Podle mého názoru za této situace lze snad
připustit, že práce policie se v něčem
zlepšila. 10 tisíc případů je
vskutku - alespoň pro mne - dost.
Abych hodnotil objektivně práci policejního
sboru, asi stěží mohu vystačit s faktem,
kolik trestných činů bylo spácháno,
kolik bylo objasněno, pokud nemám nějakou
další relaci, s kterou bych srovnával.
Aniž bych chtěl tvrdit, že je to nějaký
zásadní fakt, chci říci, že ve
Švýcarsku, které má 5,7 mil. obyvatel
bylo v roce 1990 spácháno 335 286 trestných
činů, ze kterých bylo objasněno 22
%. Domnívám se, že všechny tyto údaje
- sám o sobě každý možná
diskutabilní - by měly hrát roli i při
tom, když vy budete hodnotit činnost policie a resortu
ministerstva vnitra za uplynulý rok.
V loňském roce bylo přijato 2836 policistů,
letos je v plánu přijmout další dva
tisíce.
Ve svých materiálech máte obsáhlý
přehled toho, jak Policie byla v průběhu
roku vybavována. Bohužel je pravdou, že část
vybavení speciálně motorovými vozidly
nemohla být provedena, protože přesto, že
Mladá Boleslav si stěžuje na nedostatek odbytišť,
českému ministerstvu vnitra nebyla schopna předat
asi 200 automobilů s tím, že je prostě
nestihne vyrobit. Je to tak. Nicméně kromě
tohoto počtu, který pochopitelně bude dodán
v tomto roce, se podle mého názoru vybavenost policie
výrazně zlepšila, i když všichni
víme, že pochopitelně se nedá srovnávat
se západním standardem, ale minimálně
počítačové techniky bylo dodáno
v počtu, který se sice nejeví jako uspokojivý,
ale je kvitován jako výrazné zlepšení
podmínek práce. Obdobně je to i s automobily.
Stále jsou nedostatky, ale jsou výrazně menší
a pokud jsem hovořil s jednotlivými okresními
řediteli, všichni se v tomto bodě vyjadřovali
poměrně pozitivně.
V tomto roce - a zase to je svědectvím ještě
toho, že tržní ekonomika u nás nefunguje
zcela tak jak by měla - již mělo 500 policistů
České republiky chodit v nových uniformách.
Zatím v nich nechodí, protože výrobce,
ačkoliv slíbil dodání uniforem k 1.
1., je zřejmě bude schopen dodat až někdy
v únoru nebo březnu. Říkám
to proto, že otázka nových uniforem se svého
času jevila poslancům jako významná,
já sám jsem během roku zásadně
změnil názor, protože původně
jsem měl za to, že je to problém naprosto nepodstatný,
později jsem na základě určitých
signálů zjistil, že je to naopak velice významná
věc z psychologického hlediska jak ve vztahu k policii,
tak ve vztahu k obyvatelům. Pět set uniforem proto,
že budou zkušební, proto, aby se zjistilo, jak
budou funkční a podle toho, aby se postupovalo dále.
V loňském roce bylo zřízeno 120 základních
útvarů a 283 policejních stanic. je to trend,
který v podstatě požaduje ČNR, ale který
se bezezbytku shoduje s našimi představami o tom,
jak by policejní služba měla vypadat, to znamená,
že by se policie skutečně měla důsledně
přibližovat těm místům, kde skutečně
pracuje a ne těmi místy jednou za den projíždět
automobilem. Tuto snahu budeme realizovat i v tomto roce, i když
je třeba říci, že jedním ze základních
limitů, který nás v tomto směru brzdí,
jsou pochopitelně finance, druhým, který
ani nemůžeme ovlivnit, jsou prostorové možnosti,
které v mnoha městech jsou velmi špatné.
Zvláštní kapitolou je Praha, kde Policie loni
přišla asi o 5000 m2 plochy.
Koncepce další činnosti Policie je otázka,
která nutně musí reflektovat zjištění
vyplývající ze statistiky, o které
jsem hovořil. Je zřejmé, že násilnou
trestnou činnost se začíná dařit
regulovat alespoň do té míry, že její
nárůst v minulém roce byl minimální.
Nicméně z politického hlediska je klid a
bezpečnost ulice úkolem číslo 1. V
tomto směru bude také postupováno, a proto
budou priority, pokud jde o posilování Policie,
znovu v pořádkové službě.
Závažným problémem, o kterém
se zmiňuje také bezpečnostní zpráva
vlády ČR, je majetková kriminalita, zejména
majetková kriminalita větších forem
útočících na zájmy buďto
státu, což jsou fiskální delikty a podobné
delikty, anebo delikty způsobující značné
škody jednotlivcům. V tomto směru je ve zprávě
zmiňována jednak aféra s vyrovnávajícími
příspěvky, jednak aféra s Benzinou.
V současné době se objevují signály,
že i v rámci privatizačních akcí,
respektive aukcí, dochází k závažné
trestní činnosti a v tomto směru už
také došlo k některým realizacím,
to znamená k zahájení trestního stíhání.
Je zřejmé, že tak, shodně tak jak je
to ve světě, se těžiště
policejní bude muset zvolna přesouvat do majetkové
oblasti, kde bude trestná činnost nejrozsáhlejší
a nejzávažnější. Jak jsem již
řekl, v loňském roce majetková trestná
činnost tvořila 90 % celé trestné
činnosti.
V tomto směru je zvláštní subkapitolou
ochrana kulturních památek. O té zde bylo
naposledy hovořeno v souvislosti s rozpočtem České
republiky, kde byla vyčleněna speciální
dotace na počítačovou techniku, když
ministerstvo vnitra a Policie v tomto směru už vytvořila
speciální pravidla a speciální tým,
který se má ochranou těchto památek,
pokud to je v lidských silách, zabývat.
V současné době probíhá alespoň
evidence a fotografování, protože, jak se zjistilo,
o celé řadě kulturních památek
- a tím nemyslím Karlštejn - chybí jakákoliv
dokumentace, včetně fotodokumentace.
Zásadní otázkou je organizace Policie jako
celku. Již v minulosti ČNR poukazovala na některé
nedostatky, které v rámci organizační
struktury existují. Z toho důvodu a samozřejmě
i proto, že to je skutečně důvodný
poukaz, bylo rozhodnuto, že budou posíleny pravomoci
okresních ředitelů jak v oblasti finanční,
tak v oblasti personální s tím, že kraj
bude přecházet v podstatě na servisní
systém a zajišťovat činnosti, které
v rámci okresu buď zajišťovat nelze, nebo
kdy jejich zajišťování bylo nehospodárné.
Tomuto systému se do značné míry bude
přizpůsobovat i české ministerstvo
vnitra.
V současné době prochází dosti
zásadní reorganizací, již druhou - první
byla na začátku loňského roku - což
pochopitelně pro žádné ministerstvo
není příliš příznivé.
Nicméně je zcela nezbytné z ministerstva
vytvořit to, co ministerstvo opravdu má být
a nikoliv jakési náhradní nebo vyšší
ředitelství Policie, jak to bylo budováno.
To je do určité míry i realizace požadavku
na zprůhlednění vazeb. Musí být
naprosto zřejmé, kde jsou odpovědnosti ředitele
Policie a naopak, co dělá ministerstvo a ministerstvo
nesmí přímo zasahovat do činnosti
Policie tím, že by ji nějakým způsobem
řídilo. To lze pouze normativními či
jinými akty.
Z toho důvodu bude značná část
toho, co bylo nazýváno "hlavní týl",
převedeno pod Policii a naopak ministerstvo si vybuduje
silný kontrolní tým, který bude kontrolovat
hospodárnost činnosti Policie a to, zdali vůbec
tato činnost myslím tím ekonomické
aktivity - je v souladu s existujícími předpisy.
Ministerstvo by naopak se mělo více zabývat
koncepční činností, činností
výhledovou, to znamená, že od systému
krátkých zpětných vazeb, reakcí
na bezprostřední situace, přejdeme k systému,
kdy se budeme snažit do budoucna prognostikovat vývoj
bezpečnostní situace na území tohoto
státu a s určitým předstihem tomu
přizpůsobovat možnosti a prostředky,
které k tomu policie bude mít. Nedomnívám
se, že by bylo možné v moderní době
postupovat tak, že budeme čekat, až se nám
vyvine nějaká trestná činnost a pak
na ni teprve reagovat. Obávám se, že by to
bylo velmi nedostatečné.
V rámci předání zprávy o bezpečnostní
situaci jste obdrželi i zhodnocení toho, jak byla
realizována doporučení vyslovená ČNR
v červnu loňského roku usnesením 197.
Mám za to, že z materiálu vyplývá,
že v podstatě byla realizována všechna
doporučení, pokud to jen bylo technicky možné.
Tím technicky možné míním například
doporučení určitého zcivilňování,
které bylo provedeno formou, která je ve zprávě
uvedena, to znamená byli a jsou nabíráni
stále noví lidé z civilu. Tento proces je
urychlován nejrůznějším inzeráty,
vypisováním konkursů, respektive výběrových
řízení. Domnívám se, že
v mezích možností, které tato společnost
v současné době, pokud jde o kvalitní
zaměstnance, dává, je realizován.
Jediné, co se nepodařilo ani částečně
realizovat, bylo doporučení vypracovat bezpečnostní
doktrinu. Byla vypracována policejní doktrina, o
tom jsem zde informoval v listopadu loňského roku.
Dále jsme se nedostali, přestože tato věc
byla projednávána i v koordinační
radě vlády pro bezpečnost, která je
mimochodem také reakcí na usnesení České
národní rady. Zjistili jsme totiž, že
tuto bezpečnostní doktrinu nelze zodpovědně
vypracovat, aniž by byla konzultována a nebo vzata
v úvahu bezpečnostní doktrina celého
státu, která se zatím rodí a jejíž
součástí nezbytně bude muset bezpečnostní
doktrina České republiky být. Z toho důvodu
jsou stále zpracovávány další
materiály a jakmile bude provedena dostatečná
konzultace s federálními orgány, aby se zjistilo,
jaké mají záměry v této otázce,
bude tento materiál dopracován, protože v podobě
jednotlivých resortů, to znamená vězeňství,
bezpečnosti a prokuratury jsou materiály zpracovány.
Jde jen o to syntetizovat je ve vztahu k federaci.
Zmínit bych se chtěl i o činnosti koordinační
rady vlády pro bezpečnost, která se doposud
sešla dvakrát a která se snaží
být koncepčním orgánem v otázkách
bezpečnosti en bloc, tedy nejen z hlediska činnosti
resortu ministerstva vnitra, ale i z hlediska činnosti
dalších resortů. V podstatě prvním
konkrétním plodem této činnosti je
již předkládaný návrh na novelu
policejního zákona, která je reakcí
na skupinová vystoupení skupin skinheads, kteří
se v podstatě jevily, a zřejmě důvodně,
jakožto skupiny, které jsou příliš
pozdě paralyzovány, když je zřejmé
velmi dopředu, kam jejich činnost vlastně
směřuje.
Z toho důvodu jsem se dohodl s poslanci petičního
výboru o tom, že bych předložil materiál
jim a oni ho podali jako poslaneckou iniciativu - pochopitelně,
pokud s ním budou souhlasit, protože normální
legislativní postup bychom už do voleb nestihli.
Domnívám se, že ve vztahu k materiálu,
který byl předložen, jsem vyčerpal celé
dané téma. Děkuji za pozornost. /Potlesk./
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu ministru Sokolovi. K tomuto bodu není
zpravodaj, proto otevírám rozpravu. První
se hlásí pan poslanec Šuman. Prosím
o písemné přihlášky, mám
zde další jen jedinou.
Poslanec Vladimír Šuman: Vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
při svém posledním vystoupení k této
problematice v červnu jsem konstatoval, že bezpečnostní
situace je kromě jiného ovlivněna situací
v orgánech a složkách zabezpečujících
tuto bezpečnost. Proto se v rámci hodnocení
bezpečnostní situace podle mého názoru
nemůžeme zabývat pouze bezpečnostní
situací jako takovou, ale i, a možná především,
činností těch orgánů, které
mají naši bezpečnost na starost.
Nejdříve však k předložené
zprávě obecně. Zprávu předkládá
vláda, a proto musí být jako taková
hodnocena. Cituji z prvního odstavce našeho usnesení:
"Na základě usnesení České
národní rady předkládá vláda
České republiky zprávu o bezpečnostní
situaci." Ale tato zpráva popisuje jen část
bezpečnostní situace, a to dokonce část
jen ze dvou hledisek. Především, co se týče
vymezené působnosti různých orgánů
zajišťujících bezpečnost občanů
republiky jako takovou. Jde především o ty
oblasti, které patří do působnosti
Federální bezpečnostní informační
služby, Federální kriminální
služby, ochrany ústavních činitelů,
Sboru nápravné výchovy a možná
ještě dalších orgánů a také
oblast patřící do působnosti Rady
obrany České republiky. To všechno patří
k bezpečnosti České republiky.
Vláda má možnost a co se týká
federální bezpečnostní informační
služby i zákonné právo takové
informace získat a nevím, proč je pominula.
Dalším hlediskem je komplexnost objektu, kterého
se zpráva vlády, a nikoliv ministerstva vnitra a
policie, týká. Zcela chybí informace o bezpečnosti
občanů České republiky, kteří
jsou ve zcela specifickém postavení, kdy jejich
obrana proti ohrožení jejich bezpečnosti je
podstatně složitější než ostatních.
Jde například o občany ve výkonu základní
vojenské služby, o děti a mládež
v různých ústavech i v rodinách a
dále obviněných a odsouzených, kteří
jsou v současně době ohrožování
násilím především od spoluvězňů.
Bez informací od Federální bezpečnostní
informační služby, kriminální
policie, SNV a bez zahrnutí uvedených kategorií
občanů nelze podle mého názoru považovat
zprávu vlády za dostatečně komplexní.
Tato zpráva byla připravována jen ministerstvem
vnitra ČR a domnívám se, že takto byla
vládou také odsouhlasena. Považuji to za nedostatečně
komplexní a tedy chybné pojetí bezpečnosti
České republiky. Sněmovna by podle mého
názoru měla vědět, že předložená
zpráva je její druhou verzí. První
verze, což nebyl žádný pracovní
materiál, ale byl to podklad pro jednání
vlády ČR, byla při projednávání
ve výboru razantně kritizována, přičemž
byly zcela odmítnuty její závěry.
Dospěl jsem dokonce k závěru, že úroveň
zprávy svědčí o tom, že ji snad
ani pan ministr nemohl číst.
A nyní k vlastní zprávě. Za nejvýznamnější
skutečnost považuji to, že silně poklesl
nárůst násilných trestných
činů. Považuji to za velice pozitivní
a pan ministr se o tom již zmínil. Celkový
nárůst trestné činnosti o teď
již 30 %, ve zprávě bylo ještě
37 %, je zajímavé, jak v prosinci pravděpodobně
díky vánocům méně vznikala
trestná činnost, spolu se snížením
podílu objasněných trestných činů
o 5,9 % je možné hodnotit dvojím způsobem
buď jako kladný jev, loni byl nárůst
80 %, znamenající náznak určité
stabilizace a navíc při tak stále vysokém
průměru snížení objasněnosti
jen o necelých 6 % a nebo tak, že jde sice o vývoj
pozitivní, leč úroveň těchto
hodnot je nepřijatelná.
Kloním se k tomuto druhému hodnocení nejen
na základě těchto údajů, ale
především proto, že jsem přesvědčen,
že jeden z významných důvodů
je nedostatek dostatečně silného tlaku na
ředitele jednotlivých útvarů Policie
z vedení ministerstva vnitra i Policie k důslednému
plnění jejich povinností. Především
jde o nedostatek projevu vůle činnost Policie v
celé České republice měnit. Týká
se to jak oblasti personální, tak oblasti vlastního
výkonu policisty.
Nechuť ke změnám v oblasti personální
byla zcela evidentní. Především argumentaci
o potřebě sociálních jistot považuji
za vyloženě účelovou, protože veškeré
námi navrhované kontroly, které schválila
Česká národní rada, se týkají
pouze vedoucích pracovníků, nikoliv těch
pracovníků, kteří vykonávají
řadovou službu. Přesto dodnes vzniká
- ještě dnes jsem mluvil s pracovníkem Policie
- stále z vedení policistů dojem, jako že
se připravuje čistka v celé Policii. Jako
že se to týká všech pracovníků.
Žádná čistka se nepřipravuje,
žádné prověrky se nepřipravují,
jenom chceme mít přesnou kontrolu, kde kdo v Policii
je a jaké funkce a místa zastával v minulém
systému. Kdo z nich je prověřený atd.
atd. tak, jak to schválila Česká národní
rada.
Musím říci, že v jisté části
bezpečnosti a Policie existuje vyloženě obava
a neustálý strach z toho, že nemají
jistotu, jestli mají zasáhnout, jak mají
zasáhnout. Nevím proč, nevím, kdo
to vyvolává.
Je platný zákon a opakovaně jsme zdůrazňovali,
a to jak tato sněmovna, tak výbor, že každý
zákonný zákrok bude poslanci velice důrazně
podepřen a není čeho se obávat.
Všimněme si nyní grafu, který je v příloze
této zprávy. V této zprávě
je někdy uváděn termín "nápad"
trestné činnosti. Pořád se mi zdá
být zrůdný, takže dovolte, abych to
překládal do češtiny jako vznik trestné
činnosti.
V tomto grafu je vznik a objasněnost trestných činů.
Z grafu je zřejmé, že z hlediska výskytu
trestných činů jsou např. pokud jde
o výskyt trestných činů srovnatelné
Středočeský a Jihomoravský kraj, přičemž
rozdíl v objasněnosti je takový, že
Středočeský kraj vykazuje objasněnost
28 %, zatímco Brno 42 %. To znamená, že v Brně
je objasněnost o 50 % vyšší. Když
se na graf podíváme důkladněji, vidíme,
že důvod může být v tom, kolik
je policistů v Jihomoravském kraji, protože
z tabulky, která je uvedena dole, je zřejmé,
že na jednoho pracovníka je vznik výrazně
nižší než ve Středočeském
kraji, ale proč tomu tak je? Vždyť vím
o tom, že Středočeský kraj má
možnost přijmout pracovníky k Policii a nemá
tabulková místa, zatímco jsou oblasti, kde
tabulková místa naplněna nejsou.
Další příklad: Ptám se, proč
je takový rozdíl mezi Východočeským
a Jihočeským krajem. Při vyšším
výskytu trestných činů ve Východočeském
kraji přibližně o 50 % je objasněnost
vyšší o 23 %, což je v podstatě o
50 % v objasněnosti. Nechápu to.
Sama tato skutečnost ve mně nevzbuzuje až tak
velké obavy, ale vzbuzuje ve mně podiv to, že
tyto údaje jsou ve zprávě uváděny,
aniž je k nim jakýkoliv komentář. Dokonce
v oblasti vyčerpání finančních
prostředků, kdy jsme v naší zprávě
žádali, aby finanční prostředky
byly přidělovány do jednotlivých míst
v závislosti na výskytu trestné činnosti,
se tam uvádí, že byly pokryty veškeré
požadavky, které okresy měly.
Podle mého názoru je přece absurdní,
aby vedení Policie či ministerstva, tehdy to zřejmě
ještě rozdělovalo ministerstvo, to řešilo
způsobem, že se to dělá podle požadavků,
a nikoliv podle výskytu trestné činnosti.
Ještě si dovolím poznamenat ke zcivilňování,
proti kterému je podle mého názoru stále
ještě averze v Policii i na ministerstvu vnitra,
tuto poznámku. Stále při debatách
s pracovníky je nám zdůvodňováno,
proč je to problematické, proč to není
dobře, k jakým koncům by to vedlo apod. A
přitom kdo je ředitelem kraje, který má
jednu z nejvyšších objasněností?
Je to Jihomoravský kraj, kde je civilista ředitelem
kraje.
Dovolte mi ještě poznámku k jedné záležitosti.
Zde se např. konstatuje, že spolupráce s federální
policií po této linii, jde o pasáž,
kde se mluví o trestné činnosti související
s odcizováním a pašováním kulturních
předmětů a památek, že je velice
dobrá spolupráce s bavorskou policií, ale
s federální kriminální policií
spolupráce po této linii, až na výjimky,
neexistuje. A opět tady není uvedeno co s tím
dělat. Není zde žádná představa
toho, jakým způsobem se bude tato záležitost
řešit.
V této souvislosti uvedu ještě další
skutečnost, cituji: "Za rok 1990 bylo v této
oblasti odcizeno 8 až 10 tis. věcí. V současné
době již asi 30 tis. Dosud používanými
postupy a metodami nelze evidování odcizených
věcí provádět a hrozí informační
kolaps. Proto bylo zpracováno zadání pro
automatizovanou evidenci odcizených, zajištěných
a nalezených uměleckých předmětů."
Při nárůstu trestné činnosti,
když už případů bylo v roce 1990
8-10 tis., se muselo čekat na to, až bude hrozit informační
kolaps? Muselo se čekat, až bude zpracováno
zadání?
Chápu, že tyto prostředky nemohly být
třeba zakoupeny, že nebylo dost peněz. Ale
toto zadání přece mohlo být dávno
hotovo tak, aby v okamžiku, kdy tyto peníze přijdou,
co se okamžitě objednalo.
Nyní k velice zajímavé oblasti. Doporučuji,
aby jí páni poslanci věnovali i v místech.
Je to oblast školství ministerstva vnitra.
Ve zprávě je zmíněna na řadě
míst. Uvedu zdánlivou drobnost, která však
podle mého názoru svým způsobem charakterizuje
to, kteří pracovníci zabývající
se policií na ministerstvu vnitra sedí.
Existují dvě zprávy o školství.
Jedna byla předána výboru na podzim, jedna
je přílohou této zprávy. Jedná
se o pasáž týkající se komise
pro tvorbu koncepce školství ministerstva vnitra České
republiky. Cituji: "která je složena ze zkušených
zástupců praxe a resortu školství, ale
i z odborných pedagogů z právnické
fakulty University Karlovy".
Po naší kritice, že oni zkušení praktici
a odborníci v nás příliš nevzbuzují
dojem, že jsou to ti praví, kteří by
měli dělat koncepci školství ministerstva
vnitra. Ve druhé zprávě došlo k tomu,
že celá zpráva je v podstatě stejná,
zmíním se ještě o dalších
výjimkách, ale s tím rozdílem, že
slovo "zkušených" bylo vypuštěno.
Už tam nejsou ti zkušení, už jsou tam jenom
pracovníci z praxe.
Personální informace v další části
jsou vypuštěny. Všimněme si však,
v jaké části zprávy byly vypuštěny
a ptejme se proč.
"Vedle výše uvedených základních
východisek bude nová koncepce vycházet i
z objektivních společenských změn,
které představují zejména ... ."
To, co budu nyní číst, bylo vypuštěno: