Pondělí 6. července 1981

Pro dobré hospodaření s pracovními silami je důležité i snižování a zjednodušování administrativy. K tomu je třeba soustavně vytvářet podmínky rozvíjením vědeckého řízení a rozhodování, důslednou racionalizací administrativy, cílevědomým prosazováním účelných pracovních postupů i zjednodušováním různých směrnic a předpisů.

Soudružky a soudruzi, mezi odvětví, kterým 7. pětiletka ukládá zvlášť náročné úkoly, patří průmysl řízený vládou ČSR. V této pětiletce má vyrobit produkci za více než 1123 mld Kčs.

Významné postavení - při příslovečné obětavosti jeho pracujících, většinou žen - v něm zaujímá spotřební průmysl. Zaměřujeme jej na intenzívnější využívání a zhodnocování domácích surovin, především v dřevozpracujících oborech a ve výrobě skla, porcelánu a keramiky. K náročnějšímu sortimentu a vyšší kvalitě bude třeba přejít zejména u textilních výrobků a obuvi. Zvýšené nároky na export a uspokojení vnitřního trhu a nutnost řešit stálý úbytek pracovních sil vyžadují výraznější modernizaci výrobních zařízení tohoto odvětví. Nesmiřujeme se s tím, že na trhu chybí některé výrobky ze skla, porcelánu a trvá nedostatek některých ochranných pracovních pomůcek. Přijali jsme opatření, která by měla situaci zlepšit. Spolu s rozšiřováním výrobních kapacit bude nutno zmobilizovat i rezervy v řídící práci, zejména na úrovni generálních ředitelství.

Ani zde nelze žít ze staré slávy a spoléhat se na dobré tradice. Máme na to, aby většina našich podniků držela krok s vědeckotechnickým pokrokem ve světě a v některých oborech mu byla schopna udávat i tón. V tom musí sehrát větší roli 7000 pracovníků výzkumné a vývojové základny spotřebního průmyslu. Také v tomto odvětví je nutno učinit z vědeckotechnického rozvoje osu a páteř národohospodářských plánů, důsledně dbát o vysokou efektivnost výzkumu a rychlejší uskutečňování inovačních programů. Zvládnutí tohoto klíčového úkolu vyžaduje i cílevědomější přístup a účinnější pomoc ministerstva průmyslu.

Při plánování vývoje chemického průmyslu vycházíme z úrovně dodávek ropy v roce 1980. V zájmu dosažení vyššího podílu jejího chemického zpracování bude třeba přehodnotit dosavadní požadavky na kapalná paliva a pohonné hmoty a nastoupit kurs jejich optimálního využívání v energetice, dopravě i dalších odvětvích. Na naší schopnosti vysokého zhodnocování ropy do značné míry závisí nejen možnosti petrochemie, ale i tempo a úroveň chemizace celého národního hospodářství. Zaměříme se i na realizaci opatření k výkupu a zpracování upotřebených minerálních olejů. V zájmu rozvoje vybraných oborů malotonážní a střednětonážní chemie budeme podporovat jejich zapojování do mezinárodní dělby práce zejména cestou kooperace se Sovětským svazem.

Vláda si je vědoma, že bez prosperujícího zemědělství není možno zabezpečit růst životní úrovně lidu a racionální výživu obyvatelstva, harmonický rozvoj řady dalších odvětví, potřeby vnitřního trhu, a tím i spokojenost lidí. Ze skutečnosti, že obilí - a potraviny vůbec - patří v současném světě ke strategickým surovinám, musíme i my vyvodit potřebné politické a ekonomické závěry. Proto považujeme za základ naší zemědělské politiky postupné naplňování dlouhodobé linie zvyšování soběstačnosti ve výrobě potravin a zemědělských surovin, pro které máme vhodné podmínky.  

Také na tomto úseku jsme v šesté pětiletce dosáhli určitých úspěchů, zejména v růstu výroby obilí. Zabezpečit dostatek kvalitních potravin pro obyvatelstvo a potřebné suroviny pro průmysl patří k základním cílům 7. pětiletky. Zemědělská výroba se má zvyšovat ročně o 1,6 %, přitom rostlinná produkce o 2,5 % a živočišná o 1 %. To je obtížný úkol a dosavadními metodami práce bychom ho nezvládli. V současné době se připravuje návrh na účinnější systém řízení tohoto úseku. Jsme přesvědčeni, že nové vedení ministerstva spolu s krajskými a okresními zemědělskými správami dokáže náročný kurs XVI. sjezdu prosadit do praxe všech zemědělských podniků.

K dosažení stanovených záměrů je nezbytné lépe využívat půdního fondu, postupně vyrovnávat rozdíly v hospodaření organizací vyrábějících ve srovnatelných podmínkách a v širším měřítku využívat poznatků vědy a výzkumu.

Do zemědělství jsme již vložili a ještě vložíme značné prostředky. Ze státního rozpočtu ČSR vynakládáme každoročně na jeho rozvoj 11 mld Kčs a výdaje na zemědělsko-potravinářský komplex činí 20 mld Kčs. Přesto u řady produktů - například u cukrovky, brambor, ale i dalších - zaostáváme za potřebami a možnostmi. Některé věci vyrábíme příliš draze a na stoly spotřebitelů se výsledky namáhavé práce zemědělců dostávají se značnými ztrátami. Musíme proto klást stále větší důraz na vysokou hospodárnost, na to, za jaké náklady vyrábíme, jak získané produkty uskladňujeme, jak kvalitně je zpracováváme a jak účelně jich využíváme. Na tom se podílejí nejen výrobní, ale i zpracovatelské, výkupní a obchodní organizace. Na jejich dobré součinnosti a společné odpovědnosti závisí, jak kvalitní výrobek spotřebitel dostane.

V zájmu zabezpečení dostatku masa, ovoce a zeleniny počítáme i s dalším rozšířením smluvního výkrmu hospodářských zvířat u záhumenkářů a drobných chovatelů a pěstitelů sdružených v zájmových organizacích Národní fronty.

Realizace programu přednostního růstu rostlinné výroby před živočišnou předpokládá každoroční zvyšování vlastních zdrojů krmiv, zvláště objemových, pro intenzívnější rozvoj chovu skotu. Nemůžeme si dále dovolit nahrazovat objemová krmiva dováženými zrninami. V celé sféře řízení, především ze strany okresních zemědělských správ, musí přestat smířlivecký postoj k projevům nedůslednosti a nekázně příslušných organizací v plnění pícninářských i bílkovinných programů.

Trvalou pozornost budeme věnovat i nadále hospodaření s půdním fondem. Jsme odhodláni - v souladu se závěry přijatými v České národní radě - nekompromisně postupovat proti každému, kdo narušuje zásady dobrého hospodaření s půdou. Nejde nám jen o obdělání každé plochy, ale stále více starostí máme i s udržením její kvality. Ukazuje se, že k řešení tohoto vážného problému bude nutno přijmout některá další opatření. Ornou půdu ztrácíme nejen záborem pro nezemědělské účely, ale její úrodnost se snižuje i vlivem nevhodného využívání, nepříznivých povětrnostních podmínek a vodohospodářských podmínek. Jen k náhradě těchto ztrát musíme každoročně zvyšovat intenzitu zemědělské produkce zhruba o 1 %. A to z plánovaných přírůstků není málo.

Soudružky a soudruzi, na splnění závěrů hospodářské politiky má nemalý podíl stavebnictví. O úspěšnosti práce stavbařů a projektantů svědčí nová sídliště, tovární haly, moderní silnice i pěkná kulturní zařízení. Výsledky jejich úsilí dovedou občané ocenit a pochválit, ale kriticky poukazují na nekvalitní práci, nedodržování termínů a neodpovědný vztah k hodnotám životního prostředí.

Zvýšení výkonnosti stavebnictví vyžaduje zkvalitnit řídící a organizátorskou práci na všech stupních od ministerstva až po stavební správy. To se musí projevit ve vyšší produktivitě práce, v lepší pracovní morálce a hlavně ve svědomitém využívání pracovní doby. Vybavenost moderními stroji a dopravními prostředky roste, ale v jejich využití jsou ještě velké rezervy a značná nehospodárnost. V souladu s potřebami investičního plánu půjde o energičtější provádění strukturální přestavby a oblastních přesunů stavebních kapacit. Nelze připustit, aby se dále stavěly byty na sklad a zaostávala technická a občanská vybavenost sídlišť.

Víme, že ani stavbaři nemohou plnit své úkoly bez podílu ostatních odvětví, bez včasných dodávek strojírenských, hutnických, chemických a dalších výrobků. Ale i oni sami musí s těmito materiály lépe hospodařit.

Dlouhodobější problémy s plněním plánu ve stavebnictví ukazují, že tento resort se obtížně vyrovnává se zásadními změnami v investiční výstavbě a novými potřebami ekonomiky. Příčinami tohoto stavu a cestami k řešení vážných problémů na tomto úseku se bude vláda důsledně zabývat.

Každodenní rytmus národního hospodářství i spokojenost občanů závisí na plynulém a bezporuchovém chodu dopravy. Dopravní náročnost naší ekonomiky spjatá s nemalými požadavky na energii, je vysoká. Stoupající úkoly dopravy je třeba zabezpečovat při racionálnějším hospodaření s pohonnými hmotami. Společným úkolem ministerstev, národních výborů i dopravních organizací je vytvářet žádoucí dělbu práce mezi železniční a silniční dopravou, veřejnou a závodovou, snižovat počet souběžných spojů, dbát o vyšší vytěžování dopravních prostředků, odstraňovat všechny zbytečné a nehospodárné přepravy.

Starost o situaci na vnitřním trhu patří k povinnostem vlády. Plynulé zásobování obyvatelstva potravinami považujeme za významný úkol naší hospodářské politiky. Přesto, že byl rozšířen prodej průmyslového zboží jeho kvalita a sortiment, zejména u strojírenských výrobků, dosud plně neodpovídá požadavkům spotřebitelů.

Poctivé práce zaměstnanců vnitřního obchodu, kde pracuje více než 73 % žen, si vážíme, oceňujeme jejich obětavost. V posledních letech jsme se několikrát zabývali nedostatky v zásobování ovocem a zeleninou. Někde se situace lepší, ale stále se opakující kritika občanů svědčí o tom, že zdaleka ještě nemůžeme být spokojeni. Schválená koncepce rozvoje výroby, nákupu a zásobování ovocem a zeleninou se neplní. Ministerstvo zemědělství a výživy a ministerstvo vnitřního obchodu spolu s příslušnými organizacemi a národními výbory musí této otázce věnovat soustavnou pozornost.

Zkušenosti obchodních organizací i národních výborů ukazují na stále rostoucí náročnost spotřebitelů. Zvyšuje se poptávka po kvalitnějších, technicky dokonalejších výrobcích. Neuspokojená poptávka má nedobrý vliv na spokojenost lidí. Požadujeme, aby společným úsilím výroby a obchodu byly zabezpečeny dodávky zboží na trhu v požadovaném sortimentu, kvalitě i cenových skupinách. Zvláštní pozornost budeme věnovat zásobování Prahy a velkých průmyslových center. Ochrana zájmů spotřebitelů, kterou chceme zvýraznit v novém zákoně, spojená s uplatňováním všech práv vůči výrobcům, patří k základnímu poslání našeho socialistického obchodu. Rostoucí zájem o domácí turistický ruch vyžaduje, abychom k uspokojování této masové potřeby vytvářeli potřebné materiální a organizační předpoklady.

Tvorba a ochrana životního prostředí představuje jeden z nejsložitějších a přitom i nezávažnějších společenských úkolů. Zatímco v předcházejícím období se podařilo dosáhnout v čistotě vod a ovzduší jistého zlepšení, nastalo v 6. pětiletce vlivem uvádění dalších elektráren a chemických závodů do provozu, rozšíření dopravy a zemědělské výroby ke zhoršení situace. Ne všechno lze vysvětlovat jen objektivními důvody.

Socialismus vytváří pro harmonický vztah mezi člověkem a přírodou dobré předpoklady. Další jejich naplnění není jednoduchou ani levnou záležitostí. Růst výdajů na ochranu životního prostředí je nevyhnutelný. Ale i zde můžeme postupovat jen úměrně našim možnostem. Ke zvládnutí některých škodlivých vlivů nám chybí dostatek vědeckých poznatků, někdy i technická a technologická zařízení a v nejednom případě i finační prostředky. Přesto se však se zhoršováním životních podmínek nesmiřujeme a hledáme cesty k nápravě. Komplexní a reálné řešení těchto složitých problémů v mnohém závisí i na jejich skloubení s úkoly a ukazateli plánu na všech stupních.

V roce 1980 vymezila vláda nejvíce postižené a ohrožené oblasti, v nichž jsou postupně realizována opatření k účinnější ochraně a tvorbě životního prostředí. Přednostně se budeme zabývat problematikou Severočeského kraje, kde dochází k silnému znečišťování ovzduší vlivem těžby a spalováním méně kvalitního uhlí. Snažíme se omezovat negativní vlivy obnovováním lesních porostů a rekultivací zemědělských ploch. Přijali jsme i zdravotnická opatření, rozšiřujeme umísťování dětí v ozdravovnách, lázeňských a léčebných zařízeních a jejich potřeb ve školách v přírodě. V tomto směru budeme také vyžadovat větší účast federálně řízených organizací.

Pozornost budeme věnovat dalším postiženým oblastem, především hlavnímu městu Praze a lázeňským oblastem. Sladit tvorbu a ochranu životního prostředí se současným způsobem života a rozvojem jednotlivých oblastí republiky považujeme za jeden z nejnaléhavějších úkolů.

K ekonomickému bohatství a krásám naší země, k výrazným hodnotám české krajiny patří lesy a vody. Účelně s nimi hospodařit a chránit je i pro další generace je povinností nás všech. Lesy pokrývají 1/3 území ČSR. Kladně hodnotíme zvýšení péče o lesní porosty i výsledky lesních závodů při překračování úkolů těžby a exportu. Přitom nepřehlížíme využívání dřeva nižší jakosti a dřevního odpadu. Do budoucna bude třeba snížit vývoz nezpracovaného dřeva. Průmyslové zpracování dřeva se musí zvýšit téměř o 21 % a chceme dále pokročit v jeho komplexním zpracování v budované celulózce v Paskově i v nových kapacitách na výrobu dřevotřískových desek. Současná péče o růst produkčních schopností lesů a zabezpečení jejich ostatních funkcí zůstává i v této pětiletce jedním z hlavních úkolů ministerstva lesního a vodního hospodářství.

Stále větší starost máme s množstvím a čistotou vody, její nedostatek v některých oblastech dokonce znesnadňuje další průmyslovou i bytovou výstavbu. Se vší vážností i na úkor jiných investic je nutné přednostně a s dlouhodobým předstihem zabezpečovat další vodní zdroje. Proto se připravuje bilance potřeb a zdrojů vody do roku 2000 a upřesňuje se také soupis podzemních zásob vody.

Získání vodního zdroje je stále nákladnější, neboť musíme vodu převádět na větší vzdálenosti a vzhledem k znečišťování ji nákladně upravovat. Bude nezbytné urychleně zavést do praxe racionalizační a úsporná opatření k hospodaření s vodou včetně využití dalších ekonomických stimulů. S neplněním plánu výstavby čistíren odpadních vod se nesmiřujeme. Při řešení těchto problémů spoléháme i na účinnější pomoc federálních orgánů.

Přísněji bude nutno postupovat proti všem, kteří svou liknavostí, pohodlností nebo neodpovědností způsobují zbytečné znečišťování vzduchu, vod a půdy a ohrožují to nejcennější - zdraví dnešní i budoucích generací. Máme v tomto směru dost zákonných pravomocí. Jde o to, aby jich i národní výbory, jakož i další organizace lépe využívaly. Zdravý vzduch, čisté řeky a dostatek lesů je přece ničím nenahraditelnou složkou životní úrovně.

Soudružky a soudruzi, smyslem politiky naší strany je péče o člověka, o uspokojování jeho reálných hmotných a kulturních potřeb a vytváření podmínek pro šťastný a bohatý život lidí. Naplňování těchto cílů není však věcí pouhého přání, ale vytvářených možností a velikosti zdrojů. Proto i česká vláda soustředí své úsilí především na hospodářskou politiku, na dosahování co nejlepších ekonomických výsledků.

Zabezpečení dalšího vzestupného rozvoje našeho národního hospodářství vyžaduje mobilizaci všech sil pro tvorbu zdrojů. Hodnoty prostředků ke krytí potřeb společnosti nejsou malé. Ve státním rozpočtu ČSR činí každoročně na 130 mld korun. Proto přistupuje česká vláda s takovou uvážlivostí a šetrností k rozdělování zdrojů, odpovědně se zabývá otázkami sociální politiky, péče o zdraví, vzdělání a kulturu. Na financování těchto základních odvětví společenské spotřeby se vydává ročně více než 82 mld Kčs a tato částka se bude i nadále zvyšovat. Půjde nám však o to, aby koordinovaný postup ústředních orgánů a národních výborů vedl k co největšímu společenskému přínosu vynakládaných prostředků. Spokojenost s bydlením, kvalita bytů i úroveň občanské vybavenosti mají nemalý vliv na rozmístění pracovních sil a spokojený život lidí a tím i na růst produktivity práce.

V 6. pětiletce bylo postaveno ve všech formách výstavby 415 000 bytů a bytové podmínky si tak zlepšilo více než 1 milión obyvatel. Stavíme hodně, a to i v evropském měřítku. Ale přesto v současném stupni uspokojování bytových potřeb máme řadu vážných problémů. V minulosti byl přírůstek bytů do značné míry snižován nadměrným úbytkem. Zpřísnění povolování demolic znamená, že i při nižší výstavbě budeme moci zlepšit bytovou situaci dalších 900 tisíc našich občanů. Orientace na modernizaci starších objektů nám má přinést 32 tisíc bytů I. a II. kategorie.

Víme, že ani v hospodaření s bytovým fondem není vše v pořádku. Bude zapotřebí účinněji čelit takovým jevům, jako jsou spekulace, nezákonné obohacování jednotlivců při výměnách bytů, a starat se i o rychlejší přidělování nepoužívaných prostor. Také rychlé, kvalitní a současně i hospodárnější opravy bytového fondu by mohly přinést značný užitek. Zde platí "méně úřadovat a více prakticky řešit, důsledněji dbát o soulad osobních a celospolečenských zájmů".

Ne všechno je jen v zaostalosti některých předpisů. Mnoho mohou udělat i národní výbory samy v rámci své pravomoci a odpovědnosti.

Zabezpečování cílů sociálního rozvoje vyžaduje komplexní a vyvážené, plánovité a principiální řešení řady starších i nových problémů především v tom, abychom lépe dávali uspokojování potřeb lidí do služeb zkvalitňování a zefektivňování společenské výroby a životní úroveň jednotlivců uvedli do souladu s jejich skutečným přínosem pro společnost. V tomto směru bude vláda ČSR dbát o soulad cenové, mzdové a sociální politiky.

Těžiště pozornosti v sociální oblasti bude v péči o rodiny s dětmi, o staré a invalidní občany i v rozšiřování ústavních i mimoústavních služeb. Vážným problémem je zabezpečení dostatku míst v ústavech sociální péče. Pro tuto pětiletku plánujeme přírůstek 6300 míst, další zlepšení pečovatelské služby a poskytnutí úplné zdravotní, výchovné a sociální péče ve specializovaných ústavních zařízeních veškeré mentálně postižené mládeži. V této oblasti je i prostor pro akci "Z ", zejména pokud jde o budování domů s pečovatelskou službou. Také rehabilitaci zdravotně postižených osob je nutno pozvednout na vyšší úroveň. Plánovité rozšíření jeslí umožní umístit v nich asi 22 % dětí do tří let. V celé této oblasti musí sehrát aktivnější úlohu i národní výbory, zejména krajské. Nelze všechny těžkosti svádět jen na omezené finanční prostředky. Nemálo příčin je i v řízení a kádrovém vybavení těchto zařízení a ve spravedlivém posuzování žádostí.

Zvládnutí složitých úkolů, které přináší výstavba rozvinuté socialistické společnosti, vyžaduje formování všestranně připravených, politicky, odborně i morálně vyspělých lidí. Každý krok vpřed k vyšší efektivnosti naší ekonomiky, k dokonalejšímu fungování našeho politického i hospodářského mechanismu a k socialistickému způsobu života je podmíněn úrovní výchovy a vzdělání. Intenzívní rozvoj ekonomiky a formování člověka, který je schopen být na úrovni tohoto stranického úkolu, tvoří pole zápasu za společenský pokrok.

Spolehlivé podmínky pro plné zabezpečení těchto vysokých, reálných a zcela nezbytných cílů poskytuje československá výchovně vzdělávací soustava. V jejich naplňování se nemálo udělalo a všem školským pracovníkům - v prvé řadě tisícům obětavých učitelů - patří oprávněné uznání. V tak citlivé a složité záležitosti jako je výchova mladého člověka však nelze přehlížet žádný formalismus a zjednodušování, v této vysoce odpovědné praxi neexistují zanedbatelné maličkosti. Povedeme ministerstvo školství a národní výbory k ráznějšímu odstraňování existujících nedostatků - od vybavení učebnicemi a pomůckami až po účinnost učebních programů. Ani ve vzdělávacím procesu není jiné cesty vpřed než úměrné zvyšování požadavků na všechny jeho účastníky, avšak ani zbytečné přetěžování, ani nízká náročnost není v souladu s duchem a s cíli socialistické školy.

Vláda se bude zasazovat o to, aby byly zajištěny nezbytné předpoklady k dokončení přestavby školského systému, aby výchova početnějších populačních ročníků, zejména na základních školách, měla vyhovující materiální zázemí. Na základě využití získaných zkušeností chceme na konci pětiletky v mateřských školách umístit kolem 90 % dětí příslušného věku. Oprávněné nároky na zkvalitňování materiálně technické základny našeho školství nepodceňujeme - avšak i v jejich uspokojování bude nutno posílit zásadu vysoké hospodárnosti. Více budeme prosazovat takové formy získávání kapacit, jako jsou přístavby, rekonstrukce a modernizace a v širším měřítku k tomu využívat možností patronátních podniků.

Trvalou pozornost věnujeme uplatňování zásad nového pojetí základní školy a postupnému uskutečňování obsahové přestavby středních škol. V přípravě mládeže pro dělnická povolání se soustředíme na další budování sítě středních odborných učilišť. V souladu s potřebami národního hospodářství budeme podporovat zájem o vysokoškolské studium technického charakteru a těsnější sepětí vědeckovýzkumné činnosti vysokých škol se společenskou praxí.

Také ve školství jsme založili dlouhodobou koncepci zvyšování kvality a efektivnosti výchovně vzdělávacího procesu. Její účinné naplňování bude záviset na tom, jak ministerstvo školství spolu s národními výbory bude zdokonalovat obsahové i metodické řízení. Znovu chceme zdůraznit, že v poslání školy je rozhodující příprava mladé generace pro život a práci v socialistické společnosti a hlavním úkolem učitele je pedagogická činnost. Měřítkem spojeného úsilí rodiny, školy a společnosti je světonázorová vyzrálost a pracovitost mladého člověka, jeho touha po vědění, úcta k hodnotám minulosti, činy dokazovaná láska k vlasti spojená s internacionálním cítěním; jeho smysl pro kolektiv a vědomí odpovědnosti, schopnost probojovávat nové a neustupovat před překážkami; jeho vůle aktivně se podílet na rozvoji a obraně socialistické společnosti. Všechno ostatní - mimoškolní činnost, administrativa a výkaznictví, včetně brigád - tomu musí napomáhat. V zájmu dosažení těchto vysokých cílů musí školské orgány spolupracovat se Socialistickým svazem mládeže, s Českou tělovýchovnou organizací a Svazarmem.

V péči naší společnosti o zdravý, produktivní život člověka má nezastupitelné poslání tělesná výchova a sport, branná činnost a turistika. Při jejich masovém rozvíjení nám půjde o zvýšení podílu státních orgánů na cílevědomém řízení v duchu celospolečenských potřeb a ekonomických možností, v souladu se zájmy lidí. Nezapomínáme přitom ani na vyhledávání a přípravu sportovních talentů. Také do této oblasti vkládáme nemalé prostředky a bude zapotřebí důsledněji dbát o jejich účelnější rozdělování a správné využívání.

Péči o zdraví obyvatelstva budeme i nadále zakládat na osvědčeném systému územních a závodních obvodů. V těchto místech se léčí většina nemocných. 3300 obvodních a 1700 závodních lékařů v první linii má rozhodující podíl na výsledcích našeho zdravotnictví. Jejich záslužné práce si vážíme a budeme podporovat každé opatření, které povede ke zkvalitnění práce v terénu, včetně specializované výchovy kádrů pro tyto úseky.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP