ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1989
V. volební období
113
Vládní návrh
Zákon
České národní rady
kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 40/1972 Sb., o působnosti orgánů České socialistické republiky v oblasti sociálně ekonomických informací
Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:
Čl. I
Zákon České národní rady č. 40/1972 Sb., o působnosti orgánů České socialistické republiky v oblasti sociálně ekonomických informací, se mění a doplňuje takto:
1. V § 1 se vypouštějí slova "a orgány středního článku řízení" a na konci se připojují slova "ve znění zákona č. …/1989 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 21/1971 Sb.".
2. § 2 zní:
"§ 2
Český statistický úřad je ústředním orgánem státní správy republiky pro oblast sociálně ekonomických informací.".
3. V § 3 se v odstavci 1 v uvozovací větě za slovo "tyto" vkládá slovo "oblastní".
4. V § 4 odst. 1 zní:
"(1) V čele krajské správy a Městské správy v Praze je ředitel, kterého jmenuje a odvolává předseda Českého statistického úřadu; v čele okresního a městského (obvodního) oddělení je ředitel, kterého jmenuje a odvolává ředitel příslušné krajské správy (Městské správy v Praze).".
5. v § 6 odst. 1 se na konci druhé věty připojuji slova "a jejím místopředsedou je místopředseda Českého statistického úřadu.".
6. § 7 odst. 1 písm. g) a h) zní:
"g) realizuje v republice jednotnou koncepci rozvoje výpočetní techniky pro zpracování sociálně ekonomických informací v orgánech státní statistiky,
h) vytváří podmínky pro účelné zpracování sociálně ekonomických informací pro potřeby jiných organizací, působí k sjednocování technických a programových prostředků pro zpracování sociálně ekonomických informací v republice,".
7. § 7 odst. 1 se doplňuje písmenem k), které zní:
"k) uděluje souhlas k použití technických nosičů dat a dálkového přenosu dat pomocí prostředků výpočetní a jiné techniky při poskytování sociálně ekonomických informací (§ 3a zákona č. 21/1971 Sb., a jednotné soustavě sociálně ekonomických informací, ve znění zákona č. …/ 1989 Sb.)".
8. § 7 odst. 2 se doplňuje písmenem d), které zní:
"d) při vytváření celostátně platných integračních a unifikačních nástrojů ke vzájemné koordinaci tvorby, propojení a funkce všech celostátních informačních soustav.".
9. V § 9 se vkládá nový odstavec 1, který zní:
"(1) Český statistický úřad předkládá vládě republiky zprávy o vývoji národního hospodářství, životní úrovně a společnosti v republice.".
Dosavadní text § 9 se označuje jako odstavec 2.
10. § 10 se doplňuje písmeny g) a h), která zní:
"g) přidělují identifikační čísla organizacím se sídlem v územním obvodě své působnosti a jejich vnitřním organizačním jednotkám,
h) udělují souhlas k použití technických nosičů dat a dálkového přenosu dat pomocí prostředků výpočetní a jiné techniky při poskytování sociálně ekonomických informací [§ 3a zákona č. 21/1971 Sb., a jednotné soustavě sociálně ekonomických informací, ve znění zákona č. …/ 1989 Sb.].".
11. § 11 zní:
"§ 11
(1) Okresní oddělení plní na úrovni okresu vůči okresním národním výborům a jiným orgánům s okresní územní působností a vůči organizacím se sídlem na území okresu úkoly uvedené v § 10 písm. a) až e) a v písmenu h).
(2) Okresní oddělení určují rodné čisto obyvatelům Československé socialistické republiky ve svém územním obvodu podle zásad stanovených Federálním statistickým úřadem [§ 23 odst. 4 zákona č. 21/1971 Sb.].".
12. § 12 zní:
"§ 12
Finanční orgány republiky pro účely tohoto zákona a ostatních obecně závazných právních předpisů upravujících oblast sociálně ekonomických informací jsou ministerstvo financí, cen a mezd České socialistické republiky, finanční správy a národní výbory.".
13. § 13 zní:
"§ 13
(1) Ministerstvo financí, cen a mezd České socialistické republiky v souladu s jednotnou metodikou stanovenou federálním ministerstvem financí organizuje, usměrňuje a zajišťuje rozvoj účetnictví, rozpočetnictví a kalkulace a účetního výkaznictví v ústředních orgánech republiky, národních výborech a v organizacích v působnosti těchto orgánů. Při plnění těchto úkolů zejména
a) rozpracovává metodická opatření federálního ministerstva financí, vyžadují-li to potřeby republiky, a zajišťuje jednotný postup při jejich provádění,
b) zabezpečuje, aby informační soustava v oborech účetnictví, rozpočetnictví a kalkulace a v účetním výkaznictví působila k zvyšování hospodárnosti a k posílení finanční a rozpočtové kázně, systému ekonomické kontroly a ochrany národního majetku,
c) zabezpečuje dohled nad informační soustavou organizací, případně jej vykonává [§ 14 odst. 2 zákona č. 21/1971 Sb., ve znění zákona č. …/1989 Sb.].
(2) Ministerstvo financí, cen a mezd České socialistické republiky spolupracuje při stanovení jednotné metodiky oborů účetnictví, rozpočetnictví a kalkulace a účetního výkaznictví s federálním ministerstvem financí [§ 14 odst. 1 zákona č. 21/1971 Sb., ve znění zákona č. …/1989 Sb.].".
14. Za § 13 se vkládají nové § 13a a § 13b, které zní:
"§ 13a
Finanční správy vykonávají dohled nad informační soustavou organizací v oborech účetnictví, rozpočetnictví a kalkulace a účetního výkaznictví.
§ 13b
Národní výbory
a) usměrňují rozvoj účetnictví, rozpočetnictví a kalkulace a účetního výkaznictví v rozsahu své působnosti,
b) vykonávají dohled nad informační soustavou organizací v oborech účetnictví, rozpočetnictví a kalkulace a účetního výkaznictví u těch organizací, u nichž jim přísluší výkon státní správy na úseku daní, odvodů a poplatků,
c) dohlížejí na to, jak občané, kterým udělily povolení k poskytování věcných plnění a výkonů, plní podle zvláštních předpisů [§ 7 nařízení vlády ČSR č. 1/1988 Sb., o prodeji zboží a poskytování jiných služeb občany na základě povolení národního výboru.] svoji povinnost vést průkazné záznamy o této činnosti.".
15. V § 14 odst. 1 v první větě se slova "s ministerstvem financí" nahrazují slovy "s ministerstvem financí, cen a mezd České socialistické republiky".
16. V § 14 odst. 2 písm. b) se slova "v podřízených organizacích" nahrazují slovy "v organizacích a jejich řídící působnosti".
17. V § 14 odst. 3 se slova "ústřední orgány státní správy a vrcholné orgány družstev a společenských organizací, krajské národní výbory a Národní výbor hlavního města Prahy" nahrazují slovy "ministerstva a ostatní ústřední orgány státní správy republiky, svazy družstev, ústřední republikové orgány společenských organizací,".
18. V § 14 se za odstavec 3 vkládá nový odstavec 4 tohoto znění:
"(4) Úkoly ústředního orgánu vyplývající z tohoto zákona a zákona č. 21/1971 Sb. pro národní výbory plní krajské národní výbory.".
19. Nadpis oddílu v zní:
"Oddíl v
Úkoly národních výborů".
20. Nadpis uvedený pod § 15 se vypouští.
21. Dosavadní text § 15 se označuje jako odstavec 1 a doplňuje se novými odstavci 2 a 3, které zní:
"(2) Národní výbory dále
a) soustřeďují a zpracovávají informace zjišťované jejich prostřednictvím u organizací v jejich působnosti,
b) vykonávají dohled nad informační soustavou organizací ve své působností,
c) poskytují pomoc orgánům státní statistiky při zemědělských soupisech a dalších zjišťováních u obyvatelstva.
(3) Národní výbory v rozsahu stanoveném obecně závaznými právními předpisy [Nařízení vlády ČSR č. 1/1988 Sb.] poskytují orgánům státní statistiky informace o věcných plněních a výkonech poskytovaných občany, kterým udělily povoleni k této činnosti.".
22. § 16 se vypouští.
Čl. II
Předsednictvo České národní rady se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásilo úplné znění zákona České národní rady č. 40/1972 Sb., o působnosti orgánů České socialistické republiky v oblasti sociálně ekonomických informací, jak vyplývá ze změn a doplnění provedených tímto zákonem.
Čl. III
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1990.
Důvodová zpráva
I. Všeobecná část
Principy přestavby hospodářského mechanismu, zejména zvyšování účinnosti řídících funkcí ústředních orgánů, nové pojetí plánovacího procesu, uplatňování ekonomických nástrojů řízení a rozšiřování samostatnosti organizací hospodářské sféry, kladou nové požadavky na soustavu sociálně ekonomických informací. Tyto nové úkoly jsou zabezpečovány zejména zdokonalováním obsahu sociálně ekonomických informací, zvyšováním jejich spolehlivosti a včasnosti, racionalizací zpracování a hodnocení informací využívaných pro rozhodování na centrální i oblastní úrovni řízení.
Úkoly vyplývající z přestavby hospodářského mechanismu však dále vyžadují i některé legislativní úpravy. Na úrovni federace jsou tyto nové aspekty úlohy sociálně ekonomických informací řešeny novelizací zákona č. 21/1971 Sb., o jednotné soustavě sociálně ekonomických informací, a novelizací některých základních prováděcích předpisů.
Uplatnění prvků přestavby hospodářského mechanismu a změn a doplnění zákona č. 21/1971 Sb. v působnosti orgánů České socialistické republiky je předmětem novely zákona České národní rady č. 40/1972 Sb., o působnosti orgánů České socialistické republiky v oblasti sociálně ekonomických informací.
Z využívání zákona č. 21/1971 Sb. v rámci celé federace i z využívání zákona České národní rady č. 40/1972 Sb. byly získány pozitivní zkušenosti. Obě právní normy přispěly významnou měrou k zabezpečení informačních potřeb stranických a státních orgánů od oblastních stupňů řízení po vrcholové řízení a většina jejich ustanovení vyhovuje i podmínkám přestavby hospodářského mechanismu. Návrh novelizace zákona České národní rady č. 40/1972 Sb. - obdobně jako návrh novelizace zákona č. 21/1971 Sb. - proto zahrnuje v podstatě jen nejnutnější úpravy.
Obsah zákona zůstává jako dosud vymezen úvodním ustanovením, tzn. že se tímto zákonem stanoví působnost a úkoly orgánů České socialistické republiky, které nebyly v oblasti sociálně ekonomických informací upraveny zákonem č. 21/1971 Sb. Nadále je zachována organizační struktura statistických orgánů republiky a vzájemná dělba jejich působnosti a vymezení jejich základních vztahů k ústředním a územním orgánům republiky. Podrobněji jsou upravovány úkoly finančních orgánů republiky motivované zejména potřebou přesné dělby jejich úkolů a specifikace působnosti národních výborů jako finančních orgánů. Zakotvuje se jejich působnost spočívající v usměrňování rozvoje účetnictví, rozpočetnictví a kalkulace a účetního výkaznictví, a stanoví se rozsah oprávnění k výkonu dohledu nad informační soustavou organizací. V souladu s novelou zákona č. 21/1971 Sb. jsou v návrhu zahrnuty úpravy vyplývající ze změn v řízení a plánování, z úpravy samostatné hospodářské činnosti občanů, z postupující integrace informačních soustav, aplikace progresivních informačních technologií a racionality v oblasti informačních toků.
Úkoly, které pro statistické a finanční orgány vyplývají z novely zákona, budou zajištěny v rámci současného stavu pracovních sil a nevyžadují zvýšení státního rozpočtu republiky.
V souvislosti s rozvojem samostatné hospodářské činnosti občanů pravděpodobně vzrostou úkoly národních výborů spojené se zabezpečováním nezbytných informací o této oblasti ekonomiky. Případné zvýšení nároků na pracovní síly a státní rozpočet České socialistické republiky vyvolané těmito úkoly národních výborů bude třeba řešit při přípravě další právní úpravy tohoto úseku.
II. Zvláštní část
Odůvodnění jednotlivých ustanovení uvedených v článku I návrhu:
K bodu 1, 19 a 22
V souvislosti s uplatněním dvoustupňové organizace řízení v rámci přestavby hospodářského mechanismu se ustanovení o působnosti a úkolech orgánů středního článku řízení stalo bezpředmětným. Upravuje se proto v tomto smyslu úvodní ustanovení a dosavadní název oddílu v zákona upravujícího působnost národních výborů a orgánů středních článků řízení a vypouští se § 16 zákona.
K bodu 2
Český statistický úřad byl zřízen zákonem České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, jako ústřední orgán státní správy České socialistické republiky. Uvedený zákon však nezakotvil, v které oblasti bude Český statistický úřad vykonávat působnost. Výslovné vyjádření jeho postavení v oblasti sociálně ekonomických informací se proto nově doplňuje ve znění shodném s § 109 zákona č. 194/1988 Sb., o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy, kterým je určena působnost Federálního statistického úřadu. Z toho vyplývá i postavení Českého statistického úřadu v soustavě statistických orgánů republiky jako ústředního statistického orgánu republiky ve smyslu § 13 zákona č. 21/ 1971 Sb.
K bodu 3
Navrženou úpravou se zpřesňuje znění úvodní věty tak, aby bylo výslovně vyjádřeno, že zákonem České národní rady č. 40/1972 Sb. byly zřízeny jen oblastní statistické orgány republiky, které spolu s Českým statistickým úřadem tvoří soustavu statistických orgánů republiky.
K bodu 4
Vzhledem k tomu, že okresní, městská (obvodní) oddělení jsou organizačními jednotkami krajských správ (Městské správy v Praze) ve smyslu § 8 odst. 2 zákoníku práce, a ředitelé těchto oddělení jsou v přímé řídící působnosti ředitelů krajských správ (Městské správy v Praze), přenáší se jejich jmenování a odvolání na ředitele příslušné krajské správy (Městské správy v Praze). Navržená úprava je v souladu s ustanovením § 27 odst. 4 zákoníku práce a § 2 prováděcího nařízení vlády ČSSR č. 223/1988 Sb. a jejím uplatněním se zvýší řídící pravomoc ředitelů krajských správ a Městské správy v Praze. Zachování vlivu centra na kádrové obsazení těchto funkcí bude zabezpečeno v procesu výběru, přípravy a rozmísťování kádrů v rámci statistických orgánů republiky.
K bodu 5
Dosavadní úprava, kdy místopředsedu a další členy České statistické rady jmenuje a odvolává vláda ČSR, vede k dvojímu rozhodování vlády, obvykle v těsné časové souvislosti, a to o jmenování místopředsedy Českého statistického úřadu a poté o jmenování místopředsedy České statistické rady. Vzhledem k tomu, že funkce místopředsedy rady s ohledem na její věcnou náplň přísluší výhradně místopředsedovi Českého statistického úřadu, je navržená úprava racionální.
K bodu 6
Nové znění formulačně sjednocuje toto ustanovení s § 9 písm. f) zákona č. 21/1971 Sb. a § 7 odst. 2 písm. b) zákona České národní rady č. 40/1972 Sb., rozsah působení Českého statistického úřadu při vytváření podmínek pro zpracování sociálně ekonomických informací určuje výhradně v rámci statistických orgánů republiky, přičemž nepředurčuje způsob realizace tohoto úkolu tak, jako tomu je v dosavadním znění.
Výrazná změna ve vybavení prostředky výpočetní a informační techniky změnila základní předpoklady pro zpracování informací v organizacích. Nová formulace omezuje úlohu Českého statistického úřadu na vytváření podmínek pro poskytování služeb jiným organizacím na smluvním základě v případě jejich zájmu. Tento úkol zabezpečí Podnik výpočetní techniky, státní podnik, který byl založen Českým statistickým úřadem k 1. lednu 1989. Přitom je uvažováno zejména s poskytováním této služby těm organizacím, u nichž budování vlastních výpočetních středisek není ekonomicky efektivní. Zároveň se předmět zpracování zužuje z dosavadního pojmu "informace pro potřeby řízení" na sociálně ekonomické informace. Formulace druhé části znění písm. h) vychází ze shodné úpravy obdobného ustanovení zákona č. 21/1971 Sb. Dosavadní ustanovení není reálně zajistitelné, význam ale nabývá sjednocování programových prostředků.
K bodu 7
Shodně se zákonem č. 21/1971 Sb. ve znění zákona č. …/1989 Sb. se upravuje možnost použití technických nosičů dat a dálkového přenosu dat pomocí prostředků výpočetní a jiné techniky při poskytování sociálně ekonomických informací. Vzhledem k tomu, že je uplatnění těchto forem poskytování sociálně ekonomických informací podle § 3a odst. 2 uvedeného zákona vázáno na souhlas příjemce informací, je v souladu s tím, že sociálně ekonomické informace vstupují do soustavy statistických orgánů jak přes oblastní statistické orgány, tak i přes Český statistický úřad, toto ustanovení uplatněno u všech statistických orgánů republiky (viz dále bod 10 a 11).
K bodu 8
Rozšíření úkolů, na nichž Český statistický úřad spolupracuje s Federálním statistickým úřadem, vyplývá z § 7 odst. 2 zákona č. 21/1971 Sb. ve znění zákona č. …/1989 Sb., který rozšiřuje působnost Federálního statistického úřadu v souladu s § 110 odst. 2 zákona č. 194/1988 Sb., o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy.
K bodu 9
Při koncipování zákona České národní rady č. 40/1972 Sb. nebylo možno stanovit rozsah úkolů a povinností Českého statistického úřadu v oblasti sociálně ekonomických informací k vládě republiky. Vzhledem k tomu, že Český statistický úřad předkládá vládě pravidelně zprávy a rozbory o vývoji národního hospodářství, životní úrovně a společnosti a považuje tuto svou činnost za jeden ze základních úkolů, doplňuje se zákon novým rámcovým ustanovením.
K bodu 10
Doplnění § 10 novým ustanovením písm. g) vychází z věcné právní úpravy obsažené v § 23 zákona č. 21/1971 Sb. ve znění zákona č. …/1989 Sb. Přidělování identifikačních čísel organizacím a jejich vnitřním organizačním jednotkám je specifickou činností, která je součástí úlohy statistických orgánů v oblasti propojení celostátních informačních soustav. Určení, který statistický orgán republiky je příslušný přidělovat identifikační číslo organizací, patří do působnosti republiky. Místní příslušnost krajské správy nebo Městské správy v Praze je dána podle toho, v jakém územním obvodě působnosti má (anebo bude mít) organizace sídlo. Příslušnost k přidělování identifikačního čísla organizací vnitřním organizačním jednotkám se odvozuje od sídla organizace, jejíž jsou součástí.
K bodu 11
Úpravou § 11 se sleduje účelné zpřehlednění zákona, které je obdobně užito v dosavadním zákoně Slovenské národní rady č. 41/1972 Sb., o působnosti orgánů Slovenské socialistické republiky v oblasti sociálně ekonomických informací.
K bodu 12, 13 a 14
Dosavadní znění oddílu III zákona nedostatečně vymezuje působnost finančních orgánů v oblasti sociálně ekonomických informací. Z toho důvodu úprava odděluje určení druhů finančních orgánů republiky pro oblast sociálně ekonomických informací v § 12 od stanovení jejich působnosti v § 13, 13a a 13b.
Úkoly ministerstva financí, cen a mezd České socialistické republiky jsou doplněny o zabezpečování, případně i výkon dohledu nad informační soustavou organizací v rozsahu stanoveném v zákoně č. 21/1971 Sb. ve znění zákona č. …/1989 Sb. pro tuto činnost federálního ministerstva financí.
V § 13a a § 13b se vzhledem k připomínkám praxe, podle nichž se úkoly národních výborů jako finančních orgánů překrývají s úkoly finančních správ, výslovně uvádí působnost národních výborů a finančních správ z věcného hlediska i z hlediska určení subjektů, vůči nimž tuto působnost vykonávají.
S cílem zvýšení pravomoci národních výborů v usměrňování rozvoje účetnictví, rozpočetnictví a kalkulace a účetního výkaznictví nebude tuto působnost nadále vykonávat pouze ministerstvo financí, cen a mezd České socialistické republiky, ale v rozsahu své působnosti i národní výbory.
Vzhledem k tomu, že národní výbory mají podle zákona o národních výborech ve své působnosti státní správu na úseku financí i ve vztahu k organizacím, které neřídí, nespravují ani nezakládají, umožňuje jim ustanovení § 13b písm. b) vykonávat dohled nad informační soustavou těchto organizací (např. výrobní a spotřební družstva) v rozsahu nezbytně nutném k ověření správnosti daní, odvodů a poplatků, které podle zvláštních předpisů jsou příjmem jejich rozpočtu.
Nově se v § 13b písm. c) stanoví oprávnění národních výborů dohlížet na správnost plnění povinností občanů, kterým udělily povolení k poskytování věcných plnění a výkonů, vést průkazné záznamy o jejich příjmech a výdajích podle zvláštních předpisů.
K bodu 17, 18 a 21
Vzhledem ke změnám v organizaci výrobního, spotřebního a bytového družstevnictví se upravuje pro účely tohoto zákona nově pojem ústřední orgány. V souladu s § 66 zákona č. 69/1967 Sb. ve znění pozdějších předpisů, se stanoví stupeň národních výborů, který plní úkoly ústředního orgánu (v § 14 odst. 4), a působnost národních výborů všech stupňů v oblasti sociálně ekonomických informací, tak jak vyplývá ze zákona č. 21/1971 Sb. ve znění zákona č. /1989 Sb. a tohoto zákona (v § 15).
K článku III
Vzhledem ke stanovenému termínu realizace přestavby hospodářského mechanismu, předpokládá se účinnost tohoto zákona od 1. ledna 1990.
V Praze dne 3. května 1989
František Pitra v. r.
předseda vlády
České socialistické republiky
Ladislav Říha v. r
předseda Českého statistického úřadu