Problémy jsou i se získáváním
schopných energetiků a elektromontérů
pro zemědělské závody, kteří
mohou řešení všech těchto problémů
značně ovlivnit. Zde musí být více
nápomocny i okresní a krajské národní
výbory. Je např. značně omezen nábor
učňů profese elektrikář pro
zemědělské závody, takže dochází
k přetahování těchto odborníků
z průmyslových závodů. V posledním
období věnují okresní zemědělské
správy zvýšenou pozornost obsazení funkce
energetiků přímo v zemědělských
závodech i na úrovni okresu, což lze kladně
hodnotit. Není však správné, že
v mnohých zemědělských závodech
funkce energetika je spojována s další profesí,
takže se nemůže plně zabývat problémy
tohoto úseku. Konkrétně v okrese Opava v
době průzkumu byl jen v 5 zemědělských
závodech energetik bez zdvojené funkce.
Více se musíme zamýšlet i nad využíváním
náhradních zdrojů pro výrobu energie
v zemědělství. Např. v lesním
závodě Krnov již s úspěchem se
používá pro vytápění odpad
z těžby dřeva, jako je kůra stromů,
piliny, větve apod. Tento závod iniciativně
začíná ve svých vývojových
dílnách vyrábět drtiče dřevěné
hmoty, bez kterých není možné tyto odpady
racionálně využít. Při řešení
tohoto problému musí být více nápomocna
naše vědecká pracoviště; je možné,
že by se v budoucnosti mohly z této suroviny vyrábět
brikety - otázkou je vyřešení vhodného
mechanismu a lepící hmoty.
V souvislosti s náhradními zdroji se hodně
hovoří o tom, že pro zemědělství
bude využíváno odpadního tepla kompresních
stanic tranzitního plynovodu. Mám otázku
k ministrovi zemědělství a výživy
ČSSR s. Nágrovi:
"Jak v tomto směru vypadá současný
stav a jaký je výhled?"
Z vlastní zkušenosti mohu říci, že
máme značné rezervy v zemědělských
závodech, v racionalizaci spotřeby pohonných
hmot a hlavně nafty. Je potřebné okamžitě
zavést do zemědělské praxe již
v minulosti osvědčené normy spotřeby
pohonných hmot na jednotku pracovní operace včetně
stanovení a sledování spotřeby u nákladních
a osobních automobilů. Je pravda, že mnohdy
máme již značně zastaralý traktorový
a automobilový park, a tím se spotřeba pohonných
hmot zvyšuje. Na druhé straně údržbě
a zařízení tažných mechanismů
se věnuje všeobecně malá pozornost a
péče.
Je zapotřebí se zamyslet i nad úrovní
organizace a řízení v zemědělských
závodech právě z pohledu úspor pohonných
hmot. Se zvětšující se výměrou
zemědělských závodů neúměrně
v posledních letech vzrůstala spotřeba pohonných
hmot.
Je tomu tak i proto, že v zájmu jistě dobře
myšleného zcelování a blokace honů
a zjednodušování osevních postupů
se v mnohých zemědělských závodech
úplně odbouraly tzv. přídvorské
osevní postupy a je nutno pak převádět
objemná krmiva o nízké sušině
na vzdálenosti několika desítek kilometrů.
To je naprosto neekonomické a nerentabilní.
Progresivní technologií v posledních letech
se stává sušárenství v bubnových
sušárnách. Otevřeně řečeno
i zde není všechno v pořádku jak z hlediska
jejích účelného rozmístění,
tak technologie sušení. Na těchto sušárnách
není opravdu možné připustit sušení
málo kvalitní objemné hmoty a vyrábět
drahé a nekvalitní úsušky. Dochází
tak ke zbytečnému plýtvání
vzácnými pohonnými hmotami i elektrickou
energií. Je zajímavé, že v některých
sušárenských provozech odmítají
možnosti předsušení zelené hmoty
s tím, že tato hmota o vyšší sušině
působí nebezpečí vznícení
v bubnu a snižuje obsah karotenu. Jinde však tyto názory
vyvracejí a využívají předsušené
hmoty ke snížení spotřeby energie na
výrobu 1 q úsušků jako např.
na školním statku VŠV v Novém Jičíně.
Podle mého názoru má předsušení
zelené hmoty budoucnost a bude se muset zavést na
všech sušárenských zařízeních.
Soudružky a soudruzi poslanci, ve svém vystoupení
jsem nemohl vystihnout všechny rezervy, které máme
v zemědělských závodech na úseku
racionalizace spotřeby pohonných hmot a elektrické
energie. Pracující v zemědělství
jsou si plně vědomi obtížné situace,
která se na tomto úseku v současném
období projevuje, a jsou si plně vědomi toho,
že k řešení vzniklých problémů
musí přispět každé pracoviště
i každý občan naší vlasti. Chtěl
bych proto ubezpečit dnešní zasedání,
že i my, poslanci výborů pro zemědělství
a výživu sněmoven Federálního
shromáždění ve své každodenní
kontrolní činnosti v poslaneckých obvodech
uděláme všechno pro rychlejší zavádění
nových progresivních metod a technologií
do zemědělské praxe s efektivnějším
využitím energií všeho druhu. Děkuji
za pozornost.
Předsedající místopředseda
SL R. Nejezchleb: Ďakujem poslancovi Římanovi.
Slovo má podpredseda Federálneho zhromaždenia
súdruh Srb, pripraví sa poslanec Konečník.
Místopředseda FS J. Srb: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté! Splnění
závěrů XV. sjezdu KSČ vyžaduje,
aby byly soustavně a plně zabezpečovány
klíčové úlohy rozvoje národního
hospodářství. Nejnaléhavějším
z těchto úkolů je zajišťování
palivoenergetické základny, bez níž
by nebylo možno uspokojovat současné a příští
potřeby na všech úsecích.
Rozsáhlé funkce, které prostupují
celým ekonomickým životem, plní doprava,
tento integrující činitel mezi těžbou,
výrobou a spotřebou. Nutně rostou nároky
na přepravu ze všech oblastí národního
hospodářství, zejména na úseku
paliv a energetiky.
Federální vláda a její předsednictvo
přijaly v letech 1976-1979 řadu dokumentů,
kterými se v průběhu 6. pětiletky
řeší základní úkoly v
palivoenergetickém komplexu i v dopravě. Pokud jde
o dopravu, je to zejména usnesení vlády č.
215/1977 k realizaci zásad státní dopravní
politiky a usnesení č. 14/1978 k automatickým
traťovým zabezpečovacím zařízením.
Předsednictvo ÚV KSČ a federální
vláda v červnu t. r. provedly rovněž
kontrolu plnění usnesení přijatých
k dopravě a uložily další úkoly
ke zlepšení práce železnice, ke zvýšení
disciplíny a ke snižování nehodovosti.
Základní úlohu v dopravě plní
doprava železniční a požadavky na ni narůstají.
Vždyť jen od roku 1974 do roku 1978 činil přírůstek
těžby pevných paliv více než 13
mil. tun a ten se promítl do přepravy. ČSD
v roce 1978 nesplnily zcela požadavky přepravců
na nakládku, stanovenou státním plánem
ve výši 235 mil. tun. Složitá byla situace
ve struktuře nakládky, zvláště
v zabezpečení přepravy hnědého
uhlí. Jen nakládka pevných paliv u Severozápadní
dráhy - provozní oddíl Ústí
nad Labem, od roku 1971 do roku 1978 zaznamenala nárůst
o 4,1 mil. tun, zatímco nakládka ostatních
substrátů tam poklesla jen o 160 tis. tun. Hnědé
uhlí zde tvoří 76 % z celkové nakládky.
Pozitivní je, že ČSD při přepravě
uhlí ze SHR v roce 1978 v podstatě stejnými
kapacitami dosáhly vyšších přepravních
výkonů než v roce 1977 dík lepší
organizaci práce a spolupráce s přepravci.
Hodnocení přepravy uhlí v celé republice
za uplynulý rok ukázalo, že téměř
70 % nepřepraveného uhlí nemohlo být
naloženo v důsledku neobjednaných nebo odřeknutých
vagónů. Zbytek pak šel k tíži dopravy.
Vzrostl počet nehod, jejichž důsledkem kromě
jiných škod bylo i narušení plynulosti
dopravy.
Je také nutno konstatovat, že nedošlo ke zvýšení
úrovně operativního řízení
železničního provozu a k posílení
funkce grafikonů vlakové dopravy. Není vždy
prosazována důsledná řídící
práce dispečerů na plnění grafikonů
vlakové dopravy.
V roce 1978 nastalo zlepšení v dodávkách
kolejových vozidel. Dodávky nákladních
vagónů byly plněny rovnoměrně
a v plánovaném počtu. ČSD dostaly
755 nových vagónů k přepravě
uhlí. Počet, stanovený původně
6. pětiletým plánem, byl však za tři
roky splněn, jen na 27 %. Úkol dodat 1000 čtyřnápravových
uhláků nad plán 6. pětiletky nebyl
dodavatelskými resorty zajištěn. Naše
výroba proti předpokladům usnesení
vlády dodává více dvounápravových
vozů, takže i když počty vozových
jednotek jsou plněny, ČSD dostane v přepočtu
na ložnou kapacitu méně o 369 čtyřnápravových
vagónů.
Oborový podnik Škoda splnil úkol v dodávkách
elektrických lokomotiv, ale výrobci motorových
diesel-lokomotiv ČKD Praha a ZŤS Martin zůstali
dlužní po 6 kusech. Za uplynulý železničářský
rok bylo dráze dodáno 250 motorových a 70
elektrických lokomotiv.
Plnění dodávek náhradních dílů
a materiálů nebylo plněno v potřebné
výši ani skladbě, a to ani v resortu hutnictví
a těžkého strojírenství, ani
podniky všeobecného strojírenství. Tyto
nedodávky nepříznivě ovlivňovaly
provádění údržby a oprav tažných
i tažených kolejových vozidel, oprav tratí
a výstavby automatického traťového zabezpečovacího
zařízení. Trvá nedostatek klikových
hřídelí pro dieselové lokomotivy,
nedostatek akumulátorů a dřeva k opravám
skříní a podlah nákladních
vagónů.
V dané situaci je závažné poškozování
nákladních vagónů ať přímo
v železničním provozu nebo u přepravců.
Rozsah škod se v posledních letech zvýšil.
Do SHR přicházelo až 30 % poškozených
vagónů. Poškození z 25 % vzniklo při
dopravní činnosti, ale ze 75 % padá na vrub
ložných a vykládacích manipulací
přepravců. Na opravu poškození a náhlých
provozních závad vagónů železnice
používá již téměř
40 % opravárenských kapacit, ač za přiměřeny
se považuje podíl nejvíce 20 %.
Na počátku letošního roku se stav zhoršil
a celostátně bylo poškozeno za dva měsíce
přes 27 tis. vagónů hlavně nesprávným
vykládáním a rozmrazováním
substrátů. Přepravci musí učinit
opatření, aby nebyl poškozen ani jediný
vagón; každý pak v provozu chybí.
Každá takto zmařená nebo zdržená
nakládková příležitost znamená
ztrátu pro národní hospodářství
také v tom, že plánovitě a včas
nemůže být vyráběna kromě
jiného ani elektrická energie.
Usnesením předsednictva federální
vlády č. 154/1979 bylo uloženo ministrům
- přepravcům postupně zvyšovat kapacitu
rozmrazoven rekonstrukcemi a novou výstavbou. Železnici
byly zatím však předloženy ke schválení
jen dva projekty.
Je třeba všude organizovat spolupráci mezi
přepravci a železnicí, aby byly trvale odstraňovány
překážky v plynulosti oběhu vagónů,
aby včas byly vagóny i o sobotách a nedělích
úplně vykládány, ihned odstraňovány
jejich závady a vozy vráceny do oběhu.
V roce 1979 má železnice zajistit nakládku
239 mil. tun - kromě dovozu a průvozu. Přednostně
je zabezpečován ložný prostor požadovaný
uhelnými revíry, ale na počátku roku
v důsledku nepříznivých povětrnostních
podmínek nebyl využit. Nejen proto, ale i z ostatních
výše uvedených důvodů vznikl
za prvé dva měsíce schodek v nakládce
2.8 mil. tun.
Pro letošní rok má jen SHR plán odbytové
těžby 68 mil. tun, tj. více než polovinu
těžby v celé ČSSR. Hlavním úkolem
pro dopravu železnicí je letos odvoz ze SHR 37 mil.
tun uhlí.
Do konce července v SHR nebyla splněna nakládka
o více než 500 tis. tun. Během srpna byl však
dluh zcela vyrovnán a nakládka překročena
o 600 tun. Tento slibný výsledek byl, bohužel,
promarněn v září. Dráha nepřistavovala
v některých dnech 500 i více vagónů,
celkem za měsíc září o 2800
vozových jednotek méně proti hospodářským
smlouvám. Opět se projevilo v nakládce vysoké
manko téměř 106 tis. tun.
Nebylo to jen v SHR, kde nebyl přistaven smluvený
počet vozových jednotek, ale i v Sokolovském
revíru. Je na ČSD, aby tento nežádoucí
stav se neopakoval, aby do revírů byl plynule přistavován
potřebný počet vagónů tak,
aby bylo bez prodlení odváženo všechno
vytěžené uhlí.
Je důležité, aby dráha připravila
hlavní tahy tratí na zimu a počítala
se ztíženými podmínkami. Opravné
práce mohly být započaty letos s ohledem
na dlouhotrvající zimní podmínky opožděně
a výluková činnost byla redukována
i pro poruchy některých těžních
mechanismů pro údržbu tratí. Bude nutno
prodloužit výlukové práce dokud to počasí
dovolí.
Obětavou prací statisíců pracovníků
ČSD jsou v tomto roce plněny náročné
úkoly. Železničářům patří
za to dík našich orgánů i pracujících,
jak o tom hovořil předseda Federálního
shromáždění s. Indra na slavnostním
shromáždění ke Dni železničářů.
Práce na železnici je ztěžována
nedostatkem pracovních sil, zejména posunovačů
a vlakových čet, někdy také nedobrou
organizací práce. Rovněž se stává,
že přepravci nárokují více vozů,
než jich potřebují. Železničáři
znají své povinnosti i vlastní nedostatky,
z nichž některé přetrvávají
z minulých let, např. neúměrně
vysoký pracovní park v síti dráhy.
Je nutné, aby byly odstraněny i nedostatky v přejímce
vagónů od přepravců. Musí být
zjišťováno nejen zda a kým byl vůz
poškozen, ale také zda ve vozech nejsou zbytky nevyloženého
nákladu. Zatím kvalita takových přejímek
je nedostačující a náčelníci
stanic, provozních oddílů a správy
dráhy z toho nevyvozují příslušné
závěry.
Na všech úsecích je potřebné
zlepšit řídící a organizátorskou
práci, přísně dodržovat kázeň,
neboť jen tak budou překonány potíže
a splněny vysoké úkoly.
Dalším významným činitelem v
dopravě je doprava silniční, ať již
veřejná - ČSAD - nebo závodová.
Veřejná silniční doprava se podílí
na celkovém objemu přepravovaných tun v silniční
dopravě 29 %. Kapacita parku nákladních aut
veřejné silniční dopravy ve srovnání
se závodovou dopravou představuje 24 % vozového
parku.
Předsednictvo ÚV KSČ a federální
vláda v červnu 1979 přijaly usnesení,
v němž se uvádí, že je třeba
provést energická opatření k racionalizaci
přepravy uhlí automobilovou dopravou a dbát
o plné využití ložného prostoru
automobilů k přepravě nákladů
do revírů. Jde o velmi závažné
opatření, neboť u nás rozhodující
část pohonných hmot se spotřebuje
právě v silniční dopravě. Proto
také byla vydána vyhláška FMD č.
141/1976 Sb., o vytěžování silničních
nákladních vozidel. Její ustanovení
však nejsou vždy dodržována.
Projevuje se také nedostatek přívěsů
k nákladním automobilům, ač právě
přívěsy by umožnily růst přepravních
výkonů s vysokou efektivností. Nákladní
vozidla by potřebovala montáž vícestupňových
převodovek, které lépe využívají
výkon motoru a značně šetří
pohonné hmoty.
Při dopravě energetického uhlí je
významným účastníkem také
vodní doprava - zejména ČSPLO. Ta má
v roce 1979 přepravit 2,7 mil. tun uhlí. Plnění
tohoto plánu bylo od počátku roku nepříznivě
ovlivňováno tak, že na Labi byl zastaven provoz
pro zámrazu a následné vysoké vodní
stavy po dobu 53 dnů a na Vltavě byl zahájen
provoz až 3. 5. 1979.
Zkrácené plavební období a navíc
vysoká poruchovost tlačných remorkérů,
zejména ve Chvatetické relaci, se nepříznivě
promítly v dosažených výsledcích.
Za 7 měsíců v roce 1979 vzniklo manko 516
tis. tun. Je třeba učinit opatření,
aby toto manko bylo do konce roku podstatně sníženo.
Do budoucna nutno počítat s možným ročním
výpadkem vodní dopravy až 55 dnů, který
musí být pokryt odpovídajícím
předzásobením elektráren. Podle usnesení
předsednictva federální vlády č.
92/1979 je třeba zajistit komplexní vybavenost organizací
vodního hospodářství potřebnou
technikou včetně ledoborců.
Na závěr dovolte, abych se krátce zmínil
o situaci v mém volebním obvodu na okrese Mladá
Boleslav.
Dodávky pevných paliv jsou uskutečňovány
nerovnoměrně a tuto nerovnoměrnost ještě
zvyšuje kumulace vagónů na železničních
uzlech v důsledku nepropustnosti tratí.
Pro zlepšení a zvýšení dodávek
ze strany dodavatelů a na pomoc ČSD je organizována
přeprava uhlí po ose z Mostecka. Na stanovený
úkol 32 tis. tun hnědého uhlí bylo
přepraveno už přes 42 tis. tun. Problém
přepravy uhlí po ose je v tom, že dodavatel
podle své potřeby stanoví množství
odběru v jednotlivých měsících
a čtvrtletích, což není vždy v
souladu s možnostmi veřejné a závodové
dopravy. l když je při organizování
osové přepravy vyvíjena snaha o nejvyšší
hospodárnost, zejména využíváním
zpětných přeprav, činí náklady
za 1 přepravovanou tunu přibližně 120
Kčs, zatímco železniční přepravní
tarif představuje čtvrtinu uvedeného nákladu.
Pro dosažení maximálních dodávek
je dodavatelem organizována přeprava uhlí
v ucelených vlacích, ale to naráží
na obtíže v tom, že délka kolejí
na jednotlivých nádražích i ve skladech
paliv na okrese neumožňuje přijmout ucelený
vlak, aniž by předtím byl proveden částečný
rozptyl. Urychlené vykládce železničních
vagónů napomáhá soutěž
mezi přepravci a uzavřený sdružený
socialistický závazek mezi Uhelnými sklady
a ČSD Mladá Boleslav. Jednou z podmínek tohoto
závazku je i opravování poškozených
vagonů a hlášení vagónů,
které už poškozené došly, anebo byly
přepravcem poškozeny a škodu nelze hned odstranit.