Patrně ti soudci, kteří soudili "vězně
svědomí", o kterých dneska mluvíme,
jsou ti zvlášť vybraní soudci, povětšině,
ke kterým tehdejší totalitní vedení
mělo důvěru. Většinou soudili
tyto věci předsedové soudu a jejich náměstci.
Víme, že někdy docházelo k přímým
intervencím. Dnes vám to nikdo už neřekne,
ale z toho spojení s dřívějšími
strukturami lze odvodit, že si ty struktury byly jisté,
že tito soudci budou soudit tak, jak se od nich očekává.
Je ale zapotřebí každý ten spis řádně
prohlédnout.
Byly tady námitky, které jsem slyšela v kuloárech,
proti jednomu soudci, o kterém vím, že jednak
řadu věcí zprošťoval, z takových
událostí okolo Palachova týdne, anebo to
postupoval přestupkům a prokurátoři
podávali stížnost. Takového soudce budeme
jistě posuzovat jinak, než soudce, který dával
nepřiměřeně vysoké tresty.
Ujišťuji vás, že pokud zjistíme na
ministerstvu - proto jsem už na začátku, když
jsem tady po prvé dnes vystupovala, uváděla,
že jsem žádala o pomoc jak VONS, tak Chartu,
tak Občanská fóra, všechny struktury,
které by mohly vnést nějaké světlo
do hodnocení jednotlivých osob, na jedné
straně je velice závažné a odpovědné
rozhodnout o někom, že už nadále nemůže
fungovat jako soudce. Na druhé straně ale zase je
to nutné, protože soudce na rozdíl od jiného
pracovníka rozhoduje o osudech ostatních lidí
a tedy je třeba přistupovat k této otázce
velice odpovědně a citlivě.
Proto znovu apeluji na vás, aby pokud máte zkušenosti,
abyste mně je předali, ale aby šlo o konkréta,
aby šlo o skutečně zdůvodněné
argumenty, skutečně o sdělení, ze
kterých je nutno vyvodit významné závěry.
To si myslím všichni uvědomujeme, že na
jedné straně rozhodujeme o osudech lidí,
ale na druhé straně, že rozhodujeme o osudech
těch lidí, kteří by rozhodovali o
osudech ostatních lidí. Děkuji vám
za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji paní ministryni. Faktickou poznámku
má poslanec Hubálek, potom poslanec Anděl.
Poslanec Bohuslav Hubálek: Hubálek, Praha
9, volební obvod 19 - vážený pane předsedo,
dámy a pánové, podporuji stanovisko dr. Burešové,
co se týká vybraných soudců. Osobně
znám dr. Rudolfa Janáka, odsoudil mně v roce
1956 za tak zvané pobuřování v souvislosti
s povstáním v Maďarsku a s revolučním
kvasem v Polsku. Po svém propuštěním
jsem dr. Janáka vyhledal a osobně jsem mu poděkoval
za jeho přístup, jako odborníka, který
se snažil hájit a všechna moje tvrzení
prozkoumával ve snaze zachovat normu zákona. Byl
jsem si vědom tehdejší situace a, toho, co
následovalo, když mně po roce a půl
pustili, říkám, poděkoval jsem mu.
Prosím vás, možná, že to někomu
zní strašně divně, můžete
myslet, že jsem přecitlivělý nebo něco
takového, ale právě to, co jsem v životě
prodělal mě naučilo čapkovsky chápat.
Proto jsem rád, že se mluví k vládě
národního porozumění, protože
Čapek sám se snažil být tolerantní
a hledat porozumění k lidem, ale kdo četl
jeho Matku tak ví, že ta svému synovi Tonimu
řekla "jdi" a dala mu pušku. My musíme
tedy najít ty momenty, kdy máme zachovat ten čapkovský
tolerantní nadhled i ten moment, kdy musíme říci
vezmeme pušku a jdeme.
Proto jsem tehdy dr. Janákovi poděkoval a rád
bych ho poznal v té funkci u krajského soudu. Když
tam budou takoví lidé jako je on a ti ostatní,
za které se zaručila dr. Burešová, k
níž, ačkoliv ji osobně neznám,
mám bezmeznou důvěru, vzhledem k tomu, co
na poli spravedlnosti u nás vykonala, přikláním
se k její žádosti nebo prosbě, když
nevyhovíme jiným jejím návrhům,
tak abychom v těchto 9 případech hlasovali
pro čapkovskou toleranci, ale i pro blaho nás, protože
justici a dobrou bezpečnost potřebujeme. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji, poslanec Anděl.
Poslanec Václav Anděl: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně
a poslanci, myslím si, že dnes jsme v nezáviděníhodné
situaci, protože návrh soudců nebyl dobře
připraven. Myslím si, že hlavní viník
je ministerstvo spravedlnosti, ne ústavně právní
výbor, ale co se dá dělat. Musíme
se na něčem dohodnout a já tedy doporučuji
to co můj předřečník, abychom
skutečně rozhodovali jenom k těch soudcích,
za které se naše paní ministryně spravedlnosti
může zaručit a možná ještě
k těch justičních čekatelích.
Jinak doporučuji, aby se zvolil postup u těch dalších
takový, jaký navrhoval s nějakou modifikací
pan poslanec Benda, protože si myslím, že byl
účelný.
Jenom jedno slovo na závěr, mrzí mně,
že paní ministryně spravedlnosti zde řekla,
že nelze mít ty nejlepší soudce z nejlepších,
protože mají malý plat. S tím já
nesouhlasím, já myslím, že soudce musí
vždycky pracovat dobře bez ohledu na to, jaký
plat má. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji, slovo má poslankyně Röschová.
Potom uděláme přestávku.
Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedo,
vážená Česká národní
rado, ráda bych se vrátila k těm soudcům,
navrhovaným v oddíle b), to je k soudcům,
kteří se vracejí do justice rámci
své rehabilitace. Prosím vás pěkně,
uvědomme si jednu záležitost, že tito
lidé v letech 1969/70 a i později museli odejít
v plném rozkvětu své pracovní činnosti,
to znamená, že těmto lidem bylo ublíženo.
Já pracuji v justici od roku 1978 jako státní
notářka, samozřejmě tyto roky jsem
nezažila, ale vím, co mně na příklad
vyprávěly kolegyně notářky,
protože, když nebyly politické spolehlivé,
že soudy je přeřadily do tohoto ranku justice,
kdy tito lidé třeba 3-4 roky čekali, jaký
bude jejich osud, nechtěl je nikdo v žádném
podniku, spíš je přendávali z jednoho
oddělení soudu na druhé a my dneska bychom
možná neuváženým činem udělali
ok, že by těmto lidem, kromě těch, za
které se zaručila paní ministryně
Burešová, bylo ublíženo po druhé.
Obávám se toho, že tito lidé samozřejmě
čekají na vrácení zpět do justičního
života a asi by toto nesli jako velké zklamání
a mohli by to skutečně pociťovat jako ublížení.
Já například dva další takové
lidi znám, za které bych se mohla zaručit,
kteří jsou tady navrhovaní. Myslím,
že bychom tyto navrhované soudce neměli odkládat,
že bychom je měli zvolit do justičních
orgánů. Zrovna tak bych se přimlouvala za
justiční čekatele.
Přikláněla bych se tedy k návrhu kolegyně
Marvanové, že by se tedy odložil oddíl
a), b) a e). Děkuji.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji. Prosil bych ústavně právní
výbor, poprosil bych i paní ministryni Burešovou
a pana dr. Mokrého, aby se v průběhu přestávky
sešli a předložili České národní
radě návrh, kterému budeme věřit
a schválíme jej, je třeba dopracovat usnesení
o odvolání atd. Jednání se účastní
u poslankyně Lagová. Přestávka na
30 minut.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Vážená Česká národní
rado, zahajuji přerušené jednání
a musím poděkovat ústavně právnímu
výboru za práci, kterou odvedl v průběhu
přestávky, protože musím konstatovat.
že tento materiál nebyl přikázán
ústavně právnímu výboru, protože
se jedná, jak už jsem říkal, o průběh
ze starších struktur, že je to otázka
mezi ministerstvem spravedlnosti a ústředním
výborem Národní fronty, a nebyl přikázán
ústavně právnímu výboru, i
když samozřejmě není vyloučeno,
že ho mohl projednat. A právě proto jim děkuji
za to, že zasedli o přestávce, zatímco
my jsme se mohli trochu odrekreovat, oni museli pracovat.
Ptám se zda jste se shodli na tom, kdo promluví
za ústavně právní výbor. (Hlas:
Paní poslankyně Lagová přednese návrh,
pokud jde o volbu.)
Poslankyně Hana Lagová: Vážený
pane předsedo, vážení poslanci, doporučuje
se tedy, aby Česká národní rada zvolila
podle článku 101 ústavního zákona
č. 100/1960 Sb. ve znění ústavního
zákona zákona č. 155/1966 Sb., kterým
se mění a doplňuje hlava VIII. Ústavy
a podle § 43 odst. 1 zákona č. 36/1964 Sb.,
o organizaci soudů a o volbách soudců, vyhlášeného
v úplném zněn pod č. 19/1970 Sb. do
funkce soudce z povolání k soudům v České
republiky tyto kandidáty: K Nejvyššímu
soudu České republiky dr. Milana Holuba, CSc., nar.
18. 9. 1934.
Doporučujeme. aby nebyli projednáváni kandidáti
uvedení pod odstavcem a).
Dále aby nebyli projednáni kandidáti pod
bodem b). Aby byli en bloc schváleni kandidáti z
řad justičních čekatelů uvedených
bod bodem c), aby Česká národní rada
dále schválila en bloc kandidáty, kteří
se vracejí do justice v rámci své rehabilitace,
tak jak je máte uvedeny pod bodem d) s doplněním
na straně 9, pokud jde o dr. Františka Hondla, narozeného
24. 10. 1942, že se současně zprošťuje
předchozí funkce a z kandidátů z jiných
justičních funkcí a mimo justici - to co
je uvedeno pod bodem e), doporučuje se schválit
jen ke Krajskému soudu v Brně dr. Jiřího
Machourka, narozeného 10. 2. 1944. Tolik návrh.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslankyni Lagové za přednesení
návrhu.
Domnívám se, vážená Česká
národní rado, že bychom měli podpořit
v tomto bodě ministerstvo spravedlnosti, jmenovité
ministryni spravedlnosti, protože skutečnost je taková,
že musíme zvolit soudce. aby měl kdo soudit,
aby mohla pokračovat rekonstrukce soudů atd., jak
to zdůvodnila ve svém slově paní ministryně.
Jsou ještě nějaké námitky, připomínky
k návrhu, který byl přednesen?
Poslanec Karel Holomek: Pane předsedo, dámy
a pánové, je mi líto. že znovu vystupuji,
ale protože jsem zpochybnil kandidaturu dr. Holuba a na základě
sdělení ministryně paní Burešové
a pana předsedy Nejvyššího soudu, od kterých
jsem dostal dobrozdání na dr. Holuba, odvolávám
svou připomínku. Děkuji.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Holomkovi. Ještě někdo?
(Ne.) Mohu tedy ukončit rozpravu k celému bodu?
Budeme hlasovat o usnesení tak, jak bylo předneseno
poslankyní Lagovou. Doporučuji, pokud nebude námitek
proti tomuto způsobu hlasování, abychom hlasovali
o celém usnesení najednou. Je proti tomuto způsobu
hlasování nějakých námitek?
(Hlasy z pléna.) Ano. poslankyně Marvanová
navrhuje, aby se hlasovalo o soudcích jednotlivě.
(Hluk v sále.)
Je zde protinávrh poslankyně Marvanové.
Poslanec František Vrbka: Nesouhlasím s tím,
myslím, že by se mělo hlasovat vcelku.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Ano. Chtěl jsem dát hlasovat o protinávrhu
paní poslankyně Marvanové. Je zde protinávrh,
abychom hlasovali o každém soudci zvlášť.
Kdo souhlasí s tímto návrhem paní
dr. Marvanové? (Hlasuje se.) Děkuji.
Kdo je proti? (Hlasuje se.) Domnívám se, že
není potřeba dávat sčítat,
že většina byla viditelná a jednoznačná.
Budeme tedy hlasovat o celém návrhu usnesení
v celku. Kdo tedy souhlasí s tím, aby Česká
národní rada přijala k bodu 9 našeho
jednání, to znamená k volbě soudců,
návrh usnesení tak, jak byl přednesen poslankyní
Lagovou, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.
Kdo je proti tomuto návrhu? (4 poslanci proti.)
Kdo se zdržel hlasování? (21 poslanců.)
Děkuji.
Konstatuji, že jsme návrh většinou hlasů
přijali.
Posledním bodem našeho jednání je
Uvedený návrh zákona jste obdrželi jako
sněmovní tisk 197.
Prosím prvního místopředsedu vlády,
ministra vnitra pana Antonína Hrazdíru, který
je pověřen vládou, aby zdůvodnil tento
návrh, aby se ujal slova.
První místopředseda vlády ČR
a ministr vnitra Antonín Hrazdíra: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, v uplynulých dnech
Federální shromáždění
schválilo zákon o právu shromažďovacím,
a to 27. března a zákon o civilní službě
14. března. V obou případech se jedná
o hmotně právní předpisy, jejichž
vydávání patří plné
do kompetence federace.
Uvedené zákony Federálního shromáždění
však zakládají v některých činnostech
a v obecné rovině působnost národním
výborům. Vzhledem k tomu, že ústava
svěřuje úpravu stupňů a druhů
národních výborů a jejich působnost
zákonům národních rad, bylo nutno
zpracovat zákon ČNR, který dnes předkládáme
k projednání. Zdůrazňuji, že
účelem tohoto zákona je pouze stanovit stupeň
národního výboru, který bude vykonávat
činnosti vymezené obecně národním
výborům ve federálních zákonech.
Pokud jde o působnost ve věcech práva shromažďovacího,
počítá předložený návrh
zákona s tím, že ji bude vykonávat místní
národní výbor, v jehož územním
obvodu se bude shromáždění konat. Pro
ONV se působnost zakládá pouze v případech,
kdy místo konání má přesahovat
území obce, ležící v jeho územním
obvodu.
Pokud jde o úkoly národních výborů
při zajišťování civilní
služby, svěřuje se podle návrhu zákona
tato působnost ONV, v jejichž územním
obvodu má trvalý pobyt občan, o jehož
právech a povinnostech ve věcech civilní
služby se rozhoduje.
Vzhledem k tomu, že při schvalování
vládního návrhu zákona o civilní
službě došlo ve Federálním shromáždění
k některým změnám, je nezbytné
provést v návaznosti na to i související
úpravy textu vládního návrhu zákona
České národní radě.
Konkrétně se již nepočítá
s tím, že by žádosti o povolení
civilní služby projednávala komise pro civilní
službu, ustanovená národním výborem.
Navrhuji proto vypustit v projednávaném návrhu
zákona § 3 včetně navazujících
poznámek. Současně navrhuji upravit návazně
na změny ve federálním zákoně
další odkazující poznámky tak,
jak jste s nimi byli seznámeni podrobně při
jednání ve vašich výborech.
Navrhuji, aby předložený vládní
návrh zákona Českou národní
radou včetně uvedených změn byl schválen.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji panu ministru Hrazdírovi a prosím
společného zpravodaje poslance Pešku, aby se
ujal slova a přednesl společnou zprávu výborů
české národní rady.
Zpravodaj poslanec Pavel Peška: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, jako
společný zpravodaj k vládnímu návrhu
zákona ČNR o působnosti národních
výborů při provádění
některých ustanovení zákona o právu
shromažďovacím a zákona o civilní
službě chtěl bych konstatovat, že tento
návrh byl projednán ve všech výborech.
Ústavně právní výbor navrhuje
ovšem ještě jednu změnu, že v §
2 by se měla vložit slova, za slovo "působnost":
"na úseku státní správy",
aby bylo zcela jasné, že ONV nemůže vykonávat
trestní pravomoc uvedenou v zákoně. Zdá
se to být jako samozřejmé, ale už vzhledem
k diskusím, které se vedly o tom, že by byla
rozšířena pravomoc právě na tomto
úseku, domníváme se, že by to bylo možno
doplnit "na úseku státní správy".
O tom škrtnutí už pan místopředseda
mluvil, v § 3.
Pokud jde o § 4, tam je třeba vyplnit prázdné
místo slovy "... nabývá zákon
účinnosti dnem vyhlášení."
Jinak poznámky pod čarou jsou upřesněny
a odpovídají připomínkám. Myslím,
že o tom není nutno mluvit vzhledem k tomu, že
- aspoň podle mého soudu, někteří
kolegové teoretikové s tím nesouhlasí
- to není přímo součást zákona,
o které bychom museli zvlášť rozhodovat
a text poznámek schvalovat.
Navrhuji, aby byl tento zákon schválen s těmito
připomínka: V § 2 doplnit ". . . na úseku
státní správy", § 3 škrtnout
a poslední paragraf by zněl: "Tento zákon
nabývá účinnosti dnem vyhlášení.".
Děkuji.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji panu poslanci Pavlu Peškovi za přednesení
společné zpravodajské zprávy včetně
doplnění a doporučení České
národní radě ke změnám, které
doporučil.
Přeje si někdo z poslanců vystoupit k tomuto
návrhu zákona: (Nikdo.) Nikdo. Přeje si vystoupit
pan ministr? (Ministr Hrazdíra: Souhlasím s návrhem.)
Souhlas s návrhem, tak jak byl přednesen společným
zpravodajem panem docentem Peškou.
Mohu tedy rozpravu ukončit a přistoupíme
k hlasování. Doporučuji hlasovat o celém
návrhu najednou. Jsou proti tomuto způsobu hlasování
námitky? (Ne.) Nejsou.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona
České národní rady o působnosti
národních výborů při provádění
některých ustanovení zákona o právu
shromažďovacím a zákona o civilní
službě podle sněmovního tisku č.
197 ve znění přednesené společné
zprávy výborů ČNR včetně
doplnění, jak je přednesl poslanec Peška,
ať zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? Jeden.
Zdržel se hlasování? Jeden.
Jenom pro zápis a protokol opakuji, že u všech
3 bodů, které jsme dnes schvalovali, bylo přítomno
podle prezenční listiny 179 poslanců.
O slovo se přihlásil poslanec Palkoska. Bude hovořit
ještě k tomuto návrhu zákona.
Poslanec Ivo Palkoska: Vážené paní
poslankyně, vážení páni poslanci,
dovolte mně po dohodě s dalšími členy
ústavně právního výboru přednést
faktickou poznámku, která formálně
navazuje na právě schválený zákon.
Ústavně právní výbor se seznámil
s platným zněním zákona o civilní
službě teprve včera, resp. předevčírem
a zákon o právu shromažďovacím
jsme posuzovali pouze dle vládního návrhu,
tisk FS č. 279 a dle společné zprávy
výborů Federálního shromáždění
tisk č. 318 a dle záznamů tajemnice ústavně
právního výboru z přímého
přenosu jednání federálního
shromáždění. Neměli jsme tedy
ani k dispozic i oficiální platné znění.
Soudím, že poslanci České národní
rady by napříště měli mít
k dispozici platné znění všech zákonů
Federálního shromáždění
do 3 dnů od jejich vyhlášení. To prosím,
aby bylo bráno jako můj osobní návrh
na další činnost České národní
rady.

