117
cím (důchodcem) dosáhnuvším již věku 60 roků,
ani předpis o tom, že se nevyplácí nebo vyplácí
jen ve snížené výměře vdovský důchod vdově, která
žije ve společné domácnosti s druhem, přiznává se
důchod, popřípadě obnovuje se jeho výplata, těmto
vdovám od 1. ledna 1976, jsou-li ostatní podmínky
nároku k tomuto dni splněny. V těchto případech
se výše důchodu stanoví podle dosavadních před-
pisů a přiznají se k němu všechna dosavadní zvý-
šení, která by podle těchto předpisů náležela, ja-
kož i zvýšení podle části osmé (§ 142).
Ustanovení § 155 odst. 4 a § 156 odst. 4 zajiš-
ťují poživatelům invalidního (částečného invalidní-
ho), vdovského a sirotčího důchodu vzniklého před
1. lednem 1976, který zanikl a vznikl znovu za
účinnosti navrhovaného zákona do dvou roků po
zániku, že nesmí činit méně, než dřívější důchod.
Toto ustanovení poskytuje ochranu důchodcům,
kteří pozbyli nárok na důchod, k němuž event.
náleželo zvýšení podle dosavadních předpisů, po-
případě zvýšení podle části osmé, aby při opětném
vzniku nároku na týž důchod po nedlouhé době
nebyl tento důchod nižší, než dřívější důchod
s uvedeným zvýšením.
K § 157 a 159
Ustanovení § 157 zachovává věcně dosavadní
úpravu platnou již od 1. ledna 1957 pro některé
dávky přiznané podle předpisů platných před tím-
to dnem, které nemají obdobu v pozdějších před-
pisech. Se zřetelem k tomu, že v dosavadních před-
pisech nebylo stanoveno, že při skončení těchto
dávek při souběhu s nárokem na důchod z důcho-
dového zabezpečení původní dávka zaniká, návrh
zákona to výslovně upravuje.
Důchody rodičů a sourozenců (§ 159) dosud
poskytované podle předpisů platných před 1. led-
nem 1957, které jsou jediným zdrojem příjmu dů-
chodce a rodinných příslušníků odkázaných na
jeho důchod, se zvyšují obdobně jako starobní a
invalidní důchody, které jsou jediným zdrojem pří-
jmu (§ 42).
K § 182 až 166
V hodnocení doby služby v ozbrojených silách
se zachovává dosavadní stav. Vzhledem k tomu,
že dosud bylo hodnocení služby z části upraveno
zákonem a z části prováděcí vyhláškou, upravuje
se tato otázka vzhledem k její důležitosti jako
celek v zákoně.
Potřeby ozbrojených sil někdy vyžadují, aby
do služebního poměru byli přijímáni specialisté
ve vyšším věku. Ponechává se proto nadále zmoc-
nění příslušným ministrům přiznat těmto vojákům
výjimku z podmínky 20 roků služby pro vznik ná-
roku na důchod.
Podmínky nároku na starobní důchod občanů,
kteří byli vojáky z povolání a podle dřívějších
předpisů jim vznikl nárok na výsluhový důchod, se
upravují obdobně jako pro vojáky z povolání, ma-
jí-li 20 roků služby; nesplňují-li tuto podmínku,
budou mít nárok na starobní důchod podle obec-
ných ustanovení platných pro pracovníky.
K § 167 až 169 a 171
Pracovníkům vykonávajícím práce zařazené do
I. pracovní kategorie na některých zvlášť riziko-
vých pracovištích (např. při těžbě a zpracování
uranu) bylo zvláštními opatřeními povoleno při-
znat plný starobní a invalidní důchod za mírněj-
ších podmínek, než obecně platí pro získání náro-
ku na důchod ze zaměstnání I. pracovní kategorie.
Navrhuje se, aby vládě Československé socialistic-
ké republiky bylo uděleno zmocnění k takovým
opatřením a aby opatření v tomto směru učiněná
na podkladě předchozích usnesení vlády byla po-
važována za učiněná podle tohoto zmocnění
(§ 167).
Poněvadž v navrhovaném zákoně není stáno
vena nejvyšší výměra sirotčího důchodu, jež vy-
plyne z nejvyšší výměry důchodu zemřelého pra-
cujícího (důchodce), nepřejímá se do § 168 dosa-
vadní zmocnění vlády zvyšovat nejvyšší výměru
sirotčího důchodu.
Zmocnění pro vládu Československé socialis-
tické republiky stanovit nařízením, za jakých pod-
mínek a v jaké výši se poskytuje při dalším za-
městnání důchod, který by se jinak nevyplácel
nebo krátil, se v podstatě zachovává v dosavadním
rozsahu (§ 169); se zřetelem k sjednocení před-
pisů o důchodovém zabezpečení se toto ustanovení
zjednodušuje.
Ustanovení o odstraňování tvrdostí, které by
se vyskytly při provádění navrhovaného zákona
(§ 171), přejímá tento zákon z dosavadních před-
pisů v úpravě odpovídající federativnímu uspořá-
dání státu. Přitom se vychází z toho, že k tvrdos-
tem při provádění navrhovaného zákona může do-
jít jen v jednotlivých - zákonodárným orgánem
nezamýšlených - případech se zřetelem k zvlášt-
ním okolnostem takového případu; odstranění
tvrdosti v konkrétním případě je tedy věcí prová-
dění sociálního zabezpečení. Proto oprávnění k to-
muto mimořádnému zásahu se vyhrazuje v oborech
jejich působnosti ministrům, jakož i příslušným
národním výborům ve věcech zaopatřovacího pří-
spěvku, dávek ze zabezpečení v nemoci a zabezpe-
čení matky a dítěte a ze zabezpečení důchodců
některými dalšími dávkami.
118
K § 173
Při sjednocení předpisů o sociálním zabezpe-
čení pracujících v pracovním poměru a družstev-
ních rolníků v rozsahu vytčeném navrhovaným zá-
konem (§ 2) je třeba v plném rozsahu zrušit jen
zákon č. 101/1964 Sb. v platném znění. Zákon
č. 103/1964 Sb., o sociálním zabezpečení družstev-
ních rolníků, v platném znění, nelze zrušit v celém
rozsahu, ježto je nutno ponechat v platnosti jeho
ustanovení upravující zabezpečení v nemoci a za-
bezpečení matky a dítěte družstevních rolníků.
Zrušovací klausule, pokud se týká zákona
č. 103/1964 Sb., je upravena konkrétně s výslov-
ným označením ustanovení, která se v tomto zá-
konu novou úpravou zrušují. Se zřetelem k takto
změněnému obsahu zákona č. 103/1964 Sb. navr-
huje se i vhodná změna jeho názvu.
4. Náklady na navrhovanou úpravu
Oprava nově přiznávaných důchodů
V roce 1976 bude nově přiznáno asi 231 tisíc
důchodů pracovníkům a družstevním rolníkům.
Oprava přinese zlepšení asi 204 tisícům důchodců,
což představuje cca 88 % z nově přiznávaných dů-
chodů a vyžádá si zvýšení nákladů na důchodové
zabezpečení v částce 128 mil. Kčs (89 mil. Kčs
v ČSR a 39 mil. Kčs v SSR). V dalších letech budou
náklady vzrůstat v důsledku růstu mezd a narůs-
tajícího počtu důchodů, jichž se tato úprava bude
dotýkat. Odhaduje se, že v roce 1980 dosáhne zvý-
šení nákladů částky 944 mil. Kčs (v ČSR 660 mil.
Kčs a v SSR 284 mil. Kčs).
Oprava vyplácených důchodů
Při úpravě vyplácených důchodů bude zvýšeno
3 milióny 56 tisíc důchodů nákladem 2935 mil. Kčs
ročně (v ČSR 2299 mil. Kčs, v SSR 636 mil. Kčs).
Tato úprava si tedy vyžádá největších nákladů, té-
měř 90 % z celkové částky vynaložené na zdoko-
nalení soustavy důchodového zabezpečení. Objem
prostředků na zvýšení vyplácených důchodů se
bude postupně snižovat, protože se bude zmenšo-
vat i soubor těchto důchodů. V roce 1980 se tyto
náklady sníží na 2390 mil. Kčs (v ČSR 1810 mil.
Kčs, v SSR 580 mil. Kčs).
Zvýšení důchodů, které jsou jediným zdrojem pří-
jmu
Odhaduje se, že bude zvýšeno asi 330 tisíc dů-
chodů pracovníků, družstevních rolníků a osob sa-
mostatně hospodařících. Zvýšení si v roce 1976 vy-
žádá náklad 150 mil. Kčs (v ČSR 75 mil. Kčs
v SSR 75 mil. Kčs). Okruh důchodců, jimž bude zvý-
šení náležet, se bude v dalších letech mírně zvy-
šovat; budou přibývat důchodci zejména z řad ob-
čanů samostatně hospodařících i některých skupin
pracujících s nízkými výdělky, jimž vznikne nárok
na důchod po roce 1975, a dále starší důchodci,
kteří přestanou pracovat a důchod se pro ně stane
jediným zdrojem příjmu. V roce 1980 dosáhnou
proto náklady na zvýšení těchto důchodů částky
cca 210 mil. Kčs (v ČSR 110 mil. Kčs, v SSR 100
mil. Kčs).
Drobné úpravy v sociálním zabezpečení
Drobné úpravy uvedené v přehledu si v roce
1976 vyžádají náklad 25 mil. Kčs (v ČSR 16 mil.
Kčs, v SSR 9 mil. Kčs). V důsledku rostoucího
počtu důchodů, jichž se tyto úpravy budou dotý-
kat, vzrostou do roku 1980 náklady na 75 mil. Kčs
(v ČSR 48 mil. Kčs, v SSR 27 mil. Kčs).
Celkové náklady na novou úpravu sociálního za
bezpečení
Odhaduje se, že v roce 1976 budou náklady
na uvedené úpravy činit celkem 3238 mil. Kčs
(v ČSR 2479 mil. Kčs, v SSR 759 mil. Kčs). V po-
drobnějším členění se náklady odhadují takto:
v mil. Kčs
Oprava nově přiznávaných důchodů |
  |
pracujících |
118 |
Oprava nově přiznávaných důchodů |
  |
ozbrojených složek |
10 |
Oprava vyplácených důchodů pracujících |
2869 |
Oprava vyplácených důchodů |
  |
ozbrojených složek |
66 |
Oprava minimálních důchodů |
150 |
Dílčí úpravy v důchodovém zabezpečení |
  |
celkem |
16 |
z toho: |
  |
- zavedení důchodu za výsluhu let |
1, 300 |
- zvýšení invalidních důchodů, které |
  |
jsou jediným zdrojem příjmu |
0, 200 |
- zvýšení invalidních důchodů |
  |
invalidů z mládí |
0, 400 |
- přepočet plného invalidního |
  |
důchodu pracujících invalidů |
1, 000 |
- zvýšení sirotčích důchodů |
4, 200 |
- vyplácení plného invalidního |
  |
důchodu po dobu přípravy pro |
  |
povolání v internátních zařízeních |
0, 500 |
- vyplácení vdovského důchodu, |
  |
žije-li vdova s druhem |
2, 000 |
- úprava zvýšení důchodů pro |
  |
bezmocnost |
2, 200 |
- ostatní dílčí úpravy |
4, 200 |
celkem |
16, 000 |
119
Dílčí úpravy v sociální péči celkem |
g |
z toho: |
  |
- zrušení krácení zaopatřovacích |
  |
příspěvků poskytovaných dětem |
  |
vojáka |
2, 500 |
- další rozvoj pečovatelské služby |
  |
pro rodiny s dětmi |
2, 500 |
- zvýšení příspěvku před umístěním |
  |
do zaměstnání |
1, 600 |
- zvýšení příspěvku po dobu přípravy |
  |
pro pracovní uplatněni |
1, 400 |
- ostatní dílčí úpravy |
1, 000 |
celkem |
9, 000 |
Náklady celkem |
3238 |
Přehled o očekávaném růstu těchto nákladů na no-
vou úpravu v období 6. pětiletky je uveden v při-
pojené tabulce.
NÁKLADY NA NOVA OPATŘENÍ (v mil. Kčs)
Druh opatření |
1976 |
1977 |
1978 |
1979 |
1980 |
Úprava nově přiznávaných důchodů |
118 |
293 |
420 |
605 |
871 |
Úprava nově přiznávaných důchodů |
10 |
25 |
36 |
51 |
73 |
Oprava vyplácených důchodů pracujících |
2869 |
2724 |
2587 |
2458 |
2335 |
Úprava vyplácených důchodů |
66 |
63 |
60 |
57 |
55 |
Úprava minimálních důchodů |
150 |
165 |
180 |
195 |
210 |
Dílčí úpravy v důchodovém zabezpečení |
18 |
27 |
34 |
41 |
49 |
Dílčí úpravy v sociální péči |
9 |
15 |
18 |
22 |
26 |
Celkem |
3238 |
3312 |
3335 |
3429 |
3619 |
Administrativně technické zabezpečení prove-
dení nové úpravy si vyžádá zvýšených nákladů,
event. i nad rámec rozpočtových správních výdajů
(půjde zejména o zvýšení na materiální výdaje, na
služby a výdaje nevýrobní povahy, cestovní a
ostatní osobní výdaje, mzdové prostředky apod. ).
Celkové náklady na sociální zabezpečení do-
sáhnou v roce 1976 částky 36, 2 miliard Kčs a je-
jich podíl na národním důchodu bude činit 8, 79 %,
tj. o 0, 8 % více, než by činil bez realizace zdoko-
nalení soustavy důchodového zabezpečení.
V Praze dne 21. srpna 1975
Předseda vlády ČSSR:
Dr. Štrougal v. r.
Ministr práce a sociálních věcí ČSSR:
Štanceľ v. r.
120
Příloha l
Vývoj ukazatelů důchodového zabezpečení v letech 1948 - 1974
ČSSR
Počet osob sociálně |
Počet vyplácených důchodů |
Výdaje na důchodové zabezpečení |
||||||||
Bok |
a toho |
z toho |
absol. |
podíl |
z toho |
|||||
celkem |
pracovníků |
družstev. |
celkem |
pracovníků |
družstev. |
pracovníků |
družstev. |
|||
1948 |
4 739 |
3 276 |
  |
1 310 801 |
962 700 |
  |
3 584 |
6, 1 |
3 020 |
  |
1955 |
5 340 |
4 517 |
264 |
1 944 974 |
1 328 175 |
23 523 |
6 963 |
5, 2 |
5 607 |
  |
1960 |
6 037 |
5 181 |
730 |
2 297 578 |
1 667 381 |
118 262 |
11 354 |
7, 0 |
9 725 |
355 |
1965 |
6 729 |
5 846 |
835 |
2 694 199 |
1 999 661 |
281 415 |
15 212 |
8, 8 |
13 090 |
1 000 |
1970 |
7 198 |
6 376 |
758 |
3 318 919 |
2 537 258 |
476 989 |
24 750 |
7, 9 |
20 621 |
2 618 |
1973 |
7 329 |
6 553 |
729 |
3 501 283 |
2 735 943 |
507 596 |
29 531 |
8, 1 |
24 789 |
3 260 |
1974 |
7 395 |
6 627 |
730 |
3 553 601 |
2 793 619 |
617 594 |
30 473 |
8, 0 |
25 640 |
3 421 |
121
Příloha č. 2
Porovnání výše nově přiznávaného starobního důchodu
při době zaměstnání 42 let (v I. pracovní kategorii 37 let)
podle současných předpisů a po provedení úprav v konstrukci výpočtu důchodů
Hrubá |
Čistá |
I. kategorie |
II. kategorie |
III. kategorie |
|||||||||||||||
výše důchodu |
výše důchodu |
výše důchodu |
|||||||||||||||||
dnes |
nově |
v% |
Zvý- |
dnes |
nově |
v% |
Zvý- |
dnes |
nově |
v % |
Zvý- |
||||||||
Kčs |
v% |
Kčs |
v% |
Kčs |
v% |
Kčs |
v % dneš. |
Kčs |
v% |
Kčs |
v% |
||||||||
800 |
696 |
627 |
90 |
627 |
100 |
90 |
- |
560 |
80 |
600 |
107 |
86 |
40 |
480 |
69 |
536 |
112 |
77 |
56 |
1000 |
863 |
777 |
90 |
777 |
100 |
90 |
- |
700 |
81 |
750 |
107 |
87 |
50 |
600 |
70 |
670 |
112 |
78 |
70 |
1 200 |
1 026 |
924 |
90 |
924 |
100 |
90 |
- |
840 |
82 |
900 |
107 |
88 |
60 |
720 |
70 |
804 |
112 |
78 |
84 |
1 400 |
1 187 |
1 069 |
90 |
1 069 |
100 |
90 |
  |
980 |
83 |
1 050 |
107 |
88 |
70 |
840 |
71 |
938 |
112 |
79 |
98 |
1 600 |
1 345 |
1 211 |
90 |
1 211 |
100 |
90 |
- |
1 120 |
83 |
1 200 |
107 |
89 |
80 |
960 |
71 |
1 072 |
112 |
80 |
112 |
1 800 |
1 500 |
1 350 |
90 |
1 350 |
100 |
90 |
- |
1 260 |
84 |
1 350 |
107 |
90 |
90 |
1 080 |
72 |
1 206 |
112 |
80 |
126 |
2 000 |
1 653 |
1 488 |
90 |
1 488 |
100 |
90 |
- |
1 400 |
85 |
1 488 |
106 |
90 |
88 |
1 200 |
73 |
1 340 |
112 |
81 |
140 |
2 200 |
1 802 |
1 622 |
90 |
1 622 |
100 |
90 |
- |
1 447 |
80 |
1 550 |
107 |
86 |
103 |
1 240 |
69 |
1 385 |
112 |
77 |
145 |
2 400 |
1 952 |
1 755 |
90 |
1 757 |
100 |
90 |
2 |
1 494 |
77 |
600 |
107 |
82 |
106 |
1 280 |
66 |
1 430 |
112 |
73 |
150 |
2 600 |
2 096 |
1 810 |
86 |
1 887 |
104 |
90 |
77 |
1 540 |
73 |
650 |
107 |
79 |
110 |
1 310 |
63 |
1 474 |
113 |
70 |
164 |
2 800 |
2 240 |
1 864 |
83 |
2 016 |
108 |
90 |
152 |
1 575 |
70 |
700 |
108 |
76 |
125 |
1 343 |
60 |
1 519 |
113 |
68 |
176 |
3 000 |
2 384 |
1 919 |
80 |
2 146 |
112 |
90 |
227 |
575 |
66 |
750 |
111 |
73 |
175 |
1 373 |
68 |
1 564 |
114 |
66 |
191 |
3 500 |
2 744 |
1 925 |
70 |
2 350 |
122 |
86 |
425 |
575 |
57 |
875 |
119 |
68 |
300 |
1 400 |
51 |
1 675 |
120 |
61 |
275 |
4 000 |
3104 |
1 925 |
62 |
2 500 |
130 |
81 |
675 |
576 |
51 |
2 000 |
127 |
64 |
425 |
1 400 |
45 |
1 787 |
128 |
68 |
387 |
4 500 |
3464 |
1 925 |
56 |
2 500 |
130 |
72 |
575 |
575 |
45 |
2 125 |
135 |
61 |
550 |
1 400 |
40 |
1 899 |
136 |
56 |
499 |
5 000 |
3 824 |
1 925 |
50 |
2 500 |
130 |
65 |
575 |
575 |
41 |
2 150 |
137 |
56 |
675 |
1 400 |
37 |
2 010 |
144 |
53 |
610 |