Pondělí 31. října 1983

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji společnému zpravodaji posl. Kubíčkovi. Do rozpravy se přihlásila posl. Marta Klimková. Prosím, aby se ujala slova.

Poslankyně Marta Klimková: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, byl nám předložen vládní návrh zákona ČNR, jehož schválením se zřizuje Česká komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj. Chtěla bych tento návrh podpořit a doporučit schválení zákona v předloženém znění.

Vycházím z jednání našeho výboru, kde jsme tento návrh projednali a zdůraznili, že jde o realizaci důležitého závěru 8. zasedání ÚV KSČ.

S rozvojem velkovýroby v zemědělství i v potravinářském průmyslu se stále více ukazuje nutnost zajišťovat nové vědecké poznatky a stále více je využívat. To se samozřejmě projevuje ve všech odvětvích národního hospodářství, ale v zemědělství, potravinářském průmyslu a lesním hospodářství jde o biologické procesy a o práci s biomasou a to má řadu zvláštností. Především je zde v některých úsecích oddělen pracovní a výrobní proces a za druhé kvalitní osiva, sádě a plemena zvířat mohou znásobovat produktivitu lidské práce.

O biologické procesy jde již v půdě, při růstu rostlin a zvířat a probíhají též v některých zpracovatelských odvětvích. Je to otázka úrodnosti půdy, výnosů, užitkovosti, ale též kvality zemědělské a potravinářské produkce. V konečné fázi také toho, co se dostane na stůl spotřebitele, ale také spolu s lesním a vodním hospodářstvím i jak se budou vyvíjet další životní podmínky včetně životního prostředí.

Soudružky a soudruzi,

dosavadní rozvoj výroby potravin i rozvoj lesního a vodního hospodářství ukazuje, že vědeckotechnický rozvoj významně přispěl k výkonnosti socialistického zemědělství, potravinářského průmyslu, při zavádění velkovýrobních technologií v lesích atd.

Snad v této souvislosti stačí připomenout růst výnosů a sklizně obilovin, na nichž se významně podílí komplexní vědecké poznatky. Tyto pozitivně ovlivnily výnosové schopnosti obilovin, agrotechniku, ale také vývoj mechanizačních prostředků zejména pro sklizen.

V potravinářském průmyslu je to celá řada nových technologií, která přispěla jak k růstu produktivity práce, k lepšímu využívání surovin včetně zajištění náhrady dovážených surovin za suroviny vyráběné potravinářským průmyslem i ke zkvalitnění a rozšiřování sortimentu potravin.

V lesním hospodářství se zejména v posledních 15 až 20 letech prudce rozvíjí technika především v těžbě dřeva.

Samozřejmě jsem nevyjmenovala všechny výsledky využití vědeckých poznatků. Spíše jsem je jen charakterizovala a připomenula. Prosím za prominutí, že jsem nehovořila o všech, které si to zasluhovaly, neboť významně přispívají k dosahovaným výsledkům ve všech těchto oblastech.

Ale i přes dosažené pozitivní výsledky musím konstatovat, že současné náročné úkoly vytyčené XVI. sjezdem KSČ a zapracované do 7. pětiletého plánu vyžadují dále zvýšit účinnost vědecké činnosti a v širším rozsahu než dosud využívat těchto poznatků. To znamená více tyto oblasti koordinovat, odstraňovat duplicity, vyplnit bílá místa, ale také soustředit se na ty úkoly, které mohou významně přispět k splnění úkolů 7. pětiletky a pomoci vytvořit dobrou základnu pro nástup do 8. pětiletky.

V této souvislosti bych chtěla upozornit zejména na potřebu intenzívněji se zaměřit na rozvoj biotechnologií, biochemizace, na šlechtění zemědělských plodin i hospodářských zvířat, u nichž jsou rezervy ve výnosech a užitkovosti. Pozornost též zasluhuje výživa jak rostlin, tak i zvířat. Významné úkoly, které však nechci vyjmenovávat, jsou v ekonomické oblasti, v potravinářském průmyslu a v zajišťování čistoty vod. Nelze přehlédnout též řešení dopadů exhalátů na zemědělské a lesní porosty.

Jak vidíte, vážené soudružky a soudruzi, úkolů je zde dost a dost a přitom chci zdůraznit, že jsem si vědoma, že jsem je všechny nevyjmenovala a ani neuspořádala podle pořadí naléhavosti. Vyjmenovala jsem je tak, jak je znám ze svého volebního obvodu i z jednání orgánů ČNR.

Jsem si také vědoma, že výzkumná oblast v zemědělství je dost obsáhlá. Přesto však myslím, že je zde mnoho práce a že k zvládnutí úkolů může významně přispět vytvoření komisí pro vědeckotechnický a investiční rozvoj.

Proto znovu doporučuji schválit vládní návrh zákona v předloženém znění s přihlédnutím k našim připomínkám, jak jsou uvedeny ve společné zprávě. Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslankyni Klimkové.

Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Nikdo.

Dávám závěrečné slovo společnému zpravodaji poslanci akademiku Kubíčkovi.

Společný zpravodaj poslanec akademik Ladislav Kubíček: Nemám žádné připomínky a doporučuji ve smyslu navržených úprav postupovat dále.

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji.

Navrhuji, abychom o předloženém vládním návrhu zákona ČNR obsaženém v tisku č. 65 hlasovali najednou ve znění společné zprávy výborů České národní tisk 67.

Jsou k tomuto způsobu hlasování námitky nebo připomínky? Nejsou.

Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČSR /tisk 65/, ve znění společné zprávy výborů České národní rady /tisk 67/, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./

Je někdo proti? Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? Nikdo.

Děkuji. Tím jsme schválili tento zákon. Jeho schválením jsme splnili úkol, který pro nás vyplynul ze závěrů 8. zasedání ÚV KSČ, tj. vytvořit právní předpoklady pro realizaci úkolů stanovených pro urychlené uplatňování výsledků vědy a techniky v praxi. Bude záležet samozřejmě na výkonných orgánech, ale také na hospodářských a společenských organizacích, aby jak řízení vědeckotechnického rozvoje, tak i účast pracujících na řízení byly co nejefektivněji uplatňovány. A k tomu bude zaměřena tato naše podpora vládě České socialistické republiky iniciativní i kontrolní činností České národní rady.

Tím jsme, soudružky a soudruzi, projednali první bod pořadu schůze.

Můžeme přistoupit k projednání druhého, kterým je

II

Společná zpráva výborů České národní rady /tisk 68/ k vládnímu návrhu zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 129/1975 Sb., o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení /tisk 63/

Vládní návrh odůvodní z pověření vlády České socialistické republiky ministr práce a sociálních věcí ČSR RSDr. Emilian Hamerník, kterého prosím o slovo.

Ministr práce a sociálních věcí ČSR RSDr. Emilian Hamerník: Vážený soudruhu předsedo České národní rady, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci! Trvalým úkolem orgánů sociálního zabezpečení je dbát při uskutečňování sociální politiky o plné rozvíjení všech institutů sociálního zabezpečení zakotvených v právních předpisech a v jejich rámci s ohledem na ekonomické možnosti soustavně sociální jistoty občanů upevňovat.

6. zasedání ÚV KSČ v dubnu 1982 zdůraznilo, že rozhodující úlohu ve zkvalitňování a rozšiřování služeb plní v současné době socialistické organizace. Zároveň se znovu zvýraznila nutnost podporovat možnosti poskytování různých služeb občany na základě povolení národního výboru. Obě tyto formy poskytování služeb je třeba rozšiřovat a zkvalitňovat, protože úroveň poskytování služeb je nejen významnou složkou životní úrovně, ale také ovlivňuje spokojenost občanů a působí zpětně na jejich pracovní aktivitu, společensko-politické postoje.

Podle dosud platných právních předpisů /§ 97 vyhl. č. 128/1975 Sb./ jsou občané poskytující služby na základě povolení národního výboru plně zabezpečeni v důchodovém zabezpečení a z dávek nemocenského zabezpečení jsou jim poskytovány jen přídavky na děti a podpora při narození dítěte.

Dosavadní rozsah sociálního zabezpečení občanů poskytujících služby na základě povolení národního výboru navazoval na Zásady pro poskytování některých služeb a oprav občany na základě povolení národního výboru č. 20/1965 Sb. Podle těchto zásad národní výbor uděloval povolení pouze ženám z domácnosti, důchodcům, osobám se změněnou pracovní schopností a pracovníkům, kteří poskytovali tyto služby vedle svého hlavního zaměstnání. Nařízení vlády ČSR č. 154/1982 Sb., umožnilo s účinností od 1. ledna 1983 udělit povolení také občanům, kteří budou tuto činnost vykonávat jako hlavní zaměstnání a u nichž výdělek z této činnosti bude hlavním zdrojem jejich příjmu.

Z tohoto hlediska dosavadní právní úprava sociálního zabezpečení občanů poskytujících služby na základě povolení národního výboru již nepostačuje.

Navrhovaná úprava sociálního zabezpečení těchto osob dosavadní rozsah důchodového zabezpečení dále zkvalitňuje. V nemocenském zabezpečení /tj. zabezpečení v nemoci a zabezpečení matky a dítěte/ se rozšiřuje okruh poskytovaných dávek o nemocenské, peněžitou pomoc v mateřství, lázeňskou péči a pohřebné. Nově se rovněž zavádí zabezpečení těchto občanů při vojenském cvičení a dalších druzích služby v ozbrojených silách s výjimkou základní /náhradní/ služby. Občanům poskytujícím služby na základě povolení národního výboru se však s ohledem na povahu jejich práce nebude poskytovat podpora při ošetřování člena rodiny a vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství.

Navrhované změny zároveň vyžadují vydat novelu zákona ČNR č. 129/1975 Sb., o působnosti orgánů ČSR v sociálním zabezpečení, která určí stupeň národního výboru, jemuž bude napříště svěřena pravomoc rozhodovat o dávkách nemocenského zabezpečení občanů poskytujících služby na základě povolení národního výboru a rozšířit působnost posudkových komisí sociálního zabezpečení okresních národních výborů o poskytování lázeňské péče těmto občanům. Pro úplnost uvádím, že dosavadní znění zákona ČNR č. 129/1975 Sb., již upravilo působnost okresních národních výborů rozhodovat o poskytování peněžité pomoci v mateřství.

Navrhované rozšíření působnosti okresních národních výborů a posudkových komisí sociálního zabezpečení ONV je nezbytné a opodstatněné jak z legislativního hlediska, tak v zájmu důsledného a správného uplatňování tohoto právního předpisu.

Finační náklady vyplývající z navrhovaných opatření budou pokryty zvýšením daňového výnosu z rozšíření služeb touto formou. Navrhovaná úprava si nevyžádá zvýšení počtu pracovníků národních výborů.

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, z pověření vlády České socialistické republiky doporučuji, abyste navrhovanou změnu zákona schválili. Děkuji. /Potlesk./

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji ministru Hamerníkovi za odůvodnění návrhu a dávám slovo společnému zpravodaji poslanci Petru Neprašovi.

Společný zpravodaj poslanec Petr Nepraš: Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci! Předložený vládní návrh zákona České národní rady patří do souboru právních norem, kterými se v oblasti sociálního zabezpečení vytvářejí příznivější podmínky pro rozvoj placených služeb pro obyvatelstvo.

Při hodnocení úlohy služeb v socialistické společnosti je třeba si připomenout slova generálního tajemníka ÚV KSČ soudruha Gustáva Husáka na XVI. sjezdu, že je třeba věnovat rozvoji a kvalitě služeb mimořádnou pozornost. Soudruh Husák při této příležitosti též zdůraznil, že - cituji "Každý odpovědný pracovník na svém úseku si musí být vědom, že to není jen ekonomická, ale i vysoce politická otázka."

Na 6. plenárním zasedání ústředního výboru KSČ bylo konstatováno, že z hlediska těchto náročných, ale oprávněných požadavků nelze považovat stav na úseku služeb za uspokojivý a byly proto současně přijaty zásady účinnějšího řízení a pružnějšího zabezpečování rozvoje placených služeb pro obyvatelstvo.

Rozhodující úloha ve zdokonalování a rozšiřování služeb připadá a zůstane i v budoucnu socialistickým podnikům a organizacím služeb řízených národními výbory, stejně tak jako i výrobním a spotřebním družstvům.

V místech, kde tyto socialistické organizace nestačí svou kapacitou uspokojovat všechny nároky obyvatel, je třeba podporovat doplňkové formy služeb. Mezi těmito doplňkovými službami zaujímá významné místo forma poskytování placených služeb občany na základě povolení národního výboru.

Jak uvedl podrobně soudruh ministr ve svém výkladu, byla opuštěna zásada, že tuto činnost mohou vykonávat občané pouze formou vedlejší činnosti vedle řádného pracovního poměru, nebo občané se sníženou pracovní schopností, dále ženy z domácností a důchodci. Podle nové úpravy může být poskytování služeb na základě povolení národního výboru jediným zaměstnáním občana a tudíž i jediným zdrojem jeho příjmů.

Podle dosavadních předpisů nejsou osoby poskytující tyto služby v plném rozsahu sociálně zabezpečeny, zejména v době nemoci, mateřství a při odchodu na vojenské cvičení. Tento stav je nevyhovující a je proto třeba provést odpovídající právní úpravu jejich sociálního zabezpečení, a to v podstatě ve stejném rozsahu, jaký je u ostatních pracujících.

Realizaci této zásady je třeba uvítat, neboť práce osob vykonávajících placené služby pro obyvatelstvo na základě povolení národního výboru je společensky stejně významná a prospěšná, jako práce konaná v pracovním nebo obdobném poměru.

Předpokládaný návrh zákona České národní rady navazuje na novelu zákona č. 121/1975 Sb., o sociálním zabezpečení a zakotvuje působnost okresních národních výborů v rozhodování o dávkách sociálního zabezpečení těchto občanů.

Vládní návrh zákona byl projednán ve výborech pro plán a rozpočet, pro národní výbory a národnosti, pro zemědělství a výživu, pro obchod, služby a dopravu, ve výboru zdravotním a sociálním a ve výboru ústavně právním. Při jeho projednávání v uvedených výborech nebyly k němu vzneseny žádné připomínky ani pozměňovací návrhy.

Z pověření výborů České národní rady, které návrh projednaly, doporučuji České národní radě schválit uvedený vládní návrh zákona ve znění předloženém vládou České socialistické republiky. /Potlesk./

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Neprašovi za zpravodajskou zprávu.

Hlásí se někdo do rozpravy? Písemně přihlášky nepřišly. /Nikdo se nehlásil./

Můžeme tedy přistoupit k hlasování. Navrhuji, abychom hlasovali o celém vládním návrhu zákona České národní rady obsaženém v tisku 63 najednou, a to ve znění společné zprávy výborů České národní rady podle tisku 68.

Jsou k tomuto způsobu hlasování námitky nebo připomínky? /Nejsou./

Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 129/1975 Sb., o působnosti orgánů České národní rady v sociálním zabezpečení /tisk 63/ ve znění společné zprávy výborů České národní rady podle tisku 68, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./

Je někdo proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? Nikdo.

Děkuji. Tím jsme projednali druhý bod pořadu dnešní schůze.

Můžeme přistoupit k projednávání třetího bodu pořadu, kterým je  

III

Společná zpráva výborů České národní rady /tisk 69/ k vládnímu návrhu zákona České národní rady o stanovení působnosti národních výborů při provádění některých ustanovení občanského zákoníku a notářského řádu /tisk 64/

Z pověření vlády České socialistické republiky odůvodní vládní návrh ministr vnitra ČSR soudruh Josef Jung. Prosím ho o slovo.

Ministr vnitra ČSR ing. Josef Jung: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci! Dne 1. ledna tohoto roku nabyl účinnosti zákon, kterým se mění a doplňuje občanský zákoník a upravují některé další majetkové vztahy a zákon, kterým se mění a doplňuje zákon o státním notářství - notářský řád. Tyto novely zasáhly do působnosti národních výborů tím, že jim svěřily některá oprávnění a povinnosti. Přičemž v souladu s článkem 91 Ústavy ČSSR nestanovily přímo působnost konkrétních stupňů a druhů národních výborů.

Z tohoto důvodu vláda ČSR rozhodla, aby byl vypracován návrh zákona o stanovení působnosti národních výborů při provádění některých ustanovení občanského zákoníku a notářského řádu, který by jednak upravil působnost jednotlivých stupňů národních výborů při provádění občanského zákoníku a notářského řádu, jednak při této příležitosti, tam kde je to účelné, decentralizoval působnost na nižší stupně národních výborů.

Vzhledem k tomu, že jde o poměrně jednoduchou právní normu předsednictvo ČNR na návrh vlády upustilo od předložení zásad zákona.

V oblasti upravené notářským řádem se týká ustanovení vládního návrhu zákona o působnosti okresního národního výboru při ustanovení opatrovníka nezletilému dítěti pro řízení před státním notářstvím. Návrh vychází z ustanovení § 14 odst. 3 notářského řádu, podle něhož státní notářství ustanoví opatrovníka účastníkovi řízení nemůže-li být účastník, který potřebuje zákonného zástupce, zastoupen tímto zástupcem. Jde-li o zastupování nezletilého dítěte ustanoví státní notářství opatrovníkem občana nebo národní výbor. A právě pro tento případ, že opatrovníkem bude ustanoven národní výbor, je třeba v navrhovaném zákoně určit stupen národního výboru, který bude funkci opatrovníka plnit, vzhledem k tomu, že tato působnost nebyla dosud upravena. Navrhuje se tedy, aby funkci opatrovníka nezletilých vykonával ONV obdobně, jako je tomu při výkonu funkce opatrovníka nezletilých podle zákona ČNR o působnosti orgánů ČNR v sociálním zabezpečení.

V otázkách upravených občanským zákoníkem jde především o určení působnosti národních výborů ke stanovení maximálních lhůt, v nichž organizace poskytující služby občanům musí nejpozději odstranit vady poskytnuté služby nebo zhotovit věc na zakázku nebo konečně provést opravu či úpravu věci. Tyto maximální lhůty stanoví, popřípadě mohou stanovit národní výbory pro všechny organizace, které v jejich územním obvodě poskytují služby, tedy i pro organizace, které nejsou národními výbory řízeny. Oprávnění stanovit lhůty mají podle dosavadní právní úpravy ONV.

Po provedení kategorizace MěNV novelou zákona o NV se u každého připravovaného zákona zvažuje vhodnost jednak diferencované působnosti MěNV jednotlivých kategorií, jednak účelnost přenesení působnosti u vyšších stupňů na nižší stupně NV, a to zejména na MěNV I. kategorie. V daném případě vláda považuje za účelné tímto zákonem dále rozšířit působnost MěNV I. kategorie především z toho důvodu, že se tím dále posílí postavení těchto MěNV vůči nepodřízeným organizacím, a dále zvýrazní jejich úloha při zabezpečování včasných a kvalitních služeb pro občany.

Novelizovaný občanský zákoník dále v ustanovení § 397, odst. 4 zmocnil vlády ČSR a SSR, aby nařízením stanovily, ve kterých případech a za jakých podmínek lze přenechat nemovitost nebo její část, jíž se rozumí i byt, k dočasnému užívání jen s předchozím souhlasem NV. Možná výjimka ze smluvní volnosti byla do občanského zákoníku pojata na základě zkušeností, že v některých místech, a to zejména v místech soustředěného cestovního ruchu, někteří občané ve značné míře využívají možnost přenechat byt k dočasnému užívání, méně ochotně však plní povinnost platit daně z příjmů, které tímto způsobem dosahují.

Návrh příslušného nařízení vlády ČSR připravuje v současné době ministerstvo obchodu. V návaznosti na to vládní návrh zákona předpokládá, že požadovaný souhlas budou vydávat místní a městské NV, které jako NV I. stupně znají nejlépe místní podmínky, jež je třeba stanovit při přenechávání bytů k dočasnému užívání.

Poslední úprava se týká příslušnosti místního, popř. městského NV k udělování souhlasu ke smlouvě o převodu budovy v soukromém vlastnictví a ke smlouvě o převodu nebo nájmu zemědělského nebo lesního pozemku, nejde-li o převod do socialistického vlastnictví. Tohoto souhlasu je třeba podle § 490, odst. 2 občanského zákoníku. Jde zde o odstranění případných pochybností, jež by v praxi mohly vzniknout v důsledku vypuštění důvodně zakotvené působnosti ONV v novele občanského zákoníku.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, na závěr bych vás chtěl požádat, abyste vládní návrh zákona příznivě posoudili a vyslovili s ním souhlas, a to včetně upřesňujících úprav podle doporučení výborů ČNR. /Potlesk./

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji soudruhu ministru Jungovi za odůvodnění návrhu. Nyní dávám slovo společnému zpravodaji poslanci Miroslavu Novotnému.

Společný zpravodaj poslanec Miroslav Novotný: Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi, jedním z důležitých úkolů naší socialistické společnosti je i ochrana práv a oprávněných zájmů občanů a organizací a uvádění celospolečenských zájmů do souladu se zájmy jednotlivců. Významné postavení v tomto procesu zaujímají národní výbory, kterým je tento úkol obecně uložen v § 2. zákona o NV. Předložený vládní návrh zákona je výrazným promítnutím těchto principů při provádění některých ustanovení občanského zákoníku a notářského řádu.

Vládní návrh zákona je legislativním opatřením, kterým se zabezpečuje realizace dvou novelizací zákonů přijatých na konci minulého roku Federálním shromážděním. Navržený zákon ČNR stanoví stupně a druhy NV, které budou rozhodovat při provádění některých ustanovení občanského zákoníku a notářského řádu.

Úprava v řízení před státním notářstvím spočívá v tom, že funkce opatrovníka nezletilého dítěte se svěřuje ONV, tedy stejnému orgánu, kterému je svěřena funkce opatrovníka nezletilého v řízení před soudem. Toto sjednocení je správné. Jde o hájení práv a zájmů nezletilců tam, kde nemají zákonného zástupce nebo kde není záruka objektivního zastupování.

Úprava působnosti NV podle občanského zákoníku proti dosavadnímu stavu navrhuje svěřit působnost stanovovat lhůty pro provádění některých úkonů v oblasti služeb, vedle ONV, též městským NV I. kategorie. Tato úprava odpovídá významnému postavení těchto NV a jejich nově založené odpovědnosti za to, že potřeby občanů v poskytování služeb budou co nejlépe uspokojovány. Úpravu lze jen uvítat, neboť NV I. kategorie svěřuje důležitý nástroj tomu, aby při stanovování lhůt mohly samy pružně a bezprostředně reagovat na konkrétní podmínky ve městě.

Významný je také návrh, kterým se vydávání souhlasu ke smlouvě o převodu budovy v soukromém vlastnictví nebo o převodu zemědělského či lesního pozemku podle § 490 odst. 2 občanského zákoníku svěřuje MNV, popř. MěNV. Jde tedy o další posílení pravomoci základních článků NV.

Do občanského zákoníku bylo nově zařazeno ustanovení § 397, odst. 4, podle kterého lze přenechat nemovitost nebo její část k dočasnému užívání jen s předchozím souhlasem ONV. Vládní návrh zákona svěřuje působnost k vydávání takového souhlasu místnímu nebo městskému NV. I zde se vychází ze správné úvahy, že NV základního stupně mohou nejlépe posoudit situaci zvláště v oblasti ubytovacích kapacit a že jejich rozhodnutí bude lépe odpovídat potřebám.

Vážené soudružky a soudruzi, vládní návrh zákona ČNR o stanovení působnosti NV při provádění některých ustanovení občanského zákoníku a notářského řádu byl projednán ve výboru pro národní výbory a národnosti a v ústavně právním výboru ČNR. Oba výbory shodně doporučují stanovit účinnost zákona dnem vyhlášení. Vychází přitom z toho, že příslušná ustanovení novely občanského zákoníku i notářského řádu nabyla již účinnosti, a proto je třeba, aby předložený vládní návrh zákona byl uveden do praxe co nejdříve.

Oba výbory doporučují též nové znění poznámky pod čarou č. 4 k § 2, odst. 2 vládního návrhu zákona a v ostatních poznámkách navrhují provést v zájmu větší přesnosti a lepší přehlednosti drobné legislativně technické úpravy.

Z pověření výboru pro národní výbory a národnosti a výboru ústavně právního doporučuji České národní radě schválit vládní návrh zákona ČNR o stanovení působnosti NV při provádění některých ustanovení občanského zákoníku a notářského řádu ve znění společné zprávy těchto výborů, která byla pro naše dnešní jednání předložena jako tisk 69. /Potlesk./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP