Pokládáme rovněž za důležité
čelit formálním přístupům
k demokratizaci, v jejímž rámci s využitím
široké informovanosti vytváříme
prostor pro angažovanost a aktivitu občanů,
pro veřejnou kontrolu a trvalou konfrontaci programových
záměrů a opatření s reálnou
praxí. Vyvodili jsme poučení z dosavadního
přístupu některých resortů
k přípravě voleb ředitelů.
Budeme důsledně trvat na větším
počtu kandidátů. Vláda poskytne plnou
podporu nově zvoleným ředitelům i
samosprávným orgánům v jejich náročné
práci při zabezpečování úkolů
sociálně ekonomického rozvoje a zajišťování
celospolečenských potřeb.
Vláda ve své činnosti vychází
ze zásady, že o úspěchu přestavby
rozhodnou výsledky plnění letošního
plánu a kvalitní příprava plánu
na rok 1989 a 1990. Úkoly letošního plánu
jsou koncipovány tak, aby vytvářely podmínky
pro obnovu ekonomické rovnováhy. Proto bylo plánováno
nižší tempo růstu národního
důchodu. Celkové výsledky dosažené
v hospodářství řízeném
vládou ČSR za 9 měsíců letošního
roku jsou příznivé.
Chceme i z tohoto místa ocenit poctivou práci, kterou
odvádí převážná většina
pracujících v průmyslu, zemědělství
i na ostatních úsecích. Jim především
vděčíme za to, že se postupně
daří překonávat řadu složitých
problémů. Zvlášť chci ocenit práci
žen, které se snaží aktivně přispět
k odstranění existujících nedostatků
na vnitřním trhu. Proti stejnému období
minulého roku se průmyslová výroba
zvýšila o 2,7 %, stavební výroba o 1,6
%, upravené vlastní výkony o 6,6 % a zisk
téměř o 20 %. pozitivní je, že
podíl materiálových nákladů
na výkonech se snížil o 1,5 bodu.
Pozitivně hodnotíme, že v tomto roce dochází
k obnovení dynamiky výroby a efektivnosti v resortu
ministerstva průmyslu. S plánovanými úkoly
se vyrovnává hospodářství řízené
národními výbory. Celkově splní
své úkoly ve většině ukazatelů
i zemědělsko-potravinářský
komplex. V důsledku nižší úrody
některých rostlinných produktů zřejmě
nebudou splněny plánované úkoly v
rostlinné výrobě a následně
i v potravinářském průmyslu. S kvalitativními
ukazateli plánu se rovněž nevyrovnává
resort ministerstva výstavby a stavebnictví. V souhrnu
- znovu opakuji - za odvětví řízené
vládou ČSR předpokládáme splnění
státního plánu jak v objemových, tak
i v kvalitativních ukazatelích. K tomu však
je třeba nepřipustit jakékoliv oslabení
nastoupené dynamiky a naopak úsilí v tomto
směru v závěru roku dále vystupňovat.
Na pozitivní tendence letošního roku jsme navazovali
při tvorbě plánu na rok příští.
Ten musí sehrát významnou úlohu při
vytváření věcných a systémových
předpokladů pro postupnou realizaci přestavby
hospodářského mechanismu a pro založení
kvalitativních změn, které příznivě
ovlivní vstup české ekonomiky do 9. pětiletky.
Problematikou plánu příštího
roku se budeme podrobně zabývat na příštím
zasedání České národní
rady
Zabezpečování úkolů plánu
v podmínkách přechodného období,
ve kterém budou vedle sebe působit organizace hospodařící
podle dosud platného mechanismu, experimentující
organizace a státní podniky hospodařící
již v podmínkách nového mechanismu,
bude klást bezesporu mimořádné nároky
jak na práci vlády, tak i na ostatní řídící
struktury. vzhledem k dosavadní nekomplexnosti systémových
opatření bude úlohou centra důkladně
analyzovat tendence a směry chování podniků
a vznikající problémy citlivě řešit.
Rozlišovat, za co nese odpovědnost podnik, podnikový
kolektiv, čemu je třeba čelit v plánu,
případně kde a jak je nezbytné usměrnit
působení ekonomických nástrojů.
Od chozrasčotní sféry budeme vyžadovat
podnikatelskou aktivitu, která se však nesmí
rozvíjet na úkor společnosti a sledovat jen
krátkodobé efekty.
Po zkušenostech z vývoje v této pětiletce
přikládáme mimořádný
význam propracování a ujasnění
koncepčních rozvojových záměrů
a pracem na dlouhodobém výhledu hospodářského
a sociálního rozvoje ČSR. V rámci
těchto prací bude nutné podrobit náročné
kritické analýze dosaženou úroveň
ekonomiky ČSR a její postavení v rámci
československé federace i ve světě
Na základě toho musíme založit vývoj
žádoucích kvalitativních strukturálních
změn, s plným využitím specifických
podmínek i potenciálních předností
české ekonomiky. Tyto koncepční otázky
nesmíme v žádném případě
podcenit.
Za prvořadý úkol realizace hospodářské
a společenské přestavby vláda považuje
účinnější využívání
vytvořených zdrojů ke zlepšení
péče o člověka, o stále vyšší
uspokojování jeho materiálních a duchovních
potřeb. V této souvislosti chceme postupně
měnit v praxi přežívající
názor na zdravotnictví, sociální péči
o populaci - to vše je třeba všude považovat
za hlavní cíle rozvoje ekonomiky a za nenahraditelný
prostředek dynamického rozvoje společnosti.
Pozornost veřejnosti stále silněji upoutávají
problémy zdraví populace. Současné
nepříznivé tendence v této sféře
bereme velmi vážně a odpovědně.
Nemálo bylo k zastavení těchto tendencí
dosud vykonáno. Počet lékařských
míst se za tři roky pětiletky zvýší
zhruba o 1600. Počet lůžek v léčebnách
dlouhodobě nemocných se zvýší
proti roku 1985 zhruba o 3000. Na jednoho lékaře
připadá u nás v průměru 270
obyvatel. Tím se řadíme mezi nejvyspělejší
země světa. Nedobré však je, že
v územních zdravotních obvodech, tak říkajíc
v první linii kontaktu s nemocným, připadá
na 1 lékařské místo v průměru
1521 obyvatel.
Nepříznivý vývoj je ve stavu nemocnic.
Zde počet lůžek dokonce poklesl. přes
uvažovaný vzestup v dalších letech jsou
záměry pětiletky vážně
ohroženy. přitom jsme založili řadu velkých
staveb nemocničních zařízení.
Zejména v Praze, kde je situace obzvlášť
kritická, se realizuje výstavba nemocnic v Praze
v Motole. Také v dalších krajích byla
zahájena výstavba významných zdravotnických
zařízení, např. v Sokolově,
Litoměřicích, v Českých Budějovicích,
v Břeclavi apod.
Vláda si je plně vědoma závažnosti
společenské kritiky současného stavu
našeho zdravotnictví, přesto, že prostředky
na jeho rozvoj se trvale zvyšují. V roce 1987 představoval
podíl neinvestičních výdajů
na tuto oblast 5,3 % z užitého národního
důchodu. To je 20,9 miliard korun. V porovnání
s rokem 1985 je to o 2,6 miliardy více. V současné
době se připravují v souladu se závěry
předsednictva ústředního výboru
operativní i dlouhodobá opatření k
zásadnímu zlepšení péče
o zdraví lidu. Především bude nezbytné
ve zbývajících letech pětiletky zabezpečit
nejnaléhavější potřeby zdravotnictví,
včetně farmaceutického průmyslu, nezbytnými
finančními a materiálovými zdroji.
Vláda bude důrazněji usilovat o vysokou efektivnost
celého systému československého zdravotnictví.
Rezervy v těchto oblastech jsou nemalé. Od využití
draze dovážené zdravotnické techniky,
přes zbytečné administrování
až po nedostatky v koncepční práci resortu
a kompetentnosti v činnosti řídících
orgánů.
Soudružky a soudruzi, novým pohledům na kvalifikaci
a vzdělání, na jejich společenské
a individuální funkce, zejména pro zdravý
rozvoj a socialistickou perspektivu mladé generace, musí
odpovídat i další vývoj našeho
školství. Z chyb a omylů si bereme poučení.
v letošním roce byla zpracována analýza
výchovně vzdělávací soustavy,
která byla posuzována v orgánech České
národní rady a v minulém týdnu i ve
vládě. S tímto dokumentem budeme dále
pracovat, aby se stal reálným podkladem pro neodkladná
praktická opatření i pro stanovení
dlouhodobé koncepce naší školské
politiky.
Analýza správně upozorňuje na problémy
v zajištění podmínek pro práci
škol, kde omezené zdroje bezesporu negativně
ovlivnily i naplňování stanovených
cílů stávající školské
soustavy. Na druhé straně však nelze přehlížet
existující vnitřní nedostatky školství.
Např. v tvorbě osnov a učebnic, v přílišné
centralizaci a byrokratizaci řízení škol
apod. Závažné nedostatky se projevují
v morální, citové, estetické výchově
mladé generace, ale i v respektování potřeb
rozvoje osobnosti žáka a studenta. podstatně
větší pozornost si vyžaduje celý
systém přípravy mládeže na dělnická
povolání. V posledních letech byla provedena
některá dílčí opatření
v obsahu výuky na středních odborných
učilištích. Obdobně tomu bylo zejména
na prvním stupni základních škol. Opatření
zásadního charakteru musí být přijata
po důkladném zvážení dlouhodobých
potřeb rozvoje společnosti i s využitím
nejlepších domácích i zahraničních
zkušeností. To se týká všech stupňů
a druhů škol, stejně jako požadavek zvýšení
společenské vážnosti učitele
a demokratizace v řízení školství.
V základním školství jsou postupně
vytvářeny podmínky ke zkvalitnění
výukového procesu. Proti roku 1985 se mírně
snížil průměrný počet
žáků na třídu. Do konce 8. pětiletky
jsou v plánu vytvořeny podmínky pro další
snížení. Jsme si vědomi, že situace,
zejména v některých oblastech, v tomto směru
je stále velice tíživá a že ji
bude třeba v budoucnu řešit daleko razantněji.
V této souvislosti také vláda uložila
prověřit opodstatněnost vysokého podílu
pracovníků v nepedagogických činnostech,
který představuje dnes více než jednu
třetinu z celkového počtu pracovníků.
Výchova a vzdělávání mladé
generace není však jen věcí školství.
Bez souladu rodinné výchovy. školy a veřejnosti
nejsme s to dosáhnout žádoucích výsledků.
Upevnění výchovných funkcí
rodiny a zvýšení její stability věnuje
v posledním období vláda stále větší
pozornost. V součinnosti s českým ústředním
výborem SSM, s orgány ČSTV a dalšími
organizacemi sdruženými v Národní frontě
národní výbory postupně realizují
přijaté zásady společenského
ovlivňování využití volného
času dětí a dospívající
mládeže. V souladu se závěry 11. schůze
České národní rady a výsledky
10. zasedání ÚV KSČ chce vláda
připravit do konce prvního pololetí příštího
roku program komplexní péče o mladou generaci.
Pokud jde o oblast kultury, je vláda přesvědčena,
že naše tradice spolu s využitím všeho
pokrokového ve světě tvoří
spolehlivou základnu dalšího socialistického
formování duchovního života společnosti.
Věnujeme značné prostředky na usnadnění
přístupu všech vrstev obyvatel k hodnotám
kultury. I v této oblasti však musíme požadovat,
aby byly efektivněji využívány. Proto
experimentálně ověřujeme i v kultuře
takové způsoby řízení a hospodaření,
které povedou k větší hospodárnosti,
k zainteresování pracovníků na výsledcích.
Přitom v souladu se závěry 10. zasedání
ústředního výboru k ideologické
práci nepovažujeme za možné připustit
komercionalizaci kultury.
Jsme si vědomi, že bez přímé
účasti vlády a národních výborů
se neobejde potřebná investiční výstavba
v této oblasti. Daří se např. zabezpečovat
rekonstrukci Veletržního paláce pro galerii
moderního umění, generální
opravu Tylova divadla, výstavbu závodu na výrobu
kompaktních desek apod. Vážné dluhy
máme vůči koncertním síním
v Praze, moderním budovám knihoven s kulturním
zařízením na velkých sídlištích.
Limitujícím faktorem pro šíření
literatury a informací je stav české polygrafie.
Důležitým faktorem, který ovlivňuje
životní úroveň obyvatelstva, je stav
životního prostředí. Vláda ve
své činnosti této oblasti věnovala
zvýšenou pozornost. Musíme zde však postupovat
daleko energičtěji a důsledněji. V
minulém období bylo naše úsilí
zaměřeno zejména na odstraňování
starých zdrojů znečištění.
Výrazně se zvýšil rozsah investiční
činnosti ke zlepšení nepříznivé
situace v čistotě ovzduší, vody a ve
stavu lesů a půdy. Pozornost byla zaměřena
na zvlášť exponované oblasti jako je Severočeská
hnědouhelná pánev, Praha a Ostravsko-karvinská
aglomerace. Přesto se dosud nepodařilo dosáhnout
změny neuspokojivého stavu. V narušeném
životním prostředí dosud žije téměř
polovina obyvatel české republiky. Přitom
prostředky vyčleněné na akce související
se zlepšováním životního prostředí
nejsou zdaleka využívány. Z celkového
plánovaného objemu investic ve výši
11,9 mld je tak v této pětiletce ohroženo využití
asi 1,65 mld korun. Ministerstva, národní výbory
i podniky dosud nevěnují této oblasti takovou
pozornost, jakou si zasluhuje. v řešení těchto
problémů přetrvává nepřípustná
benevolence. v tom pokračovat nelze. K zabezpečení
péče o životní prostředí
v dalším období byla zpracována koncepce
péče o životní prostředí
v ČSR na léta 1987 až 1990. Na ně navazuje
koncepce tvorby a ochrany životního prostředí
a racionálního využívání
přírodních zdrojů ČSR do roku
2000. Intenzivně je připravován ekologický
program na 9. pětiletku. Ekologická hlediska se
musí stát jedním ze základních
kritérií strukturálních přeměn
české ekonomiky a změn výrobních
programů.
Spolu s federální vládou se chceme zásadním
způsobem zabývat řešením příčin
znečištění u tepelných elektráren.
Vláda musí vyvinout maximální úsilí,
aby se ochrana životního prostředí stala
prioritou pro celý řídící systém
od centra až po podniky, národní výbory
i společenské organizace. Stavem investičního
zabezpečení akcí k zlepšení životního
prostředí do roku 1990 s výhledem na 9. pětiletku,
se bude vláda zabývat koncem tohoto roku. Českou
národní radu chceme o přijatých závěrech
v příštím roce informovat.
Na výkonu státní moci a správy se
významně podílejí národní
výbory. Jejich poslání vytyčené
v Košickém vládním programu je v základních
principech stále platné. Organizace a náplň
jednotlivých činností a metody jejich práce
však musí odpovídat novým náročným
požadavkům doby. To sledovala i řada novel
zákona o národních výborech. Poslední
byla schválena na červnové schůzi
České národní rady.
Nová úprava stanoví, aby s posilováním
centrálního rozhodování o koncepčních
otázkách republikového významu, byla
současně zvyšována samostatnost a odpovědnost
národních výborů za další
rozvoj jejich územních obvodů. Proto je třeba
zejména činnost plenárních zasedání
stále více orientovat na všestranné
posuzování základních dokumentů
komplexně ovlivňujících hospodářský
a sociální rozvoj daných územních
celků.
Prohloubit je třeba postavení a úlohu poslanců
národních výborů. Musí pravidelně
svým voličům, především
pracovním kolektivům na závodech a v družstvech,
v organizacích Národní fronty skládat
účty ze své činnosti. poslanci jako
zástupci lidu musí důsledněji a v
plném rozsahu uplatňovat svá poslanecká
práva, zejména ve vztahu k místním
podnikům a organizacím. V tom jim vláda poskytne
plnou podporu. Zároveň však očekáváme
od poslanců všech stupňů aktivní
a příkladný přístup při
prosazování konkrétních opatření
vyplývajících z přijatých dokumentů.
Autoritu poslance nelze stavět na slibech a na vytváření
nereálných iluzí a představ.
Změnu vyžadují i metody práce aparátu
národních výborů. Ze současných
úkolů vyplývají vyšší
požadavky na jejich politicko odbornou úroveň,
na rychlé a kvalifikované vyřizování
záležitostí občanů. vláda
usiluje též o to, aby jim usnadnila práci pokud
jde o administrativní náročnost. K 1. lednu
1988 bylo zrušeno na 2 tisíce právních
předpisů a metodických pokynů.
Národním výborům náleží
i významná úloha v demokratizaci našeho
politického života, jako nezbytné podmínky
širšího zapojení obyvatel do správy
měst a obcí. Proto funkcionáři i poslanci
musí ve volených orgánech výrazněji
uplatňovat a respektovat názory občanů,
jejich připomínky a kritiku týkající
se řešení místních problémů.
Je také nezbytné, aby národní výbory
občany podrobně informovaly o důležitých
záměrech a výsledcích své činnosti.
Jen tak mohou občané získat přesvědčení,
že jejich názory a iniciativa nevychází
naprázdno.
Za jeden z nejaktuálnějších úkolů
považujeme dobudování základního
stupně národních výborů a rozšiřování
jeho hospodářské základny, především
na úseku služeb, bytového hospodářství,
místního stavebnictví, školství,
zdravotnictví a všech doplňkových forem
služeb.
Plnou podporu vláda věnovala rozvoji iniciativy
občanů při realizaci volebních programů
Národní fronty. O jejím přínosu
svědčí výsledky v akci "Z",
pro níž jsme vytvářeli potřebné
finanční podmínky. Výsledky můžeme
hodnotit kladně. Jen v loňském roce bylo
v ní vytvořeno dílo v hodnotě 6,7
mld Kčs. K dalšímu zlepšení celkové
činnosti národních výborů se
v současné době rozpracovává
dokument předsednictva ÚV KSČ o úloze
národních výborů v rozvoji socialistické
demokracie a jejich úkolech vyplývajících
z komplexní přestavby hospodářského
mechanismu. Těmito otázkami se bude vláda
zabývat na jednom ze svých nejbližších
zasedání. připravujeme též návrh
nového zákona o národních výborech,
který bude předložen k projednání
a schválení koncem pětiletky.
Záměry spojené s ekonomickou přestavbou
a s demokratizací společenského života
je možné uskutečnit pouze rozvojem politické,
společenské a pracovní aktivity lidu, zvyšováním
jeho účasti na tvorbě, realizaci a kontrole
politiky, na řízení a správě
společnosti. V tomto směru počítáme
s aktivní účastí Národní
fronty, všech politických stran, společenských
i zájmových organizací v ní sdružených.
Nejde nám přitom o pouhou slovní podporu
toho oč usilujeme, ale o skutečnou spoluúčast.
Proto je potřebné v rámci Národní
fronty vytvořit prostor k tomu, aby aktivní účast
na přestavbě měla skutečně
všelidový charakter.
Svůj vztah k církvím a náboženským
společnostem jsme utvářeli s pochopením
pro náboženské cítění
věřících. Vytvořili jsme sekretariát
vlády pro věci církevní, který
na úrovni ústředního orgánu
státní správy zabezpečuje vzájemně
prospěšnou koordinaci činnosti církve
a zájmu státu. I nadále budeme vzájemné
vztahy rozvíjet na porozumění a ovzduší
upevňování právní jistoty všech
občanů bez ohledu na jejich světový
názor či náboženské přesvědčení.
Soudružky a soudruzi, chceme účinně
reagovat na všechny zásadní problémy
dotýkající se života a práce
našich spoluobčanů. Jejich spokojenost je rozhodujícím
kritériem podle kterého budeme měřit
účinnost své práce a úspěšnost
svého konání. Zejména to jsme měli
na mysli při hodnocení plnění úkolů
programového prohlášení a při
jeho aktualizaci.
Věříme, že vláda České
socialistické republiky v úsilí o plnění
úkolů spojených se zlepšováním
životních podmínek obyvatel naší
vlasti, získá plné porozumění,
aktivní podporu a tvůrčí účast
pracujících i celé občanské
veřejnosti. Jsme hluboce přesvědčeni
o tom, že racionální a věcnou politikou,
směřující důsledně k
postupnému naplňování cílů
přestavby a demokratizace, získáme převážnou
většinu poctivých občanů této
země pro velké, vpravdě revoluční
dílo, o jehož realizaci usilujeme.
Také vláda České socialistické
republiky chce ve shodě s názory našich spoluobčanů
z tribuny České národní rady prohlásit,
že rozvoj socialistické demokracie nemá nic
společného s anarchií. Práva a svobody
občanů je vláda rozhodnuta nejen plně
respektovat, ale i chránit. A to lze jen v podmínkách
upevňování socialistické zákonnosti.
Soudružky a soudruzi, i nadále chceme využívat
všech forem spolupráce s Českou národní
radou. Je to jeden z rozhodujících předpokladů
ke splnění náročných úkolů
nadcházejícího období.