ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1980

III. volební období

104

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne 1980

o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1981 a o změně v rozpočtovém určení příspěvku na sociální zabezpečení

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

§ 1

(1) Celkové příjmy státního rozpočtu České socialistické republiky (dále jen "státní rozpočet republiky") se stanoví částkou 128 013 066 000 Kčs, celkové výdaje státního rozpočtu republiky se stanoví částkou 128 013 066 000 Kčs (Příloha č. 1).

(2) Ve státním rozpočtu republiky jsou obsaženy

a) dotace ze státního rozpočtu federace do státního rozpočtu republiky ve výši 58 730 000 000 Kčs,

 

b) finanční vztahy k rozpočtům národních výborů, a to:

neúčelové dotace ve výši 18 710 200 000 Kčs,

účelové subvence ve výši 20 142 100 000 Kčs (Příloha č. 2).

§ 2

Vláda České socialistické republiky nebo na základě jejího zmocnění ministr financí zajistí vyjádření finančních údajů státního rozpočtu republiky stanovených tímto zákonem ve velkoobchodních cenách platných k 1. lednu 1981.

§ 3

Vláda České socialistické republiky nebo na základě jejího zmocnění ministr financí může, pokud tím nebude dotčena vyrovnanost státního rozpočtu republiky, promítnout do státního rozpočtu republiky zejména změny státního plánu rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky, organizační a cenové změny, změny v souvislosti s úpravami ekonomických nástrojů v zahraničním obchodě a úpravu neúčelových dotací a účelových subvencí národních výborů, jestliže se změní podmínky, za nichž byly neúčelové dotace a účelové subvence stanoveny.

§ 4

Zákon České národní rady č. 117/1971 Sb., o rozpočtovém určení výnosu a správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů se mění v § 1 písm. c) takto:

"c) příspěvků na sociální zabezpečení podle zákonů uvedených pod písmeny a) a b) do státního rozpočtu České socialistické republiky. Příspěvek na sociální zabezpečení od organizací řízených národními výbory se však odvádí do rozpočtu řídícího národního výboru a příspěvek na sociální zabezpečení od výrobních a spotřebních družstev a jejich řídících orgánů do rozpočtu příslušného okresního národního výboru".

§ 5

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1981.

Příloha č. 1 k zákonu

České národní rady č.

Celkový přehled

státního rozpočtu České socialistické republiky

Příjmy

Kčs

 

(v tisících)

Příjmy ze socialistického hospodářství

39 070 241

z toho: z hospodářství

33 843 172

z vědy a techniky

138 755

z peněžních a technických služeb

3 407 968

ze společenských služeb a činností

1 444 846

z obrany a bezpečnosti

235 500

Daně od obyvatelstva a poplatky

29 533 000

Ostatní příjmy

679 825

Dotace ze státního rozpočtu federace

58 730 000

Úhrn

128 013 066


Výdaje

Kčs

(v tisících)

Výdaje ústředně řízených organizací

 

na hospodářství

24 776 803

vědu a techniku

2 051 941

peněžní a technické služby

2 309 781

společenské služby a činnosti pro obyvatelstvo

54 863 384

obranu a bezpečnost

3 553 000

správu

1 605 857

Neúčelové dotace do rozpočtů národních výborů

18 710 200

Účelové subvence do rozpočtů národních výborů

20 142 100

Úhrn

128 013 066


Příloha č. 2 k zákonu

České národní rady č.

Neúčelové dotace a účelové subvence do rozpočtů národních výborů obsažené ve státním rozpočtu České socialistické republiky

Kraj

Neúčelové dotace (v tis. Kčs)

Účelové subvence (v tis. Kčs)

Národní výbor hl. města Prahy

4 123 700

6 368 000

Středočeský

1 518 900

1 492 200

Jihočeský

1 430 500

1 165 600

Západočeský

1 847 100

1 187 700

Severočeský

3 090 300

3 120 800

Východočeský

1 441 200

1 567 100

Jihomoravský

1 771 000

2 703 200

Severomoravský

3 487 500

2 537 500

Úhrn

18 710 200

20 142 100


Důvodová zpráva

k návrhu zákona České národní rady o státním rozpočtu

České socialistické republiky na rok 1981

a o změně v rozpočtovém určení příspěvku na sociální zabezpečení

Návrh zákona pokud jde o státní rozpočet republiky se opírá o ustanovení článku 11 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, v znění ústavního zákona č. 125/1970 Sb. a je v souladu s ustanovením § 9 zákona České národní rady č. 60/1971 Sb., o pravidlech státního rozpočtu České socialistické republiky a o hospodaření s rozpočtovými prostředky (rozpočtová pravidla republiky).

Předkládaný rozpočtový zákon určuje v podstatě jen číselné objemy státního rozpočtu republiky, protože problematiku rozpočtového procesu a zásady hospodaření s rozpočtovými prostředky vymezuje komplexně zákon o rozpočtových pravidlech republiky, který též stanoví zásady rozpočtového hospodaření národních výborů.

Návrh státního rozpočtu republiky na rok 1981 vychází z dlouhodobých záměrů hospodářské politiky Komunistické strany Československa a z úkolů 18. zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa. Ve, finančních vztazích a proporcích je v souladu s prováděcím státním plánem rozvoje národního hospodářství ČSR na rok 1981.

Přes trvalé napětí mezi zdroji a potřebami a náročnost vnějších i vnitřních ekonomických úkolů vytváří státní rozpočet ve finanční oblasti reálné podmínky pro další rozvoj ekonomiky a zkvalitnění dosažené životní úrovně obyvatelstva. Předpokladem však je, že na všech úsecích národního hospodářství bude důsledně uplatňována zásada přísné hospodárnosti a efektivnosti.

K § 2:

V procesu plánovitého vývoje cenového systému se předpokládají v roce 1981 další změny velkoobchodních cen. Doporučuje se proto zmocnit vládu ČSR resp. ministra financí k přepočtu státního rozpočtu republiky na nově platné ceny.

K § 3:

Proti roku 1980 se navrhuje doplnění o možnost provádět úpravy v souladu se změnami ekonomických nástrojů v zahraničním obchodě. Tyto změny, vyplývající ze změn zahraničně-obchodních vztahů, výrazně ovlivňují vztah státního rozpočtu republiky ke státnímu rozpočtu čs. federace z hlediska plnění rozpočtových příjmů; nemají však vliv na plnění plánovaného hospodářského výsledku organizací řízených orgány České socialistické republiky.

K § 4:

Součástí plánovaných rozpočtových příjmů národních výborů jsou mimo jiné výnosy daně důchodové a daň z obratu od výrobních a spotřebních družstev a jejich řídících orgánů. Příspěvek na sociální zabezpečení od těchto organizací byl doposud příjmem státního rozpočtu republiky. Ve snaze zvýšit finanční soběstačnost národních výborů navrhuje se změnit rozpočtové určení příspěvku na sociální zabezpečení od výrobních a spotřebních družstev a zařadit jeho výnos mezi rozpočtové příjmy národních výborů, a to na úrovni okresních národních výborů. Tím se také v žádoucí míře posílí rozpočtové vztahy mezi národními výbory a těmito socialistickými organizacemi.

K příloze č. 1:

Nové členění údajů státního rozpočtu je provedeno v návaznosti na novou rozpočtovou skladbu platnou od roku 1981, vydanou federálním ministerstvem financí podle § 12 zákona č. 134/1970 Sb. (rozpočtová pravidla).

V Praze dne 10. prosince 1980

Josef Korčák v. r.

Jaroslav Tlapák v. r.

předseda vlády

ministr financí

České socialistické republiky

České socialistické republiky



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP