Pondělí 19. prosince 1983

Zvláštní postavení má v oblasti národních výborů hlavní město Praha. Chceme vybudovat hlavní město jako vzorné socialistické velkoměsto. Vedle nové investiční výstavby, na kterou bude věnováno 4,5 mld Kčs, je zde ovšem zapotřebí výrazně a hlavně cílevědomě zdokonalovat údržbu především bytového, ale i nebytového fondu, včetně historických památek. Zároveň považujeme za důležité, aby se pokračovalo v modernizaci inženýrských sítí a energičtěji přistupovalo ke koncepčně i technicky obtížnému řešení dopravní situace.

Státní rozpočet na rok 1984 vytváří předpoklady pro to, aby národní výbory mohly za aktivní pomoci občanů plnit volební programy Národní fronty. Vláda vysoce oceňuje iniciativu zastupitelských sborů a organizací Národní fronty. Občanům, kteří se o její rozvoj zasloužili, patří naše poděkování. S uznáním přijímáme projevy aktivity směřující ke zkrášlování našich měst a obcí, k vytváření lepších životních podmínek. Tato činorodá, dobrovolná práce je projevem důvěry lidí v naší politiku, je výrazem podpory linie Komunistické strany Československa.

Soudružky a soudruzi,

veškeré úsilí, které věnujeme růstu hospodárnosti a efektivnosti národního hospodářství je vedeno jediným cílem: snahou o upevňování vysoké životní úrovně. Za ukazateli, indexy i procenty vidíme především spokojenost pracujícího člověka.

Životní úroveň přitom nechápeme úzce jen jako velikost hmotné spotřeby. Její součástí jsou sociální jistoty, rozsah a kvalita společností poskytovaných služeb, péče o životní a pracovní prostředí.

V roce 1984 umožňuje zvýšení tempa hospodářského rozvoje dále pokračovat v této orientaci, prohlubovat a zkvalitňovat její poslání. Zůstává přitom ovšem stále v platnosti, že uvažovaný vzestup je závislý na vytváření plánovaných předpokladů zejména ve sféře materiální výroby a na růstu národního důchodu.

Peněžní příjmy obyvatelstva plánujeme v příštím roce vyšší o 3,8 mld Kčs, tj. o 1,4 %. Z toho pracovní příjmy vzrostou o 0,9 % a sociální o 2,8 %.

Vláda bude i nadále starostlivě přistupovat k prosazování vyváženého vývoje na vnitřním trhu. Maloobchodní obrat vzroste v příštím roce o 3,0 mld Kčs, což představuje růst o 1,6 % proti letošnímu roku. Víme, že v uspokojování potřeb obyvatelstva na trhu zboží i služeb přetrvávají dosud určité nedostatky. Jejich překonávání je bezprostředně spjato s vyšší odpovědností a cílevědomým rozhodováním. Vždyť globálně i strukturálně vyrovnaný vnitřní trh je důležitým předpokladem celkové ekonomické rovnováhy, měnové stability a účinnosti systému osobní hmotné zainteresovanosti.

Názorným příkladem vymožeností a předností socialistické společnosti, na něž jsme právem hrdi, jsou bezplatné nebo částečně placené služby, rozdělované v zásadě podle potřeb. Představují materiální zajištění základních ústavních práv pracujících, zejména práva na vzdělání a práva na zabezpečení ve stáří a nemoci.

Na hlavní odvětví společenské spotřeby, tj. sociální zabezpečení, školství, zdravotnictví, kulturu v roce 1984 počítáme 92,8 mld Kčs. To je o 1,9 % více než letos. V této částce přitom nejsou vyjádřeny značné prostředky určené pro bytovou výstavbu a bytové hospodářství.

I pro rok 1984 zůstává kategorickým požadavkem používat finanční prostředky na společenskou spotřebu účelně a hospodárně. Dbát na to, aby přinášely všestranný užitek.

Prohlubování hospodárnosti ve školství, zdravotnictví, kultuře apod. nemůže ovšem v socialistické společnosti znamenat snižování rozsahu a kvality poskytovaných služeb. Taková hospodárnost je naší socialistické společnosti cizí. Jistě ale se mnou budete souhlasit, že s finančními prostředky by bylo možno dosáhnout podstatně vyšších konečných efektů, výrazně lepšího uspokojování oprávněných potřeb pracujících, kdyby jich bylo vždy účelně a hospodárně využito. Jedině tak chápeme hospodárnost v návrhu státního rozpočtu a požadujeme, aby byly odstraněny neodůvodněné rozdíly v objemu vynakládaných prostředků mezi jednotlivými kraji a okresy, aby se dosáhlo zhospodárnění v některých druzích výdajů.

Nemalou částku, 58,2 mld Kčs, vynakládáme na sociální zabezpečení. Budeme vyplácet více než 2 milióny 850 tisíc důchodů. Průměrná výše starobního důchodu vzroste na 1293 Kčs. Lázeňskou péči poskytneme více než 220 tisícům pracujících. Postupně se měnící demografické složení obyvatelstva vyvolává nezbytnost věnovat stále větší pozornost potřebám starších občanů. Rychle se rozšiřuje především pečovatelská služba. O tom svědčí skutečnost, že ji budeme moci nabídnout zhruba 45 tisícům osob. Zvláště si přitom ceníme obětavé práce dobrovolných pečovatelek.

Rozpočtové výdaje na nemocenské, plánované ve výši 5,0 mld Kčs, odpovídají uvažovaným 4,3 procentům absence pro nemoc a úraz. I tyto výdaje musíme však vidět v širších souvislostech. Vždyť uvedené procento nemocnosti ve skutečnosti znamená, že denně bude na pracovištích chybět přes 220 tisíc lidí. Kdybychom dosáhli snížení nemocnosti o jedno procento, představovalo by to zvýšení výroby o více než 4 mld Kčs. A to, myslím, stojí za hlubší zamýšlení nad tím, jak předcházet nemocem a úrazům.

Na přímou pomoc rodinám s dětmi a na podporu populace počítáme s 11,4 mld Kčs. Odpovídá to předpokládanému počtu 142 500 narozených dětí.

Na školství je pamatováno částkou 15,9 mld Kčs. To umožní dokončit přestavbu československé výchovně vzdělávací soustavy na základních školách. V roce 1984 poprvé ukončí poslední, osmý ročník základní školy 131 tisíc žáků, kteří se již celou dobu připravovali podle nové koncepce.

Přestože silné populační ročníky sedmdesátých let navštěvují základní školy, bude se i nadále zlepšovat péče o děti předškolního věku, především v místech soustředěné bytové výstavby. V provozu bude zhruba 16 600 tříd mateřských škol, v nichž bude umístěno 434 tisíc dětí, což je přes 94 % z jejich celkového počtu. Přitom trvale podněcujeme zvyšování účasti podniků a družstev na provozování předškolních zařízení.

Stejně jako v minulých letech budeme rozšiřovat školy v přírodě, abychom umožnili dětem především z pánevních oblastí Severočeského kraje, Sokolovska a hlavního města Prahy, které jsou vystaveny nepříznivým vlivům průmyslové činnosti, upevnit si zdraví v nejkrásnějších místech naší vlasti. Usilujeme o to, aby děti z nejvíce postižených oblastí se dostaly do přírodního prostředí dvakrát ročně. Na zabezpečení škol v přírodě vyčleňuje státní rozpočet 464 mil. Kčs.  

Pro potřeby zdravotnictví je určeno 16,0 mld Kčs. Nejrychleji se zvyšují výdaje na léky, a to o 7 %. Opět však zdůrazňuji, že s léky, jejichž značnou část dovážíme, je třeba účelněji hospodařit. Dále bude rozvíjena rehabilitační lázeňská péče, zejména po infarktu myokardu. Na tento druh lázeňské péče, který výrazně přispívá k rychlejšímu návratu pacienta do pracovního procesu, bude z prostředků zdravotnictví vynaloženo přes 220 mil. Kčs pro více než 36 tisíc osob.

V souladu s požadavky kulturní politiky strany věnujeme rok od roku stále větší finanční zdroje na další vzestup kulturní úrovně, rozvinutí tvůrčích schopností člověka. Na kulturu vynaložíme 2,7 mld Kčs neinvestičních výdajů.

Zvláště v kultuře platí, že si nemůžeme dovolit žádné velikášství, nabubřelou okázalost, Stále se přesvědčujeme, že vysokého uměleckého účinku lze často dosáhnout velmi prostě. A proč si to nepřiznat, nedostatek myšlenky a chybějící tvůrčí schopnosti nezakryjí ani žádné vnější efekty, ani snaha o takzvaný moderní výraz.

Ve státním rozpočtu na rok 1984, v souladu s obecnou tendencí posilování údržby a oprav, o které jsem již hovořil, chceme dále posílit také prostředky na opravy a rekonstrukce nemovitých kulturních památek. Jde o zachování dědictví našich předků. Nikomu z nás nemůže být lhostejné, že mnohé kulturní památky jsou nedostatečně udržovány. Lepší údržbu spojujeme i s jejich promyšlenějším využíváním pro potřeby školství, sociální péče, kultury i dalších odvětví společenské spotřeby. V roce 1984 uvažujeme na obnovu a opravy památkových objektů s částkou 620 mil. Kčs. Při vynakládání těchto prostředků musíme být nesmlouvaví a věnovat velkou pozornost prosazování opravdové účelnosti. Není pochyb o tom, že z vyčleněných značných zdrojů by mohlo být vytvořeno daleko více trvalých hodnot. Velkou úlohu zde musí sehrát kontrola ze strany národních výborů, které jsou vesměs investory akcí.

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, splnění úkolů roku 1984 vyžaduje na všech úsecích upevnit disciplinu, organizovanost a prohloubit uvědomění lidí. Neobejde se bez rozvoje iniciativy pracujících, zaměřené na zvládnutí těchto úkolů. Cestu k tomu naznačil generální tajemník ÚV KSČ a prezident ČSSR s. Husák na 9. zasedání ÚV KSČ, když řekl:  

"Abychom přijaté záměry splnili, zvládli stále rostoucí požadavky, které na nás vývoj situace klade, je třeba všude dále stupňovat tvůrčí úsilí pracujících. Stojí před námi i v příštím roce náročná práce, ale je to práce pro blaho našeho lidu, pro další rozvoj a posílení naší socialistické vlasti. . . . Nashromážděné zkušenosti ze zápasu za plnění a žádoucí překračování letošního plánu je třeba plně uplatnit i při zajišťování náročných úkolů plánu v roce 1984 a 1985, kdy si klademe za cíl dodržet tempa 7. pětiletky."

V tomto duchu jsme sestavili návrh státního rozpočtu na rok 1984 a tímto směrem budeme i náročně organizovat jeho plnění a hledat nové cesty a přístupy k zajištění úkolů stanovených XVI. sjezdem KSČ.

Jménem vlády České socialistické republiky navrhuji, aby Česká národní rada předložený návrh zákona o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1984 schválila. /Potlesk./

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji soudruhu ministru Tlapákovi za odůvodnění návrhu.

Společným zpravodajem výborů České národní rady je poslanec ing. Miroslav Mrázek. Dávám mu slovo.

Společný zpravodaj poslanec ing. Miroslav Mrázek: Vážené soudružky, vážení soudruzi, k projednávání návrhu zákona České národní rady o státním rozpočtu ČSR na rok 1984 přistupujeme v době, kdy, jak je konstatováno v usnesení z 9. zasedání ÚV KSČ, se situace ve světě vinou nejreakčnějších kruhů imperialismu mimořádně zostřuje a dochází k vážnému ohrožení míru. Tato skutečnost ještě více podtrhuje požadavek důsledně zabezpečovat naplňování sociálního a ekonomického programu XVI. sjezdu naší strany, zejména urychlit přechod k intenzívnímu typu rozvoje národního hospodářství. Důsledky současného dění ve světě se promítají do veškeré naší činnosti a budou mít dopad na využití vytvořených hmotných i finančních zdrojů společnosti. Proto jejich efektivní tvorba je současným prvořadým úkolem.

Letošní rok dokumentuje, že naše ekonomika je schopna i při snížených surovinových a energetických vstupech, i při daleko obtížnějších vnějších podmínkách, zabezpečit svůj další dynamický rozvoj především cestou využití vlastních vnitřních rezerv. To je také cesta, ve které musíme důsledně pokračovat, chceme-li dosaženou životní úroveň udržet a přitom zabezpečit naši obranyschopnost.

Jak řekl s. Biľak na 9. zasedání ve zprávě předsednictva ÚV KSČ k současné mezinárodní situaci: "Musíme otevřeně říci, že obrana a bezpečnost republiky vyžadují a budou vyžadovat nemalé materiální prostředky," a dále uvedl: "Jde o to, aby zdroje, které Československá socialistická republika má, byly rozumně využívány a zhodnocovány, a tak vytvářely větší růst národního důchodu, národního bohatství." Pod tímto zorným úhlem je nutné přistupovat nejen k našemu dnešnímu jednání, ale především k realizaci úkolů v příštím roce.

Státní prováděcí plán rozvoje národního hospodářství ČSR na rok 1984 plně staví na očekávaných pozitivních výsledcích v letošním roce, zejména na dosažené dynamice tvorby společenských zdrojů, předpokládá další pokles podílu výrobní spotřeby na společenském produktu, zrychlení zhodnocovacích procesů, krytí růstu výroby prakticky v plné míře růstem produktivity práce a uplatnění těsnější vazby vyplácených mezd na tvorbu užitných hodnot. Předpokládá rovněž nezbytný další přínos investiční výstavby pro efektivní tvorbu společenských zdrojů. Celkově klade důraz na kvalitativní stránky dalšího rozvoje naší ekonomiky.

Jeho stěžejním cílem, jak to také zakotvuje usnesení z 9. zasedání ÚV KSČ, je udržet a podle možností dále zkvalitňovat dosaženou životní úroveň. Přitom tento pojem nelze chápat pouze přes růst příjmů obyvatelstva a výrobu spotřebních předmětů.

Jak to charakterizoval s. Andropov na letošním červnovém zasedání ÚV KSSS, životní úroveň je ve skutečnosti mnohem širší pojem. Patří sem: " . . . i neustálý růst uvědomění a kultury lidí, včetně kultury bydlení, chování, i to, co bych nazval kulturou rozumné spotřeby.

Patří sem i vzorový společenský pořádek, zdraví, regionální výživa i vysoká kvalita služeb obyvatelstva. Patří sem i z hlediska mravního a estetického plnohodnotné využívání volného času. Krátce řečeno, všechno to, co lze souhrnně nazvat socialistickou civilizovaností."

Soudružky a soudruzi, z toho vyplývá, že je třeba spojovat udržení a další zkvalitňování životní úrovně s náročnou uvědomovací a politickovýchovnou prací, která musí vyústit ve všestranné pochopení složitosti současného vývoje, jehož výrazem bude aktivní přístup každého kolektivu i jednotlivce k plnění stanovených cílů.

Národohospodářský plán a na něj navazující státní rozpočet ČSR na rok 1984 obsahují náročné úkoly, zároveň však vytvářejí i při obtížných podmínkách, nezbytný základ pro pokračování celkově pozitivního vývoje v letošním roce. Letošní vývoj však také ukázal, že máme ještě hodně nedostatků a slabin, jejichž řešení je třeba věnovat prvořadou pozornost a vidět v jejich odstraňování vnitřní zdroje dalšího růstu. Na řadu z nich bylo poukázáno při jednáních výborů v přípravě na dnešní schůzi, o některých jsme již hovořili při loňském projednávání návrhu státního rozpočtu a situace se příliš nezlepšila. Mám na mysli např. kvalitu investičního procesu, otázky výroby pro plánované užití a další.

I pro příští rok zůstává prvořadým požadavkem urychlené zavádění výsledků vědy a techniky do praxe. Přes některé pozitivní posuny v plánu na rok 1984 /např. vyšší koncentrace zdrojů na řešení státních cílových programů, důslednější promítání přínosů z realizace úkolů vědy a techniky do plánu apod./ chybí právě to podstatné, co bychom nejvíce potřebovali - dostatečná nabídka výrobků špičkové úrovně, schopných konkurence na světovém trhu. Místo toho v plánu na rok 1984 registrujeme stagnaci např. podílu výrobků I. stupně jakosti a výrobků vysoké technickoekonomické úrovně u všech výrobních resortů řízených vládou ČSR. Dostatečně se dosud neprojevil požadavek cestou urychlené racionalizace a modernizace výroby dosahovat lepších výsledků. Tuto cestu je ale třeba důsledně prosazovat, jak o tom ostatně hovoří i závěry 8. zasedání ÚV KSČ.

Je pravda, že se nám daří postupně prosazovat intenzifikační proces; dokladem toho je zajištění růstu výroby i při snížených vstupech energie, surovin a materiálů i např. srovnání úrovně výrobně ekonomické efektivnosti s tím, co předpokládal pětiletý plán.

Těchto výsledků je však dosud dosahováno spíše, abych tak řekl, "Pasívní" formou, tj. tlakem na hospodárnost, úsporami a šetřením a pomaleji, než bychom potřebovali, se zatím prosazuje aktivnější přístup přes inovace vyšších řádů, spojené se žádoucími strukturálními změnami výroby.

Všestranná hospodárnost samozřejmě je a musí být i nadále nezbytným atributem veškeré naší činnosti. Stále náročnější úkoly v zabezpečování potřeb však vyžadují přejít dále, stavět další rozvoj především na využívání komplexní mechanizace a automatizace na bázi mikroelektroniky, na širokém uplatnění průmyslových robotů a manipulátorů, na rozvoji a uplatnění nových směrů vědy, např. biotechnologie a genetiky, na prosazování rozvoje takových procesů, které jsou při vysokém zhodnocování vlastní produkce méně náročné na surovinové a energetické zdroje. Je to např. kvalifikovaná chemie, farmaceutický průmysl a další odvětví a obory.

Je třeba také začít všude s plánovitým využíváním druhotných surovin, s intenzivním hledáním cest pro uplatňování bezodpadových technologií a podobně. Národohospodářský plán zde musí určité základní předpoklady vytvářet, vlastní realizace takovýchto záměrů je už pak v rukou VHJ a podniků.

Vývoj celkové efektivnosti negativně ovlivňuje skutečnost, že zejména ve vztahu k nesocialistickým zemím doposud klesal v objemu vývozu podíl výrobků s vyšším množstvím vložené práce a naopak rostl podíl surovinově náročnějších výrobků. Markantní je to v zajištění vývozních úkolů ministerstva průmyslu ČSR v letošním roce. Přitom se nedařilo realizovat důsledně požadavek na zabezpečování vývozních úkolů v rozhodující míře produkty výroby na bázi domácích surovin. Zejména v lehkém a dřevozpracujícím průmyslu zde proti záměrům pětiletky dochází ke značným propadům.

Právě oblast vnějších ekonomických vztahů je v národohospodářském plánu i ve státním rozpočtu na příští rok hodnocena jako nejrizikovější. Zatím se dopady neplánovaného poklesu směnných relací i ztráty odbytišť vlivem nedostatečné úrovně i kvality výrobků a podobně řešily omezováním dovozů z nesocialistických zemí a vývozem jak se říká "za každou cenu."

Přináší to pochopitelně nežádoucí deformace plánovaných vztahů se všemi negativními dopady. Na jednáních výborů ČNR vyvstalo doporučení, vytvářet plánovitě nutnou rezervu na krytí největších rizik. Plán i rozpočet pracují v tomto směru pouze s minimálními rezervami.

Skutečný vývoj v plnění plánu letošního roku ukazuje, že dochází k odchylkám ve struktuře ekonomického užití produkce. Projevuje se to mimo jiné i v záměrech investiční výstavby.

Jak zaznělo na jednáních několika výborů, je třeba celé oblasti investiční výstavby věnovat mimořádnou pozornost.

V uvádění inovačních kapacit do provozu se zatím nedaří důsledně plnit úkoly XVI. sjezdu. Zde se z poznatků poslanců ukazuje, že základem úspěchu je vždy vytvoření nezbytného politickohospodářského klimatu, ustavení pracovního kolektivu ze zástupců investora - budoucího uživatele, dodavatelů, projektantů případně dalších odborníků a jejich všestranná mobilizace k plnění společného cíle. K tomu by také vždy měla směřovat i konkrétní opatření v plánech resortů, VHJ a podniků na příští rok, která v mnoha případech postrádáme.

Vážným politickým problémem se však již v mnoha směrech stává kvalita odevzdávaných výsledků práce, zejména pokud jde o byty. Jak zaznělo na společném jednání výborů ústavně právního a výboru pro plán a rozpočet, my snad již ani nedovedeme odevzdat rovnou střechu, takovou, aby do ní nezatékalo, okna, kolem kterých by nebyly nežádoucí spáry a netěsnosti a podobně. Z toho musí vyvozovat příslušní odpovědní pracovníci závěry a hledat urychleně nápravu. Jedním z předpokladů je docílit potřebné změny ve struktuře stavebních kapacit a zrovnoměrnění celého procesu bytové výstavby v průběhu celého roku.

Nesplnění záměrů vyrábět důsledně pro plánované užití má svůj odraz i v nežádoucím vývoji zásob. Přestože tato otázka je již po několikáté předmětem kritiky na schůzích ČNR, daří se náprava zjednávat jen velmi nedostatečně. Jak bylo zdůrazněno na společném jednání výborů ústavně právního a výboru pro plán a rozpočet, jít pouze cestou limitů, sankcí a postihů bez věcného řešení, nestačí na vyřešení příčin současných nedostatků. S důsledným řešením tohoto problému je třeba začít od plánovacího procesu a přijímat diferencovaná konkrétní, věcná opatření shora dolů, ale vždy s vědomím toho, že věc nelze vyřešit jednorázovým zásahem na jednom místě, že jde o řešení potíží celého systému. Přitom nepolevovat v tlaku na hospodářské pracovníky všech úrovní, aby se problematikou zásob v okruhu své působnosti trvale zabývali.

Svou nespornou důležitost mají úkoly stanovené v růstu produktivity práce a zejména zajištění žádoucí vazby růstu průměrných výdělků v závislosti na růstu společenské produktivity práce. Nemůžeme si dovolit vyplácet mzdy, které nejsou kryty ze společenského hlediska efektivními užitnými hodnotami. To jsou případy výroby neprodejných nebo těžko prodejných zásob hotových výrobků, ale i případy nekvalitních výrobků, prodlužování doby výstavby některých investičních akcí a podobně.

Zde je nezbytně nutné mobilizovat okamžitě a všude především rezervy, které jsou v organizaci práce, v důsledném postihu za nekvalitní práce, ve využívání kontroly jako trvalé součásti řízení i ve využívání pracovní doby. Vždyť například využití použitelného fondu pracovní doby má za celé dosavadní období 7. pětiletky ve všech resortech převážně sestupnou tendenci.

Soudružky a soudruzi,

rozhodující podmínkou splnění všech náročných úkolů příštího roku je organizátorská a řídící práce, vyžadující důsledné uplatňování a prohlubování principů zdokonalené soustavy plánovitého řízení národního hospodářství. Podle našeho názoru zde zejména půjde o to, aby se všude, na všech úrovních řízení a důsledně prosazovala jednoznačně celospolečenská hlediska, aby byly ve smyslu přijatých politických zásad vždy respektovány národohospodářské priority.

Tuto otázku je třeba spojovat v prvé řadě s dodržováním plánovací disciplíny, s uplatňováním odpovědnosti především vedoucích hospodářských pracovníků za realizaci politiky strany. Tito pracovníci musí svým vlastním rozhodováním v konkrétních záležitostech přispívat k řešení především celospolečenských potřeb, důsledně podřizovat zájmy podniků, VHJ a resortů zájmům celého národního hospodářství, přitom ale postupovat aktivně a iniciativně hledat konkrétní řešení v daných podmínkách. Příkladem toho, že se to ne vždy takto chápe, je mimo jiné i liknavý přístup k realizaci stanoveného úkolu objem jednoprocentní produkce věnovat na řešení potřeb vnitřního trhu. Jsou však i vážnější případy, kdy je konstatováno porušování státní disciplíny a platných předpisů. Na takové případy poukázaly např. závěry VLK k plnění vládou stanovených úkolů v rozvoji Severočeského kraje. Chceme-li však podporovat u vedoucích hospodářských pracovníků důslednou preferenci celospolečenských zájmů, pak nesmíme připustit stav, kdy v oblasti hmotné zainteresovanosti jsou podnikové zájmy často v nesouladu se zájmy celospolečenskými.

Vedoucí hospodářští pracovníci ovšem také musí důsledně orientovat iniciativu a aktivitu podřízených kolektivů pracujících správným směrem. Je důležité zejména vstřícný plán chápat nejen jako prostředek k vylepšení průměrné mzdy, ale zejména jako cestu, kterou se projevuje a ve které se odráží pochopení celospolečenských potřeb ve formě příspěvků k jejich řešení, a to bez podmiňujících dodatečných nároků na společenské zdroje. Tak musí ovšem chápat vstřícný plán především vedoucí pracovníci a takovému chápání budeme napomáhat i my, poslanci. Vstřícný plán se zatím převážně spojuje s kvantitativními ukazateli reprodukčního procesu. I tady je však třeba přejít především na kvalitativní stránky. Hledat přínosy ve zlepšování směnných relací při vývozu, ve zkracování lhůt řešení úkolů plánu vědy a techniky a v jejich rychlejším zavádění do praxe, ve snižování nároků na energii, kovy a ostatní materiály cestou nových konstrukčních a technologických řešení, v úsporách pracovních sil, které bude možné trvale uvolnit a využít pro řešení naléhavějších potřeb národního hospodářství, ve zkracování lhůt výstavby především rozhodujících výrobních a podmiňujících investičních akcí, v dodržování případně zkvalitňování jejich rozhodujících parametrů a podobně.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP