117

cím (důchodcem) dosáhnuvším již věku 60 roků,
ani předpis o tom, že se nevyplácí nebo vyplácí
jen ve snížené výměře vdovský důchod vdově, která
žije ve společné domácnosti s druhem, přiznává se
důchod, popřípadě obnovuje se jeho výplata, těmto
vdovám od 1. ledna 1976, jsou-li ostatní podmínky
nároku k tomuto dni splněny. V těchto případech
se výše důchodu stanoví podle dosavadních před-
pisů a přiznají se k němu všechna dosavadní zvý-
šení, která by podle těchto předpisů náležela, ja-
kož i zvýšení podle části osmé (§ 142).

Ustanovení § 155 odst. 4 a § 156 odst. 4 zajiš-
ťují poživatelům invalidního (částečného invalidní-
ho), vdovského a sirotčího důchodu vzniklého před
1. lednem 1976, který zanikl a vznikl znovu za
účinnosti navrhovaného zákona do dvou roků po
zániku, že nesmí činit méně, než dřívější důchod.
Toto ustanovení poskytuje ochranu důchodcům,
kteří pozbyli nárok na důchod, k němuž event.
náleželo zvýšení podle dosavadních předpisů, po-
případě zvýšení podle části osmé, aby při opětném
vzniku nároku na týž důchod po nedlouhé době
nebyl tento důchod nižší, než dřívější důchod
s uvedeným zvýšením.

K § 157 a 159

Ustanovení § 157 zachovává věcně dosavadní
úpravu platnou již od 1. ledna 1957 pro některé
dávky přiznané podle předpisů platných před tím-
to dnem, které nemají obdobu v pozdějších před-
pisech. Se zřetelem k tomu, že v dosavadních před-
pisech nebylo stanoveno, že při skončení těchto
dávek při souběhu s nárokem na důchod z důcho-
dového zabezpečení původní dávka zaniká, návrh
zákona to výslovně upravuje.

Důchody rodičů a sourozenců (§ 159) dosud
poskytované podle předpisů platných před 1. led-
nem 1957, které jsou jediným zdrojem příjmu dů-
chodce a rodinných příslušníků odkázaných na
jeho důchod, se zvyšují obdobně jako starobní a
invalidní důchody, které jsou jediným zdrojem pří-
jmu (§ 42).

K § 182 až 166

V hodnocení doby služby v ozbrojených silách
se zachovává dosavadní stav. Vzhledem k tomu,
že dosud bylo hodnocení služby z části upraveno
zákonem a z části prováděcí vyhláškou, upravuje
se tato otázka vzhledem k její důležitosti jako
celek v zákoně.

Potřeby ozbrojených sil někdy vyžadují, aby
do služebního poměru byli přijímáni specialisté
ve vyšším věku. Ponechává se proto nadále zmoc-
nění příslušným ministrům přiznat těmto vojákům

výjimku z podmínky 20 roků služby pro vznik ná-
roku na důchod.

Podmínky nároku na starobní důchod občanů,
kteří byli vojáky z povolání a podle dřívějších
předpisů jim vznikl nárok na výsluhový důchod, se
upravují obdobně jako pro vojáky z povolání, ma-
jí-li 20 roků služby; nesplňují-li tuto podmínku,
budou mít nárok na starobní důchod podle obec-
ných ustanovení platných pro pracovníky.

K § 167 až 169 a 171

Pracovníkům vykonávajícím práce zařazené do
I. pracovní kategorie na některých zvlášť riziko-
vých pracovištích (např. při těžbě a zpracování
uranu) bylo zvláštními opatřeními povoleno při-
znat plný starobní a invalidní důchod za mírněj-
ších podmínek, než obecně platí pro získání náro-
ku na důchod ze zaměstnání I. pracovní kategorie.
Navrhuje se, aby vládě Československé socialistic-
ké republiky bylo uděleno zmocnění k takovým
opatřením a aby opatření v tomto směru učiněná
na podkladě předchozích usnesení vlády byla po-
važována za učiněná podle tohoto zmocnění
(§ 167).

Poněvadž v navrhovaném zákoně není stáno
vena nejvyšší výměra sirotčího důchodu, jež vy-
plyne z nejvyšší výměry důchodu zemřelého pra-
cujícího (důchodce), nepřejímá se do § 168 dosa-
vadní zmocnění vlády zvyšovat nejvyšší výměru
sirotčího důchodu.

Zmocnění pro vládu Československé socialis-
tické republiky stanovit nařízením, za jakých pod-
mínek a v jaké výši se poskytuje při dalším za-
městnání důchod, který by se jinak nevyplácel
nebo krátil, se v podstatě zachovává v dosavadním
rozsahu (§ 169); se zřetelem k sjednocení před-
pisů o důchodovém zabezpečení se toto ustanovení
zjednodušuje.

Ustanovení o odstraňování tvrdostí, které by
se vyskytly při provádění navrhovaného zákona
(§ 171), přejímá tento zákon z dosavadních před-
pisů v úpravě odpovídající federativnímu uspořá-
dání státu. Přitom se vychází z toho, že k tvrdos-
tem při provádění navrhovaného zákona může do-
jít jen v jednotlivých - zákonodárným orgánem
nezamýšlených - případech se zřetelem k zvlášt-
ním okolnostem takového případu; odstranění
tvrdosti v konkrétním případě je tedy věcí prová-
dění sociálního zabezpečení. Proto oprávnění k to-
muto mimořádnému zásahu se vyhrazuje v oborech
jejich působnosti ministrům, jakož i příslušným
národním výborům ve věcech zaopatřovacího pří-
spěvku, dávek ze zabezpečení v nemoci a zabezpe-
čení matky a dítěte a ze zabezpečení důchodců
některými dalšími dávkami.


118

K § 173

Při sjednocení předpisů o sociálním zabezpe-
čení pracujících v pracovním poměru a družstev-
ních rolníků v rozsahu vytčeném navrhovaným zá-
konem (§ 2) je třeba v plném rozsahu zrušit jen
zákon č. 101/1964 Sb. v platném znění. Zákon
č. 103/1964 Sb., o sociálním zabezpečení družstev-
ních rolníků, v platném znění, nelze zrušit v celém
rozsahu, ježto je nutno ponechat v platnosti jeho
ustanovení upravující zabezpečení v nemoci a za-
bezpečení matky a dítěte družstevních rolníků.

Zrušovací klausule, pokud se týká zákona
č. 103/1964 Sb., je upravena konkrétně s výslov-
ným označením ustanovení, která se v tomto zá-
konu novou úpravou zrušují. Se zřetelem k takto
změněnému obsahu zákona č. 103/1964 Sb. navr-
huje se i vhodná změna jeho názvu.

4. Náklady na navrhovanou úpravu

Oprava nově přiznávaných důchodů

V roce 1976 bude nově přiznáno asi 231 tisíc
důchodů pracovníkům a družstevním rolníkům.
Oprava přinese zlepšení asi 204 tisícům důchodců,
což představuje cca 88 % z nově přiznávaných dů-
chodů a vyžádá si zvýšení nákladů na důchodové
zabezpečení v částce 128 mil. Kčs (89 mil. Kčs
v ČSR a 39 mil. Kčs v SSR). V dalších letech budou
náklady vzrůstat v důsledku růstu mezd a narůs-
tajícího počtu důchodů, jichž se tato úprava bude
dotýkat. Odhaduje se, že v roce 1980 dosáhne zvý-
šení nákladů částky 944 mil. Kčs (v ČSR 660 mil.
Kčs a v SSR 284 mil. Kčs).

Oprava vyplácených důchodů

Při úpravě vyplácených důchodů bude zvýšeno
3 milióny 56 tisíc důchodů nákladem 2935 mil. Kčs
ročně (v ČSR 2299 mil. Kčs, v SSR 636 mil. Kčs).
Tato úprava si tedy vyžádá největších nákladů, té-
měř 90 % z celkové částky vynaložené na zdoko-
nalení soustavy důchodového zabezpečení. Objem
prostředků na zvýšení vyplácených důchodů se
bude postupně snižovat, protože se bude zmenšo-
vat i soubor těchto důchodů. V roce 1980 se tyto
náklady sníží na 2390 mil. Kčs (v ČSR 1810 mil.
Kčs, v SSR 580 mil. Kčs).

Zvýšení důchodů, které jsou jediným zdrojem pří-
jmu

Odhaduje se, že bude zvýšeno asi 330 tisíc dů-
chodů pracovníků, družstevních rolníků a osob sa-
mostatně hospodařících. Zvýšení si v roce 1976 vy-
žádá náklad 150 mil. Kčs (v ČSR 75 mil. Kčs
v SSR 75 mil. Kčs). Okruh důchodců, jimž bude zvý-
šení náležet, se bude v dalších letech mírně zvy-
šovat; budou přibývat důchodci zejména z řad ob-

čanů samostatně hospodařících i některých skupin
pracujících s nízkými výdělky, jimž vznikne nárok
na důchod po roce 1975, a dále starší důchodci,
kteří přestanou pracovat a důchod se pro ně stane
jediným zdrojem příjmu. V roce 1980 dosáhnou
proto náklady na zvýšení těchto důchodů částky
cca 210 mil. Kčs (v ČSR 110 mil. Kčs, v SSR 100
mil. Kčs).

Drobné úpravy v sociálním zabezpečení

Drobné úpravy uvedené v přehledu si v roce
1976 vyžádají náklad 25 mil. Kčs (v ČSR 16 mil.
Kčs, v SSR 9 mil. Kčs). V důsledku rostoucího
počtu důchodů, jichž se tyto úpravy budou dotý-
kat, vzrostou do roku 1980 náklady na 75 mil. Kčs
(v ČSR 48 mil. Kčs, v SSR 27 mil. Kčs).

Celkové náklady na novou úpravu sociálního za
bezpečení

Odhaduje se, že v roce 1976 budou náklady
na uvedené úpravy činit celkem 3238 mil. Kčs
(v ČSR 2479 mil. Kčs, v SSR 759 mil. Kčs). V po-
drobnějším členění se náklady odhadují takto:

v mil. Kčs

Oprava nově přiznávaných důchodů

 

pracujících

118

Oprava nově přiznávaných důchodů

 

ozbrojených složek

10

Oprava vyplácených důchodů pracujících

2869

Oprava vyplácených důchodů

 

ozbrojených složek

66

Oprava minimálních důchodů

150

Dílčí úpravy v důchodovém zabezpečení

 

celkem

16

z toho:

 

- zavedení důchodu za výsluhu let

1, 300

- zvýšení invalidních důchodů, které

 

jsou jediným zdrojem příjmu

0, 200

- zvýšení invalidních důchodů

 

invalidů z mládí

0, 400

- přepočet plného invalidního

 

důchodu pracujících invalidů

1, 000

- zvýšení sirotčích důchodů

4, 200

- vyplácení plného invalidního

 

důchodu po dobu přípravy pro

 

povolání v internátních zařízeních

0, 500

- vyplácení vdovského důchodu,

 

žije-li vdova s druhem

2, 000

- úprava zvýšení důchodů pro

 

bezmocnost

2, 200

- ostatní dílčí úpravy

4, 200

celkem

16, 000


119

Dílčí úpravy v sociální péči celkem

g

z toho:

 

- zrušení krácení zaopatřovacích

 

příspěvků poskytovaných dětem

 

vojáka

2, 500

- další rozvoj pečovatelské služby

 

pro rodiny s dětmi

2, 500

- zvýšení příspěvku před umístěním

 

do zaměstnání

1, 600

- zvýšení příspěvku po dobu přípravy

 

pro pracovní uplatněni

1, 400

- ostatní dílčí úpravy

1, 000

celkem

9, 000

Náklady celkem

3238

Přehled o očekávaném růstu těchto nákladů na no-
vou úpravu v období 6. pětiletky je uveden v při-
pojené tabulce.

NÁKLADY NA NOVA OPATŘENÍ (v mil. Kčs)

Druh opatření

1976

1977

1978

1979

1980

Úprava nově přiznávaných důchodů
pracujících

118

293

420

605

871

Úprava nově přiznávaných důchodů
ozbrojených složek

10

25

36

51

73

Oprava vyplácených důchodů pracujících

2869

2724

2587

2458

2335

Úprava vyplácených důchodů
ozbrojených složek

66

63

60

57

55

Úprava minimálních důchodů

150

165

180

195

210

Dílčí úpravy v důchodovém zabezpečení

18

27

34

41

49

Dílčí úpravy v sociální péči

9

15

18

22

26

Celkem

3238

3312

3335

3429

3619

Administrativně technické zabezpečení prove-
dení nové úpravy si vyžádá zvýšených nákladů,
event. i nad rámec rozpočtových správních výdajů
(půjde zejména o zvýšení na materiální výdaje, na
služby a výdaje nevýrobní povahy, cestovní a
ostatní osobní výdaje, mzdové prostředky apod. ).

Celkové náklady na sociální zabezpečení do-
sáhnou v roce 1976 částky 36, 2 miliard Kčs a je-
jich podíl na národním důchodu bude činit 8, 79 %,
tj. o 0, 8 % více, než by činil bez realizace zdoko-
nalení soustavy důchodového zabezpečení.

V Praze dne 21. srpna 1975

Předseda vlády ČSSR:
Dr. Štrougal v. r.

Ministr práce a sociálních věcí ČSSR:
Štanceľ v. r.


120

Příloha l

Vývoj ukazatelů důchodového zabezpečení v letech 1948 - 1974

ČSSR

Počet osob sociálně
(důchodově) zabezpečených
(v tis. )

Počet vyplácených důchodů

Výdaje na důchodové zabezpečení
(v mil. Kčs)

Bok

a toho

z toho

absol.
celkem

podíl
z vytvo-
řeného
národ.
důchodu
(v %)

z toho

celkem

pracovníků

družstev.
rolníků

celkem

pracovníků

družstev.
rolníků

pracovníků

družstev.
rolníků

1948

4 739

3 276

 

1 310 801

962 700

 

3 584

6, 1

3 020

 

1955

5 340

4 517

264

1 944 974

1 328 175

23 523

6 963

5, 2

5 607

 

1960

6 037

5 181

730

2 297 578

1 667 381

118 262

11 354

7, 0

9 725

355

1965

6 729

5 846

835

2 694 199

1 999 661

281 415

15 212

8, 8

13 090

1 000

1970

7 198

6 376

758

3 318 919

2 537 258

476 989

24 750

7, 9

20 621

2 618

1973

7 329

6 553

729

3 501 283

2 735 943

507 596

29 531

8, 1

24 789

3 260

1974

7 395

6 627

730

3 553 601

2 793 619

617 594

30 473

8, 0

25 640

3 421


121

Příloha č. 2

Porovnání výše nově přiznávaného starobního důchodu

při době zaměstnání 42 let (v I. pracovní kategorii 37 let)
podle současných předpisů a po provedení úprav v konstrukci výpočtu důchodů

Hrubá
mzda
Kčs
měsíčně

Čistá
mzda
Kčs
měsíčně

I. kategorie

II. kategorie

III. kategorie

výše důchodu

výše důchodu

výše důchodu

dnes

nově

v%
čisté
mzdy

Zvý-
šení
Kčs

dnes

nově

v%
čisté
mzdy

Zvý-
šení
Kčs

dnes

nově

v %
čisté
mzdy

Zvý-
šení
Kčs

Kčs

v%
čisté
mzdy

Kčs

v%
dneš.
dů-
chodu

Kčs

v%
čisté
mzdy

Kčs

v %

dneš.
dů-
chodu

Kčs

v%
čisté
mzdy

Kčs

v%
dneš.
dů-
chodu

800

696

627

90

627

100

90

-

560

80

600

107

86

40

480

69

536

112

77

56

1000

863

777

90

777

100

90

-

700

81

750

107

87

50

600

70

670

112

78

70

1 200

1 026

924

90

924

100

90

-

840

82

900

107

88

60

720

70

804

112

78

84

1 400

1 187

1 069 

90

1 069

100

90

 

980

83

1 050

107

88

70

840

71

938

112

79

98

1 600

1 345

1 211

90

1 211

100

90

-

1 120

83

1 200

107

89

80

960

71

1 072

112

80

112

1 800

1 500

1 350

90

1 350

100

90

-

1 260

84

1 350

107

90

90

1 080

72

1 206

112

80

126

2 000

1 653

1 488

90

1 488

100

90

-

1 400

85

1 488

106

90

88

1 200

73

1 340

112

81

140

2 200

1 802

1 622

90

1 622

100

90

-

1 447

80

1 550

107

86

103

1 240

69

1 385

112

77

145

2 400

1 952

1 755

90

1 757

 100

90

2

1 494

77

600

107

82

106

1 280

66

1 430

112

73

150

2 600

2 096

1 810

86

1 887

104

90

77

1 540

73

650

107

79

110

1 310

63

1 474

113

70

164

2 800

2 240

1 864

83

2 016

108

90

152

1 575

70

700

108

76

125

1 343

60

1 519

113

68

176

3 000

2 384

1 919

80

2 146

112

90

227

575

66

750

111

73

175

1 373

68

1 564

114

66

191

3 500

2 744

1 925

70

2 350

122

86

425

575

57

875

119

68

300

1 400

51

1 675

120

61

275

4 000

3104

1 925

62

2 500

130

81

675

576

51

2 000

127

64

425

1 400

45

1 787

128

68

387

4 500

3464

1 925

56

2 500

130

72

575

575

45

2 125

135

61

550

1 400

40

1 899

136

56

499

5 000

3 824

1 925

50

2 500

130

65

575

575

41

2 150

137

56

675

1 400

37

2 010

144

53

610


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP