Zaměření státního plánu
základního výzkumu na 7. pětiletku
lze zatím stručně charakterizovat takto:
Návrh je orientován na zajištění
energetických potřeb a surovin, na jejich úsporu,
na jejich lepší využívání
a zhodnocování ve výrobním procesu.
Velká část úkolů má
na zřeteli pokrok v elektronizaci, kybernetizaci a robotice.
Z teoretických základů ekologie kulturních
rostlin bude vycházet jejich ochrana, jejich vyšší
výnosy, snižování ztrát v technologickém
procesu i působení škůdců; v
živočišné výrobě budou doplněny
poznatky o ochraně hospodářských zvířat,
sledován pokrok v diagnostice a prevenci jejich onemocnění.
Značná pozornost je věnována péči
o životní prostředí, jeho funkci, vývoji
a vztahu k činnosti a životu člověka.
Velká část úkolů je zaměřena
na ekologickou problematiku v souvislosti se zásahy těžební,
průmyslové a zemědělské činnosti
a pokročilé urbanizace, do vodního režimu
a atmosféry.
V péči o zdraví se soustředíme
na společensky nejzávažnější
choroby.
V oblasti chemie budou připraveny polymery se zlepšenými
vlastnostmi, budou hledány účinné
katalyzátory a zušlechťovací a separační
procesy pro komplexní využití surovin.
Ve fyzice bude sledováno zejména rozšíření
součástkové základny elektroniky.
V perspektivě se uplatní výsledky výzkumu
termonukleární fuze.
V oblasti společenských věd jsou priority
dány Jednotným programem, schváleným
předsednictvem ÚV KSČ, na jehož plnění
se ve státním plánu základního
výzkumu podílejí akademická, vysokoškolská
i stranická vědecká pracoviště.
Mají na zřeteli zdokonalení našeho společenského
systému, výchovu a rozvoj kultury.
Novým opatřením ve státním
plánu základního výzkumu na 7. pětiletku
je zavedení cílových projektů základního
výzkumu. Budou zabezpečovat komplexní výstupy
ze základního výzkumu do vybraných
národohospodářských oblastí
a technického rozvoje, včetně všech
věcných a časových vazeb. Zatím
je jich navrženo 18. Některé z nich, jako např.
technologie genové manipulace, daleko překračují
rámec 7. pětiletky. U většiny z nich
se však předpokládá využití
již v 7. nebo 8. pětiletce. Vytvářejí
se v nich např. předpoklady pro těžbu
nerostných surovin v kritických hloubkách,
pro rozvoj elektroniky, pro komplexní využití
dřevní hmoty, řeší se i inovace
diagnostických léčebných přístrojů
apod.
Při přípravě návrhu plánu
na 7. pětiletku bylo s akademiemi socialistických
zemí dohodnuto rozvíjet hlavně vyšší
formy spolupráce. Jde např. o dlouhodobý
program "řízené termojaderné
a hybridní reaktory", dále o projekt mnohostranné
spolupráce socialistických akademií "onkogen",
o program Interkosmos a program jaderného výzkumu
ve Spojeném ústavu v Dubně u Moskvy, které
představují nejvyšší formy spolupráce
socialistické vědy.
Díky porozumění Státní plánovací
komise, federálního ministerstva pro technický
a investiční rozvoj a federálního
ministerstva financí jsou pro rok 1981 úkoly plánu
základního výzkumu zajištěny.
K překlenutí vznikajících napětí
z disproporce mezi zdroji a potřebami využívají
obě akademie v prvé řadě intenzifikačních
faktorů a uplatňují na pracovištích
náročnější přístup
k práci, zlepšují její strukturu, kvalifikaci
vědeckých a odborných kádrů
a usilují o efektivní využívání
socialistické integrace ve vědě. Prohlubují
a rozšiřují spolupráci s výrobně
hospodářskými jednotkami, v jejímž
rámci hledají zabezpečení ověřovacích
poloprovozů a rychlejšího zavádění
výsledků do praxe. Jde o 12 podniků ze všech
výrobních oborů, jako ŠKODA Plzeň,
ČKD, TESLA, KOVOHUTĚ, SPOFA aj.
Vážení soudruzi, vážené
soudružky, soustředil jsem se ve svém stručném
diskusním vystoupení na problémy, které
může ovlivnit věda sama. Dosažení
zásadního obratu ve využívání
vědy v naší společnosti závisí
však ve značné míře i na stavu
a připravenosti ostatních článků
cyklu výzkum -vývoj - výroba a užití.
Rozhodující činitel pro urychlení
společenského a technického pokroku je však
uplatňování vedoucí úlohy Komunistické
strany Československa.
Nyní půjde o dokončení návrhu
plánu základního výzkumu na 7. pětiletku
v duchu závěrů XVI. sjezdu strany a o takové
zintenzivnění a zefektivnění vědecké
práce, které by zajistilo rozvoj v rozhodujících
směrech, odpovídajících plánovanému
rozvoji národního hospodářství
i našemu místu v socialistické integraci. Vyjadřuji
přesvědčení, že XVI. sjezdu KSČ
budeme moci předložit dobré výsledky
své práce a že budeme moci přinést
významný podíl k další výstavbě
naší socialistické společnosti. Děkuji
za pozornost.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji poslanci Kožešníkovi. Slovo má
poslanec Belko, připraví se poslanec Jaroslav Linhart.
Poslanec SL J. Belko: Vážený súdruh
predseda, vážené súdružky, súdruhovia
poslanci, vážení hostia, doterajší
priebeh rokovania jednoznačne nasvedčuje, že
v ďalšom rozpočtovom období budeme všestranne
usilovať o udržanie pomerne vysokej životnej úrovne
nášho ľudu, ktorá nás radí
medzi vyspelé európske štáty a cestou
sústavného zvyšovania a posiľňovania
ekonomického potenciálu a cestou širšieho
a pritom dôslednejšieho uplatňovania rozhodujúcich
faktorov hospodárskeho vývoja budeme hľadať
možnosti jej upevnenia. V súlade s týmto cieľom
musíme však energickejšie presadzovať nevyhnutné
zmeny v štruktúre a kvalite priemyselnej výroby
a výraznejšie zvyšovať celkovú výkonnosť
a hlavne exportnú schopnosť našej ekonomiky.
V príprave na dnešné rokovanie, vo výboroch
sme mali príležitosť bližšie sa zoznámiť
s tým, akú dôležitosť má
Súbor prijatých opatrení pri vytváraní
podmienok rozvoja ekonomiky a pre upevnenia a zvýšenie
efektívnosti a kvality vyplývajúce z potrieb
ďalšieho rozvoja národného hospodárstva.
Oboznámili sme sa s tým, že Súbor opatrení
okrem iného zvýrazňuje a zavádza nové
prvky a nástroje riadenia, ktoré budú vytvárať
tlak na intenzívny charakter rozvoja, t. j. na zvyšovanie
a skvalitňovanie všetkej práce a bude vyraďovať
tie prvky a nástroje riadenia, ktoré súčasným
podmienkam už nevyhovujú.
Za veľmi dôležité opatrenia Súboru
považujeme prehĺbenie chozrasčotnej zodpovednosti
VHJ, ako základného článku riadenia.
V nových podmienkach nebude možné na ich úrovni
len "pasívne" preberať rôzne rozhodnutie
z ústredných orgánov, ale tvorivým
spôsobom hľadať východiská, ako
rôzne vzniknuté problémy riešiť.
V tejto súvislosti som sa zamýšľal nad
zámermi a predpokladmi rozvoja spoločenského
života a zvažoval som, akú rozhodujúcu
úlohu musí dokázať predovšetkým
subjektívny činiteľ, teda naši pracujúci
a ich kolektívy.
Dospel som k záveru, že v politických dokumentoch
sa plným právom pripomína, že o naplňovaní
predpokladov tohto rozvoja, rozhodujú na všetkých
úsekoch ľudia či už duševne alebo
manuálne činní, a to svojim postojom, iniciatívou
a schopnosťami.
Z poznatkov, ktoré vo výboroch pre plán a
rozpočet už dlhší čas získavame
sa ukazuje, že nie vždy sa pri zabezpečovaní
a naplňovaní štátneho plánu a
štátneho rozpočtu využívajú
všetky iniciatívne námety, na ktoré
sa pri hodnotení dosahovaných výsledkov a
prerokúvaní rozborov poukazuje. Predovšetkým
sa poukazuje na potrebu dôsledného plnenia štrukturálnych
proporcií a plnenia kvalitatívnych ukazovateľov.
Sme presvedčení, že v systéme týchto
požiadaviek je obsiahnutý celý rad ďalších
čiastkových nedostatkov.
Preto by som chcel predovšetkým zdôrazniť,
že prijatý Súbor opatrení musí
svojim celkovým chápaním zvýšiť
nároky na odvádzanie statočnej kvalitnej,
ale aj tvorivej práce na každom pracovisku a tento
musí byť spájaný so zodpovednosťou
za dosiahnutie vyššej úrovne a kvality každého
výrobného a rozhodovacieho procesu.
Vážené súdružky, súdruhovia,
veľkou prednosťou nášho spoločenského
zriadenia, na ktorú najmä v súvislosti s radom
aspektov medzinárodného vývoja kladieme potrebný
dôraz je, že má u nás zaručené
právo na prácu. Túto prednosť však
treba správne doceňovať, pretože čo
môžeme a čo nakoniec budeme v budúcom
roku v podobe miezd a platov rozdeľovať, musí
byť úmerné množstvu a kvalite vykonanej
práce a musí zodpovedať jej spoločenskému
významu a závažnosti. Správne uplatňovanie
príslušných ustanovení Súboru
opatrení by preto malo v budúcej hospodárskej
praxi prispieť aj k tomu, aby právo na prácu
nebolo jednostranne chápané ako právo na
nejaký plat, ale so zreteľom na obsahovú či
technickú úroveň a kvalitu vykonanej práce
malo by mať predovšetkým priaznivý vplyv
na vysokú úžitkovú hodnotu produkcie.
Malo by účinne pôsobiť na premyslenosť
a vysoký spoločenský efekt každého
rozhodnutia a prijatého opatrenia a podnecovať k intenzívnej
racionalizácii výrobného a pracovného
procesu, viesť k vyššej produkcii tovaru a súčasne
k úsporám živej práce, spojenej poprípade
s úmerným zvýšením odmeny za
usporené pracovné sily. Malo by tiež posilňovať
účinnosť takých opatrení, ktoré
budú prijímané s cieľom zabezpečovania
požiadaviek štátnej, hospodárskej, respektíve
rozpočtovej politiky budúceho roku na zlepšenie
organizačných vzťahov výroby a prevádzky.
V neposlednom rade by malo viesť k väčšej
pracovnej disciplíne, či poriadku v pracovných
normách a pôsobiť tak i na mobilizáciu
rôznych ekonomických rezerv.
Úspešne realizovať všetky sociálne
a ekonomické úlohy budúceho roku nebude len
otázkou dosiahnutia v pláne zakotvených čísel,
limitov a ukazovateľov. Treba to chápať ako určitý
zápas o zvládnutie úloh a s nimi spojených
problémov, ku ktorým Súbor opatrení
nesporne bude napomáhať, ale sám o sebe nič
ešte nemôže vyriešiť. Preto, podľa
môjho názoru záleží na tom, aby
bol dôsledne a tvorivo uplatňovaný. Aby jeho
realizátori pri tom plne rešpektovali celospoločenské
záujmy a priority budúceho roku a mysleli na dnešok
a zajtrajšok svojich organizácií, aby nepredbiehali
vývoj a nekládli nereálne požiadavky,
ktoré by presahovali možnosti rozdeľovania plánovanej
tvorby zdrojov v budúcom roku.
V praxi sa často stretávame so vzrastajúcimi
nárokmi našich občanov. Myslím si, že
treba v tejto súvislosti len znovu zdôrazniť,
že na krytie takýchto nárokov musíme
odvádzať viac úžitkových hodnôt.
Pritom musíme vo väčšej miere využívať
získané poznatky vedy a techniky pre zvyšovanie
efektívnosti, kvality výroby a zvyšovanie produktivity
práce.
Som toho názoru, že návrhy hmotných
a finančných úloh budúceho roku a
s nimi spojené podmienky a predpoklady, tak ako sú
vyjadrené v obidvoch zákonoch, naznačili
reálnu cestu k zabezpečeniu týchto cieľov
a potrieb. Pri tom sa budeme opierať o rozvoj pracovnej iniciatívy,
ktorá už neraz dokázala významným
podielom prispieť k naplňovaní programu hospodárskej
politiky strany.
Na podnikové finančné zdroje budú
lepšie pôsobiť aj opatrenia prijaté v cenovej
oblasti. Dôjde k zvýšeniu počtu hodnotených
výrobkov, čo do ich technickej úrovne a kvality.
Povinne bude vyhodnocovaná produkcia vyrobená na
základe štátneho plánu technického
rozvoja a dôslednejšie bude tiež uplatnený
dôkaz o efektívnosti nových výrobkov.
Je správne, že s ním spojené uplatnenie
cenového zvýhodnenia alebo postih, uskutočňované
formou prirážok resp. zrážok je motivované
zvýšenou náročnosťou, ktorú
kladieme na rýchlejšie tempo inovácie výrobkov
a ich kvalitu a efektívnosti. Tieto prínosy sa nesporne
odrazia aj v tvorbe plánovaného zisku hospodárskych
organizácií a tým aj v tvorbe vlastných
prostriedkov a zabezpečení príslušného
odvodu do štátneho rozpočtu.
Isteže systémové opatrenia nemôžu
pôsobiť automaticky, ale iba prostredníctvom
každodennej organizátorskej a riadiacej práce
na všetkých stupňoch riadenia. S rastom nárokov
na úroveň riadenia a obťažnosť úloh,
ktoré treba zvládnuť, nutne rastú aj
požiadavky na vysoké odborné a morálne
kvality vedúcich pracovníkov. Znamená to
iný, kvalitatívne odlišný postup pri
zabezpečovaní plánovaných úloh,
než ako to bolo v minulosti.
Preto za jednu z dôležitých predpokladov považujeme
cieľavedomé osvojovanie Súboru opatrení
na všetkých stupňoch riadenia a medzi pracujúcimi.
Toto konštatovanie vyplýva aj zo získaných
skúseností v podmienkach, ktoré overovali
komplexné riadenie efektívnosti a kvality, teda
aj zo skúsenosti v našom národnom podniku Smrečina,
v ktorom pracujem.
V súvislosti so žiadúcim obratom v myslení
ľudí, dovoľte, aby som povedal ešte jednu
poznámku. Vieme, že sila zvyku a rutina oslabuje záujem
o nové veci a k nim potrebnú iniciatívu.
Vítam preto, že 15. zasadnutie ÚV KSČ
vyslovilo závažnú podporu každému
nápadu, riešeniu a postupu, ktorý jednoducho
povedané bude lepší než bol doterajší.
Tento záver zaznel v pravý čas, aby otvoril
dvere plodnej iniciatíve, tvorivému prístupu
a iste v nemalej miere aj k tomu, aby každý bol skutočne
dobrým hospodárom na svojom pracovisku. Úsilie
o presadenie takéhoto postupu môže byť
v mnohých prípadoch bojom s radom predsudkov, zvyklostí,
oportunizmu a lacnej morálky. Poskytnime preto tomuto úsiliu
našu plnú podporu a pričiňme sa tak
o to, aby ten, kto vyrába nežiadúce množstvo
a štruktúru výrobkov, alebo výrobky
nízkej kvality, pocítil to na vlastnom vrecku.
Som presvedčený, že my, poslanci, budeme dôsledne
presadzovať uplatňovanie prijatého Súboru
opatrení v praxi tak, aby tieto výrazne pôsobili
na dynamický rozvoj našej ekonomiky. Ďakujem
vám za pozornosť.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji poslanci Belkovi.
Soudružky a soudruzi poslanci, nyní přerušíme
jednání do 10.45 hodin. Po přestávce
jako první promluví poslanec Linhart.
Předsedající předseda SL V. David:
Soudružky a soudruzi poslanci, budeme pokračovat v
rozpravě k vládním návrhům
zákonů o státním plánu rozvoje
národního hospodářství Československé
socialistické republiky na rok 1981 a o státním
rozpočtu československé federace na rok 1981.
Slovo má poslanec Jaroslav Linhart, připraví
se poslanec Jan Kučera.
Poslanec SL J. Linhart: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, vážení hosté, 18. zasedání
ÚV KSČ zdůraznilo závaznost dalšího
rozvoje a zvyšování efektivnosti naší
ekonomiky, která vytváří podmínky
pro zvyšování životní úrovně
a upevňování sociálních jistot.
Proto si pro další období - počínaje
rokem 1981 - klademe náročné cíle,
dokonce vzhledem ke stávajícím podmínkám
značně náročnější
než v uplynulém období. Byla ukázána
cesta, jak k nim přistupovat. Odpovědný přístup
k rozpisu a politicko-organizačnímu zabezpečení
úkolu státního plánu na příští
rok nám dává plnou možnost s pocitem
vysoké zodpovědnosti na všech úrovních
řízení efektivně řešit
dané problémy a zajišťovat stanovené
cíle.
Také včerejší vystoupení členů
vlády potvrdila náročnost úkolů
plánu roku 1981 a poukázala na předpoklady,
které si v letošním roce vytváříme
jako základnu pro příští rok.
Ve svém vystoupení bych se chtěl zmínit
o některých otázkách materiálně
technického zabezpečení plánu výroby
a hospodaření se surovinami a materiálem
a také o některých otázkách
řízení v této oblasti.
V letošním roce s ohledem na možnosti dovozu
surovin bylo nutno snížit plán hutní
výroby, a to o 250 tis. Kčs válcovaného
materiálu. Ze stejných důvodů i pro
rok 1981 a další léta 7. pětiletky je
plánován jen minimální nárůst
hutní výroby.
Ve výboru pro průmysl, dopravu a obchod jsme na
adresu federálního ministerstva hutnictví
a těžkého strojírenství doporučili,
aby naši huťaři systematicky využívali
sníženého tempa rozvoje hutní výroby
k podstatnému zvýšení kvality, přesnosti
a zaručených parametrů hutních výrobků
a umožnili tím jak efektivnější
vývoz, tak účinnější inovace
strojů a zařízení spojených
s úsporou materiálu.
Obdobně i v chemickém průmyslu je pro další
období v plánu počítáno s výrazně
nižší dynamikou růstu výroby s
ohledem na nedostupné zdroje surovin. U výrobků
chemického průmyslu máme na rozdíl
od metalurgie určité úspory z letošního
roku ve spotřebě motorového benzínu
a topné nafty, zejména ve spotřebě
obyvatelstva. Zde se příznivě projevily úpravy
maloobchodních cen pohonných hmot a snížení
hranice povolené rychlosti jízdy. Menší
úspory, ale zhruba v souladu s plánem, jsou také
u socialistických organizací.