ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1990

V. volební období

190

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne . března 1990

o státním rozpočtu České republiky na rok 1990

a o změně zákona České národní rady č. 174/1982 Sb.,

o rozpočtovém určení výnosu a správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Část první

Státní rozpočet České republiky na rok 1990

§ 1

(1) Celkové příjmy státního rozpočtu České republiky (dále jen "státní rozpočet republiky") se stanoví částkou 157 304 300 000 Kčs,

celkové výdaje státního rozpočtu republiky se stanoví částkou 157 304 300 000 Kčs

(příloha č. 1).

(2) Ve státním rozpočtu republiky jsou obsaženy finanční vztahy k rozpočtům národních výborů, a to:

účelové dotace ve výši

20 766 900 000 Kčs,

globální dotace ve výši

16 401 100 000 Kčs


(příloha č. 2).

(3) Přehled rozpočtových rezerv státního rozpočtu republiky je uveden v příloze č. 3.

Část druhá

Změna zákona České národní rady č. 174/1982 Sb., o rozpočtovém určení výnosu a správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení

§ 2

V zákonu České národní rady č. 174/1982 Sb., o rozpočtovém určení výnosu a správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení, v § 2 odst. 1 se v první větě nahrazují slova "odvodu volného zůstatku zisku" slovy "odvodu ze zisku na základě finančního plánu" a v § 2 odst. 2 se v první větě slova "odvodů, s výjimkou dodatkového odvodu k přerozdělování prostředků," nahrazují slovy "regulačních a cenových odvodů,".

Část třetí

Závěrečná ustanovení

§ 3

Ministerstvo financi, cen a mezd České republiky stanoví v dohodě s Českým geologickým úřadem obecně závazným právním předpisem způsob a rozsah financování geologických prací a zajišťování nebo likvidaci starých důlních děl a jejich následků ze státního rozpočtu České republiky.

§ 4

Do doby účinnosti nové právní úpravy se nepoužiji ustanovení zákona České národní rady č. 163/1989 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České socialistické republiky (rozpočtová pravidla republiky), pokud pojednávají o komplexním státním plánu hospodářského a sociálního rozvoje České socialistické republiky, rozpočtovém výhledu České socialistické republiky a rozpočtovém výhledu federace.

§ 5

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. dubna 1990.

Příloha č. 1 k zákonu České národní rady č.

Celkový přehled

státního rozpočtu České republiky

Příjmy

v tis. Kčs

Příjmy z hospodářství České republiky

120 417 938

v tom: z hospodářství

98 290 734

z vědy a techniky

120 257

z peněžních a technických služeb

4 038 675

ze společenských služeb a činností pro obyvatelstvo

1 322 672

z obrany a bezpečnosti

109 000

podíl na výnosu daně z obratu

16 536 600

Daně od obyvatelstva a poplatky

1 140 000

Ostatní příjmy

1 466 662

Dotace ze státního rozpočtu federace

34 279 700

Úhrn

157 304 300


Výdaje

v tis. Kčs

Výdaje ústředně řízených organizaci

120 136 300

v tona: na hospodářství

31 847 172

na vědu a techniku

2 648 306

na peněžní a technické služby

2 577 151

na společenské služby a činnosti pro obyvatelstvo

76 987 958

na obranu a bezpečnost

4 452 450

na správu

1 623 263

Účelové dotace do rozpočtů národních výborů

20 766 900

Globální dotace do rozpočtů národních výborů

16 401 100

Úhrn

157 304 300


Příloha č. 2 k zákonu České národní rady č.

Účelové a globální dotace

do rozpočtů národních výborů obsažené ve státním rozpočtu České republiky

Kraj

Účelové dotace v tis. Kčs

Globální dotace v tis. Kčs

Národní výbor hlavního města Prahy

7 088 900

2 520 700

Středočeský

1 723 000

1 823 000

Jihočeský

1 570 800

1 281 900

Západočeský

1 484 000

1 653 100

Severočeský

2 873 800

3 007 500

Východočeský *)

 

2 671 700

Jihomoravský

2 696 200

2 065 900

Severomoravský

3 330 200

1 377 300

Úhrn

20 766 900

16 401 100


*) pro Východočeský kraj se dotace nerozděluji v důsledku prováděného experimentu.

Příloha č. 3 k zákonu České národní rady č.

Přehled

o účelových rezervách státního rozpočtu České republiky

 

v tisících Kčs

Rozpočtová rezerva vlády České republiky

113 500

Ostatní účelové rezervy celkem

1 347 301

v tom:

 

- zvýšená mobilita pracovních sil

 

(rekvalifikace, začleňování do práce)

990 000

- rozvoj vědy a techniky

137 301

- investice rozpočtových a příspěvkových organizací na zdravotnické a ekologické programy a pro organizace VVZ

220 000


Důvodová zpráva

k návrhu zákona České národní rady o státním rozpočtu České republiky na rok 1990

a o změně zákona č. 174/1982 Sb., o rozpočtovém určeni výnosu a správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení

K § 1:

Návrh zákona o státním rozpočtu republiky se opírá o ustanovení článku 11 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění ústavního zákona č. 125/1970 Sb. a je v souladu s ustanovením § 8 zákona České národní rady č.163/1989 Sb., o pravidlech státního rozpočtu České socialistické republiky a o hospodařeni s rozpočtovými prostředky (rozpočtová pravidla republiky).

Předkládaný rozpočtový zákon určuje číselné objemy státního rozpočtu republiky, který je vypracován v ekonomických podmínkách roku 1990. Předkládá se jako vyrovnaný. Příjmy a výdaje státního rozpočtu republiky stanovené tímto zákonem vycházejí ze snahy o jeho protiinflační působení.

K § 1 a příloze č. 3:

Tato příloha se předkládá ke schválení České národní radě na základě ustanovení § 17 odst. 1 zákona č. 163/1989 Sb., o rozpočtových pravidlech republiky.

K § 2:

V návaznosti na úpravy zákona o odvodech do státního rozpočtu, zákona o důchodové dani, zákona o zemědělské dani a zákona o podmínkách činnosti organizaci s mezinárodním prvkem v Československé republice je třeba upravit nové pojmy i v zákoně České národní rady o rozpočtovém určení výnosu a správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení.

K § 3:

Vzhledem k tomu, že ministerstvo financí, cen a mezd nemá zmocnění k vydání právní úpravy týkající se financování geologických prací a zajišťování nebo likvidaci starých důlních děl a jejich následků ze státního rozpočtu republiky, je nezbytné toto zmocnění zapracovat do vhodné právní normy, aby v případě potřeby bylo možné dosavadní právní úpravu financování těchto činností ze státního rozpočtu republiky nahradit a stanovit způsob a rozsah financování obecně závazným právním předpisem.

K § 4:

Navržené ustanovení zajišťuje soulad platné právní úpravy rozpočtového hospodaření s připravovanou právní úpravou centrálního plánování.

V Praze dne 9. března 1990

JUDr. Petr Pithart, v. r.

předseda vlády České republiky

Ing. Jiří Nikodým v. r.

ministr financí, cen a mezd České republiky

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP