Současně je však pravda, že dosavadní
míra soustředění na vyšší
efektivnost a kvalitu odevzdávané práce neodpovídá
dosud vždy a všude náročnosti dnešních
a zejména zítřejších podmínek,
za nichž se bude uskutečňovat další
výstavba rozvinutého socialismu v naší
vlasti. Na tuto okolnost poukázalo i jednání
nedávného 18. zasedání ÚV KSČ,
když zdůraznilo naléhavost skutečnosti,
že ekonomika a výchova socialistického člověka
jsou dvě neoddělitelné stránky tohoto
procesu. Tento fakt je východiskem pro prohloubení
ideologické práce, především
cestou vyšší komplexnosti, zvyšování
účinnosti masově politické práce.
Přitom kritériem vyšší účinnosti
v tomto směru nemůže být nic jiného
než to, jak naši občané nejen dobře
chápou události doma a ve světě, ale
také - a svým způsobem zejména - toto
své přesvědčení aktivně
projevují ve své práci i v politicky a společensky
angažovaných postojích. Dosáhnout takového
stavu nezbytně předpokládá vycházet
v masově politické práci z konkrétního
života, neuplatňovat šablonu, diferencovat, znát
skutečnou úroveň myšlení pracujících,
reagovat bezprostředně na živé názory,
na problémy, které je třeba řešit,
na otázky, které je třeba objasňovat,
nechodit nevšímavě kolem různých
polopravd a fám. Na tomto lze především
založit ofenzívnost celé ideologické
práce.
Totéž platí o té části
působení, které označujeme jako ekonomická
propaganda a agitace. Jejím předním úkolem
je dostat do širokého povědomí existenci
náročnějších podmínek
dalšího rozvoje hospodářství,
že tato skutečnost vyvolává nezbytnost
přeskupit síly a potenciál ve směru
vyšší a racionálnější
hospodárnosti, účinnějšího
řízení a plánování a
že míra úspěšnosti v tomto směru
je základní podporou strategické linie komunistické
strany a státu zvyšovat materiální a
duchovní bohatství společnosti s jediným
cílem - lépe a plněji uspokojovat rozvíjející
se hmotné a kulturní potřeby lidí
a upevňování jejich sociálních
jistot.
Konkrétně pak jde o to vštípit lidem,
že je třeba v naší ekonomice nastoupit
důsledně cestu intenzivního rozvoje hospodářství.
Obrovské možnosti v tomto směru máme
v potenciálu naší ekonomiky, v účinnějším
využívání spolupráce v rámci
RVHP, zejména se Sovětským svazem, v přípravě
lidí, v řízení založeném
na socialistických principech plánování,
všude, v každém pracovním kolektivu je
nutné se racionálně ekonomicky chovat, usilovat
o získání co největšího
množství užitných hodnot z každé
hodiny práce, z každého kilogramu surovin a
materiálu, z každé jednotky energie i z každé
koruny investic. Souběžně s tím usilovat
o zvýšení pracovní kázně,
a to jak řídících aparátů,
tak pracovních kolektivů a všech jednotlivců.
Z těchto realit a požadavků vychází
Soubor opatření ke zdokonalení řízení
plánovitého rozvoje národního hospodářství
po roce 1980. Jde o mimořádně závažný
komplex úkolů. Nyní nás musí
zajímat, jak se k nim chová hospodářská
sféra, vedoucí hospodářští
pracovníci na jedné straně, a jak na ně
reagují v pracovních kolektivech, v závodech,
v podnicích. Jeho postupná, ale důsledná
realizace vyžaduje znalost a pochopení těchto
opatření všemi pracujícími, zejména
pak pracovními kolektivy. Bez toho není totiž
myslitelná jejich aktivní a iniciativní účast
na realizaci Souboru a uplatnění v praxi jeho opatření
je nepředstavitelné právě bez účasti
pracujících.
Podíváme-li se z těchto aspektů, jak
se nakládá se Souborem opatření na
úrovni VHJ a nižších článků,
co se v podnikové výrobní sféře
děje v souvislosti s rozpracováním plánu
na příští rok, můžeme zhruba
říci toto: s opatřeními Souboru a
jejich konkretizací na jednotlivé VHJ, podniky a
závody se postupně seznamuje stále širší
okruh pracujících i hospodářských
pracovníků; uplatňování Souboru
však ze strany některých hospodářských
pracovníků vykazuje především
technicko-organizační a administrativní přístup,
v němž pracující jako vlastní,
aktivní realizátoři, nemají vytvořený
dostatečný prostor k účasti na řízení;
dále se ukazuje, že často chybějí
průběžné rozbory, jak se v současné
době Soubor opatření realizuje, a to zejména
v návaznosti na úkoly plánu na příští
rok, jaké problémy na konkrétních
pracovištích při tom vznikají a jsou
řešeny příslušnými orgány.
Překonat tyto nedostatky, šířeji využívat
podněty a návrhy pracujících k dalšímu
rozvoji jejich pracovní aktivity a iniciativy a v uplatňování
Souboru opatření předpokládá
soustředit masově politickou práci do pracovních
kolektivů. Toto přenesení jejího těžiště
pak napomůže ekonomickou propagandu a agitaci uskutečňovat
naprosto konkrétně. Povede nezbytně k tomu,
aby se pracující, pokud jde o Soubor opatření,
spjatý s úkoly plánu na příští
rok, seznamovali s nimi nikoliv jen v obecné rovině,
ale aby se dovídali jak okamžitý, tak výhledový
dopad úkolů a jejich zabezpečení,
především v podmínkách konkrétního
pracoviště.
Úspěch tohoto úsilí bude záviset
také na tom, jak pod vedením stranických
orgánů a organizací dokáží
hospodářská vedení i společenské
organizace sdružené v Národní frontě
zvýšit stupeň koordinace, jak se jim bude dařit
- obrazně řečeno - táhnout za jeden
provaz.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji poslanci Procházkovi. Slovo má poslanec
Křenek a připraví se poslanec Vladimír
Šimek.
Poslanec SN D. Křenek: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, v obou úvodních vystoupeních
mne zaujalo zejména, že v oblasti materiálových
a energetických zdrojů je nutno počítat
s trvalým růstem nákladů, který
bude třeba vyvažovat jednak úsporami ve spotřebě
těchto zdrojů, jednak dosažením podstatně
efektivnějšího zhodnocování výrobků,
do nichž tyto zdroje vstupují.
K podpoře toho, co zde bylo takto řečeno,
mně dovolte připojit několik poznámek.
Z jednání výborů pro plán a
rozpočet víme, jaké nároky klade rozšiřování
produkce na zabezpečení potřebných
surovinových a energetických zdrojů, jak
je obtížné jejich opatřování,
jak se zhoršuje jejich dostupnost a narůstají
požadavky na velké investice či náklady
na těžbu a přepravu.
Právem si tyto skutečnosti proto vyžadují,
aby se získanými zdroji se zacházelo vysoce
racionálně a hospodárně a aby za pomoci
vhodné technologie byly využívány k
optimální struktuře a hodnotě produkce.
Je to požadavek celosvětově uznávaný
a označovaný za kategorický a nesmlouvavý,
neboť jeho zanedbání či nedůsledné
řešení by mohlo vážněji
dopadnout na hospodářský rozvoj kterékoli
země, která by se v jeho realizaci opozdila, či
nedokázala správně orientovat.
O naší ekonomice se tvrdí, že je relativně
chudá na řadu surovin i dalších zdrojů.
Tím více je pro ni závažným,
a jak o tom svědčí podklady a zdůvodnění
rozpočtových příjmů a výdajů,
naléhavým požadavkem, aby v ní byly
výrobky produkovány za lepších ekonomických
podmínek a měly takovou úroveň, aby
jejich ceny co nejlépe uhrazovaly zvyšující
se náklady materiálních vstupů do
výroby a umožňovaly vytvářet
plánované finanční a efektivní
devizové zdroje.
Očekáváme v tom směru, že při
správném pochopení a rozpracování
přijatého Souboru opatření budou tyto
podmínky vytvářeny zvláště
realizováním rozhodujících a promyšleněji
připravených směrů a programů
racionalizace materiálové a energetické spotřeby
a dále tím, že jejich plnění
bude věnována trvalá péče a
důsledná pozornost.
To, že příslušná péče
a pozornost na všech stupních řízení
přináší výsledky, lze ukázat
na příkladu mého volebního obvodu.
Ve Válcovnách plechu ve Frýdku-Místku
původní úkol úspory paliv a energie
ve výši 4500 tun měrného paliva pro
rok 1979 byl závazky kolektivu i jednotlivců zvýšen
na 5400 tun měrného paliva. I tento zvýšený
úkol byl splněn na 117,2%. Dosahované úspory
za tři čtvrtletí dávají záruku
splnění i v roce 1980.
Potřebnou pozornost si vyžádá i lepší
využívání našeho vlastního
přírodního bohatství i dalších
možností. Vždyť jsme např. dovedli
zvýšit objemy protektorovaných pneumatik tak,
že v roce 1979 bylo uspořeno na 14 tis. tun cenného
materiálu a dosaženy nemalé úspory na
devizových prostředcích.
Stejné pozornosti si vyžádá též
správná orientace vynálezeckého a
zlepšovatelského hnutí ve výrobní
sféře, ve vědeckých ústavech,
v konstrukčních a projekčních kancelářích.
Vždyť např. úkol dosáhnout v 6.
pětiletce ekonomického přínosu 30
mld Kčs z využitých vynálezů
a zlepšovacích návrhů, je splněn
a překračován a počet vynálezů
připadajících na 100 tis. obyvatel nás
řadí na přední místa ve světovém
žebříčku. Svůj význam
bude mít i všestranná podpora každého
pracovníka-novátora, zlepšovatele, jehož
úsilí bude účelně směřovat
k dosažení plánem vytyčených
úsporných úkolů příštího
roku a dosažení lepšího využívání
výrobního zařízení v hospodářské
praxi.
To potvrzují i zkušenosti Válcoven plechu,
kde hospodářské vedení i odborová
organizace pro podporu tohoto hnutí organizují řadu
soutěží - např. o nejlepšího
zlepšovatele, nejlepší zlepšovatelský
kolektiv, nejlepší mládežnický
kolektiv apod. Na celopodnikových i oblastních aktivech
vyhodnocují a odměňují nejlepší
zlepšovatele s úsporami 300 tis. Kčs, 500 tis.
Kčs, milión Kčs a více. K urychlení
realizace vybraných hodnotných zlepšovacích
návrhů se tvoří realizační
týmy, které urychlují zavedení zlepšovacích
návrhů do praxe a k motivaci využívají
odměn za spoluúčast na zlepšovacích
návrzích. Pořádají konzultační
dny, školení a vydávají měsíčník
"Novátor", který kromě jiného
využívají hlavně k vytyčování
tematických směrů k řešení
technických, technologických i jiných problémů.
Pak není divu, že počet podaných zlepšovacích
návrhů je splněn na 108,8%, počet
přijatých na 102,4% a zavedených na 108,3%.
Přitom bylo dosaženo úspory po roce realizace
5794 tis. Kčs a přes 11 mil. Kčs po všech
sledovaných letech.
Soudružky a soudruzi poslanci, konkrétní záměry
zapracované do úsporných úkolů
příštího roku jsou nemalé a týkají
se zvláště palivoenergetických zdrojů,
černých a barevných kovů. Pokud jde
o palivoenergetické zdroje a jejich spotřebu, podařilo
se např. v loňském roce při růstu
národního důchodu o 2,7% snížit
energetickou náročnost na jeho tvorbu o 3,75%, či
zavedením letního času v průměru
uspořit 400 MW. Podle kontrolních poznatků
získávaných na různých pracovištích
však výše možných rezerv celkové
roční spotřeby paliv a energie dosahují
asi 6%. Najdou se jak v průmyslu a zemědělství,
tak i v komunální spotřebě, a v nemalé
míře i v našich domácnostech. Z letošních
poznatků plyne, že míra pozornosti úsporám
této spotřeby spíše ochabla. Proto nemůžeme
dosahovanou úroveň hospodaření s jednotlivými
palivoenergetickými zdroji považovat za odpovídající
současným potřebám rozvoje a musíme
od samého počátku sedmé pětiletky
trvat na soustavném jejím prověřování
a prohlubování.
Možnost snížit tuto spotřebu nabízí
např. dosažení vyšší účinnosti
přeměn energie, závislých zejména
na úpravě či rekonstrukci energetických
zařízení, popř. na jejich vhodné
kombinaci a zastupitelnosti, jakož i na inovaci výrobního
zařízení. Mnoho by se dalo ušetřit
energie i při lepším hospodaření
s různými materiály, např. s cementem
ve stavebnictví. Nemalá rezerva je i v možnosti
snížení spotřeby energie při
výrobě kovů a v samé míře
spotřeby těchto kovů, neboť stále
ještě celá čtvrtina vyrobeného
kovu se stává průmyslovým odpadem,
vraceným do hutí k novému zpracování.
Při nedávné schůzi Sněmovny
lidu jsme měli příležitost poznat, jakých
úspor energie lze dosahovat zaváděním
polovodičové elektrotechniky a elektroniky. Do popředí
pozornosti se rovněž dostává otázka
dokonalejší organizace využívání
druhotných energetických zdrojů, zvláště
v zemědělství, v chemii a v tepelném
hospodářství.
Efektivnější využívání
elektrické energie by se mělo také opírat
o rovnoměrnější rozložení
jejího odběru do celého dne. K tomu však
musí pomoci též zlepšení úrovně
směnnosti v jednotlivých odvětvích
a v domácnostech také zvýšení
možnosti nočního odběru v zimním
období. Svůj podíl přinese též
postupné soustředění energeticky náročnějších
výrob do míst optimální výstavby
palivových základen, jak je o tom uvažováno
v rámci RVHP. Slyšeli jsme zde o kolik % se má
v příštím roce průmyslová
výroba zvýšit, a z projednávání
rozpočtových návrhů v našich
výborech víme, že k jejímu naplnění
budou mít výrobní organizace k dispozicí
relativně menší přírůstek
surovin a materiálů. Tato skutečnost by měla
být pro ně závažným podnětem,
aby mobilizovaly především tu rezervu, kterou
je ve srovnání s výrobky konkurence hmotnost
výrobků. Do lepšího souladu musí
uvést masu použitého materiálu s docíleným
výkonem, či jinou hlavní užitnou vlastností
výrobku, více a lépe uplatňovat nové
konkurenční prvky, s cílem vylehčení
jejich výrobků a používat nové
technické prvky.
Stále rostoucí význam bude mít nyní
též rozvíjení takových technologií,
které dovolí více pracovat s jednou již
použitými surovinami, a to s takovými, pro
které se dnes ještě hledají možnosti
jejich ekonomického využití. I zde platí
nezbytnost vytvářet dostatečné podmínky
pro využívání těchto zdrojů.
Chtěl bych proto při dnešní příležitosti
ocenit, že vláda Československé socialistické
republiky nedávno upravila ceny neprůmyslového
sběru kovového odpadu a že přistupuje
k úpravě organizačně technických,
dopravních, legislativních a ekonomických
podmínek, s cílem zintenzivnění sběru
kovového odpadu a jeho zvýšeného získávání,
vytřídění a jakostního zlepšování.
Z naší strany bychom měli toto úsilí
a s tím spojené formy rozvoje iniciativy a soutěžení
všude podporovat.
Pro nás bude pak, soudružky a soudruzi poslanci, důležité,
abychom požadavky na prohloubení racionalizace spotřeby
materiálových a energetických zdrojů
a na optimální zhodnocování těchto
zdrojů ve finálních výrobcích
dovedli vysvětlit pracujícím jako prioritní
společenský úkol období, do něhož
vstupujeme. Přitom zejména musíme objasňovat,
že těch 7 tun měrného paliva na 1 obyvatele
ČSSR nebo asi o 25-30% vyšší náročnost
na kovy v naší ekonomice proti jiným zemím
nelze zdůvodňovat jen rozdíly ve struktuře
strojírenské výroby.
O úspěšné zvládnutí tohoto
vysoce závažného společenského
úkolu bude třeba skutečně každý
den a při každé příležitosti
bojovat, a to nejen v rámci státních cílových
programů racionalizace spotřeby kovů i spotřeby
a využití paliv a energie, ale na každém
pracovišti i v každé rodině. Konečným
cílem bude zabránit každému zbytečnému
plýtvání, či znehodnocování
materiálových a energetických zdrojů.
Celkově pak, při relativně nižší
spotřebě těchto zdrojů a úspěšnějšímu
jejich zhodnocení ve finálních výrobcích,
dosáhnout žádoucích ekonomických
efektů ve prospěch záměrů,
sloužících celé naší společnosti.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji poslanci Křenkovi. Slovo má poslanec
Šimek a připraví se poslanec Milan Felix.
Poslanec SL V. Šimek: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, v současných podmínkách
naší ekonomiky a zejména při posuzování
jejího dalšího rozvoje se dostává
do popředí otázka lidského činitele.
Efektivnost, kvalita a hospodárnost práce spolu
se zvyšováním produktivity práce, to
jsou a budou rozhodující momenty pro splnění
stanovených cílů v našem národním
hospodářství.
Celé období socialistické výstavby
v naší vlasti vykazovalo vysoké tempo růstu
zaměstnanosti, což přispělo k postupnému
vyrovnání ekonomické aktivity v jednotlivých
částech naší země. S výjimkou
mladistvých, připravujících se na
své povolání a přibližně
260 tisíc žen, které nejsou zaměstnány,
je každý náš občan v produktivním
věku ekonomicky činný, to znamená,
že růst zaměstnanosti dosáhl svého
vrcholu a další rozvoj nemůže jít
cestou jeho zvyšování.
Naopak se zvyšuje význam racionálního
využívání pracovní síly.
V posledním období sice došlo k určitému
překročení plánovaného růstu
zaměstnanosti, zejména v Praze, Bratislavě,
Severomoravském a Severočeském kraji, ale
to na celkové tendenci nic nemění. V posledních
letech klesá podíl primárního sektoru
národního hospodářství a dynamika
tohoto poklesu se zdá být přiměřená.
Naproti tomu rostl podíl sekundárního sektoru
a rovněž i terciárního.
Přežívající tendence řešit
otázky rozvoje jednotlivých odvětví
především růstem zaměstnanosti
vedou, v podmínkách jejich nízkých
přírůstků, k prosazování
různých výhod spojených se zaměstnáváním
pracovníků a nikoliv s jejich výkonností.
Velký rozsah poskytovaných výhod snižuje
jejich účinnost a omezuje zdroje použitelné
pro zvýšení hmotné zainteresovanost
i pracujících na pracovních výsledcích.
Podíváme-li se na vnitřní strukturu
zaměstnanosti, vidíme, že výrazně
klesá podíl dělníků, stagnuje
podíl tvůrčích pracovníků
vědy a výzkumu a výrazně se zvyšuje
podíl provozních a obsluhujících pracovníků.
To platí víceméně pro všechna
odvětví národního hospodářství
a obdobný vývoj probíhá i v jednotných
zemědělských družstvech. Sotva to lze
všude odůvodnit progresívní změnou
struktury naší ekonomiky. Spíše lze vysvětlit
uvedený vývoj tak, že pokles dynamiky rozvoje
národního hospodářství je natolik
výrazný, že by jej bylo možno zabezpečit
za podmínky efektivního hospodaření
pracovní silou, nižším růstem zaměstnanosti
a že na druhé straně zdroje pracovních
sil umožnily rozvoj různých neproduktivních
pomocných a obslužných činností
i růst správních a řídících
aparátů. Při vývoji vnitřní
struktury se projevuje někdy tendence odklonu některých
mladých lidí od manuální práce.
Vzestup počtu dělníků, provozních
a obsluhujících pracovníků je v určité
míře zabezpečován osobami poproduktivního
věku.