Středa 26. října 1977

Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, vláda Československé socialistické republiky předkládá Federálnímu shromáždění k projednání a schválení návrh zákona o úpravách soustavy odvodů a daní organizací, kterým se v oblasti financí pro období 6. pětiletého plánu dokončuje zákonná úprava soustavy plánovitého řízení národního hospodářství.

Současně platná soustava odvodů a daní byla zavedena počátkem 5. pětiletky jako významná součást konsolidačních opatření a jako aktivní prvek obnovení a rozvíjení plánovitého řízení. Jejím úkolem bylo přispět k souladu ve vývoji hmotných i peněžních vztahů v národním hospodářství, aktivně působit na tvorbu a plnění plánu při zabezpečení nezbytné centralizace prostředků financování celospolečenských potřeb a vytvářet ekonomický tlak na zvyšování efektivnosti a hospodárnosti.

V období šesté pětiletky musí finanční politika odpovídat náročnějším vnitřním i vnějším podmínkám realizace našich úkolů při budování rozvinuté socialistické společnosti. Jak uvedl na XV. sjezdu KSČ s. Štrougal, "... proniká ve zvýšení výkonnosti ekonomiky a trvalý růst efektivnosti se neobejde bez účinnějšího využívání hodnotových vztahů. Při řízení a rozhodování musíme vážit každou vynaloženou korunu a z tohoto hlediska poměřovat efektivnost přijímaných řešení. Posílit je třeba i aktivní působení financí a úvěru. Nelze si představit zdravý ekonomický vývoj bez finanční, rozpočtové a měnové rovnováhy. Celá soustava finančních plánů a jejich nástrojů musí účinně zasahovat všude tam, kde se celospolečenské zdroje využívají s nízkým efektem, nehospodárně a v rozporu se stanovenými zásadami."

V souladu se strategickou linií hospodářské politiky strany byla počátkem 6. pětiletky realizována celá řada opatření sledujících další zdokonalování soustavy plánovitého řízení. V oblasti finanční soustavy šlo především

- o zvýšení aktivní úlohy rozpočtů a finančních plánů,

- o novou úpravu finančního hospodaření organizací, která vytváří větší prostor hmotné zainteresovanosti na dosahování lepších hospodářských výsledků,

- o prohloubení evidence, kalkulací i rozborové činnosti jako základního předpokladu pro další zkvalitněni řízení a rozhodování procesů.

Dosavadní prostředky nasvědčuji tomu, že přijatá opatření se postupně prosazují do praxe, i když namnoze přetrvávají některé nedostatky, které oslabují účinnost naší ekonomiky. Vcelku je však možno uvést, že existující systém finančních vztahů hospodářských organizaci ke státním rozpočtům i rozpočtům národních výborů prokázal svou opodstatněnost a v zásadě se osvědčil. V uplynulém šestiletém období bylo zabezpečeno plynulé financování plánovaného reprodukčního procesu hospodářské sféry a současně bylo dosaženo i nezbytné dynamiky růstu státních příjmů potřebných pro financování celospolečenských potřeb. Pozitivně lze hodnotit i to, že soustava odvodů a daní placených organizacemi se vyznačovala nezbytnou stabilitou. Osvědčil se i nový systém zdaňování organizací zemědělské výroby a zemědělských služeb.

Uvedené poznatky a skutečnosti umožňují, aby současná soustava odvodů a daní byla jako systém finančních vztahů hospodářských organizací ke státním rozpočtům i k rozpočtům národních výborů zachována i pro zbývající léta 6. pětiletky. Předložený vládní návrh zákona obsahuje proto jen nezbytné úpravy, které vyplynuly především z uskutečněné komplexní přestavby velkoobchodních cen.

Za tím účelem byla již k 1. lednu 1977 v návaznosti na platnost nových velkoobchodních cen upravena výše sazeb příspěvků na sociální zabezpečení a sazeb daně z obratu. Upraveny byly i finančně ekonomické nástroje uplatňované v zahraničním obchodě. Úpravu sazeb odvodů a daní placených organizacemi ze zisku však nebylo možno ke stejnému datu provést proto, že bylo nutno upřesnit celkový finanční dosah přestavby velkoobchodních cen i dalších finančně ekonomických nástrojů podle jednotlivých odvětví národního hospodářství. Plynulost financování plánovaných potřeb podniků a VHJ v letošním roce byla přitom zabezpečena formou mimořádných opatření včetně výrazného zvýšení dotací poskytnutých ze státního rozpočtu. Toto řešení je však nutno považovat za přechodné. V zájmu posílení chozrasčotního hospodaření organizací je nutno toto přechodné řešení nahradit systémovým opatřením, což sleduje i předložený vládní návrh zákona o úpravách soustavy odvodů a daní organizací.

Uvedený časový postup umožnil, aby se při navrhování konkrétní výše sazeb odvodů a daní vycházelo jednak ze schváleného plánu na rok 1977 v nových cenách s přihlédnutím k jeho plnění a dále z ukazatelů pětiletého plánu a rozpočtového výhledu přepočtených na nové velkoobchodní ceny. Byla zohledněna nová úroveň rentability a objemu zisku, jakož i celková výše finančních zdrojů a potřeb jednotlivých odvětví podle výsledků komplexní přestavby velkoobchodních cen. Do nových sazeb odvodů a daní byly současně promítnuty důsledky z navrhovaného zrušení odvodu daní z motorových vozidel a odvodu, resp. daně z objemu mezd.

Vládní návrh zákona o úpravách odvodů a daní organizací vychází především z toho, aby odvodová a daňová soustava úzce navazovala na důsledky provedené komplexní přestavby velkoobchodních cen a spolu s ostatními finančně ekonomickými nástroji vytvářela prostor pro optimální tvorbu vlastní finanční základny hospodářské sféry, a to v zájmu vytváření předpokladů pro upevňování a další prohlubování chozrasčotu a vyvíjení tlaku na soustavné zvyšování hospodárnosti a efektivnosti tak, jak to vyplývá ze závěrů XV. sjezdu naší strany.

Realizace úprav soustavy odvodů a daní znamená jejich výrazné snížení, které v podmínkách letošního roku představuje téměř 10 mld Kčs a v roce 1980 již více než 12,5 mld Kčs. Tím se zvýší vlastní zdroje hospodářských organizací, což současně umožňuje v přibližně stejném rozsahu omezit i rozsah dotací poskytovaných ze státního rozpočtu. V důsledku toho se změní i struktura zdrojů financování potřeb hospodářských organizací.

Zatímco v současné době činí vlastní zdroje organizací ze zisku na celkových potřebách pouze 14,7 %, po provedené úpravě se zvýší na 21 %, přičemž v dalších letech v důsledku předpokládané dynamiky zisku se tento podíl bude dále zvyšovat. Připočteme-li k těmto zdrojům vytvořené odpisy, které zůstávají v hospodářské sféře, bude v roce 1980 činit celkový podíl vlastních zdrojů téměř 50 %. Zbývající část finančních potřeb hospodářských organizací bude kryta úvěrem, který představuje cca 15 % a dotacemi ze státního rozpočtu, který bude představovat cca 35 % na krytí potřeb hospodářské sféry.

Navrhované snížení odvodů a daní se příznivě promítá i do celkového odvodového resp. daňového zatížení vytvořeného zisku, které v současné době představuje v celostátním průměru 84 %. Po schválení navrhovaných úprav se celkové odvodové resp. daňové zatížení v podmínkách letošního roku sníží asi na 71,4 % a v důsledku rychlejší tvorby zisku bude mírně klesat. Současně dojde i k rovnoměrnějšímu rozložení tohoto zatížení u jednotlivých odvětví, přičemž se zcela odstraní stav, že u některých resortů v letošním roce přesahuje současná výše odvodů a daní plánovanou tvorbu zisku.

Návrh sazeb odvodů a daní je diferencován podle podmínek jednotlivých odvětví národního hospodářství, přičemž je dodržena zásada jejich jednotnosti bez zřetele na územní a resortní příslušnost jednotlivých organizací. Tím se sleduje, aby soustava odvodů a daní působila i v rozdílných podmínkách jednotně a prohlubovala stimulovanost na dosahování lepších hospodářských výsledků.

Navrhovaná úprava odvodů a daní znamená současně vyšší zodpovědnost hospodářských organizací za tvorbu vlastních finančních zdrojů. Vyplývá to ze skutečnosti, že ve srovnání s dosavadním stavem zůstane jim z vytvořeného zisku vyšší podíl zdrojů, avšak při neplnění plánované tvorby zisku musí pocítit organizace mnohem intenzivněji než dosud nedostatek finančních zdrojů.

Posílení chozrasčotu je nutno spatřovat nejen ve snížení sazeb odvodů a daní, ale i v obligatorním stanovení maximální výše odvodů na 85 %. Tím se omezí i rozsah rozdělování finančních zdrojů.

Projednávaný vládní návrh zákona kromě úpravy sazeb odvodů a daní respektuje současně potřebu další racionalizace soustavy odvodů a daní.

Jde především o zrušení odvodu z motorových vozidel u hospodářských organizaci, který byl zaveden v roce 1968. Praktické poznatky potvrdily, že tento samostatný odvod si vyžaduje značné administrativy bez ekonomické účinnosti. Proto je účelné jej zrušit a jeho finanční výnos cca 1,5 mld Kčs ročně promítnout do nových sazeb odvodů nebo daně ze zisku.

Návrh na zrušení odvodů resp. daně z objemu mezd, jejichž roční výnos představuje cca 2,5 mld Kčs, vychází především ze skutečnosti, že v uplynulém období byla realizována, zejména v oblasti plánování, celá řada opatření k regulaci mezd.

Ekonomické usměrňování průměrných mezd bude proto počínaje příštím rokem řešeno přímo v oblasti mzdové regulace, kde lze účinněji působit na vývoj průměrných mezd než v oblasti rozdělováni zisku. Vládou Československé socialistické republiky schválené zásady usměrňování vývoje mezd přitom nepostihují plánovaný růst průměrných mezd a nadplánovaný růst do výše půl, resp. jednoho procenta. Při růstu mezd nad tuto hranici bude krácen použitelný objem mzdových prostředků v rozsahu stanovených sazeb progresivně odstupňovaných ve třech pásmech podle míry překročení plánované průměrné mzdy.

Tímto novým systémem usměrňování objemu mzdových prostředků a růstu průměrných mezd se výrazně posílí systém mzdové regulace právě v oblasti, která má ke mzdám nejblíže, to jest v oblasti plánu práce a odměňování.

V optimálním rozsahu se zjednodušují i připočitatelné a odpočitatelné položky k základu odvodu, resp. daně ze zisku, jakož i dodatkové odvody. V této souvislosti bych chtěl uvést, že při projednávání návrhu zákona se vyskytovaly nejrozdílnější návrhy na úpravu těchto položek. Zatímco některé orgány požadovaly jejich značné rozšíření, jiné orgány doporučovaly jejich úplné zrušení. Do vládního návrhu zákona bylo proto zapracováno řešení, které odpovídá významu a funkci odvodů a daní, tj. že státní rozpočet se nechce podílet na různých dobrovolných plněních, která jsou v pravomoci jednotlivých organizací a nechce ani oslabovat funkci různých sankčních postihů. Financování plánované podnikové bytové výstavby bude napříště plně zajištěno z fondu výstavby, a proto lze zrušit odpočitatelnost částečné úhrady těchto nákladů ze zisku.

Na základě dosavadních zkušeností se navrhuje uzpůsobit systém placení záloh na odvody a daně v průběhu roku tak, aby odpovídal skutečné tvorbě zisku. Toto opatření přispěje k plynulejšímu financování potřeb organizací podle skutečných výsledků jejich hospodaření a v průběhu roku zreální i příjmy státních rozpočtů resp. rozpočtů národních výborů.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, odvody a daně jsou významným ekonomickým nástrojem, jehož správnou funkci je nutno zabezpečovat ve dvou základních rovinách. Jsou především významným nástrojem plánovitého řízení a mají podstatný význam při zajišťování úkolů hospodářského a sociálního rozvoje společnosti a vytváření podmínek pro finanční a měnovou rovnováhu. Správné stanovení míry přerozdělení finančních zdrojů, především zisku, prostřednictvím státního rozpočtu má velký význam. Musí být zvolena taková míra a jí odpovídající sazby odvodů do státního rozpočtu, aby byly jednak zabezpečeny potřebné zdroje pro státní rozpočet, jednak vytvořeny podmínky pro upevňování chozrasčotu ve výrobně hospodářských jednotkách a podnicích. Obě tato hlediska byla vzata v úvahu při stanovení sazeb odvodů, které jsou obsahem předloženého vládního návrhu zákona. Odvody a daně vytvářejí významné předpoklady pro racionální chozrasčotní hospodaření, ekonomicky účinnou soustavu financování i pro hmotnou zainteresovanost.) Jejich účinnost v působení na efektivnost je dána tím, jak spolu s dalšími ekonomickými nástroji ovlivňují myšlení a jednání lidí ve výrobně hospodářských jednotkách a podnicích. Musíme usilovat o to, aby doslova celý plánovací proces na všech stupních řízení byl prostoupen ekonomickou kalkulací, aby každý, kdo plánuje, financuje a rozhoduje, si byl důsledně vědom, co to stojí, jaký prospěch z toho bude mít společnost, zda je to rozhodnutí optimální a hospodárné. Působení odvodů a daní v těchto širších souvislostech musíme využít k posílení působení chozrasčotu a k rozvoji ekonomického myšlení v duchu socialistické podnikavosti.

Z uvedených hledisek je proto nutno prosazovat v praxi co nejúčinnější využití platné soustavy odvodů a daní, kterou doplňuje a upravuje předložený vládní návrh zákona. Budeme se však i nadále soustavně zabývat návrhy na zdokonalení soustavy odvodů, zejména na zvýšení účinnosti jejich působení na efektivnost. Chtěl bych však v této souvislosti zdůraznit, že odvody a daně samy o sobě nemohou řešit zvýšení účinnosti řízení zaměřeného na vysokou efektivnost a kvalitu veškeré práce. K tomu musí být připraveny a případně ověřeny koordinované návrhy ve všech oblastech soustavy plánovitého řízení. S takovýmto zásadním postupem se počítá i pro 7. pětiletku a právě v tomto směru byly již práce zahájeny. Odvody a daně se musí zdokonalovat v organické jednotě s ostatními součástmi a nástroji soustavy plánovitého řízení s cílem upevňovat a rozvíjet chozrasčot, zvyšovat odpovědnost a iniciativu všech článků řízení, podporovat tvořivé ekonomické myšlení.

Závěrem bych vám chtěl, vážené soudružky a soudruzi poslanci, poděkovat za vaše konstruktivní připomínky a náměty, které jste uplatnili při projednávání vládního návrhu zákona. Chci vás ujistit, že vláda jim věnovala mimořádnou pozornost a v maximálním rozsahu je promítla v projednávaném vládním návrhu zákona. Současně vyslovuji přesvědčení, že navrhovaná úprava soustavy odvodů a daní placených organizacemi v optimálním rozsahu odpovídá daným podmínkám i potřebám našeho národního hospodářství.

Jménem vlády Československé socialistické republiky doporučuji, aby Federální shromáždění návrh zákona o úpravách soustavy odvodů a daní organizací po projednání schválilo.

Předsedající místopředseda FS J. Srb: Děkuji ministru financí za výklad.

Návrh byl přikázán k projednání výborům ústavně právnímu, pro plán a rozpočet, pro průmysl, dopravu a obchod a výborům pro zemědělství a výživu obou sněmoven.

Výbory Sněmovny lidu schválily za společného zpravodaje poslance Josefa Doležala a výbory Sněmovny národů poslankyni Evu Peterkovou. Oba jsou členy výborů pro plán a rozpočet.

Prosím nejdříve poslance Josefa Doležala, aby přednesl zpravodajskou zprávu.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec Doležal: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, projednáním vládního návrhu zákona o úpravách soustavy odvodů a daní organizací byly v obou sněmovnách pověřeny výbory pro plán a rozpočet, pro průmysl, dopravu a obchod, pro zemědělství a výživu a výbory ústavně právní. Uvedené výbory znění zákona řádně projednaly, vyslovily s ním souhlas a podpořily návrh, aby s ohledem na význam jednotlivých zákonů jím dotčených a s ohledem na řadu dílčích úprav, které tyto zákony mění a doplňují, byla provedena republikace znění těchto zákonů.

Ve svých úvahách vycházely výbory z toho, že více než šestileté období platnosti těchto zákonů poskytlo dostatek příležitosti ke zhodnocení zkušeností s působením zavedené soustavy odvodů a daní organizací do státního rozpočtu. Shodly se na tom, že ve své podstatě se uvedené v nich nástroje finanční soustavy osvědčily. Při rostoucích nárocích na státní rozpočet působily v závislosti na růstu rentability a tvorby zisku ke zvyšování rozpočtových příjmů a ponechávaly hospodářské sféře významnou část finančních prostředků ke krytí jejich vlastních potřeb.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP