o různého se přihlásilo se svými
dotazy a podněty na vládu, které nemusí
být zodpovězeny dnes, ani není možné,
aby byly zodpovězeny a budeme žádat odpověď
na příští schůzi nebo v termínu
daném jednacím řádem, sedm poslanců.
Jelikož se jedná o dotazy, věřím,
že budou formulovány stručně, konkrétně,
aby mohly být takto zaznamenány, aby je vláda
mohla zodpovědět. Jedná se o dotazy poslance
Němce, poslance Chudoby, poslance Holomka, poslance Krubla.
poslance Karase, poslance Dohnala, Čaji a poslankyně
Černé.
Prosím první dotaz poslance Němce, připraví
se poslanec Chudoba.
Poslanec Miroslav Němec: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, vážená
vládo, jen bych chtěl upozornit, že se nejedná
o dotazy, ale o interpelaci.
Na zasedání zdravotního a sociálního
výboru, které se uskutečnilo minulý
týden, byli poslanci informováni o situaci v zásobování
léky a zdravotnickým materiálem v České
republice. Závěr tohoto jednání vyzněl
zcela jasně jako konstatování kritické
situace v této oblasti. Přesto, že řada
nejvyšších hospodářských
činitelů prohlašovala, že dotace ze současného
rozpočtu jsou pro materiálně technické
zabezpečení našeho zdravotnictví v potřebné
výši, zůstává problém
jejího hmotného naplnění, a právě
tato disproporce se stává předmětem
předložené interpelace.
Ve vyspělých zemích vlastní výroba
léků představuje kolem 40 %. jejich potřeby.
V naší republice se tuzemská výroba
podílí na celkové spotřebě
65 ‰ Dovoz ze zemí RVHP 30 % a z nesocialistických
zemí 5 ‰ V absolutních číslech
je prodej léčiv v roce 1990 reálný
ve výši 6 850 000 Kčs v maloobchodních
cenách. V absolutních číslech je prodej
léčiv v roce 1990 reálný ve výši
6850 mil. Kčs v maloobchodních cenách, což
je o 4,9 %. více než v roce 1989, ale pouze po finanční,
nikoli hmotné stránce.
Podívejme se nyní, co se skrývá za
tímto nárůstem. Nárůst je v
rozhodující míře zajišťován
dodávkami ze s.p. Spofa, přes výrazné
zvýšení o 213 mil. Kčs zůstávají
nepotvrzeny dodávky za 555 mil. Kčs. Proto musí
být řada položek zajištěna náhradním
dovozem z nesocialistických zemí, a to minimálně
v rozsahu 44,6 FCO, ale na tyto dovozy chybí 25,5 mil.
FCO.
Předpoklady na dovozy léčiv ze zemí
RVHP na letošní rok nejsou nikterak povzbuzující,
o tom jsme už slyšeli včera. Pro vaši informaci
- např. na dodávkách ze SSSR chybí
22 položek, včetně antibiotik pro děti,
z NDR nebylo dosud potvrzeno 25 položek, z Maďarské
republiky je splnění ohroženo rozhodnutím
maďarské strany o pozastavení dodávek
placených v převoditelných rublech. Uspokojivý
stav je pouze v dovozech z Polské republiky. Léky
chybějící ze zemí RVHP vážně
ohrožují zabezpečení celých indikačních
skupin.
V současné době se objevuje nedostatek léků,
který bychom mohli definovat jako nedostatek léků
druhé generace. Jedná se např. o léky
vyvolávající svalovou ochablost a jsou nepostradatelné
při celkové anestezii pro provádění
větších chirurgických zákroků.
Jejich nedostatek tedy může znemožnit provádění
chirurgických výkonů v celých medicínských
odvětvích.
Velmi kritická je také situace v dovozech ze SFRJ,
kde na pokrytí je potřebné získat
dalších 100 mil. FCO.
Pokud jde o zabezpečení zdravotnického materiálu,
je v plánu zajišťován nárůstem
o 7,5 %. Avšak ani tento nárůst nemůže
saturovat dlouhodobá manka celé dlouhé řady
položek, mezi něž patří zejména
obvazový materiál, operační rukavice,
infúzní soupravy, jednorázová injekční
technika, rourky a hadičky, chirurgické nástroje,
laboratorní sklo atd. Na pokrytí nejkritičtějších
položek však chybí devizy ve výši
více než 66 mil. FCO. Podobně je tomu u diagnostiky,
přístrojů, náhradních dílů
atd.
Dosavadní příděl stanovený
plánem na dovozy je zhruba kolem 1,5 mld FCO, včetně
zvýšení. Znamená to však, že
zdroje jsou sice vyšší, ale prominutí
dluhové služby a devalvace koruny spolu s nárůstem
cen však de facto znamenají stagnaci přídělu
deviz na úrovni menší než roku 1989.
Pane místopředsedo vlády, poslanci zdravotního
a sociálního výboru za dlouhé roky
byli donuceni si zvyknout, i když neradi. že v lékárnách
se nedostává 35-40 položek léků.
že chybí základní zdravotnický
materiál v ordinacích a nemocnicích. Nemůžeme
se však smířit s myšlenkou, že by
v letošním a následujícím roce
došlo k podstatnému zhoršení situace v
zásobování.
Řadu let poslanci upozorňují na negativní
trend ve vývoji zásobování ve zdravotnictví,
bohužel bez hmatatelného výsledku. Obracím
se proto na vás, pane místopředsedo vlády,
i na všechny ostatní členy vlády, se
žádostí o urychlené projednání
zvýšené dotace ve výši alespoň
430 mil. FCO k zajištění nezbytných
neinvestičních dovozů, i na úkor přehodnocení
položek jiných resortů, neboť zdravý
národ je základním principem nejen humanity,
ale i prosperity.
Dále žádám o poskytnutí záruky,
že se již nebude opakovat situace jako v minulých
letech, kdy ministerstvo zdravotnictví a sociálních
věcí dostávalo přidělovány
devizové prostředky často až ve druhém
čtvrtletí. Tento stav potom prakticky znemožňuje
výhodné nákupy, spíše je tomu
naopak.
Ve vztahu k tuzemským výrobcům je nutné
především prosadit stanovení dodávek
pro zdravotnictví jako prioritní tak, že z
Hospodářského zákoníku by vyplývaly
regionální sankce za jejich nesplnění.
Týkalo by se to podniků řízených
českou i federální vládou. Ministerstvo
zdravotnictví a sociálních věcí
by také mohlo zvážit možnost nabídnout
některé výroby menším podnikům
s daňovým zvýhodněním. Jednalo
by se především o výrobky, které
nejsou atraktivní pro velké podniky malými
sériemi.
Třebaže víme, že v současné
době probíhají jednaní ke zmírnění
stávající situace, žádám
vládu o maximální akceleraci řešení
ve prospěch zdraví lidu. Děkuji vám
za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Pane poslanče, já se jenom ujišťuji, asi
jsem přeslechl začátek - je to interpelace
nebo podnět? Prosím, aby bylo zaznamenáno
jako interpelace. Pro zápis sděluji, že poslanec
Jindřich Němčík dává
podnět ke zřízení okresu Jeseník
z části okresu Šumperk, nehodlá vystoupit
písemně, předává přímo
ministru vnitra k odpovědi.
Dále vystoupí s dotazem poslanec Chudoba - opravuji
s podnětem. Připraví se poslanec Holomek.
Poslanec Pavel Chudoba: Vážený pane
předsedo, vážená Česká
národní rado, zítra tomu bude shodou okolností
právě rok, kdy naše plénum ČNR
projednávalo ještě v Paláci kultury
problematiku životního prostředí v českých
zemích.
V rozpravě k tomuto bodu jsem v tu dobu vystoupil k záměru
Správy radiokomunikací Praha dobudovat a rekonstruovat
vysílač v CHKO Pálava na vrcholu Děvína.
V druhé části jsem hovořil k neméně
závažnému ekologickému problému
Jihomoravského kraje. a to k vodohospodářským
úpravám jižní Moravy na řece
Dyji, vázaných na vodní nádrže
Nové Mlýny.
Rozsah a závažnost tohoto problému však
dnes evidentně přesahuje okresní i krajské
možnosti a kompetence všech dnešních složitostí
byly z úvodní vládní koordinační
komise přesunuty na dnešní uživatele vodního
díla, to je Povodí Moravy a na úroveň
okresních orgánů. Pro bezmocnost řešit
stávající patovou situaci dovoluji si zařadit
toto mé vystoupení jako interpelaci.
Jde o seskupení tří jezer, která svou
rozlohou 3 00 ha představují třetí
největší vodní plochu v Československu
po Lipně a Oravě.
Dnes, kdy je tato investice, jež si vyžádala
náklady přes 1,5 mld dokončena, vidíme,
že bohužel ne vše dopadlo tak, jak se před
více než 20 lety předpokládalo a slibovalo.
Snad žádné velké technické dílo
v Československu nebylo v minulosti předmětem
tak rozsáhlých polemik, studií a prognóz,
jako právě toto.
Dnes lze konstatovat, že většina varovných
prognóz ekologů a přírodovědců
se postupně naplňuje, zatímco předpokládané
užitky se dostavují omezeně nebo vůbec
ne. Znečištění vody dnes omezuje možnost
rekreace, dochází k úhynu ryb, každoročně
se na nádržích objevuje botulismus způsobující
masové úhyny ptáků, nepodařilo
se začlenit vodní dílo sadovými úpravami
do krajiny, takže dnes působí spíše
jako nevábná vodní poušť. Program
závlah, budovaný z celospolečenských
prostředků je zatím realizován pouze
na 38 % a skutečné odběry vody činí
zhruba 20 % disponibilní kapacity. To vše v podmínkách
dosavadních vysokých státních subvencí
na budování, ale i provoz závlah. Změnou
ekonomických podmínek dojde s největší
pravděpodobností k ještě nižší
efektivnosti závlah, neboť o ně zemědělské
podniky nebudou mít zájem.
Z těchto důvodů se, obdobně jako tomu
bylo u vysílače Děvín, nyní
silně rozvířila hladina nevole široké
veřejnosti a řady sdělovacích prostředků.
Např. "akční výbor pro obnovu
krajinného biotopu pod Pálavou", jako iniciativa
občanů obcí žijících v
okolí nádrží, požaduje vytvoření
komise odborníků, která by rozhodla o dalším
osudu těchto nádrží. Přitom doporučuje
jejich vypuštění, zalesnění dna
a ponechání několika menších
jezer a slepých ramen řeky Dyje. Ustavení
nezávislé komise expertů, která by
posoudila současný stav nádrží
a navrhla další postup, doporučuje i poradní
sbor CHKO Pálava.
I já jsem přesvědčen, že požadavek
na urychlené ustavení komise odborníků
je plně oprávněný.
Obracím se tedy touto interpelací na ministra životního
prostředí České republiky pana Moldana,
aby požádal Prezidium ČSAV, aby se akademické
ústavy tohoto úkolu opět ujaly, komplexně
ekologicky i ekonomicky vyhodnotily a navrhly z celospolečenského
hlediska nejvýhodnější řešení
na základě fundovaného vědeckého
rozboru. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Je to žádost na ČSAV nebo interpelace? (Odpověď:
Interpelace.) Prosím, aby bylo zaznamenáno jako
interpelace.
Slovo má poslanec Holomek, připraví se poslanec
Krubl.
Poslanec Karel Holomek: Pane předsedo, dámy
a pánové, mrzí mě poněkud,
že musím přednést svůj příspěvek,
lépe řečeno několik podnětů
v době, kdy už pozornost značně ochabla
a je tu velká únava. Nicméně doufám,
že to dobře dopadne.
Znovu se vracím k usnesení české vlády
ze dne 29. 11. 1989, vyjadřujícímu se ke
stavu řešení rómské problematiky
a základnímu zaměření v této
otázce. V podstatě žádný jiný
hmatatelnější dokument na vládní
úrovni o řešení této otázky
neexistuje.
Celé usnesení české vlády je
vedeno v tónu uvozovaném větami "Systematicky
vytvářet podmínky, přijímat
opatření, přehodnotit koncepci, pokračovat,
podporovat, připravit ...", což jsou pojmy, které
jsou neklamným svědectvím toho, že i
naše vláda přešlapuje na místě,
v řadě otázek má mnoho nejasností
v metodách i prostředcích, jak postupovat.
Není divu, je to problém letitý, cesta stále
neprobádaná a příklady ze zahraničí
i v západní Evropě nejsou příliš
lákavé. Rómové sami nepatří
rozhodně mezi tvárné a snadno ovlivnitelné
spoluobčany. To přirozeně celý problém
jen komplikuje.
Přesto se domnívám, mám-li na mysli
toto usnesení vlády, že je třeba projevovat
více konkrétnosti a reálnosti na věcných
faktech. V tomto okamžiku je přece jenom brzy na ucelenou
a vyhraněnou koncepční linii. Přece
však se rýsují jisté konkrétní
podněty, ze kterých je zatím možno vycházet.
Upozorním alespoň na některé.
V souvislosti s reorganizací národních výborů
je třeba i zcela nově koncipovat postavení
komisí pro řešení rómské
problematiky a převést je z oblasti jakýchsi
poradních orgánů, které spíše
evidovaly problémy, aniž je mohly jakkoli řešit,
do oblasti orgánů s právem a funkcí
výkonnou. Námitka, že národní
výbor může navrhovaná řešení
přijmout a realizovat, neobstojí. Tak tomu bylo
v minulosti a nevedlo to zatím nikam. Rovněž
složení těchto komisí musí zahrnovat
alespoň 50 % osazenstva z řad Rómů.
To vše pokládám za naprosto žádoucí.
V souvislosti s projednáváním rozpočtu
a s tím, že jsou zvyšovány dotace na bytovou
výstavbu, je třeba pomoci i v této oblasti
právě Rómům. Oni jsou v tomto směru
bezkonkurenčně na tom nejhůře. Společnost
má povinnost jim pomoci v tom případě,
že vznikají snad oprávněné povinnosti,
že za to částečně mohou sami.
Prosím, to připouštím. Souvisí
to jistě se vzděláním, intelektem,
úrovní kultury apod. Přesto však nelze
souhlasit s tím, jak je uvedeno v již citovaném
usnesení vlády, že v místech s větším
počtem rodin, které nejsou prokazatelně schopné
užívat současný bytový fond,
budovat byty s nižším standardem. Oprávněně
předpokládám, že pracovníci na
příslušných národních
výborech ve spolupráci s Rómy samotnými
podle konkrétních podmínek naleznou řešení.
Devastace bytového fondu Rómy, i když se vyskytuje,
je spíše fámou než rozšířenou
skutečností. Závadné byty musí
být likvidovány ev. přebudovány na
plnohodnotné byty, počínaje zařazením
do urbanistické výstavby přes občanskou
vybavenost, konče hygienickou vybaveností. Každé
jiné řešení by bylo nouzové a
bylo by je nutno po krátkém čase opět
přehodnocovat. Proto nesouhlasím s citací,
která je zde uvedena v tomto vládním usnesení
- budovat byty pouze přiměřené.
Přesto, že slyším šum, který
mi dává zřejmě na vědomí,
že se mnou nesouhlasíte, hodlám být
v tomto bodě nekompromisní.
Citujeme-li slovo přiměřené, ptám
se pro koho přiměřené? Pro cvičené
opice, nebo pro lidi, kteří vykonávají
velice nepříjemné práce, které
jsou pro ostatní občany naprosto nepřijatelné?
Nemíním a ani si netroufám provádět
zde instruktáž o rovných šancích
pro všechny občany, tedy i pro Rómy, a tedy
i v otázce bytové. Už slyším námitku
"vždyť si toho Rómové nebudou vážit,
neumí to užívat". Možná, ale
tu šanci musí dostat. Jak to dopadne, bude napůl
záležet i na příslušném
národním výboru, na sousedech, a předpokládejme,
že i s Rómy samotnými - alespoň s většinou
z nich, se něco významného v poslední
době děje.
Ve svém dalším podnětu chci navázat
na příspěvek poslankyně Moserové
a konec konců i na zprávu předsedy české
vlády Petra Pitharta, týkající se
obce a schopnosti žít v ní. Cituji: "Lidé,
kteří nikam nepatří, nejsou nikde
doma . . .".
To se týká Rómů, mých soukmenovců,
a dokonce bych řekl, že správné pochopení
této teze o obci bude asi i jedním z hlavních
náporů v řešení této problematiky.
Tam, kde se Rómové usadili, tam byli i posléze
přijati a stali se rovnocennými občany obce
se všemi právy a povinnostmi. Moji předkové
si tak dokázali počínat již na počátku
tohoto století, někteří Rómové
to nechápou dodnes.
Neustálé stěhování Rómů
a jejich rodin ze Slovenska na Moravu a do Čech za prací,
bytem, příbuznými, někdy i jen na
přátelskou návštěvu, která
poněkud přesahuje naše představy, co
se týče času, vytváří
krizové situace, akty nepřátelství
v místě nového působiště,
neochotu národního výboru k řešení
sociálních i bytových záležitostí
atd. Na základě získaných informací
mám téměř jistotu, že národní
výbory na Slovensku tuto migraci podporují všemi
možnými i nemožnými způsoby.
Navrhuji v tomto směru spolupráci mezi příslušnými
ministerstvy české a slovenské vlády,
event. Českou národní radou a Slovenskou
národní radou, která by našla odraz
i v činnosti národních výborů
na Slovensku a v českých zemích.
Dávám dále ke zvážení
připomínku k odchodu cizích státních
příslušníků v Československu
zaměstnaných, pokud zde nejsou na zaškolení
či na studiu. Už se zde o tom diskutovalo. Jedná
se o Poláky, Jugoslávce, Kubánce, Vietnamce
aj. Jejich platy, a zejména diety, mnohdy daleko převyšují
úroveň platů našich lidí, ačkoliv
jsou méně kvalifikovaní. Je to solí
v očích těch pracujících, kteří
jsou s nimi na stejném staveništi či ve fabrice.
V souvislosti s případnou nezaměstnaností,
která už bezprostředně hrozí,
je třeba se touto otázkou vážně
a urychleně zabývat. Poznámka nové
pani velvyslankyně v Rakousku, týkající
se Vietnamců a jejich hromadného úniku do
Rakouska, mě příliš neuklidnila. Uklidnila
snad Rakušany tím, že Vietnamci se vrátí
do Československa a zde jistě naleznou další
práci?
Dělám u stavební firmy a právě
nyní velmi těžce zápasíme o smysluplné
naplnění našeho výrobního programu
pro nejbližší budoucnost a s tím související
otázkou sociálních jistot a záruk,
které bychom chtěli našim zaměstnancům
za každou cenu dát. Proto kladu otázku příslušnému
ministrovi - na jak dlouhou dobu jsou tyto smlouvy uzavřeny
a zda je vláda hodlá prodlužovat? I
Neměl jsem tím na mysli jakkoli zpochybňovat
pomoc cizích zahraničních podnikatelů
jako celků realizujících jisté konkrétní
akce. Mám zde na mysli otevřenou náruč
bohatého strýčka, na něhož si
hrajeme, nebo jsme si hráli, a jímž už
dávno nejsme. Osud vlastních pracujících
nám musí být přednější.
Dovolte mi, abych vyslovil naději, že v poslední
době se přece jen objevují příznaky
toho, že i v oblasti řešení rómské
problematiky se věci začínají řešit
od základů. Řada iniciativ mezi vzdělanými
Rómy a jejich příznivci na vysokých
školách v Praze a v Brně přichází
s konkrétními návrhy například
na zřízení katedry romistiky na Karlově
universitě v Praze, kde za tím stojí dr.
Hübschmannová, nebo na zřízení
semestrálního běhu na pedagogické
fakultě v Brně s romskou tématikou, kde iniciativu
projevil dr. Nečas Tato katedra by měla budoucím
pedagogům usnadnit jejich vstup i při práci
s rómskou mládeží. Předmětem
výuky by bylo etnikum, jazyk, kultura, sociální
problematika. práce v terénu apod. Škola by
tak mohla být velmi nápomocná i v řešení
a koncepčních přístupech v této
problematice.
Rozhodně dávám tuto otázku ke zvážení
ministru školství a kultury. V nejbližší
době se jistě setká s příslušnými
návrhy a já doporučuji jejich bedlivé
prostudování.
Dámy a pánové, nevyskytuji se za touto tribunou
příliš často, a proto mi dovolte říci
ještě pár slov k problematice tak říkajíc
celospolečenské.
Padlo zde mnoho vážných a zajisté i
oprávněných slov na adresu KSČ. Dokonce
i výzva ke zrušení této strany. Na některých
místech se vyskytují vážné symptomy
rozkladu Občanských fór a Veřejnosti
proti násilí právě pro různý
pohled na komunistickou stranu a na otázku, zda vůbec
může příslušník této
strany vykonávat jakoukoliv významnou funkci. Přál
bych vám přijít někdy na zasedání
parlamentu Občanského fóra v Brně.
Situace dospěla tak daleko, že je zpochybňován
čestný a statečný přístup
těch bývalých disidentů, kteří
ještě v roce 1968 byli v komunistické straně
a v Pražském jaru a později dalších
20 let usilovali o to, čeho bylo dnes dosaženo. Mnozí
z nich tak učinili způsobem rozhodujícím
a byli i bezprostředními spolupracovníky
našeho prezidenta Václava Havla.