V podmínkách svobodné volby zaměstnání
nelze řešit rozdělování pracovních
sil jejich "přidělováním"
jednotlivým odvětvím i podnikům, nýbrž
jen ovlivňováním jejich rozhodování
a limitováním možností jednotlivých
odvětví, oborů a podniků pracovníky
zaměstnávat. Centrální orgány
mají tedy ve svých rukou velký nástroj
pro usměrňování racionálního
hospodaření s živou prací, musí
umět rozpoznávat hlavní prioritu našeho
národního hospodářství a především
stanovit i základní nástroje řízení
regulace zaměstnanosti - včetně ekonomických
stimulů.
Druhou stránkou racionálního hospodaření
živou prací je využívání
pracovní síly. Míru racionálního
využití práce nám však nemůže
vždycky stanovit jenom produktivita práce, zejména
v nevýrobní sféře, neboť tam
nelze vyjádřit jednoznačným ukazatelem
efekt této práce. Při realizaci rozvoje některých
základních odvětví služeb si
socialistická společnost klade za úkol dosáhnout
určité vybavenosti obyvatelstva těmito službami,
ale je potřebné soustavně zajišťovat,
aby se v nich dosáhlo plného využití
pracovních sil. Jinak je hlavním ukazatelem pro
využití pracovní síly růst produktivity
práce.
V posledních letech došlo k poklesu dynamiky i tohoto
růstu. Pokles tempa růstu produktivity práce
je ovlivněn odbytovými obtížemi některých
našiich výrobků na zahraničním
trhu, zejména v důsledku nedostatečné
úrovně jejich užitných parametrů,
dále dovozními omezeními v důsledku
této nedostatečné exportní výkonnosti,
v zemědělství rovněž nižší
úrodou v roce 1979. Odbytové potíže
je nutno zmírňovat u průmyslových
výrobků jejich častou inovací a modernizací.
Jimi lze dosáhnout i výhodnějších
cen. Ztráty ve využití pracovní doby
však nezpůsobily jenom tyto nesporné vnější
vlivy, ale základní příčiny
jsou především vnitřní. Jde mnohde
o nízký podíl efektivních výrob,
nejsou v potřebné míře stanoveny útlumové
programy, vysoký růst vybavenosti pracovníků
strojními základními prostředky nebyl
v posledních letech doprovázen potřebným
vzestupem technické úrovně strojů
a zařízení ani zastavením poklesu
využití pracovních míst. Rovněž
rozsah nahrazování živé práce
technikou neodpovídá potřebě.
Velké rezervy jsou ve využívání
pracovní doby během směn. Současná
úroveň je důsledkem nejen "objektivních"
potíží v dodavatelsko-odběratelských
vztazích, ale i nedostatků v úrovni řízení,
rezerv v účinnosti racionalizace a normování
práce, v osobní hmotné zainteresovanosti,
v rozsahu a kvalitě služeb a v pracovní disciplíně.
V osobní i podnikové hmotné zainteresovanosti
se dosud nepodařilo vytvořit potřebný
tlak na efektivní využití pracovních
sil, v jehož pozadí je mnohde neodpovídající
úroveň řízení, nedostatek důslednosti,
disciplíny, odvahy řešit konfliktní
situace a trpělivost v jednání s lidmi.
Míra racionálního využití živé
práce je výrazně ovlivněna i zabezpečováním
služeb. Neustále působí obecně
ustálená "norma" využívání
pracovní doby pro realizaci služeb, provozní
režimy služeb nevyhovují potřebám
pracujících. Ztráty pracovní doby,
zaviněné odvětvími služeb, se
odhadují v rozmezí 0,5-1,5 hodin na pracovníka
za měsíc. Touto problematikou se zabývala
5. schůze Sněmovny národů dne 11.
11. 1980 a ministr práce a sociálních věcí
ČSSR soudruh Štanceľ ve své zprávě
uvedl: "Rozsah současných ztrát pracovního
času představuje v průmyslu zhruba 15% a
ve stavebnictví dokonce 30% pracovního času.
Přitom si dobře uvědomujeme, že jen
1% zbytečných ztrát v národním
hospodářství představuje u nás
kapacitu přibližně 75 tis. pracovníků
a každá promarněná 1 minuta jen v průmyslu
ztrátu výrobků za téměř
5 mil. Kčs". Hlavní příčinou
nepřítomnosti na pracovištích je ve
více než 50% vyšetření nebo ošetření
ve zdravotnickém zařízení, dále
obstarávání nákupů a služeb,
provádění oprav bytového zařízení
a zejména jiné osobní důvody včetně
styku se správními organizacemi, národními
výbory, soudy apod. K odstranění těchto
ztrát je nezbytné na jedné straně
vytvářet podmínky postupným prosazováním
efektivnějších pracovních režimů
služeb, na druhé straně i tlakem na dodržování
pracovní doby na všech pracovištích. Vláda
upravila před více lety pracovní dobu národních
výborů, soudů, správních orgánů
a služeb do večerních hodin v některých
dnech v týdnu, aby pracující z výrobních
sektorů si mohli své záležitosti obstarat
po své pracovní době. Tato opatření
nejsou zdaleka využívána. Je na hospodářských
pracovnících, aby zcela odpovědně
přistupovali k uvolňování pracovníků
během jejich pracovní doby, aby byly přísně
dodržovány příslušné zákonné
předpisy (o překážkách v práci).
Lze tedy říci, že v tomto směru existují
ještě značné rezervy, které je
nutno využít pro rozvoj národního hospodářství.
V našem Východočeském kraji se v minulém
období dařilo plnit plánovanou zaměstnanost
v hlavních resortech řízených vládou
ČSSR. Celkové tendence vývoje zaměstnanosti
se projevují v kraji obdobně jako v celém
národním hospodářství. I přes
překročení náboru pracovních
sil nebyly naplněny limity počtu pracovníků
pro resort dopravy, i když se podařilo zvýšit
zaměstnanost ve srovnání s předchozím
rokem. Pokles zaměstnanosti v resortu stavebnictví
byl ovlivňován především přesunem
kapacit ve prospěch Severočeského kraje,
ve spotřebním průmyslu došlo ke stabilizaci
pracovních sil a vyššího přírůstku
dosáhly organizace řízené národními
výbory.
Ve využívání fondu pracovní doby
v průmyslu Východočeského kraje je
situace o něco horší než ve stejném
období minulého roku. Celkové využití
použitelného fondu pracovní doby dosáhlo
za leden až září 1980 v průměru
91,7% a bylo o 0,2% horší než vloni. Využití
pracovní doby se zhoršilo ve všech odvětvích
kraje kromě dvou - průmyslu stavebních hmot
a průmyslu dřevozpracujícího. Při
hodnocení podle jednotlivých podniků došlo
u 23 k lepšímu využití, u 57 se zhoršilo
a u 5 se situace nezměnila.
Hlavní příčinou letošního
nižšího využívání pracovní
doby byla zvýšená nemocnost a úrazovost
v kraji. Příznivěji se vyvíjely tzv.
ostatní absence, které představují
jednak neodpracované dny pro volno povolené vedením
závodu a jednak neomluvenou absenci. Tzv. volno povolené
vedením závodu zahrnují ještě
další neovlivnitelné příčiny
zejména v organizacích, které zaměstnávají
zahraniční pracovníky, kdy prodloužení
jejich pobytu doma nad rámec zákonné dovolené
se uvádí do neplaceného volna.
Velmi vážným problémem je současně
fluktuace pracovníků. Každý fluktuační
pohyb z jedné organizace do druhé je spojen s poměrně
značnými ztrátami. Dočasně
snižuje výkon a využití pracovníka,
vznikají náklady na získání
nového, na jeho zaškolení, přeškolení
nebo zácvik na novém pracovišti. Ztráty
pracovní doby související s jednou změnou
zaměstnání se v průměru odhadují
na 10 dní.
Jistý vliv na míru a důsledky této
fluktuace má už sama situace v nepříznivé
bilanci pracovních sil. Neúměrný přebytek
pracovních příležitostí nad pohotovými
pracovními zdroji vede k tomu, že pracovníci
mohou přistupovat k rozvázání pracovních
poměrů s větší lehkovážností
a situace je taková, že uvolněného pracovníka
získává hned několik organizací
najednou.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
lepší a racionální hospodaření
s pracovními silami a plné využívání
pracovní doby není jednoduchou záležitostí
a neorientujeme se na toto lepší hospodaření
jen proto, že nám činí potíže
nízké přírůstky zaměstnanosti
v současné době, ale proto, že racionální
využívání živé síly
a pracovní doby jsou předpoklady trvalého
růstu produktivity práce, a to je jediná
cesta dalšího rozvoje naší ekonomiky.
Tak to také stanoví intenzifikační
záměry Souboru opatření. Tak se tím
zabývalo i 18. zasedání ÚV KSČ,
na němž předseda federální vlády
s. Štrougal zdůraznil, že návrh 7. pětiletky
je založen také na lepším hospodaření
s pracovními silami. Z rozborů vlády i mezinárodního
srovnání vyplývá, že lze jen
ztěží všeobecně hovořit
o nedostatku pracovníků, na který se neustále
poukazuje. Je zde jediné východisko - pracovní
síly lépe rozmísťovat a optimálně
využít! Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji poslanci Šimkovi. Slovo má poslanec
Milan Felix. Připraví se poslanec Karel Neubert.
Poslanec SN M. Felix: Vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
z předloženého návrhu rozpočtu
vyplývá, že na zabezpečení výzkumu
a vývoje v roce 1981 je plánováno téměř
17 mld Kčs investičních prostředků,
což je o 2,3% více než v roce 1980. Na celkovém
objemu těchto prostředků se podílí
státní rozpočet méně než
40%. V plánu se dále předpokládá
vzrůst kapacity výzkumné a vývojové
základny ČSSR zhruba o 1%, což znamená,
že počet pracovníků této základny
by měl v roce 1981 překročit 180 tis. pracovníku.
Takový počet pracovníků představuje
spolu s ostatními zdroji vyčleněnými
pro vědeckovýzkumnou základnu skutečně
značnou kapacitu, která by při dostatečné
produktivitě a efektivnosti vědeckovýzkumné
základny měla postačit na náročné
úkoly prvního roku sedmé pětiletky
v oblasti technického rozvoje. Jsou to úkoly nemalé,
avšak musíme si být plně vědomi
toho, že jejich splnění je podmínkou
dalšího progresívního rozvoje všech
úseků našeho národního hospodářství.
Proto se při směřování těchto
kapacit v roce 1981 vycházelo z direktiv vlády pro
tuto oblast a byly orientovány tak, aby výrazně
přispěly k realizaci požadavků a principů
obsažených v Souboru opatření ke zdokonalení
soustavy plánovitého řízení
národního hospodářství po roce
1980. Příspěvek vědeckovýzkumné
základny k plnění Souboru opatření
musí spočívat především
v tom, aby výsledky výzkumných a vývojových
řešení maximální měrou
zvyšovaly účinnost národního
hospodářství v celém jeho profilu.
Zejména, aby přispěly ke zvyšování
tvorby užitných hodnot pro společnost a aby
úměrně s tím snižovaly nároky
na čerpání celospolečenských
zdrojů v oblasti energie a surovin a zvyšovaly účinnost
vybudovaných základních prostředků
i živé práce.
Tato funkce vědeckovýzkumné základny
je nesporná, ale má-li být dosaženo
maximální účinnosti, musíme
zabezpečit promítnutí Souboru opatření
do této činnosti i z druhé stránky,
tj. z hlediska vlastního řízení celého
výzkumného procesu. Obdobně jako v oblasti
hmotné výroby musíme i v oblasti nehmotné
činnosti uplatňovat při jejím řízení
nové principy. A v tomto směru zatím není
situace uspokojivá.
S naší vědeckovýzkumnou základnou
nebyla v posledních letech velká spokojenost. Vytýká
se jí zdlouhavost řešení, značná
neoperativnost a nedostatečná přizpůsobivost
okamžitým potřebám praxe. Na druhé
straně je však třeba konstatovat, že věcné
plnění úkolů vědeckovýzkumné
základny je sledováno pečlivě. Naprostá
většina výzkumných a vývojových
úkolů byla úspěšně vyřešena
a přinesla našemu národnímu hospodářství
značné hodnoty. U těch výzkumných
úkolů, u nichž došlo v jejich věcném
plnění ke skluzům nebo neúplným
řešením, byly příčiny
vždy podrobně analyzovány a byla přijímána
řešení. Zároveň je třeba
říci, že federální ministerstvo
pro technický a investiční rozvoj vždy
důsledně dbalo na to, aby nově zařazované
úkoly byly zaměřeny tak, aby odpovídaly
direktivám vlády. Např. v současné
době jsou zaměřovány na vyšší
zhodnocení a výraznější úspory
paliv a energie, kovů a dalších základních
materiálů i surovin a na výraznější
zvyšování užitné hodnoty výrobků,
zejména strojů a zařízení.
Z toho všeho vyplývá, že věcnému
plnění úkolů vědeckovýzkumné
základny byla dosud věnována patřičná
pozornost. Domnívám se však, že dosud
nebyla věnována dostatečná pozornost
těm nedostatkům naší vědeckovýzkumné
základny, které se projevují obecně,
především tím, že snižují
její efektivnost a účinnost.
Jsou to především nedostatky v systému
řízení vědeckovýzkumné
základny, které jednak do značné míry
snižují její kapacitu vzrůstajícím
objemem administrativních prací, jednak působí
negativně na její motivaci.
Hlavní nedostatek vidím v dosavadním způsobu
nákladového plánování výzkumné
práce. V současné praxi se totiž výše
plánu výkonů nějakého výzkumného
nebo vývojového ústavu stanovuje na základě
kalkulace na výzkumné úkoly. To znamená,
že u každého úkolu se spočítají
mzdové náklady za pracovní hodiny výzkumníků
plus materiálové náklady plus režie
atd., což dohromady dá náklady na výzkumný
úkol. Součet nákladů na všechny
úkoly příslušného ústavu
představuje pak jeho závazný plán
výkonů.
Co se však stane, když nějaký výzkumný
ústav v souladu s danou linií vyvine mimořádné
úsilí a zkrátí dobu řešení
nebo sníží základny? I když se
to zdá divné, je holou skutečností,
že nesplní svůj závazný plán
výkonů, poněvadž na dříve
nebo úsporněji vyřešený úkol
nespotřebuje takový objem peněz, s jakým
počítal plán výkonů. Dokonce
aby jej splnil, musí rozjet celý kolotoč
administrativních prací navíc. Jako např.
musí provést rekalkulaci úkolu, požádat
o změnu jeho ceny, provést administrativní
řízení na zahájení nového
úkolu, kterým doplní výpadek v tržbách,
tento nový úkol však nemůže být
v daném roce prémiován, poněvadž
na to nejsou mzdové prostředky atd. Čili
řada administrativních potíží
a prací navíc, které si může
ústav ušetřit, když splní plán
pohodlně v původních proporcích. A
že do pohodlnosti není třeba mnoho pracovníků
zvlášť nutit, nemusím nijak zdůrazňovat.
Je tedy zřejmé, že tento systém neplní
zcela funkce, které by měl plnit. Především
nemotivuje ke zkrácenému plnění, snižování
nákladů atd. Navíc vyžaduje značný
objem administrativních prací, poněvadž
vědeckovýzkumná základna je dnes řízena
řadou směrnic z různých oblastí,
např. financování, plánování,
fakturace, oponentur, prémiování, cenových
předpisů atd., které jsou vydávány
různými centrálními orgány
a nejsou někdy dostatečně sladěné.
Samozřejmě se ihned naskýtá otázka,
jak řešit tento problém jinak, když výzkumnou
práci nelze normovat, počítat na kusy atd.
Domnívám se, že určité řešení
by bylo např. v možnosti stanovit pevné ceny
za výzkumné úkoly, které by nebyly
tak přísně závislé na čerpání
nákladů a zároveň zabezpečit,
aby se také u výzkumných a vývojových
ústavů mohla kvalita plnění ukazatelů
plánu odrazit ve vytváření prostředků
na pohyblivou složku, podobně, jako tomu je dnes u
podniků. Vždyť všechny výzkumné
ústavy, které mají charakter chozrasčotní
nebo i příspěvkové organizace, jsou
řízeny v podstatě stejnými ukazateli
jako podniky. Podnik ovšem může zvýšeným
výkonem a kvalitou práce dosáhnout zlepšení
ukazatelů a mít z toho určité výhody.
Ovšem výzkumný ústav zatím nemůže
zvýšením výkonů dosáhnout
ani zlepšení některých ukazatelů,
ani z toho nemá žádné výhody.
Spíše naopak. Potom ovšem je zvyšování
efektivní vědeckovýzkumné základny
otázkou pouze uvědomělosti pracovníků
a nikoliv také materiální stimulace.
Pokud by se podařilo tento rozpor odstranit, a výzkumné
ústavy by si mohly prostředky získané
rychlejším nebo úspornějším
řešením ponechat, mohly by je použít
k financování jiných nebo dalších
úkolů a získat za tuto práci navíc
i hmotnou zainteresovanost pracovníků. Jsem přesvědčen,
že by se tím do značné míry uvolnila
a podpořila iniciativa pracovníků vědeckovýzkumné
základny.
Je samozřejmé, že tím by vedoucí
pracovníci vědeckovýzkumné základny
získali větší možnosti a samostatnost
v rozhodování, avšak na druhé straně
by ovšem přejímali i větší
rizika. Proto by v těsné součinnosti s takovým
opatřením muselo jít i zabezpečování
větší účinnosti v kádrové
práci ve vědeckovýzkumné základně.
Je samozřejmé, že tím by vedoucí
pracovníci vědeckovýzkumné formulovalo
požadavek vysoké efektivnosti a maximální
úspornosti na všech úsecích našeho
národního hospodářství. Proto
by společným úkolem centrálních
orgánů a zkušených pracovníků
vědeckovýzkumné základny mělo
být urychlené propracování principů
Souboru opatření i pro vědeckovýzkumnou
základnu - a tím vytvoření nových
podmínek, které by objektivně a důsledněji
vedly vědeckovýzkumnou základnu v souladu
s výrobou k vyšší účinnosti
a efektivnosti.
Zároveň my, pracovníci vědeckovýzkumné
základny, musíme vynaložit veškeré
úsilí, abychom z prostředků plánovaných
na vědeckotechnicky rozvoj odvedli našemu národnímu
hospodářství maximální výsledky.
To především znamená urychlit řešení
plánovaných úkolů a navíc operativně
převzít některé úkoly, které
vyplynou z naléhavých potřeb našeho
národního hospodářství. Děkuji
za pozornost.
Předseda SL V. David: Děkuji poslanci Felixovi,
slovo má poslanec Karel Neubert.
Poslanec SL K. Neubert: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, Československo prožívá poválečné
roky plodným budováním socialistické
společnosti. Toto úspěšné budování
bylo možné díky dvěma základním
podmínkám, tj. svobodě a míru.
Proto je zahraniční politika našeho státu
zaměřena na další prohlubování
míru, bezpečnosti a spolupráce, na politiku
uvolňování.
Po boku Sovětského svazu a dalších socialistických
zemí se důsledně řídíme
- jak zdůraznil generální tajemník
ústředního výboru KSČ a prezident
republiky soudruh Gustáv Husák - zásadou
"že v současném světě existuje
jediná rozumná cesta, kterou je mírové
soužití států s odlišným
společenským zřízením, která
odpovídá zájmům všech národů".
Síla naší zahraniční politiky
je v tom, že odpovídá nejen zájmům
naší země a našeho Iidu, ale obrovské
většině obyvatelstva celého světa.