FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1979

III. volební období

65

Vládní návrh

ZÁKON

ze dne 1979,
kterým se mění a doplňuje zákon o zemědělské dani

Federální shromáždění Československé socialistické republiky
se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 103/1974 Sb., o zemědělské dani, ve znění
pozdějších předpisů (úplné znění č. 74/1977 Sb. ), se mění
a doplňuje takto:

1. V § 1 se vypouští ustanovení písmena c).

2. § 5 odst. 2 písm. a) zní:

" a) pozemky patřící k rodinným domkům, jakož i zahrady

členů jednotných zemědělských družstev, které souvi-
sejí s pozemkem, na němž je obytná budova, nebo jsou
v zastavěné části obce, 1) činí-li jejich úhrnná výměra

mimo zastavěnou plochu nejvýše 800 m2".

3. V § 5 odst. 2 se vypouští ustanovení písmena c).

4. § 8 písm. b) zní:

" b) státní statky, státní hospodářské organizace vojen-
ských lesů a statků, státní hospodářské organizace
výzkumné a vývojové základny zemědělské výroby a
zemědělských služeb a další státní hospodářské organi-
zace odvětví zemědělství a výživy určené federálním
ministerstvem financí v dohodě s příslušným mini-
sterstvem financí republiky".

1) § 36 odst. 2 písm b) zákona 5. 122/1975 Sb.,
o zemědělském družstevnictví


- 2 -

5. V § 12 odst. 1 písm b) se vypouštějí slova:
" přidělených do fondu výstavby ".

6. § 12 odst. 2 písm. b) zní:

" b) přirážky k úplatě za vypouštění odpadních vod ".

7. V § 13 odst. 1 se vypouští ustanovení písmena b).

8. § 14 včetně nadpisu zní:

" § 14
Sazba daně

(1) Sazba daně, s výjimkou podle odstavce 4, ze základu
daně

při rentabilitě %

činí %

do. 5

0

 

nad 5 do 15

0

+ 2, - a

nad 15 do 20

20, -

+ 1, 9 a

nad 20 do 25

29, 5

+ 1, 5 a

nad 25 do 30

37, -

+ 1, 2 a

nad 30 do 35

43, -

+ 0, 9 a

nad 35 do 40

47, 5

+ 0, 7 a

nad 40 do 48

51, -

+ 0, 5 a

nad 48

55, -

 

(2) Rentabilita se vypočítává s přesností na setiny jako
poměr bilančního zisku sníženého o zaplacenou daň z pozemků a
zvýšeného o připočitatelnou položku podle § 12 odst. 1 písm. a)
k nákladům celkem sníženým o připočitatelnou položku podle

§ 12 odst. 1 písm. a) a zvýšeným o hodnotu nakoupených zvířat.

(3) Činitel "a" se rovná procentu rentability přesahujícímu
spodní hranici příslušného pásma daně s přesností na setiny.

(4) Sazba daně u organizací zemědělského zásobování a ná-
kupu, strojních a traktorových stanic, opraven zemědělských
strojů, generálních ředitelství, sdružení státních hospodářských
organizací a poplatníků v likvidaci činí 50% ze základu daně;

po ukončení likvidace 50% z případného likvidačního přebytku".

9. § 15 a 16 včetně nadpisu se vypouštějí.
10. Část třetí se vypouští.


- 3 -

11. § 27 včetně nadpisu zní:

 § 27
Poplatníci

Příspěvek na sociální zabezpečení (dále jen "příspěvek")
odvádějí organizace zemědělského zásobování a nákupu,
státní hospodářské organizace vojenských lesů a statků,
generální ředitelství a sdružení státních hospodářských
organizací, pokud alespoň polovina podřízených, popřípadě
sdružených organizací má povinnost odvádět příspěvek podle
tohoto zákona. Federální ministerstvo financí může v dohodě
s příslušným ministerstvem financí republiky stanovit, které
další organizace určené v § 8 za poplatníky daně ze zisku
odvádějí příspěvek".

12. § 28 odst. 1 zní:

"(1) Základem příspěvku je objem mzdových prostředků

zúčtovaný v běžném roce k výplatě, snížený o odměny
uvedené v odstavci 3".

13. V § 28 se vypouští odstavec 2.
14. § 29 včetně nadpisu zní:

" § 29
Sazba příspěvku

Sazba příspěvku činí 10% ze základu".

15. § 31 písm. b) zní:

" b) pracovníci a členové socialistických zemědělských

organizací, státních organizací, které plní vědecko-
výzkumné úkoly a úkoly výuky pro odvětví zemědělství,
vojenských lesů a statků, státních organizací lesního
a vodního hospodářství, školních lesních podniků
vysokých škol a státních hospodářství lesnických
škol a učilišť z příjmů ze zemědělské výroby na
pozemcích, které jim byly těmito organizacemi
přenechány do dočasného užívání; osvobození se však
nevztahuje na příjmy z pěstování zvláštních kultur
a ze specializované živočišné výroby: "


- 4 -

16. V § 40 odst. 2, v § 41 odst. 4 a v § 48 odst. 4

se vypouštějí slova:

"daň z překročení mezd a odměn".

17. V § 45 odst. 2 písm. e) se vypouštějí slova:

"včetně zvýšení za nezemědělskou činnost".

18. § 46 se vypouští.

19* V § 55 se vypouští odstavec 1.

20. § 56 odst. 2 písm. d) zní:

" d) rozhodnout o způsobu zdanění ve sporných případech
a u nově vzniklých organizací zemědělské výroby a
zemědělských služeb a dále u státních hospodářských
organizací v odvětví zemědělství a výživy, u nichž
došlo k výrazné změně ekonomických podmínek, rozhod-
nout o tom, zda budou platit daň ze zisku podle
§ 14 odst. 1 nebo odst. 4; "

21. V § 57 se vypouští v citaci § 15, § 16, § 19, § 22, § 23,

§ 26.

22. § 59 se doplňuje odstavcem 4, který zní:

" (4) Poplatníci uvedení v § 45 odst. 1, kteří vykázali
za rok 1979 rentabilitu podle § 14 odst. 1 nižší
než 5, 01%, neplatí v roce 1980 zálohy na daň ze zisku
a případnou daň vyrovnají ve lhůtě pro podání
přiznání".

23. § 61 odst. 5 zní:

" (6) Státní hospodářské organizace zemědělské výroby a
zemědělských služeb, které nemají povinnost platit
příspěvek na sociální zabezpečení, jednotná země-
dělská družstva, společné zemědělské podniky a
meliorační družstva se osvobozují od placení
pojistného nemocenského pojištění2)".

Čl. II

Přílohy č. 1 a č. 2 k zákonu č. 103/1974 Sb., o zemědělské
dani, se nahrazují novými přílohami č. 1 a č. 2 uvedenými v příloze
tohoto zákona".

2) § 57 zákona č. 54/1956 Sb., o nemocenském pojištění zaměstnanců.


- 5 -

Čl. III

(1) Daň z pozemků a daň z příjmů občanů ze zemědělská
výroby podle tohoto zákona se vyměří poprvé na rok 1980 podle
stavu k 1. lednu 1980. Příjmy z pěstování zvláštních kultur

a ze specializované živočišné výroby se zdaní podle výše dosa-

žené v roce 1979.

(2) Daň ze zisku a příspěvek podle tohoto zákona se vyměří
poprvé za kalendářní rok 1980.

(3) Zrušují se:

čl. 4 odst. 2, čl. 6 bod 19 a 20, čl. 10 odst. 2, čl. 11, čl. 12,
čl. 13 vyhlášky federálního ministerstva financí č. 106/1974 Sb.,
kterou se provádí zákon o zemědělské dani.

(4) Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1980.



Příloha č. 1 k zákonu č. 1979 Sb.
Sazebník daně z pozemků

Třída

Sazba daně na 1 ha
zemědělské půdy v Kčs

Přírodní stanoviště. x)

1

1500

ČMt 14, ČM 15

2

1300

ČMt 9, CM 1

3

1100

ČMt 15

4

1000

ČMt 1, ČM 2, HM 1

5

900

ČM 12

6
7

800
750

"ČMt 2, HM 2
ČMt 8, ČM 3

8

700

ČMt 3, ČMt 6, ČM 13

9

650

ČMt 4, ČMt 16, HMt 1

10

600

ČMt 12, ČM 4, ČM 5, HM 3

11

550

HM 5

12

500

ČM 6, ČM 7, ČM 14, ČMt 10, ČMt 17

13

400

ČMt 13, ČM 9, ČM 10, HM 4

14

350

ČM 8, HM 6, HM 8, HM 14

15

300

ČMt 7, HMt 7

16

250

ČMt 5, ČMt 11, HMt 2, HM 15, P 1

17

150

ČMt 23, ČM 11, HM 7, HM 10, P 2, P 3, P

18

100

HM 13, P 19

19

50

HM 9, HM 11

20

 

ČMt 18 až 22, HMt 3 až 6, 8 až 13,

   

HM 12, 16 až 24, P 4 až 8, 10 až 18,

   

20 až 31, V 1 až 16

   

H 1 až 17

x) Jednotlivá přírodní stanoviště jsou zařazena do těchto skupin:

I. černozemní velmi teplé oblasti (ČMt 1 až 23)
II. černozemní oblasti (ČM 1 až 15)
III. hnědozemní teplé oblasti (HMt 1 až 13)
IV. hnědozemní oblasti (HM 1 až 24)

V. hnědých půd pahorkatin (P 1 až 31)
VI. hnědých půd vrchovin (V 1 až 16)
VIZ. hnědých a podzolovaných půd horských oblastí (H 1 až 17)

Čísla v jednotlivých skupinách vyjadřují rozdílné klimatické
a terénní podmínky.


Příloha č. 2 k zákonu č. /1979 Sb.

Průměrné normy výnosnosti na 1 ha zemědělské půdy

Skupina

x)

Přírodní stanoviště

Průměrná norma
výnosnosti v Kčs

I.

ČMt 1, 2, 9, 14, 15

5000

ČM 1, 2, 12, 15

HM 1, 2

II.

ČMt 3 až 8, 10 až 13, 16, 17, 23
ČM 3 až 11, 13, 14

4000

HMt 1, 2, 7

HM 3 až 11, 13, 14, 15

P 1 až 3, 9, 19

III.

ČMt 18 až 22

3000

HMt 3 až 6, 8 až 13

HM 12, 16 až 24

P 4 až 8, 10 až 14, 16, 17, 18, 20 až 27

 

V 1 až 4, 7, 8, 10 až 13

 

H 1, 7 až 10

IV.

P 15, 28 až 31

2200

V 5, 6, 9, 14 až 16

H 2 až 6, 11 až 17

x) Označení přírodních stanovišť je uvedeno
v příloze č. 1


Důvodová zpráva

I. VŠEOBECNÁ ČÁST

1. Současný stav

Systém zdaňování organizací zemědělské výroby a zeměděl-
ských služeb a občanů provozujících zemědělskou výrobu je upraven
zákonem č. 103/1974 Sb., o zemědělské dani ve znění zákona č. 154/
1976 Sb. a zákona č. 62/1977 Sb. Úplné znění zákona o zemědělské
dani bylo vyhlášeno pod č. 74/1977 Sb.

Z rozborů působení platného zákona o zemědělské dani vyply-
nulo, že platný systém se vcelku osvědčil a působí předpokládaným
směrem. Poznatky však nasvědčují tomu, že zejména intenzita
jednotlivých daňových složek dostatečně nereaguje na prohlubující
se důchodovou diferenciaci mezi podniky s rozdílnými výrobními
podmínkami.

Na 13. zasedání ÚV KSČ, které se konalo v březnu 1979, bylo
zdůrazněno, že kromě celé řady opatření je potřebné dále zdokonalo-
vat i soustavu ekonomických nástrojů v zemědělství tak, aby mnohem
účinněji ovlivňovala vývoj důchodů, zvyšovala hmotný zájem země-
dělských organizací na růstu produkce, podporovala plánované
strukturální změny, proces koncentrace a specializace, využívání
výrobních fondů a vytvářela podmínky pro rozšířenou reprodukci
ve všech výrobních oblastech. Soustava ekonomických nástrojů ří-
zení zemědělství musí přispět k výraznějšímu působení na růst
efektivnosti výroby a kvality práce.

Ze závěrů tohoto zasedání vyplynulo, že naplnění těchto
záměrů si vyžaduje:

- zmírnit rozdíly v rentabilitě jednotlivých výrobků a
především posílit rentabilitu chovu skotu, čímž se zvýší zájem
podniků na jeho rozvoji;

- orientaci na vyšší kvalitu zemědělských surovin, z hlediska
jejich konečného užití podpořit cenovou diferenciaci i prémiemi

z účelově vyčleněných prostředků;


- 2 -

- k dosažení větší důchodové vyrovnanosti mezi oblastmi
a podniky s rozdílnými výrobními podmínkami využit nástrojů
řešících působení diferenciální renty;

- sjednotit oceňování živé práce v obou sektorech zeměděl-
ství, a tak odstranit rozdíly ve vyjadřování nákladů na repro-
dukci pracovních sil;

- působit na lepší hospodaření s jadrnými krmivy a snižování
jejich spotřeby omezením intervencí a úpravou cen nakupovaných
krmiv. "

Za tím účelem je navrhována celá řada opatření včetně
úpravy ekonomických nástrojů, a to již s platností od
1. ledna 1980, Urychlená realizace těchto opatření a komplexní
naplnění sledovaných záměrů si vyžaduje, aby byl změněn i zákon

o zemědělské dani, a to již ke stejnému terminu, V důsledku no-
vých podmínek je možno výrazně zjednodušit i celkovou konstrukci
této daně.

2. Cíle a záměry úpravy

Novelizace zákona sleduje především výraznější diferenciaci
v zdaňování jednotlivých zemědělských organizací tak, aby spolu
a ostatními ekonomickými nástroji byly vytvořeny vhodnější pod-
mínky pro dosažení větší důchodové vyrovnanosti mezi oblastmi

i podniky s rozdílnými výrobními podmínkami.

Za tím účelem se navrhuje:

a) Zvýšit sazby daně z pozemků v lepších přírodních podmínkách
s nezbytnou úpravou sazeb v ostatních přírodních podmínkách tak,
aby bylo dosaženo větší důchodové vyrovnanosti mezi podniky
hospodařícími v rozdílných přírodních podmínkách.

b) Upravit sazby daně ze zisku tak, aby lépe reagovaly na roz-
dílnou rentabilitu i reprodukční potřeby jednotlivých organizací.

Do nových sazeb této daně zahrnout dosud uplatňované zvýše-
ní daně ze zisku za nezemědělskou činnost i výnos ze zrušené daně
z překročení mezd a odměn, a to při zachováni celkového vztahu
zemědělství ke státnímu rozpočtu a vytvoření účinnějšího ekono-
mického tlaku i hmotné zainteresovanosti organizací na růstu
efektivnosti výroby a kvality veškeré práce.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP