Úterý 10. června 1980

Téměř o čtvrt miliardy Kčs bylo také nižší čerpání limitů na ostatní služby nemateriální povahy. Trvalé zhospodárňování autoprovozu se projevilo ve snížení spotřeby pohonných hmot o více než 90 tis. tun. V tom se nepochybně odrazil důslednější přístup k zabezpečení požadovaných úspor. Např. u sedmi organizací federálního ministerstva všeobecného strojírenství došlo ke snížení spotřeby pohonných hmot i pod úroveň roku 1975. Navíc působil v této oblasti i vliv postihů ve výši 104 mil. Kčs nimž bylo nutno přistoupit, když vláda v březnu 1979 musela konstatovat nedůsledné zabezpečení předpokládaných úspor ze zhospodárnění autoprovozu, či přístup k tomuto požadavku jakoby jednorázovému opatření. V oblasti federálního ministerstva hutnictví a těžkého strojírenství dosáhl např. tento postih 3,7 mil. Kčs.

Výbory jsou proto toho názoru, že v praxi se zavedené limity celkově osvědčily a svou úlohu v roce 1979 plnily. Zůstávají však nadále prostředkem, u něhož by se mělo měřit nejen jeho dodržení, ale hlavně jeho účinnost. U limitu cestovného se např. setkaly s názorem, že v praxi by bylo účelné řešit mimo rámec limitu takové výdaje, které vzniknou v souladu se zájmy dalšího rozvoje národního hospodářství.

Vážené soudružky a soudruzi, projednání kapitol rovněž ukázalo, že výsledky dosažené v činnosti a hospodaření jednotlivých orgánů byly zjišťovány též rozsáhlou kontrolní činností, koncentrovanou jednak na plnění vybraných ekonomických úkolů, odhalování rezerv a upevňování státní, pracovní a finanční disciplíny, jednak spojenou se zkvalitňováním řídící práce.

Trvalé pozornosti vyžadovaly zejména klíčové oblasti ekonomiky, zvláště pak zabezpečování úkolů v rozvoji palivoenergetické oblasti a její základny, ve strojírenství, zemědělství a dopravě. Velkou kontrolní pozornost vyžadovalo rovněž plnění úkolů ve vnějších ekonomických vztazích a jmenovitě např. problémy kolem vývozů investičních celků do nesocialistických zemí. Dále investorská připravenost výstavby, kapacitní zajišťování stavebních akcí a snižování jejich nákladovosti. Zvláštní pozornost vyžadovala též problematika narůstání technickohospodářského a administrativního aparátu.

Podle výsledků různých prověrek a kontrol lze soudit, že společným znakem jednotlivých problémů a vyskytnuvších se nedostatků bylo zejména nedostatečné zabezpečování nezbytných předpokladů jednotlivých úkolů a přijímaných opatření, jakož i přetrvávaní nízké přizpůsobivosti novým, kvalitativně a časově náročným požadavkům.

K odhalování různých nedostatků napomáhaly též připomínky a stížnosti, podávané pracujícími a širší veřejností. Podle výsledků šetření byly přijímány odpovídající závěry a tím zejména působeno na upevňování osobní odpovědnosti a na zvyšování kázně všeho druhu.

Ze zpráv podaných zpravodaji výborů a z rozpravy provedené ke kapitolám jednotlivých ústředních orgánů státní správy a v nich obsaženým výsledkům vyplynulo, soudružky a soudruzi poslanci, že všechny tyto orgány zajišťovaly po finanční stránce své organizátorské, kontrolní a hospodářské úkoly v mezích, předpokládaných rozpočtem jejich kapitoly. Dbaly přitom na dosažení plánovaných příjmů a na dodržení požadované hospodárnosti a úspornosti při vynakládání poskytnutých finančních prostředků a na plnění rozpočtových a mzdových předpisů.

Dále z nich vyplývá, že opatření, která byla těmito orgány v této pětiletce přijímána ke zvýšení a prohloubení hospodárnosti, nebyla již chápána jako přechodná, či nárazová, ale stávala se základnou pro hospodárnější postup v obdobích, která máme všichni před sebou.

Spolu s tím je též významné, že výsledky docílené v roce 1979 a poznatky s nimi související vedou nyní ústřední orgány k uplatňování nových forem práce, které by lépe odpovídaly soudobým podmínkám rozvoje a potřebám zdokonalování vzájemné spolupráce uvnitř orgánu, i navenek.

Přijaté závěry, s nimiž se výbory seznámily, směřují hlavně k zajištění důležitých požadavků státního prováděcího plánu a státního rozpočtu na rok 1980 a závěrů 14. zasedání ÚV KSČ.

Po stránce hospodářskofinanční sledují zejména zajištění odpovídajícího výkonu všech důležitých činností a zabezpečení s tím spojených podmínek a předpokladů v rámci prostředků, schválených pro tento rok. Sledují zvýšení kvality investičních záměrů a realizace stavebních prací, zlepšení přístupů k dodavatelskoodběratelským vztahům a zrychlení realizace výsledků technického rozvoje. Směřují rovněž k zabezpečení dalších úspor v různých nákladech a zvláště ke snižování ztrát ze zmetků a z nekvalitní výroby, a všech nákladů neproduktivního charakteru. Neopomíjejí ani náročnější přístup k dalšímu vývoji počtu nevýrobních pracovníků a potřeby přípravy odborných pracovníků.

Některé výbory využily projednání kapitol k připomínkám a doporučením, vztahujícím se k další činnosti a hospodaření orgánů.

Tak např. výbory pro plán a rozpočet připomenuly tzv. objektivním orgánům vlády jejich závažný podíl na zabezpečování žádoucí struktury v tvorbě a užití zdrojů a při zabezpečování vysoké hospodárnosti a dalších úspor na prostředcích naší společnosti. Očekávají, že poznatky a zkušenosti získané v roce 1979 povedou tyto orgány v duchu závěrů 11. zasedání ÚV KSČ k využívání a prohlubování všech pozitivních tendencí vývoje a pracovníky jejich rozpočtové, příspěvkové a hospodářské sféry k vysoké náročnosti na kvalitní zvládnutí rostoucích úkolů, a zejména pak k jejich naplňování v plánované struktuře a ve vzájemných souvislostech.

Výbory zahraniční upozornily ministerstvo zahraničních věcí na potřebu věnovat pozornost jak politickému, tak i ekonomickému efektu účasti ČSSR v mezinárodních nevládních organizacích.

Výbory kulturní doporučily ČTK dál pokračovat v kvalitativním rozvíjení zpravodajské a propagační činnosti, modernizaci používané techniky a rozvíjení spolupráce se socialistickými informačními agenturami. Od Čs. akademie věd očekávají, že je bude seznamovat zejména s plněním prioritních úkolů, významných jak pro vědu, tak i ekonomiku a celou společnost.

Výbory pro průmysl, dopravu a obchod poukázaly na nedostatky v úrovni směny zboží v zahraničním obchodě a doporučily ministerstvu zahraničního obchodu důsledněji zabezpečovat plánované dovozy ze socialistických zemí, účinněji zabraňovat protisměrným dovozům a vývozům, jakož i ve spolupráci s dodavateli hledat cesty účinnější kontroly kvality vyvážených výrobků. Ministerstvu dopravy doporučily prohloubit organizaci a řízení výstavby orientované ke zvyšování spolehlivosti a lepšímu využívání přepravních kapacit a k úspoře pracovních sil. U ministerstva hutnictví a těžkého strojírenství poukázaly hlavně na nedostatky v komplexnosti dodávek pro investiční výstavbu a doporučily jak pohotověji reagovat na potřeby strojírenství v sortimentu a kvalitě hutnických výrobků, tak i důsledněji zabezpečovat dodávky těžebních technologických celků. Pokud jde o ministerstvo spojů, podporují zejména jeho úsilí o zlepšení dodávek potřebného spojového vybavení z odvětví všeobecného strojírenství.

U ministerstva všeobecného strojírenství poukázaly na sortimentní nedostatky výroby pro zahraniční a vnitřní trh a její kvalitativní a technické úrovně a doporučily zvýšit pozornost řízení úkolů technického rozvoje, sledovat objemy výroby náhradních dílů též podle růstu objemu a struktury dodávek a u prováděných inovací systematicky ověřovat úroveň zhodnocování energie a materiálů. U ministerstva paliv a energetiky poukázaly na zhoršení rozpočtových vztahů a doporučily důsledněji zabezpečovat úkoly technického rozvoje a spolehlivosti provozu nových kapacit. Ministerstvu pro technický a investiční rozvoj doporučují důsledněji prosazovat výstavbu výzkumně vývojové základny a ve spolupráci s ostatními orgány též její vybavení technickými prostředky, a zvláštní pozornost nyní věnovat zejména rozvoji základen elektroniky. Pokud jde o úsek normalizace a měření, podporují dobudování systému oborových normalizačních středisek a prohloubení zkoušek vybraných výrobků.

Soudružky a soudruzi poslanci, všechny výbory vzaly výsledné závěrečné účty kapitol ústředních orgánů čs. federace za rok 1979 souhlasně na vědomí, čímž vytvořily jeden z důležitých předpokladů pro schválení souhrnného znění státního závěrečného účtu Československé federace, o němž Vám - podle naší vzájemné dohody - podá nyní zprávu společný zpravodaj Sněmovny lidu, poslanec Belko.

Předseda FS A. Indra: Děkuji společnému zpravodaji výborů Sněmovny národů poslanci Křenkovi a uděluji slovo společnému zpravodaji výborů Sněmovny lidu poslanci Belkovi.

Společný zpravodaj vyborů SL poslanec J. Belko: Vážený súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, vážené súdružky, súdruhovia poslanci, vážení hostia! Výbory pre plán a rozpočet, za prítomnosti poslancov delegovaných ostatnými výbormi obidvoch snemovní 4. júna posúdili súhrnné znenie štátneho záverečného účtu čs. federácie za rok 1979, ako aj plnenie zámerov finančnej politiky, spojenej s rozpočtovým zákonom prijatým na minulý rok. S prihliadnutím k výsledkom prerokúvania kapitol záverečného účtu ústredných orgánov federácie, určených jednotlivým výborom, a s prihliadnutím k informatívnemu súhrnu výsledkov hospodárenia v celej našej rozpočtovej sústave zaujali k štátnemu záverečnému účtu federácie kladné stanovisko a vyslovili sa za schválenie vládneho návrhu.

V tomto stanovisku sa orientovali predovšetkým na skutočnosť, že celkové príjmy a výdavky federácie v minulom roku sú v súlade s rozpočtovým zákonom a zákonom šiestej päťročnice a sú aj za mimoriadne zložitých vonkajších a vnútorných ekonomických podmienok vyrovnané. V rámci rozpočtového hospodárenia štátny rozpočet federácie splnil aj integračnú a koordinačnú úlohu voči štátnym rozpočtom obidvoch republík. Účelovými a globálnymi dotáciami vo výške 57 mld Kčs do rozpočtu ČSR a 42 mld Kčs do rozpočtu SSR vykryl ich plánované potreby a tým sa aktívne podieľal na vyrovnanom hospodárení v obidvoch republikách.

Pri hodnotení dosiahnutých výsledkov prihliadali sme tiež k tomu, že prijatím mnohých účinných opatrení a pri zvýšenom tlaku financií na hospodárnosť a kvalitu, podarilo sa mnoho nepriaznivých vplyvov na našu ekonomiku eliminovať a až na niektoré výnimky tieto postupne vyrovnať. V tejto súvislosti treba vysoko oceniť mimoriadne úsilie a nevšednú obetavosť našich pracujúcich pri prekonávaní vzniknutých ťažkostí a problémov. Vďaka takémuto prístupu zachovala si naša ekonomika potrebnú dynamiku vývoja a vytvárala predpoklady na to, aby sa negatívne vplyvy neprenášali až do oblasti životnej úrovne a sociálnej politiky a neoslabovali možnosti ďalšieho ekonomického rastu.

Pozitívne sme hodnotili skutočnosť, že na základe skúseností z predchádzajúceho roku, ako aj z hodnotenia dosahovaných výsledkov v priebehu roka, boli v rámci rozborov hospodárskej činnosti vyvodené na rôznych stupňoch riadenia potrebné ponaučenia a závery. Jednotlivé údaje štátneho záverečného účtu a ich analýza poskytuje rad podnetov pre riešenie rôznych ekonomických problémov a pre orientáciu finančnej politiky v budúcom období. V tejto súvislosti mám dotaz na súdruha ministra Léra: Ako ministerstvo ich zamýšľa využiť, a to nielen pre zabezpečenie úloh už schváleného rozpočtu na tento rok (o jeho plnení sa zmienil vo svojom vystúpení), ale menovite pre budúce rozpočtové obdobia.

Súdružky a súdruhovia, vo výboroch bolo konštatované, že rozpočtová rovnováha nebola plne zabezpečená na báze ekonomickej rovnováhy. S rastúcou zložitosťou úloh a náročnosťou ich priaznivých tendencií rozvoja. Preto sa tvorba rozhodujúcich zdrojov (tak ako to s. minister vo svojom vystúpení konkretizoval) plánovaných zámerov a nezabezpečení potrebnej dynamiky a efektívnosti výroby spomalila, alebo táto bola dosiahnutá v inej štruktúre.

Kriticky sa poukázalo na to, že síce niektoré úlohy boli prekračované, ale na úkor dôležitejších úloh, v dôsledku čoho bola narušená väzba v užití produkcie. Taktiež na prvý pohľad priaznivé plnenie úloh v zahraničnom obchode bolo sprevádzané radom nežiadúcich odchýliek v štruktúre zámeny najmä pokiaľ ide o ich hmotné a cenové vyjadrenie. Poukázali sme na to, že dodávky pre investičnú výstavbu boli prekračované, ale nie v takej štruktúre, ktorá by napomáhala urýchliť uvedenie nových kapacít do prevádzky.

S kritickou náročnosťou boli posúdené aj štrukturálne disproporcie, prejavujúce sa i na vnútornom trhu pri uspokojovaní potrieb obyvateľstva, pretože zo 606 menovite ročne sledovaných strojárskych výrobkov bol súčet podnikových plánov splnený iba u 41,5 % výrobkov. Bolo poukázané aj na to, že priaznivejší vývoj zásob v predchádzajúcich rokoch bol narušený.

Naproti tomu bol kladne hodnotený postup očisťovania výkonov o nekvalitnú produkciu a jeho dôsledok na tvorbu prostriedkov. Takisto sa dosiahlo ustálenie smennosti na úrovni predchádzajúceho roka, i keď efekt zvýhodneného odmeňovania v druhých smenách sa ešte nemohol plne prejaviť.

Pozitívne bola hodnotená skutočnosť, že plán zisku sa podarilo prekročiť na kvalitatívne inej základni a dosiahnuť zníženie výrobných nákladov na priemyslovú výrobu a v úhrne vyrovnať dôsledky cenových úprav. Na priaznivý vývoj nákladov pôsobili aj rôzne tematické súťaže a racionalizačné opatrenia, i keď ich rozsah nedosahuje takú úroveň, akú by naše národné hospodárstvo potrebovalo. Preto sme zvýraznili, že naďalej trvá potreba u vedúcich pracovníkov, organizovať využívanie všetkých možností k podstatnému zhospodárňovaniu spotreby v oblasti výroby a služieb a týmto smerom orientovať aj rozvoj pracovnej iniciatívy.

Výsledky hospodárenia v minulom roku ukazujú, že sa doteraz nedarí presadzovať v plnej šírke skvalitňovanie a zhospodárňovanie rozvoja podľa plánovaných zámerov. Predovšetkým nedarí sa dosiahnuť vyššieho stupňa zhodnotenia zdrojov vstupujúcich do výroby a zameranie investícií a ich vecného plnenia do oblastí, ktoré by zabezpečovali vysoký rast produktivity a kvality práce. Zvlášť v oblasti zahraničného obchodu, pri vývoze a dovoze tovaru sa ukazuje potreba účinnejšej racionalizácie spotreby energií, surovín a materiálov a nutnosť dosahovať u všetkých dovážaných substancií maximálnu úspornosť a ich optimálne zhodnocovanie vo finálnych výrobkoch.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP