ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1989

V. volební období

 

123

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne ………………

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 33/1978 Sb.,

o divadelní činnosti (divadelní zákon)

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

ČI. I

Zákon České národní rady č. 33/1978 Sb., o divadelní činnosti (divadelní zákon), se mění a doplňuje takto:

1. V § 1 odst. 2 se na konci věty druhé tečka nahrazuje čárkou a připojují se slova "zejména s těmi, jejichž posláním je sdružovat autory a výkonné umělce z oboru divadelního umění.".

2. V § 5 zní:

"§ 5

Zřizování, řízení a zrušování divadel

(1) Divadlo je socialistická organizace s posláním vykonávat divadelní činnost.

(2) Divadla zřizují, řídí a zrušují ministerstvo kultury České socialistické republiky, národní výbory, společenské organizace a kulturní fondy [§ 41 zákona č. 35/1965 Sb., o dílech literárních, vědeckých a uměleckých (autorský zákon), § 2 odst. 2 písm. b) vládního nařízení České socialistické republiky č. 159/1969 Sb., o kulturních fondech, o příspěvcích příjemců autorských odměn a odměn výkonných umělců kulturním fondům, o příspěvcích za užití volných děl literárních, vědeckých a uměleckých a o příspěvcích uživatelů děl.] (dále jen "zřizující organizace").

(3) Národní výbory, společenské organizace a kulturní fondy zřizují a zrušují divadla se souhlasem ministerstva kultury České socialistické republiky (dále jen "ministerstvo kultury").

(4) Ministerstvo kultury a národní výbory zřizují divadla jako příspěvkové nebo rozpočtové organizace.

(5) V čele divadla je ředitel, kterého jmenuje na základě veřejného konkursu a odvolává zřizující organizace.

(6) Divadlo předvádí divadelní díla na základě dramaturgického plánu a plánu činnosti schválených ředitelem divadla.".

3. § 7 odst. 2 zní:

" (2) Statut divadla vydává zřizující organizace.".

4. V § 8 odst. 2 se za slovo "výbor" vkládá čárka a slova "v Praze Národní výbor hlavního města Prahy (dále jen "krajský národní výbor")".

5. § 8 se doplňuje novým odstavcem 3, který zní:

"(3) Krajský národní výbor může pověřit i další socialistické organizace plněním některých úkolů krajské agentury.".

6. § 9 se doplňuje novým odstavcem 3, který zní:

"(3) Ministerstvo kultury může pověřit i další socialistické organizace plněním některých úkolů ústřední agentury.".

7. § 10 odst. 3 se vypouští.

8. V § 21 odst. 3 se vypouští věta druhá.

9. V § 21 odst. 4 se v první větě nahrazuji slova "orgánu státní správy, který divadlo řídí "slovy "zřizující organizaci".

10. V § 22 se slova "orgánu státní správy, který je řídí," nahrazují slovy "zřizující organizace".

11. § 24 odst. 2 zní:

"(2) Dohled na představení, jehož pořadatelem je divadlo řízené ministerstvem kultury nebo národním výborem, přísluší orgánu státní správy, který je řídí; tento orgán může zabezpečením dohledu pověřit okresní nebo místní (městský) národní výbor příslušný podle místa představení. U ostatních divadel dohled na představení přísluší místnímu (městskému) národnímu výboru, v jehož obvodě se představení koná".

12. V § 31 se vypouští ustanovení písmen b) a c).

13. V § 31 písm. e) se za slovo "školství vkládá čárka a slova "mládeže a tělovýchovy".

14. V § 31 písm g) se slova "státní správy a společenskými organizacemi" nahrazují slovy "státní správy, společenskými organizacemi a kulturní fondy.

15. V § 31 se dosavadní písmena d) až j) označují jako písmena b) až h).

16. V § 32 odst. 2 písm. a) se vypouští bod 2; dosavadní body 3 a 6 se označují jako body 2 až 5.

17. V § 32 odst. 2 písm. b) se vypouští bod 2; dosavadní body 3 a 4 se označují jako body 2 a 3.

18. V § 38 odst. 2 se za slovo "školství" vkládá čárka a slova "mládeže a tělovýchovy".

19. § 38 odst. 3 zní:

"(3) Ministerstvo kultury stanoví v dohodě s ministerstvem zdravotnictví a sociálních věcí České socialistické republiky obecně závazným právním předpisem podrobnosti o veřejných konkursech pro přijímání divadelních umělců a ředitelů divadel do pracovního poměru.".

ČI. II

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1990.

 

Důvodová zpráva

Obecná část

I.

Zákon České národní rady č. 33/1978 Sb., o divadelní činnosti (divadelní zákon), sehrál v době svého vzniku významnou roli při konsolidaci našeho divadelnictví a obnovení jeho socialistického charakteru. Některá jeho ustanovení, vycházející ze zásad direktivního řízení a schvalovacího systému v oblasti ideově tvůrčích i ekonomických nástrojů řízení, se však postupem let stala faktorem omezujícím iniciativu a tvůrčí potenciál divadelních tvůrců. V posledním údobí, zvláště v souvislosti s plněním závěrů XVII. sjezdu KSČ a následných zasedání stranických a státních orgánů k procesu přestavby v naší společnosti, byl vysloven požadavek na úpravu právních norem v této oblasti. Na IV. sjezdu Svazu českých dramatických umělců v roce 1987 byl požadavek na vypracování nového divadelního zákona zakotven do závěrů sjezdu jako základ přestavby řízení a ekonomiky divadel. Významně tuto aktivitu ovlivnily i zkušenosti z uplatňování sovětské divadelní reformy (sovětského divadelního experimentu). Svaz českých dramatických umělců k tomuto účelu ustavil komisi, která již začala práci na přípravě nového návrhu zákona. Je však možno předpokládat, že i při maximální intenzitě práce příprava, projednání a schválení nového divadelního zákona si vyžádá delší dobu, nejméně 2 - 3 let. Po celou tu dobu by však platil dosavadní divadelní zákon, který se v řadě oblastí již striktně nedodržuje či způsobuje konfliktní situace. Předpokládané delší časové období na přípravu zákona není dáno jen složitostí problematiky, ale i dopadem připravovaných nebo nově vznikajících obecně závazných právních předpisů na oblasti divadelního umění (zákoník práce, zákon o národních výborech, hospodářský zákoník apod.).

Ministerstvo kultury ČSR proto navrhuje urychleně projednat a schválit návrh novely stávajícího zákona, který by vyřešil nejpalčivější problémy divadelní tvorby, umožnil ověřit v praxi nová navrhovaná řešení a získat čas k serióznímu komplexnímu zpracování nového divadelního zákona.

Navrhované znění novely, které vychází ze základních požadavků opírajících se o podrobnou analýzu současného divadelnictví, bylo zpracováno ve spolupráci se Svazem českých dramatických umělců, v koordinaci s ministerstvem kultury SSR, projednáno v souladu s legislativními pravidly vlády ČSR v připomínkovém řízení a upřesněno na základě stanoviska Legislativní rady vlády ČSR.

V návrhu novely je zvýrazněna úloha Svazu českých dramatických umělců (v obecnější formulaci při procesu řízení divadla v souladu s usnesením předsednictva ÚV KSČ k výsledkům sjezdů uměleckých svazů v roce 1987. Další navrhované změny se týkají ustanovení, která splnila svou funkci v období konsolidace naší společnosti po krizových letech; nový návrh odpovídá potřebám procesu demokratizace a přestavby naší společnosti a měl by podněcovat iniciativu divadelníků k dalšímu rozvoji oboru. Především se umožňuje vznik divadel řízených národními výbory všech stupňů, ale i společenskými organizacemi a kulturními fondy s clem lépe uspokojovat kulturní potřeby občanů našeho státu. Diferenciaci divadel, k níž by tak mělo dojít, by mělo prohloubit i další opatření - posílení pravomoci a odpovědnosti ředitelů za dramaturgické plánování. Funkce ředitele divadla bude nově obsazována na základě výsledků veřejného konkursu. Další zásadní změnou proti ustanovením dosavadního zákona je zrušení monopolu agentur na mimodivadelní činnost. Tento monopol vedle podstatného rozšíření nabídky v oblasti divadel přinesli některé negativní jevy, související především s nemožností zaručit kvalitu každého představení při značném rozsahu této činnosti. Nově navrhovaná ustanovení umožňují zejména, aby divadla zprostředkovávala sama představení či vystoupení svých umělců mimo úvazek v divadle, garantovala kvalitu představení a současně tak získala možnost dalšího zdroje příjmů, jak to předpokládají nové zásady hospodaření.

Novela zákona zároveň přináší i podstatné snížení administrativy v oblasti povolovacího řízení a registrace ochotnických souborů.

Předložený návrh mění ustanovení dosavadního zákona co možná nejstručnějším způsobem. Dočasné působení novelizovaného zákona by mělo prověřit jeho dopad na společenské působení divadla ještě před definitivním zpracováním nového zákona upravujícího divadelní činnost.

V souvislosti s novelizací divadelního zákona dochází i ke změnám ve vyhlášce ministerstva kultury ČSR č. 75/1978 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení divadelního zákona. Změny v prováděcí vyhlášce spočívají ve stanovení podmínek veřejného konkursu na místa ředitelů divadel, ve zrušení ustanovení o registraci ochotnických souborů okresními národními výbory a dále v úpravách vycházejících z nově formulovaného § 5 zákona.

Práce na novelizaci divadelního zákona proběhly v úzké koordinaci s ministerstvem kultury SSR.

II.

Ekonomické požadavku z titulu případného zřízení nových divadel v působnosti ministerstva kultury ČSR a národních výborů se budou řešit v rámci schválených pětiletých plánů a schváleného rozpočtu kapitoly ministerstva kultury a rozpočtů národních výborů.

 

Zvláštní část

K čl. I

K bodu 1

Tento bod kodifikuje praxi spolupráce s organizacemi umělecké tvůrčí fronty v souladu s potřebami současné etapy přestavby a demokratizace naší společnosti.

K bodu 2

V § 5 odst. 1 se slovo "státní " vypouští, aby tak byl vytvořen předpoklad ke vzniku jiných než státních divadel. Otázka dramaturgických plánů a plánů činnosti byla v jiné formě i obsahu upravena v § 5 odst. 6.

Navrhované ustanovení § 5 odst. 2 zakotvuje možnost zřízení divadel i národními výbory nižších stupňů, společenskými organizacemi a kulturními fondy.

V § 5 odst. 3 je zakotvena podmínka souhlasu ministerstva kultury ČSR, která souvisí se zrušením ustanovení o divadelní síti, jež se v praxi neosvědčilo. Tato nová ustanovení by měla zajistit větší možnost uplatnění mladých talentovaných herců, vytvořit vztahy socialistického soutěžení mezi jednotlivými divadly, umožnit vznik experimentálních divadel, rozšířit možnosti ověřování novátorských tvůrčích postupů, což ve svém důsledku bude podle názoru ministerstva kultury ČSR i Svazu českých dramatických umělců znamenat zvýšení kvality divadelního umění.

V § 5 odst. 4 navrhovaná úprava zachovává dosavadní právní stav, pokud jde o hospodářsko-právní formu státních divadel. U divadel zřízených společenskými organizacemi nebo kulturními fondy není stanovena jejich hospodářsko-právní forma s clem co možná nejvíce přizpůsobit formu divadla konkrétním podmínkám a pravidlům zřizující organizace a potřebám divadelní praxe.

V § 5 odst. 5 je nově zakotvena povinnost obsazování funkce ředitele divadla na základě veřejného konkursu, což by v praxi mělo zajistit skutečně objektivní hodnocení a výběr jednotlivých kandidátů. Jmenování a odvolání ředitele je svěřeno do výhradní působnosti zřizující organizace.

Nově je zakotvena v § 5 odst. 6 pravomoc a odpovědnost ředitelů divadel za dramaturgické plánování. Oznamování dramaturgických plánů si zajistí zřizující organizace příslušným ustanovením statutu divadla.

K bodu 3

Nové ustanovení § 7 odst. 2 je vyvoláno změnou § 5 odst. 2 a 3.

K bodu 4

V důsledku novelizace § 5 bylo nutné zavést v textu § 8 odst. 2 legislativní zkratku z původního textu § 5 odst. 2.

K bodům 5 a 6

Navrhované doplňky § 8 a 9 umožňují krajským národním výborům, resp. ministerstvu kultury ČSR pověřit i další socialistické organizace (zejména divadla) tam, kde to bude účelné, výkonem některých funkcí umělecké agentury, což by mělo v praxi přinést oživení mimodivadelní činnosti a zvýšení její úlohy.

K bodu 7

Vypuštění ustanovení § 10 odst. 3 znamená snížení administrativy národních výborů v tom smyslu, že již nadále nebudou vydávat rozhodnuti o registraci ochotnických souborů, aniž je tím narušen jejich přehled o těchto souborech v oblasti jejich působnosti.

K bodu 8

Zrušení věty druhé v § 21 odst. 3 přináší odstranění zbytečně složitého a administrativně náročného získávání souhlasu krajského a místního (městského) národního výboru.

K bodům 9-19

Úpravy uvedené v těchto bodech návrhu novely zákona jsou vyvolány novou koncepcí divadelní činnosti zakotvenou v § 5.

Současně s tím byly ve smyslu zákona ČNR č. 60/1988 Sb., o změnách v organizaci a působnosti ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy české socialistické republiky, upraveny názvy příslušných ministerstev.

K čl. II

Vláda České socialistické republiky navrhuje účinnost zákona od 1. ledna 1990 tak, aby od počátku kalendářního roku bylo možno postupovat již podle nové právní úpravy.

V Praze dne 12. července 1989

 

 

předseda vlády

České socialistické republiky

 

ministr kultury

České socialistické republiky

 

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP