Úterý 25. června 1985

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslankyni Anně Langerové. Slovo má ministr spravedlnosti ČSR soudruh Antonín Kašpar.

Ministr spravedlnosti ČSR JUDr. Antonín Kašpar: Soudruhu předsedo, soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, v přípravách na XVII. sjezd naší strany se bilancuje na všech úsecích našeho života, jak jsme plnili závěry XVI. sjezdu KSČ. I v justičním resortu pracujeme na zevrubné analýze uplynulého období.

Projednávání zprávy předsedy Nejvyššího soudu ČSR o stavu socialistické zákonnosti je z tohoto hlediska mimořádně cenné. Nejde jen o plnění ústavní povinnosti, ale znamená pro justiční orgány vyvrcholení pomoci, kterou nejvyšší zákonodárný orgán České socialistické republiky rozvoji této oblasti soustavně věnuje.

Vláda ČSR poskytuje soustavnou pozornost upevňování socialistické zákonnosti, kázně, pořádku a disciplíny. V celé řadě svých usnesení přijala závažná rozhodnutí, která mají posílit socialistickou zákonnost, veřejný pořádek i socialistické právní vědomí, prostě přispět k dlouhodobému úkolu, formovat a dotvářet socialistický způsob života našich lidí.

Hodnocení XVI. sjezdu KSČ, že orgány činné v trestním řízení pracovaly odpovědně a zasloužily se o to, že náš občan může pokojně pracovat a užívat v klidu plody své práce, berou tyto orgány jako závazek k prohlubování své práce.

K dosažení dalších kladných výsledků platí - a 15. zasedání ÚV KSČ to opět potvrdilo - že dodržování a upevňování zákonnosti a občanské kázně je věcí celé společnosti.

Vláda ČSR proto vede podřízené orgány k tomu, aby v plnění svých úkolů, v každém svém opatření a rozhodnutí postupovaly v souladu s požadavkem upevňování socialistické zákonnosti, aby vtahovaly do tohoto úsilí široký okruh pracujících a celé pracovní kolektivy.

Proto např. vláda a její jednotlivé resorty rozpracovaly Dopis předsednictva ÚV KSČ z února 1983 k prohloubení boje proti porušování socialistické zákonnosti, morálky a disciplíny a plnění přijatých opatření pravidelně vyhodnocuje.

V práci resortu ministerstva spravedlnosti vláda ČSR klade důraz na důslednou ochranu socialistického zřízení a bezpečnosti republiky, socialistického vlastnictví, veřejného pořádku, práv a svobod občanů, na důslednou realizaci právní politiky naší strany.

Do jaké míry se nám práce daří a jaké problémy jsme zatím nevyřešili, naznačuje projednávaná zpráva, jejíž závěry se v podstatě shodují s výsledky prováděné analýzy práce našeho resortu.

Přes nesporná pozitiva je třeba vidět řadu problémů a takříkajíc slabých míst. Jestliže jsme na úseku boje proti kriminalitě určitých výsledků dosáhli, pak stav občansko právních sporů je již méně uspokojivý. V těchto sporech se plasticky promítají problémy občanů, jejich vzájemné vztahy, problémy v morálce i působení přežitků minulosti a na druhé straně nedostatky v závodech, službách, v bytovém hospodářství, v organizaci práce atd.

Zvláštní pozornost věnujeme upevňování rodinných vztahů a snažíme se, aby soudy v řešení především rozvodů postupovaly velmi obezřetně a zejména přihlížely k oprávněným zájmům nezletilých dětí. O takové praxi svědčí skutečnost, že návrhy na rozvod jsou kladně vyřizovány jen v 75 %, i když jsme si samozřejmě vědomi, že těžiště řešení příčin je daleko před podáním návrhů na rozvod.

Znepokojuje nás, že bývalí manželé řeší často své porozvodové problémy, především své majetkové vztahy, konfliktně, nikoliv z pozic socialistického soužití.

V popředí pozornosti soudů stojí i ochrana pracovních vztahů se zřetelem k tomu, aby pracovní právo sloužilo upevňování pracovní a technologické kázně a aby se nestalo prostředkem ochrany absentérů, fluktuantů a různých politických ztroskotanců.

Co nám zejména dělá starosti, je fakt, že zaznamenáváme stálý růst počtu soudních sporů. Vždyť jen ve věcech občanskoprávních sporů došlo od roku 1971 do roku 1984 ke zvýšení ze 111 000 na 194 000, tj. o 74,5 %. Tento nárůst počtu sporů vytváří napjaté pracovní podmínky na justičních pracovištích, vysokou fluktuaci ve správním aparátu a ve velkých městech chronický nezájem o práci v nich.

Protože růst počtu sporů neodpovídá podstatě naší společnosti a upevňování její morálně politické jednoty, předložili jsme v minulém roce rozbor práce soudů při řešení občanskoprávních sporů vládě České socialistické republiky. Ta konstatovala, že nárůst počtu občanskoprávních sporů je společensky nežádoucí jev, na jehož potlačení se vedle soudů musí podílet i ostatní orgány a organizace. Paradoxní je, že z velké části jde o věci, kde hodnota sporů je nižší než jsou celkové náklady na její přisouzení a vymožení. Typické jsou např. spory o zaplacení jízdného v městské dopravě s přirážkou, tj. o 51 Kčs, kterých v roce 1970 nebyly ani 2000, ale v roce 1984 už více než 30 000. To jsou čísla, která už vybízejí k hledání cest, jak se s touto neefektivní agendou vypořádat.

Přes značný nárůst soudních sporů usiluje jak Nejvyšší soud ČSR, tak naše ministerstvo o prohlubování kvality rozhodování a jeho rychlost v činnosti soudů a státních notářství.

Podařilo se nám postupně překonat nedostatek kádrů do funkce soudců a státních notářů a dokončit generační obměnu. V této době pracuje u nás 55 % soudců a notářů ve věku 30 - 40 let a podíl začínajících soudců a notářů není vyšší než 23 %.

To skýtá záruku zvyšování kvality a efektivnosti veškeré práce, zejména rozhodovací činnosti, že se bude důsledně v konkrétní aplikační činnosti realizovat politika strany, prosazovat celospolečenské zájmy, jednota práv a povinností.

V naší práci, zejména v rozhodovací činnosti, a to platí i pro rozhodování všech orgánů, je nutné důsledně naplňovat slova soudruha Husáka pronesená na shromáždění pracujících v Paláci kultury, kde zdůraznil, že "jednou ze zásad politiky socialistického státu je, že občan musí mít jistotu, že postup a rozhodování o jeho záležitostech je v souladu s platnými právními předpisy".

Jsme si vědomi, že i v naší práci nevystačíme s dosavadními prostředky a postupy. Usilujeme v době vědeckotechnické revoluce o větší využití moderní techniky - záznamové (diktafony), rozmnožovací a kopírovací. Myslím, že jsme už překonali nedůvěru soudů, ale bohužel kvalitní techniku se nám nedaří opatřit. Veškerá jednání s elektrotechnickým průmyslem nevedou k cíli. Přitom dovoz této techniky je nereálný. Přitom celá státní správa postrádá podobnou moderní techniku.

Soudružky a soudruzi, pro bezkonfliktní průběh občanskoprávních vztahů, prevenci kriminality a obecně řečeno - pro upevňování právního vědomí občanů - má význam právní propaganda.

Základní podmínkou její účinnosti je včasné, spravedlivé rozhodování národních výborů, soudů, státních orgánů a dalších institucí.

Vláda České socialistické republiky s cílem prohloubit komplexnost a účinnost právní výchovy stanovila svým usnesením č. 31/82, že koordinaci bude provádět legislativní rada a její pracovní skupina.

Tím byl položen základ k systému právní výchovy a propagandy a realizuje se v jednotlivých resortech i na úrovni okresů a krajů, kde základním zaměřením jsou meziresortní plány právní výchovy a propagandy orgánů bezpečnosti, prokuratury a justice a jejich zabezpečení se koordinuje v příslušných komisích při KNV a ONV.

Tato snaha nachází širší prostor v hromadných sdělovacích prostředcích, v počtu besed a jiných akcích.

Soudružky a soudruzi, v práci v oblasti vězeňství věnujeme soustavnou pozornost výkonu trestu odnětí svobody, především prohlubujeme jeho diferenciaci, klademe hlavní důraz na pracovní výchovu, která vede k osvojování návyků potřebných pro návrat odsouzeného mezi spoluobčany. Chtěl bych ocenit práci poslanců České národní rady, kteří se účastní občanských kontrol výkonu trestu a přinášejí z nich pro naši práci cenné poznatky a doporučení.

Soudružky a soudruzi, socialistická zákonnost je jednou z nejdůležitějších forem, v níž se realizuje rozvoj naší společnosti. Proto vláda České socialistické republiky ve své práci tak důsledně prosazuje její upevňování a v souladu s posledním 15. zasedáním ÚV KSČ ji bude dále posilovat a klást důraz na upevňování pořádku, kázně a disciplíny a vytváření socialistického vědomí i postojů v jednání našich občanů.

Dovolte mi, aby vás závěrem ujistil, že pracovníci české justice si plně uvědomují úkoly, jež před nimi stojí v oblasti upevňování zákonnosti a že odpovědně budou pokračovat v jejich plnění. Děkuji. (Potlesk.)

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji ministru spravedlnosti ČSR soudruhu Antonínu Kašparovi.

Soudružky a soudruzi, nyní přerušíme jednání na 40 minut. Pokračovat budeme v 11.10 hodin.

Během rozpravy vám byl rozdán návrh usnesení k projednávané zprávě Nejvyššího soudu České socialistické republiky o stavu socialistické zákonnosti. Pokud máte připomínky k tomuto návrhu, odevzdejte je členům návrhové komise nebo u prezence, pokud možno do konce přestávky. Po přestávce jako první vystoupí v diskusi poslanec Petr Krátký.

/Schůze byla přerušena v 10.30 hodin a znovu zahájena v 11.10 hodin./

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Soudružky a soudruzi, budeme pokračovat v rozpravě. Slovo má poslanec Petr Krátký, připraví se poslanec Jiří Burian.

Poslanec Petr Krátký: Vážené soudružky, vážení soudruzi, vážení hosté! V poslední době je stále více uznáván, a jistě plným právem, vnitřní obchod jako významné odvětví našeho národního hospodářství i společnosti. Má zvláštní, specifické postavení, denně přicházejí do styku s jeho činností v prodejnách a provozovnách veřejného stravování milióny lidí a mnohdy, a opět plným právem, přísně a kriticky posuzují jeho činnost.

Stejně tak má své specifické postavení i pokud se týká ochrany majetku v socialistickém vlastnictví. Je to dáno zejména formou prodeje, který se v rozhodující míře uskutečňuje v samoobslužných prodejnách, kdy zboží je vystaveno k volné prohlídce zákazníků, takže do značné míry je ztížena ochrana takto vystaveného zboží. Jistě nemusím dále rozebírat, že se jedná o stamiliónové a miliardové hodnoty. S tím souvisí i otázka, že tyto vysoké hodnoty zboží jsou svěřovány do bezprostředního opatrování a manipulaci desetitisícům prodavačů, a to ve velikém, několika desetitisícovém počtu prodejen, kdy kontrola toho, jak prodavači s tímto svěřeným zbožím zacházejí a jak je opatrují, je oproti jiným odvětvím značně ztížena.

Těchto několik poznámek uvádím proto, že jsme si vědomi obtížnosti úkolu na úseku ochrany majetku v socialistickém vlastnictví ve vnitřním obchodě, avšak v žádném případě nechci nedostatky, které se na tomto úseku ve vnitřním obchodě vyskytují, podceňovat nebo dokonce omlouvat.

Chtěl bych uvést několik poznámek k problematice mank. Pokaždé, když v našem výboru projednáváme zprávy Nejvyššího soudu či Generální prokuratury o dodržování socialistické zákonnosti a ochraně socialistické ekonomiky, zabýváme se i otázkou mank v prodejnách a provozovnách vnitřního obchodu. Zjišťujeme, že rozsah mank ve vztahu k maloobchodnímu obratu se nemění. Víme, že ministerstvo obchodu i vedoucí pracovníci na podnicích se s tím nesmiřují a že přijali nezbytná opatření k řešení této problematiky. Je to řada velmi obsáhlých opatření, která je nutno ocenit. Ale současně i nadále zůstává otevřeným úkolem, aby byla zajištěna účinnost všech těchto opatření v konkrétní podobě a konkrétních podmínkách provozoven, každé obchodní organizace, aby bylo dodržování všech těchto opatření v prodejnách a provozovnách kontrolováno. Zejména každoročně se vyskytující desítky případů velkých mank svědčí o tom, že ne všude je řídící a kontrolní práce pracovníků podnikové sféry a vnitropodnikové kontroly na žádoucí úrovni. Říkám to proto, že mnohdy na začátku vysokých mank, způsobených trestnou činností, je zdánlivé formální porušování předpisů o provádění inventarizací či jiná pracovní nekázeň, která zůstane nepovšimnuta a která pak má tak dalekosáhlé důsledky.

Je jistě celá řada příčin, pro které dochází ke vzniku mank, poškozování či dokonce rozkrádání národního majetku. Tyto příčiny také uvádí ministerstvo obchodu České socialistické republiky ve svých rozborech. Je jen třeba, aby ministerstvo i obchodní organizace se těmito příčinami ještě účinněji a důsledněji zabývaly, a to jak v prevenci, tak v přísném vyvozování postihů vůči odpovědným pracovníkům, aby tento negativní jev byl potlačen na minimální míru.

Další specifickou problematikou vnitřního obchodu je ochrana spotřebitelů na vnitřním trhu. Ani zde není uspokojivý stav, i když ministerstvo na tomto úseku vyvíjí značné úsilí pokud se týká vydávání předpisů, směrnic a dalších opatření. Opět je na místě ale otázka, s jakou účinností a jak důsledně jsou tato opatření uváděna v život a jak vedoucí pracovníci v podnikové sféře se těmto otázkám věnují. A zde mám na mysli nejenom vyřizování reklamací spotřebitelů na vadné výrobky, ale další otázky související s touto problematikou. Na prvním místě bych poukázal na chování mnohých prodavačů vůči spotřebitelům, jejich ochotu při prodeji a poskytování služeb, což by mělo být samozřejmostí, zvláště pak u mladých prodavačů. Ono nevhodné chování a neochota či dokonce projevovaný nezájem o spotřebitele a jeho obsluhu, především v obchodních domech, to jsou jevy, které by měly být velmi radikálně z našeho vnitřního obchodu vymýceny. Myslím, že tyto nežádoucí jevy není nutné příliš podrobně rozebírat a konkrétně uvádět, všichni je známe, jako je například praxe umístění knihy přání a stížností, aby spotřebitel byl nucen o ni požádat a vysvětlovat, co do ní chce zapsat a proč, nebo se dokonce legitimovat, dále šizení na ceně, míře či jakosti, nežádoucí zatajování zboží, přednostní prodej, nedodržování prodejní doby apod.

S těmito otázkami souvisí i nedovolené obohacování se a získávání neoprávněného majetkového prospěchu. Víme, že k tomu dochází zejména v provozovnách veřejného stravování, mám na mysli prodej vlastního doneseného zboží, šizení na hmotnosti porcí a míře, zejména jakostních druhů apod., ale také v prodejnách a zejména pak v prodejnách ovoce a zeleniny a prodejnách masa.

Víme, že není lehké okamžitě řešit všechny tyto problémy a zlepšovat současný stav. Vedle v úvodu zmíněných příčin bych dál uvedl problematiku, o které se již včera zmínila v diskusi soudružka poslankyně Klasová, mám na mysli pracovní dobu v obchodě do večerních hodin, sobotní prodej, který zejména pro vdané ženy s dětmi je mnohdy příčinou značné fluktuace, dále potom otázky sociálního vybavení na prodejnách a provozovnách, otázky výdělků u řadových prodavačů atd. A v neposlední řadě je nutno uvést, že mnohdy i my sami, spotřebitelé, bychom se měli účinněji bránit a proti těmto negativním jevům vystupovat.

Konečně ani sami kupující se vždy nechovají v souladu se zásadami socialistické morálky.

Soudružky a soudruzi, z uvedeného vyplývá, že se jedná o složitou problematiku, o řadu otázek, které je nutno v obchodě postupně řešit. O to je třeba usilovat na všech úrovních řízení obchodu a zvláště pak v obchodním provozu. Přitom je nutno vycházet ze současného stavu, nezakrývat ani nepodceňovat nedostatky, které se na tomto úseku vyskytují, a soustavnou a cílevědomou prací je postupně odstraňovat. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Petru Krátkému. Slovo má poslanec Jiří Burian, připraví se generální prokurátor České socialistické republiky dr. Jaroslav Krupauer.

Poslanec ing. Jiří Burian: Vážené soudružky, vážení soudruzi, při své poslanecké činnosti se často setkáváme s širokou působností národních výborů při výkonu státní správy. Kvalita úrovně činnosti národních výborů při jeho zabezpečování je nedílnou součástí dodržování socialistické zákonnosti, stejně jako důsledná, zodpovědná a zákonná činnost soudů a orgánů prokuratury. Navíc se široká působnost národních výborů dotýká právem chráněných zájmů i povinností občana prakticky od narození po celý život.

Přijetím novely zákona o národních výborech v roce 1982 se přenesla celá řada působností na národní výbory základního stupně. Ve výboru pro národní výbory a národnosti jsme proto soustředili svou pozornost na úroveň a kvalitu jejich rozhodovací činnosti i na problémy spojené s jejím zajišťováním. S uspokojením jsme konstatovali, že národní výbory věnují dalšímu zkvalitňování práce aparátu zvýšenou pozornost a v důsledném dodržování socialistické zákonnosti při výkonu státní správy se zlepšuje jejich rozhodovací činnost.

Na příkladě Středočeského kraje, který ročně vydává 170 000 právních aktů, je možno dokumentovat rozsah činnosti národních výborů při výkonu státní správy. Převážnou část těchto aktů vydávají národní výbory základního stupně v rámci své rozhodovací činnosti.

Např. v roce 1984 vydaly městské národní výbory v kraji více jak 54 000 rozhodnutí, místní národní výbory ve střediskových obcích více jak 42 000 rozhodnutí. Jen čtvrtina procenta oprávněných odvolání proti těmto rozhodnutím dokazuje velmi dobrou úroveň jejich rozhodovací činnosti. Obdobně bych mohl uvést stejné příklady i z jiných krajů.

Dosaženou úroveň rozhodovací činnosti národních výborů významně ovlivňuje všeobecná a trvalá pozornost, kterou výkonu státní správy národními výbory věnují ústřední orgány státní správy, volené orgány jednotlivých stupňů národních výborů i soudy a orgány prokuratury. Pravidelně, většinou každoročně se úrovní výkonu státní správy zabývají pléna a rady okresních národních výborů. Dvakrát za volební období tuto problematiku projednávají na plenárních zasedáních krajské národní výbory, na základě nejrůznějších prověrek a průzkumů hodnotí většinou každoročně výkon státní správy národními výbory ve svých odvětvích i příslušné resorty.

Je však třeba ještě více zlepšit kontrolu a dohled volených orgánů nad výkonem státní správy na národních výborech základního stupně, především u místních národních výborů, na které byla převedena působnost v řadě oblastí státní správy, kde se stále projevuje jeho značná nerovnoměrnost.

Tomuto základnímu stupni je třeba soustavně věnovat zvýšenou pozornost. Široký rozsah jejich rozhodování s sebou samozřejmě přináší také nejčastější případy chyb v rozhodování, což bývá způsobeno především nedostatkem potřebné odborné kvalifikace a politických zkušeností pracovníků, kteří rozhodují, v některých případech však i nadměrnou složitostí a nepřehledností platné právní úpravy.

Z těchto důvodů stále dochází k rozšíření způsobů zvyšování kvalifikace a prohlubování znalostí pracovníků aparátu i funkcionářů národních výborů, které je realizováno nejrůznějšími formami proškolování ze strany národních výborů vyšších stupňů i ústředních orgánů.

Nejvíce problémů v rozhodovací činnosti národních výborů se stále projevuje na úsecích stavebního a vodohospodářského řízení, v oblasti hospodaření s byty, ochrany zemědělského půdního fondu, dopravy a obchodu. Nejčastější příčinou porušování zákonnosti při vydávání rozhodnutí však nejsou věcně nesprávná posouzení skutkového stavu, ale nedostatky ve formálních náležitostech vydávaných rozhodnutí, často způsobené fluktuací pracovníků, převážně v průmyslových aglomeracích.

Určitým odrazem názorů občanů na úroveň práce národních výborů a jejich přímo řízených organizací a vlastní rozhodovací činnosti je počet stížností národními výbory vyřizovaných. I když v posledních letech jejich počet mírně klesá, roste naopak jejich oprávněnost, což musí nutně vést k zamyšlení. Nejčastější příčinou stížností je nesprávné chování některých pracovníků organizací národních výborů s téměř padesátiprocentní oprávněností.

Je třeba, aby každý národní výbor z vyřízení každé jednotlivé stížnosti vyvodil obecné závěry, které využije k trvalému zkvalitnění své činnosti na kritizovaném úseku. Zejména nesprávnému chování pracovníků organizací řízených národními výbory v oblastech obchodu, služeb, veřejného stravování a dopravy musí národní výbory věnovat ještě větší pozornost než dosud.

V závěru svého vystoupení se chci stručně zmínit ještě o dalších významných úsecích činnosti národních výborů, úzce souvisejících s dodržováním socialistické zákonnosti jednotlivými občany. Byly předmětem individuálních průzkumů poslanců i široké diskuse ve výboru pro národní výbory a národnosti.

Stále vysoké procento projednávaných přestupků ve věcech péče o veřejný pořádek, ochrany majetku v socialistickém vlastnictví - zejména domovního fondu, vandalismu, rozkrádání a narušování socialistického soužití představuje mimořádné zatížení komisí pro ochranu veřejného pořádku národních výborů.

Proto považujeme za nutné poukázat na potřebu všestranné spolupráce nejširší veřejnosti, na důslednou výchovu k odstranění nevšímavosti a přehlížení případů porušování základních zásad socialistického soužití a slušného chování vůbec. Je třeba, aby se v tomto směru angažovaly nejen národní výbory, ale všechny složky Národní fronty.

V popředí naší pozornosti byla i ochrana práv občanů v případech porušování socialistického soužití. Jde o nejfrekventovanější oblast v sankční činnosti národních výborů. Příčinou je zvláště alkohol, sousedské a manželské spory a bytové problémy.

Národní výbory upozorňují, že je nezbytné novelizovat přestupkový zákon. Vzhledem k závažnosti projednávaných záležitostí jsou ukládaná opatření málo účinná.

Nedořešený problém je i vymáhání pokut. Často se vyskytují případy, kdy občané uloženou pokutu nezaplatí. Stálo by za úvahu zařadit do návrhu novely přestupkového zákona i náhradní výkon rozhodnutí.

Soudružky a soudruzi, mnohostranná činnost národních výborů a jejich bezprostřední rozhodování o záležitostech občanů vyžadují vytvářet stále lepší podmínky pro jejich rozhodovací činnost ze strany všech řídících orgánů státní správy i vlastních volených orgánů.

Pro soustavné zkvalitňování jimi prováděného výkonu státní správy je třeba řešit především otázky dosažení co nejvyšší úrovně kvalifikace pracovníků aparátu, kteří rozhodují. Dlouhodobě je nutno se zabývat i přehodnocením složitých právních úprav a samozřejmě důslednou racionalizací a odstraňováním nadměrné administrativní náročnosti jejich rozhodovací činnosti. (Potlesk.)

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Jiřímu Burianovi. Slovo má generální prokurátor ČSR soudruh Jaroslav Krupauer, připraví se poslanec Jiří Němec.

Generální prokurátor ČSR JUDr. Jaroslav Krupauer: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci!

Způsob projednávání zprávy o stavu socialistické zákonnosti v České národní radě a v jejích orgánech je přesvědčivým příkladem vážnosti, s níž se nejvyšší zastupitelský orgán republiky zabývá úlohou právního řádu ve společnosti a upevňováním zákonnosti jako nezbytným předpokladem rozvíjení socialistické demokracie.

Dodržování socialistické zákonnosti je u nás vytýčeno jako ústavní princip, kterým se musí řídit ve svém počínání všichni občané, všechny státní a společenské orgány a organizace. Vždyť každé porušení zákona deformuje obvyklé, běžné vztahy mezi lidmi a uvnitř společnosti a jednání porušovatele je vždy v rozporu s principy socialistické morálky a jejich vyjádřením v zákoně. Proto energický boj proti porušování socialistické zákonnosti, důsledné uplatňování právního řádu, ochrana socialistického společenského zřízení i práv a svobod občanů patří k nejvyšším zásadám socialistické demokracie.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP