Předseda České národní rady
Josef Kempný, místopředsedové
České národní rady Milan Vondruška,
Marie Jarošová, Zdeněk Krč,
Oldřich Burský a Josef Kaňa.
Členové vlády České socialistické
republiky, předseda vlády Ladislav Adamec,
místopředsedové vlády Bohumil Urban,
Jaroslav Tlapák, Zdeněk Horčík
a Rudolf Hegenbart, ministr financí Jiří
Nikodým, ministryně práce a sociálních
věcí Nasťa Baumruková, ministr
školství Karel Juliš, ministr kultury
Milan Klusák, ministr zdravotnictví Jaroslav
Prokopec, ministr spravedlnosti Antonín Kašpar,
ministr vnitra Josef Jung, ministr průmyslu Petr
Hojer, ministr stavebnictví Jaroslav Vávra,
ministr zemědělství a výživy
Ondřej Vaněk, ministr lesního a vodního
hospodářství František Kalina,
ministr obchodu Josef Ráb, ministr - předseda
Výboru lidové kontroly Jan Motl a ministr
Karel Löbl.
185 poslanců České národní
rady podle prezenční listiny.
Předseda ČNR Josef Kempný: Vážené
soudružky a soudruzi, vážení hosté,
zahajuji 10. schůzi České národní
rady a všechny vás srdečně vítám.
Dovolte mi, abych mezi námi srdečně uvítal
vládu České socialistické republiky
v čele s jejím předsedou, členem předsednictva
ÚV KSČ, soudruhem Ladislavem Adamcem. (Potlesk.)
Vítám mezi námi představitele a pracovníky
Českého báňského úřadu
a Českého geologického úřadu,
představitele dalších ústředních
orgánů a všechny ostatní hosty.
Soudružky a soudruzi, než přistoupíme
k projednávání programu, prosím, abyste
omluvili předsedu vlády soudruha Ladislava Adamce
z části našeho jednání, protože
se zúčastní slibu nově jmenované
federální vlády u prezidenta republiky. Zároveň
se omluvil, že nemůže vystoupit s odůvodněním
vládního návrhu zákona České
národní rady - podle I. bodu našeho programu
- a pověřil tím soudruha místopředsedu
Zdeňka Horčíka. Doufám, že proti
tomu nejsou námitky. (Nebyly.)
Soudružky a soudruzi, nejprve schválíme pořad
schůze tak, jak byl uveden na pozvánce. Je to
I. Vládní návrh zákona České
národní rady o změnách v organizaci
a působnosti ministerstev a jiných ústředních
orgánů státní správy České
socialistické republiky (vládní návrh
- tisk 67, společná zpráva výborů
- tisk 66),
II. Vládní návrh zákona České
národní rady o provádění hornické
činnosti, o výbušninách a o státní
báňské správě (vládní
návrh - tisk 54, společná zpráva výborů
a její dodatek - tisky 58 a 65),
III. Vládní návrh zákona České
národní rady o provádění geologických
prací a o působnosti Českého geologického
úřadu (vládní návrh - tisk
55, společná zpráva výborů
a její dodatek - tisky 59 a 68),
IV. Zpráva předsedy České národní
rady o činnosti předsednictva České
národní rady za dobu od 12. do 21. dubna 1988 (tisk
64).
Jsou k tomuto návrhu pořadu nějaké
připomínky? (Nebyly.)
Zjišťuji, že podle prezenční listiny
je ve schůzi přítomno 185 poslanců
a že Česká národní rada je schopna
se usnášet. Můžeme tedy hlasovat o návrhu
pořadu, jak jsem ho přednesl.
Kdo souhlasí, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Kdo se zdržel hlasování? (Nikdo.)
Pořad byl schválen.
Můžeme tedy přistoupit k projednávání
prvního bodu, to je
Z pověření vlády ČSR, jak už
jsem říkal, odůvodní vládní
návrh zákona místopředseda vlády
soudruh Zdeněk Horčík, kterého prosím,
aby se ujal slova.
Místopředseda vlády soudruh Zdeněk
Horčík: Vážený soudruhu předsedo
České národní rady, soudružky
poslankyně, soudruzi poslanci! Tak jako vláda ČSSR
a vláda SSR předložily návrh změn
v soustavě ministerstev a ostatních ústředních
orgánů státní správy Federálnímu
shromáždění ČSSR a Slovenské
národní radě, tak i vláda ČSR
předložením významného návrhu
zákona ČNR o změnách v organizaci
a působnosti ministerstev a jiných ústředních
orgánů státní správy ČSR
plní úkol, to je právním prostředkem
- zákonem - realizovat úkoly vyplývající
ze závěrů XVII. sjezdu Komunistické
strany Československa, který vytyčil strategii
urychleného sociálně ekonomického
rozvoje, včetně přestavby jejího hospodářského
mechanismu.
Tímto návrhem zákona vláda zejména
reaguje na závěry 7. a 9. zasedání
ÚV KSČ - vytvořit na úrovni vlád,
ministerstev a ostatních ústředních
orgánů státní správy podmínky
k tomu, aby se racionalizací organizačního
uspořádání ústředních
orgánů státní správy, novým
vymezením jejich vzájemných vazeb a kompetencí,
odstraněním duplicity jejich činnosti, lépe
postupně realizovaly základní úkoly
přestavby celého systému společnosti
včetně přestavby hospodářského
mechanismu.
Proč vlády na podkladě politických
direktiv urychlily předložení návrhu
na přestavbu centra? Je tomu tak proto, že se v průběhu
prací na přestavbě ukázala politická
nutnost toho, aby v zájmu urychlení přestavby
to byly nové ústřední orgány
státní správy, které nejen změnou
forem své organizace, ale zejména zásadním
změněním obsahu svých působností,
forem a metod své práce, budou svým významným
podílem přispívat k tomu, aby se postupně,
ale rychle a nezadržitelně vytvořily podmínky
pro lepší a účinnější
využívání všech předností
socialismu, které spočívají zejména
v úplném využívání socialistických
výrobních vztahů a co nejlepší
mobilizaci tvůrčí iniciativy pracujících
v podmínkách nejširšího rozvinutí
socialistické demokracie.
Zmenšení počtu ústředních
orgánů státní správy není
tedy výlučným cílem, ale prostředkem
k tomu, aby výrazné změny jak v pojetí
činnosti průřezových orgánů,
tak v pojetí činnosti odvětvových
orgánů vlád, zvýšení samostatnosti
socialistických organizací a posilování
jejich vzájemných horizontálních vztahů
umožnilo posun řízení systémového
charakteru, založeného na uplatňování
jednotných ekonomických kritérií a
dlouhodobých normativů se současným
výrazným omezením operativních, krátkodobých,
ale i administrativně direktivních zásahů
do činnosti národního hospodářství
a národních výborů.
Nové organizační uspořádání
vytváří podmínky k posílení
jednotného centra a zvýšení úrovně
efektivnosti jeho práce omezováním nežádoucího
resortismu odvětvových orgánů a úzkého
funkcionálního pojetí činnosti průřezových
orgánů.
Tyto skutečnosti je nutno podtrhnout, protože se nejen
mění obsah a charakter ústředních
orgánů státní správy, ale v
důsledku toho je nutno změnit setrvačnost
pohledu na tyto orgány.
Komplexnější podoba jednotlivých ústředních
orgánů a změna obsahu, stylu a metod jejich
práce by měly přispět k tomu, aby
centrum koncepčněji, všestranněji a
kvalitněji řešilo a zabezpečovalo úkoly
v souvislosti s dalším vědeckotechnickým,
ale i ekonomickým a sociálním rozvojem naší
společnosti. Mají vytvořit podmínky
k tomu, aby jakékoli nedostatky v činnosti ústředních
orgánů státní správy, odporující
těmto záměrům, se co nejrychleji odstranily
z jejich činnosti.
To klade přirozeně veliké nároky na
vedoucí ústředních orgánů
státní správy.
Je třeba také zdůraznit, tak jak to zaznělo
19. dubna na zasedání Federálního
shromáždění, že předložený
návrh zákona je nutno chápat jako nedílnou
součást celého souboru změn právního
řádu, realizujícího všechny záměry,
o nichž jsem již hovořil.
Je vám známo, že to budou zejména návrhy
zákona o státním podniku, o zemědělském
družstevnictví, bytovém, spotřebním
a výrobním družstevnictví, novely hospodářského
zákoníku, zákona o hospodářských
stycích se zahraničím a nezbytné úpravy
zákona o národních výborech, zákona
o vnitřním trhu apod.
Soudružky a soudruzi, obecná východiska a záměry
související s přestavbou centrálních
orgánů, která jsem uvedl v úvodu,
naplňuje i vám předložený návrh
zákona ČNR o změnách v organizaci
a působnosti ministerstev a jiných ústředních
orgánů státní správy ČSR.
O které nejdůležitější změny
jde?
Nové chápání komplexního národohospodářského
plánu a z něho vyplývající
požadavek rozvinout a prohloubit vypracování
prognóz dlouhodobých výhledů i pětiletých
plánů hospodářského a sociálního
rozvoje a jejich užší sepětí zejména
se zvlášť významnou oblastí rozvoje
vědy a techniky, vyústilo v návrh sloučit
činnost dosavadní České plánovací
komise s činností dosavadní České
komise pro vědeckotechnický a investiční
rozvoj v oblasti vědeckotechnického rozvoje do nového
ústředního orgánu státní
správy, kterým bude Česká komise pro
plánování a vědeckotechnický
rozvoj. Současně se navrhuje přenést
na tento nový orgán dosavadní působnost,
kterou vykonávalo ministerstvo práce a sociálních
věcí na úseku plánování
práce a mezd a dosavadní působnost Českého
cenového úřadu na úseku plánování
vývoje cen.
Záměr vytvořit ústřední
orgány s širší působností,
které by zabezpečovaly rozvoj ucelených národohospodářských
komplexů anebo jiných činností, popř.
sloučit řízení příbuzných
úseků státní správy, odůvodňuje
vytvoření nového ministerstva financí,
cen a mezd.
Na toto nové ministerstvo přejde dosavadní
působnost ministerstva financí, Českého
cenového úřadu a z dosavadního ministerstva
práce a sociálních věcí jeho
působnost v oblasti mezd a jiných odměn za
práci. Na toto ministerstvo však nepřejde jejich
působnost na úseku plánování
práce a mezd a na úseku plánování
vývoje cen, které přejdou na Českou
komisi pro plánování a vědeckotechnický
rozvoj.
Obdobné důvody, zejména potřeba jednotně
řešit otázky související s komplexní
péčí o člověka, vedly k vytvoření
nového ministerstva zdravotnictví a sociálních
věcí, na které přejde dosavadní
celá působnost ministerstva zdravotnictví
a dosavadní působnost práce a sociálních
věcí, s výhradou věcí, které
přejdou, jak jsem již uvedl, na Českou komisi
pro plánování a vědeckotechnický
rozvoj a na nové ministerstvo financí, cen a mezd.
Dále se navrhuje vytvořit nové ministerstvo
výstavby a stavebnictví, na které přejde
působnost dosavadního ministerstva stavebnictví
a z České komise pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj její dosavadní
působnost v oblasti investičního rozvoje,
územního plánování a stavebního
řádu. Na nové ministerstvo však nepřejde
působnost dosavadní České komise pro
vědeckotechnický a investiční rozvoj
provádět státní expertizy investic.
Tuto činnost bude v zájmu zajištění
její objektivizace vykonávat Česká
komise pro plánování a vědeckotechnický
rozvoj.
Novému ministerstvu lesního a vodního hospodářství
a dřevozpracujícího průmyslu se navrhuje
ponechat dosavadní působnost, kterou vykonávalo
ministerstvo lesního a vodního hospodářství,
a vzhledem k návaznosti na lesní hospodářství
převést také působnost, kterou dosud
vykonává ministerstvo průmyslu v oblasti
průmyslu papíru a celulózy a v oblasti dřevozpracujícího
průmyslu, do něhož patří podle
platné právní úpravy i průmysl
nábytkářský.
Jednou z významných součástí
sociálního a ekonomického rozvoje naší
společnosti je i nezbytnost zabezpečit odpovídající
životní prostředí. Vzhledem k tomu je
třeba věnovat tvorbě a ochraně životního
prostředí zvýšenou pozornost, a to i
po linii ústředních orgánů
státní správy.
Zde je třeba zdůraznit skutečnost, že
životní prostředí je podmiňováno
celou řadou faktorů ekonomických, sociálních,
sociologických apod., a celou řadou složek,
které nejsou jen v působnosti ČSR, ale i
v působnosti ČSSR. Upravují je na podkladě
ústavního zákona o čs. federaci nejen
zákony národních rad, ale i zákony
Federálního shromáždění
a patří tedy do působnosti mnoha ministerstev
a ústředních orgánů státní
správy federace a republik.
Pokud jde o složky životního prostředí,
lze jen namátkově uvést vytváření
zdravých životních a pracovních podmínek,
péče o zdravotně nezávadné
potraviny, zdraví neohrožující výrobky,
ochrana před znečišťováním
ovzduší, vody, půdy, lesů, rostlin,
živočichů, rázu krajiny, nerostného
bohatství, ochrany před důlní činností,
hlukem apod.
Při této příležitosti je možno
ocenit práci poradního orgánu vlády
ČSR - Rady pro životní prostředí,
která v rámci svého statutu poradního
orgánu učinila první kroky k poznání
této nezměrně široké, komplikované
a navzájem propojené problematiky.
Ale život vyžaduje dát podnět k zásadnějšímu
řešení této otázky. Tím
je návrh, aby jednomu, tentokrát ústřednímu
orgánu státní správy, byla svěřena
působnost v této oblasti. Proto se doporučuje,
aby tímto ústředním orgánem
státní správy pro věci životního
prostředí bylo ministerstvo vnitra a životního
prostředí. Přitom pod pojmem ústřední
orgán státní správy ve věcech
životního prostředí se rozumí,
že tento orgán by například pro vládu
zpracovával, s využitím podkladů činnosti
ostatních orgánů, součinností
s ostatními orgány, návrhy celostátních
koncepcí k ochraně životního prostředí,
plány zabezpečení těchto koncepcí,
organizoval a koordinoval z hledisek nejvyššího
zájmu ochrany a tvorby životního prostředí,
i kontroloval, jak ostatní orgány plní své
úkoly a povinnosti při ochraně jednotlivých
složek životního prostředí a jak
touto svou činností ovlivňují životní
prostředí.
Svou činností by na úseku ústředních
orgánů státní správy pro věci
životního prostředí byl garantem urychlení
základního řešení této
problematiky v novém zákoně o životním
prostředí, s jehož tvorbou se počítá
ve směrnici pro přestavbu hospodářského
mechanismu.
Navrhuje se proto dosavadní působnost ministerstva
vnitra rozšířit o výkon státní
správy ve věcech životního prostředí
a v souvislosti s tím upravit i název tohoto ministerstva.
Význam pro další rozvoj naší společnosti
má i péče o zdravý vývoj našeho
obyvatelstva. Vzhledem k tomu je třeba též
ze strany státních orgánů věnovat
problematice mládeže a tělovýchovy zvýšenou
pozornost. Proto se navrhuje novému ministerstvu školství,
mládeže a tělovýchovy svěřit
vedle dosavadní působnosti ministerstva školství
také působnost ústředního orgánu
státní správy pro státní péči
o děti, mládež, tělesnou výchovu,
sport a turistiku.
I zde stojí před tímto novým ústředním
orgánem státní správy úkol
řešit sice zásadně, ale i rychle ve
spolupráci s ostatními státními a
společenskými organizacemi úkoly, jež
budou na toto ministerstvo kladeny.
Předložený návrh zákona České
národní rady dále bere v úvahu i některé
již dříve provedené změny a dále
i další změny, jež vyplývají
z návrhu zákona, a stanovuje tak v zájmu
zabezpečení právní kontinuity a právní
jistoty tyto skutečnosti a zejména na které
orgány přecházejí práva a povinnosti
z pracovněprávních a jiných vztahů
z rušených ministerstev a jiných ústředních
orgánů státní správy.
Přitom všem plně respektuje všechny skutečnosti
vyplývající z ústavního zákona
o československé federaci v rámci výlučné
působnosti České socialistické republiky
a společné působnosti Československé
socialistické republiky a České socialistické
republiky. Navazuje na koncepci, jež byla zvolena přijetím
zákona číslo 2 z roku 1969.
Vážené soudružky a soudruzi, novým
rozdělením působnosti v oblasti některých
ministerstev a některých jiných ústředních
orgánů státní správy České
socialistické republiky dojde ke zrušení České
plánovací komise, České komise pro
vědeckotechnický a investiční rozvoj,
ministerstev financí, práce a sociálních
věcí, školství, zdravotnictví,
vnitra, stavebnictví, lesního a vodního hospodářství
a ministerstva obchodu, dále Českého cenového
úřadu a Českého úřadu
pro tisk a informace.
Výkonem jejich působnosti budou pověřeny
nově tvořené orgány. Předložený
návrh zákona České národní
rady se tedy nedotýká dosavadních ministerstev
spravedlnosti, zemědělství a výživy,
Výboru lidové kontroly, Českého statistického
úřadu, Českého úřadu
geodetického a kartografického, Českého
geologického úřadu, Českého
báňského úřadu a České
komise pro vědecké hodnosti.
Celkově se tedy počet ústředních
orgánů státní správy České
socialistické republiky sníží o čtyři,
z toho o dva orgány, v jejichž čele byl člen
vlády ČSR.