Z těchto několika uvedených příkladů
by se zdálo, že naše společnost nevěnuje
této otázce patřičnou pozornost, ale
právě opak je pravdou. Vždyť prakticky
celá naše republika je jedním staveništěm
a v tom je, myslím, hlavní problém, že
naše stavebnictví je příliš roztříštěno.
Do budoucna by se měla bytová výstavba ubírat
směrem co největší soustředěnosti,
aby se nestávaly takové případy jako
u nás v Chomutově, kde hlavním dodavatelem
jsou Pozemní stavby Ústí nad Labem, kde nebude
tímto podnikem dokončeno, jak signalizuje dosavadní
postup práce, proti kapacitním dohodám asi
449 bytů a neprostaví se zhruba 139 mil. Kčs.
Velké zpoždění v okrese Chomutov je
i ve výstavbě občanské a technické
vybavenosti, kterou tento podnik dokončili několik
let po obydlení sídliště. Např.
18třídní školu v sídlišti
Horní Ves staví od roku 1969 a ještě
není dokončena. To je jen jeden z mnoha příkladů
dokončování sídlišť tímto
podnikem.
Zcela jiný přístup k zajišťování
komplexní bytové výstavby pro rozvoj průmyslu
v našem okrese má n.p. Pozemní stavby Karlovy
Vary, což je mimo krajský dodavatel. Zkracuje doby
výstavby sídlišť např. u Vejprt
o 1,5 roku, Kadaň o 1 rok a kratší lhůta
výstavby se předpokládá podle stavu
prací i u obou sídlišť v Klášterci
nad Ohří. Občanskou vybavenost buduje v souběhu
s byty a plní požadavky investora. Kdyby takový
přístup k plnění svých úkolů
měly všechny stavební organizace v republice,
věřím, že větší část
právě projednávaných problémů,
i když ne jistě celá, by byla vyřešena
a národními výbory by mohlo být přiděleno
z celkové bytové výstavby namísto
l4,7 % procento daleko vyšší.
Soudružky a soudruzi, jak připomíná
zpráva SPK, bude se jevit ještě v příštích
5 letech nedostatek bytů, a to hlavně u mladých
lidí, kde je to o to horší, že je zde
nebezpečí nepříznivého vlivu
na populační vývoj, obzvláště
když porovnáme neustále klesající
a zdražující se družstevní výstavbu,
jako u nás v okrese.
V případě lepší skladby bytů,
když družstevníci, a jsou to z 90 % mladí
lidé, si chtějí řešit bytový
problém sami, ale pro nevhodnost typu a jejich cenu je
zhola nemožné, aby mladí manželé
na byt 1 + 3 museli složit členský podíl
38 tisíc Kčs a 870 Kčs měsíčně
nájemného. Jedná se o případ
družstva Žižka v Chomutově, které
tento typ bylo nuceno odmítnout z uvedených důvodů.
Z toho pak vzniká neřešitelný tlak mladých
manželů na národní výbory. Je
patrno, že původní záměr, který
se sledoval zavedením družstevní výstavby,
již zřejmě není plněn a ani stávající
bytový zákon neřeší nynější
situaci.
Je zcela pochopitelné, že za uvedené situace
nemohou národní výbory zcela splnit úkoly,
které jim v oblasti hospodaření s byty ukládají
právní předpisy a zásady státní
bytové politiky. Podle těchto zásad má
právě i řešení bytové
otázky mladých manželství značnou
důležitost, a proto by se mělo najít
řešení, které by umožnilo národním
výborům, aby alespoň 60 % bytů jimi
přidělených se dostalo mladým manželům.
Vážené soudružky poslankyně a soudruzi
poslanci, nyní mi dovolte, abych se krátce zmínil
o problémech v rámci celého Severočeského
kraje, kam se v této pětiletce soustředil
náročný rozvoj, který vzhledem k rozsahu
a možnostem kraje vyvolal nutnost, aby se jím zabýval
nejen XIV. sjezd KSČ, ale Česká národní
rada i vláda ČSSR a vláda ČSR, které
přijaly konkrétní usnesení k zabezpečování
proporcionálního rozvoje kraje i základních
celospolečenských úkolů. V investiční
výstavbě jako nejnáročnějších
úkolů jde zejména o výstavbu palivo-energetické
základny /dvě velkoelektrárny Tušimice
II a Počerady, výstavba velkolomů M. Gorkij,
Březno, Merkur, Most a další/ uranového
průmyslu, chemických komplexů /Stětí
II, Petrochemie/, materiální základny stavebnictví
/3 panelárny, cementárna Čížkovice/
a další. K zabezpečení pracovních
sil a jejich stabilizace je nutno postavit 48 tisíc bytů,
což je sice o 50 % víc než v minulé pětiletce,
ale i výstavba podmíňujících
investic, zejména tepláren i dalších
občanských staveb navazujících na
rozvoj ekonomiky našeho kraje. Jedná se především
o dostavbu Mostu za 2,5 mld Kčs, výstavbu nemocnice
Kadaň a Česká Lípa.
Vzhledem k rozsahu a náročnosti investičního
programu, zařazování dalších
staveb do plánu, ale i zvyšování rozpočtových
nákladů, je vývoj plnění plánu
investiční výstavby neuspokojivý,
a to i u staveb centrálně sledovaných. Ve
výstavbě nového Mostu nebude proti základnímu
programu výstavby splněno asi za 800 mil. Kčs
úkolů na stavbách, které tak musí
chtě nechtě přejít do 6. pětiletky.
Pro řadu občanských staveb zařazených
do plánu dosud není znám dodavatel, jako
výtopna Teplice, nemocnice Č. Lípa a nemocnice
Kadaň, která je již řadu let rozestavěna,
je prostavěno asi 9 mil. Kčs a nyní stavba
stojí, pro mnou již řečené okolnosti.
Ukazuje se, že největší problémy
se budou koncentrovat do posledních dvou let 5. pětiletky,
kde úkoly prudce stoupají, zejména v komplexní
bytové výstavbě. Předpokládá
se, že zásluhou zvýšení svépomocných
forem výstavby bude celkový úkol ve výstavbě
bytů splněn, ale vzniknou vážné
problémy v zajištění dodavatelské
bytové výstavby a zejména občanské
vybavenosti. Jak již přede mnou řekl s. posl.
Kovalčík, pro r. 1974 není dosud dodavateli
převzato v kraji 250 bytů a za 256 mil. objemu prací
a pro r. 1975 není dodavateli převzato 1200 bytů.
Tento stav komplikuje i situaci národním výborům
a poslancům všech stupňů, neboť
ohrožuje splnění volebních programů.
Soudružky a soudruzi, toto je jen část problémů,
o kterých jsem považoval za svou povinnost se zmínit.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda SN prof. dr. D. Hanes: Ďakujem poslancovi
Humlovi za jeho vystúpenie v rozprave.
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, teraz si urobíme prestávku na obed. Odpoludňajšie
zasadanie bude viesť podpredseda SN s. Vladimír Vedra.
Ako prvý po prestávke vystúpi poslanec Michal
Sucha. Prosím, aby sa pripravil.
Prerušujem naše rokovanie a začneme znovu presne
o 13. hodine. Prosím o dochvíľnosť. Ďakujem.
/Jednání přerušeno v 11.58 hod./
/Jednání opět zahájeno ve 13.02 hod.
Řízení schůze převzal místopředseda
SN V. Vedra./
Předsedající místopředseda
SN V. Vedra: Vážené soudružky a
soudruzi poslanci, vážení hosté, zahajuji
přerušené jednání Sněmovny
národů. Budeme pokračovat v rozpravě
ke zprávě SPK o plnění plánu
bytové výstavby a dalších úkolech.
Jako první se do rozpravy přihlásil poslanec
Michal Sucha. Prosím, aby se ujal slova. Připraví
se soudružka poslankyně Pomikálková.
Poslanec SN M. Sucha: Vážený súdruh
predseda, vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, dovoľte, aby som v súvislosti s prerokúvanou
správou ukázal, ako je bytová otázka
zabezpečovaná pre potrebu ČSĽA a ako
sa samotná armáda podieľa na celoštátnej
úlohe bytovej výstavby vôbec. Poznamenávam,
že v súlade s uznesením XIV. zjazdu KSČ
je prvoradou povinnosťou armády dosiahnuť vysokú
úroveň v bojovej a politickej príprave. Pre
to si musí armáda vytvárať všetky
podmienky, napr. učebno-výcvikovú základňu
a zabezpečovať výstavbu ďalších
potrebných zariadení v podstate vlastnými
silami. Okrem toho, ako je známe, zúčastňuje
sa armáda aj na výpomocných prácach
v národnom hospodárstve, čo nie je zvlášť
priaznivý jav pre potreby zabezpečovania náročnej
úrovne výcviku vojsk a udržiavania ich vysokej
bojovej pohotovosti.
V súčasnej dobe velenie Čs. ľudovej
armády veľmi intenzívne rieši otázku
náboru a výchovy nových vojakov z povolania.
Jedným z rozhodujúcich predpokladov pre riešenie
súčasného kádrového stavu je
možnosť riešenia bytovej otázky nových
príslušníkov dôstojníckeho zboru.
V celoštátnych bilanciách komunálnej
bytovej výstavby pre potreby Čs. ľudovej armády
sú vyčlenené plánované počty
bytov. V rokoch 1968 - 1970 po reorganizácii ČSĽA
a po vykonaných dislokačných zmenách
vznikla nová situácia. Súčasne sa
komplexne riešila aj kádrová otázka
ČSĽA. To malo za následok, že byty vyčlenené
v štátnych bilanciách v prospech ČSĽA
nepokrývajú potrebu armády najmä v niektorých
vojenských posádkach.
Velenie ČSĽA venuje preto maximálnu pozornosť
riešeniu ubytovania veliteľského zboru a stanovilo,
aby v rámci možností boli disproporcie v potrebe
bytov pre ČSĽA riešené vlastnými
silami.
Ide o riešenie disproporcií, ktoré vznikajú
v posádkach s potrebou menších počtov
bytov, kde ich realizácia je zabezpečovaná
z veľkej časti svojpomocou vojsk za účinnej
pomoci vojenských odborných orgánov. Takých
bytov bude v 5. päťročnici v odlúčených
posádkach, kde nie je predpoklad realizácie bytov
dodávateľským spôsobom, postavených
dovedna 300.
Závažným podkladom pre riešenie bytovej
situácie bolo vládne uznesenie č. 460/68,
ktoré umožnilo Federálnemu ministerstvu národnej
obrany za výpomoc v pracovných silách realizovať
spolu s dodávateľskými podnikmi výstavbu
bytov v niektorých posádkach s ťažkou
bytovou situáciou veliteľských zborov. Po vykonanej
investorskej príprave v rokoch 1969 - 1970 s pomocou podnikov
Ministerstva stavebníctva ČSR a SSR a odborového
podniku Vojenských stavieb sa podarilo štátnym
plánom stanovené počty bytov prekročiť
v rokoch 1971 - 1973 cca o 2.800 bytov. Výhodou tejto výstavby
bola skutočnosť, že potrebné materiály
pre výstavbu bytov boli centrálne bilancované
a zabezpečené v pláne národného
hospodárstva. Táto výstavba končí
v roku 1974 - 1975, keď bude odovzdaných posledných
cca 800 bytov.
Aj napriek týmto, štátnymi orgánmi poskytnutým
možnostiam a kladným výsledkom v realizácii
nemohlo byť v niektorých rozhodujúcich posádkach
ubytovanie veliteľského zboru ČSĽA doriešené
celkom uspokojivo; preto velenie ČSĽA v roku 1971
v súlade s uznesením vlády č. 200/71
rozhodlo zabezpečiť ďalšie byty, a to prevažne
silami Čs. ľudovej armády.
Táto výstavba podľa citovaného vládneho
uznesenia je hradená z prostriedkov Federálneho
ministerstva národnej obrany a nedostatkové materiály
budú vyrobené s výpomocou vojsk. Potrebná
stavebná kapacita je z väčšej časti
zabezpečovaná rezortným stavebným
podnikom, ktorému na nadplánované úlohy
v bytovej výstavbe sú poskytovaní vojaci
ako pracovné sily. V súčasnej dobe je rozostavané
a pripravené k výstavbe cca 1000 bytov, ktoré
budú dokončené v rokoch 1975 až 1976.
Príprava tejto nadplánovanej bytovej výstavby
FMNO začala sa vtedy, keď krajské národné
výbory už mali plánované počty
bytov na 5. päťročnicu rozdelené na vhodné
staveniská. Pri maximálnej podpore zo strany národných
výborov sa FMNO pri príprave týchto nadplánovaných
bytov stretáva s územne a technicky nepripravenými
staveniskami, ktoré kladú vysoké nároky
na vybavenie inžinierskymi sieťami a občianskou
vybavenosťou, čo sa negatívne prejavuje aj
vo zvýšených nárokoch na nadplánovanú
kapacitu rezortného stavebného podniku, zvyšuje
sa potreba pracovných síl - vojakov a zdrojov pre
financovanie týchto bytov. Pritom rezortný stavebný
podnik je viazaný svojou kapacitou na niektoré úlohy
v prospech národného hospodárstva.
Výrobu nedostatkových stavebných materiálov
zabezpečuje FMNO za výpomoci národného
hospodárstva. Podstatne ťažším problémom
sa javí získanie niektorých väčších
kotolní, výmenníkových staníc,
dodávok regulačnej techniky a pod., kde FMNO je
úplne závislé od možností špecializovaných
podnikov. Dodávka týchto špecializovaných
nadplánovaných zariadení i napriek rokovaniu
s príslušnými ministerstvami nie je dosiaľ
uspokojivo riešená.
V súčasnej dobe rieši Federálne ministerstvo
národnej obrany s niektorými národnými
výbormi prevzatie do správy túto nadplánovanú
bytovú výstavbu po dokončení.
Zatiaľ však zostávajú niektoré
otázky otvorené.
Napriek uvedeným problémom a nedostatkom, ktoré
vznikajú na FMNO so zabezpečovaním nadplánovaných
bytov, tak vo výrobe nedostatkových stavebných
materiálov, ako aj niektorých špeciálnych
zariadení potrebných na kompletáciu bytov,
je predpoklad, že v tejto päťročnici FMNO
ich dokončí - vo všetkých formách
- že všade tam, kde Čs. ľudová armáda
poskytuje výpomoc alebo výstavbu rieši výhradne
vlastnými silami, postaví cca 5.000 bytov.
Uvedené počty bytov sú aktívnym prispevkom
Čs. ľudovej armády k riešeniu bytového
problému v našej republike. Tento príspevok
predstavuje v priemere 300.000 pracovných dní ročne.
V tomto roku bolo už odpracovaných do októbra
1973 286.700 pracovných dní. Do konca roku 1973
je predpoklad, že táto výpomoc sa zvýši
ešte o ďalších 50.000 pracovných
dní.
Uvedené fakty ukazujú, že ČSĽA
venuje bytovej výstavbe maximálnu pozornosť
a sily napriek tomu, že musí zabezpečovať
svojimi silami špecializovanú vojenskú výstavbu,
a podieľa sa aj na bežnej i špecializovanej výstavbe
civilnej, napr. metra a diaľnice.
Veríme, že úsilie ČSĽA bude úspešné
a že k vyrešeniu jej bytovej otázky prispejú
i hospodárske a územné štátne
orgány, čo vo svojich dôsledkoch prispeje
k ďalšiemu zosilneniu obranyschopnosti našej socialistickej
vlasti.
Předsedající místopředseda
SN V. Vedra: Děkuji poslanci Suchovi. Slovo má
poslankyně Pomikálková, připraví
se poslanec Zozuľák.
Poslankyně J. Pomikálková: Vážené
soudružky a soudruzi, když jsme ve výboru pro
průmysl, dopravu a obchod hodnotili plnění
úkolů XIV. sjezdu KSČ v oblasti bytové
výstavby, zaměřili jsme se zejména
na technické otázky této problematiky. Projednávali
jsme otázky projekčního řešení
bytové výstavby, otázky vybavení bytů,
územní přípravu bytové výstavby
a občanské vybavenosti, problémy výstavby
měst a konečně i technickou a materiální
základnu bytové výstavby. V závěru
jsme se pak dohodli na tom, že na plenárním
zasedání k těmto otázkám vystoupíme
v diskusi.
Současně jsme konstatovali, že zpráva
Státní plánovací komise o plnění
bytové výstavby, kterou dnes projednáváme,
dává vcelku dobrý přehled o plnění
úkolů a problémech, které je ještě
třeba do konce pětiletky v bytové výstavbě
splnit.
Dovolte mi, abych k některým technickým problémům
řešení bytové výstavby řekla
několik názorů a připomínek.
Protože jsem z Liberecka, chtěla bych poukázat
na některé všeobecné tendence a zkušenosti
na příkladu a problematice výstavby města
Liberce.
Liberec patří mezi jedenáct největších
měst v Československé socialistické
republice, je největším městem Severočeského
kraje a v systému sídlištní sítě
naší republiky je typickým výrazným
centrem, kolem kterého se soustřeďuje nejpodstatnější
část ekonomických, politických a kulturních
aktivit široké oblasti.
To s sebou přináší koncentraci investic
a obyvatelstva do města. Je to přirozený
proces, který je výsledkem rozvoje všech stránek
života naší společnosti, a ať již
ho nazýváme jakkoliv - urbanizačním
procesem, nebo druhou městskou revolucí - musíme
ho brát velmi vážně a využívat
všech prostředků a nástrojů,
jež má naše socialistická společnost
k dispozici a důsledně jej řídit tam,
kde chceme naše města a jejich životní
prostředí mít.
Vždyť výstavba a přestavba
města vyžaduje vynakládání velkých
materiálních prostředků, pracovních
sil a techniky, je postupným procesem, probíhajícím
v souvislosti s ekonomickými možnostmi společnosti.
Celkový výsledek vynaložené práce
a prostředků je velmi silně ovlivněn
schopností vytvořit si správnou představu
o tom, k jakým formám a k jakému cíli
má socialistické město směřovat
a na schopnosti a možnostech tyto představy realizovat.
Připomeňme si v této souvislosti závěry
XIV. sjezdu naší strany, kde bylo jasně zdůrazněno,
aby byla dána daleko větší váha
řešení dlouhodobých koncepčních
otázek, věnovaná mimořádná
pozornost dalším pracem na dlouhodobém výhledu,
a tím zabezpečeno výrazné zdokonalení
řízení a plánování výstavby
měst na všech stupních. V tomto smyslu bylo
dosaženo celé řady úspěchů,
ale trvají i nedostatky.