Čtvrtek 10. dubna 1980

Predložený vládny návrh ráta s účasťou viacerých orgánov na zabezpečovaní niektorých funkcií monopolu zahraničného obchodu najmä pokiaľ ide o prehlbovanie medzinárodnej spolupráce. Napríklad na rozhodnutí o uzavretí alebo zrušení zmluvy o výrobnej špecializácii alebo kooperácii sa okrem Federálneho ministerstva zahraničného obchodu zúčastňuje aj Federálne ministerstvo financií, Štátna banka československá a Federálny cenový úrad.

Vládny návrh zákona zakladá právne predpoklady pre účinnejšie využitie monopolu zahraničného obchodu v súčasných podmienkach. Súhlasím preto s návrhom spravodajcov, aby bol schválený. Bude však treba, aby najmä vo výrobnej i obchodnej praxi sa ešte výraznejšie ako doteraz využilo jeho predností v súlade s potrebami národného hospodárstva. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Chocholáčkovi, slovo má poslanec Josef Martinec, pripraví sa poslankyňa Helena Uhlířová.

Poslanec SL J. Martinec: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, návrh zákona o hospodářských stycích se zahraničím, který právě projednáváme, upravuje m. j. i zřízení a provozování obchodních zastupitelství zahraničních osob na československém území. Jde o poměrně nový typ hospodářských styků se zahraničím, neboť se používá v československé zahraniční obchodní praxi teprve několik roků. K této formě hospodářských styků se zahraničím se přistoupilo na základě výsledků Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě. V Závěrečném aktu, který byl podepsán 1. srpna 1975 nejvyššími představiteli 35 zúčastněných států v Helsinkách se v kapitole o obchodě m. j. konstatuje, že zúčastněné státy přijmou opatření k co nejpříznivějšímu posuzování žádosti o zřizování stálých zastoupení a kanceláří za účelem provádění zahraničně obchodní činnosti.

Pokládám za vhodné poukázat při této příležitosti na to, že za několik málo dní po podepsání tohoto mezinárodního dokumentu nejvyššími představiteli 35 zemí se naše široká veřejnost mohla seznámit s jeho plným zněním publikovaným v hromadných sdělovacích prostředcích. Stejně tomu bylo i v ostatních socialistických zemích. Avšak sdělovací prostředky v západních, kapitalistických státech uveřejnily jen několik novinových odstavců a plný text teprve až po 5-6 měsících, a to ještě v neuvěřitelně malém počtu exemplářů určených jen pro vládní orgány, parlamenty a knihovny! Přes halasnou propagandu o svobodě informací západní monopoly ovládající sdělovací prostředky neměly zájem na tom, aby se tamní veřejnost s plným textem Závěrečného aktu seznámila. Měly zájem na tom, a by měly "volnou ruku" informovat své obyvatelstvo jen o některých pasážích přijatého dokumentu, které pak předkládaly veřejnosti tendenčně s cílem zmanipulovat veřejné mínění bagatelizováním nebo dokonce zamlčováním jiných důležitých bodů a zdůrazňováním některých, které se do jejich scénáře protisocialistické propagandy hodily.

S přihlédnutím k těmto zahraničně politickým aspektům byla záhy po přijetí Závěrečného aktu vydána vyhláška ministerstva zahraničního obchodu č. 125/1975 Sb., o provádění zahraničně obchodní činnosti pro zahraniční podniky. Tento předpis umožnil zřizování obchodních zastupitelství zahraničních osob na území Československa na základě povolení udělovaného federálním ministerstvem zahraničního obchodu.

Již v roce 1976 projevila celá řada firem z kapitalistických států zájem o zřízení obchodních zastupitelství. Byly to zejména firmy japonské, švédské, italské a postupně řadě dalších 60 zahraničním firmám - tj. převážné většině, které požádaly, bylo uděleno povolení ke zřízení obchodních zastupitelství v ČSSR.

Je to přesvědčivý důkaz toho, že československá mírová zahraniční politika, obchodní a hospodářskou nevyjímaje, je principiální, zásadová, plně respektující sjednané a podepsané mezinárodní úmluvy a dohody. Je to přesvědčivý důkaz toho, že ČSSR komplexně uplatňuje výsledky Helsinské konference.

Vyspělé kapitalistické státy zdůrazňují kladný postoj Československa v této otázce jako projev dobré vůle přispívat k rozvoji vzájemných vztahů v hospodářské a obchodní spolupráci. To potvrdila i návštěva generálního tajemníka ÚV KSČ soudruha Gustáva Husáka v Německé spolkové republice a loňská návštěva předsedy federální vlády soudruha Lubomíra Štrougala v Japonsku.

Zřizování obchodních zastupitelství zahraničních osob v Československu není pro československý zahraniční obchod ekonomickou nutností, ale odpovídá zájmům zahraničně obchodní politiky vůči vyspělým kapitalistickým státům a projevuje se příznivě v celkových obchodně politických vztazích k Československu, což je plně v souladu se závěry XV. sjezdu KSČ.

Jednoznačným a prokazatelným přínosem obchodních zastupitelství je urychlení a zpružnění styků s československými organizacemi zahraničního obchodu, úspory československých organizací na nákladech za telekomunikační spojení, rychlejší dodávky náhradních dílů, pružné poskytování servisu na dodané stroje, přístroje a zařízení.

Některé zahraniční firmy mající svá obchodní zastoupení v Československu, pomáhají vytvářet příznivější obchodně politické podmínky pro československý vývoz do svých zemí (například italské firmy Fiat, Montedison) a vytvářejí i podmínky pro vývoz našich strojů a zařízení do třetích států.

Pro úplnost chci uvést, že v rámci socialistických států není nutno organizovat obdobná zastoupení, a to proto, že v Československu mají socialistické země dobře fungující obchodní oddělení, která zabezpečují požadovanou činnost v daleko komplexnější formě.

Závěrem mi dovolte, soudružky a soudruzi poslanci, ocenit dobrou spoluprácí a kladný přístup federálního ministra zahraničního obchodu s. Andreje Barčáka k nám, poslancům zahraničních výborů, který nám podává pravidelně zprávu o plnění úkolů zahraničně obchodní politiky, dané XV. sjezdem KSČ, a velmi podrobně nás informuje o problematice v této oblasti. Chci ocenit i práci pracovníků resortu federálního ministerstva zahraničního obchodu a zejména těch, kteří plní v současné složité mezinárodní politické a ekonomické situaci své úkoly v zahraničí.

Předsedající předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Martincovi. Slovo má poslankyňa Uhlířová.

Poslankyně SN H. Uhlířová: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, v souvislosti s dnešním projednáváním návrhu zákona o hospodářských stycích se zahraničím bych velmi ráda soustředila vaši pozornost na některé aspekty naší zahraničně obchodní činnosti, které se dotýkají práce naších lidí přímo na zahraničních trzích. Vžívám se do jejich obtížné a odpovědné práce s vědomím, že ve stále složitějších a zostřujících se vnějších podmínkách není pro ně a pro náš stát jistě lehké vyrovnávat se s důsledky stále pokračujícího růstu cen ve světě u surovin, paliv a energie, ale i potravin, když cenová zvýšení u hotových výrobků tomuto růstu neodpovídají. Znamená to, že za stejnou jednotku surovin a energie zajišťovanou dovozem musíme vyvézt daleko více hotových výrobků než tomu bylo dříve a tento rozdíl se neustále zvyšuje. S činností našich zahraničních obchodníků nutno spojit kategorický požadavek na vysokou technickou úroveň a kvalitu československých výrobků pro export, protože jen dobrý výrobek s nejmodernějším elektronickým ovládáním a s řádným servisem náhradních dílů, může v tvrdém a neúprosném konkurenčním střetu na zahraničních trzích nejen obstát, ale můžeme za něj dosáhnout i vyšší ceny.

V zahraničí máme pracovníky působící dlouhodobě, ale také pracovníky našeho zahraničního obchodu a výroby, kteří jsou vysílání krátkodobě k řešení aktuálních komerčních a technických otázek, a to od průzkumu trhu přes vlastní realizaci obchodu až k prodejnímu servisu.

Jak jsem se informovala o zkušenostech z práce našich obchodních oddělení v zahraničí, ukazuje se, že zahraniční síť našich pracovníků se stále výrazněji angažuje při realizaci jednotlivých vývozních a dovozních obchodů a pří přenášení poznatků, které získala venku, do našeho hospodářství v tom nejširším slova smyslu. Aktivně se podílí svými náměty na možnosti uplatnit moderní formy hospodářské spolupráce, především průmyslové kooperace. Za významnou nutno považovat i její účast při získávání poznatků o současném stavu a vývoji cen v konkrétních druzích zboží na příslušném trhu.

Úkoly československé zahraničně obchodní politiky však vyžadují od našich obchodních složek v zahraničí další zkvalitnění jejich činnosti, zejména pokud se týká předpovědí vývoje na delší období. Zřejmě bude potřeba zdokonalit i informovanost o politickohospodářských opatřeních v jednotlivých zemích, aby je bylo možno doma srovnávat s našimi vnitřními podmínkami a možnostmi a vyvozovat z nich závěry pro výhodné vývozy čí dovozy. Jistě nás bude doma zajímat, jak se v zahraničí reaguje na řešení některých problémů, zejména při dovozu paliv, energie a surovin, z nichž bychom mohli najít výhodná poučení i pro naše poměry.

S rostoucími obraty našeho zahraničního obchodu se zvyšuje rok od roku počet pracovníků výroby i zahraničního obchodu, kteří řeší v zahraničí krátkodobé úkoly akviziční, komerční i technické povahy. Podle mých informací v roce 1979 dosáhl počet krátkodobých zahraničních cest téměř 56 tisíc. Z tohoto počtu bylo uskutečněno téměř 35 tisíc cest, tj. více než 60 % pracovníky z výroby za prostředky zahraničního obchodu. Je nepochybné, že úkoly uložené při těchto krátkodobých zahraničních cestách byly ve své podstatě splněny a napomohly k realizaci celkového plánu zahraničního obchodu v loňském roce.

Přihlédneme-li však ke skutečnosti, že zpřísněné podmínky mezinárodního obchodu stále více vyžadují přizpůsobivost naší ekonomiky potřebám a požadavkům zahraničních trhů, a tím i mnohem operativnější a důslednější přenos technických a komerčních poznatků z těchto trhů, zde, alespoň podle mého soudu, je nutno daleko výrazněji než dosud využívat kvalifikace a zkušeností pracovníků vysílaných na krátkodobé obchodní cesty právě pro tento účel. Věřím, že zejména při vyhodnocování zpráv o cestách pracovníků z výroby je právě těmto aktuálním otázkám přisuzována potřebná pozornost.

Ve svém krátkém vystoupení jsem záměrně poukázala na některé momenty práce našich lidí v zahraničí, neboť jsou to právě oni, kteří svou prací a vystupováním představují, obrazně řečeno, "živou reklamu a propagaci" naší republiky a jejího socialistického zřízení. Realizace úkolů, které v zájmu československého zahraničního obchodu plní, klade na ně velké nároky jak po stránce odborné a jazykové, tak i po stránce politické a morální. Je potěšitelné, že drtivá většina technických pracovníků - inženýrů, montérů, pracovníků servisních služeb - působících v zahraničí, tato náročná kritéria poměrně dobře splňuje.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, myslím, že je možno vyslovit naději, že další zintenzívnění práce našich zástupců na trzích v zahraničí v různých částech světa bude nesporně přínosem a podporou k dosažení stěžejního cíle současnosti i budoucnosti tj. zvýšení efektivní exportní schopnosti celé naší ekonomiky a podstatného rozšíření naší účasti v mezinárodní dělbě práce. K tomu také směřuje obsah právě projednávaného návrhu zákona o hospodářských stycích se zahraničím.

Předsedající předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslankyni Uhlířovej. Súdružka Uhlířová bola posledná z poslancov, ktorí sa písomne prihlásili do rozpravy. Preto sa pýtam, či ešte niekto chce vystúpiť v rozprave k návrhu tohto zákona? (Nikdo se nehlásil.) Ak nie, vyhlasujem rozpravu za skončenú.

Pýtam sa ministra Barčáka, či si žiada záverečné slovo.

Ministr zahraničního obchodu ČSSR A. Barčák: Nie.

Předsedající předseda SN D. Hanes: Spoločný spravodajcovia chcú ešte niečo povedať?

Společný zpravodaj výborů Sněmovny národů poslanec J. Kováčik: Nie.

Společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu poslanec S. Tichavský: Ne.

Předsedající předseda SN D. Hanes: Môžeme teda, súdružky a súdruhovia, pristúpiť k hlasovaniu.

Konštatujem, že v zasedacej sále je prítomných 166 poslancov Snemovne ľudu, 69 poslancov Snemovne národov zvolených v Českej socialistickej republike a 60 poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike.

Obidve snemovne sú preto spôsobilé sa uznášať.

Pri schvaľovaní tohto návrhu zákona platí podľa čl. 42 ods. 2 písm. k) zákona o čs. federácii zákaz majorizácie. Preto v Snemovni národov hlasujú oddelene poslanci zvolení v Českej socialistickej republike a poslanci zvolení v Slovenskej socialistickej republike.

Najprv budú hlasovať poslanci Snemovne národov zvolení v Českej socialistickej republike.

Kto z týchto poslancov súhlasí s návrhom zákona podľa odporúčania spoločného spravodajcu výborov Snemovne národov, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.)

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.)

Poslanci Snemovne národov zvolení v Českej socialistickej republike vyslovili so zákonom súhlas.

Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov, zvolených v Slovenskej socialistickej republike.

Kto z nich súhlasí s návrhom zákona, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.)

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.)

Konštatujem, že aj poslanci Snemovne národov zvolení v Slovenskej socialistickej republike vyslovili so zákonom súhlas, a môžem preto konštatovať, že Snemovňa národov zákon schválila.

Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.

Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s návrhom zákona podľa odporúčania spoločného spravodajcu výborov Snemovne ľudu, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.)

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.)

Konštatujem, že aj Snemovňa ľudu zákon schválila.

Vzhľadom na súhlasné uznesenie obidvoch snemovní môžem konštatovať, že Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky schválilo zákon o hospodárskych stykoch so zahraničím v znení spoločnej správy výborov obidvoch snemovní.

Súdružky a súdruhovia poslanci, je 12 hodín, 10 minút a podľa pôvodného programu je čas na obed. Mala by byť poludňajšia prestávka. Je však taká situácia, že je predpoklad, že zvyšné body programu by sme mohli vybaviť za hodinu. Preto sa vás pýtam, či si prajete poludňajšiu prestávku alebo či máme pokračovať. (Hlasy: pokračovat!) Teda pokračovať.

Budeme teda pokračovať v rokovaní.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP