako 33 miliónov km. Letecká preprava
osôb vzrástla za dobu platnosti zákona teda
skoro 8krát, letecká preprava tovaru 5krát,
nalietalo sa skoro 4krát viac km. Mnohonásobne vzrástla
aj hodnota lietadiel a pozemných technických zariadení.
Uvedené skutočnosti sa brali do úvahy vo
výboroch pri rokovaní o predloženom vládnom
návrhu. Výbory konštatovali, že dlhodobá
platnosť zákona svedčí aj pri daných
podmienkach o tom, že to je zrejme dobrý zákon.
Poslanci veľmi starostlivo zvažovali každú
navrhovanú zmenu a každú úpravu a žiadali,
aby boli podrobne zdôvodnené. Na druhej strane si
však výbory uvedomovali, že výrazné
zmeny vo vývoji leteckej dopravy v priebehu minulých
20 rokov žiadajú, aby aj zákon vychádzal
z týchto nových podmienok a z predpokladov ďalšieho
rozvoja leteckej dopravy, ako aj plánovaného rozvoja
celej našej spoločnosti. Zákon má vytvárať
potrebný priestor pre tento rozvoj, ako aj pre ochranu
záujmov socialistickej spoločnosti. Preto už
pri prerokúvaní zásad zákona výbory
odporučili, aby boli posúdené všetky
časti zákona. S uspokojením vzali na vedomie
ubezpečenie ministra dopravy súdruha Ing. Blažka,
že vládny návrh osnovy zákona zahŕňa
všetky potrebné a nevyhnutné úpravy
tak, aby boli vytvorené podmienky pre dlhodobejšiu
platnosť novelizovaného zákona.