Vládní návrh
zákona České národní rady o
některých opatřeních týkajících
se působnosti ministerstev České republiky
podle tisku 199 a 218
Odůvodněním
návrhu zákona pověřila vláda
České republiky 1. místopředsedu vlády
pana Antonína Hrazdíru. Prosím, aby se ujal
slova.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Antonín Hrazdíra: Vážený pane předsedo,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, ve výborech České národní
rady byl projednán vládní návrh zákona
ČNR o některých opatřeních,
týkajících se působnosti ministerstev
České republiky, který doplňoval jednak
působnost ministerstva zdravotnictví
a sociálních věcí České
republiky na úseku civilní služby, jednak působnost
ministerstva vnitra České republiky na úseku
individuálního podnikání fyzických
osob.
Vzhledem k tomu, že zákon
o civilní službě byl schválen Federálním
shromážděním již dne 14. března
tohoto roku, byla působnost na úseku civilní
služby ministerstva zdravotnictví a sociálních
věcí projednána a schválena plénem
ČNR již dne 29. března tohoto roku.
Předmětem dnešního
projednání je tedy pouze doplnění
působnosti ministerstva vnitra na úseku individuálního
podnikání fyzických osob.
Potřeba doplnění
působnosti příslušného ústředního
orgánu státní správy na úseku
individuálního podnikání fyzických
osob vznikla v souvislosti s předložením vládního
návrhu tohoto zákona Federálnímu shromáždění,
které schválilo předložený vládní
návrh zákona na svém zasedání
dne 19. 4. t. r. a změnilo jeho název na zákon
o soukromém podnikání občanů.
Ministerstvo vnitra by tedy podle
projednávaného vládního návrhu
zákona České národní rady mělo
být ústředním orgánem státní
správy na úseku soukromého podnikání
občanů. Věcné důvody, které
svědčí pro to, aby tímto orgánem
bylo právě ministerstvo vnitra jsou následující:
1/ Podle zákona o soukromém
podnikání občanů se budou nejčastěji
poskytovat služby v oborech, které jsou zahrnovány
do místního hospodářství, jehož
správa je v působnosti ministerstva vnitra.
2/ Ministerstvo vnitra se podnikáním
občanů zabývalo již v minulých
letech, zejména pak, když občané podnikali
na základě nařízení vlády
ČSR č. 154/1982 Sb., o poskytování
služeb na základě povolení národního
výboru, a později na základě nařízení
vlády ČSR č. 1/1988 Sb., o prodeji zboží
a poskytování jiných služeb občany
na základě povolení národního
výboru. Ministerstvo vnitra má tudíž
s uvedenou problematikou odpovídající zkušenosti.
Vážené poslankyně,
vážení poslanci, doporučuji, aby vládní
návrh zákona České národní
rady byl schválen s tím, že ministerstvo vnitra
České republiky bude vykonávat státní
správu na úseku soukromého podnikání
občanů, jak to odpovídá názvu
zákona schváleného Federálním
shromážděním.
Je nezbytné, aby projednávaný
zákon ČNR nabyl účinnosti k témuž
dni, jako zákon o soukromém podnikání
občanů, to je 1. května 1990.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
panu místopředsedovi vlády za zdůvodnění
vládního návrhu zákona.
Prosím nyní společného
zpravodaje, předsedu výboru pro národní
výbory a národnosti pana poslance Hergesella, aby
odůvodnil předloženou společnou zprávu
výborů.
Společný zpravodaj poslanec Walter Hergesell: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, v průběhu března
a dubna projednaly všechny výbory ČNR vládní
návrh zákona ČNR o některých
opatřeních, týkajících se působnosti
ministerstev České republiky - tisk 199.
V poslední schůzi
pléna ČNR jsme již tento vládní
návrh zákona projednávali, avšak nemohli
jsme jej projednat celý, neboť pod bodem dvě
jsme nemohli svěřit ministerstvu vnitra funkci ústředního
orgánu státní správy pro individuální
podnikání, neboť nebyl dosud schválen
příslušný zákon Federálním
shromážděním.
S ohledem na skutečnost,
že Federální shromáždění
již tento zákon schválilo se změnou
názvu individuální podnikání
fyzických osob na soukromé podnikání
občanů, doporučuji Vám, abychom v
tomto smyslu dnes schválili působnost ministerstva
vnitra ČR na úseku soukromého podnikání
občanů, jak je uvedeno ve společné
zprávě výborů ČNR tisk 218.
Současně s ohledem
na dnešní datum projednávání
zákona a na účinnost zákona o soukromém
podnikání občanů doporučuji,
aby tento zákon nabyl účinnosti dnem 1. května
1990.
Pane předsedo, děkuji.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
poslanci zpravodaji Hergesellovi za přednesení společné
zprávy výborů. Ani k tomuto zákonu
jsem neobdržel písemné přihlášky
do rozpravy. Přeje si někdo z poslanců vystoupit
k tomuto zákonu? Pan poslanec Valtr.
Poslanec Vratislav Valtr: Pane předsedo,
dámy a pánové, výbor pro průmysl
a stavebnictví v § 1 odstavec jedna navrhoval doplnit
jen jedno slůvko a to ve větě " …
orgánem příslušným k registraci
podle zákona o individuálním podnikání
fyzických osob je obvykle ONV … " Vedle nás
k tomu ta skutečnost, že jednak je existence ONV do
budoucna diskutabilní
a zákon bude třeba měnit, jednak jsou spádová
místa už dnes, např. sto tisícový
Havířov, odkud tedy všichni budou muset jezdit
do okresního města, aby si registrovali živnostenskou
činnost, stejně tak je padesátitisícový
Třinec, který se značnými
dopravními obtížemi bude muset jezdit do Frýdku
- Místku atd. Mám za to, že by to slovo umožňovalo
ve vybraných místech a v souladu s uplatňováním
autonomie větších měst a obcí,
aby ta registrace byla možná i jinde než pouze
u stávajících ONV. Děkuji za
pozornost.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
poslanci Valtrovi. Přeje si někdo z poslanců
vystoupit? Ne. Pane místopředsedo vlády,
budete reagovat na poznámku pana poslance Valtra? /Vzdává
se/ Slovo má společný zpravodaj poslanec
Herrgesell.
Poslanec Walter Herrgesell:
Vážený pane předsedo, vážené
poslankyně, vážení poslanci, s ohledem
na to, že se vlastně velmi usilovně pracuje
na novém zákonu o národních výborech,
který bude nutno projednat a schválit už na
podzim letošního roku, jsme toho názoru, i
ve výboru pro národní výbory a národnosti,
že v souvislosti s tímto novým zákonem,
kde se bude řešit otázka postavení národních
výborů apod., bude vyřešena i tato otázka,
tedy přímo zákonným opatřením.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Čili není
potřeba ho doplňovat.
Poslanec Walter Herrgesell:
Domnívám se, že není potřeba
ho doplňovat.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
pane poslanče, pan poslanec Valtr - stačí
toto odůvodnění, které přednesl
společný zpravodaj pan poslanec Herrgesell ?
Poslanec Vlastislav Valtr /z pléna/: Domnívám se,
že není tak jisté, zda připravovaný
zákon bude dostatečný …
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji, byl zde návrh na doplnění
zákona od zpravodaje výboru pro průmysl a
stavebnictví poslance Valtra. Vzhledem k tomu, že
poslanec Valtr trvá na své připomínce,
prosím, aby od řečniště přesně
formuloval přesnou formulaci celého návrhu
a nechám o něm hlasovat jako o doplnění.
Poslanec Vlastislav Valtr: Navrhuji
text § 1 - odst. 1 - aby .. podle zákona o podnikání
individuálních fyzických osob byl - a teď
je doplněno: "obvykle okresní národní
výbor." Tedy doplnit pouze to slovo obvykle
ONV.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji,
slyšeli jsme návrh poslance Valtra, se zdůvodněním,
které přednesl. Poslanec Valtr na svém návrhu
trvá. Čili nechám o něm hlasovat jako
o protinávrhu. Prosím.
Poslanec Bohumil Ladislav: Pane
předsedo, vážená Česká
národní rado, já se domnívám,
že mnoho z nás právníky není,
navrhoval bych přerušit zasedání, ať
se sejde ústavně právní výbor
a dá nám k tomu vysvětlení, protože
tato připomínka se mi zdá z mého hlediska
naprosto zbytečná, protože to je organizační
věc národního výboru, aby si zařídil
pobočku.
Předseda České národní rady Jaroslav Šafařík:
Je zde protinávrh poslance, každý k
němu zaujme stanovisko svobodně, při hlasování.
Poslanec Stanislav Rázl /z pléna/: Projednává
se tisk 198, kde je § 1, odst. 1 - a je tu tisk 199 - čili
teď se mluví ke kterému tisku ?
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: 199
Poslanec Stanislav Rázl /z pléna/: Pak
tady toto není k dispozici.
V tisku 198 § 1 - tam je: orgán příslušný
k registraci - to je to, co navrhoval pan poslanec, to je tisk
198. Je tedy potřeba říci, který tisk
se schvaluje.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Prosil bych předsedu
pro národní výbory a národnosti a
společného zpravodaje aby věc objasnil.
Poslanec Walter Herrgesell:
Pane předsedo, paní poslankyně, páni
poslanci, projednáváme tisk 218, kde k tomu článku
1 je po projednání ve výborech návrh,
že bod 1/ se vypouští, jsou tam jen změny
- veřejně prospěšné služby,
kde se vkládají slova - soukromého podnikání
- jde pouze o určení ministerstva, termín
1. května 90. /Hluk v sále/
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Pane místopředsedo
vlády, tisk 198 neprojednáváme. /Hluk v sále/
Poslankyně Röschová se hlásí.
Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedo, dámy a pánové,
já bych chtěla doplnit poslance Rázla. My
teď projednáváme tisk 199 ve společné
zprávě 218. Poznámka pana poslance Valtra
se týká tisku 198, v návrhu programu, který
jsme odsouhlasili, to máme jako bod následující.
Takže tato poznámka se vztahuje k tomu, co budeme
teprve projednávat.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
paní poslankyni, o slovo se hlásí poslanec
Mírný.
Poslanec Miroslav Mírný:
Pane předsedo, dámy a pánové, já
bych pouze vysvětlil, že jsme dostali dvojí
pořad dnešní schůze, ten, který
jsme obdrželi na lavice před dnešním jednáním,
má pod bodem 6 tisk 199 a 218. Pořad schůze,
který jsme obdrželi předem má pod bodem
6 tisk 198 a 209., tímto způsobem došlo k nedorozumění
při projednávání těchto tisků.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Takže, pane
poslanče, postačí toto vysvětlení?
Poslanec Vlastislav Valtr /z místa/:
Já jsem reagoval proto, že ministr, místopředseda
vlády hovořil o zákonu 198, o individuálním
podnikání.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Myslím,
že je to v pořádku. Přeje si ještě
někdo z poslanců vystoupit? Společný
zpravodaj? Ne. Můžeme, vážené poslankyně
a vážení poslanci, hlasovat.
Připomínám,
že hlasujeme o vládním návrhu zákona
ČNR o některých opatřeních,
týkajících se působnosti ministerstev
České republiky podle tisku 199 a 218.
Právě přehozením
těch dvou bodů, že jsme dali advokacii dříve,
tak tam asi došlo u pana poslance Valtra k nedorozumění.
Doporučuji hlasovat o
celém předloženém návrhu najednou.
Jsou proti tomuto způsobu hlasování nějaké
námitky? Nejsou. Kdo tedy souhlasí s návrhem
zákona ČNR o některých opatřeních,
týkajících se působnosti ministerstev
České republiky podle tisků 199 a 218, ať
zvedne ruku ! /Hlasuje se./ Děkuji. Je někdo proti
tomuto návrhu ? /Nikdo./ Zdržel se hlasování
? /2 poslanci./ Děkuji.
Doporučuji udělat
půl hodinovou přestávku.
/Jednání přerušeno./
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Milé poslankyně,
vážení poslanci, budeme pokračovat v
naší plenární schůzi České
národní rady. Dalším zákonem,
který budeme projednávat je
Vládní návrh
zákona České národní rady o
některých opatřeních, souvisejících
s individuálním podnikáním fyzických
osob.
Pro jistotu uvádím,
že se jedná o tisk 198. Odůvodněními
tohoto vládního návrhu zákona České
národní rady pověřila vláda
České republiky prvního místopředsedu
Antonína Hrazdíru, prosím, aby se ujal slova.
První místopředseda vlády České republiky pan Antonín Hrazdíra: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, vláda České
republiky schválila dne 7. 3. Letošního roku
návrh zákona o některých opatřeních,
souvisejících s vydáním zákona
o individuálním podnikání fyzických
osob. V zájmu odstranění skutečných
administrativních zábran postačí napříště
k získání oprávnění
podnikatelské činnosti registrací u příslušného
státního orgánu.
Bylo rozhodnuto, že nebudou zřizovány zvláštní
územní správní orgány pro provádění
registrace a pro další správní činnost
s tím související, ale že bude využito
současné organizační struktury orgánů
státní správy v místech, a to národních
výborů. To si
vyžádá mnohem nižší náklady.
Navrhuje se, aby i správní činnost, týkající
se soukromého podnikání občanů
byla svěřena do působnosti ONV. Toto opatření
je odůvodněno nezbytným požadavkem zajistit
žádoucí odbornost a jednotu v rozhodování,
zejména na počátku
uvádění zákona o soukromém
podnikání občanů v život, kdy
se nárazově počítá s velkým
počtem žádostí o registraci podnikatelské
činnosti. ONV mají také potřebné
zkušenosti z výkonu státní správy
ve všech správních odvětvích,
v nichž bude možno podnikat.
To ovšem nevylučuje, aby v budoucnu bylo postupně
přistoupeno k přenášení působnosti
i na ty národní výbory základního
stupně, kde pro výkon této agendy budou vytvořeny
podmínky na základě zmocnění
okresním národním výborem.
Vážené dámy
a pánové, dovoluji si upozornit na to, že je
nezbytné, aby projednávaný vládní
návrh zákona ČNR nabyl účinnosti
k témuž dni jako přijatý federální
zákon o soukromém podnikání občanů
a další související předpisy.
V návaznosti na skutečnost, že při projednávání
ve Federálním
shromáždění došlo ke změně
názvu zákona a Federální shromáždění
schválilo zákon o soukromém podnikání
občanů, doporučuji změnit název
předloženého vládního návrhu
zákona na zákon ČNR o některých
opatřeních, souvisejících s vydáním
zákona o soukromém podnikání
občanů.
V zákonu o soukromém
podnikání občanů došlo k některým
úpravám, které mají vliv i na znění
projednávaného vládního návrhu
zákona ČNR. Konkrétně jde o to, že
došlo k přečíslování některých
paragrafů v důsledku vsunutí ustanovení
o právech a povinnostech odborových orgánů.
Proto je třeba upravit znění ustanovení
§ 2, odstavce 1 následovně - cituji: Národní
výbor může uložit podnikateli, který
poruší povinnosti ustanovení § 10, odstavec
1, § 13, odstavce 1, § 19, 20, 23, 24, 25 a 27 zákona
pokutu až do výše 10 000 korun. Do uvedeného
znění je zařazeno též porušení
povinností, vyplývajících z nového
znění § 13, odstavec 1 federálního
zákona o soukromém podnikání osob.
Podnikateli, u něhož základ daně z podnikatelské
činnosti přesáhne 540 000
korun, a současně zaměstnává
v pracovním poměru více než 25 pracovníků,
se ukládá povinnost podat návrh na zápis
do podnikového rejstříku do 15. února
následujícího roku a současně
o tom vyrozumět orgán, u něhož je registrován.
Je na místě pamatovat na
možnost uložení sankce i za nesplnění
této povinnosti.
Vážené dámy
a pánové, doporučuji, abyste vládní
návrh zákona ČNR o některých
opatřeních souvisejících s vydáním
zákona o soukromém podnikání občanů
schválili se změnami, které jsem naznačil.
Děkuji vám.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
místopředsedovi vlády a prosím nyní
společného zpravodaje, poslance Vladimíra
Strusku, aby odůvodnil společnou zprávu výboru,
kterou jste obdrželi jako sněmovní tisk 209.
Poslanec Vladimír Struska: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, páni poslanci, vážená vládo, vážení hosté, tento podklad pro zpravodajskou zprávu k vládnímu návrhu zákona ČNR o některých opatřeních, souvisejících s vydáním zákona o individuálním podnikání fyzických osob, tisk 198 - předkládaný vládní návrh navazuje na přijatý zákon o individuálním podnikání fyzických osob. Vláda národního porozumění přijala ve svém programovém prohlášení jako dlouhodobý ekonomický cíl přechod na tržní ekonomiku, jako jedinou racionální cestu dynamizace hospodářského rozvoje a účelného využívání přírodních zdrojů.
Tento přechod vyžaduje
umožnit rozvoj soukromého podnikání
jako rovnoprávnou formu k podnikání státu
a k podnikání družstevnímu a jinému
skupinovému podnikání.
Lze předpokládat,
že soukromé podnikání bude mít
v budoucnosti rozhodující význam při
odstraňování monopolu a formování
soutěživosti v rámci národního
hospodářství. Očekává
se, že jeho rozšířením vznikne
konkurence zejména při poskytování
služeb a při výrobě řady druhů
spotřebního zboží.
Předkládaný
návrh zákona upravuje působnost těch
orgánů, které mají podle zákona
o podnikání fyzických osob rozhodovat zejména
o registraci soukromých podnikatelů a činit
některá další opatření.
Je třeba plně podpořit
myšlenku, že orgánem příslušným
k rozhodování je ONV příslušný
podle místa podnikatele. Stupeň národního
výboru odpovídá tomu, aby bylo možno
kvalifikovaně o registraci rozhodnout, neboť základní
stupeň národního výboru, zejména
z hlediska odbornosti, takovou záruku neskýtá.
Rovněž tak je možno
souhlasit s tím, že ústředním
orgánem na úseku individuálního podnikání
je ministerstvo vnitra republiky, které bude řešit
otázky, týkající se i jiných
odvětví státní správy. Proto
se správně v § 3 ukládá tomuto
ministerstvu povinnost spolupracovat s ostatními ústředními
orgány.
Návrh zákona projednaly
všechny výbory a výsledky jejich práce
jsou ve společné zprávě v tisku 209.
Návrh na vložení
nového § 2 vyplynul ze změn, které byly
provedeny Federálním shromážděním
ve federálním zákoně o individuálním
podnikání. Touto změnou bylo uloženo
žadatelům, kteří nemají trvalé
bydliště na území ČSFR povinnost
k registraci předložit povolení příslušného
orgánu republiky. Proto bylo třeba
nově do zákona ČNR vsunout ustanovení,
které stanoví, který orgán republiky
je příslušný takové povolení
vydávat. V dohodě s ministerstvem vnitra bylo toto
ministerstvo určeno jako orgán, který takové
povolení bude vydávat.
Na doporučení ústavně právního výboru byl pak do § 3 vložen nový odstavec, který upravuje případy, kdy přichází v úvahu uložení vyšší pokuty než 10 tisíc Kčs a povinnost národního výboru takové řízení u příslušného orgánu vyvolat. Uvedené doplnění přispěje k jasnosti a srozumitelnosti předpisu.
Závěrem mi dovolte,
vážené poslankyně a vážení
poslanci, abych vyslovil přesvědčení,
že nová právní úprava individuálního
podnikání fyzických osob, jak vyplývá
z federálního zákona i z našeho českého
zákona, přispěje k dosažení cílů,
které jsme si při obnově národního
hospodářství vytýčili.
Doporučuji jménem
všech výborů ČNR, který předložený
návrh projednaly, aby ČNR vládní návrh
schválila ve znění tisku 198 a ve znění
společné zprávy tisk č. 209. Děkuji.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji společnému zpravodaji posl. Struskovi. Pane poslanče, jenom aby bylo jasno, tisk 209 zahrnuje všechny změny, o kterých zde hovořil první místopředseda? /Posl. Struska: Ano./
Vážené poslankyně
a poslanci, do rozpravy k tomuto zákonu se písemně
nepřihlásil nikdo. Přeje si někdo
k němu vystoupit? Ne. Nikdo se nehlásí. Přeje
si vystoupit první místopředseda pan Hrazdíra?
Ne. Společný zpravodaj posl. Struska? Také
ne. Rozpravu tedy můžeme ukončit.
Budeme tedy hlasovat
o tomto zákoně. Doporučuji, abychom hlasovali
o celém zákoně najednou. Jsou proti tomuto
způsobu hlasování nějaké námitky?
Nejsou. Ve schůzi podle presenční listiny
je přítomno 185 poslanců, takže ČNR
je schopna se usnášet.
Kdo souhlasí s
návrhem zákona ČNR
o některých opatřeních, souvisejících
s vydáním zákona o individuálním
podnikání fyzických osob podle sněmovního
tisku 198, ve znění společné zprávy
výborů podle sněmovního tisku 209,
ať zvedne ruku ! /Hlasuje se./ Děkuji. Je někdo
proti tomuto zákonu?
/Není./ Zdržel se hlasování? /Jeden
hlas./ Konstatuji, že jsme projednali a přijali tento
zákon.
Dalším bodem našeho
pořadu je
Vládní návrh
zákona ČNR o působnosti národních
výborů při provádění
některých ustanovení zákona o hospodaření
s nebytovými prostory podle tisku ČNR 195 a 206
Odůvodněním
i tohoto zákona byl pověřen 1. Místopředseda
vlády pan Hrazdíra, prosím, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády ČR a ministr vnitra Antonín Hrazdíra: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, potřeba vypracovat
předložený návrh zákona České
národní rady vyplynula z návrhu zákona
Federálního shromáždění,
který nově řeší problematiku
užívání nebytových prostor.
V tomto zákoně,
který vychází ze zásady, že s
nebytovými prostory jsou oprávněni nakládat
výlučně jen jejich vlastníci, nebo
ti, kteří vykonávají právo
hospodaření, jsou zakotveny některé
výjimky, spočívající v intervenci
národních výborů při usměrňování
hospodaření s nebytovými prostory.
Výjimky zabezpečují
respektování obecných, či celospolečenských
zájmů při sjednávání
nebo vypovídání nájemních smluv
se strany jejich vlastníků. Jsou zakotveny ve třech
ustanoveních, zákona Federálního shromáždění,
a to v § 3 odstavec 2/, v § 4 a v § 15 odstavec
2.
V kompetenci ČNR je stanovit,
které stupně národních výborů
jsou oprávněny dát souhlas k uzavření
smlouvy, respektive k vypovězení smlouvy, případně
rozhodnout o tom, který národní výbor
a ve kterých případech je oprávněn
přikázat nájemce do nájmu.
Tyto skutečnosti jsou
obsahem předloženého zákona ČNR.
Při projednávání návrhu zákona
Federálního shromáždění
o nájmu a podnájmu nebytových prostor a při
jednání jednotlivých výborů
tohoto shromáždění došlo k některým
změnám, které musí najít svůj
odraz i v návrhu
zákona, který je Vám na dnešním
jednání předkládán.
Chtěl bych Vás
požádat, abyste tyto změny, které jsou
obsahem zprávy ústavně právního
výboru, akceptovali a předložený vládní
návrh zákona odsouhlasili v souladu s těmito
změnami.
Zvláště bych
chtěl upozornit na skutečnost, která byla
předmětem intervencí některých
zájmových skupin a které bylo nutno v návrhu
zákona Federálního shromáždění
odpovídajícím způsobem zohlednit.
Jedná se o oprávněné obavy některých
politických stran a ze
strany umělců, že v případě
přijetí předloženého návrhu
zákona Federálním shromážděním
může dojít ke skutečnosti, že ze
zištných důvodů, ale v některých
případech i z politických spekulací
by mohlo dojít k ohrožení činnosti politických
stran anebo i tvůrčích
umělců. Z tohoto důvodu byl precizován
právě § 15 odstavec 2/ zákona Federálního
shromáždění, který možnost
výpovědi v těchto případech
podmiňuje předcházejícím souhlasem
národního výboru, který podle našeho
názoru je jediným objektivním orgánem,
který může
potřeby politických stran či umělců
nestranně posoudit.
Další skupina obav,
která byla vyjádřena v průběhu
projednávání federálního zákona,
se týká pronikání zahraničního
kapitálu na československý trh a obav z toho,
že zahraničním zájemcům budou
při vidině snadného vysokého zisku
pronajímány nebytové prostory na velice dlouhou
dobu a tak se znemožní rovná soutěž
našich podnikatelů, organizací a soukromých
osob proti zahraničnímu kapitálu. Tyto případy
jsou řešeny ve schváleném zákonu
Federálního
shromáždění úpravou § 3
odstavce 3 v tom smyslu, že je zde doplněna věta
- cituji " …. U nebytových prostor v objektech,
se kterými hospodaří bytová organizace,
založená národním výborem, je
možné smlouvu na dobu určitou uzavřít
nejdéle na dva roky." Konec citátu.
Tímto ustanovením
je zajištěno, že nebytové prostory mohou
být i zahraničním uchazečům
v souladu se zájmy o vstup zahraničního kapitálu
na náš trh pronajmuty, avšak není možné
uzavřít takovou nájemní smlouvu, která
by dlouhodobě fixovala práva těchto zahraničních
objektů, zejména pak aspoň do té doby,
dokud nebudou odpovídajícím způsobem
našim zákonodárstvím dořešeny
všechny problémy, které vznikly dlouhodobým
přehlížením vlastních vztahů,
vlastnických vztahů a které budeme v rámci
hospodářské
reformy postupně řešit.
Vážené dámy,
vážení pánové, doporučuji
vám, abyste předložený návrh
zákona spolu se změnami, vyplývajícími
ze zprávy ústavně právního
výboru, tak jak bude uvedeno dále, přijali
a tak umožnili odpovídající fungování
zákona Federálního shromáždění
o nájmu a pronájmu nebytových prostor. Děkuji
vám.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
prvnímu místopředsedovi vlády panu
Hrazdírovi za odůvodnění návrhu
a prosím společného zpravodaje výboru
ČNR poslance Viktora Dobala, aby odůvodnil společnou
zprávu výboru ČNR.
Poslanec Viktor Dobal: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, předložený
návrh zákona projednaly všechny výbory
ČNR kromě imunitního a mandátového
v průběhu měsíce března a dubna
t.r. S jeho definitivním zněním však
bylo nutné vyčkat až do chvíle, kdy
Federální shromáždění
schválí zákon o nájmu a pronájmu
nebytových prostor. To se stalo v pondělí
23. dubna, přičemž proti původní
předloze doznal návrh zákona Federálního
shromáždění některé
změny, o kterých
zde mluvil první místopředseda vlády
dr. Hrazdíra. Z konečného znění
vyplývá, že v působnosti ČNR
je stanovit příslušný stupeň
národního výboru, který je kompetentní
dát předchozí souhlas k uzavření
smlouvy o nájmu místností, určených
k provozování
obchodu a služeb a souhlas s výpovědí
smlouvy zařízení, která slouží
obecnému nebo celospolečenskému zájmu.
Dále je třeba stanovit okruh národních
výborů a případů, ve kterých
je možné přikázat nájemce do
nájmu. Z výsledků jednání všech
výborů ČNR
vyplývá návrh změn původní
předlohy, tisk 195 tak, jak jej máte dnes uveden
ve společné zprávě výboru,
tisk 206. Z této společné zprávy bych
vás chtěl upozornit především
na změnu původního názvu, která
byla - hospodaření s nebytovými prostory
- se mění na
nájmu a podnájmu nebytových prostor, tak
na změny v § číslo 1, kde v odstavci
b/ národní výbory mají možnost
přidělovat souhlas k výpovědi nájmu
pouze když vzniklo právo užívání
nebytových prostor před účinností
zákona o nájmu a podnájmu.
A jsou
tam vyjmenované služby, pro které může
tyto nebytové prostory pronajímat, kde jsou zohledněné
jednak politické strany, umělecká a tvůrčí
činnost.
Dále bych chtěl upozornit na znění § číslo 2, kde se právo přikázat nájemce do nájmu rozšiřuje kromě NVP, jak bylo v původním návrhu, na všechny ONV a národní výbory statutárních měst, případně přikázání nájemce, který má být státní orgán. Vzhledem k tomu, že se jedná o podstatný zásah do vlastnických práv, je z tohoto zásahu vyloučen veškerý soukromý majetek a možnost přikázání se vztahuje pouze na ty subjekty, které mají právo hospodaření s národním majetkem. Domnívám se, že se jedná o přijatelný kompromis řešení obecných či společenských zájmů a zabezpečení nutných práv a postavení vlastníků nebytových prostor. Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
poslanci Dobalovi za přednesení společné
zprávy výborů ČNR k tomuto zákonu.
Zahajuji rozpravu k tomuto zákonu. Hlásí
se někdo do rozpravy? Ano, prosím, poslanec Lom.
Poslanec Petr Lom: Pane předsedo,
dámy a pánové, nikdy bych nevěřil,
že projednávání zákona tak stručného,
věcného a materiálního mě může
přivést k prověrce mého smyslu pro
demokracii a pro zachování svobod a výsad.
Jedná se o velmi vážný zásah
do demokratických práv. Tento zákon asi nejvíc
ze všech zákonů, které jsme dneska projednávali
omezuje demokratická práva člověka,
osoby i organizací. Jedná se o chráněný
a přikázaný nájem. V odstavci b/ §
1 je to hned na stránce dvě se domnívám,
že výsada chráněného
nájmu je uvedena příliš široce.
Je tu napsáno poskytování služeb zdravotnických,
sociálních, pracovišť základního
výzkumu. Pracovišť základního výzkumu
není v Československé republice mnoho. Většinou
se jedná o pracoviště ČSAV. Byl bych
nerad, aby do této
skupiny byl později zahrnut i aplikovaný výzkum,
to znamená všechny výzkumné ústavy.
Snad by bylo dobré precizovat, že se jedná
o pracoviště akademie nebo vědecké výzkumné
pracoviště, nebo fakultní výzkumné
pracoviště, aby z toho byly vyloučeny
ty stovky, možná tisíce výzkumných
ústavů. Dále ve mně vzbuzuje určitou
jistotu příliš široce koncipovaná
slovo "osvětová činnost." Pod osvětovou
činnost lze zahrnout mnoho.
Poslední připomínku
mám, že si nejsem zcela jist při veškeré
úctě a respektu k logice prvního místopředsedy
vlády pana Hrazdíry - k zabezpečení
činnosti politických stran - jestli je nutné
chránit nájem u politických stran. Je to
vedeno jistě určitou zásadou respektování
tržního mechanismu, kdy pomocí regulativu výše
nájmu lze udržet
ten nájem té či které politické
strany. Nejsem si jist, že bychom v zákoně
měli zakotvovat tyto výsady. Čili navrhuji,
aby v bodě b/ byla změněna dikce pracoviště
základního výzkumu - aby bylo vypuštěno
a nahrazeno akademická pracoviště a vědecko
výzkumné
a fakultní pracoviště a osvětová
činnost, pokud by tam měla být ponechána
bych prosil, aby ji navrhovatel precizoval, co se rozumí
osvětovou činností. Co všechno je zahrnuto
pod osvětovou činnost.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
panu poslanci Lomovi, hlásí se ještě
někdo do rozpravy? Ne. Prosím pana místopředsedu
vlády Hrazdíru, aby zodpověděl dotaz
nebo připomínky poslance Loma.

