Úterý 10. prosince 1991

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Žákovi. Do diskuse se přihlásil pan poslanec Ortman, připraví se poslanec Bursík, který přednese stanovisko za Klub Občanského hnutí. Pak jsou přihlášeni do rozpravy pan poslanec Lom, poslanec Kačenka, poslanec Kasal a poslanec Kalvoda.

Poslanec Jaroslav Ortman: Vážená paní předsedkyně, vážené kolegyně a kolegové, chtěl bych z pověření klubu vystoupit k projednávanému bodu. Budu stručnější než můj předřečník.

Náš klub se na jedné z posledních schůzí vyjádřil k oběma otázkám, které byly projednávány, to jest k návrhu předsednictva SNR i k otázce struktury nejvyššího zastupitelského sboru, to znamená Federálního shromáždění. K dnes projednávané tématice bychom doporučovali pro skupinu, která povede jednání, jednání dohadovací, asi následující tři body.

Za prvé, aby Česká národní rada vyslovila souhlas s postupem předsednictva ČNR. Domníváme se, že postup předsednictva - a já jako přímý účastník jednání mohu říci, že ve většině otázek byl shodný a korespondoval určitá stanoviska klubů v jednotném tónu.

Za druhé se domníváme, že otázka, která se týká rozporných pohledů na kompetence, které se projevily zejména mezi předsednictvy, to je oněch dvaadvacet bodů sporných, bychom neměli projednávat dnes, ale bylo by žádoucí, aby se k tomu vyjádřili představitelé klubů, abychom tento problém pojali jako přípravu na příští setkání předsednictev.

Za třetí - náš klub se vyslovil jednomyslně pro variantu týkající se zastupitelského sboru ve Federálním shromáždění tak, že by měla být ona druhá komora, komora senátu, tedy orgánu přímo voleného. Čili nesouhlasíme s koncepcí Federální rady.

A konečně se domníváme, že bychom se usnesli v tom smyslu, že je vůle České národní rady pokračovat v jednáních, která vedeme se Slovenskou národní radou.

Děkuji vám.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Ortmanovi. Prosím pana poslance Bursíka. Kdybyste dovolili, dala bych teď přednost těm, kteří mluví za kluby, teprve potom bych otevřela rozpravu.

Poslanec Martin Bursík: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, dámy a pánové. Přijměte moji omluvu za to, že přeruším rozpravu a přeruším podněty, které vznesl pan kolega Žák. Jménem poslaneckého klubu jsem nezareagoval včas tak, aby to bylo v úvodním bloku vystoupení. Rád bych přece jen z projev u mého kolegy pana poslance Žáka upozornil na dvě myšlenky. A totiž zdůvodnil, proč stanovisko Klubu Občanského hnutí neobsahuje dva principy. Nezmiňuje se totiž o projednávání státního rozpočtu a stejně tak nezmiňuje a nepoužívá slova záruka. Tyto dva principy jsou vztaženy a Klub Občanského hnutí, který se rozhodl formulovat usnesení pozitivně ve směru další alternativy a pokračování na cest při projednávání a hledání společné vůle při přetvoření společného státu, neměl zájem formulovat usnesení v negativním tónu.

Pokud jde o projednávání rozpočtů, klub nepovažuje za rozumné vztahovat a spojovat otázky řešení státoprávní problematiky s projednáváním státního rozpočtu. Státní rozpočet považujeme za veskrze technický problém, na kolik jeho jednotlivé parametry jsou samozřejmě rozhodnutím politickým.

Pokud jde o přijetí modelu státního rozpočtu, pak je to problém, který zásadně nevztahujeme k problematice státoprávního uspořádání. Z argumentace k prvnímu bodu vyplývá i nepoužívání termínu a principu záruk, protože nepovažujeme za rozumné vztahovat nějaké záruky politické právě k projednávání státního rozpočtu, speciálně pak k datu 19. prosince.

Nyní dovolte, abych vás seznámil s návrhem usnesení klubu Občanského hnutí:

"Česká národní rada souhlasí s postupem předsednictva při jednání v Papierničkách. Vítá iniciativu slovenské vlády vyjádřenou v jejím usnesení ze dne 19. listopadu t. r. Doporučuje:

a) pokračovat v jednání o přípravě Smlouvy mezi Českou národní radou a Slovenskou národní radou,

b) aby Federální shromáždění v souladu s návrhem prezidenta ČSFR upravilo závislost nabytí platnosti ústavy společného státu na schválení oběma národními radami,

c) aby v nové ústavě společného státu byla přijata varianta nové podoby Federálního shromáždění v souladu s návrhem prezidenta ČSFR,

d) aby předsednictvo pověřilo přípravou konečného textu Smlouvy skupinu poslanců z komise pro tvorby Ústavy ČSFR,

e) aby v souladu s usnesením č. 229 Federálního shromáždění se na práci této skupiny podíleli někteří členové politické komise pro přípravu Ústavy ČSFR z Federálního shromáždění."

Tolik návrh usnesení klubu Občanského hnutí.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Bursíkovi. Prosím pana poslance Kačenku, aby se ujal slova. Při praví se pan poslanec Kašuba.

Poslanec František Kačenka: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte mi, abych vystoupil se stanoviskem HSD - SMS. Hnutí za samosprávnou demokracii - Společnost pro Moravu a Slezsko šlo do voleb jako jediná volební strana s programem, jehož cílem bylo změnit stávající dualistický stát na takový, kde bude mít Morava a Slezsko stejné postavení jako mají Čechy a Slovensko.

Ve volbách jsme obdrželi 27 % hlasů z hlasů odevzdaných ve volebních krajích Jihomoravském a Severomoravském, a stali se tak stranou parlamentní. Jako taková máme jako jediná ze všech stran a hnutí v České republice mandát voličů usilovat o změnu státoprávního uspořádání ČSFR. Svou představu o něm jsme vyjádřili v návrhu vlastní smlouvy o státoprávním uspořádání, která byla předložena ještě v době, kdy neproběhla jednání expertů a v mnohých oblastech byla proto překonána.

Zůstává však stále dost pozitivního, co by mohlo napomoci vyřešit přetrvávající spory mezi Českou národní radou a Slovenskou národní radou. Návrh smlouvy byl zveřejněn v tisku a našel pozitivní ohlas u veřejnosti i politické reprezentace na Moravě a ve Slezsku. Ta s ním vyslovila svůj souhlas.

Protože se dosud na postavení Moravy a Slezska nic nezměnilo a v návrhu Smlouvy předkládané k uzavření mezi Českou národní radou a Slovenskou národní radou není zakotveno, aby občané Moravy a Slezska měli právo rozhodovat o budoucím postavení sami, ale uznání jejích práv je vázáno nejen na vůli České národní rady, ale také Slovenské národní rady a Federálního shromáždění, považujeme další jednání o dualistické federaci za neperspektivní, která celou záležitost nevyřeší, pouze jí odsune.

Nyní k iniciativním návrhům prezidenta ČSFR:

1. Jsme pro novelizaci článku 142 ústavy, na jehož základě by národní rady vyslovily souhlas s přijetím nové ústavy, kterou předtím schválilo Federální shromáždění. Jde o silný konfederační prvek, který nám však v tomto ojedinělém případě nevadí. Podle našeho názoru je důležité, aby obdobným způsobem nebyly přijímány další dílčí změny ústavy.

2. Podporujeme dvoukomorové Federální shromáždění, které bude složeno ze sněmovny a senátu. Poslanci sněmovny musí být voleni přímou volbou podle stejného klíče na celém území státu. Senát bude složen ze stejného počtu poslanců, zastupujících jednotlivé republiky, Českou, Slovenskou i Moravsko-slezskou, bude-li zřízena.

Tímto způsobem bude vhodně sklouben princip občanský a národnostní.

Nesouhlasíme však s vytvořením Federální rady, kterou by tvořili poslanci národních rad. Jde o konfederační prvek, který by navíc zaváděl faktickou nerovnost poslanců. Část poslanců národních rad, delegovaná nebo zvolená nepřímou volbou, by byla postavena nad poslance národních rad a také nad poslance Federálního shromáždění.

3. Souhlasíme s návrhem pana prezidenta, podle kterého bude oprávněn vyhlásit referendum na základě lidové iniciativy, a to jen v přesně stanovených otázkách, přičemž za klíčovou považujeme formulaci vlastního znění otázky.

Domníváme se, že jednou z nich by mohla být taková, která by umožnila občanům Moravy a Slezska svobodně rozhodnout o budoucím postavení jejich země. Děkuji.

(Potlesk.)

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Kačenkovi. Prosím, aby se slovo ujal pan poslanec Kašuba. Upozorňuji, že ještě nejsou vyčerpány příspěvky všech klubů, i když není nutné, aby jejich zástupci stanoviska klubů zde vyjadřovali. Jde mi pouze o to, zda mohu dát následně prostor k další diskusi těm, kteří už budou mluvit pouze za sebe.

Poslanec Josef Kašuba: Vážená paní předsedkyně, vážený pane premiére, dámy a pánové, dovolte mi, abych vás seznámil se stanoviskem klubu poslanců demokratické levice:

1. Klub poslanců demokratické levice v zásadě vyslovuje souhlas s postupem předsednictva České národní rady při jednání v Papierničkách.

2. Domníváme se, že je nutné dále pokračovat v jednání předsednictev národních rad o smlouvě vstřícné, bez předkládání takových lhůt a kategorických požadavků, které by mohly jednání o společném státě zablokovat.

3. Opakovaně se vyslovujeme pro novelizaci článku 142 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., a přijetí patřičného usnesení v tomto smyslu.

4. Doporučujeme v usnesení České národní rady nespojovat státoprávní problematiku s problematikou rozpočtu.

Další svá stanoviska vyjádříme v dohodovací skupině. Děkuji za pozornost.

(Potlesk.)

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Jako další se do diskuse přihlásil pan poslanec Štindl, připraví se pan poslanec Giňa.

Poslanec Karel Štindl: Vážená paní předsedkyně, vážená česká vládo, dámy a pánové, klub Liberálně demokratické strany během několika měsíců nedošel k názoru, že by měl něco pod statného měnit na stanovisku, které předložil před jednáním s předsednictvem Slovenské národní rady ve Štiříně. Dovolte mi pouze dodatečný komentář ke dvěma problémům, které zazněly dnes v rozpravě.

Myslím, že se mohu ztotožnit s představou o rovnoprávnosti obou republik, kterou tady přednesl poslanec Žák, ale v téže souvislosti bych akcentoval i v tomto smyslu prvek, který obsahuje naše předštiřínské stanovisko, a to dobrovolnost.

Poslanci klubu LDS jsou přesvědčeni, že tato federace bude existovat jedině tehdy, bude-li dobrovolná.

Výraz této dobrovolnosti ovšem sám o sobě je velmi složitá záležitost. V té souvislosti nejsme jako klub zastánci nátlakových akcí, které mají vytvořit předpoklad pro zachování společného státu. Za takovouto víceméně nátlakovou akci považujeme např. pravě spojování otázky státoprávní s otázkou rozpočtů, i když jsme si vědomi toho, že záležitost společného státu nebo rozdělených států se v rozpočtech potom ovšem projeví a že faktické spojení stojí.

Přesně řečeno, jde o to, aby se rozpočtu nepoužívalo jako nátlakového nástroje.

Druhá věc, o které se chci zmínit, je otázka referenda. Domníváme se, že prosazovat referendum, v němž má obyvatelstvo pouze potvrdit nebo odmítnout status quo, není vhodné. Měli bychom dát přednost jednání a dojednání nějaké nové úpravy federace a referenda jako prostředku lidového souhlasu použít až pak, když se obě národní reprezentace, doufejme, dokážou domluvit na nějakém novém tvaru.

S těmito dvěma doplňky bych se znovu odvolal na předštiřínské stanovisko Liberálně demokratické strany. Děkuji za pozornost.

/Potlesk části sněmovny./

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Štindlovi. Prosím pana poslance Giňu. Připraví se pan poslanec Lom, pokud nikdo nechce promluvit za nezávislé.

Poslanec Ondřej Giňa: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, ve stručnosti bych vás chtěl seznámit se stanoviskem klubu ROI k otázce státoprávního uspořádání:

"Klub ROI nesouhlasí s novelizací článku 142 ústavního zákona č. 143 o československé federaci. Považuje za nezbytné zahájit další jednání předsednictev ČNR a SNR k dořešení otázky státoprávního uspořádání. Souhlasí s přijetím varianty dvoukomorového uspořádání Federálního shromáždění a v otázkách kompetencí vychází z nezbytnosti jejich vymezení federálním orgánům v zájmu jejich jednotné realizace na území celého státu, především v ekonomické oblasti. Klub ROI vyjadřuje podporu předsednictvu ČNR v jeho postupu při jednáních s předsednictvem SNR a tuto podporu vyjadřuje i při dalších jednáních." Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Giňovi. Tím jsou vyčerpány příspěvky jednotlivých představitelů klubů. Prosím teď do rozpravy pana poslance Loma, připraví se pan místopředseda Kasal.

Poslanec Petr Lom: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, omlouvám se, že se chápu slova, ale je to jen jako bezprostřední reakce na poznámku mého - jak říkají Angličané - ctihodného předřečníka poslance Žáka, který hovořil o komplexu nedodržení Pittsburgské dohody.

Uvedený termín z tohoto řečniště už zaznívá opakovaně a já mám pocit, že se znovu objevuje jakýsi "stín české viny". Myslím, že je na čase, aby tento stín byl osvětlen a deklarován jako pokus o legitimitu jakýchsi omluvných snah vůči slovenské straně.

Po 20 let trvání 1. republiky byla Pittsburgská dohoda argumentem a zbraní Hlinkovy Lidové strany, která volala za její splnění. O co šlo? Šlo jen o jeden z předrevolučních manifestů, dohod či proklamací, kterých tehdy bylo jako hub po dešti - byla clevelandská, kyjevská zápisnice, byla dvě pařížská usnesení, byla Washingtonská deklarace, byly potom zejména dvě deklarace z Turčanského sv. Martina.

Pittsburgskou dohodu podepsali představitelé emigrantských krajanských spolků, jak se říkalo v Americe, v čele s významným pittsburgským průmyslníkem Antonem Mamatayem, který mimochodem o málo později, tuším v roce 1920, podepsal v Turčanském sv. Martině druhou Turčanskou dohodu, která se zříká autonomie Slovenska.

Pittsburgská dohoda nebyla v roce 1918 u nás známa a Masaryk ji nepřivezl, poněvadž jí nepřikládal žádný význam. Na přímý dotaz ve dvacátých letech, co je Pittsburgská dohoda (a to je samozřejmě parafrázováno, nepamatuji si to přesně), řekl, že je to jen jedna z předrevolučních dohod, která má proklamativní význam. Proč se stala tak drahou slovenským nacionalistickým a separatistickým snahám, je proto, že bod 12 obsahuje, že Slovensko bude mít samostatné soudy a svůj vlastní sněm. To je jedna jediná a hlavní věta z Pittsburgské deklarace, která ji předurčuje jako zbraň proti našemu tehdejšímu státu.

Domnívám se, že bychom měli přestat poukazovat na Pittsburgskou dohodu a na jakési komplexy a na jakési nesplnění a měli bychom se zamyslet nad významem Martinské dohody, která byla sepsána v Turčanském sv. Martině a na které se účastnily stovky Slováků, absolutně celá tehdejší reprezentace politická, kulturní, umělecká. Ta je důležitá pro Čechy i Slováky. Myslím, že Pittsburgská dohoda svojí větou, že "Slovensko má mít samostatné soudy i svůj vlastní samostatný sněm", kterou podepsali američtí krajané, kteří potom nikdy už do své vlasti nereemigrovali, nemá význam skutečně, jak řekl již Masaryk, jen proklamační. Děkuji.

/Potlesk části sněmovny./

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Lomovi, prosím pana místopředsedu Kasala, připraví se pan místopředseda Kalvoda.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Paní předsedkyně, dámy a pánové, podobně jako pan kolega Lom budu v krátkosti reagovat alespoň na některé pasáže, které tady zazněly z úst pana poslance Žáka. Domnívám se, že s řadou východisek, která vznesl, lze souhlasit, ne už tak zcela s tím, kam dovedení těchto východisek směřovalo. Ale o tom nechci hovořit, nejsem na to dostatečně připraven.

Co považuji za nezbytné v tuto chvíli říci, je to, že zásadně nesouhlasím s hodnocením skutečnosti, že jednání Vikárky a ta další začala až tehdy, když se ukázala disfunkčnost zmíněné komise 10 + 10 + 14. Troufám si tvrdit, že je tomu přesně naopak. Komise totiž přestala pracovat v tom momentě, když se tíha a odpovědnost za projednávání budoucí podoby státoprávního uspořádání přesunula z půdy parlamentu na místa jiná.

/Potlesk části sněmovny./

Druhá věc. Souhlasím s tím, že v současné chvíli je tato komise disfunkční, ale položme si otázku, proč tomu tak je. Já jsem přesvědčen (a není to v této chvíli osobní nebo politický útok na kohokoliv) o tom, že kdyby v čele této komise stál někdo jiný než pan Dubček, že by komise měla více šancí dospět k rozumným závěrům.

/Potlesk části sněmovny./

Připomínám, že když byla volba předsedy této komise, tak proti tomu, aby v čele stál Dubček, byla Dr. Janů, já a ještě je den další poslanec - byli jsme tři.

K tomu začátku, kdy pan poslanec Žák citoval historika, jehož si nepochybně vážíme všichni, bych chtěl říci, že pokud z mých některých vystoupení rezultovalo stanovisko, že bych nějak chtěl zpochybňovat národní cítění, chtěl bych to uvést na pravou míru. Domnívám se, že touha po národní identitě není nic neslušného nebo nic zavrženíhodného. Naopak jsem přesvědčen o tom, že zdravé národní uvědomění může a mělo by být i při soužití více národů zdrojem vzájemného obohacení.

Pokud tomu tak není, je třeba se ovšem ptát po příčinách, ale i možných důsledcích.

Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP