15

§ 38
Provozní praxe

(1) Nedílnou součástí výchovy a vzdělávání na
gymnáziích, odborných školách a středních odbor-
ných školách je provozní praxe žáků.

(2) Socialistické organizace podle zásad sta-
novených vládou Československé socialistické re-
publiky, vládou České socialistické republiky a vlá-
dou Slovenské socialistické republiky vytvářejí pod-
mínky pro provozní praxi žáků a hradí osobní a
věcné náklady s ní spojené.

§ 39
Společensky prospěšná práce

(1) Nedílnou součástí výchovy a vzdělávání žá-
ků starších patnácti let je společensky prospěšná
práce.

(2) Účast žáků na společensky prospěšné práci
se organizuje podle zásad stanovených vládou Čes-
koslovenské socialistické republiky.

§ 40

Finanční a hmotné zabezpečení žáků
středních škol

(1) Žákům středních odborných učilišť a žá-
kům odborných učilišť a učňovských škol uvede-
ných v § 15 se poskytuje z prostředků socialistic-
kých organizací finanční zabezpečení, kterým se
sledují výchovné cíle v souladu s potřebami národ-
ního hospodářství; kromě měsíční odměny se jim
může poskytnout oborové stipendium. Pokud to vy-
žadují potřeby národního hospodářství nebo sociál-
ní či zdravotní poměry žáků, poskytuje se ubyto-
vání a stravování bezplatně. Žákům může být po-
skytnuto další hmotné zabezpečení.

(2) Žákům gymnázií, odborných škol a kon-
zervatoří může být poskytnuto ze státních rozpoč-
tových prostředků stipendium a hmotné zabezpe-
čení s přihlédnutím k jejich sociálním poměrům a
prospěchu; žákům středních odborných škol a
středních škol pro pracující může být poskytnuto
stipendium a hmotně zabezpečení ze státních roz-
počtových prostředků, nebo stipendium a hmotné
zabezpečení z prostředků socialistických organi-
zací.

(3) Ministerstva školství republik v dohodě
s ministerstvem práce a sociálních věcí republiky
a po projednání se zúčastněnými ústředními orgány
upraví obecně závazným právním předpisem podle
zásad stanovených vládou Československé socialis-
tické republiky

a) podrobnosti o poskytování finančního a
hmotného zabezpečení žáků středních odborných
učilišť a žáků odborných učilišť a učňovských škol,
uvedených v § 15,


16

b) podrobnosti o poskytování stipendií a
o hmotném zabezpečení žáků gymnázií, odborných
škol, středních odborných škol, konzervatoří a
středních škol pro pracující.

§ 41

Spolupráce škol se Socialistickým svazem mládeže

a s Pionýrskou organizací Socialistického svazu

mládeže

(1) Na výchovném procesu se žáky v době mimo
vyučování se podílejí Socialistický svaz mládeže
a Pionýrská organizace Socialistického svazu mlá-
deže.

(2) Na základních školách, na základních de-
vítiletých školách a na základních školách pro mlá-
dež vyžadující zvláštní péči působí Pionýrská orga-
nizace Socialistického svazu mládeže; na středních
školách působí Socialistický svaz mládeže.

(3) Školy spolupracují s organizacemi uvede-
nými v odstavci 1 zejména při rozvoji ideově poli-
tické výchovy a společenské aktivity žáků a při vy-
tváření organizační základny těchto organizací na
školách.

(4) Zásady spolupráce škol se Socialistickým
svazem mládeže a s Pionýrskou organizací Socialis-
tického svazu mládeže dohodnou ministerstva škol-
ství republik s příslušným ústředním výborem So-
cialistického svazu mládeže.

ČÁST ČTVRTÁ

PŘECHODNÁ, ZÁVĚREČNÁ, ZMOCŇOVACÍ
A ZRUŠOVACÍ USTANOVENÍ

DÍL PRVNÍ

PŘECHODNÁ USTANOVENÍ

§ 42

(1) Národní výbory mohou nejdéle do začátku
školního roku 1983/84 zřizovat střední odborná uči-
liště, která poskytují pouze teoretickou přípravu.
Praktickou přípravu a výchovu mimo vyučování
poskytují střediska praktického vyučování.

(2) Středisko praktického vyučování podle od-
stavce 1 (dále jen "středisko") je zařízením orga-
nizace, pro kterou je mládež připravována; zřizuje
je ředitel (vedoucí) této organizace se souhlasem
národního výboru. Vedoucí střediska je v otázkách
výchovy a vyučování metodicky řízen ředitelem
středního odborného učiliště, které poskytuje mlá-
deži teoretickou přípravu.


17

§ 43

Na žáky, kteří před účinností tohoto zákona
uzavřeli v devátém ročníku základní devítileté
školy učební smlouvu a mají se vzdělávat ve střed-
ním odborném učilišti, se ve školním roce 1978/79
vztahují předpisy upravující učební poměr.

DÍL DRUHÝ
ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

§ 44

(1) Žáci zapsaní k 31. srpnu 1978 do prvního
a druhého ročníku dosavadní základní devítileté
školy se k 1. září 1978 stávají žáky příslušných roč-
níků základní školy.

(2) Na základní devítileté škole se k 1. září
1978 a v letech následujících neotevře první ročník.
Základní devítiletá škola se zruší dnem 31. srpna
1984.

§ 45

(1) Do prvního ročníku zvláštních škol, pomoc-
ných škol, základních škol pro žáky neslyšící, pro
žáky se zbytky sluchu, pro žáky nevidomé, pro žáky
se zbytky zraku a pro žáky s více vadami se žáci
zapíší dnem 1. září 1978.

(2) Žáci zapsaní k 31. srpnu 1978 do prvního
a druhého ročníku dosavadních škol při zdravotnic-
kých zařízeních, škol pro žáky nedoslýchavé, pro
žáky slabozraké, pro žáky tělesně postižené, škol
pro žáky s vadami řeči a škol pro žáky obtížně vy-
chovatelné se k 1. září 1978 zapíší do druhého a tře-
tího ročníku obdobných škol pro mládež vyžadující
zvláštní péči, zřízených podle tohoto zákona.

(3) Na školách pro mládež vyžadující zvláštní
péči podle odstavce 2, zřízených podle dřívějších
předpisů5), se k 1. září 1978 a v letech následujících
neotevře první ročník.

(4) Dosavadní pomocná škola se zruší dnem
31. srpna 1979, dosavadní zvláštní školy, základní
devítiletá škola pro žáky nevidomé, základní devíti-
letá škola pro žáky se zbytky zraku, zvláštní škola
pro žáky nevidomé, zvláštní škola pro žáky se zbyt-
ky zraku, zvláštní škola pro žáky slabozraké a
zvláštní škola pro žáky nedoslýchavé se zruší dnem
31. srpna 1986. Dosavadní základní devítiletá škola
pro žáky neslyšící, základní devítiletá škola pro
žáky se zbytky sluchu, zvláštní škola pro žáky ne-
slyšící a zvláštní škola pro žáky se zbytky sluchu
se zruší dnem 31. srpna 1987.

(5) Žáci škol pro mládež vyžadující zvláštní
péči, zřízených podle dřívějších předpisů5), kteří ke
dni účinnosti tohoto zákona plní povinnou školní

5) Zákon č. 186. 1960 Sb., o soustavě výchovy a vzdělávání (školský zákon).


18

docházku, ukončí povinnou školní docházku podle
předpisů vydaných pro tyto školy.

(6) Dosavadní učňovské školy pro mládež vy-
žadující zvláštní péči se ke dni 31. srpna 1978 zruší.
Dnem 1. září 1978 se místo nich zřídí odborná uči-
liště podle tohoto zákona.

§ 46

(1) Na vojenské školy, které poskytují úplné
střední vzdělání, se vztahují ustanovení § 1, 5, 8, 9,
10, § 11 odst. 1, § 21, 22, § 28 odst. 1, § 29 odst. 1,
§ 30, § 31 odst. 2, § 32 odst. 2 až 4, § 33, § 34 odst.
2 a 7, § 38, 39, 41, 50 a § 52 odst. 1 písm. a).

(2) Střední vojenské školy řídi federální mi-
nisterstvo národní obrany; při zajišťování povinné
školní docházky a ve věcech všeobecně pedagogic-
kých postupuje v dohodě s ministerstvy školství
republik.

(3) Působnost ve věcech středních škol, kterou
mají ministerstva školství republik nebo jiné státní
orgány, vykonává vůči středním vojenským školám
federální ministerstvo národní obrany.

§ 47

(1) Na školy Sboru národní bezpečnosti, které
poskytují úplné střední vzdělání, se vztahují usta-
novení § 1, 5, 8, 9, 11, 22, § 32 odst. 4, § 33 a 38.

(2) Střední školy Sboru národní bezpečnosti
řídí federální ministerstvo vnitra; ve věcech vše-
obecně pedagogických postupuje v dohodě s mi-
nisterstvy školství republik.

(3) Působnost ve věcech středních škol, kterou
mají ministerstva školství republik nebo jiné státní
orgány, vykonává vůči středním školám Sboru ná-
rodní bezpečnosti federální ministerstvo vnitra.

§ 48

Na školy Sboru nápravné výchovy České socia-
listické republiky a Sboru nápravné výchovy Slo-
venské socialistické republiky, které poskytují
úplné střední vzdělání, se vztahují ustanovení § 1,
5, 8, 9, 11, 22, § 32 odst. 4, § 33 a 38.

§ 49

(1) Působnost ministerstva zdravotnictví České

socialistické republiky a ministerstva zdravotnictví
Slovenské socialistické republiky ve věcech zdra-
votnických škol, stanovená zvláštními předpisy6)
je nedotčena.

(2) Na přípravu mládeže pro dělnická povo-
lání, pokud tento zákon nestanoví jinak, se vztahuje
zákon č. 89/1958 Sb., o výchově dorostu k povolání
v učebním poměru (učňovský zákon).

6) Zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu.


19

§ 50

Opatření učiněná v souladu s tímto zákonem
k přípravě a ověření změn ve školské soustavě se
považují za opatření podle tohoto zákona.

§ 51

Ministerstva školství republik řídí podle zásad
a v rozsahu stanoveném vládou Československé so-
cialistické republiky pokusné ověřování organizace,
forem i obsahu výchovy a vzdělávání v základních
školách, v základních devítiletých školách, ve ško-
lách pro mládež vyžadující zvláštní péči a ve střed-
ních školách.

DÍL TŘETÍ
ZMOCŇOVACÍ USTANOVENÍ

§ 52

(1) Ministerstva školství republik po projed-
nání se zúčastněnými ústředními orgány stanoví
obecně závazným právním předpisem

a) povinné další vzdělávání pedagogických pra-
covníků v rámci jednotné soustavy dalšího
vzdělávání pedagogických pracovníků a po-
drobnosti o jeho organizaci, obsahu, formě, dél-
ce a způsobu ukončení,

b) kvalifikační předpoklady pro výkon výchovně
vzdělávacích činností a podmínky, za kterých
může vykonávat výchovně vzdělávací činnost ci-
zinec nebo ten, kdo získal odbornou způso-
bilost v cizině.

(2) Ministerstva školství republik vydávají
obecně závazné právní předpisy o výchovně vzdě-
lávací činnosti škol a součástí škol uvedených
v tomto zákoně.

DÍL ČTVRTÝ
ZRUŠOVACÍ USTANOVENÍ

§ 53
(1) Zrušují se

1. § 5 až 15, § 20, § 21 a § 34 zákona č. 186/
1960 Sb., o soustavě výchovy a vzdělávání
(školský zákon),

2. zákon č. 168/1968 Sb., o gymnáziích,

3. vládní vyhláška č. 51/1962 Sb., o podnikových
institutech,

4. vyhláška ministerstva školství České socialis-
tické republiky č. 103/1969 Sb., o organizaci
gymnázií a studiu na nich, ve znění vyhlášky
ministerstva školství České socialistické repub-
liky č. 85/1974 Sb., kterou se mění vyhláška
ministerstva školství České socialistické repub-


20

liky č. 103/1969 Sb., o organizaci gymnázií a
studiu na nich,

5. vyhláška ministerstva školství Slovenské socia-
listické republiky č. 104/1969 Sb., o zřizování
gymnázií, jejich organizaci a studiu na nich,
ve znění vyhlášky ministerstva školství Sloven-
ské socialistické republiky č. 93/1974 Sb., kte-
rou se mění vyhláška ministerstva školství Slo-
venské socialistické republiky č. 104/1969 Sb.,
o zřizování gymnázií, jejich organizaci a studiu
na nich,

6. zákonné opatření předsednictva Národního
shromáždění č. 30/1956 Sb., o úpravě plato-
vých poměrů učitelů a vychovatelů.

(2) Nedotčeno zůstává nařízení vlády Česko-
slovenské socialistické republiky č. 58/1973 Sb., o in-
ternátních středních školách pro pracující a o hos-
podářském zabezpečení studujících na těchto ško-
lách.

§ 54
Účinnost

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. září
1978.


21

Důvodová zpráva

A. ČÁST VŠEOBECNÁ

Československé školství prošlo po osvobození
naší země Sovětskou armádou a zejména po Únoru
1948 zásadními obsahovými i organizačními přemě-
nami, které položily základ jeho socialistického
charakteru.

Slovenská národní rada už v průběhu Sloven-
ského národního povstání vydala zákon o postát-
nění školství. Košíčky vládní program přijal zásadu
důsledné demokratizace kultury a vzdělání.

Revolučním činem odpovídajícím tomuto pro-
gramu bylo uzákonění jednotné školské soustavy
a povinného devítiletého vzdělávání mládeže v roce
1948. Byl to rozhodující krok k budování školské
soustavy na socialistických principech. Byl to však
teprve počátek obtížného procesu překonávání dě-
dictví buržoazních koncepcí výchovy a vzdělání
v obsahu, metodách a organizaci a počátek postup-
ného vytváření jednotné socialistické výchovně
vzdělávací soustavy.

Od té doby procházelo československé škol-
ství několika vývojovými etapami, ve kterých se
zabezpečoval rozvoj výchovy a vzdělávání v sou-
ladu s požadavky postupující socialistické výstavby.
Současná soustava výchovy a vzdělávání je upra-
vena školským zákonem z roku 1960. Zásluhou sou-
stavné pozorností a péče Komunistické strany
Československa se naše školská soustava zařadila
na přední místo mezi školskými soustavami ve
světě.

Významným mezníkem v péči strany o výchovu
a vzdělávání byl XIV. sjezd Komunistické strany
Československa. Sjezd zhodnotil dosažené úspěchy
i projevující se problémy a nedostatky ve vývoji
našeho školství z hlediska rozvíjející se socialis-
tické společnosti a s přihlédnutím k vývoji škol-
ských soustav v ostatních socialistických zemích,
zejména v Sovětském svazu.

Závěry XIV. sjezdu v oblasti výchovy a vzdělá-
vání rozpracovalo plenární zasedání ÚV Komunis-
tické strany Československa v červenci 1973. Ve
smyslu jeho závěrů se přistoupilo k experimentál-
nímu ověřování nového obsahu a forem výchovy
a vzdělávání v jednotlivých článcích školské sou-
stavy se zvláštním zřetelem k přípravě dělnického
dorostu a k plnění úkolu vypracovat do XV. sjezdu
Komunistické strany Československa projekt dlou-
hodobého perspektivního rozvoje naší školské
soustavy, který by zabezpečoval další prohloubení
demokratického charakteru školské soustavy a její
modernizaci a umožňoval veškeré mládeži dosáh-
nout všeobecného i odborného vzdělání odpovídají-

cího rostoucím potřebám rozvinuté socialistické
společnosti.

XV. sjezd Komunistické strany Československa
potvrdil správnost nastoupené cesty i potřebu pro-
vést ve školské soustavě nezbytné změny k zabez-
pečení dalšího kvalitativního a kvantitativního roz-
voje výchovy a vzdělávání v Československé socia-
listické republice. Konečný návrh schválilo před-
sednictvo ústředního výboru Komunistické strany
Československa 4. června 1976, vláda Českosloven-
ské socialistické republiky usnesením č. 169/1976,
vláda České socialistické republiky usnesením č.
194/1976 a vláda Slovenské socialistické republiky
usnesením č. 230/ 1976.

Dokument o dalším rozvoji československé vý-
chovně vzdělávací soustavy vytváří předpoklady
k dosažení nového, kvalitativně vyššího stupně na-
šeho školství tím, že

- v konečném řešení počítá s přechodem z do-
savadního povinného základního devítiletého
vzdělávání na povinné desetileté střední vše-
obecné polytechnické vzdělávání. Toto deseti-
leté povinné střední všeobecné polytechnické
vzdělávání veškeré mládeže od šestého do šest-
náctého roku věku bude institucionálně zajiš-
ťovat základní škola a obsahově na ni nava-
zující první a druhý ročník středních škol;

- v souladu se sociálně ekonomickým rozvojem
socialistické společnosti a s potřebami vědec-
kotechnického rozvoje bude mít stále větší po-
čet mladých lidí možnost získat úplné střední
vzdělání ve dvanáctiletém cyklu místo dosavad-
ního třináctiletého, a to v účelněji uspořádané
školské soustavě s nově koncipovaným obsa-
hem, s navazností a vyvážeností všech jejích
článků a stupňů;

- demokratičnost naší školské soustavy se nejvý-
razněji prohlubuje v nejmasovějším proudu
vzdělávání, v přípravě dělnického dorostu, kte-
rý bude mít možnost získávat ve stále větším
rozsahu úplné střední vzdělání v postupně bu-
dovaných středních odborných učilištích.

Účelnost koncepce povinného středního vzdělá-
vání podle schématu 4 + 4 + 2 a úplného středního
vzdělávání ve dvanáctiletém cyklu podle schématu
4 + 4 + 4 s návazností na rozvinutou předškolní
výchovu potvrdily pedagogické a psychologické vý-
zkumy, jakož i zkušenosti socialistických států. Tuto
koncepci umožňuje zrychlování fyzického a psy-
chického vývinu dětí, rozšiřování předškolní výcho-
vy na stále větší počet dětí předškolního věku a na
všechny děti pětileté, prohloubení pedagogické


22

funkce mateřské školy a změna obsahu i racionál-
nější uspořádání učiva v jednotlivých předmětech.

Přestavbou se čs. vzdělávací soustava zároveň
přibližuje ke školským soustavám bratrských socia-
listických zemí, zejména ke školské soustavě so-
větské.

Zásadní obsahové a z toho vyplývající nezbytné
organizační změny ve školské soustavě se budou
v souladu s realizačním programem přestavby škol-
ství uskutečňovat postupně, v následujících 10-12
letech. V této etapě budou v naší školské soustavě
vedle sebe současně existovat zanikající dosavadní
struktura a vznikající struktura nová, jejíž některé
stránky se budou ověřovat v procesu přestavby.

Nová struktura a nový obsah škol se budou
do praxe zavádět postupně, přičemž budou dobíhat
i dosavadní druhy škol zřízené podle školského zá-
kona č. 186/1960 Sb.

Žákům dosavadní základní devítileté školy, kte-
rá zanikne dnem 31. srpna 1984, bude tato škola
do té doby poskytovat základní vzdělání; zůstává
pro ně zachována i povinná školní docházka do 15
let. Žákům základních devítiletých škol se však
umožní získat v přechodném období za podmínek
stanovených tímto zákonem základní vzdělání též
úspěšným ukončením 8. ročníku. Žáci 8. ročníku zá-
kladních devítiletých škol, kteří budou přijati do
středních škol, budou v prvním ročníku těchto škol
plnit povinnou školní docházku. Žáci 8. ročníku,
kteří nebudou přijati ke studiu na středních ško-
lách, splní povinnou školní docházku v 9. ročníku
základní devítileté školy.

Do školské soustavy se začleňuje nový druh
základní školy s osmi ročníky a pro její žáky se
stanoví desetiletá povinná školní docházka.

Obsah základní školy se do praxe zavádí po-
stupně. K 1. září 1976 byl zaveden do prvního roč-
níku, ve školním roce 1983/84 skončí v osmém roč-
níku. V uvedeném období budou základní školu na-
vštěvovat jen žáci, kteří se vzdělávají podle nově
koncipovaného obsahu povinně deset let, z toho
osm let na základní škole a dva roky na střední
škole. Žáci, kteří nastoupili do prvního ročníku zá-
kladní devítileté školy před 1. zářím 1976, na které
se podle dosavadního školského zákona vztahuje
devítiletá povinná školní docházka, budou nadále
docházet do základní devítileté školy.

Již v přechodném období realizace dokumentu
se poskytuje mládeži, která se připravuje na děl-
nická povolání, úplné střední vzdělání ve čtyř-
letých učebních oborech ukončených maturitní
zkouškou. K zabezpečení tohoto cíle se postupně
budou zřizovat střední odborná učiliště.

Pro přechodně období zůstávají zachována od-
borná učiliště a učňovské školy, které jsou v zájmu

úplnosti soustavy středních škol v zákoně uvedeny
mezi středními školami a které též budou v tomto
období poskytovat střední vzdělání. Zákon stanoví,
že žáci 8. ročníku základní devítileté školy, kteří
se připravují pro dělnické povolání, se přijímají
jen do středních odborných učilišť, která jim budou
poskytovat ve čtyřletém studiu úplné střední vzdě-
lání a ve tříletém, popřípadě dvouletém studiu
střední vzdělání, a to v obsahově nově koncipova-
ných oborech. Pouze na přechodnou dobu mohou
být tito žáci přijímáni též do čtyřletých učebních
oborů ukončených maturitní zkouškou, zavedených
v odborných učilištích a učňovských školách. Jinak
budou v tomto období přijímáni do odborných uči-
lišť a učňovských škol pouze žáci, kteří ukončili
povinnou školní docházku na základní devítileté
škole.

Při usměrňování profesionální orientace a při
volbě povolání žáků se výrazně uplatňuje výchovné
poradenství. V blízké budoucnosti jeho význam ještě
vzroste v souvislosti s úlohou, která je mu vyme-
zena při usměrňování profesionální volby žáků
v souladu s potřebami společnosti do tří proudů
studia v rámci desetileté povinné školní docházky.
Proto se výchovné poradenství začleňuje do tohoto
zákona.

Dosavadní školská soustava byla vybudována
v souladu s článkem 24 odst. 2 první větou Ústavy
ČSSR a podle zákona č. 186/1960 Sb. Realizace pře-
stavby našeho školství, obsažená v dokumentu
o dalším rozvoji čs. výchovně vzdělávací soustavy,
vyžaduje změnu v Ústavě ČSSR i změnu zákona č.
186/1960 Sb. Ústavně právní předpoklady pro reali-
zaci dokumentu o dalším rozvoji čs. výchovně vzdě-
lávací soustavy byly vytvořeny příslušným ústavním
zákonem.

Zákon o opatřeních ve školské soustavě vytváří
všechny potřebné právní podmínky, aby se mohla
plně realizovat základní škola s novým obsahem,
která má osm ročníků, aby se umožnil přechod žáků
osmých ročníků základní devítileté školy na všech-
ny druhy středních škol, aby se mohla postupně
podle vytvářených podmínek zřizovat střední odbor-
ná učiliště a aby se umožnilo mládeži, která se při-
pravuje na dělnická povolání, dosáhnout úplného
středního vzdělání.

V období 6. pětiletky, v letech 1976-1980, bude
rozšířena předškolní výchova v mateřských školách
a budou zavedeny nové jednotné výchovné progra-
my. V celém rozsahu se ukončí přestavba prvního
stupně základní školy. Bude pokračovat experimen-
tální ověřování nového obsahového pojetí druhého
stupně základní školy tak, aby se mohlo v návaz-
nosti na přestavbu prvního stupně základní školy
uskutečnit od školního roku 1980/81.

Postupně se bude zvyšovat podíl žáků přijíma-
ných z osmých ročníků základních devítiletých škol


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP