23
na střední školy včetně zařízení pro výchovu mlá-
deže pro dělnická povolání. Ve školním roce 1980/81
se do gymnázií přijme 14 %, do středních odbor-
ných škol 9 % a do zařízení pro přípravu mládeže
na dělnická povolání 15 % absolventů osmých roč-
níků základních devítiletých škol.
Postupnost přestavby školství je nezbytná z pe-
dagogických, sociálně ekonomických a kádrových
důvodů.
Přechod z devítiletého na osmiletý cyklus zá-
kladní školy v jednom roce není možný zvláště pro
omezenou kapacitu středních škol. Bylo by třeba
rozmístit současně dva populační ročníky, tj. absol-
venty osmých a devátých ročníků. Při nezbytném
požadavku zabezpečit oběma populačním ročníkům
stejné možnosti pro další studium na středních ško-
lách by se v jednom roce zdvojnásobil počet žáků
přijímaných na gymnázia, střední odborné školy
a odborná učiliště. Potíže by se znásobily i tím, že
k rozmísťování dvojnásobného počtu žáků by došlo
v době, kdy se v důsledku populačního vývoje
v ČSSR výrazně zvýší počty všech žáků na základ-
ních devítiletých školách. Přechod žáků z osmých
ročníků základních devítiletých škol na střední
školy a zařízení pro přípravu mládeže na dělnická
povolání v 6. pětiletém plánu bude probíhat takto:
Školní |
Žáci |
Gymnázia |
Střední |
Střední odborná učiliště |
|||||
  |
přijímaní |
%*) |
počet |
%*) |
počet |
%* |
41eté ) počet |
3leté nebo %*) počet |
|
1977/ |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |
1978 |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |
ČSSR |
29 550 |
8 |
18 190 |
3 |
6820 |
2 |
4540 |
- |
- |
ČSR |
18 860 |
8 |
11 610 |
3 |
4350 |
2 |
2900 |
- |
- |
SSR |
10 690 |
8 |
6580 |
3 |
2470 |
2 |
1640 |
- |
- |
1978/ |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |
1979 |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |
ČSSR |
46 570 |
10 |
23290 |
5 |
11640 |
3 |
6900 |
2 |
4650**) |
ČSR |
30 050 |
10 |
15030 |
5 |
7510 |
3 |
4510 |
2 |
3000**) |
SSR |
16 620 |
10 |
8260 |
5 |
4130 |
3 |
2480 |
2 |
1650**) |
1979/ |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |
1980 |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |
ČSSR |
67 020 |
12 |
26800 |
7 |
15640 |
4 |
8940 |
7 |
15640 |
ČSR |
43 030 |
12 |
17210 |
7 |
10040 |
4 |
5740 |
7 |
10040 |
SSR |
23 990 |
12 |
9590 |
7 |
5600 |
4 |
3200 |
7 |
5600 |
1980/ |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |
1981 |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |
ČSSR |
81 370 |
14 |
29980 |
9 |
19270 |
5 |
10700 |
10 |
21420 |
ČSR |
52 160 |
14 |
19220 |
9 |
12350 |
5 |
6860 |
10 |
13730 |
SSR |
29210 |
14 |
10760 |
9 |
6920 |
5 |
3840 |
10 |
7600 |
*) Podíl žáků z populačního ročníku 141etých.
**) Tito žáci budou ve školním roce 1978/79 přijati do 1. ročníku odborných učilišť a učňovských
škol, pouze však do čtyřletých učebních oborů ukončených maturitní zkouškou (pokud nebudou při-
jati do středních odborných učilišť).
Obsahová přestavba výchovně vzdělávacího
procesu a změny v organizační struktuře školské
soustavy mají přispět ke zvýšení úrovně přípravy
mládeže pro život a pro práci v rozvinuté socialis-
tické společnosti; jsou zároveň výhodné 1 z celospo-
lečenského hlediska.
Realizací přechodu ze základní devítileté školy
na základní školu podle dokumentu o dalším roz-
24
voji výchovně vzdělávací soustavy se v letech 1976
až 1984 do pracovního procesu zařadí jeden popu-
lační ročník navíc a národní hospodářství tak získá
227 tisíc pracovníků.
Realizací nové soustavy v oblasti středního
školství získá naše hospodářství větši počet na vyšší
úrovni připravené mládeže pro dělnická povolání.
Do roku 1985 získá na středních odborných učiliš-
tích úplné střední vzdělání asi 60 tisíc mladých lidí.
Umožňuje se cca 95 % veškeré mládeže střední
vzdělání a většině (50-60%) úplné střední vzdě-
lání. Realizace kvalitnější přípravy dělnického do-
rostu předpokládá zvýšené nároky na kádrové a
materiální zabezpečení.
Uskutečňované změny a předpokládaný rozvoj
československého školství v budoucích letech si vy-
žádá v porovnání se schváleným rozpočtovým vý-
hledem na léta 1976/80 vyšší neinvestiční výdaje ze
státního rozpočtu o 2, 155 mld Kčs. Z toho připadá
na ČSR 1, 420 mld a na SSR 0. 735 mld Kčs. Zvýšené
výdaje jsou potřebné především na zabezpečení no-
vých učebnic a školních potřeb a na nové druhy
demonstračních a žákovských učebních pomůcek,
jejichž potřeba vyplývá z nového obsahu vyučování
a výchovy.
Zvýšené výdaje si vyžádá též modernizace škol-
ních budov a jejich vnitřního vybavení
(laboratoře,
učebny, dílny).
Zvýšení finančních prostředků si rovněž vyžá-
dá vyšší rozsah nadpočetných hodin u učitelů zá-
kladních škol a středních škol, způsobený dělením
tříd na skupiny ve větším rozsahu než dosud a
zvýšením počtu tříd na středních školách, v důsled-
ku postupného přechodu absolventů osmých roč-
níků základních devítiletých škol do středních
škol, dále pak zabezpečení experimentálního ověřo-
vání nové školské soustavy na základních a střed-
ních školách a v učňovském školství i rozsáhlá
příprava učitelů na výchovně vzdělávací činnost
v nové školské soustavě.
Přehled o zvýšení finančních prostředků v jed-
notlivých letech 6. pětiletky (bez vysokých škol a
středních zdravotnických škol) podává tato ta-
bulka:
Druh výdajů |
77 |
78 |
79 |
80 |
77-80 |
ČSSR |
  |   |   |   |   |
1. Mzdové prostředky |
42 |
107 |
136 |
167 |
452 |
2. Učebnice a školní |
23 |
34 |
45 |
46 |
148 |
3. Učební pomůcky |
105 |
165 |
175 |
165 |
610 |
4. Modernizace škol |
  |   |   |   |   |
a jejich vybavení, |
140 |
190 |
290 |
325 |
945 |
Celkem |
310 |
496 |
646 |
703 |
2155 |
  | |||||
Druh výdajů |
77 |
78 |
79 |
80 |
77-80 |
ČSR |
  |   |   |   |   |
1. Mzdové prostředky |
32 |
77 |
86 |
107 |
302 |
2. Učebnice a školní |
  |   |   |   |   |
potřeby |
15 |
22 |
30 |
31 |
98 |
3. Učební pomůcky |
70 |
110 |
115 |
110 |
405 |
i. Modernizace škol |
  |   |   |   |   |
a jejich vybavení, |
95 |
120 |
190 |
210 |
617 |
Celkem |
212 |
329 |
421 |
458 |
1420 |
  | |||||
Druh výdajů |
77 |
78 |
79 |
80 |
77-80 |
SSR |
  |   |   |   |   |
1. Mzdové prostředky |
10 |
30 |
50 |
60 |
150 |
2. Učebnice a školní |
  |   |   |   |   |
potřeby |
8 |
12 |
15 |
15 |
50 |
3. Učební pomůcky |
35 |
55 |
60 |
55 |
205 |
1. Modernizace škol |
  |   |   |   |   |
a jejich vybavení, |
45 |
70 |
100 |
115 |
330 |
Celkem |
98 |
167 |
225 |
245 |
735 |
Ve vyčíslení potřeb v jednotlivých letech 6. pě-
tiletky může dojít ke změnám, hlavně v souvislosti
se zabezpečením výroby učebnic, učebních pomů-
cek a potřebných kapacit na modernizaci škol a
jejich vybavení. Proto se budou tyto předpokládané
výdaje zpřesňovat při sestavování návrhů rozpočtů
na jednotlivé roky 6. pětiletky.
Při provozní praxi žáků gymnázií a středních
odborných škol přísluší hradit osobní náklady
mistrů odborného výcviku a věcné náklady vzni-
kající při realizaci praxe socialistické organizaci,
v níž je tato praxe konána.
Osobní náklady na dozor, který při provozní
praxi zabezpečují učitelé gymnázií a středních od-
borných škol, uhradí národní výbory.
Zavedení této praxe do gymnázií a středních
odborných škol (druhý a třetí ročník gymnázií,
první až třetí ročník středních odborných škol) si
v ročním přepočtu vyžádá tyto výdaje:
25
v Československé socialistické republice
mzdové a věcné náklady u socialistických organi-
zací
122 milióny,
z toho v České socialistické republice
81 milión,
ve Slovenské socialistické republice
41 milión,
v Československé socialistické republice
mzdové náklady u národních výborů
41 milión,
z toho v České socialistické republice
27 miliónů,
ve Slovenské socialistické republice
14 miliónu,
celkem náklady v Československé socialistické re-
publice ve výši
163 milióny.
B. ČÁST ZVLÁŠTNÍ
K § 1:
Zákon právně upravuje organizaci školské sou-
stavy pro první etapu jejího dalšího rozvoje, ve
které budou vedle nových druhů škol ještě dobíhat
druhy zřízené podle školského zákona č. 186/1960
Sb.
Jako nové druhy škol se do školské soustavy
začleňují základní škola a střední odborné učiliště.
Pro žáky základní devítileté školy, kteří zahá-
jili povinnou školní docházku dnem 1. září 1976 a
v letech následujících, a pro žáky základní školy,
kteří zahájí povinnou školní docházku dnem 1. září
1978 a v letech následujících, zavádí zákon povinné
desetileté vzdělávání, jímž žáci získají střední vzdě-
lání, a desetiletou povinnou školní docházku.
Zákon neobsahuje komplexní úpravu právních
poměru pedagogických pracovníků; takové ustano-
vení by vybočovalo z jeho rámce. Rámcové vyme-
zení poslání a úkolů pedagogických pracovníků ob-
sahuje ustanovení § 1 odstavec 4 školského zákona
č. 186/1960 Sb., které i po vydání zákona o opatře-
ních v soustavě základních a středních škol zůstane
v platnosti. Protože v nastávajícím období rozvoje
čs. výchovně vzdělávací soustavy vzrostou požadav-
ky na odbornou připravenost učitelů, a to zejména
těch, kteří již v praxi působí, stanoví tento zákon
povinnost dalšího vzdělávání pro pedagogické pra-
covníky, které bude zajišťovat účelně organizovaná
jednotná soustava dalšího vzdělávání pedagogic-
kých pracovníků (§ 52).
K § 2:
Nově koncipovaná základní škola poskytuje zá-
klady všeobecného polytechnického vzdělání. Ne-
bude poskytovat ucelené vzdělání (samostatný stu-
peň vzdělání) odpovídající základnímu vzdělání po-
skytovanému dosud základní devítiletou školou,
s právními důsledky tohoto pojmu.
Na obsah nově koncipované základní školy bu-
dou navazovat střední školy, které mají podle rea-
lizačního programu k dokumentu o dalším rozvoji
čs. výchovně vzdělávací soustavy vyučovat podle
nových osnov až od školního roku 1984/85.
Zavedení základní školy s osmi ročníky je
umožněno úpravou obsahu prvního stupně školy
(dosud pětiletého), která ovlivnila vnitřní členění
základní školy na dva stupně, první a druhý stupeň.
Oba stupně mají po čtyřech ročnících. Vnitřní čle-
nění školy na dva čtyřleté stupně vychází z život-
ních podmínek, z vývoje a z úrovně dětí i z úrovně
společenské péče o děti předškolního věku.
Větší variabilitou učebního plánu školy, dosa-
ženou zavedením povinně volitelných předmětů, se
rozšiřuje a prohlubuje vzdělání žáků a rozvíjejí se
specifické vlohy a individuální zájmy žáku v rámci
povinného vyučování.
K § 3:
Na vzdělání poskytované základní školou na-
vazuje povinné dvouleté vzdělávání na střední ško-
le. Pouze tímto desetiletým vzdělávacím procesem
dosáhne veškerá mládež v rámci desetileté povinné
školní docházky střední vzdělání.
Základní škola je v zákoně pojata jako výchov-
ně vzdělávací zařízení s otevřeným způsobem vzdě-
lávání žáků. Po ukončení základní školy pokračuje
povinně vzdělávání žáků ve dvou počátečních roč-
nících středních škol, pokud žáci neukončí povin-
nou školní docházku na základní škole.
K § 4:
Ustanovení § 4 upravuje postavení a funkci
základní devítileté školy do doby, než tato škola
zanikne.
Přechod z devítiletého cyklu základní devítile-
té školy na cyklus osmiletý bude trvat do konce
školního roku 1983/84. Na toto období je třeba
vedle nově zřizovaných základních škol s osmi roč-
níky zachovat ve školské soustavě dosavadní základ-
ní devítileté školy a právně upravit podmínky pro
poskytování základního vzdělání.
26
Ustanovení odstavce 3 směřuje k tomu, aby po-
kud možno všichni žáci základní devítileté školy
dosáhli uceleného vzdělání, které tato škola po-
skytuje.
K § 5:
Ustanovení odstavce 1 obecně charakterizuje
poslání středních škol a stanoví, že střední školy
poskytují střední vzdělání nebo úplné střední vzdě-
lání.
V odstavci 2 jsou uvedeny základní podmínky
pro přijímání žáků ke studiu na středních školách.
Na rozdíl od dosavadní právní úpravy se do
středních škol mohou přijímat i žáci, kteří úspěšně
ukončili osmý ročník základní devítileté školy (§ 31
odstavec 2). Pokud se žáci s ukončeným osmým
ročníkem věnují přípravě na výkon dělnických po-
volání, budou se přijímat jen do nově koncipova-
ných učebních oborů v rámci studia na středním od-
borném učilišti nebo do čtyřletých učebních obo-
rů ukončených maturitní zkouškou (§ 15).
V odstavci 3 se uvádí, že do středních škol se
přijímají žáci z devátého a osmého ročníku základní
devítileté školy; nejsou uváděni žáci osmého roč-
níku základní školy, a to proto, že z osmých roč-
níků základních škol vyjdou první žáci až koncem
školního roku 1983/84, kdy se předpokládá nová
právní úprava školské soustavy.
K § 6:
Střední odborně učiliště představuje nový druh
střední školy, který zajišťuje v nově koncipovaných
učebních oborech přípravu mládeže pro dělnická
povolání. Perspektivně budou střední odborná uči-
liště jediným druhem zařízení pro výchovu mláde-
že pro dělnická povolání, který nahradí dosavadní
odborná učiliště, učňovské školy
1 učňovská stře-
diska. Na středních odborných učilištích se posky-
tuje úplné střední vzdělání ve čtyřletém studiu
ukončeném maturitní zkouškou, jejíž součástí je zá-
věrečná učňovská zkouška, a střední vzdělání ve
dvouletém nebo tříletém studiu, v němž střední
odborné učiliště připravuje pro výkon dělnických
povolání odpovídajících zvolenému oboru.
Střední odborně učiliště zajišťuje teoretickou
přípravu, praktickou přípravu a výchovu mimo vy-
učování.
Ve středním odborném učilišti se studium ukon-
čuje maturitní zkouškou, jejíž součástí je závěrečná
učňovská zkouška (odstavec 3). Jde tedy o jednu
zkoušku složenou ze dvou částí. Protože až do
roku 1984 platí příslušná ustanovení zákoníku prá-
ce o učebním poměru, zachovává se relativní sa-
mostatnost obou částí zkoušky.
K § 7:
Střední odborné učiliště jako nový druh střední
školy, zajišťuje přípravu mládeže nejen ve čtyř-
letém studiu, ale i ve studiu tříletém nebo dvou-
letém a poskytuje v tomto studiu mládeži střední
vzdělání. U některých nově koncipovaných učebních
oborů se délka studia na středním odborném uči-
lišti nebude plně krýt s délkou učebního oboru;
příprava v těchto učebních oborech se prodlouží
o období provozního výcviku v trvání čtyř měsíců.
K § 8:
Gymnázia svým širokým obsahovým zaměře-
ním i pracovními metodami připravují žáky pře-
devším ke studiu na vysokých školách a dále pro
taková povolání a funkce, v jejichž kvalifikačních
předpokladech se uplatňuje přiměřené zvládnutí
všeobecného společenskovědního, matematickopří-
rodovědněho a jazykového vzdělání a příslušné od-
borné přípravy.
Na rozdíl od dosavadní diferenciace gymnázia
na větev humanitní a přírodovědnou se stanoví jed-
notný učební plán gymnázia, diferencovaný nikoliv
větvemi, ale volitelnými předměty. Tím se prohloubí
příprava žáků k vysokoškolskému studiu a sou-
časně umožní širší kvalifikované uplatnění absol-
ventů v praxi.
Při výchově a vzdělávání žáků na gymnáziích se
důsledně uplatňuje princip těsného spojení školy
se životem a s praxi. Proto se v návaznosti na za-
měření odborné přípravy zavádí provozní praxe
žáků v provozních a výrobních podmínkách.
K § 9:
Zákon v podstatě přebírá dosavadní strukturu
středních odborných škol s tím, že i na tyto školy
se vztahuje ustanovení § 38 o provozní praxi žá-
ků.
Obsahová struktura středních odborných škol
je vyjádřena soustavou studijních oborů. Podle kon-
krétních odvětvových a regionálních potřeb se ze
studijních oborů odvozují studijní zaměření.
Na středních odborných školách mohou získat
příslušné vzdělání i absolventi gymnázií, kteří ne-
pokračují ve studiu na vysokých školách.
K § 10:
Konzervatoř poskytuje úplné střední vzdělání.
Po čtyřletém studiu konají žáci maturitní zkouš-
ku. V dalším jednoletém až dvouletém studiu na
konzervatořích určených ministerstvy školství re-
publik získávají žáci po závěrečné umělecké zkouš-
ce diplom o vyšším vzdělání v příslušném oboru.
Vyšším vzděláním se rozumí vzdělání, které je vyšší
než střední odborné vzdělání a není vzděláním vy-
27
sokoškolským. Toto vzdělání je ve školské soustavě
ojedinělé, dané specifikou konzervatoře.
K § 11:
Střední školy pro pracující jsou určeny jen pro
pracující, kteří vykonali závěrečnou učňovskou
zkoušku. Obsah studia na této škole navazuje na
učební obory; absolventi získávají úplné střední
vzděláni. Ostatní pracující získávají střední vzdělání
nebo úplné střední vzdělání studiem při zaměst-
nání na všech druzích středních škol (§ 22).
Střední škola pro pracující je součástí systému
přípravy mládeže pro dělnická povolání. V pře-
chodném období má umožnit absolventům nově kon-
cipovaných tříletých a dvouletých učebních oborů
s náročnější variantou učebních osnov získat úplné
střední vzdělání bezprostředním studiem po vy-
učení.
Financování středních škol pro pracující se řídí
vyhláškou federálního ministerstva financí č.
90/1972 Sb., o financování některých zařízení pod-
nikové a společenské potřeby a některých činností
státních hospodářských organizací a organizací za-
hraničního obchodu.
K § 12:
Odborné školy připravují žáky pro jednotlivá
odvětví národního hospodářství, správy a kultury.
Studium na odborných školách je dvouleté nebo tří-
leté a nekončí maturitní zkouškou. Rozsah studia
na těchto školách je užší než na středních odbor-
ných školách, což odpovídá jejich poslání. Odborné
školy jsou přechodným druhem škol, se kterým cí-
lová organizace československé výchovně vzděláva-
cí soustavy nepočítá. Také do těchto škol se při-
jímají žáci s ukončeným osmým ročníkem základní
devítileté školy.
K § 13 a 14:
Odborná učiliště a učňovské školy budou i na-
dále zřizovány a organizovány podle učňovského
zákona č. 89/1958 Sb. Mládež do nich bude přijí-
mána až po splnění povinné školní docházky na
základní devítileté škole.
K § 15:
Na odborných učilištích a na učňovských ško-
lách určených ministerstvy školství republik se zři-
zují (naposledy pro školní rok 1978/79) čtyřleté
učební obory ukončené maturitní zkouškou, které
poskytují úplné střední vzdělání.
Zákon vytváří právní předpoklady pro to, aby
příprava mládeže v tzv. čtyřletých učebních obo-
rech s maturitou, experimentálně prováděná od
školního roku 1973/74 jako nový typ středního
profesionálního vzdělání, byla postavena na roven
se čtyřletým učebním oborem ve středním odbor-
ném učilišti.
Zákon vyjadřuje přechodnost tohoto typu stu-
dia. Vzhledem k tomu, že střední odborná učiliště
budou budována postupně, budou ještě pro školní
rok 1978/79 výjimečně zřizovány první ročníky
čtyřletých oborů ukončených maturitní zkouškou na
odborném učilišti a na učňovské škole, a to jen pro
mládež, která nemohla být umístěna na středních
odborných učilištích.
Počínaje školním rokem 1979/80 bude mládeži
s ukončeným osmým nebo devátým ročníkem zá-
kladní devítileté školy poskytováno úplné střední
vzdělání formou čtyřletých oborů ukončených ma-
turitní zkouškou jen ve středních odborných učiliš-
tích.
Závažný je rozdíl mezi prvním ročníkem střed-
ního odborného učiliště a prvním ročníkem studia
čtyřletého učebního oboru ukončeného maturitní
zkouškou; ve čtyřletých učebních oborech ukon-
čených maturitní zkouškou budou mít postavení
žáka pouze žáci s ukončeným osmým ročníkem zá-
kladní devítileté školy. Protože čtyřletý učební obor
ukončený maturitní zkouškou je přechodným typem
studia, nebylo by praktické vytvářet v tomto studiu
pro žáky s ukončeným osmým i ukončeným devá-
tým ročníkem základní devítileté školy stejný režim.
K § 16:
Souhlas ke zřízení a zrušení středního odbor-
ného učiliště uděluje krajský národní výbor. Výji-
mečně, při zřízení středního odborného učiliště hos-
podářskou organizací, se vyžaduje i souhlas mi-
nisterstva školství republiky, na jejímž území má
být střední odborné učiliště zřízeno. Ředitele střed-
ního odborného učiliště ustanovuje generální ře-
ditelství výrobní hospodářské jednotky, popř. orgán,
který plní obdobnou funkci, se souhlasem krajské-
ho národního výboru. Učitelé teoretického vyučo-
vání ve středních odborných učilištích jsou pra-
covníky krajského národního výboru, ostatní pra-
covníci jsou pracovníky organizace, která střed-
ní odborné učiliště zřídila.
K § 17:
Ve středních odborných učilištích se může při-
pravovat se souhlasem zřizovatele mládež i pro po-
třebu jiných organizací.
Toto ustanovení umožňuje zajistit přípravu mlá-
deže pro dělnická povolání zejména pro organizace,
které nemají střední odborné učiliště s příslušným
oborem studia.
K § 18:
Státní školskou správu vůči středním odborným
učilištím vykonávají krajské národní výbory a mi-