10
K § 9
Stejně jako u ostatních průmyslových práv po-
číná doba ochrany, vyplývající ze zápisu označení
původu nebo zápisu dalšího uživatele označení pů-
vodu, běžet dnem, kdy přihláška označení původu
nebo žádost o zápis dalšího uživatele došla Úřadu.
Její trváni není časově omezeno, což odpovídá po-
vaze ochrany označení původu a je v souhlasu s me-
zinárodní úpravou danou Lisabonskou dohodou
o ochraně označení původu i s unifikačními pra-
cemi v orgánech RVHP.
K § 10
Toto ustanovení upravuje důvody, pro které je
Úřad oprávněn a povinen zrušit zápis označení pů-
vodu nebo zápis uživatele označení původu v rej-
stříku. Podle povahy těchto důvodů stanoví Úřad
ve svém rozhodnuti, že zápis zrušuje od počátku
jeho platnosti nebo od určitého pozdějšího data.
Zrušovací řízení může být zahájeno kdykoli, při-
padne i z úřední povinnosti. V řízení se postupuje
podle správního řádu, což mimo jiné znamená, že
Úřad o jeho zahájení vyrozumí účastníky řízení,
především příslušný orgán.
K § 11
Zákon zde v podstatě přejímá ustanovení
správního řádu. Vzhledem k povaze věci stanoví
však odlišnou, tj. měsíční lhůtu k podáni rozkladu,
která je obvyklá u ostatních průmyslových práv.
K § 12
Obdobně jako ostatní rejstříky průmyslových
práv vedené Úřadem je i rejstřík označení původu
veřejně přístupný, takže každý má právo do rej-
stříku nahlížet a žádat z něho výpisy.
K § 13
Ustanovení, že přihlášku čs. označení původu
do zahraničí je možno podat pouze na podkladě
předchozí přihlášky v československé socialistické
republice, má zajistit potřebnou úroveň těchto při-
hlášek a tím vytvořit lepši předpoklady pro to,
aby označení původu úspěšně prošlo přihlašovacím
řízením v zahraničí, které je spojeno s devizovými
náklady.
U těch označení původu, která se přihlašují
mezinárodně prostřednictvím Lisabonské dohody, se
tímto ustanovením plní závazek zakotvený v člán-
ku 1 Dohody, tj., že přihlášené označení původu
musí být uznáno a chráněno v zemi původu.
Úřad pří udělení souhlasu k podání přihlášky
označení původu i k jejímu odvolání nebo upuštěni
od udržování ochrany označení původu v zahraničí
dbá ve spolupráci s příslušným ústředním orgá-
nem, aby nebyly dotčeny zájmy národního hospo-
dářství.
K § 14
Oznamovací povinnost stanovená pro zapsané
uživatele má zajistit, aby rejstřík byl vždy v sou-
ladu se skutečným stavem, tj. aby obsahoval vše-
chny požadované údaje.
K §§ 15 a 16
V § 15 jde o ustanovení obvyklé i v jiných
zemích a zdůvodněné tím, že jinak by s osobami
nebo organizacemi nemajícími bydliště ani sídlo
v ČSSR bylo velmi obtížné rychle a úspěšně provést
řízení o přihlášce označení původu.
§ 16 je obvyklým ustanovením o formální re-
ciprocitě.
K § 17
V odstavci 1 se výslovně stanoví, aby byly vy-
loučeny případné pochybnosti, že nadále zůstává
zachována možnost domáhat se právní ochrany
označení původu podle jiných právních předpisů,
jimiž jsou:
1. speciální předpisy týkajicí se jednotlivých
označení původu, tedy vl. nař. č. 54/1936 Sb.,
o okresovém pojmenování "Třeboňský kapr",
zák. č. 39/1957 Sb., o chmelařských výrobních
oblastech, chmelařských polohách, povinném
známkováni chmele a evidenci chmelnic, zák.
SNR č. 4/1959 Zb. SNR, o rozvoji tokaj-
skej vinohradníckej oblasti na Slovensku, vy-
hláška č. 79/1959 Ú. v., ktorou sa určujú mies-
ta a hony tokajskej vinohradníckej oblasti na
Slovensku, a vyhláška Č. 141/1959 Ú. v., o ve-
dení evidencie vinohradov tokajskej oblasti na
Slovensku a uznáváni hrozná z vinohradov
tejto oblasti;
2. obecné předpisy v důvodové zprávě k § 5.
Účelem ustanovení odstavce 2) je překlenout
stav, kdy čelná čs. označení původu, která byla
již mezinárodně zapsána podle Lisabonské dohody
o ochraně označení původu, nemohla být zapsána
v ČSSR jen z toho důvodu, že příslušný rejstřík
nebyl zatím u Úřadu veden.
Vzhledem k tomu zapíše Úřad tato označení
původu bez dalšího řízení ex offo do rejstříku tak,
aby již ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona poží-
vala jím založené speciální ochrany.
11
K § 18
V řízení před Úřadem se bude v zásadě postu-
povat podle ustanovení správního řádu. Výjimky,
které se stanoví v tomto paragrafu se týkají ze-
jména, lhůt a formy podání, a jsou nutné vzhledem
k povaze řízení.
K § 19
Jde o běžnou zmocňovací klausuli opravňující
Úřad v rámci zákona podrobněji upravit provádě-
cími předpisy otázky týkající se řízení ve věcech
označení původu, vztahy k zahraničí a zastupování
cizinců v řízení před Úřadem.
V Praze, dne 1. listopadu 1973
Předseda vlády ČSSR:
dr. Štrougal v. r.
Ministr ČSSR pro technický
a investiční rozvoj
dr. Šupka v. r.
StT l - 36982-73