Místopředseda ČNR
Jiří Vlach: Děkuji
za přednesení tohoto návrhu. Paní
poslankyně Marvanová navrhovala, abychom pokračovali
projednáváním usnesení, které
navrhla.
Jsme v situaci, že jsme před
tím hlasováním rozhodli o tom, že v
tomto okamžiku se bude projednávat zpráva o
činnosti. O tom se hlasovalo po zahájení
odpolední části schůze. Nyní
je zde návrh, aby byl teď doplněn a zařazen
ihned na program návrh usnesení, který specifikovala
paní poslankyně Marvanová. Dále pan
kolega Štindl navrhuje, abychom ještě dnes projednali
návrh usnesení k Dubrovníku. Má někdo
z navrhovatelů nějakou námitku proti tomu,
abychom se pokusili projednat tyto tři body v pořadí,
tak jak jsem je teď přednesl? To znamená, zpráva
o činnosti, návrh usnesení paní poslankyně
Marvanové a návrh usnesení k Dubrovníku.
Je zde jiný procedurální návrh, co
se týče pořadí? Prosím paní
poslankyni Janů.
Poslankyně Ivana Janů:
Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
navrhuji, aby usnesení k Dubrovníku bylo projednáno
jako první, jsou to 2 minuty a je třeba to odeslat.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR
Jiří Vlach: Děkuji.
Dovolte, abych na vrhl, abychom probrali usnesení k Dubrovníku
v tomto okamžiku, pak abychom projednali zprávu o
činnosti předsednictva a potom návrh usnesení
paní poslankyně Marvanové.
Kdo je pro tento návrh, ať
zvedne ruku. 83. Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování?
3.
Chtěl bych požádat
pracovníky Kanceláře, aby se pokusili přilákat
naše kolegy zpět do sněmovny. Pak se pokusím
dát hlasovat znovu o změně programu.
V tomto okamžiku bychom projednali
návrh usnesení k Dubrovníku, jako další
bod zprávu o činnosti předsednictva a jako
poslední bod dnešního programu návrh
usnesení, tak jak ho formulovala paní poslankyně
Marvanová. Faktickou poznámku má pan poslanec
Karel Ledvinka.
Poslanec Karel Ledvinka: Poprosil
bych, aby se hlasovalo o každém bodu zvlášť.
Místopředseda ČNR
Jiří Vlach: Pan
poslanec Ledvinka žádá, abychom hlasovali o
každém bodu zvlášť. Já jsem
to formuloval jako ucelený návrh. Vašemu protinávrhu
můžu rozumět tak, že navrhujete, aby některý
z těchto bodů nebyl dnes projednán?
Poslanec Karel Ledvinka: My
jsme něco schválili. Teď paní kolegyně
Marvanová požádala o změnu programu.
Nejdříve by se mělo hlasovat o změně,
protože chtěla zařadit bod a my jsme schválili,
že nebude. Vy jste tu nebyla, když jsme zahájili
jednání.
Místopředseda ČNR
Jiří Vlach: To
se stalo v obou případech. Já jsem se pokusil
to spojit v jeden návrh. Poté, co jsme rozhodli,
že budeme projednávat už jenom zprávu
o činnosti předsednictva, navrhl pan kolega Štindl,
abychom doplnili program a ještě dnes projednali usnesení
k Dubrovníku, paní kolegyně Marvanová
požádala o projednání bodu programu.
Zprávu o činnosti budeme projednávat tak,
jako tak. Teď jde o to, abychom se dohodli na pořadí.
Já jsem se pokusil toto všechno spojit v jeden návrh.
Ptám se sněmovny ještě jednou,
Kdo je pro to, abychom v tomto okamžiku
projednali návrh usnesení k Dubrovníku, potom
zprávu o činnosti předsednictva a potom usnesení,
které specifikovala paní poslankyně Marvanová,
ať zvedne ruku. 62. Děkuji.
Kdo je proti? 5.
Kdo se zdržel hlasování?
28. Děkuji.
Chybí nám 5 kolegů
k tomu, abychom se mohli na čemkoliv usnést.
Jsou zde poslanci, kteří
studují materiály a nezvedli ruku ani v jednom případě
? Je tu někdo, kdo vůbec nehlasoval? (přicházejí
další poslanci) 5 poslanců už přišlo.
Děkuji.
Dám tedy po třetí
hlasovat o návrhu, který vám už nemusím
znovu formulovat. Kdo je pro tento postup, ať zvedne ruku.
(80) Děkuji.
Kdo je proti ? (3)
Kdo se zdržel hlasování
?(32)
Děkuji, tento návrh
byl přijat.
Zahájíme tedy projednávání
bodu
Návrh usnesení k DUBROVNÍKU
Paní poslankyně Janů
se ujme slova.
Poslankyně Ivana Janů:
Pane místopředsedo,
dámy a pánové, vážená
vládo Zachraňte Dubrovník! Tak zní
naléhavá výzva prezidenta pana Luciena Sergenta,
s níž se obrací na všechny členy
stálé konference místních a regionálních
orgánů při Radě Evropy, jíž
je i naše republika členem od března minulého
roku. Česká národní rada se plně
solidarizuje s touto výzvou a přijímá
toto usnesení.
I. Konstatuje, že Dubrovník
- skvost jadranského diadému Split-Zadar-Pula, město,
které obdivovali a zamilovaly si i deseti tisíce
našich občanů, je systematicky ničeno
federální armádou. Od XIII. století,
kdy bylo Benátčany budováno jako emforium
a loděnice, přes nadvládu Turků a
obsazení Napoleonem nebylo nikdy tak záměrně
ničeno, jako nyní. Dubrovník je poklad minulosti,
jež patří jako dědictví celému
lidstvu, a proto každý stržený dům
pohřbívá se svých troskách
podstatu i našeho evropanství, světoobčanství,
naší humanity.
Proto Česká národní
rada spolu se všemi pobouřenými občany
České republiky se staví do šiku kulturních
a civilizovaných národů Evropy a celého
světa, protestuje proti tomuto barbarství a důrazně
žádá okamžité zastavení
další destrukce tohoto města.
II. Pověřuje delegaci
České národní rady, která připravuje
jednání s parlamentem Srbska, Bosny a Hercegoviny
a Makedonie ve dnech 17. - 24. 11. 1991, aby toto stanovisko parlamentu
České republiky při jednání
tlumočila a požádala poslance těch to
parlamentů o podporu akcí na záchranu Dubrovníka.
III. ČNR vyzývá
obecní a městská zastupitelstva ČR,
aby se k této výzvě připojila.
Děkuji.
Místopředseda ČNR
Jiří Vlach:
Děkuji a zahajuji rozpravu k tomuto návrhu usnesení.
Prosím, pan poslanec Payne.
Poslance Jiří Payne:
Vážená
Sněmovno, pane předsedající, já
se omlouvám, že ačkoliv jsem členem
zahraničního výboru, díky tomu, že
jsem se zúčastnil oficionální delegace,
nemohl jsem spolupodílet na přípravě
tohoto usnesení. Já bych skoro měl pocit,
že tam by bylo vhodné některé formulace
upravit dříve, než budeme o usnesení
hlasovat, zejména v tom smyslu, že celé usnesení
je koncipováno tak, že nám především
záleží na Dubrovníku a na jednotlivých
domech, zatím co mně samotnému by spíš
záleželo na lidech, kteří tam umírají.
A v tom smyslu bych si přál usnesení
překoncipovat. Navrhoval bych, aby byla utvořena
skupina, která bude pracovat na vylepšení tohoto
usnesení a pak bychom o něm hlasovali.
Místopředseda ČNR
Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Paynovi. Hlásí se pan poslance Štindl.
Poslanec
Karel Štindl: Budu velmi stručný. Idea,
myšlenka prohlášení, jak jste ho slyšeli,
není vlastně naše. My jsme byli požádáni
Radou Evropy, zda se chceme připojit k protestu proti ničení
Dubrovníku a dalších historických jugoslávských
měst. Můžeme samozřejmě posuzovat
tento záměr pana prezidenta. Já plně
chápu to, o čem poslanec Payne mluví. Jednání
delegace, samozřejmě právě tento ohled,
bude především mít v patrnosti. Nechci
zdržovat, jenom aby bylo jasno, že my vlastně
odpovídáme na jistou výzvu, kterou dostaly
všechny evropské země od Rady Evropy.
Místopředseda ČNR
Jiří Vlach:
Děkujeme za toto vysvětlení. Mohu tomu
rozumět tak, že je to text, který je pevně
dán a my se můžeme připojit a nebo ne?
Poslankyně Ivana Janů:
Text jsme samozřejmě
koncipovali my v zahraničním výboru, ale
úvod, to je vlastně to, co je vlastně obsaženo
ve výzvě stálé konference Rady Evropy.
"Zachraňte Dubrovník!" Tak zní
naléhavá výzva prezidenta, s níž
se obrací na členy stálé konference
... atd., jak jsem to zde četla. Čili tam
jde konkrétně o kulturní památky,
Dubrovník a okolní historická města.
Dubrovník je ničen nejvíce.
Samozřejmě myšlenka
pana poslance Payna je v pořádku, ale my jsme už
přijali usnesení, kde jsme protestovali proti brutálnímu
postupu proti lidem. Tohle je skutečně zaměřeno
na ochranu velkých kulturních památek, kterými
Dubrovník je. Samozřejmě, já a nikdo
ze zahraničního výboru se nebude bránit
tomu, aby se to dopracovalo podle představ, které
zde v dalších návrzích vznesete.
Místopředseda ČNR
Jiří Vlach: Děkuji.
Zaznamenal jsem další přihlášky
do rozpravy. Pana poslance Zemana, paní poslankyně
Kantůrkové, pana poslance Květa a pana poslance
Ježka.
Ještě než dám
panu poslanci Zemanovi slovo, nejsem si jist, zda bych se nedopustil
porušení Jednacího řádu, je-li
možno to mu, co navrhoval pan poslanec Payne, rozumět
jako procedurálnímu návrhu. Tam totiž
zazněl návrh na vytvoření pracovní
skupinky a dopracování nebo přepracování
usnesení, tzn. v podst. přerušení projednávání
tohoto bodu. Obávám se, že jsem o tom to povinen
dát hlasovat. Faktická poznámka - pan poslanec
Květ.
Poslanec Jan Květ: Domnívám
se, že pracovní skupina může fungovat,
až vyslechne připomínky, které nemůžeme
stylizovat přesně, nemáme-li před
sebou psaný text.
Místopředseda
ČNR Jiří Vlach: S faktickou
poznámkou se hlásí paní poslankyně
Stiborová.
Poslankyně Marie Stiborová:
Tato výzva je na
ochranu kulturních památek. Ráda bych připomněla
sněmovně, že na druhou záležitost
v Jugoslávii, tzn. na ohrožování občanů
apod. bylo přijímáno usnesení 12.
září. Mohli bychom zůstat u usnesení
z 12. září. Toto je navíc, na ochranu
Dubrovníka.
Místopředseda ČNR
Jiří Vlach: S
další poznámkou se hlásí
pan poslanec Payne.
Poslanec Jiří
Payne: Jestliže podstatou usnesení má
být to, abychom se přihlásili k výzvě,
kterou pan prezident formuloval, pak navrhuji stručné
usnesení.
ČNR se připojuje k
výzvě té a té - a odhlasovat to v
tomto znění. Myslím, že to postačuje.
Není potřeba se pouštět do přesných
formulací. Chceme-li formulovat přesné formulace,
udělejme skupinu, která za nás naformuluje
takové stanovisko, se kterým mohu ze srdce souhlasit.
Místopředseda ČNR
Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Paynovi. Myslím, že to nebyla faktická
připomínka, ale příspěvek do
rozpravy, kde navrhl nové znění usnesení.
Má někdo další
faktickou poznámku?
Poslanec Karel Štindl: Nejsem
si jist, zda podle jednacího řádu mohu podat
procedurální návrh. (Smíte).
Promiňte mi, že jsem
s tímto problémem vystoupil, šlo mi o zpoždění.
Předpokládal jsem rychlé zpracování.
Proto navrhuji, aby projednávání tohoto bodu
bylo přerušeno a projednáno ve čtvrtek.
Připomínka z pléna.
Pane předsedající, hlásili se i jiní
poslanci.
Místopředseda ČNR
Jiří Vlach: Poslanci
se hlásili tak, jak je mám napsané s příspěvky
do rozpravy k tomuto bodu. Předbíhají je
jejich kolegové, kterým jsem povinen podle jednacího
řádu dát slovo, pokud se hlásí
s faktickou poznámkou, která si týká
procedury. Už jsme tady byli jednou v situaci, kdy jsme se
vzájemně napadali, kdo dodržuje nebo nedodržuje
zákon.
Pan poslanec Janeček stahuje
svou faktickou poznámku. Hlásí se s faktickou
poznámkou pan poslanec Bárta.
Poslanec Zdeněk Bárta:
Upozorňuji na to,
že pan kolega Payne dal procedurální návrh
a měli bychom o něm hlasovat. Zřejmě
nás má víc pocit, že tam jsou některé
přinejmenším stylistické nepěknosti.
Já jsem třeba proti "šikům"
atd. Stálo by za to dát hlasovat.
Místopředseda ČNR
Jiří Vlach: Říkal
jste pane kolego pan poslanec Payne? Zazněly dva procedurální
návrhy. Pana poslance Payna na přerušení
projednávaného bodu a přepracování
usnesení. Druhý návrh byl pana poslance Štindla
na stažení tohoto bodu z programu s tím, že
by byl projednán za šest dnů.
Není-li dalších
faktických poznámek, dám hlasovat o prvním
návrhu, tzn. návrhu pana poslance Payna, který
zní: Přerušit v tomto okamžiku projednávání
tohoto bodu, sestavit pracovní skupinu, která by
se zabývala dopracováním.
Kdo je pro tento návrh, ať
zvedne ruku. 57.
Kdo je proti? 9.
Zdržel se hlasování?
36.
Tento návrh byl přijat.
Nyní je na nás, abychom
ustavili skupinku, která by se zabývala dopracováním
usnesení. Domnívám se, že to uděláme
tak, že požádáme poslankyni Janů,
aby posečkala v předsálí na poslance,
kteří přijdou a budou ochotni spolupracovat.
Případně mohou jednotlivé kluby vyslat
své zástupce.
Projednávání
tohoto bodu programu je přerušeno a budeme se zabývat
bodem programu
K předložené zprávě
otevírám v tomto okamžiku rozpravu. Zatím
jsem žádnou písemnou přihlášku
do rozpravy neobdržel. Domnívám se, že
by bylo vhodné v tomto okamžiku seznámit sněmovnu
se zněním usnesení ČNR č. 241
z 22. schůze z 20. 9. 1991, kdy ČNR přijala
usnesení k informaci o výsledku jednání
předsednictev národních rad ve dnech 5. a
6. 9. 1991 v Bratislavě. Krátce bych citoval z tohoto
usnesení:
ČNR vědoma si své
spoluodpovědnosti za společný Československý
stát a za geopolitickou stabilitu ve Střední
Evropě vycházejíc ze skutečnosti,
že volební program žádné politické
strany či hnutí, kromě SMS, nedalo poslancům
FS a národních rad mandát k přerušení
kontinuity ČSFR, konstatujíc, že dnešní
nejasná státoprávní situace celou
společnost vysiluje a postupně zhoršuje perspektivy
soužití občanů obou republik konstatujíc,
že jedním z výsledků demokratické
revoluce je skutečnost, že současný
právní řád umožňuje každé
republice získat nezávislost ústavním
způsobem - referendem a oslovujíc tímto usnesením
všechny občany ČSFR bere na vědomí
postup předsednictva ČNR při jednání
s předsednictvem SNR ve dnech 5. a 6. září
1991.
Konstatuje, že přijetí
usnesení vyhlašujícího plnou, nedělenou
suverenitu národní republiky některou z národních
rad bez předchozího referenda o samostatnosti národní
republiky jako subjektu mezinárodního práva
by bylo protiústavním činem. Národní
rada i vláda druhé republiky by za takových
okolností musely v součinnosti s orgány ČSFR
začít bezodkladně vykonávat veškeré
činnosti směřující k zajištění
vlastní samostatné existence. Mezinárodně
právní kontinuita by byla v plném rozsahu
zachována pro ČSFR na území zbývajícím
po neústavním rozdělení té
které republiky.
Žádá vládu
ČR, aby dala podnět k vytvoření společných
odborných komisí vlád ČSFR, ČR
a SR, které připraví do 4. října
1991 stanoviska k současnému rozdělení
působnosti mezi republiky a federaci s případnými
návrhy nové úpravy jako pod klad pro další
jednání předsednictev.
Dále se zde hovoří
o formulaci rozpočtových pravidel a dále
jsme pověřeni poslanci ČNR, členové
komise pro přípravu nové ústavy ČSFR,
aby připravili návrh dohody ČNR a SNR o jejich
společné zákonodárné iniciativě
vůči FS při přípravě
ústavy ČSFR.
Dále jsme doporučili
FS, aby navrhlo uspořádat v nejbližším
termínu celostátní referendum, ve kterém
by se občané obou republik mohli bezprostředně
vyjádřit k tomu, zda si přejí, aby
jejich republika vystoupila ze společného svazku.
To jenom pro rekapitulaci. Toto usnesení
jsme přijali 20. 9. 1991. Nyní tedy otevírám
rozpravu ke zprávě o činnosti předsednictva.
Hlásí se pan poslanec Payne. Prosím, předávám
mu slovo.
Poslanec Jiří Payne:
Já jsem si pečlivě
prostudoval zprávu o činnosti předsednictva
a na některých zasedáních předsednictva
jsem byl také přítomen. Mne tady překvapuje
jedna věc, o které jsme už častokrát
hovořili, a sice, že u některých zákonů
se zkracují lhůty na velmi krátkou dobu.
Chápu, že žijeme v době, kdy je třeba
zákony přijímat rychle. Problém je
trochu v tom, že například na minulém
plénu byl vyjádřen ten názor, že
otázky týkající se obecního
zřízení jsou tak závažné,
že bez projednání na úrovni zásad
a bez projednání ve všech výborech není
možné přistoupit k projednávání
v plénu. Sám jsem byl svědkem toho,
že předsedové výborů usilují
o to, aby zákony - i takto podstatné - nemuseli
projednávat. Výsledkem jsou potom velmi komplikovaná
jednání ve sněmovně. Myslím
si, že skutečně v některých zásadních
věcech, tak, jak jsme to učinili už na minulém
plénu, týkajících se obecního
řízení, ale zrovna tak i třeba zákona
o rozhlase a televizi, že to jsou opravdu věci, které
jsou tak podstatné, že by měly projít
jednáním všech výborů.
Chtěl bych proto poprosit
předsedy výborů, aby uvážili,
zda by v takovýchto případech nebylo možné
nezkracovat zákonné lhůty a nechat všem
výborům dostatečný prostor pro to,
aby příslušné předlohy opravdu
pečlivě projednaly. Myslím, že výsledkem
takto nepřipravených věcí je potom
to, čeho jsme byli i teď svědky, kdy doplňujeme
stomatologické a všechny možné jiné
organizace na poslední chvíli do zákona.
Přitom kdyby tento návrh byl projednáván
ve zdravotním výboru, nepochybně bychom byli
schopni ve zdravotním výboru navrhnout takovou formulaci,
která by přispěla ke konstruktivnímu
jednání ve sněmovně. To je tedy k
první části, co se týče zkracování
lhůt a opravdu to formuluji jako velmi vážnou
prosbu.
Další věc, která
mě trochu překvapuje, je, že při projednávání
rozpočtu České republiky je zkrácena
lhůta na 5 dnů. Samozřejmě chápu,
že jsme ve velikém časovém stresu, nicméně
si kladu otázku, jak budu schopen tak rozsáhlý
materiál za pět dnů projednat. Co mě
ovšem nejvíce překvapuje, je, že zahraniční
výbor nebude o rozpočtu jednat, ačkoli položka,
která se týká nákladů na zahraniční
cesty, je nepochybně věcí, ke které
by zahraniční výbor se rád vyjádřil.
Takže v této věci bych prosil předsednictvo,
zda by neuvážilo, to, zda bylo rozumné tedy
vyjmout zahraniční výbor z projednávání
rozpočtu. Přinejmenším ta kapitola,
která se týká ČNR, nebo právě
tato kapitola by měla být předmětem
jednání zahraničního výboru.