Je zřejmé, že výroba bude mít
ve srovnání s plánovaným růstem
relativně nižší zdroje zejména
u hutních výrobků a výrobků
chemického průmyslu. K tomu přistupuje i
další rizikový faktor, který vyplývá
ze Souboru opatření ke zdokonalení soustavy
řízení a plánování.
Podle nových ukazatelů a kritérií
se některé dosud atraktivní výrobky
stanou pro podnik neefektivní a naopak. Týká
se to pochopitelně i polotovarů a kompletačních
uzlů. To může ovlivnit strukturu výroby
a přinést vyšší nároky na
dovoz pro výrobní spotřebu. V řadě
případů bude záležet také
na tom, zda hospodářští pracovníci
dají přednost celospolečenským potřebám
před podnikovými zájmy.
Uvedené podmínky ukazují, jak obtížné
je na všech stupních řízení zpracovat
bilance materiálů, polotovarů i kompletačních
výrobků tak, aby vytvářely základní
předpoklad pro plynulé zabezpečování
plánu výroby i při dosažení nezbytných
a nutno říci silně mobilizačně
stanovených úspor, jakých jsme dosud nedosahovali.
Jak jsme se přesvědčili při projednávání
návrhu plánu a rozpočtu ve výboru
pro průmysl, dopravu a obchod, nepodařilo se tyto
bilance úspěšně na jednotlivých
stupních řízení doposud uzavřít.
Například zajišťování úkolů
ve strojírenských ministerstvech je spojeno s řadou
problémů a rizik v oblasti materiálně
technického zabezpečení, zejména u
některých centrálně plánovaných
položek. Už dlouhodobě chybí výrobky
z pryže, nátěrových hmot apod. Obdobně
je tomu i v zajištění dovozů pro kompletaci.
Na středním článku řízení,
tj. na VHJ, je situace ještě složitější.
Např. v našem oborovém podniku ČKD nemáme
ještě od dodavatelů jasno, jaký skutečný
sortiment hutního materiálu dostaneme a podle předběžných
jednání budou velké rozdíly v dodávkách
legovaných materiálů a plechů. Značné
disproporce zatím jsou u čerpadel, armatur, rozvaděčů
a dalších kompletačních výrobků,
jako jsou pilkové hřídele, rámy podvozků
lokomotiv apod. Na úrovni podniků přistupuje
pak celá problematika nebilancovaných druhů
materiálů a dodávek, kde je celé jednání
proti minulým letům značně opožděno.
Tento stav vyžaduje intenzivní a systematickou práci
na všech stupních řízení - nevyjímaje
centra, které by mělo v krátké době
dořešit sporné případy, a to
zejména centrálně plánovaných
materiálů a dodávek i včetně
dovozu pro výrobní spotřebu.
Zůstává zde však druhá otázka
- konkrétními opatřeními zabezpečit
poměrně vysoké plánované úspory
všech druhů materiálů, energie a paliva.
Zde je nutno rozvinout a správně zaměřit
aktivitu všech pracovníků. Známe už
řadu dobrých příkladů i na
úspory základních surovin. Např. ve
Třineckých železárnách na základě
iniciativy skupiny vedoucích pracovníků v
provozech začali těžit odpadový materiál
ze staré skládky svářkové strusky
z hlubinných pecí a okují. Je tam 15 tisíc
tun materiálu, který obsahuje polovinu kovu. Získaný
kov je postupně používán jako vsázka
do ocelářských pecí, anebo do vysokých
pecí.
Doposud jen málo jsou také propracovány metody
k podstatně lepšímu využití legovaných
přísad, zejména niklu a molybdenu, obsažených
v kovovém šrotu. Také zde už máme
dobré příklady - opět příklad
z Třineckých železáren, kde racionalizační
brigáda vypracovala a uplatňuje metodu využívání
legur z průmyslového odpadu při výrobě
slitinových ušlechtilých ocelí v Martinských
pecích. Dosavadní výsledek - úspora
dovážených legur v hodnotě 5 mil. Kčs
vybízí k následování i ostatní
hutní závody.
Obdobně lze hodně uspořit u nástrojů
ze slinutých karbidů, které používají
téměř všechny strojírenské
závody. Dodává se jich zhruba 400 tun ročně
a na jejich výrobu je potřeba značné
množství wolframu, jehož cena je více
než 600 Kčs za 1 kg a kobaltu při ceně
800 Kčs za 1 kg, ale i další legovací
prvky. Tyto cenné prvky je možno znovu získat
z opotřebovaných a už nepoužitelných
nástrojů. Mělo by se jich vracet asi 150
tun ročně, ale vrací se sotva polovina. Záleží
jen na dobré organizaci tohoto odpadu a naše společná
pokladna může získat nejméně
50 mil. Kčs a ušetřit devizové prostředky
za nákup wolframu, kobaltu a dalších legur.
Doporučuji příslušným ministerstvům
uložit výrobním organizacím, aby skutečně
vracely tyto cenné odpady a tak organizačně
zabezpečit jejich sběr a distribuci.
V souvislosti s hospodařením odpadem bych chtěl
uvést příklad, který by měl
být nejen poučením, ale hlavně námětem
pro důležité opatření. Co mám
na mysli? Bohaté Švýcarsko má zavedený
a také důsledně udržovaný systém
sběru odpadu všeho druhu. Jsou vymezena a pečlivě
označena místa pro jednotlivé druhy odpadu.
V pravidelných intervalech je odvážen zvlášť
kovový odpad, papír, staré sklo a barevné
kovy, které jsou pak dopravovány přímo
výrobcům. Je to sběr jak od občanů,
tak od organizací. Kromě toho pravidelně
jednou měsíčně v předem určený
den jsou od občanů přímo v bytech
sbírány staré textilie.
Rozhodující oblast úspory materiálů
je také nutno hledat v konstrukci a projekci strojů
a zařízení, ale také i v používaných
technologiích. Rozvoj našeho petrochemického
průmyslu umožňuje širší využívání
polymerních materiálů. Půjde nejen
o nové uplatnění plastů místo
těžce dostupných kovů, ale také
o možnosti omezit dovoz plastů z kapitalistických
států. Vyžaduje to nové zpracovatelské
kapacity v bezprostřední vazbě na tradiční
strojírenské technologie. To také znamená
větší počet konstruktérů
a technologů zaměřit na problematiku využívání
a zpracování plastů. Ani zde nejsme úplně
na začátku. Pro příklady jsem si zajel
do technicko-inženýrského ústavu v Neratovicích.
Mají zde už ověřenou technologii několika
desítek druhů výrobků, kde nahrazují
buď kov nebo dovážené materiály
plasty vlastní výroby. Je to např. celá
soustava pancéřových elektroinstalačních
rozvodů, kde je litina a slitiny hliníku nahrazena
plastickými hmotami. Přináší
nejen žádanou záměnu, ale i úspory
na váze i úspory pracovních sil. Vždyť
jenom na jednom výrobku se ušetří ročně
11 865 normohodin. Chybí však rychlejší
využívání těchto, už vyzkoušených
výrobků. Obdobně nám soudruzi ukázali,
že z našich plastů lze úspěšně
nahradit řadu kovových částí
- např. u automobilu volanty, dveřní madla,
hlavice řadících pák apod.
Při hledání úspor materiálu
není možno se obejít bez nových progresivních
konstrukcí strojů, to znamená bez daleko
náročnější, a řeknu přímo
kvalifikovanější práce projektantů,
konstruktérů, technologů a normovačů.
Celý proces od projekce a konstrukce po zavedení
do výroby nových strojů trvá několik
let a vyžaduje pracovat s odpovídajícím
předstihem. Je škoda, že v současné
době nemáme připraveno ve výrobě
dost těchto nových progresívních strojů
a zařízení s vysokým využitím
materiálu a nízkou spotřebou energie. Přesto
ani zde nezačínáme. Uvedu některé
příklady ze závodu oborového podniku
ČKD. Novou konstrukcí autojeřábu AD
20 v ČKD Slaný se uspořilo 4700 kg na jednom
výrobku, to je za jeden rok 1350 tun železných
kovů. Zavedením nového naftového motoru
6 S 150 Pv v závodě ČKD Hořovice klesla
měrná spotřeba z 15,4 kg na 7,5 kg na 1 kW,
to je na polovinu.
U progresívní řady šroubovaných
kompresorů v závodě ČKD Kompresory
je dosahováno 15-20% úspory materiálu i pracnosti,
ale také úspory zastavené plochy. Úspora
energie u 3 vyráběných typů dosáhne
v 7. pětiletce 120 tis. MWh. Dva z těchto nových
typů kompresorů už jsou uváděny
do provozu u vysoké pece č. 5 v Třineckých
železárnách.
Vážené soudružky a soudruzi, na několika
příkladech z praxe jsem chtěl ukázat,
že i pro řešení stávajících
složitých úkolů máme značné
rezervy, možnosti i předpoklady. Vyžaduje to
bez výjimky od každého z nás - od dělníka
u stroje až po mistra, ještě kvalitnější
a spolehlivější plnění úkolů
a pohotovější řešení problémů
než doposud. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji poslanci Linhartovi. Slovo má poslanec Jan
Kučera, připraví se poslanec Jan Procházka.
Poslanec SL J. Kučera: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci,
úkoly 7. pětiletky předpokládají
další intenzifikaci zemědělské
výroby, zejména zvýšení rostlinné
a živočišné produkce při dalším
poklesu pracovních sil v tomto odvětví. Má
dojít zejména k předstihu rozvoje rostlinné
před živočišnou výrobou. Naše
zkušenosti ukazují, že za předpokladu
pečlivého hospodaření lze splnit stanovené
úkoly v roce 1981 i v dalších letech 7. pětiletky.
V této souvislosti bych chtěl poukázat na
to, že zemědělci okresu Uherské Hradiště,
kde je můj volební obvod, dosáhli v průběhu
6. pětiletky produkci obilovin 4,6 tuny z 1 ha, zatímco
v 5. pětiletce činil průměrný
výnos 3,6 tuny z 1 ha. V letošním roce bylo
dosaženo 5,4 tuny obilovin z 1 ha, čímž
byl splněn plán na 109%.
Těchto dobrých výsledků bylo dosaženo
ve složitých výrobních podmínkách,
daných velkou členitostí a svažitostí
pozemků. Byla využita zejména produkční
schopnost ozimé pšenice, která v minulých
letech prokázala nejvyšší nárůst
hektarových výnosů. Zásluhu na dosažených
výsledcích mají především
sovětské odrůdy, které jsou zastoupeny
48% z plochy ozimé pšenice. Dále byla věnována
zvýšená a soustavná pozornost dodržování
všech agrotechnických a politicko-organizačních
opatření.
K zabezpečení náročných úkolů
v 7. pětiletce přistupujeme ještě s
vyšší náročností a úsilím
s cílem stabilizovat průměrné výnosy
obilovin na hranici 5 tun z 1 ha a postupně je zvyšovat.
Z rozpracovaných opatření k zabezpečení
úkolů v roce 1981 a dalších letech 7.
pětiletky našeho okresu je zřejmé, že
máme ještě určité rezervy k dalšímu
zvýšení produkce obilovin i dalších
plodin. Jde v podstatě o rezervy vnitřní,
které jsme schopni mobilizovat vlastními silami
v zemědělských podnicích i na úrovni
okresu při plném využití vědeckotechnických
poznatků.
Druhou další důležitou rezervu tvoří
zlepšení využití současné
i nové materiálně technické základny
zemědělské produkce. Uspokojivé zabezpečení
úkolů 7. pětiletky je tedy podmíněno
společným úsilím zemědělských
okresních podniků, podniků služeb, průmyslu,
v těsné spolupráci s vědeckovýzkumnou
základnou.
Soudružky a soudruzi poslanci, výbory pro zemědělství
a výživu se na svém posledním zasedání
zabývaly, kromě jiného, projektem materiálně
technického zabezpečení zemědělství
na období let 1981-1985 podle zpřesněné
čs. soustavy strojů a zařízení.
Výbory konstatovaly, že tento projekt, který
společně zpracovaly a vládě ČSSR
předložily resorty zemědělství
a výživy ve spolupráci s ministerstvy všeobecného
strojírenství, hutnictví a těžkého
strojírenství, elektrotechnického průmyslu
a zahraničního obchodu, zabezpečuje v rámci
direktiv pro přípravu návrhu 7. pětiletky
pouze nejnutnější potřeby strojů
a zařízení, nezbytných pro realizaci
úkolů stanovených pro odvětví
zemědělství a výživy 13. zasedáním
ÚV KSČ.
Poslanci přitom zdůraznili, že je nezbytné
soustředit pozornost a úsilí všech zainteresovaných
ministerstev k dořešení dosud otevřených
problémů v dodávkách zemědělské
techniky a zařízení pro zemědělství
na 7. pětiletku. Jsou toho názoru, že s ohledem
na omezené možnosti ve výrobě a dodávkách
zemědělské techniky je nezbytné zabezpečit
co nejúčelněji rozdělování
této techniky ministerstvy zemědělství
a výživy a její efektivní využití
v zemědělských organizacích.
K zabezpečení stanovených úkolů
13. a 18. zasedání ÚV KSČ je nezbytně
nutné na jednotlivých úsecích zemědělské
výroby dořešit zejména tyto okruhy problémů:
U obilovin vidíme hlavní rezervy v důslednějším
uplatňování agrotechnických opatření
při zpracování půdy, setí a
ochrany rostlin. Brzdou řešení těchto
problémů jsou nedostatky v dodávkách
potřebného počtu kvalitních pluhů
pro orbu, zejména těžkých traktorů
a dále odpovídajících secích
strojů. Např. v našem JZD máme jen 3
zastaralé secí stroje pro 1000 ha obilovin.
Proto vítám úkol přijatý resortem
federálního ministerstva všeobecného
strojírenství, že zejména zabezpečí
zvýšení podílu dodávek secích
strojů pro obiloviny z tuzemska, které lépe
odpovídají agrotechnickým požadavkům.
Další rezervou na tomto úseku je důsledná
realizace ochrany a výživy rostlin. V našem okrese
neošetřením některých zaplevelených
ploch byl prokazatelně snížen výnos
až o 8%. V tomto směru musí sehrát výraznější
roli agrochemické podniky. Na základě našich
zkušeností chceme v okrese rozšířit
provádění letecké aplikace chemických
prostředků pro ochranu rostlin. K tomu účelu
budeme využívat tři zemědělská
letadla, což umožní zvýšit kvalitu
a účinnost těchto opatření
i produktivitu práce.
Usilujeme o vybavení agrochemického podniku nakladači
a autocisternami tak, aby služby v leteckochemické
činnosti zabezpečoval tento podnik komplexně
včetně přísunu hnojiv a chemických
látek. Obdobné problémy jsou i při
pěstování a sklizni kukuřice na zrno,
které rovněž vyžadují urychlené
řešení.
Velkou rezervu máme též ve sklizni a skladování
slámy. Dosud není dořešena komplexní
technologie sběru a skladování slámy
v našich podmínkách a zajištění
dodávek příslušných strojů.
Je proto žádoucí dořešit tuto problematiku
včetně dodávek - centrálně.
Chceme-li řešit do důsledku otázku dosažení
soběstačnosti ve výrobě obilovin,
nemůžeme opomenout nutnost snížení
spotřeby jadrných krmiv cestou lepšího
využití zdrojů a objemné píce.
K tomu přistupujeme s potřebou dalšího
snížení dosavadní vysoké energetické
náročnosti výroby a skladování
sena přirozenou cestou. To vyžaduje proti 6. pětiletce
zvýšit dodávky žacích mačkačů,
obracečů a shrnovačů píce.
Bude nutné též zabezpečit rozšíření
velkokapacitních seníků s aktivním
větráním.
Soudružky a soudruzi poslanci, ve svém vystoupení
jsem poukázal na některé hlavní rezervy
a potřeby, které máme v našich zemědělských
podnicích. Řešení těchto úkolů
vyžaduje úsilí jak zemědělců,
tak i dodavatelských odvětví zabezpečující
potřeby a služby pro socialistickou zemědělskou
velkovýrobu.
Je potěšitelné, že zpracovaný projekt
je dobrým základem pro řešení
stěžejních problémů našeho
zemědělství v oblasti materiálně
technického zabezpečení. Nyní půjde
o to, dořešit u dodavatelů dosud otevřené
problémy a zabezpečit jeho důslednou realizaci.
Přitom je nutné, aby zemědělské
podniky, ale i my, poslanci, jsme věnovali maximální
pozornost racionálnímu využívání
a péči o zemědělskou techniku.
V závěru svého vystoupení pokládám
za důležité sdělit, že předloženým
vládním návrhem zákona o státním
plánu rozvoje národního hospodářství
Československé socialistické republiky na
rok 1981 a vládním návrhem zákona
o státním rozpočtu československé
federace na rok 1981 se také zabývali na své
schůzi členové Klubu poslanců Federálního
shromáždění - příslušníci
Československé strany socialistické. Konstatovali,
že vládní návrhy zákonů
vycházejí z reálného stavu naší
ekonomiky a vytvářejí dobrý předpoklad
pro úspěšný nástup do 7. pětiletého
plánu.
Chtěl bych jménem členů Klubu ujistit
Federální shromáždění,
že poslanci-členové Československé
strany socialistické budou vládní návrhy
zákonů plně podporovat nejen hlasováním
na této schůzi, ale i ve své poslanecké
práci mezi občany ve svých volebních
obvodech. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji poslanci Kučerovi. Slovo má poslanec
Jan Procházka, připraví se poslanec Drahoslav
Křenek.
Poslanec SN J. Procházka: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci,
rozhodnutí o svolání XVI. sjezdu KSČ
se setkalo s velkou odezvou mezi našimi pracujícími
i mládeží. Období sjezdových
příprav se stává stále více
záležitostí nejen komunistů, ale doslova
celé společnosti, je charakteristické širokým
úsilím o co nejčestnější
splnění závěrečných
úkolů 6. pětiletky. Podstatné přitom
je, že tento cíl naši pracující
stále výrazněji spojují s vytvořením
co nejlepšího prostoru pro nástup do prvního
roku 7. pětiletky, do roku XVI. sjezdu KSČ.
Na této aktivitě pracujících je zvlášť
cenné to, že přijímané a plněné
socialistické závazky se soustřeďují
více než kdy jindy na klíčové
úkoly a na jejich plnění především
v kvalitativních ukazatelích. Dokazují to
i příklady svazáckých kolektivů
ČKD Elektrotechnika z Prahy 9, kolektivu vedeného
s. Šmelcem ze Závodů vzduchotechnických
zařízení v Milevsku, svazáků
z vozového depa ČSD v Chebu, mládežnické
BSP z Dolu 1. máj v Karviné vedené soudruhem
Svrčkou, celozávodní organizace Elektrárny
SSM v Tušimicích, svazáků z Pozemních
staveb Brno i organizace SSM v n. p. Chemko Strážské.