Úterý 30. října 1973

Z těchto několika uvedených příkladů by se zdálo, že naše společnost nevěnuje této otázce patřičnou pozornost, ale právě opak je pravdou. Vždyť prakticky celá naše republika je jedním staveništěm a v tom je, myslím, hlavní problém, že naše stavebnictví je příliš roztříštěno. Do budoucna by se měla bytová výstavba ubírat směrem co největší soustředěnosti, aby se nestávaly takové případy jako u nás v Chomutově, kde hlavním dodavatelem jsou Pozemní stavby Ústí nad Labem, kde nebude tímto podnikem dokončeno, jak signalizuje dosavadní postup práce, proti kapacitním dohodám asi 449 bytů a neprostaví se zhruba 139 mil. Kčs. Velké zpoždění v okrese Chomutov je i ve výstavbě občanské a technické vybavenosti, kterou tento podnik dokončili několik let po obydlení sídliště. Např. 18třídní školu v sídlišti Horní Ves staví od roku 1969 a ještě není dokončena. To je jen jeden z mnoha příkladů dokončování sídlišť tímto podnikem.

Zcela jiný přístup k zajišťování komplexní bytové výstavby pro rozvoj průmyslu v našem okrese má n.p. Pozemní stavby Karlovy Vary, což je mimo krajský dodavatel. Zkracuje doby výstavby sídlišť např. u Vejprt o 1,5 roku, Kadaň o 1 rok a kratší lhůta výstavby se předpokládá podle stavu prací i u obou sídlišť v Klášterci nad Ohří. Občanskou vybavenost buduje v souběhu s byty a plní požadavky investora. Kdyby takový přístup k plnění svých úkolů měly všechny stavební organizace v republice, věřím, že větší část právě projednávaných problémů, i když ne jistě celá, by byla vyřešena a národními výbory by mohlo být přiděleno z celkové bytové výstavby namísto l4,7 % procento daleko vyšší.

Soudružky a soudruzi, jak připomíná zpráva SPK, bude se jevit ještě v příštích 5 letech nedostatek bytů, a to hlavně u mladých lidí, kde je to o to horší, že je zde nebezpečí nepříznivého vlivu na populační vývoj, obzvláště když porovnáme neustále klesající a zdražující se družstevní výstavbu, jako u nás v okrese.

V případě lepší skladby bytů, když družstevníci, a jsou to z 90 % mladí lidé, si chtějí řešit bytový problém sami, ale pro nevhodnost typu a jejich cenu je zhola nemožné, aby mladí manželé na byt 1 + 3 museli složit členský podíl 38 tisíc Kčs a 870 Kčs měsíčně nájemného. Jedná se o případ družstva Žižka v Chomutově, které tento typ bylo nuceno odmítnout z uvedených důvodů. Z toho pak vzniká neřešitelný tlak mladých manželů na národní výbory. Je patrno, že původní záměr, který se sledoval zavedením družstevní výstavby, již zřejmě není plněn a ani stávající bytový zákon neřeší nynější situaci.

Je zcela pochopitelné, že za uvedené situace nemohou národní výbory zcela splnit úkoly, které jim v oblasti hospodaření s byty ukládají právní předpisy a zásady státní bytové politiky. Podle těchto zásad má právě i řešení bytové otázky mladých manželství značnou důležitost, a proto by se mělo najít řešení, které by umožnilo národním výborům, aby alespoň 60 % bytů jimi přidělených se dostalo mladým manželům.

Vážené soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, nyní mi dovolte, abych se krátce zmínil o problémech v rámci celého Severočeského kraje, kam se v této pětiletce soustředil náročný rozvoj, který vzhledem k rozsahu a možnostem kraje vyvolal nutnost, aby se jím zabýval nejen XIV. sjezd KSČ, ale Česká národní rada i vláda ČSSR a vláda ČSR, které přijaly konkrétní usnesení k zabezpečování proporcionálního rozvoje kraje i základních celospolečenských úkolů. V investiční výstavbě jako nejnáročnějších úkolů jde zejména o výstavbu palivo-energetické základny /dvě velkoelektrárny Tušimice II a Počerady, výstavba velkolomů M. Gorkij, Březno, Merkur, Most a další/ uranového průmyslu, chemických komplexů /Stětí II, Petrochemie/, materiální základny stavebnictví /3 panelárny, cementárna Čížkovice/ a další. K zabezpečení pracovních sil a jejich stabilizace je nutno postavit 48 tisíc bytů, což je sice o 50 % víc než v minulé pětiletce, ale i výstavba podmíňujících investic, zejména tepláren i dalších občanských staveb navazujících na rozvoj ekonomiky našeho kraje. Jedná se především o dostavbu Mostu za 2,5 mld Kčs, výstavbu nemocnice Kadaň a Česká Lípa.

Vzhledem k rozsahu a náročnosti investičního programu, zařazování dalších staveb do plánu, ale i zvyšování rozpočtových nákladů, je vývoj plnění plánu investiční výstavby neuspokojivý, a to i u staveb centrálně sledovaných. Ve výstavbě nového Mostu nebude proti základnímu programu výstavby splněno asi za 800 mil. Kčs úkolů na stavbách, které tak musí chtě nechtě přejít do 6. pětiletky. Pro řadu občanských staveb zařazených do plánu dosud není znám dodavatel, jako výtopna Teplice, nemocnice Č. Lípa a nemocnice Kadaň, která je již řadu let rozestavěna, je prostavěno asi 9 mil. Kčs a nyní stavba stojí, pro mnou již řečené okolnosti.

Ukazuje se, že největší problémy se budou koncentrovat do posledních dvou let 5. pětiletky, kde úkoly prudce stoupají, zejména v komplexní bytové výstavbě. Předpokládá se, že zásluhou zvýšení svépomocných forem výstavby bude celkový úkol ve výstavbě bytů splněn, ale vzniknou vážné problémy v zajištění dodavatelské bytové výstavby a zejména občanské vybavenosti. Jak již přede mnou řekl s. posl. Kovalčík, pro r. 1974 není dosud dodavateli převzato v kraji 250 bytů a za 256 mil. objemu prací a pro r. 1975 není dodavateli převzato 1200 bytů.

Tento stav komplikuje i situaci národním výborům a poslancům všech stupňů, neboť ohrožuje splnění volebních programů.

Soudružky a soudruzi, toto je jen část problémů, o kterých jsem považoval za svou povinnost se zmínit. Děkuji vám za pozornost.

Předseda SN prof. dr. D. Hanes: Ďakujem poslancovi Humlovi za jeho vystúpenie v rozprave.

Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, teraz si urobíme prestávku na obed. Odpoludňajšie zasadanie bude viesť podpredseda SN s. Vladimír Vedra. Ako prvý po prestávke vystúpi poslanec Michal Sucha. Prosím, aby sa pripravil.

Prerušujem naše rokovanie a začneme znovu presne o 13. hodine. Prosím o dochvíľnosť. Ďakujem.

/Jednání přerušeno v 11.58 hod./

/Jednání opět zahájeno ve 13.02 hod. Řízení schůze převzal místopředseda SN V. Vedra./

Předsedající místopředseda SN V. Vedra: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, zahajuji přerušené jednání Sněmovny národů. Budeme pokračovat v rozpravě ke zprávě SPK o plnění plánu bytové výstavby a dalších úkolech.

Jako první se do rozpravy přihlásil poslanec Michal Sucha. Prosím, aby se ujal slova. Připraví se soudružka poslankyně Pomikálková.

Poslanec SN M. Sucha: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, dovoľte, aby som v súvislosti s prerokúvanou správou ukázal, ako je bytová otázka zabezpečovaná pre potrebu ČSĽA a ako sa samotná armáda podieľa na celoštátnej úlohe bytovej výstavby vôbec. Poznamenávam, že v súlade s uznesením XIV. zjazdu KSČ je prvoradou povinnosťou armády dosiahnuť vysokú úroveň v bojovej a politickej príprave. Pre to si musí armáda vytvárať všetky podmienky, napr. učebno-výcvikovú základňu a zabezpečovať výstavbu ďalších potrebných zariadení v podstate vlastnými silami. Okrem toho, ako je známe, zúčastňuje sa armáda aj na výpomocných prácach v národnom hospodárstve, čo nie je zvlášť priaznivý jav pre potreby zabezpečovania náročnej úrovne výcviku vojsk a udržiavania ich vysokej bojovej pohotovosti.

V súčasnej dobe velenie Čs. ľudovej armády veľmi intenzívne rieši otázku náboru a výchovy nových vojakov z povolania. Jedným z rozhodujúcich predpokladov pre riešenie súčasného kádrového stavu je možnosť riešenia bytovej otázky nových príslušníkov dôstojníckeho zboru. V celoštátnych bilanciách komunálnej bytovej výstavby pre potreby Čs. ľudovej armády sú vyčlenené plánované počty bytov. V rokoch 1968 - 1970 po reorganizácii ČSĽA a po vykonaných dislokačných zmenách vznikla nová situácia. Súčasne sa komplexne riešila aj kádrová otázka ČSĽA. To malo za následok, že byty vyčlenené v štátnych bilanciách v prospech ČSĽA nepokrývajú potrebu armády najmä v niektorých vojenských posádkach.

Velenie ČSĽA venuje preto maximálnu pozornosť riešeniu ubytovania veliteľského zboru a stanovilo, aby v rámci možností boli disproporcie v potrebe bytov pre ČSĽA riešené vlastnými silami.

Ide o riešenie disproporcií, ktoré vznikajú v posádkach s potrebou menších počtov bytov, kde ich realizácia je zabezpečovaná z veľkej časti svojpomocou vojsk za účinnej pomoci vojenských odborných orgánov. Takých bytov bude v 5. päťročnici v odlúčených posádkach, kde nie je predpoklad realizácie bytov dodávateľským spôsobom, postavených dovedna 300.

Závažným podkladom pre riešenie bytovej situácie bolo vládne uznesenie č. 460/68, ktoré umožnilo Federálnemu ministerstvu národnej obrany za výpomoc v pracovných silách realizovať spolu s dodávateľskými podnikmi výstavbu bytov v niektorých posádkach s ťažkou bytovou situáciou veliteľských zborov. Po vykonanej investorskej príprave v rokoch 1969 - 1970 s pomocou podnikov Ministerstva stavebníctva ČSR a SSR a odborového podniku Vojenských stavieb sa podarilo štátnym plánom stanovené počty bytov prekročiť v rokoch 1971 - 1973 cca o 2.800 bytov. Výhodou tejto výstavby bola skutočnosť, že potrebné materiály pre výstavbu bytov boli centrálne bilancované a zabezpečené v pláne národného hospodárstva. Táto výstavba končí v roku 1974 - 1975, keď bude odovzdaných posledných cca 800 bytov.

Aj napriek týmto, štátnymi orgánmi poskytnutým možnostiam a kladným výsledkom v realizácii nemohlo byť v niektorých rozhodujúcich posádkach ubytovanie veliteľského zboru ČSĽA doriešené celkom uspokojivo; preto velenie ČSĽA v roku 1971 v súlade s uznesením vlády č. 200/71 rozhodlo zabezpečiť ďalšie byty, a to prevažne silami Čs. ľudovej armády.

Táto výstavba podľa citovaného vládneho uznesenia je hradená z prostriedkov Federálneho ministerstva národnej obrany a nedostatkové materiály budú vyrobené s výpomocou vojsk. Potrebná stavebná kapacita je z väčšej časti zabezpečovaná rezortným stavebným podnikom, ktorému na nadplánované úlohy v bytovej výstavbe sú poskytovaní vojaci ako pracovné sily. V súčasnej dobe je rozostavané a pripravené k výstavbe cca 1000 bytov, ktoré budú dokončené v rokoch 1975 až 1976.

Príprava tejto nadplánovanej bytovej výstavby FMNO začala sa vtedy, keď krajské národné výbory už mali plánované počty bytov na 5. päťročnicu rozdelené na vhodné staveniská. Pri maximálnej podpore zo strany národných výborov sa FMNO pri príprave týchto nadplánovaných bytov stretáva s územne a technicky nepripravenými staveniskami, ktoré kladú vysoké nároky na vybavenie inžinierskymi sieťami a občianskou vybavenosťou, čo sa negatívne prejavuje aj vo zvýšených nárokoch na nadplánovanú kapacitu rezortného stavebného podniku, zvyšuje sa potreba pracovných síl - vojakov a zdrojov pre financovanie týchto bytov. Pritom rezortný stavebný podnik je viazaný svojou kapacitou na niektoré úlohy v prospech národného hospodárstva.

Výrobu nedostatkových stavebných materiálov zabezpečuje FMNO za výpomoci národného hospodárstva. Podstatne ťažším problémom sa javí získanie niektorých väčších kotolní, výmenníkových staníc, dodávok regulačnej techniky a pod., kde FMNO je úplne závislé od možností špecializovaných podnikov. Dodávka týchto špecializovaných nadplánovaných zariadení i napriek rokovaniu s príslušnými ministerstvami nie je dosiaľ uspokojivo riešená.

V súčasnej dobe rieši Federálne ministerstvo národnej obrany s niektorými národnými výbormi prevzatie do správy túto nadplánovanú bytovú výstavbu po dokončení.

Zatiaľ však zostávajú niektoré otázky otvorené.

Napriek uvedeným problémom a nedostatkom, ktoré vznikajú na FMNO so zabezpečovaním nadplánovaných bytov, tak vo výrobe nedostatkových stavebných materiálov, ako aj niektorých špeciálnych zariadení potrebných na kompletáciu bytov, je predpoklad, že v tejto päťročnici FMNO ich dokončí - vo všetkých formách - že všade tam, kde Čs. ľudová armáda poskytuje výpomoc alebo výstavbu rieši výhradne vlastnými silami, postaví cca 5.000 bytov.

Uvedené počty bytov sú aktívnym prispevkom Čs. ľudovej armády k riešeniu bytového problému v našej republike. Tento príspevok predstavuje v priemere 300.000 pracovných dní ročne. V tomto roku bolo už odpracovaných do októbra 1973 286.700 pracovných dní. Do konca roku 1973 je predpoklad, že táto výpomoc sa zvýši ešte o ďalších 50.000 pracovných dní.

Uvedené fakty ukazujú, že ČSĽA venuje bytovej výstavbe maximálnu pozornosť a sily napriek tomu, že musí zabezpečovať svojimi silami špecializovanú vojenskú výstavbu, a podieľa sa aj na bežnej i špecializovanej výstavbe civilnej, napr. metra a diaľnice.

Veríme, že úsilie ČSĽA bude úspešné a že k vyrešeniu jej bytovej otázky prispejú i hospodárske a územné štátne orgány, čo vo svojich dôsledkoch prispeje k ďalšiemu zosilneniu obranyschopnosti našej socialistickej vlasti.

Předsedající místopředseda SN V. Vedra: Děkuji poslanci Suchovi. Slovo má poslankyně Pomikálková, připraví se poslanec Zozuľák.

Poslankyně J. Pomikálková: Vážené soudružky a soudruzi, když jsme ve výboru pro průmysl, dopravu a obchod hodnotili plnění úkolů XIV. sjezdu KSČ v oblasti bytové výstavby, zaměřili jsme se zejména na technické otázky této problematiky. Projednávali jsme otázky projekčního řešení bytové výstavby, otázky vybavení bytů, územní přípravu bytové výstavby a občanské vybavenosti, problémy výstavby měst a konečně i technickou a materiální základnu bytové výstavby. V závěru jsme se pak dohodli na tom, že na plenárním zasedání k těmto otázkám vystoupíme v diskusi.

Současně jsme konstatovali, že zpráva Státní plánovací komise o plnění bytové výstavby, kterou dnes projednáváme, dává vcelku dobrý přehled o plnění úkolů a problémech, které je ještě třeba do konce pětiletky v bytové výstavbě splnit.

Dovolte mi, abych k některým technickým problémům řešení bytové výstavby řekla několik názorů a připomínek. Protože jsem z Liberecka, chtěla bych poukázat na některé všeobecné tendence a zkušenosti na příkladu a problematice výstavby města Liberce.

Liberec patří mezi jedenáct největších měst v Československé socialistické republice, je největším městem Severočeského kraje a v systému sídlištní sítě naší republiky je typickým výrazným centrem, kolem kterého se soustřeďuje nejpodstatnější část ekonomických, politických a kulturních aktivit široké oblasti.

To s sebou přináší koncentraci investic a obyvatelstva do města. Je to přirozený proces, který je výsledkem rozvoje všech stránek života naší společnosti, a ať již ho nazýváme jakkoliv - urbanizačním procesem, nebo druhou městskou revolucí - musíme ho brát velmi vážně a využívat všech prostředků a nástrojů, jež má naše socialistická společnost k dispozici a důsledně jej řídit tam, kde chceme naše města a jejich životní prostředí mít.

Vždyť výstavba a přestavba města vyžaduje vynakládání velkých materiálních prostředků, pracovních sil a techniky, je postupným procesem, probíhajícím v souvislosti s ekonomickými možnostmi společnosti. Celkový výsledek vynaložené práce a prostředků je velmi silně ovlivněn schopností vytvořit si správnou představu o tom, k jakým formám a k jakému cíli má socialistické město směřovat a na schopnosti a možnostech tyto představy realizovat. Připomeňme si v této souvislosti závěry XIV. sjezdu naší strany, kde bylo jasně zdůrazněno, aby byla dána daleko větší váha řešení dlouhodobých koncepčních otázek, věnovaná mimořádná pozornost dalším pracem na dlouhodobém výhledu, a tím zabezpečeno výrazné zdokonalení řízení a plánování výstavby měst na všech stupních. V tomto smyslu bylo dosaženo celé řady úspěchů, ale trvají i nedostatky.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP