Čtvrtek 29. března 1990

Další moje otázka se týká toho, jak budou řešeny zvýšené výdaje národních výborů v souvislosti s přebíráním předškolních zařízení a bývalých budov okresních výborů KSČ. Jde totiž i o to, aby národní výbory potřebné prostředky dostaly bezprostředně po odebrání, jinak budou ohroženy jiné plánované potřeby.

Značné problémy se dají očekávat i v oblasti financování kulturních domů, které jsou v majetku národních výborů. Těmto kulturním domům byly prostředky na provoz a činnost v převážné míře poskytovány formou příspěvků sdružených státními i družstevními organizacemi. V současné době vzhledem k ekonomické situaci tyto organizace odmítají příspěvky poskytnout. Sdružené organizace mohly rovněž podle tehdy platné vyhlášky o fondu kulturních a sociálních potřeb poskytovat příspěvek na činnost sdružených kulturních organizací. Novelizovaná vyhláška platná od 1. ledna 1990 však toto ustanovení nepřevzala. Finanční dopad na kulturní domy je značný. Těmto domům i přes různá omezující opatření, ale i přes aktivizaci směřující k maximálním příjmům hrozí uzavření. Jak budeme vzniklou situaci řešit?

I přes určité nejasnosti a řekl bych i nejistoty rozpočtu, zvláště v příjmové složce, která je závislá na motivaci podniků vytvářet zisk a která při odvodu 65 % není jistě velká, doporučuji rozpočet jako poslední rovněž podle stávajících rozpočtových pravidel přijmout. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Kasalovi. Hovořit bude poslanec Krubl, připraví se poslanec Chrobák.

Poslanec Pavel Krubl: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně. vážení páni poslanci, při projednávání rozpočtu na rok 1990 je nutno mj. uvést i tuto skutečnost, o které se včera zmínila poslankyně Černá.

Je to již přes tři měsíce, co bylo zřízeno nové ministerstvo životního prostředí České republiky, ale doposud nebyla zajištěna ani základní podmínka pro jeho činnost, totiž přidělení příslušných nebytových prostor. Důsledkem tohoto neúnosného stavu je, že 211 pracovníků tohoto ministerstva pracuje dosud na 23 místech v Praze i mimo ni, z toho někteří i doma, prostě není kam se posadit.

Tento stav ve značné míře ochromuje základní činnost tohoto ministerstva, jeho výkonnost, jakož i rozvíjení jeho aktivit, a to právě v situaci, kdy velká většina obyvatel považuje problém ekologie za jeden z nejzávažnějších úkolů české i federální vlády. Navíc dořešení umístění tohoto ministerstva je naléhavé i z hlediska dostupnosti jeho jednotlivých odborných pracovišť zástupci organizací, občanů a jejich iniciativ.

Dosavadní iniciativní, ale samostatné úsilí tohoto ministerstva při hledání přijatelného řešení zatím nevedlo k úspěšnému konci. proto se obracím na vládu České republiky s podnětem k urychlenému řešení zcela neúnosného stavu umístění ministerstva životního prostředí České republiky.

Dále bych chtěl poslance informovat o tom, že v těchto dnech je v Praze na návštěvě konzultant skupiny 24 průmyslových států, které se rozhodly poskytnout koordinovanou pomoc pro řešení ekologických problémů Československa. Předpokládám, že uvedená problematika byla konzultována s ministerstvem životního prostředí České republiky. Mohl by pan ministr životního prostředí sdělit z místa podrobnosti? Jakým způsobem se to dotkne projednávání rozpočtu České republiky? Všechno. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Krublovi. Hlásí se člen vlády o slovo? Prosím pana ministra.

Ministr životního prostředí Bedřich Moldan: Vážené poslankyně, vážení poslanci, pan poslanec Krubl se zmínil o dvou věcech.

Pokud jde o umístění našeho ministerstva, zatím ještě žádnou budovu nemáme a naše situace je opravdu tíživá. Česká vláda i já osobně se snažíme to řešit, zatím bohužel marně. Dnes odpoledne jsem požádal o omluvu předsedu České národní rady, protože se účastním zasedání pléna NVP, které má dislokační problémy řešit. Pevně doufám, že se nám již na tomto zasedání podaří tuto tíživou situaci vyřešit a podám o tom zprávu bezprostředně zítra, pokud ještě zítra bude pokračovat zasedání České národní rady.

K otázce druhé musím s politováním konstatovat, že tato záležitost s námi oficiálně konzultována nebyla. Děkuji.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu ministrovi za jeho odpověď.

Hlásí se poslanec Benda, a to k faktické poznámce. Prosím.

Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedo, vážená Česká národní rado, velice se omlouvám, že vstupuji do jednání o rozpočtu, ale chtěl jsem vás požádat, jestli bychom mohli teď projednat stanovisko nebo návrh bezpartijních poslanců ke stanovisku k Litvě, protože ve Federálním shromáždění se o tom dnes má jednat a my nemůžeme jakékoli stanovisko poslat sami za sebe - můžeme dát Federálnímu shromáždění jenom návrh. A jde tedy o to, aby se toto tam dostalo dříve, než o tom budou jednat.

Měl bych tedy návrh na změnu pořadu v tom smyslu, jestli bychom o této záležitosti mohli teď před přestávkou ještě jednat.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji. Vážené poslankyně, vážení poslanci, je to návrh klubu bezpartijních poslanců, abychom zaslali - zřejmě připravené - stanovisko Federálnímu shromáždění, protože podle ústavy nemůžeme posílat takováto stanoviska, nemáme pravomoc v zahraniční politice, a proto toto stanovisko musí být předloženo Federálnímu shromáždění, které - jak mám informaci - bude rovněž dnes projednávat výzvu k sovětskému parlamentu a litevskému parlamentu.

Má tedy někdo námitku, abychom projednali tento návrh poslanců bezpartijních? - Není námitek.

Prosím, pane poslanče, předložte návrh svého klubu.

Poslanec Marek Benda: (Čte) "Federálnímu shromáždění ČSSR, zahraničnímu výboru.

Poslanci České národní rady doporučují, aby do vyjádření Federálního shromáždění k otázce Litvy byl vzat v úvahu tento postoj poslanců České národní rady.

Stanovisko České národní rady k situaci v Litvě.

Uznáváme a plně podporujeme právo Litvy na samostatnost. Zároveň si však uvědomujeme složité ekonomické i politické vztahy mezi Sovětským svazem a Litvou a je nám jasné, že tyto vztahy nelze řešit jednostranným rozhodnutím.

Proto vyzýváme odpovědné činitele obou zúčastněných stran: Snažte se o smírné řešení vzniklé situace, a to konstruktivním a otevřeným dialogem. Nepoužívejte při řešení konfliktu násilí, ani hrozby násilím, ale použijte zákonných prostředků, které vám ústavy vašich zemí poskytují.

Apelujeme zvláště na sovětské představitele: Vyhněte se jakémukoli ozbrojenému střetu v Litvě. Znamenalo by to nejen porušení vaší ústavy, která jednotlivým republikám garantuje právo rozhodnout se pro nezávislost, ale také naprosto katastrofální zásah do příštího vývoje evropské i světové politiky."

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Vážené poslankyně, vážení poslanci, slyšeli jste návrh memoranda, které by bylo zasláno Federálnímu shromáždění, jeho zahraničnímu výboru, aby toto naše stanovisko bral v úvahu při koncipování jejich vlastního memoranda vůči parlamentu Sovětského svazu a Litvy, které bude projednávat dnes.

Já doporučuji, abychom schválili nebo neschválili toto stanovisko bez rozpravy. Je proti tomu nějaká námitka?

Poslanec Bohumír Rosický: Doporučuji zaslat toto memorandum přímo předsedovi Federálního shromáždění, nikoli jeho zahraničnímu výboru.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Ano, zašleme panu Dubčekovi jako předsedovi Federálního shromáždění.

Ještě se někdo hlásí o slovo? - Poslanec Rázl.

Poslanec Stanislav Rázl: Tady jde o velmi závažnou věc a my jsme ji slyšeli jen jednou. Proto bych prosil, kdyby poslanec Benda to mohl přečíst ještě jednou, protože tady rozhodujeme jako parlament. Normálně to vypadá tak, že takovou věc mají poslanci před sebou. Proto bych pana poslance prosil, aby to přečetl ještě jednou, abychom mohli zachytit jednotlivé formulace. poněvadž jde o věci velmi citlivé, protože formulace je mnohdy to základní, co se bude posuzovat.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Domnívám se, že si rozumíme, pane poslanče. Je to skutečně závažná záležitost, ale podotýkám, že bude zaslána Federálnímu shromáždění, nikoli mimo naši republiku.

Poslanec Jan Kasal: Mám dotaz, zda by text nemohl být také zaslán sovětskému velvyslanectví. - (Předseda: Nemůže.)

Poznámka z pléna: Prosím, aby text byl ještě jednou přečten.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Ano. Prosím, pane poslanče (k posl. Bendovi), čtěte prosím text pomalu, aby poslanci mohli pozorně sledovat každé slovo.

Poslanec Marek Benda: (Čte) "Stanovisko České národní rady k situaci v Litvě. Uznáváme a plně podporujeme právo Litvy na samostatnost. Zároveň si však uvědomujeme složité ekonomické a politické vztahy mezi Sovětským svazem a Litvou a je nám jasné, že tyto vztahy nelze řešit jednostranným rozhodnutím. Proto vyzýváme odpovědné činitele obou zúčastněných stran: snažte se o smírné řešení vzniklé situace, a to konstruktivním a otevřeným dialogem. Nepoužívejte při řešení konfliktu násilí, ani hrozby násilím, ale použijte zákonných prostředků, které vám ústavy vašich zemí poskytují. Apelujeme zvláště na sovětské představitele: vyhněte se jakémukoli ozbrojenému střetu v Litvě. Znamenalo by to nejen porušení vaší ústavy, která jednotlivým republikám garantuje právo rozhodnout se pro nezávislost, ale také naprosto katastrofální zásah do příštího vývoje evropské i světové politiky."

Poslankyně Marcela Černá: Mám osobně pocit, že bychom neměli připomínat sovětským představitelům jejich ústavu.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Myslím, že je technicky možné během polední přestávky text 200x rozmnožit a rozdat jej, abyste ho měli před sebou.

Poslankyně Anna Röschová: Federální shromáždění pravděpodobně velmi brzy o tom bude rozhodovat. Když to prodloužíme, tak se to tam nedostane.

Poslanec Petr Lom: V textu hovoříme o obou ústavách. Známe ale natolik dobře litevskou Ústavu, abychom to mohli říci? My to předpokládáme. Ale je to rozumné? Neměli bychom to přeformulovat? V textu je řečeno, aby využili možností, které jim jejich ústavy dávají, ke smírnému řešení konfliktu. Tam je poukázáno na to, že v Ústavě SSSR je zakotveno právo republiky rozhodnout se o samostatnosti či nesamostatnosti.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Doporučuji vyhnout se poslední větě. Nic se na textu nezmění. Federální shromáždění bude stejně přijímat vlastní provolání, které půjde do SSSR a do Litvy. Doporučuji, abychom tedy přijali takovéto stanovisko:

"Uznáváme a plně podporujeme právo Litvy na samostatnost. Zároveň si však uvědomujeme složité ekonomické a politické vztahy mezi SSSR a Litvou a je nám jasné, že tyto vztahy nelze řešit jednostranným rozhodnutím. Proto vyzýváme odpovědné činitele obou zúčastněných stran: snažte se o smírné řešení vzniklé situace, a to konstruktivním a otevřeným dialogem. Nepoužívejte při řešení konfliktu násilí, ani hrozby násilím, ale použijte zákonných prostředků, kterém vám ústavy vašich zemí poskytují. Apelujeme zvláště na sovětské představitele: vyhněte se jakémukoli ozbrojenému středu v Litvě." - Tečka to porušení ústavy bych tam vynechal.

Poslanec Vladimír Laštůvka: Doporučuji, abychom poslední větu znovu zvážili.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Vzhledem k tomu, že se nemůžeme sjednotit, doporučuji, abychom vytvořili redakční komisi, která by formulovala text tak, aby byl v souladu se zahraniční politikou. Abychom podpořili myšlenku, která je správná a dobrá, ale abychom nevhodným způsobem nevstoupili do těchto dvou stran, které spor mezi sebou vedou.

Místopředsedkyně ČNR Jaroslava Moserová: Domnívám se, že je zbytečné rozvíjet dlouhou debatu, protože Federální shromáždění z toho použije jen to, co uzná za vhodné. Federální shromáždění ví, co může a co nemůže.

Poslanec Stanislav Rázl: Paní místopředsedkyně, velmi si vás osobně vážím, ale jestliže na jedné straně apelujeme a tleskáme samostatnosti českého parlamentu, nemůžeme na druhé straně jako český parlament nepřevzít veškeré záruky za to, co v takové rezoluci českého parlamentu řekneme.

Nejsem zásadně proti rezolucím. Uvědomme si, že i my budeme mít národnostní problémy. Jak se postavíme k tomu, když nám někdo zvenku k těmto problémům bude dávat rezoluce, jestli něco máme nebo nemáme udělat.

Jsem pro rezoluci, ale takovou, aby byla objektivní, protože základ, který jsem pocítil z návrhu pana Bendy, spočívá v tom, že obě strany mají být stejně oslovovány k tomu nenásilí apod. Pak je to jednoznačně přijatelné.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Doporučuji toto řešení:

Předsedové klubů navrhnou za každý klub jednoho moudrého poslance nebo poslankyni, abychom z nich vytvořili redakční radu. Rada by se ihned sešla a dopracovala by návrh. Prosím současně vládu o jednoho poradce do této rady.

Prosím tedy o návrhy: posl. Anděl, posl. Rázl, posl. Škoda, posl. Lom, posl. Benda a ministr Moldan.

Prosím nyní redakční radu, aby se odebrala k jednání.

Budeme pokračovat ještě jedním diskusním příspěvkem. (Šum v sále.) Jak dlouho vám to může trvat? Deset minut máte k dispozici. Prosím. (Poslanec Pecina žádá o faktickou připomínku.) Ano.

Poslanec Martin Pecina: Vážený pane předsedo, vážená Česká národní rado, dámy a pánové, dovolte mi krátkou faktickou připomínku k předcházejícímu příspěvku. Padla zde závažná slova o návštěvě konzultanta 24 průmyslových států, kteří nabídli koordinovanou pomoc při řešení ekologických problémů v Československu. Padla zde také otázka, zdali se k této tematice vyjádřil ministr životního prostředí pan Moldan. Proto vyzývám Českou národní radu, aby udělala takové opatření, aby k podobným opomenutím již v budoucnu nedocházelo. Děkuji. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji za faktickou poznámku poslanci Pecinovi. V rozpravě vystoupí poslanec Chrobák, event. se připraví poslanec Krejčíř.

Poslanec Jaroslav Chrobák: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, k projednávání návrhu rozpočtu na rok 1990 přistupujeme v období, kdy je již uzavřen rok 1989. Výsledky dosažené organizacemi ministerstva průmyslu je možné hodnotit pozitivně. Resort splnil úkoly ve výrobě a jejich užití stejně jako v oblasti efektivnosti hospodaření a dodávek na vnitřní trh. Snížila se materiálová i celková nákladovost a současně vzrostla tvorba zisku. Z tohoto hlediska bychom mohli předpokládat, že výsledky uplynulého roku vytvořily dobrou základnu ke vstupu do roku letošního.

Plán v roce 1990 je však charakterizován nejen novým obsahem, který vyplývá z postupného přechodu na tržní mechanismus, ale i způsobem umístění na jednotlivé podniky. Souhrnně lze konstatovat, že z celkového počtu 142 státních podniků resortu ministerstva průmyslu České republiky jen asi 40 organizací je schopno řešit problematiku letošního roku samostatně Další skupina asi 30 podniků je závislá na spolupráci s ministerstvem průmyslu a zbytek asi 70 organizací vyžaduje zásahy centra. U řady organizací resortu dojde v roce 1990 ke kritickému nedostatku prostředků na dokončení rozestavěných investičních akcí. Centrální preference některých odvětví nebo oblastí našeho hospodářství vyústila v soustavném odčerpávání finančních prostředků z resortu průmyslu, což se projevilo značnou zastaralostí jeho výrobní základny. U založených rozestavěných akcí závazného charakteru, které byly v minulém období v podstatě dotovány, bude nutné v odůvodněných případech, kdy by zastavení akcí vedlo k prokazatelným národohospodářským škodám nebo k neřešení naléhavých ekologických dopadů zastaralých výrob uvažovat i nadále s účastí státního rozpočtu.

Situaci zhoršuje vysoká úvěrová zadluženost některých organizací spotřebního průmyslu, která vychází ze skutečnosti, že modernizace vybraných výrob lehkého průmyslu byla financována v korunové oblasti bankovním úvěrem. V současné době jsou u řady organizací splátky úvěrů rovny tvorbě odpisů a státní banka již odmítá poskytovat další úvěr.

Úroveň zisku je zcela závislá na zabezpečení dodávek surovin a materiálu, především z dovozu. V této oblasti je závažný problém v nedostatku devizových prostředků na investiční a neinvestiční dovoz v částce přesahující jednu miliardu Kčs.

Vliv kursovní změny vyrovnaný pouze z 50 % u organizací dotovaných z centrálních devizových zdrojů představuje výpadek ve výrobě asi 8 až 9 mld Kčs. Protože se jedná především o podniky prvovýroby, je potřeba počítat s dalším dopadem i navazujících zpracovatelských podniků uvnitř i mimo resort.

V chemickém průmyslu jde především o problémy ve výrobě barev a laků s dopadem na dodávky nátěrových hmot do všech odvětví národního hospodářství, zejména však do polygrafického průmyslu, automobilového průmyslu a nábytkářského průmyslu.

V gumárenském a plastikářském průmyslu se tyto vlivy mohou promítnout do zásobování v položkách plášťů pro osobní a nákladní automobily, dopravní pásy z PVC, molitanu, brzdového obložení, výrobků z technické pryže, fluroplastů a podlahových krytin.

V oděvním a textilním průmyslu hrozí omezování výroby v podnicích prvovýroby bavlnářského, vlnařského a lnářského průmyslu s návaznými dopady do všech zpracovatelských podniků pletařského a oděvního průmyslu, vyvolávajícími požadavky na devizovou spoluúčast odběratelských organizací pro řešení dovozu základních surovin, jako jsou vlna, bavlna, len a chemická vlákna.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP