-35-

charakteristický trvalý růst počtu stíhaných i žalovaných osob,
který však zdaleka nevystihuje skutečný výskyt tohoto druhu kri-
minality. Realizovaný postih směřuje zatím, jen proti některým for-
mám této trestné činnosti. Postrádá se citelnější a častější postih
finanční mzdové, bilanční, cenové, plánovací, odvodové a daňové
nekázně, přesto, že právě tato trestná činnost svými následky má
výrazně celospolečenský dosah a vytváří příznivé podmínky pro
páchání jiných trestných činů, zejména všech forem rozkrádání
majetku v socialistickém vlastnictví a umožňuje obcházet nebo
negovat působení ekonomických stimulů v socialistickém hospodář-
ství nezbytných, zejména při racionalizaci práce, snižování nákla-
dů a hospodaření s pracovními silami. Různé formy hospodářské
nekázně podmiňují a nebo mají za následek i úplatkářství, korupci
nebo vzájemné zavazování hospodářských pracovníků a veřejných
činitelů. Stíháni jsou především odpovědní hospodářští pracovníci
nejnižších služebních kategorií.

Základním problémem činnosti orgánů trestního řízení, zej-
ména orgánů přípravného řízení a orgánů operativně pátracích,
je obtížná aplikace skutkových podstat trestných činů proti hospo-
dářské kázni, mající někdy za následek zaměření pozornosti toli-
ko na objasnění, zda nedošlo k rozkrádání majetku v socialistickém
vlastnictví.

Tento stav je ovlivněn především tím, že při odhalování
a zčásti i vyšetřování hospodářských trestných činů je charakteris-
tická závislost orgánů činných v trestním řízení a operativně pá-
tracích orgánů, na kontrolních a jiných orgánech ekonomické sféry.

Po přijetí usnesení vlády ČSSR č. 300/1971 se činnost kon-
trolních orgánů zaktivizovala. O tom kromě jiného svědčí vzrůstají-
cí počet oznámení podaných těmito orgány nebo organizacemi pro-
kuraturám a bezpečnosti. Po kvalitativní stránce je stále základním
problémem, že zejména podnikové a závodní kontrolní orgány se za-
měřují především na dokumentaci rozkrádání majetku v socialistickém
vlastnictví a nebo poškozování tohoto majetku, především formou
mank v obchodních organizacích. Chybí důkladnější zaměření, zej-
ména na různé projevy a následky hospodářské a finanční nekázně.
Vedoucí pracovníci, zejména centrálních a středních článků řízení,
celkem důsledně rozpracovali a přenesli usnesení vlády ČSSR
č. 300/1971 na podřízené organizace. Problémem je realizace těch-
to opatření, která jsou mnohde chápána jen formálně nebo jako
zásahy jednorázového charakteru, případně jen ve vztahu k trestné


- 36 -

činnosti. Došlo rovněž k aktivizaci různých poradních orgánů vedou-
cích pracovníků, především komisí. Tyto orgány zjištěné vady a ško-
dy však spíše registrují. Při dokumentaci příčin, výše i subjektiviza-
ce škod postupují povrchně a při stanovení výše náhrady benevolent-
ně.

Ke zlepšení konstatovaného stavu je zapotřebí:

a/ boj proti škodlivým jevům, především proti porušování hospodář-
ské kázně a útokům proti majetku v socialistickém vlastnictví,
musí být nadále chápán nejenom jako úkol státních orgánů, ale
i jako věc společenských organizací a orgánů;

b/ boj proti porušování hospodářské kázně a útokům proti majetku
v socialistickém vlastnictví musí být veden všemi vedoucími pra-
covníky, pracujícími a kolektivními organizacemi pracujících,
zejména v těch fázích vývoje škodlivých jevů, kdy ještě nemají
charakter trestného činu nebo přečinů, s důsledným zaměřením
na dokumentační stránku, k zjištění zavinění a k uplatnění opráv-
nění podle jiných předpisů, zejména podle zákoníku práce;

c/ pokračovat v realizaci usnesení vlády ČSSR č. 300/1971 v ce-
lém jeho rozsahu s tím, že musí jít o dlouhodobě působící opa-
tření, komplexně řešící problémy, především metod ochrany so-
cialistické ekonomiky vlastními prostředky vedoucích pracov-
níků a kolektivních organizací pracujících;

d/ vytvářet podmínky pro to, aby kontrola byla chápána jako neoddě-
litelná součást řídící práce i po metodické stránce a aby metody
upravené vyhláškou č. 75/1959 Ú. 1. nebyly omezovány toliko pro
činnost kontrolorů, ale byly aplikovány jako obecně platný meto-
dický postup;

e/ působit k překonání chybné praxe, že zejména vnitřní kontrolní
orgány se téměř výlučně zaměřují na parazitické útoky páchané
nižšími kategoriemi zaměstnanců a obvykle bez povšimnutí pone-
chávají různé projevy hospodářské nekázně pracovníků vyšších
služebních kategorií;

f/ usměrnit propagandu a právní výchovu tak, aby se kvalitativně změ-
nil přístup k problematice znalostí práva a tvorby právního vědo-
mí ve vztahu k ochraně celospolečenských zájmů tak, aby těmto
otázkám byla věnována alespoň stejná pozornost jako popularizaci
práv občanů a ochrany jejich majetku.


       

1972

 

Tab. A - Přehled celkové kriminality a trestů

 
 

spácháno tr.
činů

ods. osob

z toho žen

NEPO

PO

NO

Pen. tr.

Upouštěno
od potr.

ČSR

94. 184

67. 265

9. 498

25. 710

27. 401

10. 865

1. 274

1. 110

 

69, 44%

66, 61%

70%

38, 22%

40%

16%

1, 88%

 

SSR

41. 452

33. 711

4. 069

12. 156

10. 722

8. 433

1. 573

351

 

30, 56%

33, 39%

30%

36%

31%

25%

4, 66%

 

ČSSR

135. 636

100. 976

13. 567

37. 866

38. 123

19. 298

2. 847

1. 461

       

37, 5%

37%

19%

   

Pozn.: Proporce mezi ČSR a SSR se s menšími odchylkami pohybují v poměru asi 70 % k 30 %.
Viditelný je větší rozdíl v ukládání trestu PO /ČSR - 40 %, SSR - 31 %/, přičemž ten-
to rozdíl je vysvětlitelný nepoměrně větším využíváním trestu NO v SSR /25 %/, na
rozdíl od ČSR /16 %/. U trestného činu podle § 132 tr. zák. je tato praxe zejména patr-
ná /viz tab. D/.


Tab. B - Přehled o hospodářských trestných činech stihaných soudy v r. 1972

tr. činy
/pach. odsouzení/

Č S R

§ 118
175

§ 120
184

§ 121
86

§ 127
217

§ 129
42

§ 130
488

§ 132
11. 012

odsouzení za hosp.
tr. činy celkem

8. 662

 

/142/

/111/

/52/

/133/

/31/

/349/

/7. 844/

 
 

78%

91, 7%

77, 6%

76%

86%

75, 37%

70, 3%

71%

S S R

47

17

22

54

5

140

3. 840

3. 526

 

/40/

/10/

/15/

/42/

/5/

/l14/

/3. 300/

 
 

22%

8, 3%

22, 4%

24%

14%

24, 63%

29, 7%

29%

Č S S R 100 %

222

201

108

271

47

628

14. 852

12. 188

 

/182/

/121/

/67/

/175/

/36/

/463/

/11. 144/

 

Pozn.: Pro trestné činy vůbec bylo odsouzeno v r. 1972 v ČSR 67. 265 osob, v SSR pak 33. 711 osob. Podíl.
ČSR na celkové kriminalitě tedy činí 66, 61 %, SSR - 33, 39 %. /viz tab. A/. Za trestné činy hospodářské podle
nahoře uvedených ustanovení trest. zák. bylo odsouzeno 8. 662 osob v ČSR a 3. 526 v SSR. - Na počtu pachatelů
odsouzených pro tyto trestné činy se tedy podílí ČSR ze 71 % a SSR z 29 %, - což zhruba odpovídá relaci v ČSR
a SSR odsouzených vůbec. Jinak - odsouzení pro trestné činy hospodářské se podílejí na celkové kriminalitě
12 % v ČSSR, - z toho z 12, 8 % v ČSR a z 10, 46 % v SSR. Poměrně malé rozdíly jsou nepochybně ovlivněny
výskytem trestného činu podle § 132 tr. zák. a § 130 tr. zák., které tvoří převážnou většinu všech trestných
činů hospodářské povahy /viz tab. shora/.

U některých trestných činů jsou ovšem značné rozdíly, jak je patrno u trestného činu podle § 120 tr. zák.,
pro který bylo-odsouzeno v ČSSR 121 osob, z toho 91, 7 % v ČSR a pouze 8, 3 % v SSR, - nebo podle § 129
tr. zák. v ČSR 86 % a v SSR 14 % /ovšem při 36 odsouzených v celé ČSSR !/.


1972

 

Tab. C - Přehled o ukládání trestů

ČSR
SSR

       

spolu s jinými

odsouzení

NEPO PO

NO

Upuštěno od potr.

Pen. tr.

Zák. čin.

           

§ 118

142

20 119

-

1

79

1

 

78%

         
 

40

5 34

-

-

14

2

 

22%

         

§ 120

111

25 74

9

-

50

21

 

91, 7%

         
 

10

3 6

-/sam. PT/

2

-

 

8, 3%

         

§ 121

52

7 36

4

-

25

25

 

77, 6%

         
 

15

5

9

-

2

2

 

22, 4%

         

§ 127

133

13 85

21

7

4

28

 

76%

         
 

42

2 22

13

1

2

3

 

24%

         

§ 129

31

7 23

1

-

-

9

 

86%

         
 

5

1

4

-

-

-

 

14%

         

Pozn.: Vzhledem k poměrně malému počtu odsouzených pro tyto trestné činy se
uvádí vztah mezi uloženými tresty u jednotlivých druhů trestných činů v absolutních
číslech, neboť vyjadřování tohoto vztahu k % by bylo nepřesné a neposkytovalo by
reálný obraz uplatňování trestní politiky na tomto úseku. Nepoměrně přesnější zá-
věry poskytuje přehled o ukládání trestů za hospodářské trest, činy, pro které byla
odsouzena naprostá většina ze všech stíhaných pachatelů tr. činů hosp. povahy
/viz tab. B/.


Viz pozn. k tab. A

1972

Tab. D - Ukládání trestů /§§ 130, 132 tr. zák. /

   

§ 132:

   
 

odsouzeno osob

NEPO

PO

NO

up. od potrestání

ČSR

7. 844

3. 390

3. 608

629

60

   

43, 2%

45, 8%

8%

0, 76%

SSR

3. 300

1. 266

1. 148

694

20

   

38, 3%

34, 7%

21%

0, 6%

   

§ 130:

   

ČSR

349

16

277

44

7

   

4, 6%

79, 4%

12, 6%

2%

SSR

114

7

81

16

3

   

6, 1%

71%

14%

2, 6%


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP