Federální shromáždění Československé socialistické republiky 1972

II. v. o.

6

Vládní návrh

Zákon

ze dne.... 1972

o okresních a krajských zemědělských správách

Federální shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

Část I
Okresní zemědělské správy

§ 1

(1) Orgánem státního hospodářského řízení ze-
mědělství v okrese je okresní zemědělská správa.

(2) Okresní zemědělskou správu zřizuje ministr
zemědělství a výživy republiky zpravidla pro obvod
okresu jako rozpočtovou organizaci.

§ 2

(1) Okresní zemědělská správa vykonává řídící
působnost vůči jednotným zemědělským družstvům,
státním statkům (s výjimkou oborově a ústředně
řízených), společným zemědělským podnikům a
ostatním kooperačním seskupením sloužícím země-
dělské výrobě, pokud jsou socialistickými organi-
zacemi v působnosti ministerstva zemědělství a vý-
živy, zemědělským stavebním podnikům a zeměděl-
ským strojně početním stanicím (s výjimkou
oborově a ústředně řízených).


2

(2) Ministr zemědělství a výživy republiky
může podřídit okresní zemědělské správě i jiné so-
cialistické organizace z odvětví zemědělství než
jsou uvedeny v odstavci 1.

(3) Při řízení družstevních organizací okresní
zemědělská správa postupuje v souladu se zvlášt-
ními předpisy upravujícími zemědělské družstev-
nictví.

§ 3

(1) Okresní zemědělská správa řídí a zabezpe-
čuje u řízených organizací (§ 2) rozvoj zemědělské
výroby a zemědělských služeb se zvláštním zamě-
řením na prohlubování koncentrace a specializace
zemědělské výroby a v souladu se zájmy společ-
nosti vyjádřenými v národohospodářských plánech.
V rámci plnění tohoto úkolu okresní zemědělská
správa

a) vypracovává dlouhodobé koncepce a návrhy
střednědobých a prováděcích plánů rozvoje ze-
mědělské výroby,

b) činí obdobná opatření, která přísluší orgánu
středního článku řízení v plánovacím procesu
i v oblasti sociálně ekonomických informací,

c) zabezpečuje podle příslušných právních před-
pisů používání ekonomických nástrojů pro roz-
voj zemědělské výroby,

d) organizuje kooperační a integrační vztahy
v zájmu rozvoje zemědělské výroby,

e) koordinuje dodavatelsko-odběratelské vztahy
se zvláštním zřetelem též k potřebám organi-
zací potravinářského průmyslu,

f ) zajišťuje provádění zásad státní technické po-
litiky a pečuje o zavádění nejnovějších poznat-
ků vědy a techniky do praxe,

g | poskytuje právní pomoc řízeným organizacím,

h) provádí kontrolní činnost v řízených organiza-
cích v zájmu dodržování socialistické zákon-
nosti, plánovací a smluvní kázně.

(2) Okresní zemědělská správa vykonává též
činnosti vyplývající ze zvláštních předpisů pro vý-
robní zemědělské správy, popřípadě okresní země-
dělská sdružení.

(3) Okresní zemědělská správa vykonává hos-
podářskou činnost jen v rozsahu nezbytném pro
plnění svých úkolů.

§ 4

Okresní zemědělská správa úzce spolupracuje
s národními výbory při zabezpečování zemědělské
výroby u jednotlivě hospodařících rolníků a za tím
účelem vypracovává pro národní výbory příslušné
podklady.


3

§ 5

V čele okresní zemědělské správy je ředitel;
jmenuje a odvolává jej na návrh ředitele krajské
zemědělské správy (§ 12) ministr zemědělství a
výživy republiky.

§ 6

(1) Při okresní zemědělské správě působí jako
poradní orgán ředitele okresní zemědělská rada.

(2) Hlavním úkolem okresní zemědělské rady
je přispívat k vysoké úrovni zemědělství uplatňo-
váním nejpokrokovějších zkušeností družstevních
rolníků, pracovníků státních statků a ostatních ze-
mědělských pracovišť a napomáhat tak k vytváření
souladu mezi principy státního hospodářského ří-
zení a družstevní demokracie.

(3) Okresní zemědělská rada projednává ná-
vrhy zásadních opatření na úseku řízení zeměděl-
ství v okrese, zejména

a) dlouhodobé koncepce a návrhy střednědobých
a prováděcích plánů rozvoje zemědělské vý-
roby,

b) návrhy na použití ekonomických nástrojů,

c) návrhy na uplatnění forem spolupráce při za-
jišťování koncentrace a specializace zeměděl-
ské výroby.

§ 7

(1) Předsedou okresní zemědělské rady je ře-
ditel okresní zemědělské správy.

(2) Členové okresní zemědělské rady jsou ze
dvou třetin voleni řízenými organizacemi (§ 2);
jednu třetinu členů jmenuje ředitel okresní země-
dělské správy z pracovníků dalších socialistických
organizací a státních orgánů v okrese. Členství
v okresní zemědělské radě je čestnou funkcí.

Část II
Krajské zemědělské správy

§ 8

Orgánem státního hospodářského řízení země-
dělství v kraji je krajská zemědělská správa; zřizuje
ji jako rozpočtovou organizaci ministr zemědělství
a "výživy republiky.

§ 9

(1) Krajská zemědělská správa řídí okresní ze-
mědělské správy.

(2) Ministr zemědělství a výživy republiky může
krajské zemědělské správě svěřit řízení některých
socialistických zemědělských organizací uvedených
v § 2, přesahuje-li jejich hospodářský význam rá-
meč okresu nebo je-li jejich řízení krajskou země-


4

délskou správou účelnější. Vůči těmto organizacím
přísluší krajské zemědělské správě stejná působ-
nost, jako okresní zemědělské správě vůči jí říze-
ným organizacím.

§ 10

Krajská zemědělská správa řídí a zabezpečuje
rozvoj zemědělské výroby a zemědělských služeb
v kraji v souladu s potřebami a zájmy společnosti
vyjádřenými v národohospodářských plánech.
V rámci tohoto úkolu krajská zemědělská správa
především

a) vypracovává dlouhodobé koncepce, návrhy
střednědobých a prováděcích plánů rozvoje ze-
mědělské výroby v kraji, rozepisuje úkoly plánu
a orientační ukazatele na jednotlivé okresní
zemědělské správy a na přímo řízené organi-
zace,

b) zabezpečuje podle příslušných právních před-
pisů využívání ekonomických nástrojů v rámci
kraje,

c) působí na racionalizaci investičního rozvoje
zemědělství, napomáhá rozvoji kooperačních a
integračních vztahů v kraji v zájmu zajištění
koncentrace a specializace zemědělské výroby
a společenské dělby práce mezi organizacemi
odvětví zemědělství a potravinářského prů-
myslu,

d) pečuje o reprodukci pracovních sil v zeměděl-
ství a o účelnou organizaci výchovy kádrů,

e) kontroluje činnost okresních zemědělských
správ, zejména jak dodržují plánovací, finanč-
ní, cenové a jiné předpisy; v případě zjištěných
závad činí opatření ke zjednání nápravy.

§ 11

Krajské zemědělské správy řídí ministerstvo
zemědělství a výživy republiky.

§ 12

V čele krajské zemědělské správy je ředitel;
jmenuje a odvolává jej ministr zemědělství a výživy
republiky.

§ 13

(1) Při krajské zemědělské správě působí jako
poradní orgán krajská zemědělská rada. její členy
jmenuje na návrh ředitele krajské zemědělské sprá-
vy ministr zemědělství a výživy republiky.

(2) Předsedou krajské zemědělské rady je ře-
ditel krajské zemědělské správy.

(3) Členství v krajské zemědělské radě je
funkcí čestnou.


5

Část III

Ustanovení společná a závěrečná

§ 14

(1) Při výkonu své působnosti spolupracují
okresní a krajské zemědělské správy s národními
výbory a navzájem si pomáhají při plnění svých
úkolů.

(2) Okresní a krajské zemědělské správy pro-
jednávají s okresními a krajskými národními vý-
bory návrhy svých plánů, včetně požadavků na
zajištění potřeb a služeb pro zemědělství, které ná-
rodní výbory přímo zabezpečují; poskytují národ-
ním výborům potřebné podklady pro oblastní plány.

(3) Působnost národních výborů na úseku ze-
mědělství, stanovená zvláštními předpisy, zůstává
nedotčena.

§ 15

V zájmu plynulého rozvoje zemědělské výroby
spolupracují okresní a krajské zemědělské správy
s ostatními organizacemi odvětví zemědělství a po-
travinářského průmyslu ve svém obvodu.

§ 16

(1) Vlády republik blíže vymezí působnost a
úkoly okresních a krajských zemědělských správ,
jejich vztah k národním výborům, jakož i rozsah
spolupráce s nimi.

(2) Ministerstva zemědělství a výživy republik
stanoví

a) zásady organizace okresních a krajských ze-
mědělských správ,

b) úkoly a způsob práce okresní a krajské země-
dělské rady, způsob jejich volby, délku funkč-
ního období, počet a složení členů rady a pod-
mínky zániku členství v radě,

c) v dohodě s ministerstvy financí republik opa-
tření nutná ke zrušení dosavadních okresních
zemědělských sdružení, popřípadě výrobních
zemědělských správ.

§ 17

Zrušuje se zákon č. 32/1963 Sb., o organizaci
řízení zemědělství a vládní nařízení č. 33/1963 Sb.,
kterým se vyčleňují některé organizace a zařízení
z řízení národních výborů.

§ 18

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. záři
1972.


6

Důvodová zpráva

Obecná část

XIV. sjezd Komunistické strany Československa
stanovil pro oblast hospodářské politiky v páté pě-
tiletce zabezpečit v souladu s rozvojem socialistic-
kého způsobu života vyšší úroveň uspokojováni
hmotných i kulturních potřeb obyvatelstva, a to na
základě neustálého rozvoje a zvyšování efektivnosti
společenské výroby.

Významný podíl při plnění tohoto úkolu při-
padá našemu socialistickému zemědělství, a proto
i směrnice sjezdu kladou mimořádný důraz na další
rozvoj zemědělské výroby.

Růst zemědělské výroby a zvyšování její efek-
tivnosti ovlivňuje bezprostředně rozvoj celého ná-
rodního hospodářství. Vyplývá to jak z podílu
zemědělské výroby na národním důchodu, z neza-
stupitelného významu produkce potravin pro uspo-
kojování potřeb obyvatelstva, tak i z váhy země-
dělství v našich vnějších ekonomických vztazích
i z rozsahu rezerv, které se v našem zemědělství
nashromáždily.

Naše zemědělství, přes všechny politické a eko-
nomické těžkosti posledních let, dosáhlo význam-
ného stupně svého socialistického rozvoje jak v po-
litické, tak i hospodářské oblasti. Tohoto stupně
dosáhlo díky cílevědomé aplikaci Leninova druž-
stevního plánu při přestavbě drobně zemědělské
malovýroby na socialistickou velkovýrobu. Tím byly
vytvořeny podmínky pro uplatnění moderních po-
znatků vědy a techniky i pro zavádění průmyslo-
vých metod organizace výroby a práce v tomto
odvětví.

Naše zemědělství vstupuje dnes do nové vý-
znamné etapy rozvoje výrobních sil. Velkovýrobní
technologie a technika začíná už dnes přerůstat
možnosti i našich velkých zemědělských závodů.
Efektivnost jejich uplatnění si vyžádala začít s po-
stupnou koncentrací výroby, s její specializací jak
v rostlinné, tak i živočišné výrobě. Hlavní cestou
koncentrace v této etapě je vytváření a prohlubo-
vání dobrovolných kooperačních vztahů mezi země-
dělskými závody.

Úkoly, které v dalším období budeme řešit, bu-
dou klást značné nároky na prohlubování dělby
práce mezi zemědělstvím a průmyslem a na mo-
derní formy řízení, jakož i vyšší formy mezinárodní
socialistické Integrace. Nové, kvalitativně vyšší
zdroje rozvoje výroby vyžadují i nové cesty a způ-
soby organizace a uspořádání výroby, cílevědomou
a důkladnou přípravu řídících kádrů a všech pra-
covníků zemědělství.

Realizace základních směrů specializace a kon-
centrace výroby bude tedy dlouhodobým plánovitě

usměrňovaným procesem. Tento rozvoj nemůže též
být pouze záležitostí družstevníků a ostatních pra-
covníků v zemědělství, ale musí se stát věcí celé
společnosti; jde i o zvýšení podílu odpovědnosti
ostatních odvětví našeho národního hospodářství,
zejména strojírenství a chemie na efektivním roz-
voji zemědělství při překonávání problémů záso-
bování zemědělství moderními stroji, náhradními
díly k nim, chemickými ochrannými a jinými pro-
středky pro rostlinnou výrobu. Tomuto procesu
musí napomáhat celá investiční, subvenční a inter-
venční politika státu.

Změny úkolů i podmínek vyvolané rozvojem
výrobních sil a vědecko-technickým pokrokem v od-
větví zemědělství vyžadují i změny v řízení tohoto
useku. Je třeba, aby už v období příprav přestavby
výrobní základny, která ovlivní zemědělství na řadu
let, bylo řízení zemědělské výroby uspořádáno tak,
aby stát mohl průběh tohoto procesu sledovat a
ovlivňovat ve všech jeho fázích a na všech stup-
ních řízení.

Vycházejíce z těchto závěrů i z hodnocení práce
dosavadních řídících článků v krajích a okresech
dospěly ÚV KSČ na svém dubnovém zasedání i vláda
ČSSR a vlády republik k závěru - a tyto závěry
potvrdil a podepřel i právě skončený VIII. celo-
státní sjezd JZD - aby nejpozději od 1. září t. r.
byly místo dosavadních okresních zemědělských
sdružení (popř. výrobních zemědělských správ) a
krajských oddělení ministerstev zemědělství a vý-
živy (popř. krajských odborů ministerstva zeměděl-
ství a výživy) ustaveny krajské a okresní zeměděl-
ské správy, které budou orgány státního hospo-
dářského řízení zemědělství. Tím se chce zabezpečit,
že bude výrazně posílen vliv státu, význam plánu
a rozpočtu a zároveň vytvořen jednotný systém
řízení, oproštěný v okresním článku od vlastní pod-
nikatelské činnosti.

Zemědělské správy mají navázat na vše kladné,
co se v práci zemědělských sdružení osvědčilo.
Zůstane též zachována účast zástupců zemědělských
podniků při řešení zásadních problémů rozvoje ze-
mědělství v příslušném územním obvodu. Při kraj-
ských a okresních zemědělských správách budou
ustaveny poradní orgány - krajské a okresní země-
dělské rady - složené ze zástupců JZD i státních
statků, vědecko-výzkumných zařízení, škol a ostat-
ních zemědělských instituci. Práce rady se budou
pravidelně zúčastňovat i zástupci státních orgánů,
působících v kraji nebo okrese, především zástupci
národních výborů, Státní banky československé a
dalších orgánů.

V novém uspořádání řízení v krajích a okresech
bude třeba vycházet z těchto základních požadavků:


7

- vytvořit podmínky pro plné uplatnění demo-
kratického centralismu v řízení zemědělství a
výživy, především důsledným uplatňováním pů-
sobení a funkce centrálního národohospodář-
ského plánu,

- posílit vliv a koordinační funkce státních řídí-
cích orgánů na jednotlivých stupních řízení na
zabezpečování plánovitého proporcionálního
rozvoje zemědělsko-potravinářského komplexu,

- posílit organizátorské funkce státních řídících
orgánů při zavádění vědecko-technického roz-
voje, při další koncentraci a specializaci vý-
roby, při rozvíjení kooperačních a integračních
forem podnikání,

- prohloubit vztahy spolupráce mezi zemědělský-
mi státními řídícími orgány a národními výbory
při zabezpečování rozvoje zemědělské výroby
a výživy lidu,

- vyjádřit nové organizační uspořádání státního
hospodářského řízení zemědělství v okresech
a krajích v právní normě a v ní těž posílit
zásadu dodržování socialistické zákonnosti
i v podřízených podnicích.

Zřízení okresních a krajských zemědělských
správ, jejichž základním úkolem bude řídit země-
dělské výrobní organizace a organizace zeměděl-
ských služeb, neubírá nic z dosavadní působnosti
národních výborů na úseku zemědělství, vyjádřené
v zákoně o národních výborech a v dalších obecně
závazných právních předpisech.

Národním výborům jako územním orgánům
státní moci a správy přísluší tedy i nadále úkol
napomáhat rozvoji zemědělské výroby, vytvářet
podmínky k jejímu efektivnímu a intenzivnímu roz-
voji, sledovat jak zemědělské podniky zabezpečují
základní směrnice státních orgánů a jak je plněn
plán výroby a dodávek v objemu i kvalitě.

V celém rozsahu budou národní výbory i nadále
vykonávat státní správu na úseku zemědělství za-
měřenou především k ochraně rostlinné výroby, za-
bezpečení živočišně výroby a veterinární péče,
k ochraně zemědělského půdního fondu, k ochraně
myslivosti a rybářství atd.

Pokud jde o navrženou koncepci zákona, vy-
chází návrh z ustanovení čl. 18 písm. c) ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci,
ve znění ústavního zákona č. 125/1970 Sb. Podle
tohoto ustanovení patří do působnosti ČSSR "jed-
notná právní úprava zásad organizace řízení země-
dělství". Návrh zákona má proto rámcový charakter.
Především dává právní základ k tomu, aby k 1. září
1972 mohly být okresní a krajské zemědělské sprá-
vy zřízeny a tím umožněno, aby se k uvedenému
termínu ujaly svých úkolů, stanoví základní cha
rakteristiku rozsahu i obsahu jejich působnosti
v systému řízení zemědělství a určuje principy je-
jich organizace.

Tato rámcovost normy je motivována nejen
obsahem shora uvedeného článku ústavního zákona,
ale i skutečnosti, že řízení zemědělské výroby je
svěřeno orgánům republik, které by měl zákon
Federálního shormáždění vázat pouze v nezbytné
míře potřebně pro zabezpečení jednotných principů
v organizaci řízení zemědělství. Proto též návrh ve
smyslu čl. 138 a čl. 139 ústavního zákona o česko-
slovenské federaci obsahuje potřebná zmocnění jak
pro vlády republik, tak i pro ministry zemědělství
a výživy ČSR a SSR.

Přijetí návrhu nebude znamenat vyšší náklady
na státní plán a státní rozpočet.

Pokud jde o počty pracovníků budou v pod-
statě převzati dosavadní pracovníci okresních ze-
mědělských sdružení, popř. výrobních zeměděl-
ských správ a pracovnici krajských oddělení minis-
terstva zemědělství a výživy ČSR, popř. krajských
odborů ministerstva zemědělství a výživy SSR.

Zvláštní Část
K § 1:

Podle zákona č. 32/1963 Sb., o organizaci řízení
zemědělství, působily v okresech výrobní zeměděl-
ské správy. Tyto správy byly v průběhu roku 1967
zrušeny v souvislosti s vytvářením okresních země-
dělských sdružení. Pouze v několika okresech, jako
např. Tachov, Most, Sokolov, kde jsou jen státní
statky, řídí zemědělství krajská oddělení MZVž, na
území SSR v okresech východoslovenské nížiny a
v okresech, kde převažuje dosud soukromý sektor,
řídi zemědělskou výrobu výrobní zemědělské správy.

Okresní zemědělská sdružení byla zřizována po-
dle § 85 dříve platného vl. nař. č. 100/1966 Sb.,
o plánovitém řízení národního hospodářství, jako
základní výrobně územní článek. Administrativně
byla pověřena příslušným ústředním orgánem
funkci hospodářského řízení zemědělství v okre-
sech; řídí jednotná zemědělská družstva, státní
statky a ostatní určené zemědělské organizace
v okrese.

Při celkovém oslabení státního řízení národního
hospodářství, ke kterému došlo v letech 1968 a
1969, projevily se silně podnikové tendence i v čin-
nosti okresních zemědělských sdružení. V souvis-
losti s úsilím o urychlenou konsolidaci národního
hospodářství, upevnění funkce plánu a státního
hospodářského řízení, přijala vláda ČSSR usnesením
ze dne 27. srpna 1969 č. 201 opatření k posílení
státního vlivu v řízení okresních zemědělských
sdruženi.

V zájmu dalšího posílení vlivu státu na řízení
zemědělství je třeba, aby už v období příprav pře-
stavby výrobní základny, která ovlivní zemědělskou
výrobu na řadu let, bylo její řízení uspořádáno tak,
aby stát mohl průběh tohoto procesu sledovat a
ovlivňovat ho ve všech jeho fázích a na všech


8

stupních řízení. S tímto hlavním zaměřením do-
chází proto ke zřizování okresních a krajských
zemědělských správ.

Základní poslání okresních zemědělských správ,
spočívající v řízení a zabezpečování rozvoje země-
dělské výroby (§ 3) Je hlavním důvodem pro vy-
jádření Jejich funkce jako státních orgánů hospo-
dářského řízení zemědělství v okrese. Kromě toho
z této funkce okresních zemědělských správ vy-
plývá, že tyto orgány nevykonávají státní správu na
úseku zemědělství, která přísluší národním výbo-
rům podle zákona č. 69/1967 Sb., o národních vý-
borech a dalších obecně závazných právních před-
pisů (viz výslovné ustanovení § 14 odst. 3).

V některých okresech ČSR i SSR nepůsobí orga-
nizace vůči nimž bude okresní zemědělská správa
vykonávat řídící působnost podle § 2 odst. 1 zákona.
Jde např. o Již zmíněné okresy Tachov, Most, So-
kolov. Nelze proto v nové úpravě jednoznačně vy-
jadřovat, že okresní zemědělské správy budou zři-
zovány v každém okrese (§ 1 odst. 2).

Zřízením okresních zemědělských správ se od-
straní dosavadní nejednotnost institucionálního
uspořádání okresního článku řízení zemědělství
v okresech (výrobní zemědělské správy a okresní
zemědělská sdružení).

K § 2:

Toto ustanovení vymezuje okruh zemědělských
organizací, vůči nimž bude okresní zemědělská
správa vykonávat řídící působnost.

Zatímco řídící působnost vůči státním statkům
budou okresní zemědělské správy vykonávat obvyk-
lým způsobem, bude tato působnost vůči jednotným
zemědělským družstvům ze strany okresních země-
dělských správ aplikována diferencovaně, a to se
zřetelem na respektování principu družstevní demo-
kracie. V tomto rámci budou okresní zemědělské
správy důsledně dbát, aby při plnění svých úkolů
ať již ve funkci středního článku řízení v oblasti
plánování, nebo při organizování kooperačních a
integračních vztahů, koordinování dodavatelsko-
odběratelských vztahů, pří aplikaci zásad státní
technické politiky apod. byly v družstvu projed-
nány s jeho orgány. Rovněž budou okresní země-
dělské správy dbát o zvyšování odpovědnosti druž-
stevních orgánů za hospodaření družstva. Při své
činnosti se budou o tyto orgány opírat a dbát o to,
aby je v žádném směru nenahrazovaly, ale naopak
aby byla zajištěna nejširší účast družstevníků na
prosazování těch funkcí řízení, jejichž uskutečňo-
vání musí být v souladu nejen se zájmy družstva,
ale i se zájmy celospolečenskými.

Jde v podstatě o principy, které jsou zakotveny
v zákoně č. 49/1959 Sb., o jednotných zemědělských
družstvech. Proto se též v návrhu zákona výslovně
zdůrazňuje zásada, že při jejich řízení dbá okresní
zemědělská správa na to, aby byly dodržovány
zvláštní předpisy upravující zemědělské družstev-

nictví. Tato obecnější formulace je zvolena též
s přihlédnutím k tomu, že problematika zeměděl-
ského družstevnictví bude nově legislativně upra-
vována. V rámci této nové úpravy má totiž být
podle tezí pro zpracování zákona o zemědělském
družstevnictví, které byly schváleny VIII. celo-
státním sjezdem JZD, upraven i vztah mezi stát-
ními řídícími orgány a družstevními organizacemi.

Společnými zemědělskými podniky jsou druž-
stevní organizace zřízené podle vyhlášky č. 2/1972
Sb., o kooperačních vztazích při rozvoji speciali-
zace a koncentrace zemědělské výroby. Ostatními
kooperačními. seskupeními s právní subjektivitou
se rozumí společně družstevní podniky zřízené po-
dle § 33 až 37 zákona o jednotných zemědělských
družstvech, jichž se též týká § 27 citovaně vyhláš-
ky; pod tímto označením se též rozumějí meliorační
družstva, zřízená na základě § 32 a) zákona č. 11/
1955 Sb., o vodním hospodářství, ve znění zákona
č. 12/1959 Sb. a podle vyhlášky č. 108/1959 0. 1.
o melioračních družstvech.

Okresní zemědělské správy nebudou řídit obo-
rově řízené státní statky (jsou to např. některé
šlechtitelské a semenářské státní statky podřízené
oborovému ředitelství Oseva, šlechtitelské a seme-
nářské podniky, nebo plemenářské podniky podří-
zené oborovému ředitelství Státních plemenářských
podniků) a ústředně řízené státní statky organizo-
vané jako oborový podnik (např. v okrese Tachov,
Sokolov, Most, Český Krumlov a Cheb).

Se zřetelem na potřebu zefektivnění a racio-
nalizace hospodářského řízení zemědělských výrob-
ních organizací a organizací zemědělských služeb
může se v budoucnu ukázat účelným, aby i další
organizace z odvětví změdělství byly začleněny do
okruhu organizací jednotně řízených okresními ze-
mědělskými správami. Ustanovení § 2 odst. 2 ná-
vrhu zákona obsahuje k tomu potřebně zmocnění
pro ministry zemědělství a výživy republik.

K § 3:

Navržené ustanovení v úvodu odstavce 1 vy-
jadřuje základní úkol okresních zemědělských
správ spočívající v řízení rozvoje zemědělské vý-
roby a zemědělských služeb se zvláštním zaměře-
ním na hlavní faktory, působící k dalšímu zefektiv-
nění a zhospodárnění výrobního procesu v období
přestavby výrobní základny a v podmínkách dosa-
ženého stupně rozvoje výrobních sil v zemědělství.

Se zřetelem na ustanovení čl. 18 písm. a) úst.
žák. č. 143/1968 Sb., ve znění úst. žák. č. 125/1970
Sb., je v tomto základním úkolu vyjádřena činnost
okresních zemědělských správ pouze rámcově (na
úseku plánování, používání ekonomických nástrojů
řízení, rozvoje kooperačních a integračních vztahů
v zemědělství, aplikace zásad státní technické poli-
tiky a dalších úsecích). Účinný vliv na řízení, ze-
jména zemědělských výrobních organizací, zabezpe-


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP