Jiná je situace u druhého odvětvového
zákona, a to u zákona horního. Je to zákon
z roku 1957. V době, kdy byl přijímán,
upravoval nepochybně žádoucím způsobem
komplexně hornickou činnost, tj. vyhledávání
a průzkum ložisek, dobývání nerostů,
likvidaci důlních děl a zrušení
dobývacích prostorů; i dnes plně respektuje
plánovitost veškeré hornické činnosti.
V mnoha aspektech však jde o zákon zastaralý,
který již nestačí dnešnímu
prudkému rozvoji této oblasti, a který především
dostatečným způsobem neřeší
problematiku střetu zájmů v naší
ekonomice.
Víme, že v legislativních záměrech
vlády Československé socialistické
republiky je také novelizace tohoto zákona. Bude
třeba, aby zamýšlená novela jak optimálně
zajišťovala surovinovou základnu našeho
národního hospodářství, tak
dávala dostatečný prostor pro souladné
řešení střetu zájmů, a
to především ve vztahu k ochraně zemědělského
půdního fondu, lesů, vod a vůbec k
ochraně životního prostředí.
Více než 20 let platnosti horního zákona
prověřilo důkladně jeho klady i zápory.
Bude tedy při přípravě zamýšlené
novely k dispozici dost poznatků k tomu, aby nová
právní úprava odpovídala všem
požadavkům na žádoucí vývoj
báňských vztahů.
Soudružky a soudruzi, náš průzkum byl
zaměřen rovněž na dodržování
vyhlášky č. 156 z roku 1975 o správě
národního majetku, a to zejména na otázku
nakládání s přebytečným
a neupotřebitelným národním majetkem,
jeho sledování a na to, jak se osvědčuje
právní úprava příslušnosti
ke správě národního majetku. Tato
vyhláška je v podstatě aplikována správně,
osvědčuje se a zásadní kritické
připomínky k ní nejsou. Pouze v jedné
z hospodářských organizací jsme se
sešli s názorem, že striktní zákaz
přenechat národní majetek k dočasnému
využívání i vlastnímu pracovníku,
není šťastným řešením.
Vede to někdy k pololegálnímu zapůjčování
věcí pracovníkům tam, kde jsou krátkodobě
půjčovány věci nižší
hodnoty k provedení prací, které místní
organizace služeb provést nemůže a pracovník
si je musí provést sám.
Zjistili jsme také, např. v kombinátu ve
Vřesové. že jsou některé nejasnosti
při praktickém provádění vyhlášky
č. 40 z roku 1963 o náhradě škod způsobených
exhalacemi. Tato vyhláška totiž neřeší
některé problémy, např. náhradu
škody za exhalace státních zemědělských
organizací a dále otázky škod způsobených
exhalacemi průmyslových organizací, které
mají závod - tedy zdroj exhalací - mimo území
ČSSR.
Velmi úzce se palivoenergetické základny
dotýká i zákon o vodách. Rovněž
u tohoto zákona jsme zjistili, že pokud jde o jeho
věcnou, obsahovou stránku, není podstatných
připomínek, snad jen to, že jeho aplikace v
praxi je dost náročná na administrativní
práce podniků i státních orgánů.
Přirozeně, že jsme se při průzkumu
zaměřili také na postavení lidského
činitele v procesu výroby i distribuce paliv a energie,
a to jak na otázky získávání
nových pracovníků, tak i na otázky
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
i na některé další problémy pracovně
právních vztahů.
Pokud jde o nábor nových pracovníků,
jsou určité potíže např. v ostravsko-karvinských
dolech, nikoliv co do počtu získaných pracovníků,
ale co do jejich kvality. Zde bude nutno dosáhnout zlepšení.
Právní normy, které tuto oblast upravují,
existují, bude jen třeba, aby byly správně
využívány.
Některé problémy jsme zjistili při
aplikaci zákoníku práce, který podle
názoru příslušných pracovníků
ne dost důrazně přispívá k
upevňování stabilizace kádrů.
Jsou to především ta ustanovení, která
upravují skončení pracovního poměru
na základě výpovědí pracovníka.
Ukazuje se v praxi, že výklad těchto ustanovení
je dost složitý, ona sama dávají možnost
různých spekulací jak ze strany pracovníků,
tak i ze strany některých organizací, a vede
to až ke konfliktním situacím, popřípadě
k soudním sporům. Za přezkoumání
by podle našeho názoru stála také ta
ustanovení zákoníku práce, která
upravují zvyšování kvalifikace ve vztahu
ke stabilizaci, a to jak u učňů, resp. vyučenců,
tak u ostatních pracovníků.
Organizace vynakládají na výchovu a zvyšování
kvalifikace svých učňů a zaměstnanců
značné částky a při jejich
odchodech z pracovního poměru se jim pak tyto náklady
lidově řečeno "nevrátí".
Pokud jde o bezpečnost a ochranu zdraví při
práci, máme za to, že v oblasti paliv a energetiky
- a jsou to pracoviště vesměs náročná
na fyzická zatížení pracovníků
- bylo učiněno mnoho pro to, aby úroveň
ochrany života a zdraví byla na žádoucí
výši. Jak příslušná právní
úprava, tak i její realizace v praxi dostatečným
způsobem odpovídají současným
potřebám. Je třeba říci, že
zdravotní péče a s ní související
péče o rekreaci je ve většině
organizací, v nichž byl průzkum prováděn,
na dobré úrovni. Pozitivní také je,
že úrazovost v podnicích federálního
ministerstva paliv a energetiky má klesající
tendenci. Průzkum však ukázal, že četné
úrazy jsou zaviňovány samotnými pracujícími,
kteří používají nebezpečné
pracovní postupy a jednají v rozporu s bezpečnostními
předpisy. Znamená to, že je nutná ještě
důslednější kontrola, školení
a vůbec účinnější opatření
k vytváření podmínek pro bezpečnou
práci.
I zde jsme narazili při průzkumu v Severočeském
hnědouhelném revíru na určitý
problém v právní úpravě. Zákoník
práce stanoví pro vyřizování
škodných případů jednoměsíční
pořádkovou lhůtu. Tato lhůta se však
vžila jako lhůta zákonná a ukazuje se
jako nedostatečná pro celkové vyřízení
případu, posouzení náhrady škody
a posouzení zavinění pracovníků.
Stejně tak je tomu při aplikaci usnesení
ÚRO o projednávání pracovních
úrazů a jejich vyřízení ve
30denní lhůtě. Dodržování
této lhůty za každou cenu má pak za
následek formálnost řízení,
protože v tak krátké době nelze ani
řádně prošetřit zavinění
odpovědných pracovníků, ani výchovně
působit na postiženého, zvláště
jde-li o těžší pracovní úraz
a pracovník je práce neschopen.
Soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, to bylo
několik dílčích poznatků o
účinnosti, životnosti a praktickém používání
některých právních norem na úseku
paliv a energetiky. Byl bych velmi rád - a hovořím
zde i za ostatní poslance našeho výboru - kdyby
moje vystoupení přispělo k tomu, že
všichni společně se k naznačeným
problémům vrátíme, posoudíme
je ze všech potřebných hledisek a přičiníme
se o to, aby právní normy, které jsou v oblasti
paliv a energetiky používány, plnily svoji
funkci tak, jak mají - to znamená upravovat, regulovat,
ale nebrzdit a nekomplikovat vývoj. Děkuji za pozornost.
Předseda SL V. David: Děkuji poslanci Korandovi.
Slovo má poslanec Zelenka a připraví se poslanec
Šrenkel.
Poslanec SL J. Zelenka: Vážený soudruhu
předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci,
výbor kulturní se zabýval situací
paliv a energetiky z hlediska propagandy a prezentace ve sdělovacích
prostředcích. Chci vám podat jakési
resumé z analýz pracovní skupiny výboru
kulturního, abychom si ujasnili, v čem jsou klady
a v čem také velké problémy agitace
a propagandy při objasňování problematiky
paliv a energetiky v našem národním hospodářství.
Tento problém souvisí samozřejmě šířeji
s ekonomickou propagandou jako takovou. A je třeba říci,
že ekonomická propaganda byla dlouhou dobu po krizových
letech ve velmi slabé pozici vůči ostatním
odvětvím naší propagandy. Nejpomaleji
se formovala v tisku, rozhlase a televizi ekonomická oddělení.
Především nebyly kádry ekonomicky vzdělané
a pak ekonomika podléhala v propagandě často
i různým nárazovostem a laciným kampaním.
Až do loňského roku, kdy už se kádrově
situace v ekonomických odděleních přece
jenom zlepšila, byla stále propaganda dělána
v dost obecné poloze. Velmi silný zvrat - je třeba
si přiznat - nastal teprve letošním lednovým
šokem. Najednou se objevil v té nejsilnější
možné míře důsledek kalamity
a ten přivedl všechny novináře na zcela
konkrétní agitaci a propagandu. Je třeba
říci, že se nyní agitace drží
na slušné úrovni a že to dokonce silně
ovlivnilo i veškeré plány ekonomických
oddělení v tisku, rozhlase a televizi a zformovalo
širokou strategii v ekonomické propagandě vůbec,
najmě v propagandě v oblasti hospodaření
s palivy a s energetickou základnou.
Co se řešilo ze dne na den, z týdne na týden,
to bylo pod vlivem silné lednové kalamity, kde velmi
rychle reagovaly rozhlas a televize a potom se do tempa dostal
i tisk. Převzaly úlohu agitátorů a
organizátorů současné situace, jaká
vznikla v lednu. Konečně i ústřední
výbor Komunistické strany Československa
ocenil, že sdělovací prostředky sehrály
v této době svoji úlohu. Závažnější
důsledek byl, že to zanechalo hluboké stopy
v celé ekonomické propagandě.
Rozhlas a televize mohly pochopitelně reagovat rychleji,
úloha rozhlasu a televize je v této agitaci mnohem
účinnější a také do určité
míry zase jednodušší. Tisk splňuje
více úlohu trvalejšího propagátora,
protože lidé si články nechávají,
vystřihují je, články se umísťují
na nástěnky. Tisk má tedy úlohu více
se zaměřovat i do polohy strategické, to
znamená dlouhodobějších koncepcí.
Agitace se zaměřila v lednu 1979 především
k otázce šetřit, kde všude je možno
šetřit a co je možno udělat pro to, aby
se s danou energií vystačilo a s danou energií
aby se zvládlo to nejdůležitější,
co se muselo zvládnout.
Nápaditost v agitaci rychle rostla. Rozhlas dělal
zaměřené agitace na jednotlivé podniky,
dokonce i jakési kontrolní dny, jak to vypadá
se šetřením energií; televize dělala
pravidelné denní výzvy k občanům:
"Nezapomněl jsi někde zhasnout?", "Nejdou
zbytečně spotřebiče doma i v továrnách?"
atd. Taková neustálá denní výzva
sehrává svou úlohu, dostává
se do povědomí lidí, a jak jsme zjistili,
i děti to pak učí rodiče a připomínají
jim to. Tisková agentura zmapovala informacemi skutečný
stav v palivo-energetické krizi. To byla první poloha.
V druhé poloze bylo třeba vykázat, že
šetření občanů není to
nejzákladnější. Hlavním odběratelem
elektrické energie je náš průmysl a
největším odběratelem energie dokonce
sama energetika. Sama palivoenergetická základna
odebírá nejvíce energie, na druhém
místě strojírenství, hutě,
těžký průmysl. Tam je třeba nastoupit
strategickou linii propagandy, protože se ukazuje, že
Československo je ve světě zdaleka ne na
předních místech ve spotřebě
energie na výrobu jednotlivých, ať už
průmyslových výrobků nebo dokonce
základních výrobků, jako je např.
ocel.
Potřeba energie u nás na výrobu jedné
tuny oceli je mnohem vyšší než ve špičkových
státech ve světě. Tam je značná
rezerva a tam je třeba zaměřovat veškerou
propagandu. Myslím, že už se tak do značné
míry stalo. Dobrým počinem jsou ministerské
besedy k očekávaným problémům,
jaká byla např. minulý týden v Čs.
televizi.
I jednotlivé listy a hlavně pak odbornější
časopisy, počínaje Hospodářskými
novinami, se zaměřily na to, aby především
do projekčních kanceláří a
ústavů proniklo vědomí, že v
projekcích se zakládá, kolik energie budeme
potřebovat na výrobu kteréhokoliv výrobku,
na výrobu 1 tuny oceli atd.
Je ovšem stále zřetelné, že v této
otázce pokulháváme. Vystačit se zdroji,
které máme, znamená především
v našem průmyslu nastolit nový trend v mikroelektronice,
ve výrobě tranzistorů, tyristorů,
jak se o tom už tady hovořilo, protože to jsou
dnes směry, které šetří elektrickou
a jinou energii. Vezměte si např. to, co je nám
všem blízké. Máme doma starý
televizor s elektronkami, který spotřebuje až
kolem 200 wattů, a vedle toho úplně nový
televizor s tranzistory, jaký vyrábějí
např. Japonci, západní Němci, který
spotřebuje kolem 80-100 wattů. Zde je ukryta úspora
energie. Avšak totéž je ve všech ostatních
spotřebičích. Skutečností je,
že špičkové, průmyslově
vyspělé státy tímto trendem jdou a
náš tisk nyní sleduje v propagandě postup
tohoto trendu i u nás, aby se projekce a průmysl
patřičně odpovídaly z případného
zaostávání.
Třetí etapa v propagandě se zaměřuje
na výstavbu energetické základny v Československu.
Některé objekty energetiky už rozestavěné
jsou zpožděné a další objekty je
třeba velmi rychle modernizovat, protože na dlouhou
dobu budou základními objekty naší palivoenergetické
základny, jako je Severočeský hnědouhelný
revír.
Propaganda sdělovacích prostředků
se všude zaměřila na prvním místě
na Severočeský hnědouhelný revír.
Dokonce takovým způsobem, že nejzákladnější
masová média, jako je rozhlas a televize, tam založila
speciální redakce. S pomocí Severočeského
krajského výboru Komunistické strany Československa
se získaly prostředky a síly, je tam zvláštní
štáb a jeden štáb rozhlasový. Noviny
také zaměřily své reportéry
na tento Severočeský hnědouhelný revír,
protože jeho rychlá přestavba je perspektiva
energie Československa až přes rok 2000.
Dále se propaganda zaměřuje na výstavbu
nových elektráren, na výstavbu hlubinných
dolů a na trasy přesunu zásobování
elektráren uhlím. Když v lednu najednou zamrzlo
Labe, vůbec se nevědělo, kudy půjde
doprava uhlí do Chvaletic. Přitom, jak jste slyšeli
v rozhlase, ale i četli v tisku a viděli v televizi,
Labe nebylo vyzbrojeno loděmi na prosekávání
zamrzlé řeky, takže přes zamrzlé
Labe se téměř celý měsíc
nedalo dopravovat uhlí. Přitom do Chvaletic nevede
nádražní vlečka, a je tam špatná
a úzká silnice.
V propagandě se pro nás stává důležitou
perspektiva atomového programu. Docílit, aby se
udrželo tempo přestavby a výstavby atomového
programu, vytvářet dobré veřejné
mínění pro tento program vlády, to
by byl jistě velikánský prospěch v
naší propagandě.
Nejde pochopitelně jen o vědu, techniku, tranzistory
a tyristory. Jde především o lidi, kteří
chápou, či nechápou moderní vědu,
kteří umějí, či neumějí
rychle a pružně reagovat na vědeckotechnický
pokrok, kteří dovedou kolem sebe organizovat chytré
mozky, podchycovat pro hlavní směr špičkové
dělníky a inženýry. Lidský stimuluje
tu rozhodující, a proto k mikrofonu, na obrazovku
i do tisku musíme pouštět takové kádry
našeho národního hospodářství.
Ekonomická propaganda se nedá dělat bez takových
kvalifikovaných kádrů, jakými jsou
sami řídící pracovníci naší
ekonomiky. Bohužel, mnohdy i nejodpovědnější
pracovníci se často ekonomické propagandě
a konfrontaci před veřejností vyhýbají.
Ještě tak jsou ochotní přijít
k mikrofonu nebo před kameru, aby osvětlovali některé
vzniklé problémy v jejich resortu, a to třeba
i alibisticky. Jakmile jde o to, aby dělali opravdu politiku,
aby uměli vyložit, co tedy jejich resort nebo podnik
nebo koncern udělá pro to, aby se některé
nedostatky odstranily, pak už je před mikrofon nebo
před kameru příslušné sdělovací
prostředky nedostanou. Myslím, že je to jejich
povinností.
Stojí za to, kdybyste si přečetli usnesení
ÚV KSS, ke kterému nedávno vyšel i úvodník
moskevské Pravdy, kde se dokonce zdůrazňuje,
že je povinností generálních ředitelů,
koncernových ředitelů, ale i povinností
ministrů vystupovat ve veřejných masových
sdělovacích prostředcích a vysvětlovat
všechny problémy a odpovídat na kritiku občanů.
U nás se to jako povinnost neukládá. Jsou
ministři, kteří jsou ochotní do sdělovacích
prostředků jít a vykládat, kteří
dokonce na obrazovce bojují za své problémy.
A jsou ministři, generální ředitelé,
koncernoví ředitelé, kteří
k závažným problémům svého
resortu nevystupují.
Ministři i generální ředitelé
musí nejen řídit svůj resort a své
koncerny, ale také dělat otevřenou propagandu,
a to i k ožehavým problémům, protože
jedině tak bude ekonomická propaganda komplexní,
účinnější a také ofenzívnější.
Děkují za pozornost.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji poslanci Zelenkovi. Slovo má poslanec Šrenkel,
připraví se poslanec Michalík.
Poslanec SL B. Šrenkel: Nebývalý rozvoj
energetiky, ale najmä efektívne využívanie
všetkých druhov energie sú v súčasnosti
základnými otázkami hospodárskej politiky
všetkých krajín, nevynímajúc
ani ekonomicky najvyspelejšie krajiny. Otázkam dynamického
rozvoja palivoenergetickej základne sa venuje sústavná
a cieľavedomá pozornosť a starostlivosť
Komunistickej strany Československa, o čom svedčia
základné úlohy vytýčené
Smernicou XV. zjazdu KSČ, 11. a 12. zasadnutím ÚV
KSČ, ako i ďalšie uznesenia vlády ČSSR.
V súvislosti so zabezpečením týchto
uznesení vystupuje do popredia faktor pracujúcich
v rezorte palív a energetiky, ktorí praktické
zabezpečenie týchto úloh realizujú
na svojich pracoviskách. Sťažené podmienky
pri dosahovaní vytýčených cieľov
v súčasnej etape rozvoja našej spoločnosti
kladú zvýšené nároky na ľudí,
na kvalifikovanosť a kvalitu ich práce, disciplinovanosť
a uvedomelosť. Tieto požiadavky spájame s presadzovaním
čoraz väčšej starostlivosti o pracujúcich
a so zlepšovaním pracovného prostredia.
Na túto oblasť zabezpečovania potrieb pracujúcich
bol zameraný aj poslanecký prieskum, na ktorom sa
podieľali aj poslanci výborov pre sociálnu
politiku.
Počas prieskumu sme zistili klady, ale i nedostatky v oblasti
úrovne pracovných podmienok, starostlivosti o pracujúcich
a o učňovský dorast.
Všetky podniky, ktoré sme navštívili,
majú vypracované "Komplexné programy
starostlivosti o pracujúcich", ktoré sme spolu
s ostatným písomným materiálom dostali
k dispozícii. Realizácia opatrení obsiahnutých
v komplexných programoch, zabezpečovaná hospodárskymi
a odborovými orgánmi, veľmi účinne
napomáha sociálny rozvoj rezortu. Niektoré
čiastkové úlohy sme prekonzultovali s príslušnými
zodpovednými hospodárskymi pracovníkmi, straníckymi
funkcionármi a predstaviteľmi odborov a spoločenských
organizácií.