Úterý 1. listopadu 1988

V současné době jsme předložili naší české vládě návrh na změnu rozpočtového určení zemědělské daně a daně ze mzdy. Zemědělskou daň, která má malý objem a je nestabilním příjmem národních výborů, stáhneme do našeho rozpočtu.

Kromě toho připravujeme ještě další opatření v tom smyslu, že z plánovaných příjmů převedeme do doplňkových příjmů národních výborů veškerou daň z příjmů obyvatelstva a poplatek za psy. O tyto příjmy se dosud snižovala globální dotace. Tím získají národní výbory o 60 miliónů korun více. Samozřejmě, uvažujeme ještě s dalšími úpravami, které jsou ve stadiu projednávání: měly by platit buď od roku 1990 nebo 1991 s cílem, abychom dosáhli kolem 90 - 92 % stálých příjmů národních výborů ze své vlastní činnosti. O všech zásadních dalších změnách vás budu při dalších jednáních ČNR tak, jak budou otázky dopracovány, informovat. Děkuji.

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji soudruhu ministru Nikodýmovi, slovo má soudruh ministr Ráb.

Ministr obchodu a cestovního ruchu ČSR Josef Ráb: Soudruhu předsedo České národní rady, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, chci reagovat především na námět nebo snad i kritiku soudružky poslankyně Lacinové ve vztahu ke schůzi ČNR v červnu letošního roku, kdy mimo jiné ve zpravodajské zprávě bylo kriticky poukazováno na to, že některé dlouhodobé problémy na vnitřním trhu se neřeší. K nim také patří dámské hygienické vložky. Čtyři poznámky k příčinám. Za prvé jde o nízkou objednávku obchodních organizací, která snad mohla vycházet z odhadu prodeje na základě vývoje z minulých let. Nicméně nezachytila některé nové tendence, ať už jde o určité skluzy z domácí výroby, ať už jde o nesplnění kontingentu dovozu ze socialistických zemí v rozsahu 31 miliónů kusů, a že se snad také zvýšily nákupy příslušníků z jiných zemí než z Československa. K tomu bych chtěl říci, že pomalé řešení těchto věcí také spočívá v nízké kapacitě naší výroby, která je nedostatečná pro zabezpečení potřeb trhu. Přesto již do konce třetího čtvrtletí organizace námi řízené nakoupily o 20 miliónů kusů tohoto zboží více, což představuje 3,5 %.

Vyvozené důsledky - potrestán byl generální ředitel obchodu průmyslovým zbožím a také jsem vyvodil důsledky ve vztahu k náměstkovi, který je odpověden za tento úsek přímo na ministerstvu. V tomto čtvrtletí opustí pracoviště konkrétní pracovník, který tento nedostatek způsobil přímo v příslušném generálním ředitelství.

Východiska: letos proti loňskému roku zabezpečíme dodávku na vnitřní trh o 133 milióny kusů vyšší než byla loni. Srovnání - 779 - 912.

Za druhé v plném rozsahu přijímám úkol, který mi byl uložen ve vládě, který také citoval soudruh předseda Pitra ve své zprávě k programovému prohlášení, a sice, že já s dalšími resortními ministry zabezpečím, aby byly urychleně odstraněny objemové a sortimentní rozpory respektive mezery v průmyslovém zboží, především u zboží základní potřeby. K tomu je zpracována maketa programu, která bude dokončena v příštím týdnu a bude předložena vládě federální.

Pokud jde o další náměty z diskuse, podněty poslanců, ať už jde o požadavek na větší tlak ve vztahu k federálním orgánům soudruh poslanec Šlapák, ať už jde o situaci v zásobování saponátovými prostředky, stavebninami, pomalé reakce na potřeby lidí, ale také zabezpečování otázek racionální výživy ve vztahu k potřebným druhům zboží potravinářského charakteru na trhu, ale také pokud jde o obuv a odívání pro starší občany, jsou to právě ty náměty, které jsme obsáhli v operativních krocích, které chceme učinit letos a v prvém a druhém čtvrtletí příštího roku, ale které se musí také založit do investiční politiky resortů české i federální vlády. To je všechno, soudruhu předsedo.

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji ministru Rábovi. Slovo má soudruh ministr Hojer.

Ministr průmyslu ČSR Petr Hojer: Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi, chtěl bych reagovat na dotaz soudruha poslance Šlapáka.

Chtěl bych v úvodu uvést, že v 8. pětiletce je realizována modernizace vybraných výrob textilního, oděvního a kožedělného průmyslu v rozsahu 3 mld 400 miliónů devizových korun, což nikdy v minulosti v žádné pětiletce v takovém rozsahu deviz nebylo. Program modernizace je plněn podle plánu a naše vláda usiluje o zrychlení a přesun modernizačních akcí nad rámec 8. pětiletky, s cílem dosažení také dřívějších efektů, respektive dřívějšího řešení vzniklých problémů.

Chtěl bych uvést, že podmínky vkládání prostředků do modernizačních akcí tohoto odvětví jsou ekonomicky velmi přísné a náročné. Přesto však výstupy z modernizačních akcí jsou plněny jak ve směru vstupu do vnitřního trhu, tak i ve směru vývozu do kapitalistických států, s ohledem na nutnost placení vložených devizových prostředků.

Za druhé - k oblasti přípravy 9. pětiletky uvádím, že připravujeme spolu s Českou komisí pro plánování a vědeckotechnický rozvoj návrh modernizace lehkého průmyslu a to jak na bázi domácích surovin - tím mám na mysli zejména v oblasti skla, porcelánu, keramiky - tak i v oblasti vybraných výrob textilního, oděvního a kožedělného průmyslu. Návrh na modernizaci pro devátou pětiletku je připravován pro jednání naší vlády na tento měsíc a návrh předkládáme v rozsahu vyšším, než je plán 8. pětiletky a než byly předchozí úrovně dosažených zkušeností v minulých 5. letech.

Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, považuji za nutné zdůraznit, že nelze modernizovat veškeré naše výrobny, ale musíme postupné modernizovat ty výroby, které přinesou potřebné národohospodářské efekty v souladu se strukturálními změnami výroby. provedení strukturálních změn a inovací ve výrobě spotřebního zboží našeho resortu je vedle nezbytného technického, ale i sociálního vybavení našich pracovišť v závodech a podnicích, nutného nezbytného počtu kvalifikovaných pracovníků, podmíněno spolehlivým, dlouhodobým zabezpečením výrobků, které budou z naší výroby vypuštěny. Náš resort proto iniciativně připravuje koncepci rozvoje zakládání společných podniků, kde vedle existující spolupráce s Vietnamskou socialistickou republikou, Kubou, Afganistánem, připravujeme založení společných podniků na výrobu spotřebního zboží v Indii, Sýrii, Tunisu a v dalších zemích. K této činnosti potřebujeme vyšší aktivitu dalších, i federálních centrálních orgánů.

K problematice licencí chci říci, že textilní, oděvní a kožedělný průmysl využívá zahraniční licence, např. na výrobu džínového, tedy denimového programu, vložek do různých druhů prádla, dále pak např. ve výrobě pánských oděvů využíváme licenci Feit v Oděvním průmyslu Prostějov. V 9. pětiletce máme v úmyslu využít další zahraniční licence ve výrobě textilního, oděvního a kožedělného průmyslu nejen z prostředků státu, ale také z vlastních prostředků. připravujeme ve spolupráci se strojírenstvím zavedení licenční výroby jehlového tkacího stroje, s cílem dosáhnout zlepšení úrovně vyráběných tkanin a samozřejmě také úspory prostředků při dodávkách těchto licencovaných výrobků z našeho strojírenství. K problematice licencí vystoupí na prosincovém zasedání naší ČNR první místopředseda vlády soudruh Miroslav Toman. Děkuji za udělené slovo.

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji soudruhu ministru Hojerovi. Slovo má předseda vlády ČSR soudruh František Pitra.

Předseda vlády František Pitra: Budu, soudružky a soudruzi, ve svém vystoupení stručný, konkrétní odpovědi na Vaše dotazy jste slyšeli z úst ministrů.

Dovolte mi, abych Vám především poděkoval za všechny náměty, které tady zazněly, jako podnět k dalšímu zlepšení činnosti vlády, a ke zlepšení činnosti jednotlivých resortů. Chci Vás též ubezpečit, že bez odezvy nezůstanou ani Vaše kritické připomínky. Vláda se jimi bude s plnou odpovědností zabývat.

Pro náročnou práci, která je bezesporu před námi, je velkým povzbuzením i závazkem vaše ztotožnění se s hodnocením i východisky, které jsme naznačili v předložené zprávě. Důležité je pro nás i vědomí, že na uložené úkoly nejsme sami, že jste vyslovili odhodlání společně řešit problémy, které před námi nyní stojí.

Chci poděkovat i za podporu, kterou zde české vládě vyjádřili představitelé ÚV NF, odborů, Svazu družstevních rolníků i politických stran Národní fronty.

Domnívám se, že v diskusi velmi správně zaznělo, že všechny úkoly dokážeme naplnit jen za jediné podmínky: za podmínky, že se nám podaří vytvořit skutečně všude, na každém pracovišti, v celé republice takovou morálně politickou atmosféru a takové podmínky, v nichž se poctiví lidé budou cítit skutečnými hospodáři na svých pracovištích, v místě bydliště, ve svém státě. Aby tomu tak skutečně bylo, o to chce vláda svojí praktickou činností důsledně usilovat. vždy bylo dobrým zvykem, že slovo hospodář mělo svoji váhu. I z toho chce vláda ve své činnosti vycházet. přitom víme, že dobrý hospodář nikdy nehospodařil jak se říká - z ruky do úst, že vždycky myslel na to, jak bude zítra a své kroky také potřebám zítřka důsledně podřizoval.

Chci, soudružky a soudruzi, ocenit, že tento přístup dobrých hospodářů byl typický i v průběhu našeho dnešního jednání. Ve zprávě jsme zcela záměrně použili některé číselné údaje. Mezi nimi i údaje o tom, jak dalece se odchyluje to rozhodující, to znamená tvorba zdrojů, od záměrů našich plánů. To je realita. Realita, kterou nezměníme silou hlasu nebo vehementním nastolováním dalších požadavků. To je realita, kterou jsme schopni změnit jen kvalifikovanou prací právě v oblasti tvorby zdrojů. Kdo jiný než poslanci našich zastupitelských sborů, tito bezprostřední zástupci lidu, znají jeho problémy a jeho potřeby? proto také vláda, soudruzi ministři, musí reagovat na vznesené připomínky i podněty s nejvyšší odpovědností. Tuto odpovědnost přitom chápu jako neustálou konfrontaci oprávněných potřeb s reálnými zdroji a prioritami a jejich konkrétním užitím. To na jedné straně. Na druhé straně, kdo jiný než poslanci nejvyššího sboru mají právo, ale i povinnost vyžadovat všechny nezbytné pravdivé, objektivní informace o tom či onom problému našeho společenského a hospodářského života, o cestách jeho řešení? Povinností vlády i všech ostatních centrálních orgánů je tyto informace v potřebném rozsahu a v potřebné vypovídací úrovni poskytovat. I v tomto směru si myslíme, že v práci vlády i centrálních orgánů je co zlepšovat. poskytnuté informace jsou nezbytnou výzbrojí pro každodenní politicko-organizátorskou práci na pracovištích, v místě bydliště, lidé chtějí znát pravdu, český člověk zvlášť - řekl bych - je alergický na lakování na růžovo. Proto je třeba hovořit otevřeně o problémech, nedostatcích, které provázejí naši práci, náš život. Ale co je hlavní, ukazovat příčiny a hlavně východiska při řešení těchto problémů. Jak bylo zřejmé z mého vystoupení i z odpovědí ministrů na připomínky z diskuse, ne u všech problémů tato východiska, soudružky a soudruzi, známe. I to je třeba otevřeně přiznat. Někde je východisko takříkajíc na dlani, jinde je zřejmé, že to či ono je třeba udělat. Kromě toho tam někdy zůstává ještě slůvko ale - a za ním se skrývá řada konkrétních věcí, které je třeba udělat. Někde je to získání či uvolnění devizových prostředků, které musí být reálně k dispozici pro uzavření kontraktů, či dovoz konkrétní technologické linky, k její instalaci, získání lidí na druhou a třetí směnu, jejich aktivní využití, dovoz suroviny, snížení plánovaného vývozu a jeho náhrada něčím jiným atd. O řadě věcí již dnes víme, že jsou sice řešitelné, ale ne teď či zítra. Jsme přesvědčeni, že lidé nás pochopí, když takto otevřeně budeme o problémech a reálných možnostech jejich řešení hovořit. Pochopí nás ale za jedné podmínky. Za podmínky, že za těmito, řekl bych časově vymezenými kroky budou také následovat skutečně praktické činy. A právě v tomto směru chce vláda vést odpovědně řídící pracovníky. Musíme se všichni učit nejen nově myslet, ale také nově pracovat. A efektivnost činnosti vlády i všech dalších orgánů, v jejich působnosti je v tomto období dána především novým přístupem, opravdu věcným přístupem k plnění daných povinností. Proto pro nás slovo pracovat znamená - a musí znamenat - především racionálně myslet a kompetentně jednat a rozhodovat. pracující právem čekají změny k lepšímu, právem je spojují i se změnami v činnosti všech třech našich vlád.

V úvodním vystoupení nebylo možné dát nezbytný důraz na řešení všech problémů, které stojí před vládou. Bylo třeba dát konkrétní odpočet z řady dalších závažných opatření, která vyplývala z prohlášení vlády, mj. pokud jde o celou složitou oblast našeho západního a jižního pohraničí. Myslím, že bude možné se k těmto věcem vrátit na příštím zasedání ČNR. Stejně tak bylo a je třeba ocenit i obětavou práci širokého funkcionářského aktivu národních výborů, orgánů národních výborů, bez nichž by nebyl pozitivní posun v žádné oblasti. V nejbližších dnech bude zveřejněno programové prohlášení federální vlády. Z toho také pro nás vyplynou konkrétní věcné úkoly, kterými se budeme zabývat. Ano, bude nezbytné dále posílit kontrolní funkci vlády. Ne opatření, která jsme přijali, ale výsledky musí hovořit o efektivnosti práce vlády. K odpovědím soudruhů ministrů, konkrétně soudruha Rába, chci dodat, že závěry z neodpovědných přístupů - a jinak to nelze charakterizovat - musí nejdříve vyvozovat ministr a vláda na základě vlastní náročné kontroly. Nelze nechat situaci vyhrotit tak, že se jí musí zabývat stranický orgán a udělovat stranické tresty. V tom přece také je funkce vlády, aby kontrolovala. Aby náročně kontrolovala usnesení a závěry, které přijímá. Víme, že úkoly stojící před námi nejsou jednoduché a že jejich řešení nelze odkládat. Stará moudrost říká, kdo rychle dává, dvakrát dává. Převedeno do dnešní mluvy to znamená, že dnešní úkoly, které před nás postavila současnost, musíme řešit rychle, bez odkladu a důsledně. A to je v prvé řadě povinnost vlády, ale i nás všech, jak zde dnes sedíme. Je to povinnost všech řídících struktur, všech článků našeho politického, hospodářského systému.

Chci, soudružky a soudruzi, zdůraznit, že vláda počítá s vaší aktivní podporou, s vaší pomocí, ale i konstruktivní kritikou, která byť není příjemná, je rozhodně potřebná.

Ještě jednou vám děkuji za aktivní podporu i za podnětné připomínky. (potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji předsedovi vlády soudruhu Pitrovi za jeho závěrečné vystoupení. Nyní, soudružky a soudruzi, prosím společnou zpravodajku a předsedkyni návrhové komise, poslankyni Marii Jarošovou o závěr a odůvodnění návrhu usnesení.

Zpravodajka poslankyně Marie Jarošová: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, na základě připomínek poslanců České národní rady návrhová komise doporučuje, aby se usnesení ČNR z 12. schůze změnilo takto:

I. změnit: Bere se souhlasem na vědomí zprávu - atd. V konstatační části II. odstavec 1 se vkládá, že úkoly vyplývající z vládního prohlášení se nedaří v některých oblastech důsledně plnit. V odstavci 2 se konstatuje, že vývoj ekonomiky za první dva roky 8. pětiletky se výrazně odchýlil zejména v některých kvalitativních ukazatelích od 8. pětiletého plánu a od rozpočtového výhledu na léta 1986-90. Dochází k neplnění plánovaného růstu národního důchodu, dále pak k nerovnoměrnosti v materiálových a surovinových bilancích, k nezajišťování strukturálních změn, údržby, modernizace a rekonstrukce odvětví řízených vládou ČSR. Doporučuje se, aby odstavec 3 zněl takto: Kapacitně nejsou zcela zabezpečovány úkoly v oblasti životního prostředí a v komplexnosti bydlení. Zaostává úroveň péče o zdraví lidu, výchovy mladé generace, vnitřního obchodu, dopravy a služeb, což je zdrojem oprávněné kritiky občanů. Dále se doporučuje osamostatnit první větu odstavce 4, takže bude znít: Neplnění úkolů, vyplývajících z vládního prohlášení, bylo do značné míry způsobeno nedostatky v řídící práci ústředních státních a hospodářských orgánů. Další část odstavce bude v samostatném odstavci a bude znít takto: Vláda ČSR přijímá opatření k rychlejšímu sjednávání nápravy. Tento cíl sleduje i opatření k provedení přestavby organizačních struktur výrobně technické, vědecko výzkumné a oběhové základny a ke zvýšení účinnosti řízení. Doporučující III. část usnesení ČNR se v odstavci 2 mění takto: V závěru odstavce nebude taxativně vyjmenováno školství, ale vzhledem k souladu s konstatační částí bude v závěru uvedeno zdravotnictví a výchovy mladé generace.

To jsou, soudružky a soudruzi, doporučení, navrhovaná komisí, která jsou vám předložena ke zvážení.

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji soudružce poslankyni Jarošové.

Soudružky a soudruzi poslanci, slyšeli jste návrh na usnesení tak, jak ho po vašich připomínkách předkládá návrhová komise.

Kdo má k tomuto návrhu dotazy nebo další připomínky? Nejsou.

Podle prezenční listiny je nyní přítomno 182 poslanců, takže Česká národní rada je schopná se usnášet a můžeme hlasovat.

Kdo souhlasí s návrhem usnesení ČNR ke zprávě vlády ČSR o kontrole plnění programového prohlášení, jak jej předložila návrhová komise a odůvodnila společná zpravodajka, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.)

Je někdo proti? Nebo se zdržel hlasování? Nikoliv.

Tím jsme, soudružky a soudruzi, projednali první mimořádně významný bod pořadu naší schůze.

Soudruhu předsedo vlády, ty se chceš omluvit? Soudružky a soudruzi, doporučuji, abychom omluvili předsedu vlády soudruha Pitru, který se účastní přivítání předsedy federální vlády soudruha Adamce po jeho jednání v Moskvě, v Sovětském svazu. Není námitek?

Děkujeme předsedovi vlády za jeho významný podíl na celém našem jednání a přeji mu i vládě mnoho úspěchů při plnění všech úkolů kontroly prohlášení i našeho usnesení. Děkuji.

Soudružky a soudruzi, druhým bodem je

II.

Návrh ústavně právního výboru České národní rady na zproštění některých soudců z povolání soudcovské funkce podle tisku 85

Prosím zpravodajku poslankyni Marii Cmíralovou, aby odůvodnila návrh výboru.

Poslankyně Marie Cmíralová: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, od poslední schůze České národní rady v červnu 1988 požádalo podle zákona o organizaci a o volbách soudců 21 soudců z povolání o zproštění soudcovské funkce.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP