Úterý 1. listopadu 1988

Pokládáme rovněž za důležité čelit formálním přístupům k demokratizaci, v jejímž rámci s využitím široké informovanosti vytváříme prostor pro angažovanost a aktivitu občanů, pro veřejnou kontrolu a trvalou konfrontaci programových záměrů a opatření s reálnou praxí. Vyvodili jsme poučení z dosavadního přístupu některých resortů k přípravě voleb ředitelů. Budeme důsledně trvat na větším počtu kandidátů. Vláda poskytne plnou podporu nově zvoleným ředitelům i samosprávným orgánům v jejich náročné práci při zabezpečování úkolů sociálně ekonomického rozvoje a zajišťování celospolečenských potřeb.

Vláda ve své činnosti vychází ze zásady, že o úspěchu přestavby rozhodnou výsledky plnění letošního plánu a kvalitní příprava plánu na rok 1989 a 1990. Úkoly letošního plánu jsou koncipovány tak, aby vytvářely podmínky pro obnovu ekonomické rovnováhy. Proto bylo plánováno nižší tempo růstu národního důchodu. Celkové výsledky dosažené v hospodářství řízeném vládou ČSR za 9 měsíců letošního roku jsou příznivé.

Chceme i z tohoto místa ocenit poctivou práci, kterou odvádí převážná většina pracujících v průmyslu, zemědělství i na ostatních úsecích. Jim především vděčíme za to, že se postupně daří překonávat řadu složitých problémů. Zvlášť chci ocenit práci žen, které se snaží aktivně přispět k odstranění existujících nedostatků na vnitřním trhu. Proti stejnému období minulého roku se průmyslová výroba zvýšila o 2,7 %, stavební výroba o 1,6 %, upravené vlastní výkony o 6,6 % a zisk téměř o 20 %. pozitivní je, že podíl materiálových nákladů na výkonech se snížil o 1,5 bodu.

Pozitivně hodnotíme, že v tomto roce dochází k obnovení dynamiky výroby a efektivnosti v resortu ministerstva průmyslu. S plánovanými úkoly se vyrovnává hospodářství řízené národními výbory. Celkově splní své úkoly ve většině ukazatelů i zemědělsko-potravinářský komplex. V důsledku nižší úrody některých rostlinných produktů zřejmě nebudou splněny plánované úkoly v rostlinné výrobě a následně i v potravinářském průmyslu. S kvalitativními ukazateli plánu se rovněž nevyrovnává resort ministerstva výstavby a stavebnictví. V souhrnu - znovu opakuji - za odvětví řízené vládou ČSR předpokládáme splnění státního plánu jak v objemových, tak i v kvalitativních ukazatelích. K tomu však je třeba nepřipustit jakékoliv oslabení nastoupené dynamiky a naopak úsilí v tomto směru v závěru roku dále vystupňovat.

Na pozitivní tendence letošního roku jsme navazovali při tvorbě plánu na rok příští. Ten musí sehrát významnou úlohu při vytváření věcných a systémových předpokladů pro postupnou realizaci přestavby hospodářského mechanismu a pro založení kvalitativních změn, které příznivě ovlivní vstup české ekonomiky do 9. pětiletky. Problematikou plánu příštího roku se budeme podrobně zabývat na příštím zasedání České národní rady

Zabezpečování úkolů plánu v podmínkách přechodného období, ve kterém budou vedle sebe působit organizace hospodařící podle dosud platného mechanismu, experimentující organizace a státní podniky hospodařící již v podmínkách nového mechanismu, bude klást bezesporu mimořádné nároky jak na práci vlády, tak i na ostatní řídící struktury. vzhledem k dosavadní nekomplexnosti systémových opatření bude úlohou centra důkladně analyzovat tendence a směry chování podniků a vznikající problémy citlivě řešit. Rozlišovat, za co nese odpovědnost podnik, podnikový kolektiv, čemu je třeba čelit v plánu, případně kde a jak je nezbytné usměrnit působení ekonomických nástrojů.

Od chozrasčotní sféry budeme vyžadovat podnikatelskou aktivitu, která se však nesmí rozvíjet na úkor společnosti a sledovat jen krátkodobé efekty.

Po zkušenostech z vývoje v této pětiletce přikládáme mimořádný význam propracování a ujasnění koncepčních rozvojových záměrů a pracem na dlouhodobém výhledu hospodářského a sociálního rozvoje ČSR. V rámci těchto prací bude nutné podrobit náročné kritické analýze dosaženou úroveň ekonomiky ČSR a její postavení v rámci československé federace i ve světě Na základě toho musíme založit vývoj žádoucích kvalitativních strukturálních změn, s plným využitím specifických podmínek i potenciálních předností české ekonomiky. Tyto koncepční otázky nesmíme v žádném případě podcenit.

Za prvořadý úkol realizace hospodářské a společenské přestavby vláda považuje účinnější využívání vytvořených zdrojů ke zlepšení péče o člověka, o stále vyšší uspokojování jeho materiálních a duchovních potřeb. V této souvislosti chceme postupně měnit v praxi přežívající názor na zdravotnictví, sociální péči o populaci - to vše je třeba všude považovat za hlavní cíle rozvoje ekonomiky a za nenahraditelný prostředek dynamického rozvoje společnosti.

Pozornost veřejnosti stále silněji upoutávají problémy zdraví populace. Současné nepříznivé tendence v této sféře bereme velmi vážně a odpovědně. Nemálo bylo k zastavení těchto tendencí dosud vykonáno. Počet lékařských míst se za tři roky pětiletky zvýší zhruba o 1600. Počet lůžek v léčebnách dlouhodobě nemocných se zvýší proti roku 1985 zhruba o 3000. Na jednoho lékaře připadá u nás v průměru 270 obyvatel. Tím se řadíme mezi nejvyspělejší země světa. Nedobré však je, že v územních zdravotních obvodech, tak říkajíc v první linii kontaktu s nemocným, připadá na 1 lékařské místo v průměru 1521 obyvatel.

Nepříznivý vývoj je ve stavu nemocnic. Zde počet lůžek dokonce poklesl. přes uvažovaný vzestup v dalších letech jsou záměry pětiletky vážně ohroženy. přitom jsme založili řadu velkých staveb nemocničních zařízení. Zejména v Praze, kde je situace obzvlášť kritická, se realizuje výstavba nemocnic v Praze v Motole. Také v dalších krajích byla zahájena výstavba významných zdravotnických zařízení, např. v Sokolově, Litoměřicích, v Českých Budějovicích, v Břeclavi apod.

Vláda si je plně vědoma závažnosti společenské kritiky současného stavu našeho zdravotnictví, přesto, že prostředky na jeho rozvoj se trvale zvyšují. V roce 1987 představoval podíl neinvestičních výdajů na tuto oblast 5,3 % z užitého národního důchodu. To je 20,9 miliard korun. V porovnání s rokem 1985 je to o 2,6 miliardy více. V současné době se připravují v souladu se závěry předsednictva ústředního výboru operativní i dlouhodobá opatření k zásadnímu zlepšení péče o zdraví lidu. Především bude nezbytné ve zbývajících letech pětiletky zabezpečit nejnaléhavější potřeby zdravotnictví, včetně farmaceutického průmyslu, nezbytnými finančními a materiálovými zdroji. Vláda bude důrazněji usilovat o vysokou efektivnost celého systému československého zdravotnictví. Rezervy v těchto oblastech jsou nemalé. Od využití draze dovážené zdravotnické techniky, přes zbytečné administrování až po nedostatky v koncepční práci resortu a kompetentnosti v činnosti řídících orgánů.

Soudružky a soudruzi, novým pohledům na kvalifikaci a vzdělání, na jejich společenské a individuální funkce, zejména pro zdravý rozvoj a socialistickou perspektivu mladé generace, musí odpovídat i další vývoj našeho školství. Z chyb a omylů si bereme poučení. v letošním roce byla zpracována analýza výchovně vzdělávací soustavy, která byla posuzována v orgánech České národní rady a v minulém týdnu i ve vládě. S tímto dokumentem budeme dále pracovat, aby se stal reálným podkladem pro neodkladná praktická opatření i pro stanovení dlouhodobé koncepce naší školské politiky.

Analýza správně upozorňuje na problémy v zajištění podmínek pro práci škol, kde omezené zdroje bezesporu negativně ovlivnily i naplňování stanovených cílů stávající školské soustavy. Na druhé straně však nelze přehlížet existující vnitřní nedostatky školství. Např. v tvorbě osnov a učebnic, v přílišné centralizaci a byrokratizaci řízení škol apod. Závažné nedostatky se projevují v morální, citové, estetické výchově mladé generace, ale i v respektování potřeb rozvoje osobnosti žáka a studenta. podstatně větší pozornost si vyžaduje celý systém přípravy mládeže na dělnická povolání. V posledních letech byla provedena některá dílčí opatření v obsahu výuky na středních odborných učilištích. Obdobně tomu bylo zejména na prvním stupni základních škol. Opatření zásadního charakteru musí být přijata po důkladném zvážení dlouhodobých potřeb rozvoje společnosti i s využitím nejlepších domácích i zahraničních zkušeností. To se týká všech stupňů a druhů škol, stejně jako požadavek zvýšení společenské vážnosti učitele a demokratizace v řízení školství.

V základním školství jsou postupně vytvářeny podmínky ke zkvalitnění výukového procesu. Proti roku 1985 se mírně snížil průměrný počet žáků na třídu. Do konce 8. pětiletky jsou v plánu vytvořeny podmínky pro další snížení. Jsme si vědomi, že situace, zejména v některých oblastech, v tomto směru je stále velice tíživá a že ji bude třeba v budoucnu řešit daleko razantněji. V této souvislosti také vláda uložila prověřit opodstatněnost vysokého podílu pracovníků v nepedagogických činnostech, který představuje dnes více než jednu třetinu z celkového počtu pracovníků.

Výchova a vzdělávání mladé generace není však jen věcí školství. Bez souladu rodinné výchovy. školy a veřejnosti nejsme s to dosáhnout žádoucích výsledků. Upevnění výchovných funkcí rodiny a zvýšení její stability věnuje v posledním období vláda stále větší pozornost. V součinnosti s českým ústředním výborem SSM, s orgány ČSTV a dalšími organizacemi sdruženými v Národní frontě národní výbory postupně realizují přijaté zásady společenského ovlivňování využití volného času dětí a dospívající mládeže. V souladu se závěry 11. schůze České národní rady a výsledky 10. zasedání ÚV KSČ chce vláda připravit do konce prvního pololetí příštího roku program komplexní péče o mladou generaci.

Pokud jde o oblast kultury, je vláda přesvědčena, že naše tradice spolu s využitím všeho pokrokového ve světě tvoří spolehlivou základnu dalšího socialistického formování duchovního života společnosti. Věnujeme značné prostředky na usnadnění přístupu všech vrstev obyvatel k hodnotám kultury. I v této oblasti však musíme požadovat, aby byly efektivněji využívány. Proto experimentálně ověřujeme i v kultuře takové způsoby řízení a hospodaření, které povedou k větší hospodárnosti, k zainteresování pracovníků na výsledcích. Přitom v souladu se závěry 10. zasedání ústředního výboru k ideologické práci nepovažujeme za možné připustit komercionalizaci kultury.

Jsme si vědomi, že bez přímé účasti vlády a národních výborů se neobejde potřebná investiční výstavba v této oblasti. Daří se např. zabezpečovat rekonstrukci Veletržního paláce pro galerii moderního umění, generální opravu Tylova divadla, výstavbu závodu na výrobu kompaktních desek apod. Vážné dluhy máme vůči koncertním síním v Praze, moderním budovám knihoven s kulturním zařízením na velkých sídlištích. Limitujícím faktorem pro šíření literatury a informací je stav české polygrafie.

Důležitým faktorem, který ovlivňuje životní úroveň obyvatelstva, je stav životního prostředí. Vláda ve své činnosti této oblasti věnovala zvýšenou pozornost. Musíme zde však postupovat daleko energičtěji a důsledněji. V minulém období bylo naše úsilí zaměřeno zejména na odstraňování starých zdrojů znečištění. Výrazně se zvýšil rozsah investiční činnosti ke zlepšení nepříznivé situace v čistotě ovzduší, vody a ve stavu lesů a půdy. Pozornost byla zaměřena na zvlášť exponované oblasti jako je Severočeská hnědouhelná pánev, Praha a Ostravsko-karvinská aglomerace. Přesto se dosud nepodařilo dosáhnout změny neuspokojivého stavu. V narušeném životním prostředí dosud žije téměř polovina obyvatel české republiky. Přitom prostředky vyčleněné na akce související se zlepšováním životního prostředí nejsou zdaleka využívány. Z celkového plánovaného objemu investic ve výši 11,9 mld je tak v této pětiletce ohroženo využití asi 1,65 mld korun. Ministerstva, národní výbory i podniky dosud nevěnují této oblasti takovou pozornost, jakou si zasluhuje. v řešení těchto problémů přetrvává nepřípustná benevolence. v tom pokračovat nelze. K zabezpečení péče o životní prostředí v dalším období byla zpracována koncepce péče o životní prostředí v ČSR na léta 1987 až 1990. Na ně navazuje koncepce tvorby a ochrany životního prostředí a racionálního využívání přírodních zdrojů ČSR do roku 2000. Intenzivně je připravován ekologický program na 9. pětiletku. Ekologická hlediska se musí stát jedním ze základních kritérií strukturálních přeměn české ekonomiky a změn výrobních programů.

Spolu s federální vládou se chceme zásadním způsobem zabývat řešením příčin znečištění u tepelných elektráren. Vláda musí vyvinout maximální úsilí, aby se ochrana životního prostředí stala prioritou pro celý řídící systém od centra až po podniky, národní výbory i společenské organizace. Stavem investičního zabezpečení akcí k zlepšení životního prostředí do roku 1990 s výhledem na 9. pětiletku, se bude vláda zabývat koncem tohoto roku. Českou národní radu chceme o přijatých závěrech v příštím roce informovat.

Na výkonu státní moci a správy se významně podílejí národní výbory. Jejich poslání vytyčené v Košickém vládním programu je v základních principech stále platné. Organizace a náplň jednotlivých činností a metody jejich práce však musí odpovídat novým náročným požadavkům doby. To sledovala i řada novel zákona o národních výborech. Poslední byla schválena na červnové schůzi České národní rady.

Nová úprava stanoví, aby s posilováním centrálního rozhodování o koncepčních otázkách republikového významu, byla současně zvyšována samostatnost a odpovědnost národních výborů za další rozvoj jejich územních obvodů. Proto je třeba zejména činnost plenárních zasedání stále více orientovat na všestranné posuzování základních dokumentů komplexně ovlivňujících hospodářský a sociální rozvoj daných územních celků.

Prohloubit je třeba postavení a úlohu poslanců národních výborů. Musí pravidelně svým voličům, především pracovním kolektivům na závodech a v družstvech, v organizacích Národní fronty skládat účty ze své činnosti. poslanci jako zástupci lidu musí důsledněji a v plném rozsahu uplatňovat svá poslanecká práva, zejména ve vztahu k místním podnikům a organizacím. V tom jim vláda poskytne plnou podporu. Zároveň však očekáváme od poslanců všech stupňů aktivní a příkladný přístup při prosazování konkrétních opatření vyplývajících z přijatých dokumentů. Autoritu poslance nelze stavět na slibech a na vytváření nereálných iluzí a představ.

Změnu vyžadují i metody práce aparátu národních výborů. Ze současných úkolů vyplývají vyšší požadavky na jejich politicko odbornou úroveň, na rychlé a kvalifikované vyřizování záležitostí občanů. vláda usiluje též o to, aby jim usnadnila práci pokud jde o administrativní náročnost. K 1. lednu 1988 bylo zrušeno na 2 tisíce právních předpisů a metodických pokynů.

Národním výborům náleží i významná úloha v demokratizaci našeho politického života, jako nezbytné podmínky širšího zapojení obyvatel do správy měst a obcí. Proto funkcionáři i poslanci musí ve volených orgánech výrazněji uplatňovat a respektovat názory občanů, jejich připomínky a kritiku týkající se řešení místních problémů. Je také nezbytné, aby národní výbory občany podrobně informovaly o důležitých záměrech a výsledcích své činnosti. Jen tak mohou občané získat přesvědčení, že jejich názory a iniciativa nevychází naprázdno.

Za jeden z nejaktuálnějších úkolů považujeme dobudování základního stupně národních výborů a rozšiřování jeho hospodářské základny, především na úseku služeb, bytového hospodářství, místního stavebnictví, školství, zdravotnictví a všech doplňkových forem služeb.

Plnou podporu vláda věnovala rozvoji iniciativy občanů při realizaci volebních programů Národní fronty. O jejím přínosu svědčí výsledky v akci "Z", pro níž jsme vytvářeli potřebné finanční podmínky. Výsledky můžeme hodnotit kladně. Jen v loňském roce bylo v ní vytvořeno dílo v hodnotě 6,7 mld Kčs. K dalšímu zlepšení celkové činnosti národních výborů se v současné době rozpracovává dokument předsednictva ÚV KSČ o úloze národních výborů v rozvoji socialistické demokracie a jejich úkolech vyplývajících z komplexní přestavby hospodářského mechanismu. Těmito otázkami se bude vláda zabývat na jednom ze svých nejbližších zasedání. připravujeme též návrh nového zákona o národních výborech, který bude předložen k projednání a schválení koncem pětiletky.

Záměry spojené s ekonomickou přestavbou a s demokratizací společenského života je možné uskutečnit pouze rozvojem politické, společenské a pracovní aktivity lidu, zvyšováním jeho účasti na tvorbě, realizaci a kontrole politiky, na řízení a správě společnosti. V tomto směru počítáme s aktivní účastí Národní fronty, všech politických stran, společenských i zájmových organizací v ní sdružených. Nejde nám přitom o pouhou slovní podporu toho oč usilujeme, ale o skutečnou spoluúčast. Proto je potřebné v rámci Národní fronty vytvořit prostor k tomu, aby aktivní účast na přestavbě měla skutečně všelidový charakter.

Svůj vztah k církvím a náboženským společnostem jsme utvářeli s pochopením pro náboženské cítění věřících. Vytvořili jsme sekretariát vlády pro věci církevní, který na úrovni ústředního orgánu státní správy zabezpečuje vzájemně prospěšnou koordinaci činnosti církve a zájmu státu. I nadále budeme vzájemné vztahy rozvíjet na porozumění a ovzduší upevňování právní jistoty všech občanů bez ohledu na jejich světový názor či náboženské přesvědčení.

Soudružky a soudruzi, chceme účinně reagovat na všechny zásadní problémy dotýkající se života a práce našich spoluobčanů. Jejich spokojenost je rozhodujícím kritériem podle kterého budeme měřit účinnost své práce a úspěšnost svého konání. Zejména to jsme měli na mysli při hodnocení plnění úkolů programového prohlášení a při jeho aktualizaci.

Věříme, že vláda České socialistické republiky v úsilí o plnění úkolů spojených se zlepšováním životních podmínek obyvatel naší vlasti, získá plné porozumění, aktivní podporu a tvůrčí účast pracujících i celé občanské veřejnosti. Jsme hluboce přesvědčeni o tom, že racionální a věcnou politikou, směřující důsledně k postupnému naplňování cílů přestavby a demokratizace, získáme převážnou většinu poctivých občanů této země pro velké, vpravdě revoluční dílo, o jehož realizaci usilujeme.

Také vláda České socialistické republiky chce ve shodě s názory našich spoluobčanů z tribuny České národní rady prohlásit, že rozvoj socialistické demokracie nemá nic společného s anarchií. Práva a svobody občanů je vláda rozhodnuta nejen plně respektovat, ale i chránit. A to lze jen v podmínkách upevňování socialistické zákonnosti.

Soudružky a soudruzi, i nadále chceme využívat všech forem spolupráce s Českou národní radou. Je to jeden z rozhodujících předpokladů ke splnění náročných úkolů nadcházejícího období.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP