Středa 9. dubna 1980

V porovnání s tímto odsouzeníhodným stavem protidělnických a protiodborových akcí na Západě ještě výrazněji vystupuje do popředí význam Všeobecné deklarace odborových práv. Jsem rád, že jménem odborářů můžeme ocenit vyhlášení předsedy naší vlády, který vyjádřil podporu této deklaraci.

Vycházejíc ze všech politických, sociálně třídních a právních skutečností v naší zemi, obrací se skupina poslanců FS - funkcionářů ROH - využívajíc ústavního práva iniciativy - na nejvyšší zákonodárný sbor čs. federace, aby podpořil Všeobecnou deklaraci odborových práv, přijatou IX. světovým odborovým kongresem. Světová odborová federace vyhlásila rok 1980 rokem zesíleného mezinárodního boje za práva odborů, přičemž jedním z politických prostředků je dosáhnout, aby i zákonodárné sbory tuto deklaraci učinily předmětem své pozornosti. Naše Federální shromáždění má plný politický i morální mandát, aby aplikaci Všeobecné deklarace plně podpořilo, protože zákonné záruky demokratické činnosti odborů, ochrana pracovních a sociálních výhod i společenskoprávní postavení a odpovědnost odborů jsou v našem právním řádu nejen zajištěny v rozsahu a záměrech Všeobecné deklarace, ale v mnoha směrech ji zákonnými vymoženostmi převyšují a materiálně přesahují.

Z mezinárodně politického aspektu je též mimořádně důležité, že Federální shromáždění schválilo k ratifikaci příslušné mezinárodní úmluvy OSN či MOP, týkající se práv pracujících a postavení odborů. Tato skutečnost zároveň opravňuje Federální shromáždění, aby se ve svém prohlášení obrátilo také na parlamenty celého světa s výzvou k podpoře a respektování ušlechtilých cílů této deklarace.

Z pověření skupiny poslanců Federálního shromáždění - funkcionářů ROH se obracím na náš parlament, aby schválil předložený návrh Prohlášení a vyslovuji přesvědčení, že se mu dostane jednomyslného souhlasu.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Maříkovi. Předpokládám, že nebudete proti přestávce, soudružky a soudruzi. Po přestávce jako první vystoupí poslanec Polák. Jednat začneme v 16 hodin.

(Jednání přerušeno v 15.36 hodin.)

(Jednání opět zahájeno v 16.05 hodin.)

Předseda FS A. Indra: Soudružky a soudruzi poslanci, budeme pokračovat v rozpravě ke zprávě federální vlády a plnění jejího programového prohlášení. Slovo má poslanec Polák, připraví se poslankyně Vašíková.

Poslanec SN J. Polák: Vážené Federálne zhromaždenie, súdružky a súdruhovia poslanci, v rozprave k správe vlády ČSSR, chcel by som sa krátko zmieniť o niektorých poznatkoch zo zásobovania obyvateľstva palivami a energiou. Draho zaplatené skúsenosti z januára 1979 prispeli k tomu, že všetky organizácie a orgány venovali oveľa väčšiu starostlivosť prípravám na zimné obdobie 1979-1980 a najmä zabezpečovali dostatočné zásoby pevných palív v elektrárňach, teplárňach, podnikoch a závodoch, ako aj pre potreby domácností. Na obetavú prácu baníkov a energetikov nadviazali svedomitým úsilím tisíce ďalších pracovníkov na všetkých úsekoch. Vďaka tomu môžeme dnes pri prerokúvaní správy o plnení programového vyhlásenia vlády ČSSR s plnou zodpovednosťou konštatovať, že v tomto zimnom období nedošlo v zásobovaní palivami a energiou k vážnejším problémom.

Ocenenie týchto dobrých výsledkov nemôže zbaviť povinnosti hľadať cesty k ďalšiemu zlepšeniu. Dovoľte, aby som na skúsenostiach môjho volebného obvodu okresu Trenčín, poukázal na niektoré nedostatky a námety na ich riešenie.

Bude treba vylepšiť plynulosť dodávok pevných palív počas celého roku. V decembri prichádzali totiž do železničných staníc Trenčín a Nové Mesto nad Váhom v nebývalom množstve ucelené vlaky i jednotlivé vagóny s uhlím. Na ich vyložení sa zúčastňovalo veľké množstvo pracovníkov i občanov dobrovoľníkov, ktorí obetavo pracovali i v dňoch pracovného pokoja. Bolo to však nad ich sily a tak nasledovalo penále 33 tis. Kčs za nevyložené vagóny, mimoriadne náklady za použitie cudzích motorových vozidiel a za prenájom mimoriadnych skládok. Palivo nebolo možné hneď dopraviť k spotrebiteľom. Tak sa stalo, že u decembrovej dodávky 4 tis. ton brikiet - ktoré sú mimoriadne náročné na citlivú manipuláciu - došlo počas vytrvalých dažďov k ich samovznieteniu a znehodnoteniu, pričom priame materiálne škody dostatočne nevystihujú škody morálne. Bude bezpochyby treba zlepšiť organizátorskú a riadiacu prácu a so znalosťou vykladacích kapacít rozdeľovať palivo a riadiť jeho prepravu. Ďalšia skúsenosť z okresu ukazuje, že bude treba do vzdialenejších oblastí a tiež do oblastí s dlhotrvajúcou zimou dodávať palivá kvalitnejšie a kaloricky hodnotnejšie a tým výrazne znížiť nároky na dopravu.

Doterajší systém prihlasovania a rozdeľovania paliva je najmä pre občanov na vidieku časovo veľmi náročný. Občan sa musí na odber prihlásiť na príslušnom národnom výbore, potom uhlie objednať v uhoľných skladoch, kde na obidvoch miestach stoja dlhé rady občanov.

To je spojené s cestovaním. Potom čakajú doma i niekoľkokrát na dovoz uhlia, pretože uhoľné sklady nedodržujú sľúbené dodacie termíny. Bude treba, aby národné výbory celý tento systém prehodnotili a podľa miestnych podmienok zjednodušili.

Pálčivým problémom zostáva zásobovanie triedeným uhlím. Zvýšený podiel prachového uhlia by mohli využiť všetky socialistické organizácie, keby mali vhodné kotle na jeho spaľovanie s nainštalovaným prídavným zariadením. Spôsob úpravy kotlov šikovne rieši zlepšovací návrh pracovníkov Vojenskej akadémie Antonína Zápotockého v Brne. Úprava jedného kotla si vyžaduje iba cca 600 Kčs nákladov. Jej realizáciu sťažuje nedostatok potrebných priehradníkov zo sivej liatiny. Bolo by žiadúce zabezpečiť centrálne výrobu týchto odliatkov pre všetky kotle prevádzkované v ČSSR, čím by sa dosiahol potrebný efekt pri úspore triedeného uhlia.

Starosti s palivami a energiou donútili organizácie usilovnejšie hľadať cesty k úsporám. V okrese Trenčín v minulom roku skutočne usporili 40 tis. elektriny, to je zhruba 2-2,5 % ročnej spotreby, tak ako to stanovuje smernica 6. päťročného plánu. Okrem podnikov by sa však na úsporách mohli vo väčšom rozsahu zúčastniť aj domácnosti. To však vyžaduje, aby priemysel dodával úsporné spotrebiče pre domácnosti.

Ukazuje sa, že k riešeniu tejto problematiky sa pristúpilo oneskorene. Pravda, máme už niektoré úspechy. Napríklad 10 % energie majú usporiť nové chladničky s polyuretanovou izoláciou. Tie sa už vyrábajú. U ohrievačov vody a šporákov sa už postupne inštalujú úsporné termostaty. U kachieľ na pevné palivo, novovyrábaných vo Fiľakove sa výrazne zvyšuje využitie paliva. Je škoda, že tieto výrobky sa nedostali na trh už v minulých rokoch - technické riešenie už bolo dávno známe. Prínosom budú aj kachle na drevný odpad, vhodné do horských a podhorských oblastí, budú sa dodávať od roku 1982. To je ale len prvý - a povedzme si rovno - nesmelý krôčik k využívaniu známych rezerv.

Treba však kvôli objektívnosti konštatovať, že riešenie tejto úlohy nespočíva len v rukách a schopnostiach konštruktérov, ale aj subdodávateľov účinných izolačných materiálov, káblov, plechov, čadičových vlákien a rohože pre akumulačné kachle a pod.

Svoje vystúpenie som orientoval týmto smerom najmä preto, že problematika zásobovania palivami a energiou je citlivým bodom na styku ekonomického celospoločenského záujmu a záujmov organizácií a občanov. Je akýmsi barometrom ich spokojnosti, či nespokojnosti.

Pri posudzovaní správy federálnej vlády o plnení jej programového vyhlásenia treba konštatovať, že oproti minulému roku sa na tomto úseku veľa zlepšilo. Poučení minulými chybami venujeme tejto otázke aj do budúcnosti veľkú starostlivosť a bude na vláde i príslušných rezortoch, aby účinnými opatreniami, najmä v riadení tohto úseku naďalej vylepšovala zásobovanie palivami a energiou v národnom hospodárstve i u obyvateľstva. V súvislosti so zámermi pri riešení problémov v oblasti palív a energie som presvedčený, že u nás, poslancov Federálneho zhromaždenia, nájde vláda ČSSR dozaista plnú podporu pri ich ďalšom riešení. Ďakujem za pozornosť.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Polákovi. Než udělím slovo poslankyni Vacíkové, prosím členy zvolené návrhové komise, aby se hned teď sešli v místnosti č. 030 v přízemí. Slovo má poslankyně Vacíková, připraví se poslankyně Kondrčíková.

Poslankyně SL V. Vacíková: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci. Na 14. plénu ÚV KSČ bylo řečeno, že výstavba bytů pokračuje podle plánu a že lze předpokládat překročení úkolů 6. pětiletky.

To je jistě zpráva nadějná a velmi potěšující a výsledky budou nepochybně o to cennější, že jich bylo dosaženo za podmínek ne vždy příznivých.

Ke 523 tis. bytů postavených za čtyři roky by tak letos přibylo dalších 144 tis. a z nich bude použita více než 1/3 pro nábor a pro stabilizaci pracovních sil.

Celkově lze tedy očekávat, že za tuto pětiletku by bylo postaveno na 667 tis. bytů, tj. asi o 8 % více než v 5. pětiletce a znamenalo by to, že si výstavba bytů udržuje přes různé potíže vysokou dynamiku růstu.

Je to patrné i v mém volebním obvodu v okrese Prachatice. Celkem zde má být v 6. pětiletce dokončeno 2 tis. bytů. Potěšitelné je, že i v pohraničí vzrůstá zájem o individuální bytovou výstavbu, což je důkazem stability osídlení a spokojenosti lidí. V této pětiletce bude v okrese dokončeno 480 bytů v rodinných domcích. To je na počet 50 tis. obyvatel okresu dost vysoké číslo a je to o 140 bytů více než v 5. pětiletce. Značná část zástavby byla zejména v okresním městě situována do proluk a volných prostranství v rámci intravilánu, takže požadavky na zábor zemědělské půdy, či na rozsah demolic byly nízké. Pro srovnání uvedu, že odpad demolicemi činil za 4 roky 6. pětiletky jen 61 bytů, což představuje na počet postavených bytů zhruba 5 %. Možnosti jsou však již značně vyčerpané, a proto se národní výbory zamýšlejí nad tím, jak dále postupovat a přitom neodčerpávat půdu zemědělským závodům. Jednou z cest jsou i opravy a modernizace stávajícího bytového fondu, které by vedly ke snížení celkových nákladů na výstavbu.

Na okrese se roční úkol v opravách bytového fondu pohybuje kolem 18,5 mil. Kčs a je zajišťován z větší části okresním stavebním podnikem.

Dosavadní tempa prací však nepokrývají potřeby okresu, jsou problémy v projekční a v materiálové přípravě. U stavebních organizací je snaha odmítat menší opravy a provádět jen rozsáhlé a finančně výhodné rekonstrukce. Zde bude nutno změnami podmínek hmotné zainteresovanosti i dalšími nástroji plánu tuto situaci řešit.

Celkově jsme v mém kraji dosáhli vyššího soustředění výstavby, poklesu nákladů a pracnosti a dále relativně nízké potřeby demolic bytového fondu a nižší energetické náročnosti staveb. Postupně se u nás také začal realizovat jeden ze základních úkolů XV. sjezdu KSČ v rozvoji bydlení, to je stabilizace pracovních sil ve prospěch celospolečensky rozhodujících výrob.

Soudružky a soudruzi poslanci, každý, kdo dnes cestuje kolem našich měst a obcí, se může velmi názorně přesvědčit, jak pozitivně se mění náš bytový fond, jak se zvyšuje úroveň bydlení. Více než polovina obyvatel má již možnost bydlet v novém a v lépe vybaveném bytě. To oceňují zejména mladé rodiny. Podporuje to i účelové zaměření úsporných vkladů našeho obyvatelstva, které je z více než 36 % orientováno na potřeby bydlení. Vedle této příznivé tendence je však nutno vidět i nedostatky trvalejšího rázu, které vývoj provázejí a které tkví hlavně v opožďovaném zabezpečování potřeb technické a občanské vybavenosti nových sídlišť. Jiné tkví zase v nerovnoměrnosti plnění plánu, ve skluzech zahajování a dokončování, jak zde o tom hovořil předseda vlády s. Štrougal. Vážnější nedostatky v odevzdávání bytů jsou zejména v Praze a v Severočeském kraji. Např. podle statistických zpráv z února letošního roku bylo v našem hlavním městě dokončeno v roce 1979 8690 bytů, tj. 79,7 % z plánu národního výboru.

Ve všech formách bytové výstavby bylo za leden až prosinec 1979 dokončeno 120 571 bytů, tj. o 5,8 % méně než ve stejném období minulého roku. Roční plán národních výborů byl splněn na 94,8 % a státní plán na 93 %.

Podle jednotlivých forem výstavby bylo přitom nejvyšší plnění u individuální bytové výstavby - 99,5 %.

Plánované úkoly u dokončování bytů však byly splněny pouze v krajích Jihočeském, Jihomoravském a Středoslovenském.

Soudružky a soudruzi poslanci, žádné byty by bez potřebné, zejména občanské vybavenosti nemohly dobře sloužit svému účelu. Proto byla do úkolů pětiletky zahrnuta jak potřeba zabezpečovat komplexnost bytové výstavby objekty obchodními, školskými, zdravotnickými, kulturními a komunikačními, tak i zvýšit za tímto účelem o více než 1/3 objem stavebních prací.

Přitom objemy výstavby občanských a technických zařízení na sídlištích měly proti 5. pětiletému plánu vzrůst nejméně o 60 %. Tím bylo sledováno, aby současně s odevzdáním dokončených bytů byla otevřena též střediska nákupu, do provozu uváděny školy, jesle a mateřské školy, zabezpečena činnost zdravotnických zařízení, dány do provozu nové komunikace a spoje, zajištěny dodávky vody, energie a tepla a upraveno také okolí nových domů.

Jsou města a obce, kde se podařilo výstavbu všech objektů dobře skloubit a zabezpečit, jako např. u nás ve Volarech. Ale na mnoha místech ještě není výstavba skutečně komplexní. Byty sice přirůstají, ale zabezpečení dalších potřeb vázne. Občané přitom zvláště kritizují, když sami upraví okolí svých obydlí a pak se teprve dočkají dalších inženýrských či komunikačních sílí, které jejich dílo ničí; nebo když vidí, že se byty postaví včas a teprve potom se začne dohánět občanská a technická vybavenost. Přispívá k tomu i tendence ústředně řízených stavebních organizací, které požadují na národních výborech, aby zabezpečovaly občanskou vybavenost sídliště v rámci akce "Z", ať už se jedná o prodejny, mateřské školy, komunikace, nebo úpravy terénu. Například v Jihočeském kraji bylo nutno takto převést do akce v roce 1978 stavby za 60 mil. Kčs.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP