Úterý 22. června 1976

Chemický průmysl, jehož výroba se má zvýšit o 37 %, je po strojírenství druhým odvětvím, které má v současné etapě rozhodující význam právě z hlediska technického pokroku. V souladu se založenou investiční výstavbou má růst především chemické zpracování dovážené ropy - petrochemie. Dosáhnout v roce 1980 výroby 950 tis. tun plastických hmot vyžaduje uvést v plánovaných termínech do provozu především velkokapacitní etylénovou jednotku v Litvínově. Musíme využít všechny dobré zkušenosti, poučit se z nedostatků a soustředit důsledně pozornost všech stupňů řízení na uvádění kapacit chemického průmyslu do kvalitního provozu v plánovaných termínech.

Jako prvořadý společenský úkol v zemědělství vytyčil XV. sjezd KSČ dosáhnout postupně soběstačnosti ve výrobě obilí. Do šesté pětiletky jsme vstoupili po nižší úrodě zrnin a okopanin v roce 1975, způsobené počasím, které ovlivnilo průběh jarních prací i v letošním roce. Naši zemědělci dělají vše pro to, aby nepříznivý vliv počasí v co největším rozsahu omezili.

V šesté pětiletce předpokládáme růst celkové zemědělské produkce - ve srovnání s obdobím páté pětiletky - o více než 14 %. Bezpodmínečně musíme zabezpečit rychlejší růst rostlinné výroby a její soulad s potřebami živočišné výroby. Budeme pokračovat ve zvyšování intenzity výroby, zabezpečovat vzestup hektarových výnosů, např. u obilovin o 13 %, cukrovky o více než 13 %, brambor o 15 %. Náročný růst rostlinné výroby zajišťujeme zvyšováním dodávek průmyslových hnojiv, které dosáhnou v roce 1980 268 kg (v čistých živinách) na 1 ha zemědělské půdy.

Zvyšování rostlinné výroby musí být spojeno s výraznou racionalizací spotřeby zrna, s lepším hospodařením s jádrem, zvláště při výkrmu hospodářských zvířat.

Živočišná výroba je plánem orientována tak, aby nákup jatečného skotu byl v roce 1980 (proti roku 1975) vyšší o 18 %, jatečných prasat téměř o 22 %, jatečné drůbeže téměř o 28 %, mléka o 15 %.

Úkoly v zemědělství jsou zabezpečovány zhruba 67 mld Kčs investic, z nichž více než polovina je orientována na řešení potřeb rostlinné výroby. Zemědělství bude dodáno zhruba 49 tis. traktorů, více než 10 tis. sklízecích mlátiček, výkonné stroje pro sklizeň objemné píce a řada dalších moderních strojů pro rostlinnou i živočišnou výrobu z naší výroby i z dovozu.

V návaznosti na dodávky ze zemědělství a z dovozu se zvýší objem výroby potravinářského průmyslu o 20 %.

Do šestého pětiletého plánu jsou - v souladu se směrnicí schválenou XV. sjezdem - zapracovány úkoly i pro všechna další odvětví průmyslu, stavebnictví, lesního a vodního hospodářství, dopravy a spojů, které mají zajistit rozvoj národního hospodářství v potřebných proporcích a vztazích.

Soudružky a soudruzi, realizace záměrů šesté pětiletky, především pak realizace strukturálních změn, vyžaduje rozsáhlý a náročný investiční program. Na XV. sjezdu bylo zdůrazněno, že investiční politiku považuje strana za jednu z nejdůležitějších, ale nejobtížnějších oblastí hospodářského rozvoje. V šesté pětiletce počítáme s celkovým objemem investic zhruba 800 mld Kčs.

Celkový rozsah investování je stanoven tak, aby podíl investic na užitém národním důchodu nepřekročil v šesté pětiletce 33 %. Z hlediska možností stavebních kapacit, dodávek strojů, zařízení a montážních prací je nutné, aby všichni považovali v pětiletém plánu uvedený rozsah investic za maximální.

Investiční prostředky soustřeďujeme především na dokončování rozhodujících staveb a na zabezpečení dlouhodobých potřeb našeho hospodářství. Týká se to - a práce na dlouhodobém rozvoji naší ekonomiky to potvrzují - především zabezpečení zdrojů paliv a energie, rozvoje oborů zapojujících naši ekonomiku do mezinárodní dělby práce, zvýšení exportní schopnosti a lepšího využívání domácích přírodních zdrojů. K podstatnému posílení nově zahajované výstavby proti páté pětiletce dochází především v palivech (růst o 87 %), chemickém průmyslu (růst o 73 %) a strojírenství (růst o 64 %).

V nevýrobních odvětvích - při udržení podílu investic na úrovni páté pětiletky - více investujeme do základní infrastruktury, zejména do dopravy a vodního hospodářství.

Realizace plánovaných záměrů si vyžádá - vedle včasné projektové přípravy - změny ve struktuře stavebních kapacit (pro posílení průmyslové a občanské výstavby) i ve struktuře dodávek strojů (zejména pro posílení dodávek pro stavby).

XV. sjezd zdůraznil nutnost mnohem energičtěji prosazovat v investiční výstavbě kritéria efektivnosti, přísně posuzovat nezbytnost nové výstavby - prostě mnohem více počítat. Budeme proto cílevědomě a náročně prosazovat zásadu - nezahajovat novou výstavbu tam, kde lze potřebného rozvoje dosáhnout zvýšením směnnosti na existujících kapacitách či jejich rekonstrukcí nebo modernizací. Mnohem odpovědněji musí všechny stupně řízení ověřovat při posuzování každého investičního záměru, zda jeho realizace povede k dosažení stanoveného cíle v plánovaném čase, kapacitě a nákladech. Zásada maximální účelnosti a hospodárnosti platí ve výrobní i nevýrobní sféře a ve všech formách investiční výstavby. Velkou pozornost je třeba věnovat zajištění pracovníků pro nové kapacity - jak celkového počtu, tak i v potřebné kvalifikaci. V této souvislosti musíme zdůraznit nutnost důsledné likvidace neefektivních a neúčelných výrobních fondů s cílem využít uvolněné pracovní síly jak pro nové kapacity, tak pro lepší využití stávajících kapacit vyšší směnností.

Objektivním požadavkem současné etapy rozvoje socialistické společnosti je uplatňování a rychlé zavádění výsledků vědy a techniky do výroby. Využívání domácích i zahraničních vědecko-výzkumných poznatků se musí stát rozhodujícím zdrojem intenzifikace rozvoje národního hospodářství, vzestupu jeho výkonnosti i podmínkou plnění náročných úkolů šesté pětiletky.

Soudružky a soudruzi, vysoké nároky na zvýšení výkonnosti naší ekonomiky klade vývoj vnějších podmínek. Nejde jen o mimořádné zostření krizové situace v kapitalistických státech, jehož vliv musíme překonávat při vstupu do šesté pětiletky, ale především o značné ztížení podmínek při opatřování paliv a surovin z dovozu, s čímž je nutno počítat jako s dlouhodobým a objektivním faktorem, působícím v celosvětovém měřítku.

Ve struktuře našeho zahraničního obchodu převládají v dovozu paliva a suroviny, jejichž celková cenová hladina vzrostla rychleji než u výrobků zpracovatelského průmyslu, které naopak převládají v našem vývozu. Je proto nutno rozvíjet podstatně rychleji náš vývoz než dovoz. Splnění náročných úkolů pětiletky v tomto směru si vyžádá od výrobců i zahraničního obchodu nejen zajišťovat potřebné množství výrobků pro export vysoké kvality a technické úrovně, ale i pružněji reagovat na potřeby zahraničních trhů a zvyšovat efektivnost zahraniční směny zboží. I když tyto požadavky platí obecně pro všechna odvětví a obory, klíčový význam má tu nesporně zvýšení exportní schopnosti zpracovatelského průmyslu, na prvním místě strojírenství. Současně bude nutno zabezpečit optimální využívání a zhodnocení dovezených surovin, paliv, materiálů i strojů a zařízení a pokračovat v soustavném hledání cest k dosažení devizových úspor na všech úsecích.

V podmínkách, ve kterých budeme plnit úkoly šesté pětiletky, vzrůstá význam dalšího prohloubení ekonomické a vědecko-technické spolupráce se socialistickými zeměmi. Všechny části pětiletky odrážejí skutečnost, že intenzita integračního propojení naší ekonomiky s ekonomikou ostatních států RVHP se v nadcházejícím období dále podstatně zvýší.

V letech 1976 - 1980 vzroste výměna zboží s členskými státy RVHP ve srovnatelných cenách v porovnání s pátou pětiletkou o 40 %. Rozhodující význam pro stabilitu a dynamiku našeho rozvoje bude mít i nadále svým rozsahem a strukturou hospodářská a vědeckotechnická spolupráce se Sovětským svazem. Dokumentuje to i skutečnost, že většina významných integračních akcí, na nichž se Československo v rámci RVHP zúčastní, bude realizována právě ve spolupráci se Sovětským svazem.

Budeme pokračovat v rozvíjení hospodářských styků s rozvojovými zeměmi i vyspělými kapitalistickými státy. Plán vytváří ve vztahu k těmto zemím předpoklady nejenom pro rozšíření obchodních styků, ale i pro rozvoj vzájemně výhodné průmyslové, vědecké a technické spolupráce, jakož i pro navazování dlouhodobějších ekonomických vztahů, jejichž výrazem se stanou dlouhodobé dohody i kontrakty na státní i podnikové úrovni.

Odpovídající podíl na uvedených úkolech v oblasti vnějších ekonomických vztahů patří všem odvětvím a podnikům, všem článkům řízení. Od nich však musíme v této oblasti požadovat takovou aktivitu, která bude odpovídat novým náročným podmínkám.

Soudružky a soudruzi, v souladu se závěry XV. sjezdu KSČ se bude proporcionálně rozvíjet hospodářství obou národních republik v zájmu využívání rezerv, zvyšování efektivnosti a celkového upevňování jednotné československé ekonomiky.

V letech 1976 - 1980 má vzrůst vytvořený společenský produkt v České socialistické republice o 25 % a ve Slovenské socialistické republice o 35 %, průmyslová výroba v územním průřezu v České socialistické republice o více než 28 % a ve Slovenské socialistické republice o více než 44 %. Plánovaný rozvoj průmyslu v obou republikách vychází z celostátně předpokládaných strukturálních změn. Zemědělská produkce v souhrnu za pětiletku se zvýší v ČSR o 12 - 13 %, v SSR o 18 %.

V obou republikách bude nutno řešit specifické problémy rozvoje oblastí, především výstavby v hlavním městě Praze, v Bratislavě a v Severočeském kraji. Velmi náročné bude zabezpečování výstavby Prahy, kde má být postaveno 58 tis. bytů, což je o 45 % více než v předchozím pětiletém období a kde současně musíme zvládnout složité úkoly ve výstavbě metra, přestavbě komunikační sítě a v budování celé řady objektů k zlepšení zásobování, služeb a vůbec životního prostředí.

Koncentrace výstavby v uvedených oblastech se neobejde bez přesunu stavebních kapacit z ostatních krajů.

Soudružky a soudruzi, náročné úkoly šesté pětiletky kladou vyšší nároky i na řídící a organizátorskou práci, na soustavu plánovitého řízení národního hospodářství. Ve vazbě na řešení věcných úkolů rozvoje na léta 1976 - 1980 a v duchu ustanovení zákona o národohospodářském plánování byly s platností od 1. ledna zavedeny některé úpravy soustavy plánovitého řízení. Jsou orientovány k účinnější podpoře řešení věcných úkolů rozvoje hospodářství, využívání nahromaděných rezerv, urychlení vědeckotechnického pokroku, prosazení strukturálních změn, zvyšování produktivity práce, snižování materiálové spotřeby a dalšího rozvoje zapojení naší ekonomiky do mezinárodní dělby práce.

Ústřední výbor Komunistické strany Československa i vláda Československé socialistické republiky věnují zdokonalování plánovitého řízení národního hospodářství soustředěnou pozornost. XV. sjezd KSČ důrazně uložil zdokonalovat plánování a řízení, zvyšovat účinnost hmotné zainteresovanosti, racionalizovat organizaci výrobně technické základny naší ekonomiky. Klíčovým úkolem je zkvalitňování plánovacího procesu ve všech jeho etapách. To znamená v prvé řadě dosáhnout větší komplexnosti plánu, sladění nejdůležitějších vazeb, vzájemné vnitřní vybilancovanosti, odvětvové a územní proporcionality. Je nutno dále posílit úlohu a autoritu národohospodářských plánů. Současně pro konkrétní aplikaci platných pravidel a norem soustavy v praktickém náročném řízení odvětví a oborů zdokonalovat režim řízení a upevňování vnitropodnikového řízení.

Vysoká náročnost není samozřejmě rozhodujícím současným požadavkem jen pro státní plán, jen pro celostátní pravidla a normy řízení. Ty nemohou nikdy určovat všechny vztahy. Na jejich základě je třeba vyžadovat angažovaný, tvůrčí a vysoce odpovědný přístup k plánování a řízení na resortech i nižších článcích řízení, u všech odpovědných řídících pracovníků.

Soudružky a soudruzi, současně s návrhem šestého pětiletého plánu schválila vláda ČSSR směrnici pro vypracování prováděcího státního plánu rozvoje národního hospodářství na rok 1977, druhý rok šesté pětiletky. Směrnice je nedílnou součástí pětiletky. Orientuje rozvoj jednotlivých odvětví tak, aby národní důchod vzrostl v roce 1977 proti roku 1976 zhruba o 5 %, což odpovídá průměrnému ročnímu vzestupu plánovanému na období šesté pětiletky.

Náročnou součástí přípravy návrhu plánu na rok 1977 bude jeho přepočet na velkoobchodní ceny platné od 1. ledna 1977. Proto také byla směrnice ve vládě schválena dříve než v minulých letech.

Pro rok 1977 je zvlášť důležité bezpodmínečné dodržení stanovených úkolů, záměrů a proporcí. Každé vážnější odchýlení od jejich úkolů by mohlo způsobit věcné i časové potíže jak při uzavírání návrhu plánu ve starých cenách, tak při jeho přepočtu na nové ceny. Resorty a VHJ, které mají největší zodpovědnost za dodržení úkolů směrnice, musí přijmout pro celé období - tzn. od rozpisu směrnice až po předložení návrhu plánu a jeho vybilancování - taková opatření, která budou jakákoliv rizika minimalizovat.

Významným předpokladem pro přípravu plánu na příští rok je zabezpečení úspěšného splnění plánu v prvním roce pětiletky. Prvních pět měsíců je charakterizováno pokračující rychlou dynamikou tvorby hmotných zdrojů. Od začátku roku vzrostla (proti stejnému období loňského roku) průmyslová výroba o 5,7 %, objem stavebních prací o 5,6 %, objem prací a dodávek v investiční výstavbě o 5,5 %. Maloobchodní obrat vzrostl o 2,5 %.

Hlavní záměry ve vývoji národního hospodářství se za uplynulé období plní v souladu s plánem na tento rok. Za celkovými pozitivními výsledky je však ještě řada náročných úkolů. Některé podniky plán neplní, hospodárnost ve spotřebě surovin, materiálů, energie není vždy na úrovni potřeb, není vše v úplném pořádku na důležitých stavbách, vyskytují se stále nové požadavky na dovozy a podobně.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP