Česká národní rada podnikla v rámci
svých parlamentních mezinárodních
kontaktů mnoho pro to, aby i naše odborná veřejnost
byla informována o současném ekologickém
průmyslu ve světě a metodách ochrany
a tvorby životního prostředí. Dvě
sympózia uspořádaná v Praze a Düsseldorfu
přinesla mnoho poučného pro nás i
pro naše zahraniční partnery. Ukázala
také, co se v ČSR pro životní prostředí
dělá. Bylo to přijato s uznáním.
Česká národní rada také vyvinula
úsilí, aby zkušené firmy předvedly
své osvědčené a používané
metody. Příslušné orgány však
na to nereagovaly.
V úvahu nebyla brána ani iniciativa domácích
projektových inženýrských organizací.
Ano, jde o záležitost náročnou na devizy,
ale alternativní řešení v podobě
jaderných elektráren a plynofikace nejohroženějších
oblastí budou realizována až kolem roku 2000.
Škody, které dnes již na naší přírodě
a na národním hospodářství
jsou, mnohonásobně převýšily
náklady na instalaci odsiřovacích zařízení,
kdyby byla bývala již provedena.
Poslanci zjistili, že v zachycování úletu
pevných látek je rovněž mnoho nekázně.
Vlivem opotřebení odlučovacích zařízení
pro pevné úlety a jejich částečným
vypínáním se například na Ostravsku
zvýšil spad popílku z velmi nízké
hodnoty, která byla docílena cílenými
opatřeními, z 300 kg na km2 již
na 500 kg. Nedostatečná kontrola a nízké
sankce prozatím takovýto postup dovolují.
I tuto situaci by měl postihnout nový zákon
o ovzduší, který navrhujeme.
Pozitivní je, že se v nejexponovanějších
oblastech naší republiky podařilo vybudovat
vcelku účinný monitorovací a signalizační
systém, i když i zde lze najít vážné
nedostatky. Přineslo to svůj dílčí
výsledek alespoň v tom, že máme poměrně
dobré informace a v případě inverzní
situace je tato dána včas občanům
na vědomí. Bylo by však žádoucí
rozšířit monitorovací zařízení
po celém území republiky a zkvalitnit je.
Monitoring samozřejmě nenahrazuje ochranu obyvatelstva,
ale právě na základě jím zjištěných
údajů musí být provedena příslušná
ochranná opatření.
0 mimořádném zájmu voličů
o ekologickou problematiku svědčí i počet
stížností docházejících
do České národní rady. Ptají
se například, proč některé
podniky znečišťující životní
prostředí nejsou jednoduše vyřazeny
z provozu. Pro naši vládu by to bylo to nejsnadnější,
co by mohla udělat, a v řadě zemí
to skutečně tak funguje například
ve Švýcarsku, NSR, ale již i v Sovětském
svazu. U nás však přijetí tohoto opatření
v podstatě nelze použít. Monopolní postavení
našich výrobců, které se mnohdy zveličuje,
jim umožňuje stavět jejich nedostatky a mnohdy
protizákonné přestupky, týkající
se životního prostředí, jako objektivní
nutnosti.
Závažné je zjištění, že
znečištění ovzduší již
působí i v oblastech, o nichž jsme se domnívali,
že jsou většího poškození
ušetřeny. Jde především o Žďárské
vrchy, o nichž se zde již dnes hovořilo, Jeseníky,
Šumavu. Situace je o to horší, že přes
nákladná opatření a úsilí
pracovníků ministerstva lesního a vodního
hospodářství a dřevozpracujícího
průmyslu sice dochází k určitým
ekologickým zlepšením, ale není jisté,
zda budou trvalého rázu. S vážným
poškozením lesů a nutností jejich vytěžení
vzniká ohrožení vodního režimu,
a to nejen úbytkem vodních zdrojů, ale i
větší možností vzniku náhlých
povodní. Zvláště kritická situace
nastala v oblasti Krkonoš, kde přes veškerou
snahu vládní komise se stav nelepší.
V souvislosti s čistotou ovzduší je potřeba
upozornit i na vzrůstající škodlivý
vliv motorismu. Nízké používání
bezolovnatého benzinu a nafty s nižším
obsahem síry, značná hlučnost dopravních
prostředků, to vše znepříjemňuje
život našim občanům nejen ve velkých,
ale již i ve středních a menších
městech. Daleko přísnější
předpisy musí být uplatněny při
přepravě vysoce toxických látek po
železnici a nákladními kamióny, neboť
jejich havárie může v daném případě
představovat ekologickou katastrofu.
Náš průmysl musí brát na zřetel
celosvětový postup při ochraně ozónového
štítu naší planety, spočívající
především v zásadním omezení
a v postupné likvidaci výroby a používání
škodlivých freónů. Vzhledem k závažnosti
věci je potřeba zaujmout pozitivní stanovisko
k tzv. montrealskému protokolu, to již bylo nakonec
tlumočeno soudruhem ministrem Hojerem na konferenci ve
Velké Británii, který stanoví do pěti
let snížit výrobu nebezpečných
freónů o 20 % a do deseti let o 50 %. Vyspělé
průmyslové státy se k jeho plnění
zavázaly.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, výbory
na svých jednáních rovněž upozornily,
že dalším mimořádným nebezpečím
je nadále narůstající kontaminace
půd některými těžkými
kovy, polychlorovanými bifenyly a jinými organickými
látkami. Ty se nakonec dostávají neodvratně
do potravinových řetězců a jen velmi
namáhavě mohou z nich být eliminovány.
Na konci potravinového řetězce stojí
člověk.
Na kontaminaci půd, vedle spádů z ovzduší
a používání hnojiv a pesticidů,
přispívají rozhodující měrou
divoké a tzv. řízené skládky
komunálních a jiných odpadů. Znečišťují
jak půdu, tak vodu na rozsáhlých plochách.
Podle světových zkušeností se ukazuje,
že jediným řešením k zabránění
kontaminace půdy z těchto skládek je výstavba
deponií plně izolovaných od podkladu. Průtokové
vody jsou odváděny do čistírny odpadních
vod a získané odpadní kaly se vrací
opět do deponie.
Průzkumy rovněž prokázaly, že závažná
kontaminace půd vzniká z dříve obecně
přijímané představy, že čistírenské
a jiné kaly mohou vždy přispět ke hnojení.
Totéž platí o kompostování netříděných
tuhých domovních odpadů. I těmito
cestami se dostávají do půd těžké
kovy a různé toxické organické sloučeniny.
Třídění, ukládání
a zpracování odpadů všech druhů
z celého národního hospodářství
včetně odpadů toxických nelze ponechat
jen na bedrech národních výborů. Musí
platit, že za využívání, nezávadné
skládkování nebo likvidaci produkovaného
odpadu nese plnou odpovědnost výrobce, nikoliv tedy
národní výbor, resort či dokonce vláda.
Národní výbory však mají zodpovědnost
za tuhý komunální odpad. podrobně
o tom hovořil soudruh ministr.
I my budeme muset přejít na třídění
odpadů s jejich předtříděním
již v domácnostech, neboť je zásadním
omylem, že vše lze jednoduše zlikvidovat ve spalovně.
I tam musí být před spalováním
odpad vytříděný. Navíc lze
tímto způsobem získat významné
druhotné suroviny. Jde jen o to, aby náš průmysl
se připravil na jejich komplexní zpracování
a zpětné využití. Nedokonalou funkci
zde plní dosavadní relace mezi cenou prvotní
a druhotné suroviny. Touto problematikou se zabývala
poslední schůze předsednictva České
národní rady a byla vyslovena nespokojenost, jak
se s druhotnými surovinami u nás zachází.
Zmínil jsme se o spalovnách. Musíme zde upozornit
na to, že jejich výstavba a provoz musí být
podle ve světě Používaných technologických
norem a předpisů. Vezmu příklad města
Brno. Kritické připomínky občanů
na zahájení zkušebního provozu tamní
spalovny domácího odpadu jsou velmi závažné.
Místní orgány musí dát lidem
odpověď, jak bude spalovna fungovat a jak bude zabezpečena.
Tento úkol vysvětlování o fungování
spalovny bude muset převzít i Národní
výbor hlavního města Prahy, neboť jak
známo začíná se s výstavbou
spalovny Malešice, která je plně ekologicky
zabezpečena.
Jako členové Světové zdravotnické
organizace a Organizace pro zemědělství a
výživu musíme dodržovat příslušné
mezinárodní normy. K tomu je potřeba vybavit
zkušební laboratoře odpovídající
měřicí technikou. Naším cílem
při výrobě potravin nemůže být
to, že "jsme v normě", ale snažit se
její přípustnost neustále snižovat.
Zásadně musí být přijato, že
za zdravotní nezávadnost svých výrobků
odpovídá plně každý výrobce
a inspekce a hygienická služba ho jen namátkově
kontroluje.
Hovoříme-li o půdě, nemohu se nezmínit
ještě o jedné závažné věci.
Přes přísná opatření
vlády nedochází ke snížení
úbytku zemědělské půdy, mnohdy
i první bonity. Nákladné náhradní
rekultivace nemohou přece nahradit půdu, která
byla odňata mnohdy nedostatečně uváženými
zásahy. Stavět na "zelené louce"
si již nemůžeme dovolit, stejně jako vedení
dálnic po nejúrodnějších půdách.
Nedělají to ani státy s daleko větší
výměrou půdy na jednoho obyvatele. Rovněž
neobdělaná půda by měla být
podrobena kontrole, jak ji nejlépe zhodnotit.
Velkou pozornost věnovali poslanci při své
práci stávající péči
o vodní hospodářství. Již dnes
máme místa v naší republice, např.
Pardubice, Hradec Králové a Brno, která se
mohou v brzké době, pokud nebude problém
urychleně řešen, a příslib od
naší vlády již existuje, dostat do vážných
problémů v zásobování obyvatelstva
pitnou vodou. Průzkumy ukázaly, že se všichni,
tedy hospodářští pracovníci i
občané, chováme k našim vodním
zdrojům zcela bezohledně.
Vezměme jenom zprávy z denního tisku, kde
se lze dočíst varující údaj,
že např. v loňském roce u nás
došlo asi k pěti stům ekologickým haváriím.
plných 40 % ropných havárií jde na
vrub špatného technického stavu příslušných
zařízení, stejný podíl na nich
měla i nekvalitní a nezodpovědná práce
lidí. Nelze rovněž podceňovat komplikace
mezinárodního charakteru plynoucí ze znečišťování
vodních toků.
Podnikům se prozatím vyplácí raději
platit pokuty, mnohdy je plánují i do svých
výdajů, než budovat čističky
odpadních vod. Stanovení povinností, že
podnik může brát vodu pro svou potřebu
pouze pod výpustí svého objektu by prakticky
zlikvidovalo několikaletou problematiku udělování
výjimek ze zákona týkajícího
se odpadních vod. Řada podniků právě
hřeší na to, že obdržely nebo obdrží
tuto výjimku. Nebude možno již dále takto
postupovat. Vláda musí trvat na plnění
podmínek, za nichž vydala výjimky odchylného
vypouštění odpadních vod od zákona.
Mnoho úsilí musíme rovněž vynaložit
i na zachování čistoty podzemních
vod a lázeňských pramenů. Z tohoto
hlediska by neměla být připuštěna
výstavba dolu Čankov, který se nachází
v těsné blízkosti Karlových Varů
a jeho pramenů a k jehož výstavbě již
bylo přijato českou vládou zamítavé
stanovisko.
Vědecká fronta musí říci, co
se stane s vodním režimem po vykácení
značného množství lesních porostů
postižených emisemi.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, velký
díl práce a odpovědnosti za zdravé
životní prostředí připadne národním
výborům všech stupňů. Mám
zde na mysli především takzvané malé
životní prostředí a akce "Z".
V některých příkladech mohou být
náklady minimální, ale výsledky evidentní.
Vezměme například vzhled našich měst
a obcí. Na mnohé z nich, hlavně těch
menších, je radost pohledět. Kolik je však
těch druhých, kde vítr víří
prach a odpady, kde jsou špinavé ulice a chodníky
a parky se zničenou zelení. I sami obyvatelé
by měli projevovat daleko větší kázeň
a iniciativu.
Samostatnou kapitolou je péče o travnaté
plochy na pražských sídlištích.
Přitom přece někomu byla dána povinnost
o ně pečovat, pečovat o čistotu ulic,
fasády domů apod. Nelze se donekonečna vymlouvat
na materiál, naftu, stroje. Na dvory řady továren
a stavebních podniků nelze mnohdy ani pohledět.
Proto raději používají k obehnání
svých značných ploch neprůhledných
plechových ohrad, namísto aby si udělaly
pořádek. Chybí kontrola a tvrdé pokuty,
jak je to ve světě běžné.
Zde není žádná omluva a výrazněji
pomoci budou muset národním výborům
i příslušné orgány ministerstva
vnitra a životního prostředí ČSR
odpovídající za veřejný pořádek.
Národní výbory nesmí rovněž
strpět žádné divoké skládky,
nepořádky, nedostatečnou péči
o zeleň apod. Soudruh ministr zde již hovořil
o tom, že to, co se dělo na skládce v obci
Buštěhrad, nedaleko Kladna, musí být
nám všem vážnou výstrahou.
Jsou národní výbory, které přistupují
iniciativně k péči o životní
prostředí. Jde např. o Dobříš,
Přerov, Havlíčkův Brod, Gottwaldov.
Ukazuje se, že se vyplácí s lidmi na téma
ekologie otevřeně hovořit a pravdivě
je informovat. Potom jsou také ochotni ve svém volném
čase a zadarmo pro své město a obec něco
udělat. Nevyplácí se přístup
- o čem lidé nevědí, to vlastně
neexistuje. Velice se osvědčilo zpracování
generelů životního prostředí
republiky, krajů, okresů a našich velkých
měst. Je nutno ocenit výstavbu čistíren
odpadních vod národními výbory v akci
"Z".
Ve zprávě vlády bylo podrobně hovořeno
o tom, že národní výbory jako správci
území nesou plnou odpovědnost za to, co se
na jejich území děje, jak se v něm
kdo chová. Technické podmínky jasně
vymezují územní plány a všechny
odvětvové resorty jsou povinny je respektovat. Vláda
by měla být národním výborům
v tomto směru nápomocna a dávat jejich rozhodnutím,
a to i zamítavým, plnou podporu.
Kdo chce pro zlepšení svého okolí a
tedy našeho společného životního
prostředí skutečně něco udělat,
najde námětů jistě mnoho. Velký
prostor pro každou iniciativu zde dává výzva
vlády ČSR, která vyhlašuje rok 1989
rokem životního prostředí. I my jsme
tuto výzvu uvítali a plně ji podporujeme.
Také celá Národní fronta a její
jednotlivé složky se budou na této akci významně
podílet. Závažná úloha připadá
ROH a SSM. Zdařilá je tu např. akce Brontosaurus
a práce Svazu ochránců přírody.
Je neopodstatněné tvrzení, že mladí
lidé jsou k životnímu prostředí
lhostejní. přesvědčil mě o
tom nedávno aktiv v Pardubicích, kde svazáci
vystoupili nejenom s kritikou, ale také s konkrétními
návrhy, jak chtějí pomoci. Je to příklad
aktivity mladých lidí i toho, že životní
prostředí není a nesmí být
zneužíváno k politické manipulaci. Je
logické, že tato oblast je pod značnou kontrolou
veřejného mínění.
Vztah k přírodě je i měřítkem
naší vlastní kultury. Skutečně
účinné řešení ekologického
problému vyžaduje přejít od pouhé
aktivity na ochranu přírody k prosazení ekologických
zásad do veškeré lidské činnosti.
Etika myšlení v ekologii musí být v
souladu s etikou odpovědnosti. Plně se to týká
ochrany přírody i našich vzácných,
mnohdy světově unikátních kulturních
památek.
Ochrana přírody však nemůže existovat
bez ochrany základních prvků životního
prostředí. Vyhlašování státních
rezervací a chráněných oblastí
nám bez zcela konkrétních akcí pro
jejich záchranu nic nepomůže. Výstrahou
se stávají červené knihy vyhynulých
nebo ohrožených rostlinných a živočišných
druhů. Jde zde důležitá existující
mezinárodní spolupráce a naše aktivní
účast v mezinárodních vládních
i nevládních organizacích zabývajících
se ekologickou problematikou.
Česká národní rada uvítala
iniciativu předsedy vlády ČSSR soudruha Ladislava
Adamce ke svolání porady předsedů
vlád sousedních zemí k otázkám
spolupráce při tvorbě a ochraně životního
prostředí. V této iniciativě vidí
ČNR účinný krok k zlepšování
životních podmínek v naší zemi
a jeden z hlavních programů práce naší
federální vlády do budoucna.
Prvořadou roli v procesu tvorby a ochrany životního
prostředí sehrává lidský činitel.
Ukazuje se, že dnes máme co činit s ekologickou
negramotností řady našich občanů.
Nemálo lidí - a mnozí zastávají
odpovědné funkce v čele pracovních
kolektivů velkých podniků či institucí
- vlivy zhoršeného životního prostředí
jednoduše podceňují. Spoléhají
na to, že se to "nějak nebo někdo"
vyřeší. Nevyřeší bez přičinění
nás všech a s vlastním aktivním přístupem
k ekologické problematice.
Daleko více práce v tomto výchovném
procesu musí udělat naše školství,
zájmové organizace a sdělovací prostředky.
příkladem ve výchovném procesu musí
být dospělí, zejména vůči
dětem. Vše negativní ve výchově
začíná odhozeným nedopalkem cigarety
či kusu papíru na ulici.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, je pochopitelné,
že šíře problematiky, kterou se dnes zabýváme,
mi nedovoluje obsáhnout ji komplexně. Celkový
stav i další náměty pro společnou
práci, které vzešly z jednotlivých výborů,
dokreslí diskuse, která bude následovat.
Příprava na dřívější
konání XVIII. sjezdu KSČ umožňuje
včas připravit investorsky, projektově i
dodavatelsky ekologické akce na 9. pětiletku. Tuto
šanci bychom neměli promarnit. Současně
musíme nyní vyvinout veškeré úsilí
k tomu, abychom na tomto sjezdu mohli konstatovat, že se
podařilo zastavit zhoršování životního
prostředí v naší republice. Je to požadavek
náročný a můžeme jej zvládnout
pouze společnými silami a konkrétními
činy. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
společnému zpravodaji soudruhu Bohumíru Rosickému.
Soudružky a soudruzi poslanci, k projednávané
zprávě vlády České socialistické
republiky přijme Česká národní
rada usnesení.
Doporučuji zvolit pro přípravu usnesení
návrhovou komisi. Jejím předsedou by byl
společný zpravodaj poslanec Bohumír Rosický
a dalšími členy poslanci Josef Brisuda, Alena
Hanzlová, Jaroslav Kolařík, Michal Kraus,
Miroslav Šlouf a Jan Uřičář.
Máte k tomuto návrhu nějaké připomínky?
(Nejsou.)
Kdo tedy souhlasí s předloženým návrhem
na složení návrhové komise, nechť
zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Návrhovou komisi jsme zvolili a prosím,
aby zahájila svou práci podle pokynů soudruha
Rosického.
Nyní zahájíme rozpravu, do které se
zatím přihlásili poslanci: Jiří
Brejha, Miroslav Caha, Oldřich Burský, Antonín
Zicha, Václav Anděl, Hana Trojanová, Jan
Škoda, Jaroslav Kolařík, Josef Brisuda, Norbert
Požár, František Vrbka, Pavel Krubl, Václav
Šlapák, Pavel Chudoba, Josef Jehlička, Jan
Koláčný, Eva Lišková a Walter
Herrgesell.
Není to málo diskutérů. Prosím
proto, abyste hovořili věcně, konkrétné
a tak, aby se všichni mohli vystřídat.
Zahájíme rozpravu. Slovo má poslanec Jiří
Brejha.
Poslanec Jiří Brejha: Soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, vážení hosté, v rámci
přípravy dnešního jednání
České národní rady výbor České
národní rady pro kulturu a výchovu za účinné
pomoci okresních národních výborů
Blansko, Praha-východ a Náchod shromáždil
řadu podnětů, připomínek a
doporučení, které byly předány
vládě České socialistické republiky
i garančnímu výboru a já rád
konstatuji, že zazněly v úvodním výkladu
soudruha Jirečka i ve zpravodajské zprávě.