Doufám, že kolega Hájek nepovažuje například
dříve uplatňovaný direktivní
rozpis plánů zisku a z něho plynoucí
tzv. jisté odvody do státního rozpočtu
za skutečné jistoty státního rozpočtu.
V jeho stanovisku nevidím konstruktivní přístup
k hospodářské realitě, v níž
se nacházíme. Tato situace není důsledkem
realizace ekonomické reformy, jak tvrdí kolegové
z KSČM, ale naopak důsledkem naprosto nesmyslného
hospodářského systému uplatňovaného
jejich stranou několik desítek let. Stanovisko jejich
klubu nemohu hodnotit jinak, než jako farizejský postoj
těch, kteří situaci zavinili a teď se
staví do role přecitlivělých a odpovědných
hospodářů, kteří hájí
sociální zájmy občanů a nechtějí
mít nic společného s "nezodpovědným
přístupem vlády".
Když mají kolegové tohoto klubu tolik obav
o státní rozpočet, za konstruktivní
a odpovědný přístup z jejich strany
bych považoval to, kdyby oni byli iniciátory konečného
vyrovnání majetku KSČ a SSM s tímto
státem, respektive s lidem tohoto státu, kdyby oni
přispěli k privatizaci státního majetku
dle schválených zákonů a v duchu
ekonomické reformy. Děkuji za pozornost.
(potlesk)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Klimešovi, prosím
pana poslance Nerada, připraví se pan poslanec Palkoska.
Poslanec František Nerad: Pane předsedající,
vážená vládo, vážení
přítomní, dovolte abych reagoval na příspěvky,
které se týkaly bytové politiky.
V této sněmovně jsem včera
žádal, aby byl vládou předložen
jakýsi harmonogram přechodu bytové politiky
na tržní hospodářství. Ve správě
o zásadách bytové politiky, kterou jsme zde
schválili, bylo ukončení kategorie "komplexní
bytová výstavba" do konce roku 1992, tuším.
Paní kolegyně Vorlová zde navrhla, aby částka,
která bude použita na komplexní bytovou výstavbu
v paragrafu 3 rozpočtového zákona byla ještě
rozmělněna na další výdaje. Doporučuji
paní kolegyni Vorlové, aby tento svůj návrh
stáhla, protože se domnívám, že
kategorii KBV je třeba ukončit co nejrychleji a
dalším rozmělňováním té
časti, která je na to určena, pouze budeme
prodlužovat její agonii a budeme si ztrpčovat
život do budoucnosti.
A připomínka k návrhu kolegy Nedbálka
na 100 až 200 milionů na byty pro policii. V tomto
státě dosud nemáme jasná pravidla,
jak budou služební byty nebo byty zvláštního
určení používány a v této
chvíli na tyto byty vymezovat jakoukoliv částku
myslím, že by nebylo rozumné. Bylo by dobře,
kdybychom nejprve vytvořili jakási pravidla jak
tyto byty budou používány a pak se teprve rozhodli,
kolik jich bude a potom na to dávali peníze.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Neradovi, prosím pana poslance
Palkosku, připraví se paní poslankyně
Vorlová.
Poslanec Ivo Palkoska: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, dámy a pánové, moje vystoupení
se bude týkat dvou jevů, které dosud v našem
rozpočtu nebyly a kde hrozí reálné
nebezpečí ztráty kontroly nad čerpáním
těchto prostředků.
Předně se jedná o vydávání
státních dluhopisů podle paragrafu 3 návrhu
zákona. Zastávám názor, že tento
finanční nástroj obecně upravený
zákonem FS, je velmi závažným zásahem
do rozpočtu republiky a to zejména v budoucnosti.
Z vyjádření pana ministra financí,
že emise těchto státních dluhopisů
budou umístěny u finančních ústavů
a výnos z prodeje bytového fondu bude použit
na zaplacení, je zřejmé, že tyto dvě
věci jsou spolu provázány. Chybí mi
však provázanost plnění, respektive
zaplacení státních dluhopisů s výnosy
z prodeje bytů. Domnívám se, že bychom
se měli zde více zabývat tím, jak
prostředky získané z prodeje bytů
budou použity na zaplacení už vydaných
dluhopisů, aby se nám nestalo, že tyto dluhopisy
budou splatné za pět let, ale příjem
z bytů bude např. dva roky a za pět let nebudeme
mít z čeho zaplatit.
Současně navrhuji, aby tyto dluhopisy byly vydány
nikoliv na dobu splatnosti za pět let, ale na různou
dobu splatnosti, tak jak budou domy, respektive bytový
fond, prodávány.
Je rovněž velmi důležité, za jakých
podmínek tyto dluhopisy budou vydány. Z podnětu
ústavně právního výboru byl
do společné zprávy výborů pod
bod B zařazen požadavek, aby vláda předložila
rozpočtovému a kontrolnímu výboru
a ústavně právnímu výboru návrh
zásad vydání státních dluhopisů.
Považuji toto opatření za nedostatečné.
Navrhuji, aby se souhlasem pana ministra financí byl vypuštěn
paragraf 3 ze zákona, respektive z návrhu zákona,
a byl předložen zvláštní návrh
zákona o vydání těchto dluhopisů
s podrobnostmi o jejich vydání a splácení.
Nebude-li dán souhlas pana ministra, netrvám na
tomto návrhu, ale žádám, aby v paragrafu
3 zákona ve znění společné
zprávy bylo ve druhé větě nahrazeno
slovo "za" slovem "do", a aby byl doplněn
bod B společné zprávy ve třetím
odstavci o text: "... a tyto nevydala před
schválení návrhu zásad těmito
výbory". To znamená, že text zákona
by zněl: "Dluhopisy budou splatné do pěti
let ode dne jejich vydání", a ve společné
zprávě bude napsáno: "Česká
národní rada žádá vládu
ČR, aby předložila rozpočtovému
a kontrolnímu výboru ČNR a ústavně
právnímu výboru ČNR návrh zásad
vydání státních dluhopisů a
tyto nevydala před schválením návrhu
zásad těmito výbory."
Dále si dovoluji upozornit, že oprávnění
vlády v paragrafu 5 návrhu zákona - použít
900 milionů korun na kapitálové posílení
České záruční a rozvojové
banky ze státních finančních aktiv
nás může v budoucnu přivést do
tíživé finanční situace, pokud
dojde ke schodku státního závěrečného
účtu, neboť bychom neměli tento schodek
z čeho uhradit. O založení této banky
rozhodla vláda bez předchozího souhlasu parlamentu.
Použití financí bankou může být
různé a bude záviset jen na rozhodnutí
vlády. Zdá se mi, že v obou případech
se velmi lehkomyslně vzdáváme kontroly nad
podstatnou částí finančního
hospodaření České republiky.
Žádám proto, aby pan ministr financí
se vyjádřil, zda lze tuto banku vyjádřit
zákonem včetně rozhodnutí o kapitálové
účasti prostředků ze státního
rozpočtu. V kladném případě
navrhuji vypuštění paragrafu 5 zákona.
Pokud to nebude označeno za vhodné, navrhuji aby
v bodě B společné zprávy v odst. 7
bylo doplněno "alespoň tři týdny
předem" za slovo "informovala". To znamená,
že společná zpráva bude znít:
"Česká národní rada žádá
vládu ČR, aby informovala alespoň tři
týdny předem rozpočtový a kontrolní
výbor a věcně příslušný
výbor ČNR o poskytnutí státních
záruk."
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Palkoskovi. O slovo se přihlásil
pan ministr.
Ministr financí Karel Špaček: Vážený
pane předsedající, vážené
paní poslankyně a páni poslanci, reagoval
bych hned na tento návrh. Myslím, že není
třeba v obou případech zvláštní
normy, protože vám bude předložen již
v prvním čtvrtletí návrh zákona
o státní pokladně. Již máme
zákon o dluhopisech, ten je schválen, platí,
a v návaznosti na to budeme mít zákon o státní
pokladně, která s dluhopisy bude pracovat.
Na to bude zvláštní režim a zde tyto otázky
budou řešeny.
Pokud jde o zákon v § 3, tam zmocnění
na 8 mld 700 obligací - jde jen o to, že tuto částku
musí schválit parlament. Tam jde o schválení
částky, nikoli o manipulaci. Manipulace se státními
obligacemi bude složitější, to do zákona
není možné v tak krátké formě
všechno dát.
Stejně tak pokud jde o 900 miliónů, souhlasím
s tím. Ve státních finančních
aktivech máme dnes 1 mld 800 miliónů korun,
oslabuje to možnost při státním závěrečném
účtu uhradit případný schodek.
Chci poukázat na to, že těchto 900 miliónů
potřebujeme pro tuto banku z těch důvodů,
aby mohla rozvinout svou činnost. Tato banka s těmito
900 milióny při multiplikačním efektu,
který takovýto bankovní kapitál má,
může umožnit dost podstatné zvýšení
úvěrového rámce. Myslím, že
není třeba, aby ke zřízení
této banky byl zvláštní zákon
nebo schválení parlamentu, řídí
se to zákonem o bankovnictví a o bankách.
Pochopitelně musíme sněmovně dávat
přesné zprávy, jak státní pokladna
se svěřenými prostředky zachází,
to znamená, jak se státními dluhopisy, tak
s krátkodobými pokladničními
poukázkami, se kterými také počítáme
na krytí přechodného nedostatku zdrojů
v důsledku časového nesouladu mezi příjmy
a výdaji, tak i jakým způsobem hospodaří
státní banka s těmi 900 milióny zejména
z toho důvodu, že tato banka bude mít určitá
zvláštní opatření zejména
v tom, že bude dávat zvýhodněné
úvěry a právě ze státního
rozpočtu nebo z prostředků, které
si vytvoří navíc ze zisku apod. by byly hrazeny
rozdíly v zúročení, které
vyplývají z toho, že tato banka bude poskytovat
úvěry za nižší úrok.
Stejně tak zjevně bude muset mít určitý
záruční fond rizikového charakteru.
Počítáme s tím, že drobní
a střední podnikatelé, kteří
se dnes ucházejí o úvěr, v řadě
případů musí jako záruku dát
svou střechu nad hlavou, svůj vlastní domek.
Je to pro něj obrovské riziko. Nepochybuji o tom,
že v některých případech takovíto
podnikatelé na trhu neobstojí. Bylo by velmi nedobré,
kdyby se jim vzala střecha nad hlavou. To je dost problematické.
Tato banka by přebírala i určitá rizika
tohoto charakteru právě pro to, aby podněcovala
rozvoj drobného a středního podnikání.
Doporučoval bych to schválit v navrženém
znění s tím, že podrobnosti manipulace
se státními prostředky v obou případech
jak pomocí státních obligací, tak
i využití prostředků banky, budou specifikovány
v návrhu zákona o státní pokladně,
který přijde hned v prvním čtvrtletí
na pořad jednání.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu ministrovi za vysvětlení.
Prosím paní poslankyni Vorlovou, připraví
se pan poslanec Váca.
Poslankyně Milada Vorlová: Vážení
páni poslanci, i s ohledem na to, co teď říkal
pan ministr o obligacích, znovu se přimlouvám
za to - nemusí to být specifikováno, jak
pan ministr říkal, ale aby se to rozšířilo
z komplexní bytové výstavby i o školy,
které nebyly stavěny v rámci komplexní
bytové výstavby. Pan poslanec Nerad se mě
o přestávce snažil přesvědčit,
že je to z jiného pytlíku. Trvám ale
na tom, že věcně je škola, která
je v obci ve staré zástavbě rozestavěna,
totéž co škola na sídlišti. Má
stejné podmínky být privatizována
jako nebýt privatizována, zůstane státu
nebo obci na krku, tu si nikdo nekoupí.
Dále chci reagovat na některé poslance, kteří
se snaží převést určitou částku,
která je počítána pro Matici slezskou,
do jiných položek. Chtěla bych vás upozornit,
že částka, která je v tabulce 15 stanovena,
se týká Matice slezské, která má
sídlo jednak v Opavě a jednak v Těšíně,
protože etnické území Slezska je Ostravou
rozděleno ve dvě části. Jedná
se nikoli o činnost neinvestiční, ale o investice,
o rekonstrukci objektu, který - aby mohl plnit svůj
účel - musí být opraven. Je to totéž
jako rozestavěná každá jiná stavba.
Zkrácením této částky znemožníme
její dostavbu a naplnění funkce Matice slezské,
která není spolkem, který by chtěl
separaci. Je to čistě národopisný
etnický spolek.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji paní poslankyni Vorlové. Prosím
pana poslance Vácu, připraví se paní
poslankyně Stiborová.
Poslanec Oldřich Váca: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, kolegyně a kolegové, velice mnoho
se zde hovoří o tabulce č. 15, kde jsou rozdělovány
finanční prostředky na nejrůznější
spolky. Na tuto tabulku se zkusím podívat trochu
jinak.
Ve státech, kde demokracie má své kořeny,
mají malé množství politických
stran, ale mají velké množství spolků.
U nás je bohužel situace opačná, máme
obrovské množství politických straniček,
ale velmi málo spolků. Domnívám se,
že stát a obec musí mít zájem
o to, aby spolky vznikaly a vykonávaly svou činnost.
Má-li být spolková činnost vměstnána
na jednu stránku, je mi to velice líto.
Musíme se pokusit, aby spolků bylo více.
O tuto problematiku jsem se zajímal v jiných státech.
Nemají pouze jen jeden zákon, na jehož základě
vznikají sdružení občanů neboli
spolky, ale spolky jsou dvojí: spolky zájmové
a spolky veřejně prospěšné. Veřejně
prospěšné jsou ve státech s demokratickou
tradicí konstituovány podle jiných zákonů.
To jsou ty spolky, které jsou pak financovány státním
rozpočtem. Ostatní spolky jsou financovány
už na regionální nebo obecní úrovni.
Nechtěl jsem vznést žádný pozměňovací
návrh, ale chtěl jsem jen vládu upozornit
na tu skutečnost, aby se do budoucna pokusila pohlédnout
i na financování těchto spolků z jiného
pohledu. Pak se vyvarujeme i těchto celodenních
diskusí o tom, zda dáme Matici slezské, Sdružení
myslivců nebo komu jinému. Domnívám
se, že bychom to my zde řešit nemuseli.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Vácovi, prosím paní
poslankyni Stiborovou, připraví se pan poslanec
Stibic.
Poslankyně Marie Stiborová: Pane předsedající,
dámy a pánové, ke kapitole rozpočtu
České republiky, kapitole školství,
zde již bylo hovořeno v několika diskusních
příspěvcích. Já bych připomněla
ještě malé věci, které se této
problematiky týkají. U kapitoly školství
bylo především hovořeno v části
výdajové, ale podívejme se také na
část příjmovou, kde se předpokládají
příjmy především z regionálního
školství, vysokého školství, atd.,
jak je uvedeno v materiále ministerstva školství.
Vzhledem k tomu, že ovšem informace o této příjmové
části této kapitoly jsou v materiálu
poněkud kusé, obracím se s prosbou na pana
ministra prof. Vopěnku s tím, jestli by sněmovně
nevysvětlil, jakým způsobem budou tyto příjmy
naplňovány. Mohli bychom totiž nalézt
určité pochybnosti v tom, zda skutečně
naplňovány budou a zda jsou skutečně
reálné.
K problematice výdajů kapitoly školství
bych navázala na pana poslance Vondráčka,
který zmínil problematiku, která vyplývá
již z platných zákonů především
restitučních a těchto, které činí
určitou problematiku ve školství, zdravotnictví
a kultuře. S povděkem kvituji, že k této
problematice hovoří i zpravodajská zpráva
a že je doporučeno i vládě tuto problematiku
řešit. Poslanec Vondráček zde dokonce
navrhl i způsob, jakým by se tato věc řešit
mohla, to znamená možnost uvolnění z
účelových fondů a tím dopomoci
tomu, aby ten schodek, který vypadá asi na finanční
částku 850 milionů, mohl být kryt.
Připojuji se v tomto k poslanci Vondráčkovi
s tím, aby nebylo doporučeno vládě,
aby to řešila v budoucnu ale, aby se to řešilo
v tomto rozpočtu rovnou. Vím, že zde bylo řečeno,
že je to spojeno s otázkou změny zákona,
nicméně doporučuji vedle řešení
navrženého poslancem Vondráčkem ještě
jinou věc a to je, možnost hledání řešení
v tom, že by došlo k přehodnocení uplatňování
těchto zákonů časově a podobně.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji pani poslankyni Stiborové, ptám
se, zda pan ministr chce reagovat, protože byl dotázán
paní poslankyní Stiborovou. Za chvíli. Prosím
pana poslance Stibice.
Poslanec Jaromír Stibic: Vážený
pane předsedají, vážená vládo,
vážená sněmovno, dovolte mi několik
vět na podporu návrhu pana poslance Holomka, případně
pana poslance Gjuriče. Tvrdím, že rozhodnutí
dvou výborů v České národní
radě snížit objem dotací pro rómská
sdružení je příkladem politické
slepoty. Je to obdoba příkladu, kdy chytl barák
a jeho obyvatelé se vrhnou na vyšetřování,
kdo to zavinil, místo toho, aby požár hasili.
Ptám se - doutná rómské nebezpečí?
Já si myslím, že někde už plápolá.
Realizovat program k prevenci tohoto nebezpečí je
povinností vlády.
Ona proto navrhla 10 milionů a někteří
osvícenci z našich řad to chtějí
zamítnout. Rozhodnutí o nule nemá s racionálním
myšlením nic společného, je to emoce
a je to bezpochyby také trest. Jaký trest? Výchovný?
Ne, je to kopanec. Jestliže by tedy Česká národní
rada chtěla přijetím této nuly vychovávat
pomocí pohlavků a jestliže by chtěla
uzákonit rasovou nerovnoprávnost, pak se jedině
budu těšit, až tady nebudu.
K druhému bodu bych rád velice stručně.
Bylo téměř nařízeno neuplatňovat
regionální přerozdělovací požadavky.
Zachovám se podle toho, ale musím podat pozměňovací
návrh bezpeněžní. Ohrožení
občanů Pardubicka životním prostředím
se zatím uznává pouze platonicky, ačkoli
okres je podle údajů Českého statistického
úřadu jako čtvrtým nejhorším
imisním zatížením SO2 a totéž
zatížení NOX. Mimořádně
vysoké, a to je specifikum, je zatížení
města látkami organické chemie včetně
karcinogenních. Pardubice jsou jedním z největších
znečišťovatelů řeky Labe. Navrhuji
proto v kapitole 398 Všeobecné pokladní správy
do další specifické účelové
rezervy podle b) na str. 4 za slovo "Sokolovsku" dát
čárku a vložit slovo "Pardubicku".
Argumentaci jsem ochoten komukoliv doplnit. Děkuji.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Stibicovi, prosím pana
poslance Balcárka. Připraví se pan poslanec
Kubiš.
Poslanec Pavel Balcárek: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážené dámy a pánové,
žádám, aby byla do rozpočtu ministerstva
kultury České republiky v rámci individuálních
dotací BO zařazena na investiční výstavbu
a rozestavěné stavby 100 milionů Kčs
jako položka na účelovou investiční
akci, na rekonstrukci národní kulturní památky
I. kategorie Špilberku tak, jak o to 14 poslanců z
Brna bez rozdílu politických stran a hnutí
v České národní radě požádalo
dopisem ze dne 21. listopadu 1991 ministra České
republiky Milana Uhdeho. Díky tomuto dopisu jsem povinen
s tím sněmovnu seznámit. Špilberk jako
symbol svébytnosti moravského stavovského
státu od druhé poloviny 13. století sídlo
moravských, sněmů sídlo českých
králů a moravských markrabat, symbol trvalé
jednoty Moravy a Slezska s Čechami svým významem
daleko převyšuje ostatní památky dotované
z kapitoly rozpočtu kultury, např. Národní
galerii moderních umění v Praze. Částka
na Špilberk měla být proto do této kapitoly
po právu zařazena již v minulých letech,
o což zde bezúspěšně usilovala
obdobná skupina brněnských poslanců
ČNR při projednávání rozpočtu
na rok 1991. Rekonstrukční práce, které
na tomto objektu probíhají už od r. 1982 byly
dotovány prozatím pouze z rozpočtu města
Brna, v letošním roce pětkrát menšího
než je rozpočet města Prahy. A to i přesto
podtrhuji, že jde o památku, která je majetkem
České republiky, dříve země
a nikoliv města Brna. Neposkytnutí dostatečné
finanční dotace na pokračování
rekonstrukčních prací by mělo pro
fyzický stav této významné kulturní
památky, symbolu moravské svébytnosti, nikoliv
pouze vězení národů, jak je někdy
mylně tradováno, čímž se tato
památka proslavila v celé Evropě až
v první polovině 19. století, nedozírné
následky. Již nyní je tristní stav této
jedinečné národní kulturní
památky, do níž teče, předmětem
ostré kritiky a údivu zahraničních
návštěvníků, v poslední
době např. i interpelace italského velvyslance
v ČSFR adresované primátorovi města
Brna při jeho nedávné návštěvě
v Brně. Dezolátní stav této památky
nemůže nikoho, kdo jen trošku soucítí
s opomíjenou kdysi samosprávnou Moravu, nechat chladným.
Přiznávám ovšem, že pan ministr
Uhde má do jisté míry pravdu ve svém
dopise, v němž odpovídá brněnským
poslancům ČNR, že totiž brněnskému
Špilberku chyběla až do nedávné
doby jasná a reálný m potřebám
odpovídající koncepce jeho využití.
Tato koncepce byla ministerstvu předložena ve druhé
verzi až poměrně nedávno, cca před
čtrnácti dny, i když ideový záměr
využité hradu Špilberk byl projednán na
zasedání města Brna 4. a 5. září.