Poslanec Čestmír Adam: Pane předsedo,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, my jsme s velkým zájmem a porozuměním
vyslechli výklad ministra financí pana ing. Nikodýma
o mimořádnosti situace, v níž se vláda
odhodlala přejít na jedno čtvrtletí
na rozpočtové provizórium. Chceme nesouhlasit
s tím návrhem usnesení, který zde
přednesl zpravodaj poslanec ing. Mrázek, a máme
na pana ministra financí prosbu, aby nás ujistil,
že pokud nepůjde o sociální výdaje,
bude pokud možno zachovávána hladina výdajů
prvního čtvrtletí 1989, že v žádném
případě nebude vydáváno více,
než budou činit příjmy, a prosíme,
aby tento konečný návrh rozpočtu byl
předložen již s promítnutím změn,
které vyvolává cenová přestavba
platná od 1. ledna 1989.
Současně prosím, aby vláda prostřednictvím
výkladu ministra financí seznámila ČNR
s programem vývoje maloobchodních cen v roce 1989,
až bude definitivní návrh rozpočtu předkládat.
Děkuji.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Adamovi za jeho vystoupení. Přeje
si ještě někdo vystoupit v rozpravě
k tomuto bodu? Poslankyně Stiborová.
Poslankyně Marie Stiborová: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, vyslechli
jsme návrh, který byl zde předložen
ministrem vlády ČSR ing. Nikodýmem. Prosím
vás, víte o tom, jakým způsobem probíhaly
návrhy rozpočtu, jeho jednotlivých kapitol
ve výboru, jak se k němu jednotlivé výbory
přihlašovaly či nepřihlašovaly.
Mohu mluvit za výbor pro školství a vědu,
který v tomto případě neschválil
kapitolu školství.
Samozřejmě situace je v tomto případě
jiná. Jedná se o provizórium, ke kterému
se má plénum ČNR přihlásit,
schválit či neschválit. Prosím vás,
je to závažný fakt z toho důvodu: Samozřejmě
my jako poslanci, kteří jsme zástupci lidu,
našich voličů, musíme hájit zájmy
těchto voličů. Na druhé straně
máme zde druhou stranu, vykonavatele této moci,
to je vládu. Nyní je otázka, zda skutečně
poslanci jako zástupci voličů mají
dát důvěru tomuto provizóriu, které
je.
Bylo řečeno poslancem Adamem, že bychom měli
dát důvěru v tomto případě
vládě tak, že nám zabezpečí,
aby zájmy voličů a skutečně
otázka výdajů byla taková, aby se
naši voliči, naši občané neocitli
v situaci, že potom bude růst taková záležitost
na trhu v otázkách mezd, cen, že my jako poslanci
se budeme těmto voličům zodpovídat.
V tomto případě připomínám
i za Klub komunistických poslanců, aby v tomto případě
skutečně vláda ujistila nejen nás,
plénum ČNR, ale tímto i své voliče
o tom, že skutečně bude ve svém provizorním
rozpočtu postupovat tak, že se my jako poslanci i
vláda jako vykonavatel moci budou svým voličům,
svým občanům moci podívat do očí.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslankyni Stiborové. Ptal jsem se předtím,
zda předsedové výborů si nepřejí
znovu přerušit jednání a poradit se.
Není takový návrh z pléna? Ne. Protože
byly dva konkrétní dotazy, prosím o odpověď.
Ale ještě se hlásí poslanec Rázl.
Poslanec Stanislav Rázl: Mám faktický
dotaz. Byl bych rád, kdyby soudruh ministr financí
mohl odpovědět, zda návrh, který přednesl,
je návrhem vlády ČSR nebo návrhem
jeho na rozpočtové provizórium. V návrhu
zpravodaje poslance Mrázka bylo uvedeno, že jde o
návrh ministra financí. Já se domnívám,
že tam musí být na návrh vlády.
Prosím, aby to soudruh ministr upřesnil.
Ministr financí, cen a mezd ČSR Jiří
Nikodým: Vážený pane předsedo,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, odpovím na poslední otázku. Je
to návrh vlády, který byl projednán
14. prosince včetně rozdělení jednotlivých
položek, o nichž jsem hovořil.
K poslanci Adamovi: výdaje a příjmy v I.
čtvrtletí v rovnováze - to je samozřejmost.
Musíme to zajistit. Nemůžeme v I. čtvrtletí
dělat výdaje takového charakteru, že
bychom žili na úkor dalších tří
čtvrtletí. Ubezpečuji, že je to náš
prvořadý úkol.
Pokud se týká vývoje maloobchodních
cen a jeho koncepce v roce 1990 - předložíme
jej i do jednotlivých výborů ČNR tak,
jak budeme nově projednávat rozpočet. Budeme
postupovat od začátku ve všech těchto
krocích. Jestliže jste stačili sledovat vystoupení
nového federálního ministra financí,
byly tam i některé konkrétnosti, kam se musíme
při koncipování rozpočtu zaměřit,
a to zejména i v oblasti federace jakož např.
obrana, bezpečnost, ale i jiné skupiny. Ubezpečuji
vás, že všechno budeme projednávat obdobným
způsobem.
Naopak my bychom, pane předsedo, velice žádali,
aby - až bude koncipován plán výborů
ČNR, byl koncipován tak, abychom já a mí
tři náměstci byli schopni obsáhnout
všechny výbory. Někdy jsme kritizováni,
že se do některého výboru nedostavíme.
Je to proto, že kolidují termíny při
projednávání v jednotlivých výborech.
Prosím, abyste k tomu přihlíželi při
stanovení svého programu na únor a březen.
Dohodneme se s výborem pro plán a rozpočet,
v jakém rozsahu dostanou výbory nejen část,
která se týká vás - školství,
zdravotnictví atd., ale i celého rozpočtu.
K poslanci Mrázkovi - k základním pěti
bodům. Je to správná připomínka.
Již dříve se hovořilo o tom, že
finance by měly být rozhodující. Příliš
mnoho se však přihlíželo k tomu, jaká
je potřeba a co se zapracovalo do plánu. Neskrývali
jsme před vámi, že i když máme
státní rozpočet z počátku roku
vyrovnaný, sami nevidíme stoprocentní zajištění
příjmů Jde o to, v jakém je to poměru.
Musíme vycházet z toho, že naše ekonomika
je prosperující a že zisky a odvody, které
z toho vyplývají, budou splněny nejen podle
plánu, ale že budou překročeny.
Prosím, aby návrh usnesení Česká
národní rada schválila.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji soudruhu ministrovi. Prosím společného
zpravodaje poslance Mrázka, aby přednesl návrh
na konečné znění usnesení.
Poslanec Miroslav Mrázek: Vážení
přítomní. Jak jsem v odst. II citoval návrh
v tomto znění: souhlasí s tím, aby
1. na návrh ministra financí, cen a mezd ČSR
vzhledem atd....doporučuji upravit znění
následovně: Souhlasí s tím, aby 1.
na návrh vlády přednesený ministrem
financí, cen a mezd ČSR.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Přeje si ještě někdo z poslanců
promluvit? Ne. Dávám hlasovat o předneseném
usnesení.
Kdo souhlasí s návrhem usnesení, jak jej
uvedl ve svém vystoupení poslanec Mrázek?
(Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se hlasování? Nikdo.
Přijetím usnesení jsme vyplnili 1. bod našeho
jednání.
Můžeme přistoupit k 3. bodu pořadu,
kterým je
Sociálně ekonomické informace patří
do kompetence Českého statistického úřadu,
a proto byl k tomuto bodu přizván předseda
tohoto úřadu Ladislav Říha, kterého
mezi námi vítám. Vláda ČSR
pověřila odůvodněním i tohoto
vládního návrhu zákona ministra Nikodýma,
kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr financí, cen a mezd ČSR Jiří
Nikodým: Vážený pane předsedo,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, vláda ČSR vám předkládá
k projednání a ke schválení návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon ČNR č. 40/1972 Sb., o působnosti
orgánů ČSR v oblasti jednotné soustavy
sociálně ekonomických informací. Byl
jsem vládou pověřen jeho odůvodněním,
zpracovatelem předkládaného návrhu
zákona byl Český statistický úřad
jako gestor ve spolupráci s naším ministerstvem.
Navržená novelizace věcně úzce
navazuje na novelu zákona č. 21/1971 Sb., o jednotné
soustavě sociálně ekonomických informací,
která byla schválena Federálním shromážděním
dne 14. listopadu 1989. Je obsahově shodná s návrhem
obdobného zákona Slovenské národní
rady.
Při zpracování zákonů a jejich
novel se vycházelo z ústavního zákona
č. 143/1968 Sb. ve znění zákona č.
125/1970 Sb., o československé federaci, podle něhož
oblast sociálně ekonomických informací
patří do společné působnosti
Československé socialistické republiky a
obou národních republik. Důvodem k jejich
zpracování je věcná dělba působnosti
v oblasti sociálně ekonomických informací
mezi federálními a republikovými orgány.
Projednávaný vládní návrh novely
zákona č. 40/1972 Sb. organizačně
vymezuje v rámci ČSR dělbu působnosti
mezi orgány státní statistiky, finančními
orgány včetně národních výborů
a ostatními ústředními orgány,
a to v návaznosti na věcné úpravy,
které jsou předmětem novely zákona
č. 21/1971 Sb.
Věcné znění a doplnění,
které tvoří obsah novely zákona, vycházejí
též z potřeby uvést zákonnou
úpravu do souladu s ostatními zákony vydanými
k zabezpečení přestavby hospodářského
mechanismu. Jde zejména o vztah k zákonu o státním
podniku, zákonům o družstevnictví, zákonu
o národohospodářském plánování
a hospodářském zákoníku.
Navržená ustanovení ukládají
Českému statistickému úřadu
realizovat v orgánech státní statistiky v
republice jednotnou koncepci rozvoje výpočetní
techniky, vytvářet podmínky pro účelné
zpracování informací, působit ke sjednocování
technických a programových prostředků,
udělovat souhlas k použití technických
nosičů dat a dálkového přenosu
dat při poskytování informací a podílet
se na vytváření celostátně
platných integračních a unifikačních
nástrojů ke koordinaci celostátních
informačních soustav.
zvyšuje se srovnatelnost informací posílením
metodické jednoty na základě jednotné
soustavy sociálně ekonomických informací,
jednotné soustavy národohospodářských
ukazatelů, účtových osnov a rozpočtové
skladby v souvislosti s postupující integrací
informačních soustav a vytvořením
podmínek pro aplikaci progresívních informačních
technologií cestou automatizace přenosů a
zpracování dat a standardizace programových
prostředků.
Právní úpravu možnosti použití
technických nosičů dat a prostředků
výpočetní a jiné techniky při
vedení a poskytování sociálně
ekonomických informací si vynucuje především
praxe, která od začátku 70. let doznala podstatné
změny v nasazení a využívání
výpočetní a jiné techniky - spojovací,
reprografické apod. Řada úprav směřuje
k racionalitě informačních toků.
Dále se zpřesňuje dikce zákona v oblastech,
které v dosavadním zákoně nebyly dostatečně
určeny. Z tohoto hlediska je nejzávažnější
návrh podrobné úpravy úkolů
finančních orgánů republiky včetně
specifikace úkolů národních výborů.
Jde především o provádění
dohledu na informační soustavou organizací,
které národní výbory řídí,
i organizací, které národní výbory
neřídí, ale jsou příjemci jejich
daní a odvodů. Dosavadní úprava sice
plnění těchto úkolů ukládala,
ale stanovovala je nepřesně.
Zcela novou skupinou úkolů pro všechny orgány
působící v této oblasti jsou činnosti
související s rozvojem samostatné hospodářské
činnosti občanů vykonávané
na základě povolení národního
výboru.
Podle navrhované novely budou národní výbory
oprávněny dohlížet i na to, jak občané
plní své povinnosti vyplývající
pro ně z nařízení vlády ČSR
č. 1/1988 Sb., o poskytování služeb.
Jde v zásadě o informace o rozvoji služeb pro
potřeby národních výborů, ale
i centra.
V souvislosti se zavedením dvoustupňového
řízení se zrušuje ustanovení
o úkolech orgánů středního
článku řízení.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, rád bych vás informoval i o tom, že
jak projednávaná novela zákona, tak již
schválená novela zákona č. 21 vytvářejí
prostor pro racionalizaci systému státních
statistických zjišťování a účetního
výkaznictví.
Výrazně se snižuje počet měsíčních
a čtvrtletních výkazů, odstraňují
se duplicity mezi účetním a statistickým
výkaznictvím, redukují se údaje o
hospodářském plánu organizací.
Úsporně a jednodušším způsobem
je řešeno vykazování údajů
malými podniky a družstvy služeb. V rámci
racionalizace jednotné soustavy sociálně
ekonomických informací dochází ke
zjednodušení navazujících právních
předpisů. Na úseku kalkulací se ruší
5 průřezových a 58 oborových kalkulačních
vzorců a ponechává se větší
pravomoc organizacím.
Závěrem mi dovolte, vážené poslankyně
a poslanci, abych vám poděkoval za vaše náměty
a připomínky, které jste uplatnili při
projednávání návrhu novely tohoto
zákona v orgánech ČNR a které přispěly
k jeho zdokonalení.
Jménem vlády ČSR vám doporučuji,
abyste s předloženým vládním
návrhem zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 40/1972 Sb., o působnosti
orgánů ČSR v oblasti sociálně
ekonomických informací ve znění společné
zprávy výborů ČNR ze dne 5. prosince
1989 vyslovili souhlas. Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Pane ministře, děkuji za uvedení tohoto návrhu
zákona. Prosím společného zpravodaje
pana poslance Jiřího Krátkého, aby
se ujal slova.
Poslanec Jiří Krátký: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, jak je uvedeno v tisku 138,
který jste obdrželi dnes dopoledne při zahájení
zasedání dnešní schůze a který
obsahuje společnou zprávu výborů k
návrhu zákona o působnosti orgánů
ČSR v oblasti sociálně ekonomických
informací. Společná zpráva shrnuje
všechny konkrétní připomínky,
které byly v jednání jednotlivých
výborů uplatněny a které zakotvily
jednotlivé výbory do svých usnesení.
Společná zpráva dále obsahuje i úpravy,
které vyplynuly z nezbytné koordinace mezi Českou
a Slovenskou národní radou v přípravě
tohoto zákona. Jsou zde navrženy úpravy, které
vyplynuly z projednávání návrhu federálního
zákona o jednotné soustavě sociálně
ekonomických informací ve Federálním
shromáždění.
Je to konkrétní příklad existence
statistických rad, které Federální
shromáždění na úrovni federace
zrušila, SNR navrhuje rovněž zrušit slovenskou
statistickou radu a po konzultacích s ČSÚ
doporučujeme proto přijmout úpravu, která
je uvedena ve společné zprávě, a to
vypustit § 6 z projednávaného vládního
návrhu zákona.
V jednání výboru odezněly i některé
kritické připomínky a obecná doporučení,
které není možné postihnout v úpravě
projednávaného návrhu zákona. Byl
to např. požadavek zamyslet se nad samotnou strukturou
informační soustavy a vzít v úvahu,
že by bylo dobré nevytvořit zde jeden FSÚ,
a to se samostatným českým a slovenským
oddělením.
Byla kritizována činnost statistických orgánů
v tom směru, že jejich národohospodářské
zprávy mají konstatační charakter
a nedostatečně charakterizují příčiny
probíhajících jevů. Jsou to podle
našeho názoru otázky, které je nezbytné
prvotně řešit na úrovni federace, a
odvíjejí se z modelu řízení
ekonomiky, čili od podoby hospodářského
mechanismu. Konkrétní obsah např. rozboru
a zprávy, které poskytuje statistika, je podle našeho
názoru věcí praxe.
Domnívám se, že bylo všem konkrétním
připomínkám jednotlivých výborů
vyhověno a že je možné doporučit,
aby vládní návrh zákona, tak jak byl
předložen v tisku č. 113, byl ve znění
společné zprávy předložené
v tisku 138 Českou národní radou v plném
rozsahu schválen. Děkuji vám za pozornost.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji společnému zpravodaji panu poslanci
Krátkému za přednesení zpravodajské
zprávy. Zahajuji rozpravu k tomuto bodu jednání.
Dosud nepřišla žádná písemná
žádost o diskusi. Hlásí se poslankyně
paní Chmelaříková.
Poslankyně Jarmila Chmelaříková:
Vážené poslankyně, poslanci, vážení
hosté, výbor ČNR pro národní
výbory a národnosti považuje za potřebné
seznámit vás se svým stanoviskem k předloženému
zákonu o působnosti orgánů ČSR
v oblasti sociálně ekonomických informací.
Jeho návrh jsme projednávali dvakrát. Přesto
výsledek není pro nás uspokojivý,
neboť nezohledňuje oprávněné
potřeby a zájmy národních výborů.
Již ve svém diskusím příspěvku
k sociálně ekonomické zákonnosti v
říjnové schůzi ČNR poukázala
naše poslankyně Zlatuše Hladíková
na skutečnost, že národním výborům
jsou ukládány stále nové a rozsáhlejší
úkoly bez vytváření potřebných
materiálních podmínek pro jejich plnění.
Případ, o kterém chci hovořit je jeden
z nich. § 18 schváleného federálního
zákona o změnách v jednotné soustavě
sociálně ekonomických informací společně
s § 13b písm. c) odst. 3 zákona, který
projednáváme, ukládají národním
výborům povinnost dohlížet na to, jak
občané vykonávají činnost na
základě povolení uděleného
národním výborem podle nařízení
vlády ČSR č. 1/1988 Sb., vedou průkazný
záznam o této své činnosti a mají
informovat o těchto věcných plněních
občanů orgány statistiky.
V důvodové zprávě k zákonů
se k této povinnosti uvádí: V souvislosti
s rozvojem samotné hospodářské činnosti
občanů pravděpodobně vzrostou úkoly
národních výborů spojené se
zabezpečováním nezbytných informací
o této oblasti ekonomiky. Případné
zvýšení nároků na pracovní
síly a státní rozpočet ČSR
vyvolané těmito národními výbory
bude třeba řešit při přípravě
další právní úpravy tohoto úseku.