ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1990
V. volební období
190
Vládní návrh
Zákon
České národní rady
ze dne . března 1990
o státním rozpočtu České republiky na rok 1990
a o změně zákona České národní rady č. 174/1982 Sb.,
o rozpočtovém určení výnosu a správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení
Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:
Část první
Státní rozpočet České republiky na rok 1990
§ 1
(1) Celkové příjmy státního rozpočtu České republiky (dále jen "státní rozpočet republiky") se stanoví částkou 157 304 300 000 Kčs,
celkové výdaje státního rozpočtu republiky se stanoví částkou 157 304 300 000 Kčs
(příloha č. 1).
(2) Ve státním rozpočtu republiky jsou obsaženy finanční vztahy k rozpočtům národních výborů, a to:
účelové dotace ve výši |
20 766 900 000 Kčs, |
globální dotace ve výši |
16 401 100 000 Kčs |
(příloha č. 2).
(3) Přehled rozpočtových rezerv státního rozpočtu republiky je uveden v příloze č. 3.
Část druhá
Změna zákona České národní rady č. 174/1982 Sb., o rozpočtovém určení výnosu a správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení
§ 2
V zákonu České národní rady č. 174/1982 Sb., o rozpočtovém určení výnosu a správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení, v § 2 odst. 1 se v první větě nahrazují slova "odvodu volného zůstatku zisku" slovy "odvodu ze zisku na základě finančního plánu" a v § 2 odst. 2 se v první větě slova "odvodů, s výjimkou dodatkového odvodu k přerozdělování prostředků," nahrazují slovy "regulačních a cenových odvodů,".
Část třetí
Závěrečná ustanovení
§ 3
Ministerstvo financi, cen a mezd České republiky stanoví v dohodě s Českým geologickým úřadem obecně závazným právním předpisem způsob a rozsah financování geologických prací a zajišťování nebo likvidaci starých důlních děl a jejich následků ze státního rozpočtu České republiky.
§ 4
Do doby účinnosti nové právní úpravy se nepoužiji ustanovení zákona České národní rady č. 163/1989 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České socialistické republiky (rozpočtová pravidla republiky), pokud pojednávají o komplexním státním plánu hospodářského a sociálního rozvoje České socialistické republiky, rozpočtovém výhledu České socialistické republiky a rozpočtovém výhledu federace.
§ 5
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. dubna 1990.
Příloha č. 1 k zákonu České národní rady č.
Celkový přehled
státního rozpočtu České republiky
Příjmy |
v tis. Kčs |
Příjmy z hospodářství České republiky |
120 417 938 |
v tom: z hospodářství |
98 290 734 |
z vědy a techniky |
120 257 |
z peněžních a technických služeb |
4 038 675 |
ze společenských služeb a činností pro obyvatelstvo |
1 322 672 |
z obrany a bezpečnosti |
109 000 |
podíl na výnosu daně z obratu |
16 536 600 |
Daně od obyvatelstva a poplatky |
1 140 000 |
Ostatní příjmy |
1 466 662 |
Dotace ze státního rozpočtu federace |
34 279 700 |
Úhrn |
157 304 300 |
Výdaje |
v tis. Kčs |
Výdaje ústředně řízených organizaci |
120 136 300 |
v tona: na hospodářství |
31 847 172 |
na vědu a techniku |
2 648 306 |
na peněžní a technické služby |
2 577 151 |
na společenské služby a činnosti pro obyvatelstvo |
76 987 958 |
na obranu a bezpečnost |
4 452 450 |
na správu |
1 623 263 |
Účelové dotace do rozpočtů národních výborů |
20 766 900 |
Globální dotace do rozpočtů národních výborů |
16 401 100 |
Úhrn |
157 304 300 |
Příloha č. 2 k zákonu České národní rady č.
Účelové a globální dotace
do rozpočtů národních výborů obsažené ve státním rozpočtu České republiky
Kraj |
Účelové dotace v tis. Kčs |
Globální dotace v tis. Kčs |
Národní výbor hlavního města Prahy |
7 088 900 |
2 520 700 |
Středočeský |
1 723 000 |
1 823 000 |
Jihočeský |
1 570 800 |
1 281 900 |
Západočeský |
1 484 000 |
1 653 100 |
Severočeský |
2 873 800 |
3 007 500 |
Východočeský *) |
2 671 700 |
|
Jihomoravský |
2 696 200 |
2 065 900 |
Severomoravský |
3 330 200 |
1 377 300 |
Úhrn |
20 766 900 |
16 401 100 |
*) pro Východočeský kraj se dotace nerozděluji v důsledku prováděného experimentu.
Příloha č. 3 k zákonu České národní rady č.
Přehled
o účelových rezervách státního rozpočtu České republiky
v tisících Kčs |
|
Rozpočtová rezerva vlády České republiky |
113 500 |
Ostatní účelové rezervy celkem |
1 347 301 |
v tom: |
|
- zvýšená mobilita pracovních sil |
|
(rekvalifikace, začleňování do práce) |
990 000 |
- rozvoj vědy a techniky |
137 301 |
- investice rozpočtových a příspěvkových organizací na zdravotnické a ekologické programy a pro organizace VVZ |
220 000 |
Důvodová zpráva
k návrhu zákona České národní rady o státním rozpočtu České republiky na rok 1990
a o změně zákona č. 174/1982 Sb., o rozpočtovém určeni výnosu a správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení
K § 1:
Návrh zákona o státním rozpočtu republiky se opírá o ustanovení článku 11 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění ústavního zákona č. 125/1970 Sb. a je v souladu s ustanovením § 8 zákona České národní rady č.163/1989 Sb., o pravidlech státního rozpočtu České socialistické republiky a o hospodařeni s rozpočtovými prostředky (rozpočtová pravidla republiky).
Předkládaný rozpočtový zákon určuje číselné objemy státního rozpočtu republiky, který je vypracován v ekonomických podmínkách roku 1990. Předkládá se jako vyrovnaný. Příjmy a výdaje státního rozpočtu republiky stanovené tímto zákonem vycházejí ze snahy o jeho protiinflační působení.
K § 1 a příloze č. 3:
Tato příloha se předkládá ke schválení České národní radě na základě ustanovení § 17 odst. 1 zákona č. 163/1989 Sb., o rozpočtových pravidlech republiky.
K § 2:
V návaznosti na úpravy zákona o odvodech do státního rozpočtu, zákona o důchodové dani, zákona o zemědělské dani a zákona o podmínkách činnosti organizaci s mezinárodním prvkem v Československé republice je třeba upravit nové pojmy i v zákoně České národní rady o rozpočtovém určení výnosu a správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení.
K § 3:
Vzhledem k tomu, že ministerstvo financí, cen a mezd nemá zmocnění k vydání právní úpravy týkající se financování geologických prací a zajišťování nebo likvidaci starých důlních děl a jejich následků ze státního rozpočtu republiky, je nezbytné toto zmocnění zapracovat do vhodné právní normy, aby v případě potřeby bylo možné dosavadní právní úpravu financování těchto činností ze státního rozpočtu republiky nahradit a stanovit způsob a rozsah financování obecně závazným právním předpisem.
K § 4:
Navržené ustanovení zajišťuje soulad platné právní úpravy rozpočtového hospodaření s připravovanou právní úpravou centrálního plánování.
V Praze dne 9. března 1990
JUDr. Petr Pithart, v. r.
předseda vlády České republiky
Ing. Jiří Nikodým v. r.
ministr financí, cen a mezd České republiky