Úterý 27. dubna 1982

V místech, kde podniky místního hospodářství a výrobní družstva nebudou moci svou kapacitou uspokojovat všechny nároky obyvatel, podpoříme doplňkové formy služeb. Půjde především o zřizování drobných provozoven národních výborů, vytváření středisek služeb, společných sběren a objednacích kanceláří. Národní výbory musí více uplatňovat své dosavadní oprávnění a vydávat povolení k službám občanům, kteří je budou provozovat vedle svého hlavního zaměstnání. U ztrátových a málo rentabilních provozoven se v širší míře využije forma ekonomického pronájmu a předem stanovené odvody. Národní výbory budou moci vydávat povolení pro zabezpečování služeb, která se dosud týkala jen žen z domácností, důchodců a osob se změněnou pracovní schopností, též dalším pracovníkům, kteří budou moci tyto služby vykonávat jako svou hlavní činnost. Bude potřebí účelně využívat této formy zejména v takových případech, kdy nelze zajistit služby jiným způsobem.

Přitom musíme mít na zřeteli, že rozhodující úsilí při rozvoji služeb na základě přijatých opatření připadá podnikům a organizacím služeb, ať už jsou řízeny národními výbory, nebo ať jde o družstva či o další organizace. Všechny ostatní formy jsou jen doplňkovými a jejich společným cílem musí být lepší uspokojování potřeb lidí.

Při zabezpečování veřejně prospěšných služeb, zejména v péči o čistotu měst a obcí, likvidaci a využití odpadu, o veřejnou zeleň, veřejné osvětlování a údržbu komunikací ve městech i obcích, musí být jejich efektivnost zajišťována a podporována i progresivnější technikou a technologií, úpravou státních norem a větším pochopením příslušných výrobních odvětví.

Vzhledem k situaci v surovinové základně budou národní výbory rozšiřovat okruh sběru druhotných surovin, zajišťovat jejich zpracování tak, aby se výrazně zvýšil podíl jejich využití v průmyslu. Budou i zde vydávat jednotlivým občanům, zejména důchodcům, povolení ke sběru surovin v domech a na skládkách a umožní jim i ekonomický pronájem drobných sběren.

Soudružky a soudruzi poslanci, nedílnou součástí práce národních výborů je odpovědnost za stav obchodní sítě, úroveň zásobování i veřejného stravování. Přestože v základním sortimentu potravin nejsou větší výkyvy, nelze zavírat oči před některými nedostatky na vnitřním trhu, které mají dlouhodobější charakter. Situace na vnitřním trhu, konkrétní možnost spotřebitele nakoupit si to, co potřebuje, je citlivý barometr. Zásobování obchodu je závislé na současných ekonomických možnostech. Nelze však připouštět, aby odpovědní pracovníci v obchodních organizacích a spotřebních družstvech, ale i v národních výborech tuto situaci svou nepružností, liknavostí, nevšímavostí a lhostejností ještě dále komplikovali.

Uvedu případ: Následující měsíce budou ve znamení sklizně ovoce zeleniny. Dnes již nejsou žádné překážky, aby se úroda drobných pěstitelů a produkty drobných chovatelů dodávaly přímo bez zbytečných ztrát a průtahů ke spotřebiteli. Dříve bylo možno se na leccos vymlouvat. Dnes záleží jen a jen na iniciativě národních výborů a společenských organizací. Stejně tak musí národní výbory operativně a pružně, zejména ve dnech pracovního klidu a v době dovolených, upravit provozní obu a poskytované služby tak, aby zejména v rekreačních místech plně vyhovovaly potřebám občanů.

Nelze se nezmínit, i když jen velmi stručně, o péči národních výborů o zdraví občanů, o uskutečňování československé výchovně vzdělávací soustavy, o uspokojování kulturních potřeb a zajišťování sociální péče. Přes trvalou pozornost otázkám zdravotnické politiky je na tomto úseku stále co zlepšovat. Není málo připomínek k práci obvodních a závodních zdravotnických středisek i k zásobování léky při omezených prostředcích je třeba zkvalitnit úroveň našich nemocnic dalších zdravotnických zařízení. Péči o zdraví klademe na přední místo a v zájmu toho chceme prostředky vynakládat co nejúčelněji nejefektivněji.

Uskutečňování úkolů, které v oblasti školství sledujeme, je provázeno zvýšenými nároky. Ve školním roce 1984/1985 vstoupí do života vinná školní desetiletá docházka. Nezbývá mnoho času pro to, abychom plném rozsahu zabezpečili potřebné učební kapacity, materiální a finanční prostředky, abychom se postarali o kádrové vybavení, a právě jde i národní výbory musí říci rozhodné slovo, přijít s odpovídající aktivitou.

Zkušenosti prokazují, že naplňování záměrů v oblasti kulturně výchovného působení je bez aktivního přispění zastupitelských sborů nemyslitelné. Na 6. zasedání ústředního výboru strany bylo řečeno, že se musí důrazněji starat o účelné využívání bohaté základny nejrůznějších kulturních zařízení. Hodnocení zkušeností z nejúspěšnějších míst svědčí o tom, že dobré výsledky jsou docilovány tehdy, když společenská a kulturní zařízení v obcích jsou naplňována aktivním činorodým životem podporujícím občanskou iniciativu, upevňování socialistických vztahů mezi občany a jejich poměr ke společnosti a státu.

Chci připomenout, že na základě programového dokumentu přijatého už v roce 1973 vláda každoročně orientuje národní výbory na vyvážený rozvoj kultury a kulturně výchovného úsilí, všestranně podporuje větší plánovitost této činnosti.

Jestliže dnes ve zvýšené míře klademe důraz na kvalitu této práce máme zájem na tom, aby se také při prosazování kulturně výchovných funkcí projevovala vyšší náročnost, opravdová účinnost veškerého snažení, důslednější hospodárnost ve vynakládání a užívání všech zdrojů.

Rozvoj sociální péče bude vycházet z dosažené vysoké úrovně sociálního zabezpečení. Patří k předním povinnostem všech orgánů státní moci a správy starostlivě dbát na to, aby se prohloubila péče o naše starší spoluobčany a invalidy a soustavněji se vytvářely vhodné pracovní podmínky pro všestranné uplatnění občanů se sníženou pracovní schopností. V současné době považujeme za jeden z nejzávažnějších úkolů národních výborů všech stupňů péči o tvorbu a ochranu životního prostředí. Dosah povinností, který je jim svěřen se projevuje ve výsledcích zvelebování obcí a měst, ale týká se i omezování negativních důsledků výrobní a těžební činnosti, zlepšování čistoty ovzduší, zamořeného průmyslovým exhalacemi, starostlivost o lesní porosty a ochranu vodních toků.

Národní výbory musí důsledněji než dosud využívat možností k neformálnímu ocenění těch, kteří se nejvýrazněji zasloužili o řešení problémů s nimiž se setkáváme, ale zároveň výrazně uplatnit svěřenou pravomoc k postihování narušovatelů životního prostředí a nekompromisnímu postupu proti všem, kteří lhostejností, pohodlností a neodpovědným jednáním ohrožují to nejcennější - zdraví obyvatelstva.

Zvláštní pozornost budeme věnovat Severočeskému kraji, hlavnímu městu Praze a ostravsko-karvinské aglomeraci, tedy místům, ve kterých je situace nejtíživější. Stejná péče musí být věnována také západočeským lázeňským oblastem k udržení a vytváření co nejlepších podmínek podporujících jejich léčebné poslání.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, naplňování složitých požadavků, které přináší současná etapa budování rozvinuté socialistické společnosti, vyvolává zvýšené nároky na účinnost práce ve všech oblastech a na všech úsecích. Pro jejich uspokojování musí mít i národní výbory vytvořeny veškeré podmínky a vhodnou organizační strukturu. Tyto závěry obsahuje dokument předsednictva ústředního výboru z dubna 1979.

Na 6. zasedání pléna ústředního výboru strany bylo zdůrazněno, že důsledné uskutečňování vytýčených cílů má vyhraněně politické poslání. Naplnit je, znamená dosáhnout toho, aby současnému rozvoji odpovídala též působnost, pravomoc, řízení, organizace, metody i styl práce zastupitelských sborů v místech, okresech i krajích. Zpracované koncepční materiály řeší kromě už uvedených problémů v ekonomice a placených službách zejména zvýšení efektivnosti působení národních výborů základního stupně. Vedou ke všestrannějšímu prosazování zásad rozvoje socialistické demokracie a k prohlubování účasti pracujících na správě státu. Nejsou opomenuty ani otázky související se zkvalitňováním práce aparátu, s racionalizací jeho činnosti, zdokonalováním jeho politické a odborné rovně, s dodržováním socialistické zákonnosti v rozhodování atd.

Dovolte mi, abych alespoň ve stručnosti poukázal na ty úkoly, které, jak zdůraznilo 6. zasedání ÚV KSČ, budou vyžadovat soustředěnou pozornost všech řídících stupňů v této oblasti. Věřím, že jejich uskutečňování bude provázeno vaším plným porozuměním.

Velký důraz klademe na opatření, která se dotýkají národních výborů ve městech. V současné době se zde soustřeďuje více jak polovina obyvatelstva, značný ekonomický potenciál, většina organizací zabezpečujících služby a převážná část institucí školského, zdravotnického, kulturního sociálního charakteru.

Přijatými záměry sledujeme nejenom účinnější zvládnutí specifických potřeb městského organismu, požadavků na komplexní a efektivní vliv na ekonomický a sociální vývoj, ale i prosazování celospolečenských zájmů a účelnější dotváření podmínek spokojeného života lidí.

Proto vláda schválila zásady zdokonalení práce, organizace a působnosti národních výborů ve městech, které zakládají účelnější koordinaci hospodářského a sociálního rozvoje, zvyšují váhu oblastního plánování, upravují řízení vlastního hospodářství a upevňují výkon státní správy.

Tyto úpravy, jejichž výčet není pochopitelně úplný, budou provedeny diferencovaně podle významu a velikosti měst. Přitom počítáme se čtyřmi skupinami. V první bude Brno, Ostrava, Plzeň, jejichž národní výbory mají postavení okresních národních výborů. Do druhé skupiny se začlení ostatní sídla krajů a další ekonomicky i společensky významná velká města. Kromě toho sem budou zařazeny i Karlovy Vary a Mariánské Lázně. Do třetí skupiny se zařadí zbývající okresní města a ostatní centra osídlení obvodního významu. Ve čtvrté skupině budou všechna města zbývající. O konkrétním zařazení do jednotlivých skupin rozhodne KNV, s výjimkou druhé skupiny, kde na jejich návrh je konečné posouzení vyhrazeno přímo vládě. Snad je zapotřebí dodat, že postavení, působnost a organizace národních výborů v hlavním městě Praze budou řešeny samostatně.

Není sporu o tom, že těmito kroky se významně posílí koordinační funkce městských národních výborů jednak ve vztahu k organizacím řízeným národními výbory vyšších stupňů, jednak k organizacím řízeným ústředně. V zájmu efektivního rozvoje budou iniciativně navrhovat a koordinovat sdružování prostředků a činností tam, kde to bude vyžadovat společenský zájem.

Městské národní výbory budou moci také zřizovat všechny organizace zabezpečující základní potřeby města i jeho obyvatel.

V oblasti výkonu státní správy se na tyto národní výbory převádí vyřizování dalších záležitostí občanů, tedy i těch, kterými dosud byly pověřeny okresní národní výbory. Státní správa se tedy přiblíží lidem.

Na první pohled je patrné, že změny mají zásadní charakter, že v dané oblasti předurčují budoucí vývoj. Třeba znovu ocenit, že uvádění těchto koncepcí do života provází soustavný zájem a účinná pomoc stranických orgánů.

Mezi některými našimi funkcionáři se však objevují názory, které zjednodušují a nebojím se říci, že i zkreslují poslání a význam opatření, přijatých ke zdokonalování činnosti městských národních výborů. V žádném případě nejde jenom o jednostranné posílení práv. Byla by falešná představa, že zařazením do určité skupiny měst se automaticky přidělí ze společenských zdrojů jakési dodatečné prostředky a že v krátké době budou výrazně rozšířeny celkové možnosti rozvoje měst. Podstata spočívá především ve zvýraznění celkové odpovědnosti, v náročnějších povinnostech, v dotváření předpokladů pro uplatňování hospodárnosti a kvality, ve zvyšování účinnosti práce národních výborů ve městech jako celku.

Ani s realizací těchto opatření by nebylo účelné vyčkávat, ale naopak rychleji pokročit v přípravě na předpokládané změny. Projeví se, ať chceme nebo nechceme, v obsahu i formách práce, budou vyžadovat v pravém slova smyslu komplexní využití odborných i politických schopností lidí, neobejdou se bez přísnějšího hodnocení aktivity občanských výborů, domovních komisí a domovních důvěrníků. A v neposlední řadě jsou spjaty s opravdovou neformální pomocí okresů a krajů. Chápat tyto procesy v jiné poloze, spojovat je s nezdravými lokálně patriotickými tendencemi, trpět líbivou politiku by bylo krátkozraké a ve svých důsledcích i škodlivé.

V přijatých zásadách se nezapomíná na racionalizaci vztahů mezi národními výbory ve velkých městech a obcemi v jejich spádovém území při řešení společných problémů v dopravě, službách, rekreaci. Také v průmyslových a urbanizovaných aglomeracích velkých měst budou moci MěNV účinněji řešit otázky společného zájmu.

Jistě mi dáte za pravdu, že stanovené úkoly mají klíčový význam, a že jsou bezprostředně spjaty s důsledností při každodenním jejich plnění.

Další rozsáhlý soubor otázek, na který se orientujeme, se dotýká zvyšování účinnosti práce národních výborů ve střediskových obcích. Chceme rozšířit jejich působnost v oblasti státní správy v zájmu důslednějšího zabezpečování hospodářského, sociálního i kulturního rozvoje a k uspokojování potřeb občanů.

Střediskové obce se postupně stanou základnou pro vyřizování běžných záležitostí na úseku stavebním, sociálním, ve veřejném pořádku, tvorbě a ochraně životního prostředí, efektivnějším využívání zemědělského půdního fondu. Budou tu uspokojovány požadavky na zdravotnickou a sociální péči i na kulturní vyžití. Chceme zde poskytovat některé placené služby a docílit i toho, aby se projevila větší iniciativa a odpovědnost samotných místních národních výborů za naplňování opodstatněných požadavků lidí. Na každém kroku však musí převažovat celospolečenská účelnost a předvídavost přijatých rozhodnutí.

K tomu je zapotřebí dodat, že po schválení novely zákona o národních výborech, kterou budeme na tomto zasedání projednávat, pokládáme za zvláště účelné všestranně napomáhat činnosti národních výborů ve střediskových obcích. Předpokládáme, že při legislativní úpravě působnosti MěNV, která přihlédne k rozdílným podmínkám jednotlivých skupin, se rozsah působnosti 4. skupiny měst upraví shodně se střediskovými obcemi. Tato místa se tak postupně stanou spolehlivou základnou pro zabezpečování potřeb občanů celého spádového území a pro další rozvoj společenského a kulturního dění.

Významným oprávněním zastupitelských sborů ve střediskových obcích je zvýšení vlivu na rozvoj a činnosti průmyslových, zemědělských a jiných organizací, působících na jejich území. Zaujmou všestrannější postavení v koordinaci rozvojových záměrů, zejména z hlediska počtu pracovních sil, zdrojů energií v místě, vlivu na životní prostředí, záborů zemědělské půdy apod.

Značně rozsáhlá práva i náročné povinnosti, které se ve střediskových obcích soustřeďují, zákonitě vyúsťují do požadavku trpělivého a promyšleného řízení celého procesu jejich výstavby. Nelze jej uměle urychlovat, podceňovat vytváření nezbytných podmínek a vydávat přání za skutečnost.

Vždy bychom měli mít na zřeteli opravdové zlepšení života lidí, prosazování komplexního rozvoje územního celku a skutečné zkvalitnění výkonu státní správy.

Tam, kde prozatím nejsme schopni těchto cílů dosáhnout, bude rozhodně správnější postupně a uvážlivě připravovat žádoucí kádrové, organizační, věcné i formální předpoklady.

V současném období považujeme za velmi důležité postarat se o to, aby tam, kde místní národní výbory zanikly, se cílevědomě aktivizovala činnost občanských výborů. Zkušenosti svědčí o tom, že dobře promyšlená integrace iniciativu netlumí. Naopak často vede k poznání, že nově ustanovený občanský výbor může být iniciativnější než dřívější národní výbor.

V budování střediskových obcí je nejdále Severomoravský kraj, v němž je již schváleno 156 obcí a měst střediskového významu. Je cenné, že z podnětu stranických orgánů si některé KNV, např. Východočeský a Západočeský na aktivech funkcionářů ONV a MNV v poslední době vyměňovaly zkušenosti a sjednocovaly postup při řešení této problematiky.

Významné postavení v dalším prohlubování socialistické demokracie zaujímá zvýšení úlohy volených orgánů. Schválený soubor opatření, jak bylo uvedeno na 6. zasedání ÚV KSČ, zvýší účinnost jejich práce, prohloubí odpovědnost vůči voličům, umožní rozvíjet řídící, koordinující a kontrolní funkce. Jejich naplňování též zvýrazní zastupitelský charakter národních výborů v celém komplexu jejich činnosti.

Plenární zasedání budou uplatňovat svůj vliv na řešení základních a koncepčních otázek hospodářského a sociálního rozvoje a zabezpečování potřeb občanů. Je podtržena jejich koordinující a kontrolní funkce vůči ostatním orgánům a organizacím, působícím ve městech. Každé plenární zasedání, a to chci zvláště připomenout, by se mělo stát celým svým průběhem a hlavně přijímanými závěry významnou politickou a společenskou záležitostí v životě obcí, měst, okresů i krajů, potvrzením skutečně širokého uplatnění socialistické demokracie v praxi.

Rady musí důrazněji prosazovat svou výkonnou a koordinující funkci při řešení konkrétních rozvojových úkolů při plnění plánu, při rozvoji života v územním obvodě.

Důležitým činitelem při rozvoji poslání národních výborů jsou bezesporu naši poslanci. Usilujeme o to, aby důrazněji uplatňovali svá nově rozšířená práva, zvyšovali svůj vliv na odstraňování nedostatků v práci orgánů zastupitelských sborů, rozšiřovali spolupráci se složkami Národní fronty a upevňovali svou vážnost a autoritu. Plnou důvěru si mohou získat ne líbivou politikou, planými sliby a proklamacemi, ale jedině důsledností, zásadovostí, otevřeností a čestným jednáním. Česká vláda bude také v nadcházejících letech jejich obětavé úsilí soustavně podporovat, opírat se o jejich zkušenosti a vyzbrojovat je informacemi.

Zvyšování efektivnosti práce národních výborů závisí i na úrovni jejich aparátu. Růst jeho politické a odborné vyspělosti, zkvalitňování jeho rozhodování ve státní správě, racionalizace činnosti, snižování administrativy, lepší uspořádání odborů a úprava vztahů ve správních útvarech, je jedním z významných úkolů současnosti. Je třeba vymýtit samoúčelnost, zdlouhavé úřadování, necitlivý poměr k lidem. Od pracovníků těchto orgánů státní moci a správy musíme nekompromisně vyžadovat osobní zaujetí, angažovanost a tvořivý přístup k povinnostem.

V souvislosti se zvyšováním kvality výsledného úsilí národních výborů vystupuje do popředí význam jejich řízení. Hlavní podíl na odpovědnosti je v tomto směru svěřen vládě, která dbá na to, aby rozhodující cíle politiky strany a státu byly v jejich činnosti všestranně zabezpečovány. Chceme proto především soustavněji zabezpečovat koordinaci činnosti ústředních orgánů vůči národním výborům, prohlubovat jejich podíl na celkovém řízení a posilovat praktický význam kvalitního výkonu státní správy a důrazněji přispívat k upevňování socialistické zákonnosti.

V procesu řízení musí být promyšleně odstraňováno neúměrné administrování, papírování a přebujelá byrokracie. Před čtrnácti dny jsme v naší vládě přijali zásadní opatření k radikální změně současného nedobrého stavu. Byly zrušeny resortní statistické údaje. Jejich obnovení bude vyžadovat, aby před předložením ČSÚ ke schválení byly předloženy z hlediska nezbytnosti pro potřeby řízení příslušným ministrem nebo vedoucím ústředním orgánem státní správy, který s nimi musí vyslovit souhlas. Zároveň jsme rázně odmítli vyžadování těch hlášení, které nebyly příslušnými orgány schváleny. Zavázali jsme i krajské národní výbory k obdobnému postupu. Víme, že ne vždy může být tato snaha správně pochopena, že se může setkat i s námitkami a nepochopením. Odstranit letité návyky, stereotyp v myšlení, nebývá ostatně nikdy lehké. Jsme však zároveň přesvědčeni, že poctiví pracovníci nás pochopí a podpoří. Společně s námi budou spatřovat v tomto rozhodnutí jeden z kroků ke zdokonalování řídící práce a k jejich účelnému zjednodušování. Neobejdeme se bez účelných a užitečných informací, ale chceme odstranit všechno to, co práci zbytečně ztěžuje, prodražuje a komplikuje.

Naše vláda soustavně posuzuje účinnost své práce s národními výbory a hledá cesty, jak ještě lépe uplatňovat vliv na jejich přímé řízení. Za poslední období se podařilo dál posílit koordinovanost v postupu ministerstev s národními výbory. Přesto je stále ještě dost slabých míst i nedostatečně účinných přístupů. Z pověření vlády zabezpečuje ministerstvo vnitra koordinační funkci vůči všem ministerstvům a ústředním úřadům. Prakticky to znamená, že nenahrazuje jejich odpovědnost, ale vyžaduje důslednější řešení problémů ze strany resortů Tzv. metodická pomoc ministerstev by neměla znamenat jen obecnou radu nebo formální kritiku, ale účinnou pomoc při odborném rozhodování a usměrňování, a to jak při tvorbě, tak při plnění plánu a rozpočtu. To však nelze chápat jako omezování nebo zasahování do vlastní pravomoci národních výborů. Je oprávněný požadavek, aby ministerstvo vnitra zaujímalo stanovisko ke struktuře aparátů krajů a okresů, aby rychleji zobecňovalo zkušenosti jednotlivých stupňů národních výborů a operativněji reagovalo na případné rozdílnosti v přístupech KNV a jednotlivých ministerstev.

V těchto dnech jsme se podrobně seznámili s výsledky průzkumu, který provedli poslanci České národní rady ve vybraných krajských, okresních národních výborech. Přinesl mnohé závažné, cenné připomínky k řídící práci, k problematice služeb, k výstavbě střediskových obcí, k činnosti aparátu a poukázal i na další nedořešené problémy. Vážíme si otevřenosti i kritičnosti získaných poznatků. Chtěl bych vás naprosto neformálně ubezpečit, že se jimi budeme zabývat na ministerstvu vnitra, na ostatních ministerstvech a o výsledku budeme vládu podrobně informovat. Už první vyhodnocení ukazuje, že vedle otázek, které bude možno zodpovědět v relativně krátké době, jsou tu obsaženy i takové, které si vyžadují delší čas, samostatný rozbor i širší spolupráci jednotlivých řídících stupňů. Jsem přesvědčen, že se přitom setkáme i s vaším porozuměním.

Vážené soudružky, vážení soudruzi, vážení hosté! Národní výbory mají před sebou náročné úkoly, Pro jejich úspěšné splnění vytvořila Komunistická strana Československa i naše vláda potřebné věcné předpoklady. Jejich právní zajištění, na němž nyní usilovně pracuje, musí vytvořit nutné podmínky pro upevňování postavení a úlohy národních výborů jako významných orgánů státní moci a správy, pro zdokonalování jejich činnosti. Tato legislativní opatření, především novela zákona o národních výborech a na ni navazující prováděcí pokyny mají vstoupit v platnost od 1. ledna 1983.

Jejich uvádění do života rozhodně nebude snadné. Chceme přitom nejen důsledně uplatňovat vlastní řídící úlohu vlády, ale také vyžadovat aktivnější a promyšlenější přístupy od všech ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy. Nutno zároveň naprosto otevřeně říci, že konkrétní usměrňování tohoto procesu spočívá a bude spočívat na národních výborech, jimž se bezesporu dostane účinné pomoci z centra.

Jsme přesvědčeni, že i v dalších letech budou národní výbory pokračovat v soudružské spolupráci s orgány a organizacemi Národní fronty, s podniky, závody, družstvy a ostatními institucemi, působícími v jednotlivých územních obvodech. Uplatňováním promyšlené koordinace a vyvážené dělby činnosti, cílevědomým sdružováním prostředků znásobí své síly k řešení zásadních úkolů a problémů.

Počítáme s tím, že zastupitelské sbory v místech, okresech a krajích rozvinou rovněž tvůrčí součinnost se svými aktivy, poradními a iniciativními kolektivy, výbory lidové kontroly. Je to jedna z cest ke zkvalitňování úsilí, prostředek boje proti nešvarům a nedostatkům, základ ke zvyšování důvěry občanů a k posílení účasti pracujících na správě a řízení.

Závěry posledního zasedání ÚV KSČ podtrhují, že důsledné uplatňování vedoucí úlohy strany v národních výborech je rozhodující zárukou jejich další úspěšné práce. Podle dosažených výsledků, podle spokojenosti lidí, bude jejich činnost oceňována.

Při řízení národních výborů nalézala vláda vždy účinnou podporu České národní rady. Chceme rozvinout osvědčené způsoby vzájemné spolupráce, jako jsou pracovní porady představitelů ČNR s předsednictvem vlády, projednávání závažných otázek týkajících se národních výborů ve výborech České národní rady, účast zástupců vlády a ČNR na plenárních zasedáních národních výborů, průzkumy poslanců ČNR v národních výborech.

Z pověření naší vlády ujišťuji Českou národní radu, že budeme svědomitě dbát na to, aby úkoly uložené 6. zasedáním ĄV KSČ byly splněny, aby národní výbory čestně zvládly své záměry, aby obstály v náročné prověrce plnění závěrů XVI. sjezdu.

Vláda vyjadřuje přesvědčení, že v tomto úsilí bude i nadále mít plnou podporu České národní rady a jejích poslanců. /Potlesk./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP