Chemický průmysl, jehož výroba se má
zvýšit o 37 %, je po strojírenství druhým
odvětvím, které má v současné
etapě rozhodující význam právě
z hlediska technického pokroku. V souladu se založenou
investiční výstavbou má růst
především chemické zpracování
dovážené ropy - petrochemie. Dosáhnout
v roce 1980 výroby 950 tis. tun plastických hmot
vyžaduje uvést v plánovaných termínech
do provozu především velkokapacitní
etylénovou jednotku v Litvínově. Musíme
využít všechny dobré zkušenosti,
poučit se z nedostatků a soustředit důsledně
pozornost všech stupňů řízení
na uvádění kapacit chemického průmyslu
do kvalitního provozu v plánovaných termínech.
Jako prvořadý společenský úkol
v zemědělství vytyčil XV. sjezd KSČ
dosáhnout postupně soběstačnosti ve
výrobě obilí. Do šesté pětiletky
jsme vstoupili po nižší úrodě zrnin
a okopanin v roce 1975, způsobené počasím,
které ovlivnilo průběh jarních prací
i v letošním roce. Naši zemědělci
dělají vše pro to, aby nepříznivý
vliv počasí v co největším rozsahu
omezili.
V šesté pětiletce předpokládáme
růst celkové zemědělské produkce
- ve srovnání s obdobím páté
pětiletky - o více než 14 %. Bezpodmínečně
musíme zabezpečit rychlejší růst
rostlinné výroby a její soulad s potřebami
živočišné výroby. Budeme pokračovat
ve zvyšování intenzity výroby, zabezpečovat
vzestup hektarových výnosů, např.
u obilovin o 13 %, cukrovky o více než 13 %, brambor
o 15 %. Náročný růst rostlinné
výroby zajišťujeme zvyšováním
dodávek průmyslových hnojiv, které
dosáhnou v roce 1980 268 kg (v čistých živinách)
na 1 ha zemědělské půdy.
Zvyšování rostlinné výroby musí
být spojeno s výraznou racionalizací spotřeby
zrna, s lepším hospodařením s jádrem,
zvláště při výkrmu hospodářských
zvířat.
Živočišná výroba je plánem
orientována tak, aby nákup jatečného
skotu byl v roce 1980 (proti roku 1975) vyšší
o 18 %, jatečných prasat téměř
o 22 %, jatečné drůbeže téměř
o 28 %, mléka o 15 %.
Úkoly v zemědělství jsou zabezpečovány
zhruba 67 mld Kčs investic, z nichž více než
polovina je orientována na řešení potřeb
rostlinné výroby. Zemědělství
bude dodáno zhruba 49 tis. traktorů, více
než 10 tis. sklízecích mlátiček,
výkonné stroje pro sklizeň objemné
píce a řada dalších moderních
strojů pro rostlinnou i živočišnou výrobu
z naší výroby i z dovozu.
V návaznosti na dodávky ze zemědělství
a z dovozu se zvýší objem výroby potravinářského
průmyslu o 20 %.
Do šestého pětiletého plánu jsou
- v souladu se směrnicí schválenou XV. sjezdem
- zapracovány úkoly i pro všechna další
odvětví průmyslu, stavebnictví, lesního
a vodního hospodářství, dopravy a
spojů, které mají zajistit rozvoj národního
hospodářství v potřebných proporcích
a vztazích.
Soudružky a soudruzi, realizace záměrů
šesté pětiletky, především
pak realizace strukturálních změn, vyžaduje
rozsáhlý a náročný investiční
program. Na XV. sjezdu bylo zdůrazněno, že
investiční politiku považuje strana za jednu
z nejdůležitějších, ale nejobtížnějších
oblastí hospodářského rozvoje. V šesté
pětiletce počítáme s celkovým
objemem investic zhruba 800 mld Kčs.
Celkový rozsah investování je stanoven tak,
aby podíl investic na užitém národním
důchodu nepřekročil v šesté pětiletce
33 %. Z hlediska možností stavebních kapacit,
dodávek strojů, zařízení a
montážních prací je nutné, aby
všichni považovali v pětiletém plánu
uvedený rozsah investic za maximální.
Investiční prostředky soustřeďujeme
především na dokončování
rozhodujících staveb a na zabezpečení
dlouhodobých potřeb našeho hospodářství.
Týká se to - a práce na dlouhodobém
rozvoji naší ekonomiky to potvrzují - především
zabezpečení zdrojů paliv a energie, rozvoje
oborů zapojujících naši ekonomiku do
mezinárodní dělby práce, zvýšení
exportní schopnosti a lepšího využívání
domácích přírodních zdrojů.
K podstatnému posílení nově zahajované
výstavby proti páté pětiletce dochází
především v palivech (růst o 87 %),
chemickém průmyslu (růst o 73 %) a strojírenství
(růst o 64 %).
V nevýrobních odvětvích - při
udržení podílu investic na úrovni páté
pětiletky - více investujeme do základní
infrastruktury, zejména do dopravy a vodního hospodářství.
Realizace plánovaných záměrů
si vyžádá - vedle včasné projektové
přípravy - změny ve struktuře stavebních
kapacit (pro posílení průmyslové a
občanské výstavby) i ve struktuře
dodávek strojů (zejména pro posílení
dodávek pro stavby).
XV. sjezd zdůraznil nutnost mnohem energičtěji
prosazovat v investiční výstavbě kritéria
efektivnosti, přísně posuzovat nezbytnost
nové výstavby - prostě mnohem více
počítat. Budeme proto cílevědomě
a náročně prosazovat zásadu - nezahajovat
novou výstavbu tam, kde lze potřebného rozvoje
dosáhnout zvýšením směnnosti
na existujících kapacitách či jejich
rekonstrukcí nebo modernizací. Mnohem odpovědněji
musí všechny stupně řízení
ověřovat při posuzování každého
investičního záměru, zda jeho realizace
povede k dosažení stanoveného cíle v
plánovaném čase, kapacitě a nákladech.
Zásada maximální účelnosti
a hospodárnosti platí ve výrobní i
nevýrobní sféře a ve všech formách
investiční výstavby. Velkou pozornost je
třeba věnovat zajištění pracovníků
pro nové kapacity - jak celkového počtu,
tak i v potřebné kvalifikaci. V této souvislosti
musíme zdůraznit nutnost důsledné
likvidace neefektivních a neúčelných
výrobních fondů s cílem využít
uvolněné pracovní síly jak pro nové
kapacity, tak pro lepší využití stávajících
kapacit vyšší směnností.
Objektivním požadavkem současné etapy
rozvoje socialistické společnosti je uplatňování
a rychlé zavádění výsledků
vědy a techniky do výroby. Využívání
domácích i zahraničních vědecko-výzkumných
poznatků se musí stát rozhodujícím
zdrojem intenzifikace rozvoje národního hospodářství,
vzestupu jeho výkonnosti i podmínkou plnění
náročných úkolů šesté
pětiletky.
Soudružky a soudruzi, vysoké nároky na zvýšení
výkonnosti naší ekonomiky klade vývoj
vnějších podmínek. Nejde jen o mimořádné
zostření krizové situace v kapitalistických
státech, jehož vliv musíme překonávat
při vstupu do šesté pětiletky, ale především
o značné ztížení podmínek
při opatřování paliv a surovin z dovozu,
s čímž je nutno počítat jako
s dlouhodobým a objektivním faktorem, působícím
v celosvětovém měřítku.
Ve struktuře našeho zahraničního obchodu
převládají v dovozu paliva a suroviny, jejichž
celková cenová hladina vzrostla rychleji než
u výrobků zpracovatelského průmyslu,
které naopak převládají v našem
vývozu. Je proto nutno rozvíjet podstatně
rychleji náš vývoz než dovoz. Splnění
náročných úkolů pětiletky
v tomto směru si vyžádá od výrobců
i zahraničního obchodu nejen zajišťovat
potřebné množství výrobků
pro export vysoké kvality a technické úrovně,
ale i pružněji reagovat na potřeby zahraničních
trhů a zvyšovat efektivnost zahraniční
směny zboží. I když tyto požadavky
platí obecně pro všechna odvětví
a obory, klíčový význam má
tu nesporně zvýšení exportní
schopnosti zpracovatelského průmyslu, na prvním
místě strojírenství. Současně
bude nutno zabezpečit optimální využívání
a zhodnocení dovezených surovin, paliv, materiálů
i strojů a zařízení a pokračovat
v soustavném hledání cest k dosažení
devizových úspor na všech úsecích.
V podmínkách, ve kterých budeme plnit úkoly
šesté pětiletky, vzrůstá význam
dalšího prohloubení ekonomické a vědecko-technické
spolupráce se socialistickými zeměmi. Všechny
části pětiletky odrážejí
skutečnost, že intenzita integračního
propojení naší ekonomiky s ekonomikou ostatních
států RVHP se v nadcházejícím
období dále podstatně zvýší.
V letech 1976 - 1980 vzroste výměna zboží
s členskými státy RVHP ve srovnatelných
cenách v porovnání s pátou pětiletkou
o 40 %. Rozhodující význam pro stabilitu
a dynamiku našeho rozvoje bude mít i nadále
svým rozsahem a strukturou hospodářská
a vědeckotechnická spolupráce se Sovětským
svazem. Dokumentuje to i skutečnost, že většina
významných integračních akcí,
na nichž se Československo v rámci RVHP zúčastní,
bude realizována právě ve spolupráci
se Sovětským svazem.
Budeme pokračovat v rozvíjení hospodářských
styků s rozvojovými zeměmi i vyspělými
kapitalistickými státy. Plán vytváří
ve vztahu k těmto zemím předpoklady nejenom
pro rozšíření obchodních styků,
ale i pro rozvoj vzájemně výhodné
průmyslové, vědecké a technické
spolupráce, jakož i pro navazování dlouhodobějších
ekonomických vztahů, jejichž výrazem
se stanou dlouhodobé dohody i kontrakty na státní
i podnikové úrovni.
Odpovídající podíl na uvedených
úkolech v oblasti vnějších ekonomických
vztahů patří všem odvětvím
a podnikům, všem článkům řízení.
Od nich však musíme v této oblasti požadovat
takovou aktivitu, která bude odpovídat novým
náročným podmínkám.
Soudružky a soudruzi, v souladu se závěry XV.
sjezdu KSČ se bude proporcionálně rozvíjet
hospodářství obou národních
republik v zájmu využívání rezerv,
zvyšování efektivnosti a celkového upevňování
jednotné československé ekonomiky.
V letech 1976 - 1980 má vzrůst vytvořený
společenský produkt v České socialistické
republice o 25 % a ve Slovenské socialistické republice
o 35 %, průmyslová výroba v územním
průřezu v České socialistické
republice o více než 28 % a ve Slovenské socialistické
republice o více než 44 %. Plánovaný
rozvoj průmyslu v obou republikách vychází
z celostátně předpokládaných
strukturálních změn. Zemědělská
produkce v souhrnu za pětiletku se zvýší
v ČSR o 12 - 13 %, v SSR o 18 %.
V obou republikách bude nutno řešit specifické
problémy rozvoje oblastí, především
výstavby v hlavním městě Praze, v
Bratislavě a v Severočeském kraji. Velmi
náročné bude zabezpečování
výstavby Prahy, kde má být postaveno 58 tis.
bytů, což je o 45 % více než v předchozím
pětiletém období a kde současně
musíme zvládnout složité úkoly
ve výstavbě metra, přestavbě komunikační
sítě a v budování celé řady
objektů k zlepšení zásobování,
služeb a vůbec životního prostředí.
Koncentrace výstavby v uvedených oblastech se neobejde
bez přesunu stavebních kapacit z ostatních
krajů.
Soudružky a soudruzi, náročné úkoly
šesté pětiletky kladou vyšší
nároky i na řídící a organizátorskou
práci, na soustavu plánovitého řízení
národního hospodářství. Ve
vazbě na řešení věcných
úkolů rozvoje na léta 1976 - 1980 a v duchu
ustanovení zákona o národohospodářském
plánování byly s platností od 1. ledna
zavedeny některé úpravy soustavy plánovitého
řízení. Jsou orientovány k účinnější
podpoře řešení věcných
úkolů rozvoje hospodářství,
využívání nahromaděných
rezerv, urychlení vědeckotechnického pokroku,
prosazení strukturálních změn, zvyšování
produktivity práce, snižování materiálové
spotřeby a dalšího rozvoje zapojení
naší ekonomiky do mezinárodní dělby
práce.
Ústřední výbor Komunistické
strany Československa i vláda Československé
socialistické republiky věnují zdokonalování
plánovitého řízení národního
hospodářství soustředěnou pozornost.
XV. sjezd KSČ důrazně uložil zdokonalovat
plánování a řízení,
zvyšovat účinnost hmotné zainteresovanosti,
racionalizovat organizaci výrobně technické
základny naší ekonomiky. Klíčovým
úkolem je zkvalitňování plánovacího
procesu ve všech jeho etapách. To znamená v
prvé řadě dosáhnout větší
komplexnosti plánu, sladění nejdůležitějších
vazeb, vzájemné vnitřní vybilancovanosti,
odvětvové a územní proporcionality.
Je nutno dále posílit úlohu a autoritu národohospodářských
plánů. Současně pro konkrétní
aplikaci platných pravidel a norem soustavy v praktickém
náročném řízení odvětví
a oborů zdokonalovat režim řízení
a upevňování vnitropodnikového řízení.
Vysoká náročnost není samozřejmě
rozhodujícím současným požadavkem
jen pro státní plán, jen pro celostátní
pravidla a normy řízení. Ty nemohou nikdy
určovat všechny vztahy. Na jejich základě
je třeba vyžadovat angažovaný, tvůrčí
a vysoce odpovědný přístup k plánování
a řízení na resortech i nižších
článcích řízení, u všech
odpovědných řídících
pracovníků.
Soudružky a soudruzi, současně s návrhem
šestého pětiletého plánu schválila
vláda ČSSR směrnici pro vypracování
prováděcího státního plánu
rozvoje národního hospodářství
na rok 1977, druhý rok šesté pětiletky.
Směrnice je nedílnou součástí
pětiletky. Orientuje rozvoj jednotlivých odvětví
tak, aby národní důchod vzrostl v roce 1977
proti roku 1976 zhruba o 5 %, což odpovídá
průměrnému ročnímu vzestupu
plánovanému na období šesté pětiletky.
Náročnou součástí přípravy
návrhu plánu na rok 1977 bude jeho přepočet
na velkoobchodní ceny platné od 1. ledna 1977. Proto
také byla směrnice ve vládě schválena
dříve než v minulých letech.
Pro rok 1977 je zvlášť důležité
bezpodmínečné dodržení stanovených
úkolů, záměrů a proporcí.
Každé vážnější odchýlení
od jejich úkolů by mohlo způsobit věcné
i časové potíže jak při uzavírání
návrhu plánu ve starých cenách, tak
při jeho přepočtu na nové ceny. Resorty
a VHJ, které mají největší zodpovědnost
za dodržení úkolů směrnice, musí
přijmout pro celé období - tzn. od rozpisu
směrnice až po předložení návrhu
plánu a jeho vybilancování - taková
opatření, která budou jakákoliv rizika
minimalizovat.
Významným předpokladem pro přípravu
plánu na příští rok je zabezpečení
úspěšného splnění plánu
v prvním roce pětiletky. Prvních pět
měsíců je charakterizováno pokračující
rychlou dynamikou tvorby hmotných zdrojů. Od začátku
roku vzrostla (proti stejnému období loňského
roku) průmyslová výroba o 5,7 %, objem stavebních
prací o 5,6 %, objem prací a dodávek v investiční
výstavbě o 5,5 %. Maloobchodní obrat vzrostl
o 2,5 %.
Hlavní záměry ve vývoji národního
hospodářství se za uplynulé období
plní v souladu s plánem na tento rok. Za celkovými
pozitivními výsledky je však ještě
řada náročných úkolů.
Některé podniky plán neplní, hospodárnost
ve spotřebě surovin, materiálů, energie
není vždy na úrovni potřeb, není
vše v úplném pořádku na důležitých
stavbách, vyskytují se stále nové
požadavky na dovozy a podobně.