ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1990
V. volební období
198
Vládní návrh
Zákon
České národní rady
ze dne........1990
o některých opatřeních souvisejících s vydáním zákona o individuálním podnikání fyzických osob
Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:
§ 1
/1/ Orgánem příslušným k registraci podle zákona o individuálním podnikání fyzických osob [Zákon č...../1990 Sb., o individuálním podnikání fyzických osob.] (dále jen "zákon") je okresní národní výbor (dále jen "národní výbor").
/2/ O registraci rozhoduje národní výbor příslušný podle trvalého místa podnikatelské činnosti, není-li takové místo, podle bydliště podnikatele.
/3/ Národní výbor rozhoduje o registraci, změně a zrušení registrace. [§ 7 až 12 zákona č...../1990 Sb.]
§ 2
/1/ Národní výbor může uložit podnikateli, který poruší povinnosti stanovené v § 10 odst. 1, § 19, § 20, § 21 odst. 2, § 23, § 24, § 25 a § 27 zákona, pokutu až do výše 10 000 Kčs.
/2/ Pokutu nelze uložit podnikateli, který byl za totéž porušení povinností postižen podle jiných právních předpisů.
/3/ Pokutu lze uložit nejpozději do jednoho roku ode dne, kdy k porušení povinnosti došlo.
§ 3
/1/ Ministerstvo vnitra České republiky (dále jen "ministerstvo") je povinno spolupracovat při výkonu státní správy na úseku individuálního podnikání fyzických osob s příslušnými ústředními orgány státní správy v jejíchž působnosti jsou odvětvi, v nichž se provozuje podnikání.
/2/ Ministerstvo může od ústředních orgánů státní správy uvedených v odstavci 1 vyžadovat potřebná stanoviska a vyjádření. Tyto orgány jsou povinny stanoviska a vyjádřeni poskytovat ve lhůtách ministerstvem stanovených.
§ 4
Povolení udělená občanům podle zákona České národní rady č. 127/1981 Sb., o vnitřním obchodě, a podle vyhlášky ministerstva školství a kultury č. 104/1965 Sb., o soukromém vyučování v sboru umění a v oboru cizích jazyků, pozbývají platnosti dnem 30. září 1990.
§ 5
Zrušuje se:
1. § 4 odst. 1 písm. b) a d), § 6 až 8 a § 11 zákona č. 81/1957 Sb., o koncertní a jiné hudební činnosti;
2. § 3 písm. f), § 7, 8 a § 10 zákona č. 82/1957 Sb., o estrádách, artistických produkcích a lidové zábavě;
3. § 22c zákona č. 69/1967 Sb., o národních výborech, ve znění zákona České národní rady č. 115/1988 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon o národních výborech;
4. § 3 odst. 1 písm. a) a b), § 8, 9, 15, 17, 28 a § 30 zákona České národní rady č. 33/1978 Sb., o divadelní činnosti (divadelní zákon), ve znění zákona České národní rady č. 122/1989 Sb.;
5. § 10 až 14 a § 21 odst. 2 a 3 vyhlášky ministerstva kultury ČSR č. 75/1978 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení divadelního zákona, ve znění vyhlášky ministerstva kultury ČSR č. 198/ 1989 Sb.;
6. § 32d zákona České národní rady č. 77/1978 Sb., o státní správě ve školství, ve znění zákona České národní rady č. 31/1984 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady o státní správě ve školství, a zákon České národní rady o školských zařízeních;
7. § 24 až 28 zákona České národní rady č. 127/1981 Sb., o vnitřním obchodě;
8. Nařízení vlády ČSR č. 63/1984 Sb., o poskytování dočasného ubytování v soukromí se souhlasem národního výboru;
9. Nařízení vlády ČSR č. 1/1988 Sb., o prodeji zboží a poskytování služeb občany na základě povolení národního výboru;
10. vyhláška ministerstva školství a kultury č. 104/1965 Sb., o soukromém vyučování v oboru umění a v oboru cizích jazyků;
11. § 51 a 52 vyhlášky ministerstva obchodu České socialistické republiky č. 93/1982 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona České národní rady č. 127/1981 Sb., o vnitřním obchodě.
§ 6
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení
Důvodová zpráva
1. část obecná
Vládní návrh zákona o individuálním podnikání fyzických osob počítá s tím, že k registraci podnikatelské činnosti budou povolány národní výbory. V návaznosti na to vznikla potřeba upravit se zřetelem na článek 91 Ústavy působnost konkrétního stupně národního výboru a současně upravit i součinnosti ministerstva vnitra ČR jako ústředního orgánu státní správy pro oblast individuálního podnikání fyzických osob s ostatními příslušnými ústředními orgány státní správy. Tyto otázky lze se zřetelem na čl. 91 Ústavy upravit pouze zákonem České národní rady.
2. část zvláštní
K § 1:
Návrh zákona o individuálním podnikání fyzických osob (dále jen "zákon o podnikání") stanoví, že oprávnění k podnikatelské činnosti vzniká registrací u orgánu příslušného k registraci. Stanoví se, že orgánem příslušným k registraci je okresní národní výbor. Tento stupeň národního výboru je navrhován zejména proto, že bude kvalifikovaněji rozhodovat o registraci, změně a zrušení registrace, než původně uvažovaný základní stupeň. Důraz na odbornost rozhodování je kladen zejména proto, že podnikatelská činnost podle zákona o podnikání zasáhne i do oblastí kultury, školství a dalších, které byly dosud řešeny zvláštními předpisy a nebyly předmětem povolovacího režimu na základních stupních národních výborů. Místní příslušnost okresních národních výborů se řídí buď trvalým místem podnikatelské činnosti, není-li takové místo, tak bydlištěm podnikatele.
K § 2:
Návrh zákona umožňuje okresním národním výborům ukládat pokuty podnikateli, který poruší povinnosti stanovené zákonem o podnikání.
Jde zejména o porušení povinností, jako je vydávání potvrzení na žádost zákazníka o rozsahu služby a zaplacené ceny, potvrzení o přijetí věci k opravě, úpravě nebo zhotovení věci na zakázku, ale také k porušení povinností na úseku uzavření smlouvy o pojištění odpovědnosti za škodu a na úseku ochrany životního prostředí a zdraví občanů.
K § 3:
Ministerstvo vnitra ČR bude jako orgán státní správy na úseku individuálního podnikání fyzických osob řešit i otázky, které se dotýkají jiných odvětví státní správy, v nichž se bude podnikat. V návrhu zákona je proto zakotvena povinnost ministerstva vnitra ČR spolupracovat s těmi ústředními orgány státní správy, v jejichž odvětvích se bude podnikání provozovat. Uvedené orgány pak mají povinnost poskytovat ministerstvu vnitra ČR potřebná stanoviska a vyjádření ve lhůtách, které jim budou stanoveny. Tím bude zajištěn jednotný postup při řešení problematiky individuálního podnikání ve všech dotčených oblastech.
K § 4:
Povolení občanů, kteří dosud podnikají na základě zákona České národní rady č. 127/1981 Sb., o vnitřním obchodě, a podle vyhlášky ministerstva školství a kultury č. 104/1965 Sb., o soukromém vyučování v oboru umění a v oboru cizích jazyků, nelze považovat bez dalšího za registraci podle zákona o podnikání. Tito občané, pokud chtějí činnost dále vykonávat, musí požádat o registraci nejpozději do 30.9.1990. Jinak dosud platná povolení pozbývají platnosti. Termín 30.9.1990 byl stanoven na základě požadavků národních výborů, s nimiž byl návrh zákona projednán, aby zvládli časově očekávané požadavky občanů na registraci jejich dosavadní podnikatelské činnosti.
K § 5:
Obecně závazné právní předpisy vydané v působnosti České republiky které upravují činnosti občanů, které se budou nadále řídit zákonem o podnikání, je třeba zrušit: Současně se ruší i ustanovení zákona o národních výborech, které zmocňuje vládu ČR k vydání nařízení vlády, které se zákonem o podnikání nahrazuje.
Účinnost navrhovaného zákona je třeba stanovit dnem vyhlášení, který musí být koordinován v závislosti na dni nabytí účinnosti zákona o podnikání.
3. ekonomický rozbor
Návrh zákona vychází z představy, že orgány příslušné k registraci jsou okresní národní výbory. Jelikož, jak je uvedeno výše, zákon o podnikání předpokládá registraci širokého okruhu placených služeb, ale i činností z odvětvi vnitřního obchodu, dopravy, stavebnictví, školství a kultury, je třeba tomuto rozsahu přizpůsobit i odborné vybavení národních výborů. Okresní národní výbory by měly být pro výkon působnosti na úseku individuálního podnikání posíleny v průměru o 6 - 7 odborných pracovníků s vysokoškolským (zejména právnickým) vzdělání. Náklady na úhradu mezd těchto pracovníků by měly být z 80 % převedeny ze státního rozpočtu a z 20% z rozpočtu národních výborů. Jednalo by se vzhledem k současnému vývoji průměrných výdělků v aparátu okresních národních výborů o částku 16,2 mil. Kčs pro rok 1990 (to znamená pro období od 1. 4. - 31. 12. 1990) ze státního rozpočtu. U dalších letech by se pak posuzovala reálná potřeba při přípravě plánu na příští rok. Rozpis finančních prostředků pro jednotlivé okresní národní výbory by provedly KNV (NVP) v dohodě s ministerstvem vnitra ČR v závislosti na předpokládaném počtu žadatelů ve spravovaném území.
Navrhované požadavky jsou nezbytnou podmínkou rozhodování o registracích, neboť nárůst zájmu o registraci se oproti dosavadním cca 65 tisícům povolení podle vl. nař. č. 1/1988 Sb. odhaduje na pěti až desetinásobek.
Ekonomický rozbor a nároky na pracovní síly a státní rozpočet pro potřeby ministerstva vnitra ČR jako ústředního orgánu státní správy na tomto úseku je zpracován v materiálu předkládaném s návrhem zákona České národní rady o některých opatřeních týkajících se působnosti ministerstev České republiky.
Výkon státní správy na úseku individuálního podnikání navrženým způsobem (tj. okresní národní výbory a ministerstvo vnitra ČR) je řešením na přechodné období. Bude nutné po určitém čase zhodnotit výkon státní správy na tomto úseku a buď ponechat i nadále výkon státní správy na okresních národních výborech a ministerstvu vnitra ČR a nebo zvážit zřízení samostatných orgánů pro tuto oblast, jak územních, tak i ústředního orgánu.
V Praze dne 7. března 1990
Petr Pithart v. r.
Předseda vlády České republiky
Antonín Hrazdíra v. r.
I. místopředseda vlády a ministr vnitra České republiky