Téměř o čtvrt miliardy Kčs
bylo také nižší čerpání
limitů na ostatní služby nemateriální
povahy. Trvalé zhospodárňování
autoprovozu se projevilo ve snížení spotřeby
pohonných hmot o více než 90 tis. tun. V tom
se nepochybně odrazil důslednější
přístup k zabezpečení požadovaných
úspor. Např. u sedmi organizací federálního
ministerstva všeobecného strojírenství
došlo ke snížení spotřeby pohonných
hmot i pod úroveň roku 1975. Navíc působil
v této oblasti i vliv postihů ve výši
104 mil. Kčs nimž bylo nutno přistoupit, když
vláda v březnu 1979 musela konstatovat nedůsledné
zabezpečení předpokládaných
úspor ze zhospodárnění autoprovozu,
či přístup k tomuto požadavku jakoby
jednorázovému opatření. V oblasti
federálního ministerstva hutnictví a těžkého
strojírenství dosáhl např. tento postih
3,7 mil. Kčs.
Výbory jsou proto toho názoru, že v praxi se
zavedené limity celkově osvědčily
a svou úlohu v roce 1979 plnily. Zůstávají
však nadále prostředkem, u něhož
by se mělo měřit nejen jeho dodržení,
ale hlavně jeho účinnost. U limitu cestovného
se např. setkaly s názorem, že v praxi by bylo
účelné řešit mimo rámec
limitu takové výdaje, které vzniknou v souladu
se zájmy dalšího rozvoje národního
hospodářství.
Vážené soudružky a soudruzi, projednání
kapitol rovněž ukázalo, že výsledky
dosažené v činnosti a hospodaření
jednotlivých orgánů byly zjišťovány
též rozsáhlou kontrolní činností,
koncentrovanou jednak na plnění vybraných
ekonomických úkolů, odhalování
rezerv a upevňování státní,
pracovní a finanční disciplíny, jednak
spojenou se zkvalitňováním řídící
práce.
Trvalé pozornosti vyžadovaly zejména klíčové
oblasti ekonomiky, zvláště pak zabezpečování
úkolů v rozvoji palivoenergetické oblasti
a její základny, ve strojírenství,
zemědělství a dopravě. Velkou kontrolní
pozornost vyžadovalo rovněž plnění
úkolů ve vnějších ekonomických
vztazích a jmenovitě např. problémy
kolem vývozů investičních celků
do nesocialistických zemí. Dále investorská
připravenost výstavby, kapacitní zajišťování
stavebních akcí a snižování jejich
nákladovosti. Zvláštní pozornost vyžadovala
též problematika narůstání technickohospodářského
a administrativního aparátu.
Podle výsledků různých prověrek
a kontrol lze soudit, že společným znakem jednotlivých
problémů a vyskytnuvších se nedostatků
bylo zejména nedostatečné zabezpečování
nezbytných předpokladů jednotlivých
úkolů a přijímaných opatření,
jakož i přetrvávaní nízké
přizpůsobivosti novým, kvalitativně
a časově náročným požadavkům.
K odhalování různých nedostatků
napomáhaly též připomínky a stížnosti,
podávané pracujícími a širší
veřejností. Podle výsledků šetření
byly přijímány odpovídající
závěry a tím zejména působeno
na upevňování osobní odpovědnosti
a na zvyšování kázně všeho
druhu.
Ze zpráv podaných zpravodaji výborů
a z rozpravy provedené ke kapitolám jednotlivých
ústředních orgánů státní
správy a v nich obsaženým výsledkům
vyplynulo, soudružky a soudruzi poslanci, že všechny
tyto orgány zajišťovaly po finanční
stránce své organizátorské, kontrolní
a hospodářské úkoly v mezích,
předpokládaných rozpočtem jejich kapitoly.
Dbaly přitom na dosažení plánovaných
příjmů a na dodržení požadované
hospodárnosti a úspornosti při vynakládání
poskytnutých finančních prostředků
a na plnění rozpočtových a mzdových
předpisů.
Dále z nich vyplývá, že opatření,
která byla těmito orgány v této pětiletce
přijímána ke zvýšení a
prohloubení hospodárnosti, nebyla již chápána
jako přechodná, či nárazová,
ale stávala se základnou pro hospodárnější
postup v obdobích, která máme všichni
před sebou.
Spolu s tím je též významné,
že výsledky docílené v roce 1979 a poznatky
s nimi související vedou nyní ústřední
orgány k uplatňování nových
forem práce, které by lépe odpovídaly
soudobým podmínkám rozvoje a potřebám
zdokonalování vzájemné spolupráce
uvnitř orgánu, i navenek.
Přijaté závěry, s nimiž se výbory
seznámily, směřují hlavně k
zajištění důležitých požadavků
státního prováděcího plánu
a státního rozpočtu na rok 1980 a závěrů
14. zasedání ÚV KSČ.
Po stránce hospodářskofinanční
sledují zejména zajištění odpovídajícího
výkonu všech důležitých činností
a zabezpečení s tím spojených podmínek
a předpokladů v rámci prostředků,
schválených pro tento rok. Sledují zvýšení
kvality investičních záměrů
a realizace stavebních prací, zlepšení
přístupů k dodavatelskoodběratelským
vztahům a zrychlení realizace výsledků
technického rozvoje. Směřují rovněž
k zabezpečení dalších úspor v
různých nákladech a zvláště
ke snižování ztrát ze zmetků
a z nekvalitní výroby, a všech nákladů
neproduktivního charakteru. Neopomíjejí ani
náročnější přístup
k dalšímu vývoji počtu nevýrobních
pracovníků a potřeby přípravy
odborných pracovníků.
Některé výbory využily projednání
kapitol k připomínkám a doporučením,
vztahujícím se k další činnosti
a hospodaření orgánů.
Tak např. výbory pro plán a rozpočet
připomenuly tzv. objektivním orgánům
vlády jejich závažný podíl na
zabezpečování žádoucí
struktury v tvorbě a užití zdrojů a
při zabezpečování vysoké hospodárnosti
a dalších úspor na prostředcích
naší společnosti. Očekávají,
že poznatky a zkušenosti získané v roce
1979 povedou tyto orgány v duchu závěrů
11. zasedání ÚV KSČ k využívání
a prohlubování všech pozitivních tendencí
vývoje a pracovníky jejich rozpočtové,
příspěvkové a hospodářské
sféry k vysoké náročnosti na kvalitní
zvládnutí rostoucích úkolů,
a zejména pak k jejich naplňování
v plánované struktuře a ve vzájemných
souvislostech.
Výbory zahraniční upozornily ministerstvo
zahraničních věcí na potřebu
věnovat pozornost jak politickému, tak i ekonomickému
efektu účasti ČSSR v mezinárodních
nevládních organizacích.
Výbory kulturní doporučily ČTK dál
pokračovat v kvalitativním rozvíjení
zpravodajské a propagační činnosti,
modernizaci používané techniky a rozvíjení
spolupráce se socialistickými informačními
agenturami. Od Čs. akademie věd očekávají,
že je bude seznamovat zejména s plněním
prioritních úkolů, významných
jak pro vědu, tak i ekonomiku a celou společnost.
Výbory pro průmysl, dopravu a obchod poukázaly
na nedostatky v úrovni směny zboží v
zahraničním obchodě a doporučily ministerstvu
zahraničního obchodu důsledněji zabezpečovat
plánované dovozy ze socialistických zemí,
účinněji zabraňovat protisměrným
dovozům a vývozům, jakož i ve spolupráci
s dodavateli hledat cesty účinnější
kontroly kvality vyvážených výrobků.
Ministerstvu dopravy doporučily prohloubit organizaci a
řízení výstavby orientované
ke zvyšování spolehlivosti a lepšímu
využívání přepravních
kapacit a k úspoře pracovních sil. U ministerstva
hutnictví a těžkého strojírenství
poukázaly hlavně na nedostatky v komplexnosti dodávek
pro investiční výstavbu a doporučily
jak pohotověji reagovat na potřeby strojírenství
v sortimentu a kvalitě hutnických výrobků,
tak i důsledněji zabezpečovat dodávky
těžebních technologických celků.
Pokud jde o ministerstvo spojů, podporují zejména
jeho úsilí o zlepšení dodávek
potřebného spojového vybavení z odvětví
všeobecného strojírenství.
U ministerstva všeobecného strojírenství
poukázaly na sortimentní nedostatky výroby
pro zahraniční a vnitřní trh a její
kvalitativní a technické úrovně a
doporučily zvýšit pozornost řízení
úkolů technického rozvoje, sledovat objemy
výroby náhradních dílů též
podle růstu objemu a struktury dodávek a u prováděných
inovací systematicky ověřovat úroveň
zhodnocování energie a materiálů.
U ministerstva paliv a energetiky poukázaly na zhoršení
rozpočtových vztahů a doporučily důsledněji
zabezpečovat úkoly technického rozvoje a
spolehlivosti provozu nových kapacit. Ministerstvu pro
technický a investiční rozvoj doporučují
důsledněji prosazovat výstavbu výzkumně
vývojové základny a ve spolupráci
s ostatními orgány též její vybavení
technickými prostředky, a zvláštní
pozornost nyní věnovat zejména rozvoji základen
elektroniky. Pokud jde o úsek normalizace a měření,
podporují dobudování systému oborových
normalizačních středisek a prohloubení
zkoušek vybraných výrobků.
Soudružky a soudruzi poslanci, všechny výbory
vzaly výsledné závěrečné
účty kapitol ústředních orgánů
čs. federace za rok 1979 souhlasně na vědomí,
čímž vytvořily jeden z důležitých
předpokladů pro schválení souhrnného
znění státního závěrečného
účtu Československé federace, o němž
Vám - podle naší vzájemné dohody
- podá nyní zprávu společný
zpravodaj Sněmovny lidu, poslanec Belko.
Předseda FS A. Indra: Děkuji společnému
zpravodaji výborů Sněmovny národů
poslanci Křenkovi a uděluji slovo společnému
zpravodaji výborů Sněmovny lidu poslanci
Belkovi.
Společný zpravodaj vyborů SL poslanec
J. Belko: Vážený súdruh predseda
Federálneho zhromaždenia, vážené
súdružky, súdruhovia poslanci, vážení
hostia! Výbory pre plán a rozpočet, za prítomnosti
poslancov delegovaných ostatnými výbormi
obidvoch snemovní 4. júna posúdili súhrnné
znenie štátneho záverečného účtu
čs. federácie za rok 1979, ako aj plnenie zámerov
finančnej politiky, spojenej s rozpočtovým
zákonom prijatým na minulý rok. S prihliadnutím
k výsledkom prerokúvania kapitol záverečného
účtu ústredných orgánov federácie,
určených jednotlivým výborom, a s
prihliadnutím k informatívnemu súhrnu výsledkov
hospodárenia v celej našej rozpočtovej sústave
zaujali k štátnemu záverečnému
účtu federácie kladné stanovisko a
vyslovili sa za schválenie vládneho návrhu.
V tomto stanovisku sa orientovali predovšetkým na
skutočnosť, že celkové príjmy a
výdavky federácie v minulom roku sú v súlade
s rozpočtovým zákonom a zákonom šiestej
päťročnice a sú aj za mimoriadne zložitých
vonkajších a vnútorných ekonomických
podmienok vyrovnané. V rámci rozpočtového
hospodárenia štátny rozpočet federácie
splnil aj integračnú a koordinačnú
úlohu voči štátnym rozpočtom
obidvoch republík. Účelovými a globálnymi
dotáciami vo výške 57 mld Kčs do rozpočtu
ČSR a 42 mld Kčs do rozpočtu SSR vykryl ich
plánované potreby a tým sa aktívne
podieľal na vyrovnanom hospodárení v obidvoch
republikách.
Pri hodnotení dosiahnutých výsledkov prihliadali
sme tiež k tomu, že prijatím mnohých
účinných opatrení a pri zvýšenom
tlaku financií na hospodárnosť a kvalitu, podarilo
sa mnoho nepriaznivých vplyvov na našu ekonomiku eliminovať
a až na niektoré výnimky tieto postupne vyrovnať.
V tejto súvislosti treba vysoko oceniť mimoriadne
úsilie a nevšednú obetavosť našich
pracujúcich pri prekonávaní vzniknutých
ťažkostí a problémov. Vďaka takémuto
prístupu zachovala si naša ekonomika potrebnú
dynamiku vývoja a vytvárala predpoklady na to, aby
sa negatívne vplyvy neprenášali až do
oblasti životnej úrovne a sociálnej politiky
a neoslabovali možnosti ďalšieho ekonomického
rastu.
Pozitívne sme hodnotili skutočnosť, že
na základe skúseností z predchádzajúceho
roku, ako aj z hodnotenia dosahovaných výsledkov
v priebehu roka, boli v rámci rozborov hospodárskej
činnosti vyvodené na rôznych stupňoch
riadenia potrebné ponaučenia a závery. Jednotlivé
údaje štátneho záverečného
účtu a ich analýza poskytuje rad podnetov
pre riešenie rôznych ekonomických problémov
a pre orientáciu finančnej politiky v budúcom
období. V tejto súvislosti mám dotaz
na súdruha ministra Léra: Ako ministerstvo ich zamýšľa
využiť, a to nielen pre zabezpečenie úloh
už schváleného rozpočtu na tento rok
(o jeho plnení sa zmienil vo svojom vystúpení),
ale menovite pre budúce rozpočtové obdobia.
Súdružky a súdruhovia, vo výboroch bolo
konštatované, že rozpočtová rovnováha
nebola plne zabezpečená na báze ekonomickej
rovnováhy. S rastúcou zložitosťou úloh
a náročnosťou ich priaznivých tendencií
rozvoja. Preto sa tvorba rozhodujúcich zdrojov (tak ako
to s. minister vo svojom vystúpení konkretizoval)
plánovaných zámerov a nezabezpečení
potrebnej dynamiky a efektívnosti výroby spomalila,
alebo táto bola dosiahnutá v inej štruktúre.
Kriticky sa poukázalo na to, že síce niektoré
úlohy boli prekračované, ale na úkor
dôležitejších úloh, v dôsledku
čoho bola narušená väzba v užití
produkcie. Taktiež na prvý pohľad priaznivé
plnenie úloh v zahraničnom obchode bolo sprevádzané
radom nežiadúcich odchýliek v štruktúre
zámeny najmä pokiaľ ide o ich hmotné a
cenové vyjadrenie. Poukázali sme na to, že
dodávky pre investičnú výstavbu boli
prekračované, ale nie v takej štruktúre,
ktorá by napomáhala urýchliť uvedenie
nových kapacít do prevádzky.
S kritickou náročnosťou boli posúdené
aj štrukturálne disproporcie, prejavujúce sa
i na vnútornom trhu pri uspokojovaní potrieb obyvateľstva,
pretože zo 606 menovite ročne sledovaných strojárskych
výrobkov bol súčet podnikových plánov
splnený iba u 41,5 % výrobkov. Bolo poukázané
aj na to, že priaznivejší vývoj zásob
v predchádzajúcich rokoch bol narušený.
Naproti tomu bol kladne hodnotený postup očisťovania
výkonov o nekvalitnú produkciu a jeho dôsledok
na tvorbu prostriedkov. Takisto sa dosiahlo ustálenie smennosti
na úrovni predchádzajúceho roka, i keď
efekt zvýhodneného odmeňovania v druhých
smenách sa ešte nemohol plne prejaviť.
Pozitívne bola hodnotená skutočnosť,
že plán zisku sa podarilo prekročiť na
kvalitatívne inej základni a dosiahnuť zníženie
výrobných nákladov na priemyslovú
výrobu a v úhrne vyrovnať dôsledky cenových
úprav. Na priaznivý vývoj nákladov
pôsobili aj rôzne tematické súťaže
a racionalizačné opatrenia, i keď ich rozsah
nedosahuje takú úroveň, akú by naše
národné hospodárstvo potrebovalo. Preto sme
zvýraznili, že naďalej trvá potreba u
vedúcich pracovníkov, organizovať využívanie
všetkých možností k podstatnému
zhospodárňovaniu spotreby v oblasti výroby
a služieb a týmto smerom orientovať aj rozvoj
pracovnej iniciatívy.
Výsledky hospodárenia v minulom roku ukazujú,
že sa doteraz nedarí presadzovať v plnej šírke
skvalitňovanie a zhospodárňovanie rozvoja
podľa plánovaných zámerov. Predovšetkým
nedarí sa dosiahnuť vyššieho stupňa
zhodnotenia zdrojov vstupujúcich do výroby a zameranie
investícií a ich vecného plnenia do oblastí,
ktoré by zabezpečovali vysoký rast produktivity
a kvality práce. Zvlášť v oblasti
zahraničného obchodu, pri vývoze a dovoze
tovaru sa ukazuje potreba účinnejšej racionalizácie
spotreby energií, surovín a materiálov a
nutnosť dosahovať u všetkých dovážaných
substancií maximálnu úspornosť a ich
optimálne zhodnocovanie vo finálnych výrobkoch.