Čtvrtek 25. dubna 1991

Není to tak jasné, pokud jde o regiony a pokud jde o země. Tato otázka je v tomto okamžiku otevřená a záleží na tom, na co položíme důraz. Ale mám pocit, že pokud uvažujeme skutečně politicky, pokud si nenamlouváme něco na základě těch či oněch dat z těch či oněch průzkumů (mohl bych uvést údaje z průzkumu Institutu veřejného mínění nebo z toho trochu sporného hodonínského průzkumu), pak je věc trochu jednodušší, než by se na první pohled zdálo. To znamená, že z tohoto hlediska zemský princip ze stolu nesmeteme. Tento princip se ostatně neobjevil až v poslední době. Byl nastolen už před listopadem. Argumentů pro to je dost a nemusím se vracet do r. 1968. Tento princip přijímá kromě OF v podstatě celá naše politická scéna a uvnitř OF jeho význačná část, včetně české vlády. To bych chtěl říci, včetně české vlády. A bylo by třeba hovořit o samosprávě historických útvarů (kromě toho, že hovoříme o spolkové republice), a to podstatně konkrétněji a řekl bych také promyšleněji a klidněji, než to dosud činíme, abychom dali věci, kterou projednáváme, to, co její jest.

Opakuji znovu: Stavím se plně za to, co zde řekl Jiří Müller jako poslanec. Vůbec nechci vyvolávat vášně ve vztahu k ODA nebo k ODS, tedy k panu kolegovi Ježkovi. Jenom bych rád, aby dnešní jednání bylo počátkem skutečného dialogu tak, jak se to v parlamentu sluší a patří.

Dovolte, abych se na závěr pokusil odlehčit situaci známou anekdotou. Mladý muž se ptá rabína, kde je pravda. Rabín praví: Vy máte pravdu a já mám pravdu. Každá pravda má totiž dvě stránky. První je ta vaše a druhá je ta moje. Ale skutečná pravda je nad námi.

Jestliže si tedy chceme rozumět, pak musíme brát v úvahu tuto nejvyšší pravdu a nevycházet z předpojatých stanovisek. Slovo dialog není totiž odvozeno z "dia" ve smyslu dva, ale z řecké předpony, která znamená "skrz". Jde o rozhovor skrze vyšší princip.

Nepovažujte to za poučování. Je to spíše pokus o jakousi psychoterapii v situaci, kdy se lámou staré pořádky a kdy je třeba naslouchat jeden druhému.

Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu ministru Šabatovi za jeho vystoupení a nyní vážené dámy a vážení pánové, vzhledem k tomu, že se přihlásili další poslanci do rozpravy k tomuto tématu, dovoluji si vyhlásit půlhodinovou přestávku s tím, že komise pro přípravu usnesení, tak jak jsme ji zvolili, se sejde v místnosti 120.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dámy a pánové, budeme pokračovat v rozpravě. Mám zde dvě písemné přihlášky do rozpravy - pana poslance Gjuriče a pana poslance Smělíka. Prosím pana poslance Gjuriče, aby se ujal slova.

Poslanec Andrej Gjurič: Vážený pane premiére, vážený pane předsedající, vážení - mám skoro chuť říci pozůstalí, kolegové a kolegyně, necítím nic méně a také nic více než to, že potřebuji říci svůj vlastní názor. Je to otázka tak závažná, že mě to k tomu nutí. Řekněme si prosím jasně, o co se tu celý den a už vlastně celé měsíce jedná. Někomu možná o politiku, většině z nás však o optimální způsob správy této země. A tak chci zdůraznit - cokoli činíme, (většina z nás), cokoli učiníme, není proti Moravě či proti komukoli jinému, ale právě a jen k tomuto účelu - nalezení nejlepší cesty správy této země pro všechny.

Máme konstituovat systém, který by měl fungovat, pracovat, trvat, máme rozhodnout snad i pro příštích 15 - 20 let. A tak nemůže být přání či sen, či u někoho kariéra otcem myšlenky. To říkám nejen těm kolegům, ke kterým se tak často mluví, ale i k řadě jiných kolegů.

Když už jsem na toto téma narazil, chtěl bych se zmínit ještě o pojmu ideologické myšlení a ideologická politika, jež s dnešním tématem souvisí. Je třeba se vyvarovat postupu příznačného pro všechny ideologické režimy, resp. jejich počátky, kdy se na základě určitých myšlenkových konstrukcí nebo přání nebo ideálních perspektiv nastíní určité řešení, které je pak uváděno do praxe a život je později znásilňován a vměstnáván do těchto forem. Tady bych si dovolil učinit ještě malou odbočku - zdá se mi např. pro způsob tohoto myšlení, že pan ministr Šabata ani na výborech ani nikdy jindy nepřekročil svůj stín a nebyl schopen hovořit o státoprávním uspořádání, ale vždy hovořil o zemském zřízení.

Právě proto, a to říkám veřejnosti, abychom se vyvarovali tohoto ideologického myšlení, jsme pečlivě studovali spoustu materiálů, reakcí, expertíz, jak je vypočítával kolega Chromý. Doporučil bych kolegům z Hnutí za samosprávnou demokracii, aby ve svém konečném uvažování brali v potaz všechny tyto materiály, nejen historii Moravy. Aby brali v potaz i historii správně právního vývoje. Viděli by totiž, že jejich, zdá se mi, skutečně jen ideologický požadavek je v rozporu se stoletým vývojem a zkušeností naší veřejné správy. Viděli by, že zrušení zemí, ústup od zemského pojetí nebyl až důsledkem komunistického režimu. Už od počátku století je nazíráno toto zřízení, tj. zemské zřízení, jako archaické, rigidní a retardující. Ideálem vhodné, jednoduché, laciné a přitom při rozené správy jsou regióny, oblasti. Je to patrno ze všech materiálů, které jsem studoval. Konec konců i z naší historie. Výrazně to bylo prokázáno v roce 1920. Kdyby se v pozdějších letech do toho nezačaly mísit právě politické vlivy, bylo by toto uspořádání určitě prokázalo svoji životnost.

Přece jen bych se ale rád ještě zmínil o fenoménu moravanství. Rozhodně není národní, nacionální, jistě není také etnický a už vůbec ne nějaký psychosomatický, jak se nám někteří kolegové snažili dokazovat, že Moravané mají nejen jinou národnost, ale i jiné lebky. Já sám to cítím jako psychologický a historický. Jako takový ho ctím, jako takového si ho vážím. Ale domnívám se, že jako takový se dá vyjádřit jinak než vlastní vládou, vlastním parlamentem. Jak ho vyjádřit, to ať časem ve volné tvorbě samosprávy rozhodnou všichni Moravané a nejen zástupci Hnutí za samosprávnou demokracii.

Reformy veřejné správy nelze uspěchat. Je to proces. Ale také je nelze ideologizovat. Samozřejmě je nelze odložit. Je třeba na nich pracovat, dát možnost jejich vývoji, a to všichni, kteří v této místnosti teď jsme, i mnozí, kteří v této místnosti teď nejsou, tak činíme. Dáváme možnost tomuto pozvolnému vývoji. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Gjuričovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Smělík.

Poslanec Zdeněk Smělík: Vážený pane předsedající, vážený pane premiére, vážená vládo, vážené paní kolegyně, páni kolegové. Stojíme před vpravdě historickým krokem, abychom správným rozhodnutím pomohli co nejrychleji dosáhnout cíle, tj. stability, prosperity a zejména spokojenosti co největšího podílu obyvatelstva, a to ve všech samosprávných územích. Neorganicky vzniklá dvojfederace, jejíž nefunkčnost jsme od jejího začátku cítili, se plně prokázala až po uvolnění totality, především ve druhé polovině loňského roku. I když od schválení kompetenčních zákonů vypadala hladina vztahů uvnitř federace jako klidná, pod povrchem se stále zřetelně rýsovaly staronové potíže a neshody v rozdílném a nepřekonatelném pojetí federace, v hospodářské reformě, jejím průběhu i důsledcích, opatřeních při mimořádných situacích uvnitř státu i při jeho ohrožení zvenčí a v otázkách lustrace.

Jsem přesvědčen, že vnitřní stabilita federace může být dosažena především tehdy, budou-li občané v ní bydlící mít pocit sounáležitosti jak se svým územím, tak i se svými spoluobčany a osobními zájmy. Tyto pocity sounáležitosti mající hluboké historické kořeny, byly v posledním čtyřicetiletém období hrubě pomíjeny, především ve vztahu k obyvatelům Moravy a Slezska. Proto považuji neúspěšnost sedmi reorganizací státní správy a čtyři přijaté ústavy za sedmdesátiletou existenci Československa za důsledek neustálého experimentování a opomíjení osvědčených tradic a neochotu důsledně decentralizovat státní správu.

V této souvislosti bych nechtěl polemizovat s předřečníky Ježkem a Gjuričem, nicméně bych na podporu svého stanoviska chtěl jen pro objasnění uvést, že politické organizace působící na Moravě jednoznačně, kromě Občanského fóra, vyjádřili podporu spolkovému uspořádání.

Občanské fórum zde představuje z voleb 34 %, ale 13 % stran, které se do parlamentu nedostaly, toto stanovisko podporují. Při podpoře 10 hlasů z OF lze jednoduchým způsobem z toho vyplynout, že 80 % politicky angažovaných občanů, (nebo v zastupujících politických stranách a hnutích působících na Moravě), podporují spolkové uspořádání. Uvolněná lavina snah po vlastní samosprávě i autonomii se prosazuje jak v otázkách státní správy a samosprávy, tak i na podnikové úrovni hospodářských jednotek. V podstatě to vyplývá ze špatné zkušenosti s centrálními orgány a institucemi, které stále dosud přežívají. Zřejmě se dosud nenašla cesta, jak odstranit z centrálních míst závadné prvky, aby vždy potřebné soustředění pravomocí v demokratickém uspořádání měla jinou kvalitu a podřízeným subjektům přinášela potřebný prospěch za nižší náklady. Vládní komisí pro přípravu státoprávního uspořádání nám byly předloženy k výběru čtyři varianty. S přihlédnutím k tomu, co jsem řekl dříve, máme-li připravit pro budoucnost novou lepší správu a lépe konstituovat naší federaci, kde budou minimalizovány důvody k vnitřnímu napětí, a aby se naplnila touha většiny občanů žít ve společném státu bez kompetenčních, hospodářských, etnických a jiných sporů, považuji čtvrtou variantu - přesně řečeno trojfederaci podle vládního návrhu na státoprávní uspořádání, za nejvýhodnější. Při takovém uspořádání bychom nemuseli správu trvale pouze demokratizovat a vynucovat státní správu a započaté budování demokratické správy by mohlo od začátku plnit všechny potřebné atributy, tj. decentralizovanou moc, jednodušší správu, průhlednější ekonomiku i ústavní záruky.

Nejsme ale toho názoru, že bychom měli pro prioritu ekonomické reformy ponechat budování státní správy na půl cesty. Ač se to zdá, že to trvalo dost dlouho, než jsme se dopracovali k dnešnímu rozhodování, probíhalo v uplynulém období odpovědné přehodnocování stanovisek ke státoprávnímu uspořádání na různých úrovních. A co je důležité, přesáhla tato otázka i hranice České republiky. Dřívější námitky, že postavení Moravsko-slezské země je v rukou představitelů Slovenska, kteří změnu ve federaci nepodporují, byly posledními vystoupeními představitelů politické i státní reprezentace Slovenska dány přinejmenším do přijatelné roviny pro jednání o této otázce na federální úrovni.

Při vědomí momentálně rozjitřené situace ve společnosti navrhuji tedy tento další postup řešení státoprávního uspořádání. Iniciovat návrh Federálnímu shromáždění k projednání nového státoprávního uspořádání ve formě trojfederace s tím, aby se v připravované ústavě vytvořil předpoklad pro její realizaci, byť by se to realizovalo i později. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Smělíkovi. Pan poslanec Smělík byl poslední, kdo se přihlásil do rozpravy. Táži se, zdali některý z pánů poslanců nebo z členů vlády chce vystoupit. Pan poslanec Gjurič.

Poslanec Andrej Gjurič: Omlouvám se, pan kolega mě jen navedl na tuto krátkou zmínku, již x-tou zmínkou o spolkovém uspořádání. Myslím, že to, co teď řeknu, by tu mělo být řečeno. Zase myslím, ani ne tak kvůli nám, jako kvůli veřejnosti.

Spolkové uspořádání, vícečlenná federace, zdůrazňuji slovo vícečlenná, sám bych si představoval přinejmenším pětičlennou - to byl v prvopočátku, když jsme nad problémem začali pracovat, způsob, který se většině z nás aspoň líbil. Jenomže pak jsme začali pracovat, ponořili jsme se do problematiky, dostávali jsme se do souvislostí. Věc je třeba vidět v souvislostech, už jsem to jednou říkal, nejenom jako zbožné přání nebo zbožný sen, ale v souvislostech strukturálních. Za určitých okolností by se mi ještě i teď spolkové uspořádání mohlo líbit. Možná i proto, že by možná odstranilo slovenský, moravský a možná také český šovinismus. Ale zatím, za situace, která teď je, to považuji spíš za platónskou ideu než za realitu. A politik musí pracovat s realitou a nikoli s idejemi. Pan premiér tady ostatně dost jasně nastínil tyto souvislosti a nechápu, proč někteří kolegové, když mají politicky pracovat, tak spíše sní než aby politicky pracovali.

Děkuji vám za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Gjuričovi. O slovo se přihlásil pan ministr Šabata.

Ministr vlády ČR Jaroslav Šabata: Dovolte, pane poslanče, malou repliku. Hovořil jste o ideologickém myšlení a vztáhl jste se k mému vystoupení a říkáte "za situace, která je," která je teď v tomto okamžiku. Samozřejmě plus minus, pár dnů, pár týdnů, pár měsíců, tedy to, co stačíme přehlédnout. Jenomže politika, která si říká, že má názor, že má koncepci, že má cíl, že ví, co chce, předvídá. Mám pocit, že patříte k těm pragmaticky myslícím lidem, kteří mají řadu předností, ale kteří si neuvědomují, že koncepci třeba mít. A pak nemůžeme vycházet jen z toho, co je teď. Co je teď na Slovensku? Druhý den demonstrací, jaké jsme neviděli od listopadu 1989. Daleko prudší než včerejší. Z Bratislavy se přelévá protestní hnutí do dalších míst a my tu jednáme údajně o tom, co skutečně je. Vy jste člověk vzdělaný v psychologii. Byl bych velmi rad, kdybyste se zbavil ideologického klišé, podle něhož lidé, kteří jsou přesvědčeni o tom, že lidstvo spěje ke stále jednotnější a svobodnější organizaci, jsou ideologicky zatíženi. To bylo přesvědčení Palackého, to bylo přesvědčení Masarykovo, to bylo přesvědčení velmi mnoha chartistů a velmi mnoha dalších. Uvažujme v tomto duchu o tom, jaké praktické a konkrétní úkoly máme v tomto okamžiku řešit, abychom se hnuli směrem k jednotnější a svobodnější organizaci tohoto státu, k jednotnější a svobodnější Evropě.

Byl bych velmi rád, kdybyste moje slovo nepochopil jako polemiku, jako snahu o vyhrocení sporu, ale jako apel, abyste uvažoval o druhé straně méně ideologicky. Děkuji. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu ministru Šabatovi. Hlásí se pan poslanec Biňovec, pak pan poslanec Gjurič a pak pan poslanec Čermák.

Poslanec Karel Biňovec: Nemohu si odpustit, vážená sněmovno, abych nereagoval na vystoupení pana ministra Šabaty. Ptám se, v čem, jestliže bude trojspolkový stát Čechy - Morava -Slovensko, budou uspokojeny nároky třeba Slezska, které třeba nebude chtít být v jedné zemi s Moravou. V čem budou uspokojeny nároky ostravské aglomerace, která nemá nic společného třeba s Olomoucí nebo Brnem. Dostal jsem sem do sněmovny další telegramy, v nichž mě lidé žádají, abych udělal všechno proti zemskému zřízení. V čem vidí ministr Šabata to zlidštění nebo pokrok ke sjednocenému lidstvu? V tom, že uděláme trojspolkový stát? Znovu opakuji to, co jsem řekl v předchozím vystoupení, proč to nenechat na obcích, aby samy obce demokraticky, zdola, si vybrali, jakou formu vyššího zřízení chtějí. Proč jim to máme oktrojovat ze sněmovny.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Biňovcovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Gjurič, připraví se pan poslanec Čermák.

Poslanec Andrej Gjurič: Dialog ve sněmovně, zejména tohoto typu, může možná část poslanců bavit, část poslanců unavovat, přesto však myslím, že není na místě. Vystupuji pouze proto, že sdělení pana ministra Šabaty bylo jak slovy, tak pohledem signalizováno jednoznačně mně. Jinak bych nevystupoval.

Myslím, že my tedy ke konsensu pravděpodobně nedojdeme, to ovšem neznamená, že bych si myslel, že já na rozdíl od něj nemám koncepci. Pane ministře, vy máte svou koncepci, prosazujete, co chcete. Já prosazuji to, co cítím, neznamená to však, že bych koncepci neměl. Také ji mám.

Řekl jste, že v principiální politice musíme vědět, co chceme. Ano. Co se týče toho nařčení z ideologismu, které jste šikovně, ale myslím, že zcela nespravedlivě obrátil, k tomu řeknu, že si myslím, že je ideologické myšlení. To byla daleko hlubší a širší filozoficko -politologická úvaha - najdete to ve stenografickém záznamu. Nemá smysl, abych vám teď opakoval, co jsem si myslel já a jak jste to pokřivil a zneužil vy.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Gjuričovi. Uděluji slovo panu poslanci Čermákovi.

Poslanec Petr Čermák: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, nechtěl jsem k tomuto problému vystupovat, cítím ho tak, jak jsme dali stanovisko, ale vystoupení pana ministra Šabaty mě k tomu donutilo. Vytáhl sem do této sněmovny slovenskou kartu, seznámil nás s tím, že na Slovensku jsou velké demonstrace. My to víme. Nevím, proč to udělal. Musím se ho potom zeptat, proč jsou tam ty demonstrace? Z jakého důvodu? Kdo na tom, co se na Slovensku děje, má podíl a jaký? Zvážil pan ministr i to, jaký podíl má vláda, jejímž je členem, na tom, co se právě dnes děje na Slovensku? Osobně se domnívám, že poměrně značnou. (Potlesk.) Pan premiér ve svém projevu včera projevil názor, který jsme, připouštím, nečekali, ale byli jsme velmi mile překvapeni. Můžeme říci, že v tomto problému česká vláda našla svoji tvář. Nechápu v této chvíli, jak ministr této vlády může vystupovat tak, jak právě vystupoval, proti své vládě. To, promiňte mi, naprosto nejsem schopen pochopit. (Potlesk.)

Ministr ČR Jaroslav Šabata: Hovořil z místa, nebylo rozumět.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pokud jsem rozuměl v těch vašich výkřicích, pan ministr popírá, že vystupoval proti své vládě. (Potlesk.)

Nyní se hlásí pan poslanec Řezáč.

Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové poslanci, domnívám se, že už třetí den zde zbytečně slyšíme vzájemné invektivy osočování, ale neřešíme meritum věci.

Chtěl bych říci, že v září loňského roku jsem navštívil své přátele v Rakousku a bavili jsme se i o těchto otázkách. Všichni se tam vyjadřovali k tomu, jakým způsobem je ve Střední Evropě většina států upravena ve svém státoprávním uspořádání - jako spolkový stát. Jsme-li teď před řešením, zda region nebo země, podívejme se k našim nejbližším sousedům, jak se to vyzkoušelo.

V Polsku měli asi 49 vojvodství, udělali velkou správní reformu a zjistili, že se jim to neosvědčilo. Vojvodství představuje totéž, co naše zamýšlené regiony. Regiony nejsou vůbec nic nového, jsou to župy, které zde byly od roku 1920. Jsou velice blízké tomu, jak vypadaly malé kraje od roku 1949. Je to i stejný počet a stejné území. Je to totéž, co se zamýšlelo v 80. letech, kdy se uvažovalo o oblastním zřízení. V podstatě ty regiony jsou oblasti. Jak se rozhodlo Polsko? Rozhodlo se tak, že tuto variantu opouští, jde na 11 zemí. Nevidím zde jiný stát kromě Československa, který by uvažoval o regionech nebo podobných oblastech. Jestliže kritériem pravdy je zkušenost, domnívám se, že má ve Střední Evropě přednost spíše zemské uspořádání. Nevím, proč jsme byli týden v Horní Bečvě, celý ústavně právní výbor, kde jsme vymýšleli pátou alternativu, tedy země jako druhý stupeň samosprávy.

Myslím, že je perspektivně jasné, že spolkový stát se prosadí. Je to pořád federace, která jde na princip územní. Vychází z toho, jak nastupuje demokratická občanská společnost, jde přes občana a obec a opouští se národnostní prvek. Podle mně tato koncepce v Evropě musí převážit a zvítězit. Je otázka, můžeme-li říci, zda spolkový stát chceme dnes nebo třeba za čtyři roky. Děkuji za pozornost.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP