Pátek 15. listopadu 1991

Chápu, že plzeňská privatizační komise nepostupuje vždy v souladu se zájmy města, neboť to mnohdy vyplývá z logiky věci. Méně již však rozumím naprosté neochotě, dle jasného vyjádření zástupců plzeňské radnice, privatizační komise vycházet v odůvodněných případech vstříc potřebám města.

Nejvíce mne však vadí, a proto jsem se i připojil i k žádosti o odvolání některých členů privatizační komise, že v její činnosti zcela evidentně dochází ke střetávání státních a soukromých zájmů. Svědčí to tom registrace dotčených členů privatizační komise, podle kterých si zřizují realitní kanceláře a různá konsorcia, přičemž předmětem jejich podnikání se stává privatizace sama.

Perličkou byl, neboť údajně již abdikoval, jeden z členů privatizační komise, který byl majitelem realitní kanceláře a zároveň ještě předsedou městské občanské komise. Ano, vím, že tento problém není zatím zákonem upraven, nebo-li co nyní zakázáno, je dovoleno, jak mi při jednání na ministerstvu pro správu národního majetku a jeho privatizaci sdělil jeho náměstek pan Herda. Za sebe však prohlašuji, že i za této situace k takové činnosti nehodlám mlčet. Nehodlám mlčet k činnosti, kdy členové privatizační komise, sdruženi v tzv. Konzorciu uzavírají smlouvu s dvěma občany o zajištění kladného vyřízení restitučního nároku v rámci velké privatizace jak je tomu v případě podniku Merkur Blovice. Za toto vyřízení smluvně požadují 15 % zrestituovaného majetku. Jedinou jejich kvalifikací je zřejmě jejich logický kontakt na ministerstvo pro privatizaci. Tato smlouva, respektive její kopie byla předána panu náměstku Herdovi při osobním jednání dne 29. 10. 1991. Další jejich činností je, dle vyjádření pana náměstka primátora města Plzně Proska, že v rámci své privatizační firmy "přesvědčují" ředitele podniků, že jen jejich firmou zpracované či konzultované projekty mají naději na schválení.

S žádostí na odvolání 5 členů plzeňské privatizační komise jsme se dne 4. 10. 1991 obrátili osobně přímo na ministra Tomáše Ježka. Po seznámení se s našimi argumenty reagoval pan ministr jednoznačně a okamžitě - odvolat. Od slov však bylo daleko k činům, do věci se vložil pan náměstek Herda, který na 29. 10. 1991 svolal jednání s dotyčnými členy privatizační komise, se zástupci plzeňské radnice a s námi, jakožto navrhovali odvolání.

Mezi tím jsme obdrželi ovšem od 4 členů privatizační komise dopisy, ve kterých jsme žádáni o odvolání našeho návrhu, o osobní satisfakci a omluvu před panem ministrem Ježkem a navíc každý z nás i o částku 600 000 Kčs, jinak celou záležitost předávají k soudu.

Zmiňuji se zde o těchto dopisech proto, že v mém případě se jedná o nepochopitelné a bezprecedentní narušování základu poslanecké práce. Podle zákona o poslancích jsem povinen a to podtrhuji, upozorňovat na porušování zákonnosti, státní discipliny a pracovní kázně a požadovat jejich neprodlené odstranění. A k tomu mně stát zaručuje nezbytné podmínky. Navíc, všichni 3 jsme se více či méně podíleli na jejich jmenování a v tomto smyslu neseme za jejich činnost svůj díl odpovědnosti. Jestliže naši důvěru, se kterou jsme je kdysi navrhovali, bez ohledu na jejich odbornou nezpůsobilost k této činnosti, v současné době naprosto ztratili, je naším právem podle toho i jednat. A podotýkám, že konečné rozhodnutí je pochopitelně na ministerstvu pro správu národního majetku a jeho privatizaci.

Při jednání s panem náměstkem Herdou jsme se ovšem setkali s přístupem, který nás lehce udivil. Bylo nám vyčiněno, že jsme se obrátili rovnou bez předchozího projednání na pana ministra Ježka. Rafinovaně jsme zneužili jeho dobrácké a měkké povahy a schválně jsme obešli pana náměstka. Veškeré naše argumenty byly v podstatě smeteny se stolu s tím, že naprosto nestačí k odvolání několika členů privatizační komise. Budiž, můžeme se lišit v názorech, co je a není správné, bohužel však celé jednání působilo spíše dojmem, že je vlastně úplně zbytečné. Dodnes však nevím, bylo-li vůbec v této věci podniknuto se strany ministerstva nějaké šetření, alespoň pro seriozní vysvětlení podivuhodného rozporu mezi názorem pana ministra Ježka a jeho náměstkem pana Herdy, a za druhé jsem dosud neobdržel, oproti slibu pana Herdy, písemné vyjádření k celému případu. I proto volím cestu interpelace a požaduji vyšetření a vysvětlení nejen se strany ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci, ale i od ministerstva státní kontroly.

Na začátku jsem se zmínil o nejasném postavení privatizačních komisí a z toho vyplývající nedostatečné zajištění kontroly jejich činnosti. Domnívám se, že spoléhat se jen na osobní kvalitu lidí je v tomto procesu velmi málo a případ plzeňské privatizační komise to jen dokládá. Členové privatizačních komisí jsou pro tuto práci pouze uvolněni ze zaměstnání, jsou sice podřízeni ministerstvu pro privatizaci, ale placeni jsou z Fondu národního majetku, respektive mzda je jim z tohoto fondu refundována. Logicky se naskýtá otázka: jsou to zaměstnanci státní správy či nikoliv, nebo jak vlastně jejich postavení kvalifikovat.

Podle mého názoru výsledkem tohoto stavu nejsou jen problémy s nedisciplinovaností a přílišnou samostatností těchto komisí, které vznikají často nahodilým výběrem členů privatizačních komisí a dále jsou dány právě neujasněnými vztahy odpovědnosti nahoru a zpět. Zejména však pak privatizační komise představují jakýsi filtr, přes který se může přecedit na ministerstvo pro privatizaci to, na čem má sama komise zájem a nepřihlíží přitom k zájmům obce, občanů a státu.

Pochybuji, že při známé personální poddimenzovanosti ministerstva je toto schopné skutečně vše bezchybně ohlídat. A to se týká i kontroly privatizačních komisí z hlediska dodržování základních zákonů, vyhlášek i metodických pokynů. Podle vyjádření samotného ministerstva pro privatizaci nebude při kontrole cílem nacházet nedostatky, ale snaha pomoci komisím v jejich práci a tím i urychlit celý privatizační proces.

Názor, který sice chápu, ale nelze se s ním spokojit, protože se za ním mohou skrývat a často již skrývají vážné ekonomické ztráty. K dobré práci komisí též určitě nepřispívá již zmíněný fakt odborné nezpůsobilosti jejich členů.

To jsou tedy některé mé pochybnosti nad činností privatizačních komisí, které vyplynuly z mého dílčího nahlédnutí do práce jedné z nich. Vzhledem k tomu, že jsme nedávno schválili, že privatizační komise se budou podílet na zpracování privatizačních projektů a dodávám, že je dobře, že jsme i schválili systémovou kontrolní činnost nad prováděním velké privatizace, považuji tyto skutečnosti za velmi závažné.

Zatím šlo jen o milióny, teď však půjde o mnohem víc.

My, kteří jsme žádali o odvolání členů plzeňské privatizační komise jsme dnes jimi napadáni, že chceme zabrzdit, ne-li úplně zastavit proces privatizace. Domnívám se, že opak je pravdou, protože za daného stavu, kdy je zpochybňována kontrolní činnost zástupců nejvyššího zákonodárného sboru ČR a nejsou brány v úvahu věcné připomínky zástupců samosprávy, které odrážejí veřejné mínění, pak za toho stavu ztrácejí občané k privatizaci důvěru a ta je pro úspěšné zvládnutí celého tohoto procesu jedním z rozhodujících momentů. Prosím o písemné odpovědi. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Líbalovi, prosím, aby se slova ujal pan poslanec Moskal

Poslanec Václav Moskal: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové. Dovolte mi, abych přednesl interpelaci na pana předsedu vlády České republiky Petra Pitharta ve věci odložení celé privatizace do 32. ledna 1992.

Jsem toho názoru, že do 31. 10. 1991 nebylo dostatek času a nebyly vytvořeny vhodné podmínky pro konkurenční privatizační projekty. Již na zasedání národohospodářského výboru jsem panu ministru Ježkovi poukázal na to, že na vypracování alternativních privatizačních projektů nebyly poskytnuty takové podmínky, jako oficiálním primárním podnikovým privatizačním projektům.

Posuzováním hodnosti jednoho oficiálního privatizačního projektu považuji bez porovnávacího měřítka, to je bez alternativního projektu, za téměř nemožné, protože není žádná možnost volby a porovnání, tedy získání alespoň částečné objektivity posouzení. Některé alternativní projekty nebyly vypracovány proto, že nebyly zajištěny finančně, to je nebylo možno uhradit náklady spojené s vypracováním alternativního privatizačního projektu, náklady na mzdy, pracovní a provozně technické náklady, spolupráce s jinými institucemi apod. A to i osobám, které by projekt vypracovaly, ale nemají žádný vztah k privatizovanému subjektu. Alternativní komponenční privatizační projekty nebyly vypracovány také proto, že jejich vypracování bránili a znemožnili vedoucí pracovníci na podnicích, jak jsou o tom mnohé zprávy. Dovolte mi, abych uvedl jeden z příkladů. Pracovníci Státního plemenářského podniku v Albertovci na Opavsku vyhlásili stávkovou pohotovost. Ten článeček má výstižný název Tryskem do privatizace? Celý problém se otevřel 23. října, kdy generální ředitel Státního plemenářského podniku ing. Václav Nágr odvolal dosavadního ředitele dr. Víta Holého, a nahradil ho ing. Jaroslavem Procházkou. Pravým důvodem napjaté situace v Albertovci byl údajně návrh vlastního privatizačního projektu ředitele Holého a jeho spolupracovníků. Nepřipustit, aby u podniku ve sféře služeb byly zakládány mateřské a dceřinné akciové společnosti holdingového typu, neboť to vede k vytváření mono polních akciových společností, ale zakládat dílčí společnosti například se závodem.

Proto doporučuji příslušným vládním nařízením řešit následující: Vytvořit podmínky pro vypracování alternativních privatizačních projektů, umožnit to i těm fyzickým a právnickým osobám, které nemají žádný vztah k privatizovanému subjektu. Uhradit náklady s vypracováním těchto alternativních projektů, umožnit, aby jako podklad pro posouzení privatizačního projektu byly brány v úvahu i pouhé náměty a záměry či věcné návrhy na strukturální změny privatizovaných subjektů a to zejména tam, kde lze těžko vypracovat alternativní privatizační projekt. Neschvalovat privatizační projekty, které mají záměr zachování struktury, nebo monopolního postavení dosavadního, více méně socialistického podniku, nebo převedení takového podniku jako celkový soubor na akciovou společnost. Nebránit vstupu cizího kapitálu, ale předem zajistit ochranu našeho majetku před podnikateli spekulanty s úmyslem při podnikání získání profitu bez ohledu na společenské potřeby.

Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Moskalovi. Protože se nikdo další k tomuto bodu nepřihlásil, končím bod interpelace. Poprosil bych pracovníky Kanceláře, aby pozvali do sálu všechny poslance, kteří se nacházejí v předsálí, proto že je k projednávání dalších dvou bodů naprosto nezbytné, aby sněmovna byla usnášeníschopná.

Mám tu dvě připomínky. Pan ministr Uhde by velice rád slyšel odpověď na své dotazy a pan ministr Kubát by rád využil času, během kterého se snad poslanci dostaví do sálu a rád by vám něco sdělil.

Ministr zemědělství ČR Bohumil Kubát: Vážený předsedající, vážení kolegové, dámy a pánové. Jen velice stručně bych chtěl říci k poslední interpelaci pana poslance Moskala, co se týče Albertovce. Vyslechl jsem osobně jak odvolaného ředitele s jeho lidmi a stejně tak i vlastně druhou skupinu generálního ředitele. Z jedné strany se hovoří o svém privatizačním projektu, z druhé strany se hovoří o nějakých finančních nedostatcích. Od úterý tohoto týdne je tam finanční kontrola jak našeho ministerstva, tak generálního ředitelství plemenářského podniku, čili tato věc je v šetření a jakmile budu mít na stole objektivní podklady, bude o této věci konkrétně rozhodnuto. Tolik jen k informaci, která více méně čerpá tuším z novinového článku. Takže, abyste byli objektivně informováni, na věci se pracuje.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu ministrovi za krátké vysvětlení. Zdá se, že sněmovna se stala usnášeníschopnou, takže přistoupíme ke dvěma bodům, z nich jeden je

Návrh poslance Josefa Hejska na usnesení České národní rady a druhým bodem je bod, který jsme zařadili, bod, který navrhl pan poslanec Čech a týká se návrhu na odvolání z vyšetřovací komise. Já bych prosil pana poslance Hejska, aby odůvodnil svůj návrh.

Poslanec Josef Hejsek: Vážený pane předsedající, pane premiére, dámy a pánové. Platilo kdysi pro náš národ okřídlené rčení, co Čech, to muzikant. Doby se však změnily, muzikantů ubylo. Změnily se i podmínky, ve kterých se dnes rozvíjí naše ekonomika a tak nezbývá, než s postupující privatizací a rozvíjejícím se tržním hospodářstvím říci, co Čech, to soukromý podnikatel. Nic proti soukromému podnikání. Já sám mám velikou radost, když denodenně mohu vidět jak přibývá soukromých obchodů a obchůdků, jak se množí reklamy ve vysílání televize. O to nám přece šlo a je jen dobře, že to vše probíhá tak, jak to probíhá. A pokud bych mohl vyjádřit své přání, byl bych ještě raději, kdyby tento proces probíhal ještě o něco rychleji. Je však i forma podnikání, se kterou nemohu souhlasit a proti které se musíme bránit.

Jde o soukromé podnikání zaměstnanců státních organizací a podniků, pokud podnikají ve stejné oblasti, která je zároveň náplní jejich pracovní činnosti. Každému z nás je znám alespoň jeden případ takového podniku - podnikatele. Je asi zbytečné uvádět, jak takový zaměstnanec může zneužívat pracovní dobu, dopravní prostředky podniku, náklady na cestovné, pracovní pomůcky, nářadí, přístroje a materiál. Jak na druhé straně pro své podnikání může využívat informace, které jsou majetkem podniku, dokonce je ve vlastním zájmu zkreslovat a zatajovat svému zaměstnavateli. Mnozí takoví podnikatelé využívají spojových prostředků, počítačových sítí a jejich databank. Jsou však i daleko dokonalejší a výnosnější způsoby podnikání. Např. pracovník obchodní organizace, či státního podniku se sám registruje jako soukromá obchodní firma, nakupuje u výrobce za sjednanou cenu pro sebe a poté stejné zboží prodá podniku, ve kterém je zaměstnán, přičemž třeba i sám za tento podnik rozhodne, že se zboží koupí a za jakou cenu. Toto je totiž logický důsledek toho, že tak v jedné osobě figurují dvě organizace.

Upozorňuji, že v podnikání, které jsem zmínil výše, není naprosto nic nelegálního. Z pohledu nás občanů, je to však rozkrádání státního majetku, zatím však i takovéto podnikání je mlčky trpěno, jako kdyby neexistoval způsob, jak tomu zamezit. Řešení celého tohoto velmi závažného problému však podle mého názoru nabízí zákoník práce a dosud platný hospodářský zákoník. Dovolím si některé případy z těchto zákoníků uvést.

1. I zaměstnavatelská organizace má právo, podle zásad právního řádu je dovoleno vše, co není výslovně zakázáno, postupovat a stanovit takové požadavky pro výkon sjednocené práce, které zabrání vydávání obchodního tajemství a informací o podnikání jiné firmě, aniž by se tím dopouštěla diskriminace zaměstnance. Při nesplnění těchto požadavků lze uplatnit výpovědní důvod v souladu s ustanovením § 46, odst. 1 písm. f v zákoníku práce.

2. V ustanovení § 73 písm. d, zákoníku práce je výslovně uvedeno, že pracovníci jsou povinni zejména ochraňovat majetek před poškozením, ztrátou, zničením a zneužitím a nejednat v rozporu s oprávněnými zájmy organizace.

3. Zaměstnanec podniku, který je zároveň soukromým podnikatelem, není jen zaměstnancem podle zákoníku práce, ale i právnickou osobou, tj. organizací se vztahy podle současného hospodářského zákoníku a i v dalších, zanedlouho platných, hospodářských a obchodních předpisů. Podniká-li v oblasti, kde může zaměstnávajícímu podniku konkurovat, jedná automaticky ve smyslu ustanovení § 119, písm. d, hospodářského zákoníku v rozporu s dobrými mravy soutěže. V kontextu se zákoníkem práce toto znamená, že zaměstnanec -podnikatel by měl ukončit toto podnikání, což odpovídá v hospodářském právu ustanovení § 119 e. Zaměstnavatel má samozřejmě právo kontrolovat, zda podnikání bylo skutečně ukončeno.

4. Pracovní poměr se stále více stává záležitostí volnější dohody mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. Jestliže není porušena zásada diskriminace podle čl. 3 zákoníku práce, je věcí zaměstnavatele, jaké podmínky pro pracovníky stanoví. Každá zaměstnavatelská organizace má právo rozhodnout, zda nechá nebo nenechá jiné osoby využívat, popřípadě zneužívat okolnosti vyplývající z pracovního poměru ve prospěch organizace jiné.

Na základě těchto uvedených faktů se domnívám, že problém střetu zájmů zaměstnavatelského podniku a zaměstnance, podnikatele řešitelný je. Protože denodenně dochází k úniku miliónů korun z majetku státních podniků na základě takového podnikání, navrhuji, aby ČNR přijala následující usnesení:

/A snad ještě poznámku, tento návrh usnesení přednáším nejen jménem svým, ale i Klubu občanského fóra nezávislých./

Usnesení ČNR ze dne 15. 11. 1991 ke zneužívání zaměstnaneckého poměru ve státních organizacích a orgánech soukromého podnikání ČNR doporučuje vládě České republiky, aby přijala taková opatření, která zamezí zneužívání informací vyplývajících z postavení osob jako pracovníků státních organizací a orgánů ve prospěch jejich soukromých podnikatelských aktivit. /Potlesk/.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Hejskovi za návrh na usnesení a odůvodnění a otevírám k tomuto bodu rozpravu. Zdá se, že se nikdo nehlásí, tak rozpravu končím a dávám hlasovat o usnesení, tak jak jej pan poslanec Hejsek přečetl.

Kdo s tímto usnesením souhlasí, ať zvedne ruku. 107.

Kdo je proti? 1.

Kdo se zdržel hlasování? 7.

Konstatuji, že návrh na usnesení, tak jak jej přednesl pan poslanec Hejsek, byl přijat. Nyní prosím pana poslance Čecha, aby odůvodnil svůj návrh bodu programu.

Poslanec Vladimír Čech: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, když byla ustavena vyšetřovací komise ČNR pro otázky lustrací, byl jsem do ní zvolen i já. Do komise mně navrhl Klub poslanců občanského fóra nezávislých, pracoval jsem v ní zcela v souladu se svým svědomím až dodnes. Včera jsem ovšem oznámil Klubu občanského fóra nezávislých své rozhodnutí vstoupit do Občanské demokratické strany a dle Klubu na uváženou, zda mám v komisi setrvat. Klub usoudil, že bude v rámci politické rovnováhy v komisi jediným řešením když podám rezignaci a budu nahražen jiným poslancem, členem Klubu občanského fóra nezávislých. Dávám proto ČNR své členství ve vyšetřovací komisi pro otázky lustrací k dispozici a žádám, aby plénum po případné rozpravě hlasovalo o mé rezignaci. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Čechovi. Do rozpravy se přihlásil pan poslanec Mašek, takže mu uděluji slovo.

Poslanec Ivan Mašek: Vážený pane místopředsedo, vážené dámy a pánové, chtěl bych se vyjádřit jako předseda vyšetřovací komise k právě přednesenému návrhu na odvolání pana poslance Čecha z vyšetřovací komise.

Za prvé si nemyslím, že politická příslušnost jednotlivých členů Komise je věcí prioritní a měla by být důvodem k rezignaci. Při volbě členů vyšetřovací komise byla kandidátka sice sestavena podle praktického klíče, s výjimkou jedné strany, která se na její spolupráci odmítla podílet. Věřím však, že politické Kluby vybíraly navržené členy nikoli podle oddanosti vlastní straně, hnutí nebo nezávislosti, ale především s ohledem na jejich osobní a rozumové kvality a s ohledem na jejich schopnost odhlédnout při práci v komisi od úzce stranického pohledu a zastávat obecný zájem o česti nejvyšších orgánů republiky.

Dále je nutno říci, že vstupem pana poslance Čecha do ODS se nijak významně nezměnilo politické složení komise. Naopak je možno prokázat, že tímto přestupem dojde spíše k vyrovnání poměru zastoupených politických stran a hnutí v Komisi a ve sněmovně. Případné poměry může doložit tajemník Komise pan Tollner.

Existují i další důvody proti odvolání člena Komise a případné volbě člena nového. Jsou to důvody, jako utajení, věcná znalost práce Komise a nesmyslnost vyplývá z toho, že vyměňovat člena Komise v době, kdy se její práce chýlí - doufám ke konci...

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP