USNESENÍ SNĚMOVNY NÁRODŮ

č. 96

k tématu "Vysoká kvalita výchovy a vzdělanosti - předpoklad vzestupu rozvinuté socialistické společnosti"

Sněmovna národů Federálního shromáždění ČSSR projednala na své 3. schůzi dne 25. října 1983 zprávu místopředsedy vlády ČSSR s. Mateje Lúčana k tématu "Vysoká kvalita výchovy a vzdělanosti - předpoklad dalšího vzestupu rozvinuté socialistické společnosti" a vyslovuje s ní souhlas.

XVI. sjezd KSČ stanovil, že socialistická výchova a vzdělání je mimořádně závažným společenským úkolem.

Progresívní uplatňování vědeckotechnického rozvoje, postupné prosazování kvalitativních změn v charakteru společenské práce, socialistického způsobu života, tvůrčí řešení všech náročných úkolů rozvinuté socialistické společnosti, vyžadují stále vyšší nároky na výchovu a vzdělání člověka.

Naše společnost pod vedením Komunistické strany Československa pečuje o výchovu všestranně a harmonicky rozvinuté osobnosti, o neustálé prohlubování socialistického uvědomění mladé generace a všech našich pracujících. Významné místo přitom zaujímá výchova k vědeckému světovému názoru, socialistickému vlastenectví a proletářskému internacionalismu.

Socialistická výchova a vzdělání musí proto být soustavným každodenním úkolem školy, rodiny, orgánů státní moci všech stupňů, společenských organizací Národní fronty, zejména SSM a ROH, jednotného působení celé naší společnosti.

Sněmovna národů

I. konstatuje, že

- rozvoj československého školství, které je základem vzdělanosti obou našich národů a všech národností se uskutečňuje v souladu se závěry XVI.sjezdu komunistické strany Československa a s dokumentem "Další rozvoj československé výchovně vzdělávací soustavy",

- úkoly vyplývající z tohoto základního Dokumentu se plánovitě plní. Realizace první etapy obsahové i organizační přestavby školské soustavy ověřila a potvrdila správnost její koncepce. Na všech typech škol došlo a dochází k obsahovaným a organizačním změnám. Úspěšně se dokončuje přestavba základních škol a probíhá intenzívní příprava k zahájení přestavby na středních školách. Vytvářejí se předpoklady pro zavedení desetileté povinné školní docházky, aby všechna mládež mohla získat střední vzdělání. Úspěšně se daří prohlubovat polytechnický charakter našeho školství, zejména gymnázií. Pokračuje organizační a obsahová přestavba učňovského školství spojená s výstavbou středních odborných učilišť pro kvalifikovanou přípravu dělnického dorostu. Připravuje se nový zákon o soustavě základních a středních škol, který bude kodifikovat všechny zásadní obsahové i organizační změny vyplývající z Dokumentu a ověřené praxí. Postupně se zkvalitňuje příprava vysokoškolské mládeže, její politická a odborná úroveň, rozšiřuje se spojení vysokých škol se životem,

- dosavadní výsledky realizace Dokumentu jsou dílem mimořádného úsilí široké fronty školských pracovníků, zejména pedagogických sborů i výsledkem pochopení a úsilí pracovníků mimoškolské sféry,

- přes pozitiv ní výsledky, jichž se při budování nové výchovně vzdělávací soustavy dosáhlo, z poslaneckých průzkumů se zjistily i nedostatky, týkající se některých problémů obsahových a kádrových, zejména v oblasti základních škol, výchovných zařízení a úrovně odborné výchovy, problematiky plánován a rozmísťování absolventů škol i materiálního a technického zabezpečení.

Tyto nedostatky je třeba postupně řešit a odstraňovat.

II. vyslovuje podporu vládě Československé socialistické republiky a všem státním a hospodářským orgánům, které se podílejí na zabezpečování závažných úkolů socialistické výchovy a vzdělání;

III. doporučuje vládě Československé socialistické republiky, aby ve své činnosti

- vytvářela ve spolupráci s vládou České socialistické republiky a vládou Slovenské socialistické republiky podmínky pro další plánovité a cílevědomé uskutečňování dlouhodobého komplexního programu rozvoje výchovy a vzdělání v ČSSR, zakotvené v dokumentu "Další rozvoj československé výchovně vzdělávací soustavy" s tím, aby se do výchovy a vzdělání na školách a učilištích promítly nové, aktuální problémy, zejména závěry 8. zasedání ÚV KSČ o urychlení vědeckotechnického rozvoje,

- věnovala trvale velkou pozornost dalšímu růstu vzdělanostní úrovně lidu, zdokonalení metodiky plánování, zvýšení úrovně přípravy, rozmísťování a efektivnějšímu využívání absolventů škol na pracovištích, jako důležitému předpokladu plnění náročných úkolů hospodářského a sociálního rozvoje naší země,

- dbala na efektivní spolupráci vysokých škol s Československou akademií věd a uplatňování nejnovějších poznatků vědy při výchově vysokoškolských studentů,

- ověřovala, jak federální ministerstva a ústřední úřady zajišťují obsahovou a organizační výstavbu středních odborných učilišť pro kvalifikovanou přípravu dělnického dorostu,

- do připravovaného zákona o soustavě základních a středních škol promítla z praxe ověřené poznatky výborů sněmoven k návrhu zásad tohoto zákona,

- a v činnosti federálních ministerstev využila jednání Sněmovny národů, poznatků, námětů výborů obsažených ve zpravodajské zprávě a v "Souhrnné závěrečné zprávě z poslaneckých průzkumů".

IV. a) oceňuje

činnost poslanců Sněmovny národů, kteří ve spolupráci s poslanci Sněmovny lidu, České národní rady a Slovenské národní rady, pracovníky státních a společenských orgánů dlouhodobě ověřovali stav výchovy a vzdělání mladé generace a pracujících a dali k dispozici své poznatky a náměty;

b) ukládá

poslancům Sněmovny národů, aby na svých pracovištích a mezi svými voliči působili k všestrannému plnění úkolů v socialistické výchově a vzdělání podle závěrů XVI. sjezdu Komunistické strany Československa;

c) vyzývá

všechny pedagogy a vychovatele, dobrovolné pracovníky s mládeží, řídící pracovníky státních, společenských a hospodářských orgánů, aby prohlubovali svoje působení na socialistickou výchovu a vzdělanost pracujících, zejména mladé generace a podněcovali jejich iniciativu při plnění náročných úkolů rozvinuté socialistické společnosti.


Tomášik v.r., Kocinová v.r.
Hanes v.r.
ověřovatelé
předseda Sněmovny národů



Přihlásit/registrovat se do ISP