ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1989

V. volební období

 

125

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne……………………1989

o vyhlašování obecně závazných právních předpisů a jiných opatření orgánů České socialistické republiky ve Sbírce zákonů

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

§ 1

Obecně závazné právní předpisy orgánů České socialistické republiky se vyhlašují ve Sbírce zákonů [zákon č. …/1989 Sb., o Sbírce zákonů]. Vyhlašování obecně závazných nařízení národních výborů upravuje zvláštní zákon [§ 24a zákona o národních výborech].

§ 2

Ve Sbírce zákonů se vyhlašují uveřejněním plného znění

a) ústavní a jiné zákony České národní rady a zákonná opatření předsednictva České národní rady,

b) nařízení vlády České socialistické republiky,

c) obecně závazné právní předpisy ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky s výjimkami uvedenými v 3; tyto obecně závazné právní předpisy se označují názvem vyhláška.

§ 3

/1/ Obecně závazné právní předpisy ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky se mohou ve Sbírce zákonů vyhlásit uveřejněním oznámení o jejich vydání, jde-li o předpisy

a) týkající se malého počtu organizací,

b) upravující podrobnosti o právech a povinnostech úzkého okruhu osob v pracovněprávních vztazích a sociálním zabezpečení nebo podrobnosti o právech a povinnostech vyplývajících ze služebních poměrů příslušníků ozbrojených sborů.

/2/ Obecně závazné právní předpisy, které se ve Sbírce zákonů vyhlašují uveřejněním oznámení o jejich vydání, se označují názvem výnos. Této formy vyhlášení nelze použít, má-li se obecně závazným právním předpisem ministerstva nebo jiného ústředního orgánu státní správy České socialistické republiky doplnit, změnit nebo zrušit vyhláška.

/3/ Oznámení o vydání výnosu musí obsahovat:

a) název a datum vydání výnosu,

b) zmocňovací ustanovení zákona, na jehož základě se výnos vydává,

c) stručné vyjádření obsahu výnosu včetně informace o okruhu adresátů, kterým je především určen,

d) údaj o tom, které obecně závazné právní předpisy se výnosem doplňují, mění nebo zrušují,

e) počátek účinnosti výnosu,

f) údaj o tom, kdy a jakým způsobem bylo uveřejněno plné znění výnosu a u kterých orgánů, popřípadě organizací musí být výnos každému přístupný.

§ 4

/1/ Ministerstva a jiné ústřední orgány státní správy České socialistické republiky jsou povinny zabezpečit, aby jimi vydaný výnos byl každému přístupný ode dne jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů, a to jak u nich, tak i u orgánů i organizací, které jsou uvedeny v oznámení o vydání výnosu.

/2/ Ministerstva a jiné ústřední orgány státní správy České socialistické republiky jsou povinny výnos, který vydaly po účinnosti tohoto zákona, zaslat na území Československé socialistické republiky za úhradu každému, kdo o to požádá.

§ 5

/1/ Obecně závazné právní předpisy uvedené v § 2 a 3 nabývají platnosti dnem jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.

/2/ Není-li v obecně závazném právním předpise uvedeném v § 2 nebo 3 stanovena pozdější účinnost, nabývá účinnosti patnáctým dnem po vyhlášeni. Vyžaduje-li to naléhavý obecný zájem, lze výjimečně stanovit dřívější počátek účinnosti, nejdříve však dnem vyhlášení.

§ 6

/1/ Ve Sbírce zákonů se vyhlašují uveřejněním plného znění nebo uveřejněním oznámení o jejich vydání:

a) opatření České národní rady, předsednictva České národní rady nebo vlády České socialistické republiky, stanoví-li tak zákon nebo jestliže tak tyto orgány rozhodnou,

b) opatření ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, stanoví-li tak zákon.

/2/ Pro opatření uvedená v odstavci 1 a pro vnitřní směrnice nelze použít název vyhláška nebo výnos.

§ 7

Obecně závazné právní předpisy a jiná opatření orgánů České socialistické republiky se ve Sbírce zákonů vyhlašují v českém jazyce.

§ 8

Místní národní výbory a okresní národní výbory zajistí, aby u nich byla Sbírka zákonů každému přístupna.

§ 9

/1/ Cenová opatření ústředních orgánů České socialistické republiky a národních výborů jsou závazná pro všechny subjekty v nich uvedené; nevyhlašují se ve Sbírce zákonů.

/2/ Opatření ministerstva financí, cen a mezd České socialistické republiky, jimiž jsou na základě zmocnění daného zákonem poskytovány úlevy nebo osvobozeni od daně domovní a od notářských, soudních a správních poplatků, se vyhlašují oznámením o jejich vydání podle § 6.

§ 10

/1/ Obecně závazné právní předpisy a jiná opatření, jejichž vydáni bylo ve Sbírce zákonů oznámeno do 31. prosince 1968, pokud upravují věci patřící do působnosti České socialistické republiky, pozbývají platnosti.

§ 11

Zákon České národní rady č. 3/1969 Sb., o vyhlašování zákonů České národní rady a jiných obecně závazných právních předpisů České socialistické republiky, se zrušuje.

§ 12

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1990.

Příloha

zákona ČNR č. …/1989

 

Obecně závazně právní předpisy a jiná opatření, na která se nevztahuje zrušovací ustanovení 10 odst. 1 zákona

1. Směrnice ministerstva zdravotnictví pro hygienickou a protiepidemickou péči v provozovnách péče o pleť (výnos ze dne 25. srpna 1959 čj. HE - 3225 - 25. 8. 1959), reg. v částce 11 /1960 Sb.

2. Usnesení vlády ze dne 30. března 1962 č. 251 o prohlášení některých nejvýznamnějších kulturních památek za národní kulturní památky, reg. v částce 36/1962 Sb.

3. Výnos Ústředního báňského úřadu a Ústředního geologického úřadu ze dne 31. ledna 1962, čj. 1000/1962, kterým se vydává vyhláška o vedení a doplňování geologické dokumentace, reg. v částce 42/1962 Sb.

4. Směrnice ministerstva zemědělství, lesního a vodního hospodářství ze dne 22. května 1963, čj. 74 894/63, k provedení vládní vyhlášky č. 40/1963 Sb., o náhradě škod způsobených exhalacemi socialistickým zemědělským organizacím a lesním organizacím, reg. v částce 23/1963 Sb.

5. Směrnice ministerstva zdravotnictví o poskytování ochranných nápojů při práci v horkých provozech (výnos ze dne 27. prosince 1963, čj. HE - 340.2 - 6. 12. 1963), reg. v částce 29/1964 Sb.

6. Opatření ministra financí ze dne 24. října 1964, čj. 203!60 482/64, o změně názvu Ústředního likvidátora peněžních ústavů a podniků v Praze na Správu pro věci majetkové a devizové a názvu Oblastního likvidátora peněžních ústavů a podniků v Bratislavě na Správu pro věci majetkové a devizové pro Slovensko, část I. reg. v částce 85/1964 Sb.

7. Směrnice ministerstva zdravotnictví pro poskytování ambulantní péče lékařem, kterého si občan zvolil, č. 20/1966 Věstníku ministerstva zdravotnictví, reg. v částce 29/1966 Sb.

8. Výnos ministerstva školství a kultury ze dne 3. prosince 1964, čj. 47 842/64 - E/I/1. o zařazení učitelů odborných hornických předmětů na hornických školách do první pracovní kategorie důchodového zabezpečení, uvedený v oznámení v částce 47/1967 Sb.

9. Výnos ministerstva školství a kultury ze dne 20. srpna 1966, čj. 32354/66 - E/I/1, kterým se vydává platový řád pro učitele bohosloveckých fakult, reg. v částce 32/1966 Sb.

10. Směrnice Ústředního báňského úřadu ze dne 1. dubna 1966, čj. 2200/1966, pro sestavení plánu na likvidaci závažných nehod při hornické činnosti prováděné povrchovým způsobem s výjimkou povrchových provozů hlubinných dolů (povrchové havarijní směrnice), reg. v částce 1/1967 Sb.

11. Směrnice hlavního hygienika Československé socialistické republiky a Ústředního báňského úřadu ze dne 11. července 1966, čj. HE - 340.2 - 5. 7. 66, o ochraně zdraví pracujících před účinky škodlivé prašnosti v organizacích podléhajících hornímu zákonu, reg. v částce 8/1967 Sb.

12. Výnos ministerstva zdravotnictví ze dne 20. května 1967, čj. OP - 602 - 6. 5. 1967, o obsazování některých funkci v organizacích státní zdravotní správy konkursem, reg. v částce 24/1967 Sb.

13. Směrnice ministerstva zdravotnictví ze dne 1. listopadu 1967, čj. OP-200-24. 10. 1967, o znaleckých komisích reg. v částce 41/1967 Sb.

14. Směrnice ministerstva školství a kultury ze dne 16. dubna 1957, čj. 21791/57 S/3-MŠK, pro přijímací řízení na bohoslovecké fakulty, uvedená v oznámení v částce 47/1967 Sb.

15. Směrnice ministerstva školství ze drze 14. prosince 1967, čj. 39270/67 - III/2, pro státní jazykové zkoušky na vysokých školách, reg. v částce 47/1967 Sb.

16. Směrnice ministerstva zdravotnictví pro hygienickou a protiepidemickou péči v holičství a kadeřnictví (Hygienické předpisy poř. č. 4/1954 sv. 2), uvedená v oznámení v částce 47/1967 Sb.

17. Směrnice ministerstva zdravotnictví pro hygienickou a protiepidemickou péči při hromadné dopravě (Hygienické předpisy poř. č. č. 6/1954 sv. 4), uvedená v oznámení v částce 47/1967 Sb.

18. Směrnice ministerstva zdravotnictví pro hygienické a protiepidemické požadavky v potravinářských prodejnách (Hygienické předpisy poř. č. 9/1954 sv. 6), uvedená v oznámení v částce 47/1967 Sb.

19. Směrnice ministerstva zdravotnictví o hygienických a protiepidemických požadavcích při skladování a dopravě poživatin (Hygienické předpisy poř. č. 10/1954 sv. 7), uvedená v oznámení v částce 47/1967 Sb.

20. Směrnice ministerstva zdravotnictví pro hygienická a protiepidemická opatření při výrobě poživatin (Hygienické předpisy poř. č. 18/1955 sv. 14), uvedená v oznámení v částce 47/1967 Sb.

21. Směrnice ministerstva zdravotnictví ze dne 16. prosince 1967, čj. PP - 265 - 20. 11. 1967, o posuzování zdravotní způsobilosti k práci, reg. v částce 2/1968 Sb.

22. Výnos ministerstva zemědělství a výživy ze dne 3. listopadu 1967, čj. VII/3 - 1747/1967, kterým se provádějí některá ustanovení vyhlášky č. 96/1967 Sb., o náhradách cestovních, stěhovacích a jiných výdajů, reg. v částce 11/1968 Sb.

23. Výnos ministerstva chemického průmyslu č. 1 ze dne 15. ledna 1968, kterým se vydávají seznamy prací a pracovišť zakázaných ženám, těhotným ženám, matkám do konce devátého měsíce po porodu a mladistvým pracovníkům, reg.v částce 11/1968 Sb.

24. Opaření ministerstva financí, kterým se pověřuje Správa pro věci majetkové a devizové v Praze prováděním vnitrostátního majetkového vypořádání s přesídlenci za majetky zanechané v cizině, reg. v částce 12/1968 Sb.

25. Výnos ministerstva kultury a informací ze dne 8. prosince 1967, čj. 13 853,/67, kterým byly prohlášeny "Jizerské hory" za chráněnou krajinnou oblast, reg. v částce 14/1968 Sb.

26. Výnos ministerstva zemědělství a výživy a ministerstva lesního a vodního hospodářství ze dne 12. července 1967, čj. VIl/2-478, kterým se vydávají Pravidla o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci se stroji a zařízeními používanými v zemědělství a lesním hospodářství, reg. v částce 20/1968 Sb.

27. Výnos ministerstva vnitřního obchodu ze dne 3. dubna 1968, č. 4/1968 Zpravodaje ministerstva vnitřního obchodu, kterým se vydávají seznamy prací a pracovišť zakázaných ženám, těhotným ženám, matkám do kance devátého měsíce po porodu a mladistvým, reg. v částce 23/1968 Sb.

28. Výnos ministerstva školství ze dne 29. února 1968, čj. 9000/68-VI/3, o úpravě platových poměrů provozních a technicko-hospodářských pracovníků na školách a ve výchovných zařízeních v oboru působnosti ministerstva školství, reg. v částce 34/1968 Sb.

29. Důlně měřický předpis Ústředního báňského úřadu, svazek IV. ze dne 7. července 1967, čj. 4700/1967 "Seznam smluvených značek důlních map", reg. v částce 34/1968 Sb.

30. Výnos ministerstva vnitra ze dne 27. června 1968, čj. MH IV/3750/1968, kterým se vydávají seznamy prací a pracovišť zakázaných ženám, těhotným ženám, matkám do konce devátého měsíce po porodu a mladistvým pracovníkům v organizacích místního hospodářství, reg. v částce 40/1968 Sb.

31. Směrnice ministerstva zdravotnictví ze dne 1. listopadu 1968, čj. ŠK - 615.3 - 1. 1. 68, o pracovních úlevách a hospodářském zabezpečení zdravotnických pracovníků, kteří se při zaměstnání vzdělávají ve zdravotnických vzdělávacích zařízeních, reg. v částce 44/1968 Sb.

32. Výnos ministerstva zemědělství a výživy ze dne 7. června 1968, čj. VII/2-1927, kterým se vydávají Pravidla o bezpečností práce při chovu zvířat, reg. v částce 45/1963 Sb.

33. Směrnice ministerstva zdravotnictví ze dne 4. prosince 1968, čj. LP - 274, o opatřeních proti pohlavním nemocem, reg. v částce 51/1968 Sb.

 

Důvodová zpráva

Obecná část

Důležitým nástrojem regulace společenských vztahů při prosazování politiky strany je socialistický právní řád, který musí přispívat k rozvíjeni všech funkcí socialistického státu a k harmonickému rozvoji socialistické společnosti v současné etapě jejího vývoje. Rostoucí úkoly spojené s budování rozvinuté socialistické společnosti vyžadují, aby se i československý právní řád neustále zdokonaloval. XVII. sjezd KSČ proto stanovil požadavek zkvalitňovat zákonodárnou činnost a dbát, aby náš právní řád účinně chránil socialistické zřízení, společenské vlastnictví a plně zabezpečoval právní jistoty občanů. Přitom kriticky poukázal na nezbytnost omezováni počtu směrnic a předpisů, z nichž mnohé nepomáhají ani výrobě, ani společnosti, ale naopak věci i život zbytečně komplikují.

Působení socialistického právního řádu v Československé socialistické republice i možnosti jeho dalšího zdokonalování jsou výrazně ovlivněny skladbou právních předpisů a jejich celkovým počtem. Od vzniku České socialistické republiky do 31. prosince 1988 bylo z celkového počtu obecně závazných právních předpisů České socialistické republiky vydáno 5,3 % zákonů České národní rady, 2,6 % nařízení vlády ČSR a 92,1 % obecně závazných právních předpisů ústředních orgánů státní správy ČSR. Mezi resortními právními předpisy převážný podíl - 78,2 % - činí předpisy, které nebyly ve Sbírce zákonů publikovány v plném znění, ale jejichž vydání bylo ve Sbírce zákonů pouze oznámeno (registrované předpisy). V posunu právního řádu do oblasti registrovaných předpisů lze spatřovat nejslabší místo normotvorby a publikace.

U řady resortních právních předpisů, které jsou ve Sbírce zákonů pouze registrovány, nelze z jejich názvu ani ze systematického uspořádání Sbírky zákonů zjistit, zda mají obecnou závaznost.

Dosavadní zákonná úprava (zákon ČNR č. 3/1969 Sb.) umožňuje, aby ústřední orgány samy posoudily, které předpisy postačí ve Sbírce zákonů pouze oznámit bez uveřejnění jejich plného textu. Jako obecně závazné právní předpisy jsou touto formou vyhlašována i opatření, která nemají obecně závazný charakter. Přitom předpisy vydané touto formou (registrované předpisy) vycházejí poměrně brzo z evidence orgánů a organizací, které se jimi mají řídit. Vysoký počet resortních právních předpisů a stále složitější právní regulace vede k nepřehlednosti právního řádu a tím ke snižování jeho účinnosti. Tuto nepřehlednost značně zvyšuje i skutečnost, že resorty při vydávání právních předpisů dávají jednoznačně přednost formě jejich registrace ve Sbírce zákonů před vyhlášením úplného znění.

Navrhovaná zákonná úprava vyhlašování obecně závazných právních předpisů České socialistické republiky je součástí systémových opatření, která směřují k zdokonalení právního řádu. Navazuje na připravovaný zákon Federálního shromáždění o Sbírce zákonů a shodně s ním

1. zpřísňuje podmínky pro vydávání resortních obecně závazných právních předpisů, které se ve Sbírce zákonů vyhlašují pouze formou oznámení o jejich vydání;

2. zjednodušuje informaci veřejnosti o tom, která opatření vyhlašovaná ve Sbírce zákonů mají charakter obecně závazných právních předpisů;

3. vytváří právní předpoklady pro zvýšeni informovanosti o obecně závazných právních předpisech, jejichž vydání se ve Sbírce zákonů pouze oznamuje (registrované předpisy) a stanoví úkoly resortů pro zlepšení dostupnosti těchto předpisů;

4. zpřísňuje podmínky pro uveřejňování jiných opaření orgánů ČSR ve Sbírce zákonů;

5. zrušuje zastaralé a nevyhovující resortní právní předpisy, jejichž vydáni bylo ve Sbírce zákonů pouze oznámeno.

Z dosavadního zákona ČNR č. 3/1969 Sb. o vyhlašování zákonů České národní rady a jiných obecně závazných právních předpisů České socialistické republiky, se zachovávají a do nové úpravy přejímají ustanovení, která se osvědčila. Především se zachovává Sbírka zákonů jako jednotný publikační prostředek jak pro federální, tak i pro republikové obecně závazné právní předpisy a pro jiná opatření nejvyšších a ústředních federálních a republikových státních orgánů. Vyhlášení obecně závazných právních předpisů České socialistické republiky ve Sbírce zákonů bude i nadále podmínkou jejich platnosti. Ve Sbírce zákonů však nebudou vyhlašována obecně závazná nařízení národních výborů, jejichž způsob vyhlašování a podmínky jejich platnosti jsou upraveny v 24a zákona o národních výborech.

Nově se zavádí jednotné názvy "vyhláška a "výnos" pro označení obecně závazných právních předpisů ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy ČSR vydávaných podle čl. 139 ústavního zákona o československé federaci. Těchto názvů nesmí být používáno pro označování jiných opatření těchto orgánů vyhlašovaných ve Sbírce zákonů. Tím se vytvářejí předpoklady k tomu, aby již podle názvu bylo možno určit, zda opatření ústředního orgánu je obecně závazným právním předpisem.

Výnosem, tedy právním předpisem, jehož vydání bude ve Sbírce zákonů pouze oznámeno, nebude možno zrušovat nebo měnit a doplňovat vyhlášky, které byly ve Sbírce zákonů vyhlášeny v plném znění. Zavádí se také povinnost orgánů, které výnosy vydaly, zaslat tyto výnosy na území Československé socialistické republiky za úhradu každému, kdo o to požádá. Počítá se s tím, že i tímto způsobem budou ústřední orgány motivovány k tomu, aby při přípravě výnosu odpovědně zvažovaly otázku, zda jsou splněny zákonné podmínky pro použití formy výnosu.

V souladu s požadavkem dostupnosti všech právních předpisů se zavádí povinnost uveřejnit plné znění výnosu již přede dnem jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů. Podle dosavadní praxe půjde zpravidla o uveřejňování v resortním věstníku, ale může jít též o uveřejnění v jiném veřejně přístupném publikačním, prostředku, např. v Hospodářských novinách, odborných časopisech apod.

Důležitou součástí předkládaného návrhu zákona tvoří ustanovení směřující k očištění právního řádu od předpisů a opatření registrovaných ve Sbírce zákonů před 1. lednem 1969, které jsou fakticky i právně překonány dalším vývojem. Předpisy a opatření z tohoto období, které resorty i nadále potřebuji k zabezpečení výkonu svých funkcí, se ponechávají v platnosti a jsou uvedeny v příloze zákona, ostatní předpisy a opatření z tohoto období se zrušují.

Při provádění zákona, tak jako při provádění zákona FS o Sbírce zákonů, budou působit dvě tendence. V souvislosti s omezením možnosti vydávat předpisy, které se ve Sbírce zákonů pouze registruji, může dojít ke zvýšení počtu předpisů vyhlašovaných ve Sbírce zákonů v plném znění. Proti této tendenci bude působit omezováni četnosti předpisů nahrazováním převážně administrativních metod řízení ekonomiky metodami ekonomickými. Konkrétní dopady a vzájemné působení obou těchto tendenci nelze pro oblast finanční, materiální a pro nároky na plán práce ani přibližně odhadnout. Nelze rovněž odhadnout, zda a v jakém rozsahu se zvýší finanční a materiální náklady, popřípadě i požadavky na pracovníky u resortů při plnění jejich povinnosti zaslat výnosy za úhradu každému, kdo o to požádá.

 

Zvláštní část

K § 1:

Pro vyhlašování obecně závazných právních předpisů orgánů České socialistické republiky se ponechává stejný publikační prostředek jako pro vyhlašování obecně závazných právních předpisů federálních orgánů. Vyhlašování federálních i republikových obecně závazných právních předpisů ve společném publikačním prostředku se plně osvědčilo. Respektuje skutečnost, že řada zákonů národních rad úzce souvisí se zákony Federálního shromáždění, navazuje na ně a tvoří s nimi jednotný celek, a že také prováděcí obecně závazné předpisy k zákonům Federálního shromáždění jsou vydávány jak federálními orgány, tak i orgány republik.

Na vyhlašování obecně závazných nařízení národních výborů se tento zákon nevztahuje. Jejich vyhlašování je upraveno zákonem o národních výborech,

K § 2:

Ustanovení vymezuje obecně závazné právní předpisy, které se vyhlašují ve Sbírce zákonů formou uveřejnění jejich plného znění.

Pokud jde o zákony České národní rady a zákonná opatření jejího předsednictva, realizují se tímto ustanovením čl. 111 odst. 3 a čl. 121 odst 3 ústavního zákona o čs. federaci, podle nichž k tomu, aby zákon České národní rady nebo zákonná opatření předsednictva České národní rady nabyly platnosti, musí být vyhlášeny způsobem, který stanoví zákon národní rady.

U zákonů České národní rady, zákonných opatření předsednictva České národní rady a u nařízení vlády České socialistické republiky se ponechává jako jediný možný způsob vyhlášení uveřejnění jejich plného znění ve Sbírce zákonů.

Také pro obecně závazné právní předpisy ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČSR se za základní formu vyhlášení považuje uveřejnění jejich plného znění ve Sbírce zákonů. Výjimku z toho připouští § 3. Pro takto vyhlášené resortní obecně závazné právní předpisy se zavádí jednotný název "vyhláška".

K § 3:

Z dosavadní právní úpravy se přejímá možnost vyhlašovat ve Sbírce zákonů resortní obecně závazné právní předpisy také formou uveřejnění oznámení o jejich vydání. Jde o formu vyhlášení, které je odůvodněno především praktickou potřebou. Z hlediska základního účelu, kterým je oficiální publikace právního předpisu a seznámení povinných subjektů s jeho obsahem, je však třeba tuto formu považovat za doplňkovou a výjimečnou. Proto se na rozdá od dosavadního stavu omezuje možnost jejího použití, zejména v případech, kdy mají být na základě zákonného zmocnění upravovány podrobnosti o právech a povinnostech občanů. Pro označování takto vyhlašovaných právních předpisů se zavádí jednotný název "výnos".

Formy výnosu nebude možné použít, jestliže by uvažovaná úprava měla měnit, doplňovat nebo zrušovat ustanovení resortních obecně závazných právních předpisů, které byly ve Sbírce zákonů vyhlášeny v plném znění (vyhlášky). V takovém případě bude nutné uvažovanou úpravu vydat formou vyhlášky.

K § 4:

Nově se zavádí povinnost orgánu, který výnos vydal, zaslat jej na území ČSSR každému, kdo o to požádá. Předpokládá se, že tato povinnost, ukládaná především v zájmu zabezpečení dostupnosti vydaných předpisů, povede ústřední orgán také k tomu, aby při přípravě předpisu vždy odpovědně zvažoval okruh subjektů, kterých se bude předpis týkat a formu výnosu zvolil jen tehdy, budou-li pro její použití splněny stanovené podmínky. Aby na druhé straně nedocházelo k neodůvodněnému vyžadování těchto předpisů, stanoví se povinnost uhradit náklady spojené s jeho individuálním zasláním.

K § 5:

Podle čl. 111 odst. 3 a čl. 121 odst. 3 ústavního zákona o čs. federaci je vyhlášení zákonů České národní rady a zákonných opatření předsednictva České národní rady podmínkou nabytí jejich platnosti. V souladu s dosavadním stavem se stejná podmínka stanoví i pro nabytí platnosti nařízení vlády ČSR a pro nabytí platnosti vyhlášek a výnosů ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČSR.

Je žádoucí stanovit počátek účinnosti obecně závazných právních předpisů na pozdější den, než je den jejich vyhlášení. V legisvakanční lhůtě, tj. časovém intervalu mezi nabytím platnosti a nabytím účinnosti obecně závazného právního předpisu, lze spatřovat jednu ze záruk socialistické zákonnosti. Přiměřená legisvakanční lhůta je předpokladem k tomu, aby se s obecně závazným právním předpisem mihly seznámit orgány, organizace a občané, kteří se mají tímto předpisem řídit. Až dosud potupovala automaticky patnáctidenní legisvakanční lhůta v případech, kdy ve vydaném právním předpisu nebyl uveden den počátku jeho účinnosti. Tento stav se zachovává a současně se omezuje možnost určit počátek účinnosti právních předpisů na dobu dřívější.

K § 6:

Ponechává se možnost vyhlašovat ve Sbírce zákonů také jiná opatření nejvyšších a ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky. Vyhlášení těchto opatření ve Sbírce zákonů není podmínkou jejich platnosti ani účinnosti. Pokud jde o opatření ústředních orgánů státní správy ČSR, omezuje se možnost jejich vyhlašování ve Sbírce zákonů pouze na případy, kdy to stonaví zákon. Všechna tato opatření budou uveřejňována v druhé části Sbírky zákonů a nebudou opatřována pořadovými čísly (§ 11 odst 2 a 3 návrhu zákona o Sbírce zákonů).

K § 7:

V souladu s uplatňovaným způsobem vyhlašování se výslovně stanoví, že obecně závazné právní předpisy a jiná opatření orgánů ČSR se ve Sbírce zákonů vyhlašují v českém jazyce.

Podle návrhu zákona o Sbírce zákonů (§ 11 odst. 2) se částky Sbírky zákonů zpravidla dělí na část, v níž se vyhlašují obecně závazné právní předpisy a sdělení o sjednání nebo výpovědi mezinárodních smluv, anebo o jiných skutečnostech důležitých pro jejich provádění, a na část, v níž se vyhlašují jiná opatření orgánů ČSSR. Podle tohoto rozdělení budou ve Sbírce zákonů vyhlašovány v části prvé také obecně závazné právní předpisy orgánů ČSR a v druhé části jejich jiná opatření. Přitom obecně závazné právní předpisy, včetně předpisů, jejichž vydání se ve Sbírce zákonů pouze oznámí, budou opatřovány pořadovými čísly v jednotné číselné řadě, která se koncem každého kalendářního roku uzavře.

K § 8:

Oproti dosavadní úpravě je účelné zabezpečit přístupnost Sbírky zákonů nejen u místních národních výborů, ale i u okresních národních výborů, na které se občané ve svých záležitostech často obracejí a které jsou zpravidla lépe vybaveny právní dokumentací než místní národní výbory. Povinnost místních národních výborů budou také plnit městské národní výbory a obvodní národní výbory.

Počítá se s tím, že národní výbory přitom umožní nahlédnout i do přehledu platných právních předpisů, který čas od času vydávají ministerstvo spravedlnosti ČSR a ministerstvo spravedlnosti SSR.

K § 9:

Výslovně se upravují otázky závaznosti a vyhlašování cenových opatření, která nemají povahu obecně závazných právních předpisů. Půjde zejména o cenové výměry.

Současně se umožňuje, aby v zájmu větší informovanosti veřejnosti, byla ve Sbírce zákonů podle § 6 vyhlašována i opatření ministerstva financí, cen a mezd ČSR, jimiž jsou v rozsahu a za podmínek stanovených zvláštními zákony poskytovány úlevy nebo osvobození od domovní daně a od notářských, soudních nebo správních poplatků. Ani tato opatření nemají povahu obecně závazných právních předpisů. Vzhledem k tomu, že v příslušných zákonech není možnost jejich uveřejňování ve Sbírce zákonů zakotvena, je nezbytné ji stanovit v tomto zákoně.

K § 10:

Ustanovení směřuje k očištění právního řádu od zastaralých a překonaných obecně závazných právních předpisů, jejichž vydání bylo ve Sbírce zákonů oznámeno do 31. prosince 1968. Jde o právní předpisy vydané ještě v době unitárního státu, pokud působnost v těchto věcech přešla podle čl. 144 ústavního zákona o čs. federaci na orgány ČSR.

Ty z uvedených obecně závazných právních předpisů, které by měly zabezpečovat právní regulaci i nadále, jsou uvedeny v příloze zákona. V České socialistické republice jde o 33 předpisů, ve Slovenské socialistické republice o 36 předpisů a na úrovni federace se předpokládá opětovné vydání méně než deseti předpisů. Vzhledem k tomu, že z uvedeného období platí zhruba 700 právních předpisů, jejichž vydání bylo oznámeno ve Sbírce zákonů, dojde k podstatnému snížení počtu registrovaných právních předpisů.

Současně s touto depurací je žádoucí očistit Sbírku zákonů i od jiných překonaných opatření, jejichž vydání bylo do 31. prosince 1968 ve Sbírce zákonů pouze oznámeno.

Prověrka obecně závazných právních předpisů, jejichž vydání bylo ve Sbírce zákonů oznámeno po 1. lednu 1969, je zabezpečována na základě usnesení vlády ČSR č. 354/1985. Tímto usnesením bylo uloženo pokračovat v přezkoumávání uvedených právních předpisů s clem snižovat jejich četnost. Ústřední orgány vždy jednou za dva roky předkládají zprávy o výsledcích své prověrky s uvedením konkrétních údajů o předpisech zrušených za uplynulé období a s uvedením dalších záměrů v postupu prověrky.

K § 11 a 12:

Den nabytí účinnosti zákona se shoduje se dnem, k němuž má nabýt účinnosti nový zákon Federálního shromáždění o Sbírce zákonů. Předpokládá se, že oba zákony nabudou účinnosti dnem 1. ledna 1990.

V Praze dne 23. srpna 1989

 

František Pitra v. r.

předseda vlády

České socialistické republiky

 

Antonín Kašpar v. r.

ministr spravedlnosti

České socialistické republiky

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP