V porovnání s tímto odsouzeníhodným
stavem protidělnických a protiodborových
akcí na Západě ještě výrazněji
vystupuje do popředí význam Všeobecné
deklarace odborových práv. Jsem rád, že
jménem odborářů můžeme
ocenit vyhlášení předsedy naší
vlády, který vyjádřil podporu této
deklaraci.
Vycházejíc ze všech politických, sociálně
třídních a právních skutečností
v naší zemi, obrací se skupina poslanců
FS - funkcionářů ROH - využívajíc
ústavního práva iniciativy - na nejvyšší
zákonodárný sbor čs. federace, aby
podpořil Všeobecnou deklaraci odborových práv,
přijatou IX. světovým odborovým kongresem.
Světová odborová federace vyhlásila
rok 1980 rokem zesíleného mezinárodního
boje za práva odborů, přičemž
jedním z politických prostředků je
dosáhnout, aby i zákonodárné sbory
tuto deklaraci učinily předmětem své
pozornosti. Naše Federální shromáždění
má plný politický i morální
mandát, aby aplikaci Všeobecné deklarace plně
podpořilo, protože zákonné záruky
demokratické činnosti odborů, ochrana pracovních
a sociálních výhod i společenskoprávní
postavení a odpovědnost odborů jsou v našem
právním řádu nejen zajištěny
v rozsahu a záměrech Všeobecné deklarace,
ale v mnoha směrech ji zákonnými vymoženostmi
převyšují a materiálně přesahují.
Z mezinárodně politického aspektu je též
mimořádně důležité, že
Federální shromáždění
schválilo k ratifikaci příslušné
mezinárodní úmluvy OSN či MOP, týkající
se práv pracujících a postavení odborů.
Tato skutečnost zároveň opravňuje
Federální shromáždění,
aby se ve svém prohlášení obrátilo
také na parlamenty celého světa s výzvou
k podpoře a respektování ušlechtilých
cílů této deklarace.
Z pověření skupiny poslanců Federálního
shromáždění - funkcionářů
ROH se obracím na náš parlament, aby schválil
předložený návrh Prohlášení
a vyslovuji přesvědčení, že se
mu dostane jednomyslného souhlasu.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Maříkovi.
Předpokládám, že nebudete proti přestávce,
soudružky a soudruzi. Po přestávce jako první
vystoupí poslanec Polák. Jednat začneme v
16 hodin.
(Jednání přerušeno v 15.36 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 16.05 hodin.)
Předseda FS A. Indra: Soudružky a soudruzi
poslanci, budeme pokračovat v rozpravě ke zprávě
federální vlády a plnění jejího
programového prohlášení. Slovo má
poslanec Polák, připraví se poslankyně
Vašíková.
Poslanec SN J. Polák: Vážené
Federálne zhromaždenie, súdružky a súdruhovia
poslanci, v rozprave k správe vlády ČSSR,
chcel by som sa krátko zmieniť o niektorých
poznatkoch zo zásobovania obyvateľstva palivami a
energiou. Draho zaplatené skúsenosti z januára
1979 prispeli k tomu, že všetky organizácie a
orgány venovali oveľa väčšiu starostlivosť
prípravám na zimné obdobie 1979-1980 a najmä
zabezpečovali dostatočné zásoby pevných
palív v elektrárňach, teplárňach,
podnikoch a závodoch, ako aj pre potreby domácností.
Na obetavú prácu baníkov a energetikov nadviazali
svedomitým úsilím tisíce ďalších
pracovníkov na všetkých úsekoch. Vďaka
tomu môžeme dnes pri prerokúvaní správy
o plnení programového vyhlásenia vlády
ČSSR s plnou zodpovednosťou konštatovať,
že v tomto zimnom období nedošlo v zásobovaní
palivami a energiou k vážnejším problémom.
Ocenenie týchto dobrých výsledkov nemôže
zbaviť povinnosti hľadať cesty k ďalšiemu
zlepšeniu. Dovoľte, aby som na skúsenostiach
môjho volebného obvodu okresu Trenčín,
poukázal na niektoré nedostatky a námety
na ich riešenie.
Bude treba vylepšiť plynulosť dodávok pevných
palív počas celého roku. V decembri prichádzali
totiž do železničných staníc Trenčín
a Nové Mesto nad Váhom v nebývalom množstve
ucelené vlaky i jednotlivé vagóny s uhlím.
Na ich vyložení sa zúčastňovalo
veľké množstvo pracovníkov i občanov
dobrovoľníkov, ktorí obetavo pracovali i v
dňoch pracovného pokoja. Bolo to však nad ich
sily a tak nasledovalo penále 33 tis. Kčs za nevyložené
vagóny, mimoriadne náklady za použitie cudzích
motorových vozidiel a za prenájom mimoriadnych skládok.
Palivo nebolo možné hneď dopraviť k spotrebiteľom.
Tak sa stalo, že u decembrovej dodávky 4 tis. ton
brikiet - ktoré sú mimoriadne náročné
na citlivú manipuláciu - došlo počas
vytrvalých dažďov k ich samovznieteniu a znehodnoteniu,
pričom priame materiálne škody dostatočne
nevystihujú škody morálne. Bude bezpochyby
treba zlepšiť organizátorskú a riadiacu
prácu a so znalosťou vykladacích kapacít
rozdeľovať palivo a riadiť jeho prepravu. Ďalšia
skúsenosť z okresu ukazuje, že bude treba do
vzdialenejších oblastí a tiež do oblastí
s dlhotrvajúcou zimou dodávať palivá
kvalitnejšie a kaloricky hodnotnejšie a tým výrazne
znížiť nároky na dopravu.
Doterajší systém prihlasovania a rozdeľovania
paliva je najmä pre občanov na vidieku časovo
veľmi náročný. Občan sa musí
na odber prihlásiť na príslušnom národnom
výbore, potom uhlie objednať v uhoľných
skladoch, kde na obidvoch miestach stoja dlhé rady občanov.
To je spojené s cestovaním. Potom čakajú
doma i niekoľkokrát na dovoz uhlia, pretože uhoľné
sklady nedodržujú sľúbené dodacie
termíny. Bude treba, aby národné výbory
celý tento systém prehodnotili a podľa miestnych
podmienok zjednodušili.
Pálčivým problémom zostáva
zásobovanie triedeným uhlím. Zvýšený
podiel prachového uhlia by mohli využiť všetky
socialistické organizácie, keby mali vhodné
kotle na jeho spaľovanie s nainštalovaným prídavným
zariadením. Spôsob úpravy kotlov šikovne
rieši zlepšovací návrh pracovníkov
Vojenskej akadémie Antonína Zápotockého
v Brne. Úprava jedného kotla si vyžaduje iba
cca 600 Kčs nákladov. Jej realizáciu sťažuje
nedostatok potrebných priehradníkov zo sivej liatiny.
Bolo by žiadúce zabezpečiť centrálne
výrobu týchto odliatkov pre všetky kotle prevádzkované
v ČSSR, čím by sa dosiahol potrebný
efekt pri úspore triedeného uhlia.
Starosti s palivami a energiou donútili organizácie
usilovnejšie hľadať cesty k úsporám.
V okrese Trenčín v minulom roku skutočne
usporili 40 tis. elektriny, to je zhruba 2-2,5 % ročnej
spotreby, tak ako to stanovuje smernica 6. päťročného
plánu. Okrem podnikov by sa však na úsporách
mohli vo väčšom rozsahu zúčastniť
aj domácnosti. To však vyžaduje, aby priemysel
dodával úsporné spotrebiče pre domácnosti.
Ukazuje sa, že k riešeniu tejto problematiky sa pristúpilo
oneskorene. Pravda, máme už niektoré úspechy.
Napríklad 10 % energie majú usporiť nové
chladničky s polyuretanovou izoláciou. Tie sa už
vyrábajú. U ohrievačov vody a šporákov
sa už postupne inštalujú úsporné
termostaty. U kachieľ na pevné palivo, novovyrábaných
vo Fiľakove sa výrazne zvyšuje využitie
paliva. Je škoda, že tieto výrobky sa nedostali
na trh už v minulých rokoch - technické riešenie
už bolo dávno známe. Prínosom budú
aj kachle na drevný odpad, vhodné do horských
a podhorských oblastí, budú sa dodávať
od roku 1982. To je ale len prvý - a povedzme si rovno
- nesmelý krôčik k využívaniu
známych rezerv.
Treba však kvôli objektívnosti konštatovať,
že riešenie tejto úlohy nespočíva
len v rukách a schopnostiach konštruktérov,
ale aj subdodávateľov účinných
izolačných materiálov, káblov, plechov,
čadičových vlákien a rohože pre
akumulačné kachle a pod.
Svoje vystúpenie som orientoval týmto smerom najmä
preto, že problematika zásobovania palivami a energiou
je citlivým bodom na styku ekonomického celospoločenského
záujmu a záujmov organizácií a občanov.
Je akýmsi barometrom ich spokojnosti, či nespokojnosti.
Pri posudzovaní správy federálnej vlády
o plnení jej programového vyhlásenia treba
konštatovať, že oproti minulému roku sa
na tomto úseku veľa zlepšilo. Poučení
minulými chybami venujeme tejto otázke aj do budúcnosti
veľkú starostlivosť a bude na vláde i
príslušných rezortoch, aby účinnými
opatreniami, najmä v riadení tohto úseku naďalej
vylepšovala zásobovanie palivami a energiou v národnom
hospodárstve i u obyvateľstva. V súvislosti
so zámermi pri riešení problémov v oblasti
palív a energie som presvedčený, že
u nás, poslancov Federálneho zhromaždenia,
nájde vláda ČSSR dozaista plnú podporu
pri ich ďalšom riešení. Ďakujem za
pozornosť.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Polákovi.
Než udělím slovo poslankyni Vacíkové,
prosím členy zvolené návrhové
komise, aby se hned teď sešli v místnosti č.
030 v přízemí. Slovo má poslankyně
Vacíková, připraví se poslankyně
Kondrčíková.
Poslankyně SL V. Vacíková: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci.
Na 14. plénu ÚV KSČ bylo řečeno,
že výstavba bytů pokračuje podle plánu
a že lze předpokládat překročení
úkolů 6. pětiletky.
To je jistě zpráva nadějná a velmi
potěšující a výsledky budou nepochybně
o to cennější, že jich bylo dosaženo
za podmínek ne vždy příznivých.
Ke 523 tis. bytů postavených za čtyři
roky by tak letos přibylo dalších 144 tis.
a z nich bude použita více než 1/3 pro nábor
a pro stabilizaci pracovních sil.
Celkově lze tedy očekávat, že za tuto
pětiletku by bylo postaveno na 667 tis. bytů, tj.
asi o 8 % více než v 5. pětiletce a znamenalo
by to, že si výstavba bytů udržuje přes
různé potíže vysokou dynamiku růstu.
Je to patrné i v mém volebním obvodu v okrese
Prachatice. Celkem zde má být v 6. pětiletce
dokončeno 2 tis. bytů. Potěšitelné
je, že i v pohraničí vzrůstá
zájem o individuální bytovou výstavbu,
což je důkazem stability osídlení a
spokojenosti lidí. V této pětiletce bude
v okrese dokončeno 480 bytů v rodinných domcích.
To je na počet 50 tis. obyvatel okresu dost vysoké
číslo a je to o 140 bytů více než
v 5. pětiletce. Značná část
zástavby byla zejména v okresním městě
situována do proluk a volných prostranství
v rámci intravilánu, takže požadavky na
zábor zemědělské půdy, či
na rozsah demolic byly nízké. Pro srovnání
uvedu, že odpad demolicemi činil za 4 roky 6. pětiletky
jen 61 bytů, což představuje na počet
postavených bytů zhruba 5 %. Možnosti jsou
však již značně vyčerpané,
a proto se národní výbory zamýšlejí
nad tím, jak dále postupovat a přitom neodčerpávat
půdu zemědělským závodům.
Jednou z cest jsou i opravy a modernizace stávajícího
bytového fondu, které by vedly ke snížení
celkových nákladů na výstavbu.
Na okrese se roční úkol v opravách
bytového fondu pohybuje kolem 18,5 mil. Kčs a je
zajišťován z větší části
okresním stavebním podnikem.
Dosavadní tempa prací však nepokrývají
potřeby okresu, jsou problémy v projekční
a v materiálové přípravě. U
stavebních organizací je snaha odmítat menší
opravy a provádět jen rozsáhlé a finančně
výhodné rekonstrukce. Zde bude nutno změnami
podmínek hmotné zainteresovanosti i dalšími
nástroji plánu tuto situaci řešit.
Celkově jsme v mém kraji dosáhli vyššího
soustředění výstavby, poklesu nákladů
a pracnosti a dále relativně nízké
potřeby demolic bytového fondu a nižší
energetické náročnosti staveb. Postupně
se u nás také začal realizovat jeden ze základních
úkolů XV. sjezdu KSČ v rozvoji bydlení,
to je stabilizace pracovních sil ve prospěch celospolečensky
rozhodujících výrob.
Soudružky a soudruzi poslanci, každý, kdo dnes
cestuje kolem našich měst a obcí, se může
velmi názorně přesvědčit, jak
pozitivně se mění náš bytový
fond, jak se zvyšuje úroveň bydlení.
Více než polovina obyvatel má již možnost
bydlet v novém a v lépe vybaveném bytě.
To oceňují zejména mladé rodiny. Podporuje
to i účelové zaměření
úsporných vkladů našeho obyvatelstva,
které je z více než 36 % orientováno
na potřeby bydlení. Vedle této příznivé
tendence je však nutno vidět i nedostatky trvalejšího
rázu, které vývoj provázejí
a které tkví hlavně v opožďovaném
zabezpečování potřeb technické
a občanské vybavenosti nových sídlišť.
Jiné tkví zase v nerovnoměrnosti plnění
plánu, ve skluzech zahajování a dokončování,
jak zde o tom hovořil předseda vlády s. Štrougal.
Vážnější nedostatky v odevzdávání
bytů jsou zejména v Praze a v Severočeském
kraji. Např. podle statistických zpráv z
února letošního roku bylo v našem hlavním
městě dokončeno v roce 1979 8690 bytů,
tj. 79,7 % z plánu národního výboru.
Ve všech formách bytové výstavby bylo
za leden až prosinec 1979 dokončeno 120 571 bytů,
tj. o 5,8 % méně než ve stejném období
minulého roku. Roční plán národních
výborů byl splněn na 94,8 % a státní
plán na 93 %.
Podle jednotlivých forem výstavby bylo přitom
nejvyšší plnění u individuální
bytové výstavby - 99,5 %.
Plánované úkoly u dokončování
bytů však byly splněny pouze v krajích
Jihočeském, Jihomoravském a Středoslovenském.
Soudružky a soudruzi poslanci, žádné byty
by bez potřebné, zejména občanské
vybavenosti nemohly dobře sloužit svému účelu.
Proto byla do úkolů pětiletky zahrnuta jak
potřeba zabezpečovat komplexnost bytové výstavby
objekty obchodními, školskými, zdravotnickými,
kulturními a komunikačními, tak i zvýšit
za tímto účelem o více než 1/3
objem stavebních prací.
Přitom objemy výstavby občanských
a technických zařízení na sídlištích
měly proti 5. pětiletému plánu vzrůst
nejméně o 60 %. Tím bylo sledováno,
aby současně s odevzdáním dokončených
bytů byla otevřena též střediska
nákupu, do provozu uváděny školy, jesle
a mateřské školy, zabezpečena činnost
zdravotnických zařízení, dány
do provozu nové komunikace a spoje, zajištěny
dodávky vody, energie a tepla a upraveno také okolí
nových domů.
Jsou města a obce, kde se podařilo výstavbu
všech objektů dobře skloubit a zabezpečit,
jako např. u nás ve Volarech. Ale na mnoha místech
ještě není výstavba skutečně
komplexní. Byty sice přirůstají, ale
zabezpečení dalších potřeb vázne.
Občané přitom zvláště
kritizují, když sami upraví okolí svých
obydlí a pak se teprve dočkají dalších
inženýrských či komunikačních
sílí, které jejich dílo ničí;
nebo když vidí, že se byty postaví včas
a teprve potom se začne dohánět občanská
a technická vybavenost. Přispívá k
tomu i tendence ústředně řízených
stavebních organizací, které požadují
na národních výborech, aby zabezpečovaly
občanskou vybavenost sídliště v rámci
akce "Z", ať už se jedná o prodejny,
mateřské školy, komunikace, nebo úpravy
terénu. Například v Jihočeském
kraji bylo nutno takto převést do akce v roce 1978
stavby za 60 mil. Kčs.