Úterý 16. prosince 1980

Zaměření státního plánu základního výzkumu na 7. pětiletku lze zatím stručně charakterizovat takto: Návrh je orientován na zajištění energetických potřeb a surovin, na jejich úsporu, na jejich lepší využívání a zhodnocování ve výrobním procesu. Velká část úkolů má na zřeteli pokrok v elektronizaci, kybernetizaci a robotice. Z teoretických základů ekologie kulturních rostlin bude vycházet jejich ochrana, jejich vyšší výnosy, snižování ztrát v technologickém procesu i působení škůdců; v živočišné výrobě budou doplněny poznatky o ochraně hospodářských zvířat, sledován pokrok v diagnostice a prevenci jejich onemocnění. Značná pozornost je věnována péči o životní prostředí, jeho funkci, vývoji a vztahu k činnosti a životu člověka. Velká část úkolů je zaměřena na ekologickou problematiku v souvislosti se zásahy těžební, průmyslové a zemědělské činnosti a pokročilé urbanizace, do vodního režimu a atmosféry.

V péči o zdraví se soustředíme na společensky nejzávažnější choroby.

V oblasti chemie budou připraveny polymery se zlepšenými vlastnostmi, budou hledány účinné katalyzátory a zušlechťovací a separační procesy pro komplexní využití surovin.

Ve fyzice bude sledováno zejména rozšíření součástkové základny elektroniky. V perspektivě se uplatní výsledky výzkumu termonukleární fuze.

V oblasti společenských věd jsou priority dány Jednotným programem, schváleným předsednictvem ÚV KSČ, na jehož plnění se ve státním plánu základního výzkumu podílejí akademická, vysokoškolská i stranická vědecká pracoviště. Mají na zřeteli zdokonalení našeho společenského systému, výchovu a rozvoj kultury.

Novým opatřením ve státním plánu základního výzkumu na 7. pětiletku je zavedení cílových projektů základního výzkumu. Budou zabezpečovat komplexní výstupy ze základního výzkumu do vybraných národohospodářských oblastí a technického rozvoje, včetně všech věcných a časových vazeb. Zatím je jich navrženo 18. Některé z nich, jako např. technologie genové manipulace, daleko překračují rámec 7. pětiletky. U většiny z nich se však předpokládá využití již v 7. nebo 8. pětiletce. Vytvářejí se v nich např. předpoklady pro těžbu nerostných surovin v kritických hloubkách, pro rozvoj elektroniky, pro komplexní využití dřevní hmoty, řeší se i inovace diagnostických léčebných přístrojů apod.

Při přípravě návrhu plánu na 7. pětiletku bylo s akademiemi socialistických zemí dohodnuto rozvíjet hlavně vyšší formy spolupráce. Jde např. o dlouhodobý program "řízené termojaderné a hybridní reaktory", dále o projekt mnohostranné spolupráce socialistických akademií "onkogen", o program Interkosmos a program jaderného výzkumu ve Spojeném ústavu v Dubně u Moskvy, které představují nejvyšší formy spolupráce socialistické vědy.

Díky porozumění Státní plánovací komise, federálního ministerstva pro technický a investiční rozvoj a federálního ministerstva financí jsou pro rok 1981 úkoly plánu základního výzkumu zajištěny.

K překlenutí vznikajících napětí z disproporce mezi zdroji a potřebami využívají obě akademie v prvé řadě intenzifikačních faktorů a uplatňují na pracovištích náročnější přístup k práci, zlepšují její strukturu, kvalifikaci vědeckých a odborných kádrů a usilují o efektivní využívání socialistické integrace ve vědě. Prohlubují a rozšiřují spolupráci s výrobně hospodářskými jednotkami, v jejímž rámci hledají zabezpečení ověřovacích poloprovozů a rychlejšího zavádění výsledků do praxe. Jde o 12 podniků ze všech výrobních oborů, jako ŠKODA Plzeň, ČKD, TESLA, KOVOHUTĚ, SPOFA aj.

Vážení soudruzi, vážené soudružky, soustředil jsem se ve svém stručném diskusním vystoupení na problémy, které může ovlivnit věda sama. Dosažení zásadního obratu ve využívání vědy v naší společnosti závisí však ve značné míře i na stavu a připravenosti ostatních článků cyklu výzkum -vývoj - výroba a užití.

Rozhodující činitel pro urychlení společenského a technického pokroku je však uplatňování vedoucí úlohy Komunistické strany Československa.

Nyní půjde o dokončení návrhu plánu základního výzkumu na 7. pětiletku v duchu závěrů XVI. sjezdu strany a o takové zintenzivnění a zefektivnění vědecké práce, které by zajistilo rozvoj v rozhodujících směrech, odpovídajících plánovanému rozvoji národního hospodářství i našemu místu v socialistické integraci. Vyjadřuji přesvědčení, že XVI. sjezdu KSČ budeme moci předložit dobré výsledky své práce a že budeme moci přinést významný podíl k další výstavbě naší socialistické společnosti. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji poslanci Kožešníkovi. Slovo má poslanec Belko, připraví se poslanec Jaroslav Linhart.

Poslanec SL J. Belko: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky, súdruhovia poslanci, vážení hostia, doterajší priebeh rokovania jednoznačne nasvedčuje, že v ďalšom rozpočtovom období budeme všestranne usilovať o udržanie pomerne vysokej životnej úrovne nášho ľudu, ktorá nás radí medzi vyspelé európske štáty a cestou sústavného zvyšovania a posiľňovania ekonomického potenciálu a cestou širšieho a pritom dôslednejšieho uplatňovania rozhodujúcich faktorov hospodárskeho vývoja budeme hľadať možnosti jej upevnenia. V súlade s týmto cieľom musíme však energickejšie presadzovať nevyhnutné zmeny v štruktúre a kvalite priemyselnej výroby a výraznejšie zvyšovať celkovú výkonnosť a hlavne exportnú schopnosť našej ekonomiky.

V príprave na dnešné rokovanie, vo výboroch sme mali príležitosť bližšie sa zoznámiť s tým, akú dôležitosť má Súbor prijatých opatrení pri vytváraní podmienok rozvoja ekonomiky a pre upevnenia a zvýšenie efektívnosti a kvality vyplývajúce z potrieb ďalšieho rozvoja národného hospodárstva.

Oboznámili sme sa s tým, že Súbor opatrení okrem iného zvýrazňuje a zavádza nové prvky a nástroje riadenia, ktoré budú vytvárať tlak na intenzívny charakter rozvoja, t. j. na zvyšovanie a skvalitňovanie všetkej práce a bude vyraďovať tie prvky a nástroje riadenia, ktoré súčasným podmienkam už nevyhovujú.

Za veľmi dôležité opatrenia Súboru považujeme prehĺbenie chozrasčotnej zodpovednosti VHJ, ako základného článku riadenia. V nových podmienkach nebude možné na ich úrovni len "pasívne" preberať rôzne rozhodnutie z ústredných orgánov, ale tvorivým spôsobom hľadať východiská, ako rôzne vzniknuté problémy riešiť.

V tejto súvislosti som sa zamýšľal nad zámermi a predpokladmi rozvoja spoločenského života a zvažoval som, akú rozhodujúcu úlohu musí dokázať predovšetkým subjektívny činiteľ, teda naši pracujúci a ich kolektívy.

Dospel som k záveru, že v politických dokumentoch sa plným právom pripomína, že o naplňovaní predpokladov tohto rozvoja, rozhodujú na všetkých úsekoch ľudia či už duševne alebo manuálne činní, a to svojim postojom, iniciatívou a schopnosťami.

Z poznatkov, ktoré vo výboroch pre plán a rozpočet už dlhší čas získavame sa ukazuje, že nie vždy sa pri zabezpečovaní a naplňovaní štátneho plánu a štátneho rozpočtu využívajú všetky iniciatívne námety, na ktoré sa pri hodnotení dosahovaných výsledkov a prerokúvaní rozborov poukazuje. Predovšetkým sa poukazuje na potrebu dôsledného plnenia štrukturálnych proporcií a plnenia kvalitatívnych ukazovateľov. Sme presvedčení, že v systéme týchto požiadaviek je obsiahnutý celý rad ďalších čiastkových nedostatkov.

Preto by som chcel predovšetkým zdôrazniť, že prijatý Súbor opatrení musí svojim celkovým chápaním zvýšiť nároky na odvádzanie statočnej kvalitnej, ale aj tvorivej práce na každom pracovisku a tento musí byť spájaný so zodpovednosťou za dosiahnutie vyššej úrovne a kvality každého výrobného a rozhodovacieho procesu.

Vážené súdružky, súdruhovia, veľkou prednosťou nášho spoločenského zriadenia, na ktorú najmä v súvislosti s radom aspektov medzinárodného vývoja kladieme potrebný dôraz je, že má u nás zaručené právo na prácu. Túto prednosť však treba správne doceňovať, pretože čo môžeme a čo nakoniec budeme v budúcom roku v podobe miezd a platov rozdeľovať, musí byť úmerné množstvu a kvalite vykonanej práce a musí zodpovedať jej spoločenskému významu a závažnosti. Správne uplatňovanie príslušných ustanovení Súboru opatrení by preto malo v budúcej hospodárskej praxi prispieť aj k tomu, aby právo na prácu nebolo jednostranne chápané ako právo na nejaký plat, ale so zreteľom na obsahovú či technickú úroveň a kvalitu vykonanej práce malo by mať predovšetkým priaznivý vplyv na vysokú úžitkovú hodnotu produkcie. Malo by účinne pôsobiť na premyslenosť a vysoký spoločenský efekt každého rozhodnutia a prijatého opatrenia a podnecovať k intenzívnej racionalizácii výrobného a pracovného procesu, viesť k vyššej produkcii tovaru a súčasne k úsporám živej práce, spojenej poprípade s úmerným zvýšením odmeny za usporené pracovné sily. Malo by tiež posilňovať účinnosť takých opatrení, ktoré budú prijímané s cieľom zabezpečovania požiadaviek štátnej, hospodárskej, respektíve rozpočtovej politiky budúceho roku na zlepšenie organizačných vzťahov výroby a prevádzky. V neposlednom rade by malo viesť k väčšej pracovnej disciplíne, či poriadku v pracovných normách a pôsobiť tak i na mobilizáciu rôznych ekonomických rezerv.

Úspešne realizovať všetky sociálne a ekonomické úlohy budúceho roku nebude len otázkou dosiahnutia v pláne zakotvených čísel, limitov a ukazovateľov. Treba to chápať ako určitý zápas o zvládnutie úloh a s nimi spojených problémov, ku ktorým Súbor opatrení nesporne bude napomáhať, ale sám o sebe nič ešte nemôže vyriešiť. Preto, podľa môjho názoru záleží na tom, aby bol dôsledne a tvorivo uplatňovaný. Aby jeho realizátori pri tom plne rešpektovali celospoločenské záujmy a priority budúceho roku a mysleli na dnešok a zajtrajšok svojich organizácií, aby nepredbiehali vývoj a nekládli nereálne požiadavky, ktoré by presahovali možnosti rozdeľovania plánovanej tvorby zdrojov v budúcom roku.

V praxi sa často stretávame so vzrastajúcimi nárokmi našich občanov. Myslím si, že treba v tejto súvislosti len znovu zdôrazniť, že na krytie takýchto nárokov musíme odvádzať viac úžitkových hodnôt. Pritom musíme vo väčšej miere využívať získané poznatky vedy a techniky pre zvyšovanie efektívnosti, kvality výroby a zvyšovanie produktivity práce.

Som toho názoru, že návrhy hmotných a finančných úloh budúceho roku a s nimi spojené podmienky a predpoklady, tak ako sú vyjadrené v obidvoch zákonoch, naznačili reálnu cestu k zabezpečeniu týchto cieľov a potrieb. Pri tom sa budeme opierať o rozvoj pracovnej iniciatívy, ktorá už neraz dokázala významným podielom prispieť k naplňovaní programu hospodárskej politiky strany.

Na podnikové finančné zdroje budú lepšie pôsobiť aj opatrenia prijaté v cenovej oblasti. Dôjde k zvýšeniu počtu hodnotených výrobkov, čo do ich technickej úrovne a kvality. Povinne bude vyhodnocovaná produkcia vyrobená na základe štátneho plánu technického rozvoja a dôslednejšie bude tiež uplatnený dôkaz o efektívnosti nových výrobkov. Je správne, že s ním spojené uplatnenie cenového zvýhodnenia alebo postih, uskutočňované formou prirážok resp. zrážok je motivované zvýšenou náročnosťou, ktorú kladieme na rýchlejšie tempo inovácie výrobkov a ich kvalitu a efektívnosti. Tieto prínosy sa nesporne odrazia aj v tvorbe plánovaného zisku hospodárskych organizácií a tým aj v tvorbe vlastných prostriedkov a zabezpečení príslušného odvodu do štátneho rozpočtu.

Isteže systémové opatrenia nemôžu pôsobiť automaticky, ale iba prostredníctvom každodennej organizátorskej a riadiacej práce na všetkých stupňoch riadenia. S rastom nárokov na úroveň riadenia a obťažnosť úloh, ktoré treba zvládnuť, nutne rastú aj požiadavky na vysoké odborné a morálne kvality vedúcich pracovníkov. Znamená to iný, kvalitatívne odlišný postup pri zabezpečovaní plánovaných úloh, než ako to bolo v minulosti.

Preto za jednu z dôležitých predpokladov považujeme cieľavedomé osvojovanie Súboru opatrení na všetkých stupňoch riadenia a medzi pracujúcimi. Toto konštatovanie vyplýva aj zo získaných skúseností v podmienkach, ktoré overovali komplexné riadenie efektívnosti a kvality, teda aj zo skúsenosti v našom národnom podniku Smrečina, v ktorom pracujem.

V súvislosti so žiadúcim obratom v myslení ľudí, dovoľte, aby som povedal ešte jednu poznámku. Vieme, že sila zvyku a rutina oslabuje záujem o nové veci a k nim potrebnú iniciatívu. Vítam preto, že 15. zasadnutie ÚV KSČ vyslovilo závažnú podporu každému nápadu, riešeniu a postupu, ktorý jednoducho povedané bude lepší než bol doterajší. Tento záver zaznel v pravý čas, aby otvoril dvere plodnej iniciatíve, tvorivému prístupu a iste v nemalej miere aj k tomu, aby každý bol skutočne dobrým hospodárom na svojom pracovisku. Úsilie o presadenie takéhoto postupu môže byť v mnohých prípadoch bojom s radom predsudkov, zvyklostí, oportunizmu a lacnej morálky. Poskytnime preto tomuto úsiliu našu plnú podporu a pričiňme sa tak o to, aby ten, kto vyrába nežiadúce množstvo a štruktúru výrobkov, alebo výrobky nízkej kvality, pocítil to na vlastnom vrecku.

Som presvedčený, že my, poslanci, budeme dôsledne presadzovať uplatňovanie prijatého Súboru opatrení v praxi tak, aby tieto výrazne pôsobili na dynamický rozvoj našej ekonomiky. Ďakujem vám za pozornosť.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji poslanci Belkovi.

Soudružky a soudruzi poslanci, nyní přerušíme jednání do 10.45 hodin. Po přestávce jako první promluví poslanec Linhart.

(Jednání přerušeno v 10.25 hodin.)

(Jednání opět zahájeno v 10.45 hodin.)

Předsedající předseda SL V. David: Soudružky a soudruzi poslanci, budeme pokračovat v rozpravě k vládním návrhům zákonů o státním plánu rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky na rok 1981 a o státním rozpočtu československé federace na rok 1981.

Slovo má poslanec Jaroslav Linhart, připraví se poslanec Jan Kučera.

Poslanec SL J. Linhart: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, 18. zasedání ÚV KSČ zdůraznilo závaznost dalšího rozvoje a zvyšování efektivnosti naší ekonomiky, která vytváří podmínky pro zvyšování životní úrovně a upevňování sociálních jistot. Proto si pro další období - počínaje rokem 1981 - klademe náročné cíle, dokonce vzhledem ke stávajícím podmínkám značně náročnější než v uplynulém období. Byla ukázána cesta, jak k nim přistupovat. Odpovědný přístup k rozpisu a politicko-organizačnímu zabezpečení úkolu státního plánu na příští rok nám dává plnou možnost s pocitem vysoké zodpovědnosti na všech úrovních řízení efektivně řešit dané problémy a zajišťovat stanovené cíle.

Také včerejší vystoupení členů vlády potvrdila náročnost úkolů plánu roku 1981 a poukázala na předpoklady, které si v letošním roce vytváříme jako základnu pro příští rok. Ve svém vystoupení bych se chtěl zmínit o některých otázkách materiálně technického zabezpečení plánu výroby a hospodaření se surovinami a materiálem a také o některých otázkách řízení v této oblasti.

V letošním roce s ohledem na možnosti dovozu surovin bylo nutno snížit plán hutní výroby, a to o 250 tis. Kčs válcovaného materiálu. Ze stejných důvodů i pro rok 1981 a další léta 7. pětiletky je plánován jen minimální nárůst hutní výroby.

Ve výboru pro průmysl, dopravu a obchod jsme na adresu federálního ministerstva hutnictví a těžkého strojírenství doporučili, aby naši huťaři systematicky využívali sníženého tempa rozvoje hutní výroby k podstatnému zvýšení kvality, přesnosti a zaručených parametrů hutních výrobků a umožnili tím jak efektivnější vývoz, tak účinnější inovace strojů a zařízení spojených s úsporou materiálu.

Obdobně i v chemickém průmyslu je pro další období v plánu počítáno s výrazně nižší dynamikou růstu výroby s ohledem na nedostupné zdroje surovin. U výrobků chemického průmyslu máme na rozdíl od metalurgie určité úspory z letošního roku ve spotřebě motorového benzínu a topné nafty, zejména ve spotřebě obyvatelstva. Zde se příznivě projevily úpravy maloobchodních cen pohonných hmot a snížení hranice povolené rychlosti jízdy. Menší úspory, ale zhruba v souladu s plánem, jsou také u socialistických organizací.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP