Pátek 24. ledna 1992

Poslanec Jan Litomiský: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážená sněmovno. Mám pouze procedurální návrh, protože se jedná o tak závažnou problematiku, která se týká celé vlády. Domnívám se, že při projednávání této problematiky by měl být přítomen předseda vlády, a proto doporučuji, abychom projednávání tohoto bodu přerušili až do příští schůze, která bude v únoru.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, je to procedurální návrh. Pane poslanče, chci se vás zeptat, proč nežádáte, aby se pan premiér dostavil ihned. Jaký to má důvod. /Domnívám se, že není v Československu./ Je zde tedy návrh poslance Litomiského, chtěl bych upozornit, že tento procedurální návrh by znamenal, že usnesení, které předkládá společný zpravodaj, by nemohlo být za měsíc přijato. Hlásí se s faktickou poznámkou pan poslanec Smělík.

Poslanec Zdeněk Smělík: Chtěl bych reagovat na přednesený procedurální návrh. Uvědomte si, vážení kolegové, že je to téměř čtyři měsíce od doby, kdy jsme toto téma přerušili. Jak poslanec Hrazdíra ve své zprávě uvedl, dostáváme se do časové tísně. Proto se domnívám, že bychom to odkládat neměli.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane poslanče, domnívám se, že o procedurálním návrhu bychom neměli vést rozpravu. Faktickou poznámku jsme vyslechli a hlásí se paní poslankyně Marvanová také s faktickou poznámkou.

Poslankyně Hana Marvanová: Podporuji návrh, který přednesl pan poslanec Litomiský s tím, že navrhuji, aby se hlasovalo o tom ne odkládat věc až na příští schůzi České národní rady, ale přerušit bod do té doby, než bude přítomen pan premiér, to znamená, že se to může projednat při pokračování schůze koncem příštího týdne. /Poslanec Litomiský s návrhem souhlasí./

Místopředseda ČNR Jan Kasal: V tuto chvíli jsem zřejmě nucen dát hlasovat o procedurálním návrhu pana poslance Litomiského ve smyslu, jak ho upravila paní poslankyně Marvanová. S faktickou poznámkou se hlásí ještě pan zpravodaj.

Poslanec Antonín Hrazdíra: Omlouvám se, říkal jste, že o procedurálních otázkách se nevede rozprava. Chtěl bych jen upozornit na termíny, které zde jsou. Pokud bychom měli požadovat do 20. února předložení prvního zákona, pak si myslím, že by bylo pozdě, pokud budeme projednávání odkládat. To by jedině ministerstvo vnitra s tím muselo počítat již od dnešního dne, že do 20. má návrhy předložit, i když tuto problematiku budeme projednávat příští týden.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Nyní dávám hlasovat o procedurálním návrhu poslance Litomiského ve smyslu úpravy paní poslankyně Marvanové.

Kdo souhlasí s tím, aby projednávání tohoto bodu bylo pro dnešek přerušeno, ať zvedne ruku. 23

Kdo je proti tomu? 45

Kdo se zdržel hlasování? 21

Je zde málo lidí, začnu číst prezenci. /Započato s kontrolou prezence, do sálu přicházejí poslanci./

Zdá se, že se sněmovna zaplnila alespoň zčásti.

Kdo souhlasí s návrhem pana poslance Litomiského ve smyslu doplnění paní poslankyně Marvanové, ať zvedne ruku.

33 Kdo je proti, ať zvedne ruku. 48

Kdo se zdržel hlasování? 28

Návrh na přerušení nebyl přijat.

Budeme pokračovat v projednávání. Do rozpravy se už písemně nikdo nepřihlásil. Hlásí se paní poslankyně Marvanová. Prosil jsem, dámy a pánové, abyste se do rozpravy hlásili písemně.

Poslankyně Hana Marvanová: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, vážená sněmovno, ráda bych se vyjádřila k návrhu usnesení, které předkládá výbor pod tiskem č. 560, a to jednak k bodu jedna a jednak k bodu čtyři k návrhu usnesení.

Za prvé bych ráda vyslovila určitou kritiku. Výbory projednávaly, po projevu pana premiéra, v listopadu koncepci místní správy, jak ji schválila vláda ČR v srpnu loňského roku, ale konstatovaly, speciálně výbor pro vědu, vzdělání a kulturu, že poslancům ČNR nebylo usnesení vlády tímto se zabývající rozdáno, a tudíž některé výbory nemohly tento problém řádně projednat. Pouze všem poslancům byl rozdán k bodu jedna zmíněný harmonogram postupu legislativních prací. Přesto, že výbor pro vědu, vzdělání a kulturu a jak jsem se dočetla i další výbor ČNR požadoval toto doplnit a chtěl se vrátit k tomuto projednávání, nestalo se tak a dodnes poslanci ČNR zmíněné usnesení nemají k dispozici, pouze jeho přílohu.

Druhá poznámka: navrhuji, aby v bodu jedna návrh usnesení ČNR byl změněn tak, aby ČNR nikoli vyslovila souhlas s návrhem harmonogramu postupu legislativních prací, ale pouze vzala na vědomí návrh harmonogramu postupu legislativních prací pro realizaci koncepce místních správ v ČR, protože se domnívám, že vyjádřením souhlasu dáváme najevo, že souhlasíme jednoznačně se všemi body zmíněného harmonogramu, přičemž bych chtěla poukázat na to, že některé body se vzájemně vylučují, např. bod, ve kterém se předpokládá vypracování zákona o zemské samosprávě, s bodem, v němž se předpokládá vypracování zákona o regionální politice.

Domnívám se, že to je dostatečným zdůvodněním toho, abychom v bodu jedna vzali harmonogram pouze na vědomí. S tím souvisí bod 4 navrhovaného usnesení - navrhuji tedy, aby do 20. února byl předložen nejen připravovaný návrh zákona o zemské samosprávě, ale zároveň zákon o regionální politice, který s tím souvisí, a ČNR by měla projednat, ke které variantě či ke které cestě se přikloní a kterou cestu doporučuje.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Marvanové a prosím, aby se ujal slova pan poslanec Dušek.

Poslanec Rudolf Dušek: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážená sněmovno, vzhledem k závažnosti celé problematiky, která se již táhne delší dobu a mně osobně to připadá tak trochu jako ping-pong, jednou vláda, jednou ČNR a nikdo není schopen rozhodnout. Považovali jsme za nezbytné a potřebné se touto otázkou zásadně zabývat i v našem poslaneckém klubu, protože jde i o soulad s naším volebním programem.

Chci vás tedy seznámit s tím, že poslanecký klub KSČM se nezabýval pouze informací předsedy vlády České republiky Petra Pitharta, ale projednal i návrh koncepce a harmonogram postupu legislativních prací nutných pro její realizaci, schválený usnesením vlády ČR č. 292 z 21. 8. 1991. S oběma těmito dokumenty klub v zásadě vyslovuje souhlas.

Považujeme však za nezbytné upozornit na některé skutečnosti, které se mohou stát předmětem širší diskuse.

1. Prvotním předpokladem pro naplnění koncepce je projednání a přijetí zákona o zemské samosprávě. V tomto bodě podporujeme návrh usnesení ČNR tak, jak se předpokládá ve společné zprávě výboru. Vycházíme z toho, že náš klub se již několikrát v této sněmovně vyslovil na podporu samosprávy na úrovni zemí.

2. V této souvislosti upozorňujeme, že se množí připomínky k navrhované struktuře dvoustupňového systému státní správy a samosprávy. Nelze zřejmě považovat za vhodné konstituování druhého stupně samosprávy a státní správy na úroveň jiných územních celků.

3. Žádáme proto, aby vláda ČR urychleně předložila ČNR připravované novely zákonů a nové zákony z oblasti státní správy a samosprávy tak, aby byly projednány ČNR ještě v tomto volebním období. Vláda ČR by měla splnit své vlastní programové prohlášení v oblasti rozvoje české státnosti, k němuž se zavázala. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Duškovi a uděluji slovo panu poslanci Krčmovi.

Poslanec Ladislav Krčma: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, vážená vládo. Vycházím z poznatku, že většina poslanců, zvláště mladších nezná dějiny našeho státu. Jestliže však chceme provádět státoprávní a územně správní uspořádání státu, musíme vycházet z podmínek, kdy naše Československá republika vznikla.

Dovolím si vás proto upozornit na smlouvu Saintgermainskou, která byla zveřejněna ve Sbírce zákonů, částka 34 z 31. prosince 1921. Pokud budete mít zájem, než se rozhodnete hlasovat o jejím přesném znění, jsem ochoten vám ji poskytnout.

Spojené státy americké, říše britská, Francie, Itálie a Japonsko, čelné mocnosti spojené a sdružené ze strany jedné a Československo ze strany druhé. Hledíce k tomu, že spojení, které kdysi trvalo mezi bývalým královstvím českým, markrabstvím moravským a vévodstvím slezským ze strany jedné a mezi ostatními územími bývalého mocnářství rakousko-uherského ze strany druhé, navždy a zcela přestalo. Hledíce k tomu, že se národy Čech, Moravy a části Slezska jakož i národ Slovenska z vlastní vůle rozhodly se spojiti, a že se skutečně spojily trvalým spolkem za tím účelem, aby vytvořily jednotný svrchovaný a samostatný stát s názvem Československá republika. Že se národ jihokarpatských Rusínů připojil k tomuto spolku, hledíce k tomu, že republika Československá vykonává skutečně svrchovanou státní moc na územích výše jmenovaných a že byla již uznána ostatními vysokými smluvními stranami za stát svrchovaný a samostatný. Spojené státy americké, říše britská, Francie, Itálie a Japonsko ze strany jedné, potvrzujíce své uznání státu Československého ve shodě s mírovou smlouvou s Rakouskem, danou dnešního dne, za svrchovaného a samostatného člena rodiny národů v hranicích určených nebo v hranicích, které jest určiti. Československo pak ze strany druhé, přejíc si uvésti své řády ve shodu se zásadami svobody a spravedlnosti a dáti toho bezpečnou záruku všem obyvatelům území, nad nimiž vzalo na sebe státní svrchovanost.

Vysoké smluvní strany, pečujíce o to, aby zajistily provádění čl. 57 jmenované mírové smlouvy s Rakouskem, ustanovily k tomu cíli své plnomocníky a to: prezident Spojených státu amerických, jejž zastupovali ctihodný Frank Lyon Polk, státní podtajemník.

K tomu bych chtěl dodat, že nejprve musíme zrušit dualistické pojetí státu, zavedené Gustavem Husákem, a potom můžeme znovu jednat o novém státním uspořádání našeho státu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Krčmovi a dávám slovo panu poslanci Bělehrádkovi.

Poslanec Stanislav Bělehrádek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, domnívám se, že bychom měli přijmout usnesení, které je navrhováno výborem pro územní správu a národnosti. Proč? Protože toto zasedání, které dnes navazuje na zasedání z října loňského roku, se koná po 4 měsících. Čili každý výbor, pokud měl zájem se seznámit s dokumenty, které byly nutné k projednání této otázky, tak to měl učinit. Já se ale domnívám, že některé výbory vůbec zapomněly na to, že tato otázka byla přerušena, a že má být znovu projednávána.

Členové předsednictva si jistě vzpomenou na zasedání předsednictva ČNR asi před 14 dny, kdy předseda výboru pro územní správu a národnosti se ptal předsedů jednotlivých výborů, zda otázka státoprávního vypořádání byla ve výborech projednána. S překvapením jsme zjistili, že většina výborů tuto otázku vůbec neprojednala, že na ni zapomněla, že zkrátka potřebné materiály, které byly nutné, si nevyžádala. Najednou jsme tedy před problémem, že stanovisko, které ČNR má dát, zase dát nechceme. Zase chceme tento problém odložit.

Mně to totiž připomíná horký brambor, který si házíme mezi českou vládou a mezi Českou národní radou a tváříme se, že něco řešíme, že něco chceme řešit, a přitom to vždycky dáváme někomu jinému, aby rozhodl za nás. To není možné.

Když jsme tedy přijali programové prohlášení vlády, pak vláda pracovala na základě toho, jaké programové prohlášení bylo schváleno. A programové prohlášení bylo zcela jasné. Čili my jsme schválili zadání, co vlastně vláda má udělat. A nyní říkáme, že chceme další zákon o regionálním uspořádání. Ale k tomu vládu nikdo nezavázal. Takovýto zákon vláda samozřejmě nepřipravuje.

Udělejme jednu věc. Dohodněme se, že projednáme zákon o zemském zřízení a zcela zásadně rozhodneme, zda samosprávné zemské zřízení ano nebo ne.

Proč bylo navrhováno, aby tento zákon předcházel zákony ostatní? Pokud jste někdo měl možnost se seznámit s ostatními zákony, které mají následovat, pak jste četli v těchto zákonech, že je v nich odkaz na samosprávné zemské zřízení. Čili jak rozhodneme o zákonu o samosprávném zemském řízení, tak samozřejmě budou vypadat zákony následující, zejména zákon o obcích, zákon o statutárních městech a další.

Proto se ve výboru domníváme, že je nutné, aby na březnové schůzi byl projednán zákon o zemském zřízení, o samosprávném zemském zřízení, aby sněmovna se rozhodla, jak k tomuto problému se postaví a na základě toho poté rozhodla o dalších zákonech.

Domnívám se, že pokud chceme ustavit zemské sněmy, pokud to samozřejmě tato sněmovna schválí, že by bylo vhodné, aby volby do zemských sněmů probíhaly současně s volbami do zákonodárných sborů, čili ČNR a FS. Protože tím, že by volby do zemských sněmů byly odloženy, vznikl by samozřejmý nárok na státní rozpočet. Věřím tomu, že většina poslanců by nechtěla, aby volby do zemských sněmů byly provedeny nepřímým způsobem. Přímá volba do zemských sněmů potřebuje, aby tento zákon byl projednán co nejdříve a aby byl, pokud bude schválen, aplikován při volbách do zákonodárných sborů.

My se otázce státní správy a samosprávy stále nějak vyhýbáme, stále se bojíme dát nějaké základní řešení.

Když se ale podíváme na rozpočet, který jsme schválili, a pokud mě paměť neklame, tak v něm vzrostl nárok na financování státní správy o 2,5 mld. Kčs - z 1,7 na 4,2. My se ve sněmovně sice bavíme o kdejakém miliónu, ale přitom nedáme základní směrnici, jak má vypadat samospráva, jak má vypadat státní správa, aby byla efektivní, dobrá pro každého občana této země.

Domnívám se, že tuto otázku nelze dále odkládat a že je potřeba říci, co vlastně v této oblasti chceme nebo nechceme dělat.

Děkuji. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Bělehrádkovi. S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Lom.

Poslanec Petr Lom: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, vzhledem k některým aspektům, které zazněly v předcházející diskusi, a také vzhledem k tomu, že pravděpodobné ne všechny kluby se touto otázkou v poslední době zabývaly a zaujaly k ní stanovisko, navrhuji přerušit schůzi na 20 minut pro schůzi politických klubů.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Hlásí se poslankyně Marvanová k faktické poznámce.

Poslankyně Hana Marvanová: Dovolte mi faktickou poznámkou reagovat na příspěvek pana poslance Bělehrádka, který konstatoval, že vláda nepřipravuje zákon o regionálním zřízení.

Navrhovala jsem, aby byl se zákonem o zemské samosprávě předložen také připravovaný zákon, který je svým způsobem konkurující, zákon o regionální politice. V návrhu harmonogramu je termín předložení březen 1992.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Marvanové. S faktickou poznámkou ještě pan poslanec Ortman.

Poslanec Jaroslav Ortman: Moje poznámka směřuje k návrhu pana poslance Loma. Dovoluji si oponovat. Všechny poslanecké kluby, pokud vím, se zabývaly přípravou na zasedání a myslím, že i váš výbor. Myslím, že prostor pro jednání klubů tady byl. A kdyby ne, tak včera jsme skončili v určitou hodinu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.

Pan poslanec Lom trvá na svém procedurálním návrhu. Dám tedy hlasovat.

Kdo tedy souhlasí s návrhem pana poslance Loma, ať zvedne ruku. 31

Kdo je proti tomuto návrhu? 44

Návrh tedy přijat nebyl, slova se ujme pan poslanec Smělík a připraví se pan poslanec Fejfar.

Poslanec Zdeněk Smělík: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážená sněmovno!

Dovolím si připomenout, že před 1,5 rokem jsem na tomto místě upozorňoval na to, že je naší povinností, abychom v co nejkratší době vytvořili účinnou a hospodárnou správu, postavenou na promyšleném scénáři, na demokratických principech, která bude sloužit a vyhovovat především lidem.

Je již více než rok od komunálních voleb a zatím jsme se jen omezili na samosprávu, dosud nemáme ani jasnou koncepci dalšího stupně samosprávy a státní správy.

Místo posílení vlády lidu a rozhodování o věcech lidí těmi, jichž se problémy týkají, začali jsme budovat ministerské expozitury a přenášeli jsme působnosti státní správy do působnosti měst a obcí nezdůvodněným směšováním státní administrativy. Tento skrytý direktivismus státní správy nemá nic společného s decentralizací, k níž se po listopadu všichni političtí představitelé hlásili.

S odstupem času - a ten není tak krátký, abychom již nemohli uplynulé období hodnotit - dovolím si prohlásit, že došlo k paradoxu. Nový systém je přinejmenším strukturálně centralističtější, než za totality demokratický centralismus nebo, chcete-li, komunistický centralismus.

Kupříkladu, i když byla na okresní úrovni oddělena samosprávná složka a výkonná, snahu po centrální kontrole lze spatřovat v tom, že obec si nemůže ani sama jmenovat tajemníka svého úřadu bez předchozí konzultace s okresním úřadem. Po zrušení okresních zastupitelstev byli do čela okresních úřadů jmenováni představitelé tehdy vládnoucí strany. Nastala faktická podřízenost starostů přednostům okresních úřadů, při přerozdělování finančních zdrojů apod.

Dále lze jmenovat zbavení velkých měst statutů okresů i s některými pravomocemi, jako např. Ostrava, Plzeň, Brno. Zákonnou úpravou byla před 1,5 rokem ponížena tato města na stejnou úroveň pravomocí, jakou má obec s několika sty obyvatel. Většina jejich pravomocí byla v těchto městech přenesena na nově vzniklé okresní úřady, které jako státní správa prakticky kontrolují orgány města a zasahují do jejich působnosti.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP